Saturday, June 9, 2012

«Ανασταίνουν» τη Στοά Μπροντγουαίη


Της Μαίρης Αδαμοπούλου
ΤΑ ΝΕΑ: Πέμπτη 07 Ιουνίου 2012

Σε ένα τεράστιο ατελιέ, όπου έργα τέχνης γεννιούνται μπροστά στα μάτια των περαστικών, δρώμενα και ομιλίες εναλλάσσονται με προβολές, θα μετατραπεί για ένα δεκαήμερο ο σχεδόν ερημωμένος χώρος στην καρδιά της Αθήνας

Τα φώτα της δεν έσβηναν ποτέ. Η ζωή έσφυζε κάθε στιγμή της ημέρας. Το πρωί στις μπουτίκ της έκαναν τις αγορές τους οι κυρίες που έμεναν στην Κυψέλη και στα Πατήσια. Το βράδυ στα θεατρικά της σανίδια πατούσαν η Ελλη Λαμπέτη και ο Μάνος Κατράκης, ο Λευτέρης Βογιατζής στα πρώτα βήματά του και ο Δημήτρης Παπαμιχαήλ.
Στα σαράντα της σήμερα η Στοά Μπροντγουαίη - μεταξύ των οδών Αγίου Μελετίου και Κεφαλληνίας - είναι πλέον μια σκιά του εαυτού της. Τα μαγαζιά της έχουν βάλει λουκέτο. Αφίσες ξεχασμένες από τις αλλοτινές προβολές στον χειμερινό και τον θερινό κινηματογράφο. Ξεφτισμένες πινακίδες από το νυχτερινό κέντρο που κάποτε φιλοξενούσε τρικούβερτα γλέντια. Μηχανάκια παρατημένα. Εικόνα παρακμής και εγκατάλειψης με μοναδικούς επιζώντες δύο θέατρα - Δανδουλάκη και Μπροντγουαίη -, ένα βιβλιοπωλείο και ένα καφέ.

Τα μυστικά της όπερας στα σχολεία


Της Δάφνης Κοντοδήμα, ΤΑ ΝΕΑ: Παρασκευή 08 Ιουνίου 2012

Το κουδούνι του 11ου Δημοτικού Πειραιά χτύπησε για να σημάνει την έναρξη της παράστασης «Ο κουρέας της Σεβίλλης», στην οποία συμμετείχαν οι μαθητές, από τη χορωδία έως τα σκηνικά, με την καθοδήγηση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής 

«Οπερα δεν είναι εντυπωσιακά κοστούμια και σκηνικά. Οπερα είναι όταν οι ερμηνευτές μιλούν ο ένας με τον άλλο με τραγούδι. Ο ερμηνευτής κάνει το σώμα του ηχείο». Κουβέντες μαθητή του 11ου Δημοτικού Σχολείου Πειραιά που έδιναν την εντύπωση ότι έχει εμβαθύνει στο θέμα. Η ακόμη πιο ψαγμένη συμμαθήτριά του, η Ζηνοβία, του επισήμανε: «Μονωδοί λέγονται οι ερμηνευτές όπερας».
Ηταν ίσως από τις ελάχιστες φορές που στο προαύλιο του σχολείου γινόταν συζήτηση για το λυρικό θέατρο. Δεν ήταν τυχαίο γεγονός. Ούτε ήταν μια ξαφνική, αυθόρμητη ενασχόληση των παιδιών με την όπερα - σπάνια συμβαίνει αυτό, όπως συχνά λένε οι ερμηνευτές του λυρικού θεάτρου.

