Saturday, November 10, 2007

«ΗΜΕΡΗ» ΤΟΥ ΝΤΟΣΤΟΓΙΕΦΣΚΙ ΣΤΗ ΝΕΑ ΣΚΗΝΗ ΤΟΥ ΛΕΥΤΕΡΗ ΒΟΓΙΑΤΖΗ

Την «Ημερη» του Ντοστογιέφσκι θα ανεβάσει (12/11) η «Νέα Σκηνή» του Λευτέρη Βογιατζή, στο «Θέατρο της οδού Κυκλάδων». Η θεατροποίηση της νουβέλας ήταν παλιός στόχος του Λ. Βογιατζή, ο οποίος χρόνια πριν μετέφρασε (από τα ρωσικά) το κείμενο. Στην παράσταση χρησιμοποιούνται δύο συστήματα προβολής και τέσσερα LCD monitors.
Οι βιντεοπροβολές είναι δημιούργημα του Γιώργου Σκεύα. Συνεργάτρια στη μετάφραση (από τα γαλλικά) η Ειρήνη Λεβίδη. Τα σκηνικά - κοστούμια είναι της Χλόης Ομπολένσι. Η διασκευή - σκηνοθεσία του Λ. Βογιατζή, ο οποίος υποδύεται τον ενεχυροδανειστή, με μόνο θεατή την Ελενα Τοπαλίδου. Οι φωτισμοί είναι του Λευτέρη Παυλόπουλου... (η συνέχεια στον Ριζοσπάστη, 10/11/2007)
Αναβολή της «Ήμερης» (Τα Νέα, Τετάρτη 14/11/07): Αναβάλλεται για την Παρασκευή η πολυαναμενόμενη πρεμιέρα της «Ήμερης», λόγω τεχνικών προβλημάτων. Στην ομώνυμη νουβέλα του Ντοστογιέφσκι, ο Λευτέρης Βογιατζής σε συνεργασία με τον Γιώργο Σκεύα έχουν ετοιμάσει βίντεο, τα οποία προβάλλουν εικόνες σε παράλληλους χρόνους με τη δράση του ήρωα. Τεχνικά είναι ένα πολύπλοκο σύστημα, το οποίο προκάλεσε νέα προβλήματα και μοιραία τη ματαίωση της προχθεσινής πρεμιέρας στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων.

ΚΑΡΑΚΑΤΣΑΝΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΛΑΜΑΤΑ

Με ένα έργο του Μαξ Φρις, Ο Μπίντερμαν και οι εμπρηστές, ξεκινά η νέα εποχή του ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας με τον Γιώργο Τσαγκάρη στο «τιμόνι». Η παράσταση, που είναι και η πρώτη της χειμερινής περιόδου 2007-2008, θα ανεβεί στην Καλαμάτα στις 18 Δεκεμβρίου, σε σκηνοθεσία Θύμιου Καρακατσάνη. Τη μετάφραση υπογράφει ο Κώστας Σταματίου.
«...Ο Φρις θέτει ερωτήματα τέτοια που να προκαλούν την ανησυχία του θεατή και να τον κινητοποιούν στην αναζήτηση μιας απάντησης, μιας απάντησης δικής του, προσωπικής, λυτρωτικής» σημειώνει για το έργο ο Νάσος Βαγενάς. Ενώ ο ίδιος ο συγγραφέας στο «Ημερολόγιό» του γράφει:

«Εχουμε υποχρεώσεις απέναντι στη μελλοντική κοινωνία, και δεν έχει καμία σημασία αν εμείς οι ίδιοι την προφτάσουμε». Στην παράσταση παίζουν οι ηθοποιοί: Ν. Γαλανός, Μπ. Σαρηγιαννίδης, Μ. Σουρμαΐνης, Αλ. Κολιόπουλος, Αλ. Μουστάκα, Γ. Πασσάκος και Ιουλία Καλογρίδη. (Ελευθεροτυπία, 9/11/2007)

