
![]() |
ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ: ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ, ΕΡΓΑ, ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ, ΗΘΟΠΟΙΟΙ, ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ, ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΟΙ, ΦΩΤΙΣΤΕΣ, ΜΟΥΣΙΚΟΙ, ΧΟΡΟΓΡΑΦΟΙ, ΚΡΙΤΙΚΟΙ, ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΕΣ, ΒΙΒΛΙΑ, ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ, ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ...
![]() |
Ξεκίνησαν στο «Θέατρο Τέχνης» (Φρυνίχου 14 - Πλάκα), οι παραστάσεις του έργου «Αθήνα - Μήλος π.Χ.» του Αυγερινού Φραγκούλη, σε σκηνοθεσία Κωστή Καπελώνη. Ορμώμενος από τον Θουκυδίδη που ιστορεί την άπρακτη προσπάθεια της Αθήνας (426 π.Χ.). να καταλάβει τη Μήλο, ο Α. Φραγκούλης δημιουργεί ένα έργο, πικρό-κωμικό σχόλιο για τον παραλογισμό κάθε πολέμου. Την κωμική ατμόσφαιρα (πριν την εισβολή) διαδέχεται η κωμικοτραγική συνάντηση των εμπλεκομένων, που όμως καταλήγει στο τραγικό τέλος, όπως κάθε πόλεμος. Μια παράσταση χιουμοριστική, κινούμενη μεταξύ παραλόγου και κόμικ, που κλείνει το μάτι στο θεατή, κάνοντάς τον να σκεφθεί το περιττό και μάταιο κάθε προσπάθειας βίαιης επιβολής του εκάστοτε κυρίαρχου πολιτισμού πάνω σε λαούς που έχουν επιλέξει να ζουν διαφορετικά. Σκηνικά: Κατερίνα Σωτηρίου. Κοστούμια: Ανθία Λοΐζου. Παίζουν: Θοδωρής Αντωνιάδης, Κώστας Βελέντζας, Μαργαρίτα Γερογιάννη, Αναστασία Γεωργοπούλου, Δημήτρης Δεγαΐτης, Ορέστης Καρύδας, Μιχάλης Κωνσταντινίδης, Νίκος Μόσχοβος, κ.ά.
Επίσης, την Τρίτη ξεκινά στο «Θέατρο Τέχνης» (Φρυνίχου), η παράσταση «ΝευρΟδύσσεια». Η Οδύσσεια είναι το πιο διάσημο ταξίδι επιστροφής του ανθρώπου στη γενέθλια γη του μετά από μια μεγάλη, λαβυρινθώδη περιπλάνηση στον κόσμο. Στις μέρες μας η επιστήμη με τα σύγχρονα μονοπάτια της - Μοριακή Βιολογία, Νευροβιολογία, Νευροψυχολογία κλπ. - μοιάζει να κάνει ένα ταξίδι εξερεύνησης μέσα στο κέντρο των αποφάσεων και της αυτοσυνείδησης του ανθρώπου, δηλαδή μέσα στον εγκέφαλο. Στόχος της παράστασης είναι ο παραλληλισμός αυτών των δύο «ταξιδιών», η «δικτύωση» και η αλληλεπίδρασή τους μέσα από ένα θεατρικό παιχνίδι. Ο Οδυσσέας είναι η συνείδηση και οι σύντροφοί του οι αισθήσεις και οι νευρώνες. Σκηνοθεσία - επιμέλεια κειμένου Μάνια Παπαδημητρίου. Σκηνικά - κοστούμια Ολυμπία Σιδερίδου - Αθηνά Πουρέα. Μουσική Κώστας Βόμβολος. Κίνηση Αμαλία Μπένετ. Παίζουν: Τάσος Αντωνίου, Φρόσω Ζαγοραίου, Θεμιστοκλής Καρποδίνης, Μαρία Κόμη Παπαγιαννάκη, Ανδρέας Μαυραγάνης, Μάνια Παπαδημητρίου, Σαμψών Φύτρος.
