Η μοίρα μου ήταν να το διαβάσω κι αυτό. Να το λένε οι «αναπλαστές» της πλατείας Μοναστηρακίου- πώς λέμε «του γιοφυριού της Άρτας»; Μόλις η πλατεία «αναπλαστεί»- ακούω τις δυο μαγικές λέξεις «ανάπλαση πλατείας» και μου γυρίζει το μάτι ανάποδα- θ΄ ακούμε, λέει, απ΄ την τρύπα που τυχαία έγινε εκεί60 τ.μ. άνοιγμα- να τρέχουν τα νερά τού - λέμε, τώρα...- ποταμού Ηριδανού που τον έχουν τσιμεντώσει.
Ποιητικότατο! Φανταστείτε! Μέσα στην απόλυτη ησυχία της περιοχής- Μοναστηράκι...-, ο Ηλεκτρικός να πηγαινοέρχεται, τα φύλλα των δεκάδων- αόρατων- δέντρων να θροΐζουν, τα σουβλάκια του Μπαϊρακτάρη και λοιπών συμμαχικών δυνάμεων να ευωδιάζουν και, πλάι μας, τα νερά του ποταμού ν΄ αφρίζουν και να παφλάζουν... Θα βάλουν κι αηδόνια; Να κελαηδούν; Όλος ο κόσμος, μια σκηνή... «Λισαβόνα» είναι ο τίτλος του καινούργιου- γράφτηκε το 2007- έργου για δυό του Κώου Αντώνη Νικολή που θ΄ ανεβάσει το χειμώνα στο θέατρο «Στοά» ο Θανάσης Παπαγεωργίου με πρωταγωνιστές την Λήδα Πρωτοψάλτη και τον ίδιο. Έργο ποιητικό και αφαιρετικό έχει ήρωες ένα ζευγάρι που στη διάρκεια ενός ταξιδιού του στην Λισαβόνα, μια πόλη που τη λατρεύει και την επισκέπτεται τακτικά- όπως κι ο συγγραφέας του έργουέμαθε πως η κόρη του είχε προσβληθεί από καρκίνο. Η κόρη τους θα χαθεί, θα μεσολαβήσουν τέσσερα χρόνια και το ζευγάρι θ΄ αποφασίσει να ξαναγυρίσει στην Λισαβόνα για να ενώσει τα κομμένα νήματα και να επανασυνδεθεί με την πόλη που είχε τόσο αγαπήσει απωθώντας το τραγικό γεγονός- σα να μην έχει συμβεί- με τρόπο που θα μπορούσε κανείς να σκεφτεί πως έχουν τρελαθεί ή πως και οι ίδιοι είναι πια νεκροί. «Μελέτη πάνω στον πόνο», το έργο του Αντώνη Νικολή θέτει, κατά τον Θανάση Παπαγεωργίου, το ερώτημα αν και πώς ξεπερνιέται ο θάνατος ενός προσφιλούς μας ανθρώπου πόσω μάλλον αν είναι το παιδί μας. Η παράσταση - τα σκηνικά και τα κοστούμια της Λέας Κούση- υπολογίζεται ν΄ ανεβεί τον Ιανουάριο. Προηγουμένως η «Στοά» θα επαναλάβει τις δυο περσινές παραστάσεις της: από 4 Οκτωβρίου το βασισμένο στη νουβέλα του Σάντορ Μαράι έργο του Κρίστοφερ Χάμπτον «Στάχτες» που ΄χει ανεβάσει ο Θανάσης Παπαγεωργίου με τον ίδιο και τον Γιάννη Ροζάκη και, στη συνέχεια, απ΄ τις 3 Δεκεμβρίου, το βασισμένο στη βιογραφία της Σωτηρίας Μπέλλου απ΄ την Σοφία Αδαμίδου έργο της ίδιας «Σωτηρία με λένε» σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Κωνσταντόπουλου με τη συγκλονιστική Λήδα Πρωτοψάλτη και την Εύα Καμινάρη. Ο Κώστας Καρράς επανέρχεται έπειτα από αρκετά χρόνια στη σκηνή. Θα ερμηνεύσει τον επώνυμο ρόλο στο έργο του Λουίτζι Πιραντέλο «Ερρίκος Δ΄» που θ΄ ανεβάσει ο Ανδρέας Βουτσινάς τον Δεκέμβριο στο Βασιλικό Θέατρο της Θεσσαλονίκης για το ΚΘΒΕ. Βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας απ΄ το 2000 έως το 2007, ο Κώστας Καρράς έχει επίσημα να εμφανιστεί στο θέατρο απ΄ τη σεζόν 1998-΄99 όταν έπαιξε το γιατρό Τόμας Στόκμαν στο δράμα του Ίψεν «Εχθρός του λαού» στο ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας σε σκηνοθεσία Κωστή Τσώνου. Το 2001, όμως, είχε κάνει μερικές έκτακτες παραστάσεις με το μονόλογο «Το ημερολόγιο ενός τρελού» απ΄ το διήγημα του Γκόγκολ σε σκηνοθεσία Γιώργου Μιχαηλίδη, που ΄χε παρουσιάσει παλαιότερα. Το έργο του Πιραντέλο που γράφτηκε το 1921 και πρωτοανέβηκε το 1922, παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα απ΄ τον θίασο της Μαρίκας Κοτοπούλη σε σκηνοθεσία που συνυπέγραφε η ίδια με τον Μήτσο Μυράτ ο οποίος ερμήνευσε και τον επώνυμο ρόλο. Έκτοτε παρουσιάστηκε απ΄ το Εθνικό Θέατρο- τέσσερις φορές!