ΤΑ ΧΡΕΗ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ

Κάθισε στο σκαμνί «για χρέη στο ΙΚΑ» ο Κώστας Γεωργουσόπουλος. Οχι δικά του, αλλά του Θεατρικού Μουσείου στο οποίο προεδρεύει. Είπε λοιπόν τον πόνο του προχθές στην παρουσίαση του βιβλίου «Πολιτισμού Αποψη» που έγραψε ο Γιώργος Βουλγαράκης, παρουσία μάλιστα του Μιχάλη Λιάπη: «Αν δεν πάρω επιχορήγηση, δεν μπορώ να πληρώσω τα χρέη. Αν δεν πληρώσω τα χρέη στο ΙΚΑ δεν μπορώ να πάρω ενημερότητα για την επιχορήγηση»... [Τα χρέη του Θεατρικού Μουσείου, Έθνος, 9/11/2007]

Friday, November 9, 2007

ΚΑΜΠΑΝΕΛΛΗΣ ΣΤΟ ΚΘΒΕ

Το έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη «Μία Κωμωδία», μία κοινωνική πολιτική σάτιρα του Νεοελληνικού Θεάτρου, ανεβάζει το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος σε σκηνοθεσία Γιώργου Ρεμούνδου, την Παρασκευή 16 Νοεμβρίου, στην σκηνή του θεάτρου της Μονής Λαζαριστών- Σκηνή Σωκράτης Καραντινός.

Μία υπερπαραγωγή του Κ.Θ.Β.Ε. στην οποία συμμετέχουν επί σκηνής πάνω από 30 ηθοποιοί και χορευτές. Ένα πολυθέαμα με εντυπωσιακά σκηνικά του Αντώνη Δαγκλίδη και κοστούμια της Κλαιρ Μπρέισγουελ, με τραγουδιστές και ζωντανή νεανική ορχήστρα σε μουσική του Γιούρι Στούπελ και πολυμελές μπαλέτο που χορογραφεί ο Χάρης Μανταφούνης. Τους πρωταγωνιστικούς ρόλους ερμηνεύουν οι: Άγγελος Παπαδημητρίου, Γιάννης Σιαμσάρης, Μιχάλης Γούναρης, Βασίλης Σεϊμένης, Κώστας Χαλκιάς, Θηρεσία Μανωλούδη, Σταυριάνα Πανδή.

Το έργο: Μία ξεκαρδιστική κωμωδία εκτυλίσσεται στη χώρα του Πλούτωνα. Ραγδαίες εξελίξεις και αλλαγές συντελούνται με την απροσδόκητη είσοδο του κεφαλαίου... Επενδύσεις, έργα υποδομής, χώροι διασκέδασης και ψυχαγωγίας, δημιουργία τραπεζών, έρχονται να ανατρέψουν τη γαλήνια και ειδυλλιακή ατμόσφαιρα. Το παγιωμένο πολιτικό σκηνικό της χώρας απειλείται από επιτήδειους, καθώς η οικονομία εξελίσσεται με ξέφρενους ρυθμούς. Τότε ο Πλούτωνας καλείται να πάρει μία μεγάλη «πολιτική» απόφαση που θα κρίνει το μέλλον της επικράτειας του...

Συντελεστές παράστασης: Σκηνοθεσία: Γιώργος Ρεμούνδος, σκηνικά: Αντώνης Δαγκλίδης, κοστούμια: Κλαιρ Μπρεϊσγουελ, μουσική: Γιούρι Στούπελ, χορογραφία: Χάρης Μανταφούνης, μουσική διδασκαλία: Νίκος Βουδούρης, φωτισμός: Χρήστος Γιαλαβούζης, βοηθός σκηνοθέτη: Άννα Ιωακειμίδου, βοηθός ενδυματολόγου: Χαρά Τσουβαλά, βοηθός σκηνογράφου: Ανδρέας Παρασκευόπουλος, βοηθός χορογράφου: Μαρλέν Βερσιούρεν, οργάνωση παραγωγής: Σοφία Ευτυχιάδου, Χριστίνα Ζαχαροπούλου.