Του Βασιλη Αγγελικοπουλου, Η Καθημερινή, Παρασκευή, 7 Nοεμβρίου 2008
Από Ελληνα συγγραφέα γραμμένο και σε ελληνική σκηνή ανεβαίνει απόψε ένα θεατρικό έργο εμπνευσμένο από την υπόθεση Νατάσα Κάμπους που συγκλόνισε την ευρωπαϊκή κοινή γνώμη - η απαγωγή δηλαδή στην Αυστρία της μικρής Νατάσας από έναν άντρα και η κράτησή της επί 8 χρόνια στο υπόγειο του σπιτιού του.
Συγγραφέας ο Γιάννης Μαυριτσάκης, γνωστός και καλός ηθοποιός, που θεώρησε ότι οι λογαριασμοί του έκλεισαν με την υποκριτική, όχι όμως και με το θέατρο, αφού ήδη πέρυσι παρουσίασε με επιτυχία το πρώτο θεατρικό του έργο, το «Τυφλό σημείο» στο θέατρο Πορεία - έργο που, μεταφρασμένο, διακρίθηκε στη Γαλλία και προ ημερών μάλιστα παρουσιάστηκε εν είδει αναλογίου στο Παρίσι ανοίγοντας το Φεστιβάλ Φθινοπώρου στο «Οντεόν» μαζί με άλλα άπαιχτα ευρωπαϊκά έργα, σε σκηνοθετική επιμέλεια του ίδιου του διευθυντή του Οντεόν, Ολιβιέ Πι, ο οποίος κράτησε και ένα ρόλο.
«Βόλφγκανγκ»
Το δεύτερό του έργο, το «Βόλφγκανγκ», ανεβαίνει από το Εθνικό στη σκηνή του Σύγχρονου Θεάτρου σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου. «Το έργο ξεκινάει από το περιστατικό, αλλά δεν είναι απλά μια αφήγησή του» λέει ο Γ. Μαυριτσάκης. «Για μένα ήταν μια εικόνα του κόσμου μας. Ενα όχημα να μιλήσω για άλλα πράγματα - για τον φόβο κυρίως. Τον φόβο για τον τρόπο ζωής μας σήμερα, τον φόβο για τον άλλο, την ανικανότητα να αντιμετωπίσεις την ελευθερία του άλλου, τον φόβο της προδοσίας, της εγκατάλειψης, της μοναξιάς. Τον φόβο της αγάπης εντέλει».
Σ’ αυτή την υπόθεση όλα τα πρόσωπα είναι φοβισμένα, τρομαγμένα. «Οχι μόνο τα θύματα, αλλά και οι θύτες, κι αυτοί δηλαδή που ασκούν βία. Οπως ο Βόλφγκανγκ (Βασίλης Ανδρέου), ο απαγωγέας της Νατάσας (Λουκία Μιχαλοπούλου), ή το Φάντασμα του Πατέρα του (Μάνος Βακούσης), που ασκεί βία πάνω στον γιο του. Ο Βόλφγκανγκ είναι φοβισμένος κι από την ανικανότητά του να διαχειριστεί τις σχέσεις του με τις γυναίκες (Γυναίκα η Σεραφίτα Γρηγοριάδου), επειδή αδυνατεί να δεχτεί πως κι ο άλλος είναι ελεύθερο, ανεξάρτητο πλάσμα. Υπάρχει στο έργο μια φράση που λέει η μητέρα του (Μαρία Ζορμπά): “Πώς να κλειδώσεις το μυαλό κάποιου. Παράλογη επιθυμία, καταστροφική. Ετσι καταστρέφεται κανείς - όταν δεν μπορεί ν’ αντισταθεί στην παράλογη επιθυμία του”».
Αυτός είναι, κατά τον συγγραφέα του έργου, ο λόγος που ο Βόλφγκανγκ απήγαγε και φυλάκισε ένα μικρό κορίτσι: «Πιστεύει ότι αν το μεγαλώσει ο ίδιος, θα μπορέσει να το έχει δικό του για πάντα. Πρόκειται για την ακραία εκδοχή αυτού που υπάρχει στη φαντασία μας για τον έρωτα. Οτι ο άλλος είναι δικός μας και για πάντα. Και δεν μπορούμε να καταλάβουμε ότι ο άλλος έχει τις δικές του επιθυμίες, τις φαντασιώσεις, τις ανάγκες του. Πράγμα που μας παγιδεύει και μας ταλαιπωρεί πάρα πολύ…».
