Tuesday, June 30, 2015

Ο Νίκος Κουρής ενσαρκώνει τον Αίαντα του Σοφοκλή

Ο Νίκος Κουρής ενσαρκώνει τον Αίαντα του Σοφοκλή 

Μετά από τις παραστάσεις στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, στις 17 και 18 Ιουλίου, θα ακολουθήσει μία μικρή περιοδεία στην Αττική

Τον «Αίαντα» του Σοφοκλή, θα ενσαρκώσει ο Νίκος Κουρής, στην παράσταση που παρουσιάζει το θέατρο του Νέου Κόσμου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, την Παρασκευή και το Σάββατο 18 Ιουλίου, στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου. Υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, ο ηθοποιός κρατά  τον ρόλο του  τραγικού Αίαντα, του καλύτερου πολεμιστή των Ελλήνων, που παλεύει με τη μοίρα του μόνος του, απορρίπτοντας  τη θεϊκή βοήθεια.

Σωτήρης Χατζάκης: «Με όλο το βάρος στις καρδιές σας, ελάτε στην Επίδαυρο»

Η ανακοίνωση του σκηνοθέτη των «Τρωάδων», Σωτήρη Χατζάκη
Σωτήρης Χατζάκης: «Με όλο το βάρος στις καρδιές σας, ελάτε στην Επίδαυρο»

Το κάλεσμα του σκηνοθέτη της παράστασης «Τρωάδες», στο κοινό, εν μέσω των κρίσιμων ωρών που διανύει η χώρα μας

«Το Θέατρο δεν σταματά ποτέ. Το Εθνικό Θέατρο θα είναι συνεπές στο ραντεβού του με το κοινό και τις δυο ημέρες στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου. Θα είμαστε εκεί!», έγραφε το μήνυμα του Στάθη Λιβαθινού, του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού θεάτρου, ανακοίνωνοντας ότι η παραστάσεις του έργου «Τρωάδες» του Ευριπίδη, θα πραγματοποιηθούν κανονικά -στις 3 και 4 Ιουλίου- στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου.

Sunday, June 28, 2015

Μικρό σημείωμα για το πολιτικό θέατρο


  • Η ΑΥΓΗ, 28.06.2015

  • Του Λέανδρου Πολενάκη
    To «Θέατρο του Καταπιεσμένου», μια γόνιμη έμπνευση του Βραζιλιάνου θεατρανθρώπου Αουγκούστο Μποάλ, ξεκίνησε στη Βραζιλία στη δεκαετία του '70, για να διακλαδωθεί σε όλον τον κόσμο με ανεξάρτητες ανά χώρα Ομάδες Θ.τ.Κ., ως ένα πρωτοπόρο θεατρικό κίνημα. Η συνεχίστρια του έργου τού Μποάλ, δημιουργός του διεθνούς δικτύου TΟgether, Βραζιλιάνα δραματουργός και ηθοποιός Μπάρμπαρα Σάντος, δηλώνει στη συνέντευξη που έδωσε για την «Αυγή» στον Σπύρο Κακουριώτη (21 Ιουνίου), με την ευκαιρία των εδώ παράστασεων Θ.τ.Κ.:

    Χρονίζοντα τα προβλήματα του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος


    Ερώτηση στη Βουλή κατέθεσε η βουλευτής του ΚΚΕ Ελένη Γερασιμίδου με θέμα τα χρονίζοντα προβλήματα του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ).«Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος», αναφέρεται στην Ερώτηση, «με περισσότερα από 50 χρόνια καλλιτεχνικής δημιουργίας, αποτελεί σήμερα τον μεγαλύτερο θεατρικό και ευρύτερα πολιτιστικό οργανισμό στη χώρα μας. Με τις 5 χειμερινές σκηνές 2.500 θέσεων, τα 2 υπαίθρια θέατρα 9.000 θέσεων, αλλά και με την πραγματοποίηση πανελλαδικών και διεθνών περιοδειών, καθώς και την επαναδραστηριοποίηση του Κλιμακίου Μακεδονίας - Θράκης, που περιοδεύει σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα, δίνοντας παραστάσεις ακόμη και στα πιο απομακρυσμένα χωριά, λειτουργεί ως ενεργός πυρήνας πολιτισμού από το 1961. Παρ' όλα αυτά, τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος χρονίζουν, εξαιτίας της πολιτικής υποχρηματοδότησης και υποβάθμισης του τομέα του Πολιτισμού, που ακολουθήθηκε από όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις και συνεχίζεται και από τη σημερινή συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, μετατρέποντάς τον σε πανάκριβο εμπόρευμα, μακριά από τις λαϊκές ανάγκες».