Τους ρόλους ερμηνεύουν: Παπαδημητρίου Άγγελος (Πλούτων), Γιάννης Σιαμσάρης (Χάρων), Μιχάλης Γούναρης (Αιακός), Βασίλης Σεϊμένης (Κέρβερος), Κώστας Χαλκιάς (Ερμής) Γιάννης Τσάτσαρης (Ηρακλής), Νίκος Παναγιωτίδης (Διογένης), Θηρεσία Μανωλούδη (Κρομβίλη), Δημήτρης Διακοσάββας (Δίφυλος), Νίκος Καπέλιος (Φαίδρος), Σταυριάνα Πανδή (Περσεφόνη), Πάνος Αργυριάδης (Ευτυχισμένη ψυχή-Νεκρός), Θόδωρος Γρηγοριάδης (Ευτυχισμένη ψυχή-Νεκρός), Θόδωρος Ιγνατιάδης (Ευτυχισμένη ψυχή-Νεκρός), Κυριάκος Παπαδόπουλος (Ευτυχισμένη ψυχή-Νεκρός), Μιχάλης Σιώνας (Ευτυχισμένη ψυχή-Νεκρός), Αρετή Αγγέλου (Ευτυχισμένη ψυχή-Νεκρή), Χρύσα Ζαφειριάδου (Ευτυχισμένη ψυχή-Νεκρή), Μαρία Καραμήτρη (Ευτυχισμένη ψυχή-Νεκρή), Βάσια Λακουμέντα (Ευτυχισμένη ψυχή-Νεκρή), Λίλια Παλάντζα (Ευτυχισμένη ψυχή-Νεκρή).

Χορεύουν: Κατερίνα Αντωνιάδου, Βαλεντίνο Βλασιος Βαλάσης, Αφροδίτη Γεωργιάδου, Κίρκη Κύρκου, Γιάννης Μάρτος, Βενετία Πούλη, Ράνια Πούλιου, Χρήστος Χανδρουλίδης, Στέργιος Ψήφης. Παίζουν οι μουσικοί: Παναγιώτης Ανδρέογλου, Στέργιος Κόιας, Ιωάννης Λιόλιος, Φοίβος Φίλκας.

Thursday, November 8, 2007

ΣΥΜΠΛΗΡΩΝΕΤΑΙ ΤΟ ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΤΟΠΙΟ...

«Αμερικανός στο κεφάλι», στο Νέο Ελληνικό Θέατρο

Πρεμιέρα έχει απόψε (9/11/07) το «Νέο Ελληνικό Θέατρο», με το έργο του Γιώργου Αρμένη «Αμερικανός στο κεφάλι», σε σκηνοθεσία του ίδιου. Σκηνικά - κοστούμια Λαλούλας Χρυσικοπούλου, μουσική Διονύση Τσακνή, βίντεο Αρη Μπαφαλούκα. Παίζουν: Γιώργος Αρμένης, Σοφία Ολυμπίου, Ελένη Σιδερά, Νικολέτα Βλαβιανού, Δημήτρης Καλαντζής. Ακούγονται οι φωνές των Αλέξανδρου Μυλωνά (Αμερικανός), Ζούζια Λουίζα (γραμματέας), Χάρης Χαραλάμπους (αστυνομικός Α), Ανδρέας Κυριακού (αστυνομικός Β). Συμμετέχουν: Αλειφερόπουλος Προμηθέας, Νεοχωρίτη Λίζα. «Πέρασαν εξήντα χρόνια» - σημειώνει ο Γιώργος Αρμένης - «και τον κουβαλάω τον Αμερικανό στο κεφάλι, με παιδεύει, με ταλαιπωρεί, προσπαθεί να με καθοδηγήσει... τελευταία έγινε φορτικός καταπιεστικός και το χειρότερο κυνικός, πράγμα που δεν αντέχεται... Τρεις γενιές παλεύουν μες το έργο, ο καπετάν Θεμιστοκλής, ο γιος του Στέργιος, που ιδεολογικά απαρνήθηκε τον καπετάνιο, και η τρίτη γενιά, τα εγγόνια του, που απαρνιούνται τον πατέρα και χαράζουν άλλη κατεύθυνση. Η γιαγιά, δε θα το πίστευε ότι με το ντοκιμαντέρ που ήρθαν να μας δείξουν οι Αμερικανοί στο χωριό για την καλλιέργεια του ρυζιού, δεν έφυγαν ποτέ - είναι ακόμα εδώ - είναι παντού!!! Απλώς δεν τους βλέπουμε, ή κάνουμε πως δεν τους βλέπουμε».