Έλξη και άπωση
Η μεταφορά ενός πρόσφατου γεγονότος στη σκηνή έχει στοιχεία έλξης για τον θεατή, αλλά μήπως και άπωσης; «Κι εγώ αναρωτιόμουν στην αρχή αν πρέπει να ασχοληθώ μ’ ένα τόσο πρόσφατο θέμα. Ηταν όμως τέτοια η επιθυμία να το γράψω που παραμέρισα τους ενδοιασμούς και βούτηξα στην επιθυμία μου. Με κινητοποίησε το θέμα γιατί παρότι ακραίο κι αποτρόπαιο φανέρωνε ένα μίνιμουμ συνείδησης - θες ο τρόπος που αυτοκτόνησε αυτός, πέφτοντας στις γραμμές του τρένου το βράδυ που απέδρασε το κορίτσι, όχι γιατί φοβήθηκε τη φυλακή, αλλά γιατί ένιωσε ότι με τη φυγή της τελείωσε η ζωή του, θες ο τρόπος που λοιδωρήθηκε, θες το γεγονός ότι στην κηδεία του ήταν μόνο η μάνα του - μια εικόνα που έμεινε μέσα μου».
Είναι πολύ ευχαριστημένος με την αντιμετώπιση του έργου του από τη σκηνοθεσία της Κατερίνας Ευαγγελάτου και γενικά το όλο ανέβασμα. «Το σκηνικό (Κων. Ζαμάνης) είναι ένας τόπος εσωτερικός, μυαλού. Αλλά δεν είναι ένα δωμάτιο-φυλακή, αυτό ούτε εγώ το ήθελα. Τοποθέτησα το έργο στον κήπο του Βόλφγκανγκ - όχι ρεαλιστικό κήπο βέβαια, αλλά κάτι εσωτερικό, κλειστό, με χώμα κάτω. Γιατί αυτός συνέχεια σκάβει, σκάβει…».
Στο Παρίσι
Σπάνια έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε εκτός Ελλάδας σύγχρονο ελληνικό θέατρο. Πόσω μάλλον στη λαμπερή αίθουσα ενός ιστορικού θεάτρου, όπως το Theatre de l’Odeon στο Παρίσι. Μοιάζει εκ πρώτης όψεως αναπόφευκτο: ένα ελληνικό κείμενο δεν μπορεί εύκολα να διασχίσει τα σύνορα, παρά μεταφρασμένο. Ετσι έφτασε στα χέρια του Ολιβιέ Πυ, τον οποίο παρακολουθήσαμε το περασμένο Σάββατο (1/11) να «διευθύνει» από τη σκηνή του Οντεόν τη ραδιοφωνική ανάγνωση, απευθείας μεταδιδόμενη από την France Culture, του έργου του Γιάννη Μαυριτσάκη «Το τυφλό σημείο», σε γαλλική μετάφραση Δήμητρας Κονδυλάκη και με μια σειρά από σημαντικούς Γάλλους ηθοποιούς.
Ο πολυπράγμων δημιουργός νιώθει έντονη την ανάγκη να μην εμμείνει στα κεκτημένα του, αλλά να βρει νέο έργο για την επόμενη χρονιά. Το ζητούμενό του είναι να βρει ένα δυνατό ελληνικό έργο. Κοιτάει αρκετά δοκιμασμένα έργα και αναζητά καινούργια κείμενα που να κάνουν νέες προτάσεις.
Τα κείμενα που έχει στα χέρια του είναι δεκάδες και ήδη το καλαίσθητα ανακαινισμένο καμαρίνι του στο θέατρο της πλατείας Καρύτση έχει αρχίσει να γεμίζει απ αυτά.
Από το «Αλ Τσαντίρι Νιουζ» στο «Θέατρον»! Ανάσα δεν πήρε ο Λάκης Λαζόπουλος και από τα στούντιο που γυρίζεται το «Τσαντίρι» του, μπήκε σε πρόβες στο καινούργιο θέατρο της οδού Πειραιώς για τον «Βιοπαλαιστή στη στέγη». Κεφάλι δεν σηκώνει και η μόνη απόδραση που έκανε από τη «Στέγη» ήταν από Τρίτη μέχρι και Πέμπτη για τις ανάγκες της προβολής του «Ελ Γκρέκο» στην Ισπανία.
