1. ΜΑΪΚΛ ΤΣΕΧΟΦ Για τον ηθοποιό. Η τέχνη και η τεχνική της ηθοποιίας ΜΤΦΡ.: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΑΤΕΡΑ «ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ», ΣΕΛ. 392, ευρώ 24
2. ΜΑΚΗΣ ΜΩΡΑΪΤΗΣ Βασίλης Λογοθετίδης. Ο μέγιστος των κωμικών «ΟΔΟΣ ΠΑΝΟΣ» ΣΕΛ. 135 + 41 ΦΩΤ., ευρώ 14
3. ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΡΩΜΑΣ Το θέατρο υπό κρίσιν. Κριτικές και επιφυλλίδες «ΤΡΙΜΟΡΦΟ» (ΖΑΚΥΝΘΟΣ), ΣΕΛ. 431, ευρώ 23
Τρία βιβλία για το θέατρο, η τέχνη και η τεχνική του, μία προσωπογραφία, η κριτική του. Εξαιρετικοί ηθοποιοί, όπως ο Αντονι Χόπκινς, ο Κλιντ Ιστγουντ, η Χέλεν Χαντ, ο Αντονι Κουίν, ομνύουν στον Μάικλ Αλεξάντροβιτς Τσέχοφ (1811-1955) τού «Για τον ηθοποιό». Ιδρυτής της Θεωρίας της Ψυχικής Χειρονομίας, της οποίας στόχος, όπως γράφει ο ίδιος, είναι «να επηρεάσει, να διεγείρει, να διαμορφώσει και να συντονίσει την εσωτερική σας ζωή με τους καλλιτεχνικούς σας σκοπούς και στόχους». Σε άλλο σημείο του κεφαλαίου «Η Ψυχική Χειρονομία» διευκρινίζει, πάντα με το εσείς, αφού απευθύνεται σε ακροατήριο μαθητών του θεάτρου: «Χρησιμοποιώντας την Ψ.Χ. ως μέσο διερεύνησης του χαρακτήρα, στην πραγματικότητα κάνετε κάτι περισσότερο· προετοιμάζετεε τον εαυτό σας να τον υποδυθεί. Δουλεύοντας, βελτιώνοντας, τελειοποιώντας και εξασκώντας την Ψ.Χ. όλο και περισσότερο, συγχρόνως γίνεστε ο ίδιος ο χαρακτήρας που υποδύεστε». Ο Μ. Α. Τσέχοφ, διαγράφοντας τη δεκαεξαετή καριέρα του ως μέλους του Θεάτρου Τέχνης της Μόσχας, περιόδευσε σε Ευρώπη και Αμερική, ώσπου το 1936 ίδρυσε τη δική του σχολή στην Αγγλία.
* Ο Μάκης Μωραΐτης βιογραφεί τον «Βασίλη Λογοθετίδη» (1900-1960), τον μέγιστο των κωμικών, όπως τον χαρακτηρίζει. Στο πρόσωπό του, κατά τον βιογράφο, έχουμε την ένωση του δραματικού με το κωμικό στοιχείο, κάτι που κατάφερε όχι μόνο στο θέατρο, αλλά και στον κινηματογράφο. Ηταν ένας μεγάλος ηθοποιός με σημαντικό τάλαντο, ήταν γεννημένος ηθοποιός.
* Προσωπικότητα πρώτης γραμμής ο Διονύσης Ρώμας (1906-1981), ο Ζακυνθινός, μεταθανατίως δεν έχει προσεχθεί όσο του άρμοζε. Στον τόμο αυτόν ο Διονύσης Ν. Μουσμούτης συγκεντρώνει θεατρικές κριτικές, δοκίμια και επιφυλλίδες συγγενούς χαρακτήρα. Μεγάλη η γκάμα των εφημερίδων, όπου δημοσιεύτηκαν την περίοδο 1948-1953: από τον «Αίμο» και την «Ελληνική Πνοή» μέχρι τους «Καιρούς» και την «Ελευθερία». Ο Δ. Ρώμας αποδεικνύεται βαθύς γνώστης του παγκόσμιου δραματολογίου, κλασικού και σύγχρονου. Την εισαγωγή υπογράφει η Ελσα Αδριανού.