ΒΙΚΥ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ Μια τρελή τρελή σαραντάρα

Θα υποδυθεί τον χειμώνα στο «Μικρό Παλλάς» την ηρωίδα των Σακελλάριου - Γιαννακόπουλου, που η Ρένα Βλαχοπούλου απογείωσε στον κινηματογράφο
Τη διασκευή για την παράσταση στο Μικρό Παλλάς υπογράφει ο Θοδωρής Πετρόπουλος, ενώ σκηνοθετεί ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης.
Τη διασκευή για την παράσταση στο Μικρό Παλλάς υπογράφει ο Θοδωρής Πετρόπουλος, ενώ σκηνοθετεί ο Βλαδίμηρος Κυριακίδης.
«Εχω δικαίωμα, δικαίωμα και εγώ, απόψε να, απόψε να γλεντήσω και τη ζωή μου να χαρώ, έχω δικαίωμα και εγώ, σαν άνθρωπος να ζήσω...» τραγουδά η Ρένα Βλαχοπούλου στο «Μια τρελή τρελή σαραντάρα».
Τον χειμώνα το ίδιο τραγούδι θα ερμηνεύει η Βίκυ Σταυροπούλου, η οποία θα φορέσει το κοστούμι της... Σαραντάρας. Η πρωταγωνίστρια θα παραμείνει στη σκηνή του Μικρού Παλλάς (πέρυσι πρωταγωνιστούσε εκεί στο «Γυναίκες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης») για έναν από τους ωραιότερους ρόλους του δίδυμου Αλέκου Σακελλάριου-Χρήστου Γιαννακόπουλου, που η μοναδική Ρένα Βλαχοπούλου απογείωσε στο πανί (στο θεατρικό που ήταν το πρωτότυπο «Σαράντα και...» πρωταγωνιστούσε η Μαίρη Αρώνη), σε σκηνοθεσία Γιάννη Δαλιανίδη.

«Δεσποινίς Τζούλια» για δύο μέρες η Στεφανία Γουλιώτη


ΣΤΗΝ «ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260»
Το Φεστιβάλ Αθηνών, τιμώντας τα 100 χρόνια από τον θάνατο του Αυγούστου Στρίντμπεργκ, επιλέγει ως εναρκτήρια ελληνική παράσταση στην «Πειραιώς 260» (κτίριο Δ) τη «Δεσποινίδα Τζούλια», έργο που προκάλεσε τεράστιο σκάνδαλο όταν γράφτηκε το 1888 (παραστάσεις αύριο και Δευτέρα).
«Δεσποινίς Τζούλια» για δύο μέρες η Στεφανία Γουλιώτη
Τη σημερινή προσέγγιση του έργου υπογράφει ο Δημήτρης Λιγνάδης, ο οποίος «διαβάζει» αλλιώς το νατουραλιστικό αίτημα του Στρίντμπεργκ, καθώς και την περιβόητη μάχη των δύο φύλων που απασχολεί το συγκεκριμένο έργο. Οπως τονίζει ο ίδιος, «κάνει μια παράσταση στην οποία δεσπόζει το ερώτημα ''πού βρίσκεται ο άντρας και η γυναίκα''. Μ' άλλα λόγια, η ποίηση και η πραγματικότητα μέσα σ' αυτά τα δύο σκηνικά όντα». Το περίφημο ζευγάρι Τζούλια-Ζαν ερμηνεύουν η Στεφανία Γουλιώτη και ο ίδιος ο σκηνοθέτης, ενώ την αινιγματική Κριστίν υποδύεται η Μαρία Πρωτόπαπα.

Επιστρέφει ο «Τροβατόρε»