Μη φανταστείτε, όμως, ότι έφυγε από το μυαλό του έστω και για λίγο η παράσταση που ετοιμάζει. Δούλευε το πρότζεκτ της και επικοινωνούσε με τους εδώ συνεργάτες του ακόμα και μετά τα μεσάνυχτα κι από σήμερα το βράδυ πια μπαίνει στην τελική ευθεία των προβών του. Καλοτάξιδος!
Υ.Γ. Αξίζει να σας προδώσω ότι άκουσα «λαθραία» κομμάτια που του έγραψε ο Σταμάτης Κραουνάκης -να τον συγχαρώ κι εγγράφως για τη βράβευσή του στα Θεατρικά Βραβεία του «Αθηνοράματος» για την τέλεια μουσική του στο «Παρακαλώ ας μείνει μεταξύ μας»- για την παράσταση του Λαζόπουλου κι έχω την αίσθηση ότι είναι από τους πιο δυνατούς άσους της!
Εμαθα και τη διανομή της «Φουρκέτας», που θα δούμε στο Μικρό Παλλάς από τη νέα χρονιά. Στο τρυφερό αυτό έργο της Ελένης Γκασούκα, που εντυπωσίασε με τους «Ηρωές» της, θα παίξουν η Μαρία Καβογιάννη, ο Κώστας Κόκλας, ο Θανάσης Αλευράς, ο Μπάμπης Γιωτόπουλος και ο Σταύρος Σβήγκος, όπως ήδη σας έχω ενημερώσει σε περασμένο φύλλο μας.
Ο «Ματωμένος Γάμος» έφερε κοντά την Τάνια Τρύπη και τον Σωτήρη Χατζάκη, μα έκτοτε δεν έχουν συνεργαστεί. Υπήρχε μια σκέψη - πρόταση από τον Νικήτα Τσακίρογλου να ανεβάσουν τον «Κύκλο με την κιμωλία» στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας σε σκηνοθεσία του Χατζάκη, με εκείνη στον ρόλο του Γρούσα. Το βαρυφορτωμένο πρόγραμμά της όμως -προσωπικά με τα παιδιά της, αλλά και τηλεοπτικά με τη σειρά «Ποιος μας πιάνει»- δεν της επέτρεψε να πει το ναι και ας το ήθελε πολύ. Για την ιστορία να αναφέρω ότι αυτόν τον ρόλο θα ερμηνεύσει τελικά στο ΚΘΒΕ η Ταμίλα Κουλίεβα.
15 Νοεμβρίου ξεκινούν οι πρόβες για το «Κλουβί με τις τρελές», που θα δούμε στο «Παλλάς» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Σταμάτη Φασουλή και η πρεμιέρα της παράστασης έχει προγραμματιστεί για τις 20 Φεβρουαρίου. Οσο για την παραγωγή; Θα είναι, όπως έμαθα, απ τις πιο πολυδάπανες και πολυπρόσωπες που έχουμε δει ποτέ. Ο Μέμος Μπεγνής, που θα παίξει πλάι στον ίδιο τον Φασουλή, τον Μπέζο, τον Μυλωνά, τη Σεμπεκοπούλου, τη Φαραζή κ.λπ., πετάχτηκε στις αρχές της εβδομάδας στο Λονδίνο και είδε το εκεί«Κλουβί» και ενθουσιάστηκε όσο ποτέ. Χειροκροτούσε τους ηθοποιούς για ώρα και έκτοτε δεν σταματά να μιλάει για την εμπειρία που έζησε απολαμβάνοντας αυτήν τη δουλειά.
Βασίλης Μπουζιώτης, ΕΘΝΟΣ, 07/11/2008
Τρία ζευγάρια μαζεύουν όλο το θάρρος τους και όλη την αλήθεια τους για να τη ρίξουν άτσαλα πάνω στο χριστουγεννιάτικο τραπέζι.