2. ΜΑΚΗΣ ΜΩΡΑΪΤΗΣ Βασίλης Λογοθετίδης. Ο μέγιστος των κωμικών «ΟΔΟΣ ΠΑΝΟΣ» ΣΕΛ. 135 + 41 ΦΩΤ., ευρώ 14
3. ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΡΩΜΑΣ Το θέατρο υπό κρίσιν. Κριτικές και επιφυλλίδες «ΤΡΙΜΟΡΦΟ» (ΖΑΚΥΝΘΟΣ), ΣΕΛ. 431, ευρώ 23
Τρία βιβλία για το θέατρο, η τέχνη και η τεχνική του, μία προσωπογραφία, η κριτική του. Εξαιρετικοί ηθοποιοί, όπως ο Αντονι Χόπκινς, ο Κλιντ Ιστγουντ, η Χέλεν Χαντ, ο Αντονι Κουίν, ομνύουν στον Μάικλ Αλεξάντροβιτς Τσέχοφ (1811-1955) τού «Για τον ηθοποιό». Ιδρυτής της Θεωρίας της Ψυχικής Χειρονομίας, της οποίας στόχος, όπως γράφει ο ίδιος, είναι «να επηρεάσει, να διεγείρει, να διαμορφώσει και να συντονίσει την εσωτερική σας ζωή με τους καλλιτεχνικούς σας σκοπούς και στόχους». Σε άλλο σημείο του κεφαλαίου «Η Ψυχική Χειρονομία» διευκρινίζει, πάντα με το εσείς, αφού απευθύνεται σε ακροατήριο μαθητών του θεάτρου: «Χρησιμοποιώντας την Ψ.Χ. ως μέσο διερεύνησης του χαρακτήρα, στην πραγματικότητα κάνετε κάτι περισσότερο· προετοιμάζετεε τον εαυτό σας να τον υποδυθεί. Δουλεύοντας, βελτιώνοντας, τελειοποιώντας και εξασκώντας την Ψ.Χ. όλο και περισσότερο, συγχρόνως γίνεστε ο ίδιος ο χαρακτήρας που υποδύεστε». Ο Μ. Α. Τσέχοφ, διαγράφοντας τη δεκαεξαετή καριέρα του ως μέλους του Θεάτρου Τέχνης της Μόσχας, περιόδευσε σε Ευρώπη και Αμερική, ώσπου το 1936 ίδρυσε τη δική του σχολή στην Αγγλία.
* Ο Μάκης Μωραΐτης βιογραφεί τον «Βασίλη Λογοθετίδη» (1900-1960), τον μέγιστο των κωμικών, όπως τον χαρακτηρίζει. Στο πρόσωπό του, κατά τον βιογράφο, έχουμε την ένωση του δραματικού με το κωμικό στοιχείο, κάτι που κατάφερε όχι μόνο στο θέατρο, αλλά και στον κινηματογράφο. Ηταν ένας μεγάλος ηθοποιός με σημαντικό τάλαντο, ήταν γεννημένος ηθοποιός.
* Προσωπικότητα πρώτης γραμμής ο Διονύσης Ρώμας (1906-1981), ο Ζακυνθινός, μεταθανατίως δεν έχει προσεχθεί όσο του άρμοζε. Στον τόμο αυτόν ο Διονύσης Ν. Μουσμούτης συγκεντρώνει θεατρικές κριτικές, δοκίμια και επιφυλλίδες συγγενούς χαρακτήρα. Μεγάλη η γκάμα των εφημερίδων, όπου δημοσιεύτηκαν την περίοδο 1948-1953: από τον «Αίμο» και την «Ελληνική Πνοή» μέχρι τους «Καιρούς» και την «Ελευθερία». Ο Δ. Ρώμας αποδεικνύεται βαθύς γνώστης του παγκόσμιου δραματολογίου, κλασικού και σύγχρονου. Την εισαγωγή υπογράφει η Ελσα Αδριανού.
β.κ.κ., Ελευθεροτυπία, ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ - 29/08/2008
No comments:
Post a Comment