  • Η «Θεατρική Σκηνή», παρουσιάζει τη σοφόκλεια «Ηλέκτρα», σε μετάφραση Κ. Χ. Μύρη, σκηνοθεσία Αντώνη Αντωνίου, σκηνικά - κοστούμια Αντώνη Χαλκιά, μουσική Λευτέρη Γρηγορίου. Παίζουν: Αντώνης Αντωνίου, Νατάσα Ασίκη, Γεωργία Ζώη, Χρήστος Φωτίδης, Δημήτρης Νατσιούλας, Μελίνα Ντόβλου, Βασίλης Μπατσακούτσας, Βάσω Κοτσίρη, Βάσω Δούκα. Το ύφος και η εσωτερική δύναμη της τραγωδίας παίρνει «μια καινούρια διάσταση, δίνοντας δυνατότητες στους συντελεστές για πιο οικεία προσέγγιση και ερμηνεία», λέει ο Αντώνης Αντωνίου.
  • Το έργο του Μάρτιν Κριμπ «Σκληρά και τρυφερά», παρουσιάζει το Στούντιο «Πρώτες Υλες», σε σκηνοθεσία του Χρίστου Λύγκα. Το έργο ερευνά την τραγωδία του πολέμου, καταδεικνύοντας ότι ο πόλεμος είναι πάντα μια τραγωδία και πως τα συστατικά του σπάνια αλλάζουν. Μετάφραση Χριστίνας Μπάμπου - Παγκουρέλη, σκηνοθεσία Χρίστου Λύγκα, σκηνικά Μαρίας Κονομή, κοστούμια Γιάννη Μετζικώφ, μουσική Σταύρου Γασπαράτου. Παίζουν: Ερρίκος Λίτσης, Ελευθερία Γεροφωκά, Αλεξάνδρα Διαμαντοπούλου, Μαρία Μπρανίδου, Χρίστος Λύγκας, κ.ά.
  • Με διαβατήριο τις καλές κριτικές και τα χαμόγελα των θεατών που πέρσι δοκίμασαν τη σούπα της «Πεντανόστιμης», οι Λένα Διβάνη - Τατιάνα Λύγαρη - Ηλίας Μαμαλάκης την ξαναμαγειρεύουν στο «Τρένο στο Ρουφ». Παίζουν: Βιβή Κόκκα, Σπύρος Περδίου, Φανή Γέμτου, Χρήστος Γεωργαλής, Φοίβος Ριμένας, Νίκη Λειβαδάρη.
  • Ο θίασος «Εκφραση 7:36 ΑΜ» παρουσιάζει (έως 17/12) στο «Προσκήνιο», το έργο της Rinne Groffe «Πορτοκάλι Λεμόνι Αυγό Καναρίνι», σε σκηνοθεσία Σωτήρη Καραμεσίνη και μετάφραση Αντώνη Πέρη. Παίζουν: Κρατερός Κατσούλης, Βίκυ Μαραγκάκη, Ντορίνα Θεοχαρίδου και Οδύσσεια Μπουγά. Η πραγματικότητα. Η ψευδαίσθηση... Ο άνθρωπος αποτελεί τη διαχωριστική γραμμή που ενώνει τους δύο αυτούς κόσμους. Ο Γκρέιτ είναι ένας ταχυδακτυλουργός που παλιά θα μπορούσε να θεωρείται μάγος. (Ριζοσπάστης, 9/11/2007)

    Ο ΥΜΠΥ, έμπιστος αξιωματικός του βασιλιά μιας φανταστικής Πολωνίας, παρακινούμενος από τη γυναίκα του, την κυρά-Υμπύ, σκοτώνει το βασιλιά και παίρνει το θρόνο. Οι πρώτες κινήσεις του είναι να φάει μέχρι σκασμού, αλλά και να εξολοθρεύσει τους πάντες. Ο Θίασος Ωκύπους παρουσιάζει την ανατρεπτική σάτιρα του Αλφρέ Ζαρί «Υμπύ Τύραννος» στο πλαίσιο των εορτασμών για τα 100 χρόνια από το θάνατο του συγγραφέα. Στη διανομή: Yanell Lopez, Ιλιάνα Παζαρζή, Mariana Kutulas Vrsalovic στο Booze Cooperativa (Κολοκοτρώνη 57, τηλ. 210 3240944) κάθε Δευτέρα και Τρίτη από τις 20 Νοεμβρίου έως 8 Ιανουαρίου 2008, ώρα 9.30 μ.μ. Στις 7 και 8 Ιανουαρίου η παράσταση θα δοθεί στα Ισπανικά.

ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΚΟΙΝΟΥ ΑΠΌ ΤΟ ΑΘΗΝΟΡΑΜΑ

«Ηλίθιος» από το Εθνικό Θέατρο
Στις 6/11 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών απονεμήθηκαν τα θεατρικά βραβεία κοινού για το 2007, που καθιέρωσε το «Αθηνόραμα». Τα βραβεία είναι τα εξής: Καλύτερης παράστασης: Πρώτο βραβείο στον ντοστογιεφσκικό Ηλίθιο (σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού, Εθνικό Θέατρο). Δεύτερο, στη Νύχτα ραδιο-φόνων (σκηνοθεσία Γ. Κακλέα). Βραβείο σκηνοθεσίας στον Δημήτρη Παπαϊωάννου για το «2». Ανδρικής ερμηνείας: Α' βραβείο στον Γιώργο Νινιό (Ποιος φοβάται την Βιρτζίνια Γουλφ;). Β', στον Γιώργο Μιχαλακόπουλο (Ντα). Γ', στον Γιάννη Φέρτη (Επιστροφή). Γυναικείας ερμηνείας: Α' βραβείο στην Μίρκα Παπακωνσταντίνου (Με τη σιωπή). Β', στην Ελένη Ράντου (Νύχτα ραδιο-φόνων). Γ', στην Μαρία Καλλιμάνη (Μαυροπούλι).

Βραβείο ενδυματολογίας: Α', στον Διονύση Φωτόπουλο (Ερρίκος Δ'). Β', στην Εβελιν Σιούπη (Τσινετσιτά). Γ', στην Ελένη Μανωλοπούλου (Ηλίθιος). Βραβείο σκηνογραφίας: Α', στην Ελένη Μανωλοπούλου (Ηλίθιος). Β', στον Λάκη Γαβαλά (Τσινετσιτά). Γ', στην Λιλή Πεζανού («2»). Βραβείο μουσικής: Α', στον Κωνσταντίνο Βήτα («2»). Β', στην Αφροδίτη Μάνου (Τσινετσιτά). Γ', στον Στάθη Σκουρόπουλο (Ερρίκος ο Δ'). Βραβεία φωτισμού: Αλέκος Γιάνναρος («2»), Αλέκος Αναστασίου (Ηλίθιος), Βασίλης Κλωτσοτήρας (Bug). Βραβείο νεοελληνικού θεατρικού έργου στους Θανάση Ρέππα - Μιχάλη Παπαθανασίου (Τσινετσιτά).

ΒΛΕΠΕ ΚΑΙ:

Φετινά βραβεία κοινού (Ελευθεροτυπία, 8/11/2007)

Tuesday, November 6, 2007

ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΣΚΗΝΗ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

Δέκα συνολικά παραστάσεις (έξι δικές της παραγωγές και τέσσερις μετακλήσεις), νέες θεατρικές δυνάμεις και εναλλακτικές μορφές θεάτρου περιλαμβάνουν τα καλλιτεχνικά σχέδια της Πειραματικής Σκηνής της Τέχνης τη νέα περίοδο. Συγγραφείς της Θεσσαλονίκης (Ακης Δήμου, Σάκης Σερέφας, Στέλλα Μιχαηλίδου) υπογράφουν τρία πρωτότυπα θεατρικά κείμενα, ενώ τρία κορυφαία έργα του ψυχολογικού και κοινωνικού θεάτρου (Τενεσί Ουίλιαμς, Μπράιαν Φριλ, Μάρτιν Κριμπλ) συμπληρώνουν τη φετινή παραγωγή.
«Παρά το αβέβαιον μέλλον για τις επιχορηγήσεις της περσινής αλλά και της τρέχουσας θεατρικής περιόδου, ο θίασος θα προχωρήσει στην υλοποίηση του προγραμματισμού του, θεωρώντας αυτονόητο ότι θα τηρηθούν οι δεσμεύσεις της Πολιτείας», ανέφερε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θιάσου Νικηφόρος Παπανδρέου, παρουσιάζοντας το ρεπερτόριο. Στο θέατρο Αμαλία παρουσιάζονται ήδη ο «Γυάλινος κόσμος» (σκην. Νίκου Χουρμουζιάδη) και το «Ονειρο του Ρο» της Στέλλας Μιχαηλίδου. Και θα ακολουθήσουν το δράμα του Φρίελ «Μόλλυ Σουήνυ» (σκην. Ν. Χουρμουζιάδη), η «Θεσσαλονίκη σε πρώτο πρόσωπο» του Σάκη Σερέφα (σκην. Κορ. Χαρίτου), το καινούργιο έργο του Ακη Δήμου «Το βράδυ τρώμε στης Ιοκάστης» (σκην. Γ. Μόσχου) και το έργο του σύγχρονου Βρετανού συγγραφέα Μάρτιν Κριμπ «Στην εξοχή» (σκην. Γλ. Καλαϊτζή).
Ο Μάιος θα αφιερωθεί σ’ έναν κύκλο παραστάσεων που έχει τον γενικό τίτλο «Νέες ομάδες - νέα πρόσωπα». Την έναρξη κάνει η Δήμητρα Χουμέτη, με το έργο του Στήβεν Μπέρκοφ «Η κρυφή ζωή της Οφηλίας», η ομάδα σύγχρονου χορού «Αδράστεια» με το «Παιχνίδι του χρόνου», ενώ η εταιρεία θεάτρου «Χώρος» θα παρουσιάσει τον «Απόκοπο» του Μπεργαδή και η ομάδα «Κανιγκούντα» τη «Βοσκοπούλα», αγνώστου ποιητή.
ΤΥΠΟΣ: Πολλά έργα... κόντρα στα προβλήματα (Ριζοσπάστης),