Πόσα ποτά θα χρειαστούν για να πιουν και να αντέξουν αλήθειες που έχουν κρύψει κάτω από το κρεβάτι του τέλειου γάμου τους; Πόσο θάρρος θα χρειαστούν για να δοκιμάσουν τώρα όλοι μαζί μια ακραία σεξουαλικά εμπειρία που όλοι τους έχουν σκεφτεί άλλα ποτέ δεν έχουν τολμήσει;
Οσο η νύχτα περνάει τα σκοτάδια τους δυναμώνουν και όσο τα σκοτάδια δυναμώνουν το παιχνίδι χοντραίνει. Ενα παιχνίδι που δεν αφήνει πίσω του νικητές. Αφήνει μόνο το θάρρος της Αλήθειας. Και όποιος αντέξει...
Το έργο είναι υποψήφιο στο Λος Αντζελες ως η καλύτερη κωμωδία για το 2008. Τη μετάφραση υπογράφει ο Γιώργος Ηλιόπουλος, τη σκηνοθεσία-απόδοση ο Γιάννης Βούρος, τα σκηνικά-κοστούμια η Λουκία Μινέττου. Παίζουν: Δημήτρης Αλεξανδρής, Μαρία Ανδρούτσου, Σαράντος Γεωγλερής, Φαίδρα Δρούκα, Νίκος Ιωαννίδης και η Μαρία Σολωμού.
Σκηνή από την παράσταση «Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων», η οποία θα γίνει την Κυριακή το απόγευμα στο «Κοτοπούλη-Ρεξ» η αφορμή για το εικαστικό παιχνίδι των παιδιών |
Η μικρή Φαμπιέν - Λουκία Μιχαλοπούλου και ο Βόλφγκανγκ - Βασίλης Ανδρέου στο χωμάτινο σκηνικό του Κωνσταντίνου Ζαμάνη, στην παράσταση που σκηνοθέτησε η Κατερίνα Ευαγγελάτου |
![]() |
Δημήτρης Παπάζογλου, Αιμιλία Υψηλάντη, Στέλιος Γούτης και Ζαχαρούλα Οικονόμου: στο Βασιλικό Θέατρο της Δανίας, τον 19ο αιώνα, μεταφέρονται οι ηθοποιοί της παράστασης του Δημήτρη Ιωάννου |
«Το ότι θα σχοινοβατήσω σε κάτι εντελώς διαφορετικό απ' αυτό που ξέρω έχει τρομακτική αίγλη στην ψυχή και στην αδρεναλίνη μου» λέει ο Δ. Παπάζογλου |
Τρεις από τους φετινούς βραβευμένους του «Αθηνοράματος», οι Μαρία Ναυπλιώτου (3ος γυναικείος ρόλος), Αννα Βαγενά (2ος γυναικείος ρόλος) και Πέτρος Ζούλιας (1ο σκηνοθεσίας), ανάμεσα στους Γιώργο Κοτανίδη και Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο |
Η Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου και η Bossa Nova του Κωνσταντίνου Ρήγου σάρωσαν, κατακτώντας πολλά από τα Θεατρικά Βραβεία του «Αθηνοράματος». Δέκα χρόνια τώρα, το περιοδικό «Αθηνόραμα» απονέμει τα Θεατρικά Βραβεία Κοινού. Η φετινή απονομή, υπό την αιγίδα του υπουργείου Πολιτισμού, έγινε στο Μέγαρο Μουσικής προχθές το βράδυ. Μια βραδιά που οι συντελεστές της φρόντισαν να έχει και άρωμα αμερικανικών εκλογών, που την ίδια ώρα (Τρίτη βράδυ) απασχολούσαν όχι μόνο την Αμερική, αλλά και ολόκληρο τον πλανήτη. Ετσι, σ’ ένα χάπενινγκ που σκηνοθέτησε ο Γιάννης Κακλέας σε κείμενα του Θύμιου Νικολόπουλου, οι προσκεκλημένοι έζησαν μια θεατρική «αμερικανική εισβολή» με βασικούς «πράκτορες» τους Ορφέα Αυγουστίδη και Μάκη Παπαδημητρίου. Οι Ελληνες θεατράνθρωποι πέρασαν στην αντεπίθεση, με επικεφαλής τον παρουσιαστή της τελετής, Γιώργο Κοτανίδη, και την τελευταία στιγμή, το αποτέλεσμα των αμερικανικών εκλογών ανατρέπει τα σχέδια των «πρακτόρων».
