ΤΑ ΝΕΑ, 25/08/2008. Αποστολή: Γιώργος Δ. Κ. Σαρηγιάννης
Το 54ο Φεστιβάλ Επιδαύρου έκλεισε με ένα «Θέατρο Δωματίου» και τον «Αγαμέμνονα» του Αισχύλου που θεωρήθηκε από ένα μέρος του κοινού η πιο ολοκληρωμένη νέα φετινή πρόταση στην ερμηνεία του αρχαίου δράματος. Ένα απλό πατάρι, με πασσαλάκια και «περισχοίνηση» που λένε και οι αρχαιολόγοι, το οποίο διακριτικά προεκτεινόταν προς το κέντρο της γυμνής ορχήστρας με έναν «διάδρομο», ήταν ο άκρως λιτός σκηνικός χώρος του Γκάυ Στεφάνου που δέχτηκε τον «Αγαμέμνονα» του Αισχύλου, του «Θεάτρου Δωματίου» και της σκηνοθέτριας Άντζελας Μπρούσκου. Την παράσταση η οποία έκλεισε, με περίπου 3.000 θεατές στην πρεμιέρα της, το φετινό, «αλλιώτικο» Φεστιβάλ Επιδαύρου.Ο θίασος εισήλθε, χάραξε με τα πόδια στο χώμα ένα «Καλώς ήλθε» και μεταβλήθηκε στον Φύλακα που αναγγέλλει πως η Τροία έπεσε βλέποντας τη φρυκτωρία- σημάδι η οποία άναψε στο Αραχναίο με την Αμαλία Μουτούση να ανοίγει και να απλώνει στην ορχήστρα έναν τεράστιο γαλάζιο «χάρτη» της Ελλάδας. Οι άντρες του θιάσου θα επανέλθουν, ως Χορός πια- με τραγιάσκες, κοστούμια σε αποχρώσεις του γκρίζου, κάτι σαν σύγχρονοί μας μεροκαματιάρηδες-, με όργανα στο χέρι και πτυσσόμενα καρεκλάκια που τα ακουμπούν και κάθονται στην ορχήστρα. Λόγος ομαδικός βασικά, πεντακάθαρος, διδαγμένος από τον Ανρί Κεργκομάρ και ο Κήρυκας- Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, με λευκή φουστανέλα, στεφάνι ελιάς στο κεφάλι και σελάχι στη μέση με όπλα περασμένα- μια «μυρουδιά» 1821-, φέρνει το μήνυμα της νίκης των Ελλήνων και της επικείμενης επιστροφής του Αγαμέμνονα: ένα πανηγύρι. Θα χορέψουν τσάμικο και θα τον φιλέψουν για το καλό νέο με ένα μεγάλο καρπούζι που αργότερα θα το σπάσουν και θα το φάνε: η Επίδαυρος μοσκοβόλησε καρπούζι και Ελλάδα.ΙΝFΟ
Ο «Αγαμέμνων» θα παιχτεί στις 10 Σεπτεμβρίου, στις 20.30, στην Ελευσίνα (Παλαιό Ελαιουργείο, τηλ. 210-5562.526, 210-5537.304, 210-5561.246).
Η Κλυταιμνήστρα - Αμαλία Μουτούση, με λευκή ντε πιες τουαλέτα και την κυανή ταινία- διάσημο της εξουσίας διαγώνια περασμένη στο στέρνο, ακούει τα νέα αγέρωχη και υπεροπτική, με τόνους ειρωνικούς ώσπου φτάνει ο Αγαμέμνων.
Με στολή προς του πτεράρχου ο Μηνάς Χατζησάββας, με μπότες λευκές και στήθος γυμνό στο οποίο κρεμόντουσαν εξωτικά χαϊμαλιά, διέσχισε την ορχήστρα πατώντας στα πουκάμισα και τα γιλέκα των μελών του Χορού που μεταμορφώθηκαν σε σκυλιά δουλικότατα, τα οποία γρύλιζαν απειλητικά όμως προς την Κασσάνδρα- Παρθενόπη Μπουζούρη, τυλιγμένη στα μαύρα κρέπια τα οποία από κά τω έκρυβαν φόρμα και κόκκινα πάνινα παπούτσια, και με ένα φορητό τρανζίστορ και ένα μπουκάλι εμφιαλωμένο νερό στα χέρια.
Τα στάσιμα θα τα συνοδεύουν μνήμες μουσικές αχνές- «Είμαι της γερακίνας γιος», «Ω, γλυκιά μου πατρίδα» από τον «Ναμπούκο» του Βέρντι, το ΕΑΜικό «Επέσατε θύματα αδέλφια εσείς...», άλλα αντάρτικα...- η μουσική δουλειά του Νίκου Βελιώτη.