ΚΑΣΕΤΙΝΑ ΚΑΙ ΣΑΡΔΕΛΕΣ ΜΕ ΣΑΡΔΑΜ...


Την «Κασετίνα» του Καρλ Στέρνχαϊμ, ανεβάζει (9/11), το Εθνικό Θέατρο στο «Κάππα». Η «Κασετίνα» ανήκει σε έναν κύκλο έργων με τίτλο «Ο ηρωικός βίος των μικροαστών» που έγραψε ο Καρλ Στερνχάιμ από το 1911 έως το 1922 με στόχο να σατιρίσει τα ήθη και τις αξίες της αστικής τάξης. Πίσω από τις κλειστές πόρτες, τα προσωπεία πέφτουν, οι ηθικές αναστολές παραμερίζονται και το άυλο χρήμα μετατρέπεται σε αντικείμενο ερωτικού πόθου σε μια «μαύρη» γερμανική κωμωδία που ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σε σκηνοθεσία Βίκτωρα Αρδίττη. Η μετάφραση είναι του Γιώργου Δεπάστα, τα σκηνικά - κοστούμια της Λιλής Κεντάκα και η μουσική του Κώστα Βόμβολου. Παίζουν: Ερση Μαλικέντζου, Ταξιάρχης Χάνος, Κλέων Γρηγοριάδης, Εύη Σαουλίδου, Σύρμω Κεκέ, Εμιλυ Κολιανδρή και Θανάσης Δήμου.

Θα προηγηθούν δύο «προπαραστάσεις»: στις 7/11 (21.00) και 8/11 (20.00), στις οποίες θα ακολουθήσει συζήτηση με τους συντελεστές και το κοινό.

  • Η κλασική φάρσα «Σαρδέλες με σαρδάμ» του Αγγλου συγγραφέα Μάικλ Φρέιν, ανεβαίνει σήμερα, στο θέατρο «Ιλίσια - Μιμή Ντενίση», σε σκηνοθεσία Αντώνη Καλογρίδη. Παίζουν: Μπάμπης Γιωτόπουλος, Μαρία Καβογιάννη, Κώστας Κόκλας, Καίτη Κωνσταντίνου, Μαρία Λεκάκη, Γιάννης Μπουραζάνης, Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος, Χρήστος Σιμαρδάνης και Δήμητρα Στογιάννη. Μετάφραση Μιμής Ντενίση. Ενας θίασος που θυσιάζεται για την τέχνη του, γίνεται θύμα κάθε αναποδιάς που μπορεί να συμβεί. Παρακολουθούμε δηλαδή ένα θίασο της συμφοράς, στις δοκιμές και παραστάσεις μιας σαπουνόπερας. Ο Φρέιν παρωδεί και μαζί αποθεώνει τη θεατρική μηχανή και την υποκριτική διαδικασία. Ενα θεατρικό έργο με θέμα τη σκηνή και τους ανθρώπους της.

Η ΕΚΔΙΚΗΣΗ ΤΗΣ ΙΟΚΑΣΤΗΣ...