Ανάμεσα σ’ όλα αυτά ανακοινώθηκαν και τα βραβεία, για τα οποία το κοινό του «Αθηνοράματος» ψήφισε από τον Νοέμβριο του 2007. Οι επιλογές τους ήταν οι εξής:
![]() |
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος επαναλαμβάνει την παράσταση «Ιουλιανός ο Παραβάτης» με καταληκτική ημερομηνία στις 16 Νοεμβρίου. |
Τέσσερα χρόνια αφότου ο βραβευμένος με Οσκαρ ηθοποιός Ρίτσαρντ Ντρέιφους απολύθηκε από το μιούζικαλ «Τhe Ρroducers», επιστρέφει στις θεατρικές σκηνές του Λονδίνου. Καλεσμένος από τον Κέβιν Σπέισι, ο 61χρονος Αμερικανός ηθοποιός θα πρωταγωνιστήσει στην παράσταση «Compicit» του Τζο Σάτον στο θέατρο «Ολντ Βικ». «Είμαι πολύ ενθουσιασμένος που θα έχω την ευκαιρία να μην απολυθώ πριν την πρεμιέρα» είπε ο Ντρέιφους. Το έργο θα σκηνοθετήσει ο Σπέισι, που είπε ότι το κοινό περιμένει τον Ντρέιφους για «μια πραγματική απόλαυση».
![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() There’s a hard road, there’s an easy road – which would you take? Pulitzer Prize winning journalist Ben Kritzer (Richard Dreyfuss) finds himself in front of a Supreme Court Grand Jury faced with his own choice. Artistic Director Kevin Spacey returns to the theatre’s stage to direct the world premiere of Joe Sutton’s new play, a thrilling look at our current political climate. As liberties are stripped away can you ever know what is being perpetrated in your name? |
Ben Kritzer Richard Dreyfuss |
![]() |
Director Kevin Spacey Designer Rob Howell Lighting Howard Harrison Projection Jon Driscoll Sound Simon Baker for Autograph Casting: David Caparelliotis and Mele Nagler |
Από τότε μέχρι σήμερα διέγραψε μια σημαντική καριέρα, με πολλές επιτυχίες: κέρδισε δύο Οσκαρ για τις ταινίες «Η εξαφάνιση» (1972) και «Ο γυρισμός» (1979), έκανε περισσότερα από είκοσι βίντεο με ασκήσεις γυμναστικής, κυκλοφόρησε την αυτοβιογραφία της, η οποία μάλιστα έγινε μπεστ σέλερ, δεν έπαιξε όμως ποτέ ξανά στο θέατρο.
Τώρα λοιπόν, σαράντα έξι ολόκληρα χρόνια μετά, η 70χρονη πλέον αλλά πάντα γοητευτική ηθοποιός επιστρέφει στο θεατρικό σανίδι.
Πρόκειται να πρωταγωνιστήσει στο καινούργιο θεατρικό έργο που έχει γράψει και σκηνοθετεί ο Μόιζες Κάουφμαν με τίτλο «33 Παραλλαγές», το οποίο θα ανέβει στο Μπρόντγουεϊ, στις αρχές του 2009.
Η Τζέιν Φόντα θα υποδυθεί μια σύγχρονη μουσικολόγο, η οποία προσπαθεί να εξερευνήσει τις ρίζες της εμμονής που είχε ο Μπετόβεν με ένα συνηθισμένο βαλς. Η ηθοποιός δεν μπορεί να κρύψει τη χαρά της γι αυτό το νέο καλλιτεχνικό της σχέδιο, καθώς απ ό,τι φαίνεται το θέατρο τής είχε λείψει πολύ:
«Είμαι τρομερά ενθουσιασμένη που θα παίξω σε αυτό το καινούργιο έργο. Ανυπομονώ να επιστρέψω στη σκηνή με τον Μόιζες Κάουφμαν και να ερμηνεύσω αυτό τον ρόλο, τον οποίο αντιλαμβάνομαι τόσο καλά», δήλωσε η ίδια.