    «Το ΚΘΒΕ πλέον οδηγείται σε οικονομική ασφυξία, εξαιτίας της συνεχώς μειούμενης κρατικής χρηματοδότησης (η μείωση έφθασε στο 40%), της καθυστέρησης στην καταβολή των χρεών με τα οποία έχει επιβαρυνθεί, χωρίς να τα έχει προκαλέσει το ίδιο, όπως αυτά για την "Οπερα Θεσσαλονίκης" (αρχικά "Οπερα Δωματίου Θεσσαλονίκης"), αλλά και εξαιτίας της καθυστέρησης στην καταβολή χρημάτων που του οφείλονται (επιστροφή ΦΠΑ, χρέη Δήμου Θεσσαλονίκης από προγραμματική σύμβαση με το ΥΠΠΟ, κ.ά.). Αυτό έχει ως αποτέλεσμα το ΚΘΒΕ να αντιμετωπίζει δυσκολίες, που ξεκινούν από την αδυναμία καταβολής της μισθοδοσίας των εργαζομένων, έως και την αδυναμία συντήρησης των υποδομών του (Θέατρο Γης, Θέατρο Δάσους, κ.λπ.)».

    ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο υπουργός σε ποια άμεσα μέτρα θα προβεί η κυβέρνηση για: Την καταβολή γενναίας κρατικής χρηματοδότησης, αντίστοιχης των αναγκών του ΚΘΒΕ και εγκαίρως, ώστε να καλυφθεί η λειτουργία του χωρίς περιστολή δραστηριοτήτων, ανταποδοτική λειτουργία, «χορηγίες» με το αζημίωτο και συμπαραγωγές με επιχειρηματικούς ομίλους. Καθώς και για την επίλυση των προβλημάτων της σημερινής οικονομικής ασφυξίας και των χρεών για τα οποία δεν ευθύνονται το ΚΘΒΕ και οι εργαζόμενοι σε αυτό. Ακόμη, για την καταβολή των δεδουλευμένων στους ηθοποιούς, στο διοικητικό και τεχνικό προσωπικό του ΚΘΒΕ και για να διασφαλιστεί μόνιμη σταθερή εργασία με πλήρη εργασιακά, μισθολογικά και ασφαλιστικά δικαιώματα.
    • Διεκδικώντας τα αυτονόητα
    Θυμίζουμε ότι, σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία που έδωσε πρόσφατα στη δημοσιότητα ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ, Γιάννης Βούρος, τα έσοδα από τις πωλήσεις των εισιτηρίων το 2013 ανήλθαν σε 743.140 ευρώ. Το 2014 τα έσοδα παρουσίασαν αύξηση κατά 60% φτάνοντας σε 1.189.836 ευρώ. Τα έσοδα από ομαδικά εισιτήρια παρουσίασαν ποσοστιαία αύξηση 138,9%. Το 2013 - 2014 τα έσοδα από ομαδικά εισιτήρια ανέρχονταν σε 133.000 ευρώ και το 2014 - 2015 ανήλθαν σε 152.000 ευρώ. Τα έσοδα από τις παραχωρήσεις των χώρων του ΚΘΒΕ προς τρίτους κατά το 2013 υπολογίστηκαν στις 97.500 ευρώ, ενώ το 2014 αυξήθηκαν κατά 18%, ήτοι 114.711 ευρώ. Η αναβίωση της Μονής Λαζαριστών απέφερε τα μεγαλύτερα κέρδη: 2013 - 2014 τα έσοδα των εισιτηρίων στη Μονή Λαζαριστών ανήλθαν στα 717.334 ευρώ.

    Σε ό,τι αφορά το έλλειμμα των 6,5 εκατ. ευρώ, σύμφωνα πάντα με τις δηλώσεις του καλλιτεχνικού διευθυντή: «2,5 εκατ. χρωστούσαμε στο ΙΚΑ, μπήκαμε επιτέλους σε ρύθμιση, που σημαίνει ότι το χρέος στο ΙΚΑ μπορεί πια να εξυπηρετηθεί, αφού από 200.000 ευρώ που έπρεπε να δίνουμε ανά μήνα, έχει μειωθεί στα 18.000 ευρώ. Εχει σημασία, όμως, τα χρήματα της τακτικής επιχορήγησης να έρχονται για να καλύπτουμε το τρέχον ΙΚΑ. Διότι, αν δεν έρθουν, η ρύθμιση πάλι θα χαθεί. Από τα 4 εκατ. ευρώ χρέος που απομένουν, τα 3 εκατ. είναι όσα χρωστά η πολιτεία στο ΚΘΒΕ. Είναι τα 1,2 εκατ. της Οπερας, οι 800.000 του Δήμου Θεσσαλονίκης για τα "Δημήτρια" και 1,1 εκατ. ευρώ η επιστροφή του ΦΠΑ. Απομένει λοιπόν 1 εκατ.! Ενα ποσό που, ακόμη και υπό τις παρούσες συνθήκες εάν η τακτική επιχορήγηση έρχεται στην ώρα της, είναι διαχειρίσιμο. Επίσης, από τα 5,8 εκατ. και τις εισπράξεις της χρονιάς, δώσαμε πέρυσι 2,4 εκατ. στα τιμολογημένα χρέη και στις αγωγές που έρχονται από παλιά! Με προϋπολογισμένα και εγκεκριμένα από το ΔΣ 254.000 ευρώ για παραγωγή και υλοποίηση του προγραμματισμού μας "χρησιμοποιήσαμε" μόλις 201.000 ευρώ! Από τα 1.583.500 ευρώ γενικής καλλιτεχνικής δραστηριότητας, επίσης ποσό εγκεκριμένο από το ΔΣ, "χρησιμοποιήσαμε" 1.319.000, δηλαδή εξοικονομήσαμε 264.000 ευρώ!».