Ο Γιώργος Παπαθεοδώρου σκηνοθετεί την κωμωδία του Λεωνίδα Τσίπη «Η εκδίκηση της Ιοκάστης», που θα κάνει πρεμιέρα την Πέμπτη 15 Νοεμβρίου, στο θέατρο «Αλεκτον».

Ο πανάρχαιος μύθος του Οιδίποδα επανέρχεται για να μας δείξει μέσα από σκληρές και βίαιες ανατροπές ότι «η ζωή μας κύκλους κάνει». Παίζουν οι Βύρων Κολάσης, Κατερίνα Γαβαλά, Θανάσης Ζερβάς, Αλέξης Μαρτζούκος, Ιπποκράτης Τροβάς, Ελένη Τριανταφύλλου και Μάνθα Μπαλούρδου.

ΑΠΟ 465 ΕΩΣ 2.000 ΔΟΛΑΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ IAN McKELLEN

$3,500 to see McKellen's Lear, and rear

Ed Pilkington in New York, The Guardian, Monday October 15, 2007


Ian McKellen in King Lear, Courtyard Theatre, Stratford-upon-Avon
Tickets going for a princely sum ... Ian McKellen in King Lear. Photograph: Tristram Kenton

Americans are used to pawning the silverware for a couple of tickets to the Super Bowl or the upcoming World Series, but $3,500 (£1,720) for a performance of Shakespeare?

That is the price set on eBay for a couple of tickets for King Lear, which opens at UCLA's Royce Hall theatre in Los Angeles on Friday. And that is not just eBay hype: tickets start at $465 and rise to $2,000 on the website Stubhub, while Gotickets are offering them at up to $1,860.

ΠΟΙΟΣ ΗΤΑΝ Ο ΣΕΞΠΙΡ; ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ (ΑΚΟΜΗ) Η ΕΡΩΤΗΣΗ


Who was Shakespeare? That is (still) the question

Campaign revives controversy of Bard's identity

Vanessa Thorpe, arts and media correspondent
The Observer, Sunday September 9, 2007

The literary conspiracy theory that refuses to go away, and which has a growing army of supporters all over the globe, reared its head in Chichester this weekend.

Two of Britain's most distinguished Shakespearean actors, Sir Derek Jacobi and Mark Rylance, the original artistic director of the new Globe Theatre, have launched a formal 'Declaration of Reasonable Doubt' about the identity of the Bard of Stratford-upon-Avon.

The actors said the document, which has been signed by 300 people, is an effort to provoke academic debate.

After the last matinee performance of I Am Shakespeare, a play that questions the identity of Shakespeare, at the Minerva Theatre in the West Sussex town yesterday, Rylance, the star, joined Sir Derek to present the controversial declaration to Dr William Leahy, the head of English at Brunel University in west London. Later this month Leahy is to convene the first MA in Shakespeare authorship studies.

The key belief of the Shakespeare Authorship Coalition is that a body of literary works which displays an understanding of law, history and mathematics could not have been written by a mere commoner from an illiterate household in Warwickshire. What is more, no records exist that the man usually assumed to be the greatest playwright in western literature ever received payment or personal preferment for his writing. Shakespeare's detailed will, in which he notably left his wife 'my second best bed with the furniture', fails to refer to any theatrical legacy. The coalition contends it is proof of cause for doubt.

Since the 18th century rival candidates for the authorship of the works have been put up by those convinced that William Shakespeare was just a pen-name. Christopher Marlowe, Francis Bacon and the Elizabethan nobleman Edward de Vere, have all been mooted as contenders and Sir Derek was happy to reveal yesterday which one would get his vote.

'I think the leading light was probably de Vere, as I agree that an author writes about his own experiences, his own life and personalities,' he said.

The coalition's declaration lists 20 other well-known doubters of the past, including Mark Twain, Orson Welles, Sir John Gielgud and Charlie Chaplin.

Central planks in the document include suspicion surrounding the fact that all of the plays are chiefly set among the upper class and about the author's familiarity with Italian culture. There are questions too about his failure to mention Stratford or anything relating to his own life, including the death of his 11-year-old son, Hamnet. (Although there is no explanation why he might have given his only son a name so close to that of the playwright's most famous protagonist).

Dr Leahy said the new course at Brunel would simply aim to open up the question of the authorship: 'It has been a battle of mine for the last couple of years to get this into academia. It's a legitimate question, it has a mystery at its centre and intellectual discussion will bring us closer to that centre.'