Ολοι πάντως περιμένουν με ενδιαφέρον τη θεατρική αυτή επιστροφή της. Εκκρεμεί βέβαια η απορία γιατί η Τζέιν Φόντα παραμέλησε τη θεατρική καριέρα, η οποία ξεκίνησε το 1960 στο Μπρόντγουεϊ και στο έργο «Ηταν ένα μικρό κορίτσι», με τους καλύτερους οιωνούς, καθώς ήταν υποψήφια για το βραβείο Τόνι.
Α. Κουκά, ΕΘΝΟΣ, 05/11/2008
Οκτώ γυναίκες -διαφορετικών ηλικιών και με διαφορετικούς δεσμούς συγγένειας ή όχι μεταξύ τους- κατηγορούνται, όταν ο Μαρσέλ, ο μοναδικός άνδρας της οικογένειας, βρίσκεται δολοφονημένος με ένα μαχαίρι στην πλάτη! Ποιος είναι ο δολοφόνος;
Γραμμένο στα τέλη της δεκαετίας του 1950 και ξαναδουλεμένο μερικά χρόνια αργότερα, το πρώτο θεατρικό του Ρομπέρ Τομά είναι είδος μεικτό: με δομή που θυμίζει κινηματογράφο, είναι μια πικρή κωμωδία με στοιχεία θρίλερ, αστυνομικού, αλλά και μιούζικαλ. Ο Νίκος Καραθάνος επιστρατεύει οκτώ ηθοποιούς -του ιδίου συμπεριλαμβανομένου- για να υποδυθούν τις «Οκτώ γυναίκες».
Επέλεξε τους ηθοποιούς «όπως στήνει κάποιος μια καλή ποδοσφαιρική ομάδα» και εκείνοι αποδέχτηκαν το στοίχημα. «Αναζητήσαμε τη βαθύτερη ψυχολογία του άνδρα για να ερμηνεύσουμε τις γυναίκες», λέει ο Χρήστος Στέργιογλου.
«Μην ξεχνάμε ότι το έργο είναι γραμμένο από άνδρα και όλες οι κατηγορίες που τίθενται επί τάπητος είναι λόγω της απώλειας του άνδρα προτύπου», επισημαίνει ο Αιμίλιος Χειλάκης. «Δεν παίζουμε ούτε ως άνδρες ούτε ως γυναίκες», αναφέρει ο Κοσμάς Φοντούκης και ο Γιάννης Κότσιφας συμπληρώνει: «Σημασία έχει το θέλω του ρόλου».
Και οι καινοτομίες δεν σταματούν εδώ: η δράση μεταφέρεται στα τέλη του 18ου-αρχές 19ου αιώνα, σε έναν απομονωμένο χιονισμένο λόφο (αντί για ένα ζεστό αστικό σαλόνι) και οι οκτώ γυναίκες, που δεν είναι γυναίκες αλλά άνδρες που τις υποδύονται, εμφανίζονται με ένα μάλλον ουδέτερο μαύρο ρούχο, που παραπέμπει σε σχέδιο εποχής, δίχως όμως περούκες, αλλά με το πρόσωπο φυσικό, σχεδόν άβαφο, και τη φωνή όχι γυναικωτή.
Η μετάφραση είναι του Κοσμά Φοντούκη και τα σκηνικά-κοστούμια της Ελλης Πακωνσταντίνου. Παίζουν (αλφαβητικά) οι: Θανάσης Ιωάννου, Νίκος Καραθάνος, Γιάννης Κότσιφας, Χρήστος Λούλης, Αργύρης Ξάφης, Χρήστος Στέργιογλου, Κοσμάς Φοντούκης, Αιμίλιος Χειλάκης, Νίκος Χατζόπουλος. Στην παράσταση παίζει ζωντανά τριμελής μουσική ομάδα.
Από τις Σέρρες φαίνεται ότι ξεκινάει η νέα προσπάθεια αναβάθμισης και αναβάπτισης των Δημοτικών Περιφερειακών Θεάτρων, έτσι όπως το έχει σκεφτεί και σχεδιάσει το Εθνικό Κέντρο Θεάτρου και Χορού. Να είναι, δηλαδή, ένας πολιτιστικός χώρος, που να είναι τουλάχιστον 100 βράδια της σεζόν ανοικτός, και να φιλοξενεί συμπαραγωγές και εκδηλώσεις από άλλες περιοχές της χώρας.