    Επίσης, ο Γιάννης Βούρος επισημαίνει ότι όλες οι σκηνές πρέπει να μείνουν στο ΚΘΒΕ, αλλά «θα ήταν ευχής έργον, το ετήσιο ενοίκιο των 125.000 ευρώ στους Λαζαριστές και τα 18.000 ευρώ μηνιαίο ενοίκιο στην ΕΜΣ να μπουν σε άλλο κωδικό και να πληρώνονται απευθείας από την πολιτεία».
    Ολα αυτά τα προβλήματα, πάντως, αποδέκτες έχουν όλους τους εργαζόμενους, οι οποίοι αρκετές φορές διεκδίκησαν τα αυτονόητα με στάσεις εργασίας. Οπως έχουν επισημάνει οι εργαζόμενοι, εδώ και τέσσερα χρόνια ζουν την ταπεινωτική πραγματικότητα του να μη γνωρίζουν πότε και αν θα πληρωθούν, ενώ εργάζονται με συνέπεια (βάσει 5μηνης ή 8μηνης σύμβασης). Οι καθυστερήσεις στη μισθοδοσία είναι συχνό και επαναλαμβανόμενο φαινόμενο και αυτό έχει τη ρίζα του στη συνεχόμενη απαξίωση του ιστορικού αυτού θεάτρου από την πολιτεία.

    Σε ανακοίνωσή τους, οι εργαζόμενοι εξηγούν: «Η σημαντική ιστορία και η καθοριστική συνεισφορά του ΚΘΒΕ στον Πολιτισμό και την καλλιτεχνική δημιουργία ολόκληρης της Β. Ελλάδας δεν τίθεται υπό αμφισβήτηση. Υπό αμφισβήτηση τίθεται καθημερινά η επιβίωσή του. Οι ηθοποιοί του ΚΘΒΕ, τα τελευταία τέσσερα χρόνια, δοκιμάσαμε επανειλημμένα τα όρια της αντοχής μας, μένοντας απλήρωτοι και δουλεύοντας με ταπεινωτικές συνθήκες. Η επιβάρυνση του Οργανισμού με χρέη που δεν του αναλογούν, επιστροφές χρημάτων που δεν πραγματοποιούνται και την κρατική επιχορήγηση να έχει περικοπεί κατά 40%, διαμορφώνουν μια πραγματικότητα απαξίωσης και ανασφάλειας για το αύριο του Οργανισμού».
    • Παλεύουν δημιουργώντας
    Το έργο του Πλάτωνα «Απολογία Σωκράτους» θα παρουσιαστεί, κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου 2015, σε επιλεγμένους αρχαιολογικούς χώρους σε όλη την Ελλάδα. Διδασκαλία αρχαίου κειμένου, μετάφραση, σκηνικός χώρος, σκηνοθεσία: Δήμος Αβδελιώδης.
    Το αριστοτεχνικής δόμησης έργο του Ευριπίδη «Η Ιφιγένεια στη χώρα των Ταύρων» είναι η καλοκαιρινή παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, σε μετάφραση - σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου.

    Επίσης, το ΚΘΒΕ παρουσιάζει την κωμωδία «Του Κουτρούλη ο γάμος», από τις 24 Ιούνη, στο Θέατρο Δάσους. Το έργο, που γράφτηκε από τον Αλέξανδρο Ρίζο Ραγκαβή στα 1843, αμέσως μετά το «μνημόνιο» με τους δανειστές εκείνης της εποχής και την επιβολή στη χώρα μας από τις Μεγάλες Δυνάμεις δυσβάστακτων όρων, που οδήγησαν στην εξέγερση της 3ης του Σεπτέμβρη, παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία και επεξεργασία κειμένων του Γιάννη Καλατζόπουλου.

    Τέλος, η παράσταση του ΚΘΒΕ «Στις Παιδικές Ψυχές στα Πάρκα», ανανεωμένη και εμπλουτισμένη με νέα τραγούδια, θα προσφέρει για δεύτερη συνεχή χρονιά στους λιλιπούτειους θεατές του, που συχνάζουν στα πάρκα και στις πλατείες της Θεσσαλονίκης, δωρεάν ψυχαγωγία. Σκηνοθεσία: Γιάννης Τσιακμάκης.

    ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ,  Κυριακή 28 Ιούνη 2015