The coalition first drew up its declaration in California last spring, where the organisation is spearheaded by the academics and sceptics John Shahan and Virginia Renner (a former head of Reader Services at the prestigious Huntington Library). 'We have nothing against the man from Stratford-upon-Avon,' the declaration reads, 'but we doubt that he was the author of the works. Our goal is to legitimise the issue in academia so students, teachers and professors can feel free to pursue it. This is necessary because the issue is widely viewed as settled in academia and is treated as a taboo subject.'

More mysteries

Who was he?

Some say the works were written by the poet and playwright Christopher Marlowe, others that Francis Bacon wrote them in his spare time, while some point to the nobleman Edward de Vere. Others argue they are collaborations penned by a brilliant team of anonymous writers.

What was he?

Contradictory theories include the idea that the Bard was also a Catholic spy, a secret agent working abroad, a religious recusant in hiding, a teacher or possibly a European cultural ambassador.

Who was his lover?

The true identities of the Dark Lady and the Fair Youth of the sonnets are still in dispute; some say the poems addressed to a young man are about the Earl of Pembroke, others the Earl of Southampton, while the lady could have been a Mary Fitton or the poet Emilia Lanier.

Monday, November 5, 2007

ANTHONY SHAFFER


Anthony Shaffer (center) on location during filming of The Wicker Man.
Ο Άγγλος θεατρικός συγγραφέας, πεζογράφος και σεναριογράφος Άντονι Σάφερ [Anthony Shaffer], γεννήθηκε στις 15 Μαΐου 1926 και πέθανε στις 6 Νοεμβρίου 2001. Ήταν δίδυμος αδελφός του Peter Shaffer.

Έγραψε ένα έργο, το Sleuth [=Σλουθ, 1970] που παίχτηκε παντού με επιτυχία και γι’ αυτό τον μνημονεύω. Το έργο αυτό που κέρδισε το Βραβείο Τόνι για το 1970, παίχτηκε για περισσότερες από 2.300 παραστάσεις στο West End του Λονδίνου και περίπου 2.000 παραστάσεις στο Μπροντγουέι. Κέρδισε το Βραβείο Τόνι, ως το καλύτερο έργο του 1970. Δυο χρόνια αργότερα, διασκευάστηκε και για τον κινηματογράφο, και ο σκηνοθέτης Τζόζεφ Μάνκιεβιτς [Joseph Mankiewicz] το έκανε ταινία με τον Michael Caine, στο ρόλο του νεότερου άνδρα, του Μίλον Τιντλ, και τον Sir Laurence Olivier, στο ρόλο του μηχανορράφου Άντριου Γουάικ. Ο Ολίβιε κέρδισε το βραβείο των Κινηματογραφικών Κριτικών της Νέας Υόρκης, και μια υποψηφιότητα για Όσκαρ. Είναι ένα αστυνομικό θρίλερ, αλλά στην πραγματικότητα θα μπορούσε να είναι το παιχνίδι δυο ανθρώπων που αγωνίζονται με καταπληκτική τάξη να δώσουν διέξοδο στο κενό και τη μοναξιά τους… Το Σλουθ παίχτηκε και στην Ελλάδα το 1971, στο θέατρο Διονύσια, σε μετάφραση του Μάριου Πλωρίτη, σκηνοθεσία Μάρσα Τέιλορ, σκηνικά Καρλ Τομς, και πρωταγωνιστές τον Δημήτρη Χορν και τον Αλέκο Αλεξανδράκη.
Άλλα έργα του Anthony Shaffer: The Savage Parade [=Η άγρια παρέλαση, 1963), Murderer [=Δολοφόνος, 1975), Widow's Weeds [= 1977), Whodunnit [με τον τίτλο The Case of the Oily Levantine, ανέβηκε στη σκηνή το 1977). Ο Σάφερ έγραψε και σενάρια για έργα της Agatha Christie που γυρίστηκαν ταινίες: Murder on the Orient Express [Έγκλημα στο Όριεντ Εξπρές], Death on the Nile [=Θάνατος στο Νείλο), Evil Under the Sun [=Κακό κάτω από τον ήλιο, 1982), Appointment With Death [= Συνάντηση με το θάνατο, 1988).

Στη φωτογραφία αριστερά, ο Anthony Shaffer όταν νυμφεύθηκε την Diane Cilento.