Με θητεία στα ΔΗΠΕΘΕ, ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Σερρών, Θοδωρής Γκόνης, «ανασκουμπώθηκε» και χθες παρουσίασε ένα φιλόδοξο και ενδιαφέρον πρόγραμμα, το οποίο θα στεγαστεί από φέτος σ’ ένα ιδιαίτερο κτίριο της πόλης των Σερρών: τον κινηματογράφο «Αστέρια», που αγοράστηκε από τον Δήμο Σερρών, ανακαινίστηκε και δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από πολλές αθηναϊκές σκηνές.
Όσο για το καλλιτεχνικό του πρόγραμμα, έχει απ’ όλα. Φυσικά, πολύ θέατρο, μουσική, χορό και παραγωγές για παιδιά. Το φετινό πρόγραμμα του ΔΗΠΕΘΕ Σερρών ξεκινάει από σήμερα με την παράσταση του Θεάτρου του Νέου Κόσμου «Κατσαρίδα» (έως 9/11). Την Κυριακή 9/11 ξεκινούν τα τμήματα θεατρικού παιχνιδιού για παιδιά από 4-12 χρόνων, και από τον Ιανουάριο οι μικροί θεατές θα μπορούν να βλέπουν παιδικές ταινίες και Καραγκιόζη, κάθε δεύτερη Κυριακή.
Πολλές ακόμα θεατρικές παραστάσεις θα φιλοξενηθούν μέχρι τον Μάιο: Το «Σφαγείο» σε σκηνοθεσία Βαγ. Θεοδωρόπουλου (από 17/11), «Sugar Babes» σε σκηνοθεσία Ανέστη Αζά (από 13/2/09), «Οι διψασμένοι» με τη Στεφανία Γουλιώτη (27, 28/3/09), «Η φεύγουσα κόρη» με τη Ρηνιώ Κυριαζή σε σκηνοθεσία Μ. Γεμεντζάκη (25/4/09) και «Η ζωή της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου» με τη Νένα Μεντή στο τέλος Απριλίου. Εκτός από θέατρο στις Σέρρες θ’ ακούσουν φέτος και πολλή μουσική (18,19/11) με τους Ε. Τσαλιγοπούλου, Γ. Ανδρέου, Χρ. Θηβαίο, Γ. Νέγκα, Κ. Λειβαδά, Μ. Καραντίνη, τον Αλκίνοο Ιωαννίδη στις 17 Ιανουαρίου 2009 και τους «Χειμερινούς Κολυμβητές» (14/3/09). Τέλος ένα διήμερο χορού θα φιλοξενηθεί στις 7 και 8 Μαρτίου 2009.
Ενα φιλόδοξο και ενδιαφέρον πρόγραμμα, που δεν φιλοξενείται σε εναλλασσόμενο ρεπερτόριο ενός αθηναϊκού θεάτρου, αλλά στο Δημοτικό Θέατρο μιας πόλης της περιφέρειας. Ενα πρόγραμμα που δείχνει τον ρόλο των ΔΗΠΕΘΕ στον τόπο δράσης τους και τις εναλλακτικές λειτουργίες τους. [Ολγα Σελλα, Η Καθημερινή, Tετάρτη, 5 Nοεμβρίου 2008]
Στα κυριακάτικα master classes του έτρεχαν από τον Κλούνι και τον Γκλόβερ μέχρι την Κέιτ Χάντσον |
Η Ζιλί Ντεπαρντιέ «διάβασε» στη σκηνή του «Οντεόν» τον πρωταγωνιστικό ρόλο της Νίκης, όπως της τον δίδαξε ο Ολιβιέ Πι (κάτω), διευθυντής του παρισινού θεάτρου |
Ο Γιάννης Μαυριτσάκης έχει ήδη νέο θεατρικό έργο, το «Wolfgang», που ανεβαίνει την Παρασκευή στο Εθνικό από την Κατερίνα Ευαγγελάτου |
«Δεν φοβήθηκα ούτε στιγμή ότι θα κυλούσα σε γκροτέσκα σχήματα, γιατί είχα στοχεύσει ψηλά», δηλώνει ο Χρήστος Λούλης. Μετά τις φούστες της Λουίζ τον περιμένει ένας «Φάουστ» στο Εθνικό |