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΘΝΙΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
Η διάσημη όπερα του Βέρντι, που έχει παρουσιαστεί σε όλο τον κόσμο, ανεβαίνει μετά από 30 χρόνια στο Ηρώδειο στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Ο «Τροβατόρε» θα παρουσιαστεί αύριο και στις 12, 13 και 14 του μήνα
Η μελωδική έμπνευση του Βέρντι βρίσκεται στο απόγειό της στον «Τροβατόρε», μία κατεξοχήν «όπερα τραγουδιστών»
Η μελωδική έμπνευση του Βέρντι βρίσκεται στο απόγειό της στον «Τροβατόρε», μία κατεξοχήν «όπερα τραγουδιστών»
«Είτε ταξιδέψεις στην Ινδία, είτε στην Κεντρική Αφρική, θα ακούσεις τον Τροβατόρε», έγραφε ο Τζουζέπε Βέρντι το 1862, γεγονός που ισχύει μέχρι σήμερα. Οχι τυχαία, σε λιγότερο από μία δεκαετία, η όπερα κατέκτησε την υφήλιο, αφού πρόκειται για αρχετυπικό μελόδραμα του Ρομαντισμού, στο οποίο τα συναισθήματα εκφράζονται μέσα από μουσική μελωδική και ορμητική, άριες και ντουέτα γεμάτα πάθος, όπως επίσης διάσημα χορωδιακά, που δίκαια έχουν χαρίσει στην όπερα αυτή την αθανασία. Εχει να παρουσιαστεί στο Ηρώδειο τριάντα χρόνια, από το καλοκαίρι του 1982, γι' αυτό η παραγωγή του «Τροβατόρε» της Λυρικής, αύριο και στις 12, 13, 14 του μήνα, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Την ορχήστρα της ΕΛΣ διευθύνει ο αρχιμουσικός Λουκάς Καρυτινός, ενώ τη σκηνοθεσία, τα σκηνικά, τα κοστούμια και τους φωτισμούς έχει αναλάβει ο «μάγος της όπερας», όπως τον έχουν αποκαλέσει, Ιταλός σκηνοθέτης Στέφανο Πόντα.

Ιερά λογοκρισία για το "Corpus Cristi"

Λογοκρισία για ακόμη μια φορά επιχειρεί η Εκκλησία με στόχο τη θεατρική παράσταση "Corpus Cristi". Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος κάλεσε τον λαό "να αποδοκιμάσει" τη συγκεκριμένη παράσταση που ανεβαίνει από την Τετάρτη στο θέατρο Χυτήριο από την ομάδα Artisan σε σκηνοθεσία Λαέρτη Βασιλείου. Η ΔΙΣ χαρακτηρίζει το έργο του Τ. ΜακΝάλι "βλάσφημο" και δυσφημιστικό για "το θεανδρικό πρόσωπο του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού" και τη φαντασία των συγγραφέων "νοσηρή". Μάλιστα η ΔΙΣ... προειδοποιεί τους συγγραφείς, υπογραμμίζοντας ότι "καλόν είναι και απαραίτητο, οι συγγραφείς του θεατρικού έργου να σέβονται τη μεγάλη Ορθόδοξη παράδοση του Λαού μας και τη διδασκαλία της Εκκλησίας μας", μάλλον αγνοώντας ότι ο συγγραφέας είναι ένας κι Αμερικάνος. Το έργο πραγματεύεται την ιστορία του Ιησού και των Αποστόλων ως μια ιστορία ενηλικίωσης μιας ομάδας ομοφυλόφιλων που ζουν στο σημερινό Τέξας. Να σημειωθεί ότι απόπειρες λογοκρισίας του συγκεκριμένου έργου υπήρξαν και στις ΗΠΑ.

Σύγχρονη ελληνική όπερα στη Λυρική Σκηνή


Της Κατερίνας Διακουμοπούλου* Η ΑΥΓΗ, 8/6/2012

Φέτος η Λυρική Σκηνή εξαπέλυσε θερινή «επίθεση πολιτισμού», έχοντας προγραμματίσει σαράντα πέντε παραγωγές, οι οποίες καλύπτουν το διάστημα 9 Μαΐου έως 29 Ιουλίου. Ο σχεδιασμός του καλοκαιρινού προγράμματος της ΕΛΣ προσανατολίστηκε προς τις εξής κατευθύνσεις: νέες παραγωγές όπερας και μπαλέτου, εκπαιδευτικά προγράμματα και δράσεις μακριά από την Αθήνα.
Στο πρόγραμμα της σύγχρονης όπερας, εκτός από το έργο Παλίρροια του Μπόρις Μπλάχερ, το οποίο γράφτηκε το 1946 στο Βερολίνο, θα παρουσιαστούν με κοινή σκηνογραφία και δύο νέες μονόπρακτες όπερες Ελλήνων συνθετών που προέκυψαν από τον διαγωνισμό για νέο έργο σύγχρονης όπερας, όπως είχε προκηρυχθεί το 2011 από την Εθνική Λυρική Σκηνή. Πρόκειται για τον Διωγμένο της Ευαγγελίας Τόνια και το Ο Φρόιντ για εκείνη του Ιωσήφ Βαλέτ. Ο βασικός θεματικός άξονας και των τριών έργων είναι η ψυχανάλυση.