Η στιχομυθία Κλυταιμνήστρας- Αγαμέμνονα, μνημείο υποκρισίας και αλαζονείας, δόθηκε ισορροπημένα κωμικά. Ο Αγαμέμνονας θα ανάψει πούρο, θα πιει αλκοόλ από το μεταλλικό φιαλίδιο και θα πατήσει το κόκκινο ύφασμα, που η Κλυταιμνήστρα τραβάει κάτω από το πατάρι- διάδρομο, για να μπει στο παλάτι.
Την προφητεία της Κασσάνδρας- οι φιγούρες Κλυταιμνήστρας, Αγαμέμνονα όταν ήταν εκτός δράσης κυκλοφορούσαν στο βάθος- και αφού η μάντισσα πετάξει τα ρούχα της και εισέλθει επίσης στο παλάτι, θα την ακολουθήσουν οι φόνοι. Τα ομοιώματα των δύο νεκρών- Αγαμέμνονα και Κασσάνδρας - θα εμφανιστούν καλυμμένα με κόκκινα γαρίφαλα πάνω σε εκκύκλημα συνοδευόμενα από τη φόνισσα Κλυταιμνήστρα. Με χέρια και ρούχο ματωμένα και με ένα κόκκινο βελούδο ριγμένο πάνω της, καταρρακωμένη και παραπαίουσα, υπερασπίζεται τα δίκια της για να βουτηχτεί ολόκληρη στο αίμα στο τέλος ενώ ο Αίγισθος- Μάξιμος Μουμούρης θα περάσει στο γυμνό του στήθος την ταινία της εξουσίας.
Η παράσταση χειροκροτήθηκε στο τέλος θερμά και με «μπράβο». Στον παραδοσιακό, φιλικό «Λεωνίδα» του Λυγουριού πολλοί μιλούσαν μετά για την πιο ολοκληρωμένη φετινή πρόταση στην Επίδαυρο χωρίς να λείπουν και οι αρνητές.
Τα «απόνερα» του γιουχαΐσματος της «Μήδειας» του Ανατόλι Βασίλιεφ έφτασαν και στην πρεμιέρα του «Αγαμέμνονα». «Καλησπέρα» είπε δυνατά και ομαδικά, τρις, ο θίασος με την είσοδό του στο θέατρο. «Πέρα ως πέρα» απάντησε «κεφάτος» θεατής από την άνω ζώνη του κοίλου. Και όλοι σκεφτήκαμε πως η Επίδαυρος πήρε τον κατήφορο προς τον χαβαλέ... Αργότερα, όταν στην ορχήστρα ήταν η Κλυταιμνήστρα- Αμαλία Μουτούση, από το ίδιο σημείο ακούστηκαν ειρωνικά γελάκια ομάδας.
Μόλις ο Χορός άναψε τσιγάρο στην Κασσάνδρα, ένας κύριος από τα πλάγια της κάτω ζώνης- αναμιμνησκόμενος, ίσως, ημερών ενδόξων του 1989 και του τσιγάρου που άναψε η Άννα Μακράκη- Εξάγγελος στον «Οιδίποδα τύραννο» του Ρόμπερτ Στούρουα και που ξεσήκωσε μέρος του κοινού;- ανέκραξε αυστηρά: «Όχι τσιγάρο στην Επίδαυρο!». Και ατακαριστά άλλος από πάνω: «Ξεφτίλα».
Κανένας όμως άλλος δεν τους ακολούθησε. Όταν επίσης η Κασσάνδρα πετάει τα ρούχα της και μένει με τα εσώρουχα ακούστηκε από πάνω ένα «άντε να τελειώνουμε» και ένα «αίσχος» αλλά και πάλι κανέναν δεν παρέσυραν.Όλοι, μετά το τέλος της παράστασης, μιλούσαν για καθόλου, πια, αυθόρμητες αντιδράσεις «αγανακτισμένων θεατών» που έμειναν φωνές βοώντων εν τη ερήμω και απομονώθηκαν.
Ενδεικτικό είναι ότι τη δεύτερη βραδιά- περίπου 4.000 θεατές, ανάμεσά τους και ο υπουργός Πολιτισμού Μιχάλης Λιάπης- όλα κύλησαν ήρεμα.
- ΙΝFΟ: Ο «Αγαμέμνων» θα παιχτεί στις 10 Σεπτεμβρίου, στις 20.30, στην Ελευσίνα (Παλαιό Ελαιουργείο, τηλ. 210-5562.526, 210-5537.304, 210-5561.246).
No comments:
Post a Comment