Φεστιβάλ Αθηνών: Κι όμως η αυλαία θα σηκωθεί...

Σκηνή από την παράσταση των Zimmermann και de Perrot


Έχοντας περάσει, κυριολεκτικά, από «σαράντα κύματα», με ματαιώσεις παραστάσεων ακόμη και στο παραπέντε, τελικά το Φεστιβάλ Αθηνών κατάφερε να διαψεύσει τις Κασσάνδρες που προέβλεπαν τη μη διεξαγωγή του φέτος και να είναι σήμερα έτοιμο να σηκώσει την αυλαία των καλλιτεχνικών του παραστάσεων στον χώρο που συνδέθηκε άρρηκτα με την καλλιτεχνική διεύθυνση του Γιώργου Λούκου, την Πειραιώς 260 -έναν χώρο που αρκετοί προφήτευαν ότι φέτος δεν θα χρησιμοποιηθεί... Έτσι, χθες το βράδυ, ένα γνώριμο και από προηγούμενες διοργανώσεις στο αθηναϊκό κοινό καλλιτεχνικό δίδυμο, οι Ελβετοί Martin Zimmermann και Dimitri de Perrot, παρουσίασε [και για τέσσερις βραδιές] την καινούργια τους παραγωγή Hans was Heiri. Μαζί με πέντε ακόμη χορευτές - ερμηνευτές, ο χορογράφος και ο συνθέτης, αντίστοιχα, στήνουν το δικό τους παράδοξο σύμπαν, ένα σύμπαν χωρίς λόγια, που με μουσική, χορό και ακροβατικά θέτει τα δικά τους, αλλά και πανανθρώπινα, ερωτήματα για την πραγματικότητα που μας περιβάλλει, αλλά και την ίδια την ανθρώπινη ύπαρξη.

Δεκαήμεροι "Εορτασμοί" στο Εμπρός


Εχοντας συμπληρώσει έξι περίπου μήνες επανενεργοποίησης, το θέατρο «Εμπρός» και η ομάδα Mkultra, μία από τις ομάδες που συγκροτούν την Κίνηση Μαβίλη, η οποία πήρε την πρωτοβουλία για την καλλιτεχνική «κατάληψη» του χώρου, προσκαλεί από σήμερα το κοινό αυτή τη φορά όχι σε μια παράσταση αλλά σε μια διαδικασία.

Πρόκειται για ένα δεκαήμερο ερευνητικών δράσεων με τον τίτλο «Εορτασμοί σε τρίτο ενικό: Ανοιχτή διαδικασία», που θα διαρκέσει μέχρι τις 18/6, το οποίο περιλαμβάνει συμμετοχικά εργαστήρια ανοιχτά σε όλους, συζητήσεις, συλλογική έρευνα, διαδραστικές διαδρομές και παραστατικές παρουσιάσεις. Κάθε ημέρα αυτού του «εορταστικού» δεκαήμερου το κοινό μπορεί να συμμετέχει με διάφορους τρόπους στις δράσεις που διοργανώνονται, από την ένταξή του σε ένα εργαστήριο ή στη διαδικασία έρευνας, την παρακολούθηση δοκιμών ή παρουσιάσεων ή απλά να... μαγειρέψει μαζί με τα μέλη της ομάδας! Η είσοδος είναι ελεύθερη για όλους, αλλά για κάποιες δράσεις και εργαστήρια απαιτούν περιορισμένο αριθμό ατόμων.