-, στην Κεντρική Σκηνή του το 1950-΄51 σε σκηνοθεσία Κάρολου Κουν με τον Βασίλη Διαμαντόπουλο, το 1967-΄68 σε σκηνοθεσία Λεωνίδα Τριβιζά με τον Δημήτρη Χορν και το 1990-΄91 απ΄ τον Κώστα Μπάκα με τον Γιώργο Μιχαλακόπουλο και στη Σκηνή «Κοτοπούλη/ Ρεξ» τη σεζόν 2006- 2007 απ΄ τον Δημήτρη Μαυρίκιο με τον Νίκο Καραθάνο (το πιο πρόσφατο ανέβασμα του έργου), απ΄ το ΚΘΒΕ για πρώτη φορά το 1966-΄67 με σκηνοθέτη τον Σωκράτη Καραντινό και με Ερρίκο τον Ηλία Σταματίου και απ΄ τον θίασο Δημήτρη Χορν- Τζένης Ρουσσέα στο θέατρο «Μουσούρη» το 1978-΄79, με τον Δημήτρη Χορν και πάλι στον επώνυμο ρόλο και σε σκηνοθεσία του. Εν γνώσει των συνεπειών - να κατηγορηθώ και να καταδικαστώ επί επαρχιωτισμώ και επί μικροαστισμώ και επί ευηθεία- δημοσίως ομολογώ και αμαρτίαν ουκ έχω πως ο «Άμλετ» του Τόμας Όστερμάιερ, μετά την πρώτη, συγκλονιστική σκηνή του, μ΄ έκανε να πλήξω. Θανάσιμα.Τώρα εγώ, πέρα απ΄ τις όποιες και όσες αντιρρήσεις μπορεί να ΄χω για την παράσταση «Βάτρα- Χ» του Εθνικού, πώς, βλέποντάς την- και χωρίς να ΄χω διαβάσει προηγουμένως τις συνεντεύξεις του-, εισέπραξα πως ο διασκευαστής σκηνοθέτης Δημήτρης Λιγνάδης και πολύ αγαπάει και σέβεται και τιμάει- κι ας τους βγάζει τη γλώσσα, κι ας βγάζει γλώσσα και το αρχαίο δράμα, και τον Αριστοφάνη, και τους παλαιότερους που διακόνησαν το χώρο της Επιδαύρου και που πλάι τους ανδρώθηκε θεατρικά, και τον πατέρα του που τους τίμησε, και τους δασκάλους του; Δεν θα κατάλαβα καλά, φαίνεται... Δε θ΄ ανεβάσει, τελικά, ο Πέτερ Στάιν το χειμώνα στην Αθήνα το έργο του Ντέιβιντ Χάροουερ «Μαυροπούλι»- του οποίου είχε σκηνοθετήσει το πρώτο ανέβασμα στο Φεστιβάλ του Εδιμβούργου το 2005-, με σκηνικά και κοστούμια του Διονύση Φωτόπουλου, στο θέατρο «Κάππα» και με πρωταγωνιστή τον Μηνά Χατζησάββα (φωτογραφία) ο οποίος υποτίθεται θα το «αναλάμβανε» όπως βιάστηκα και με ανακρίβειες να γράψω στο «Τέταρτο Κουδούνι» στις 13 Μαρτίου. Η πρόταση στον Πέτερ Στάιν απ΄ τον Μηνά Χατζησάββα όντως έγινε, ο Γερμανός σκηνοθέτης την αποδέχτηκε, οι συζητήσεις με το θέατρο «Κάππα»- που το αφήνει τον επόμενο χειμώνα το Εθνικό - όντως έγιναν αλλά δεν ευοδώθηκαν. Όπως και οι συζητήσεις που ακολούθησαν με την «Ελληνική Θεαμάτων» για στέγαση της παράστασης στο «Παλλάς». Έτσι το σχέδιο τελικά ναυάγησε. Κρίμα.
ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ: ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ, ΕΡΓΑ, ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ, ΗΘΟΠΟΙΟΙ, ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ, ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΟΙ, ΦΩΤΙΣΤΕΣ, ΜΟΥΣΙΚΟΙ, ΧΟΡΟΓΡΑΦΟΙ, ΚΡΙΤΙΚΟΙ, ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΕΣ, ΒΙΒΛΙΑ, ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ, ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ...
Wednesday, July 23, 2008
ΤΟ ΤΕΤΑΡΤΟ ΚΟΥΔΟΥΝΙ ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΑΡΗΓΙΑΝΝΗ
ΛΙΓΝΑΔΗΣ ΑΠΑΝΤΑ ΣΕ ΓΕΩΡΓΟΥΣΟΠΟΥΛΟ
«Στις 18,19 και 21/7 ο έχων την στήλη της κριτικής κ. Γεωργουσόπουλος δημοσίευσε τρία, προαναγγελθέντα μάλιστα από αυτόν, σημειώματα με τα οποία άσκησε «κριτική» στην παράσταση του Εθνικού Θεάτρου “Βάτρα-Χ” την οποία σκηνοθετώ. Η κρίση του δεν περιορίστηκε μόνο στα επί σκηνής διαδραματισθέντα αλλά επιτιθέμενος στο κοινό που είχε κατακλύσει και τις δύο ημέρες την Επίδαυρο, έστρεψε τον ψόγο σε εκείνο και προχώρησε, τέλος, με χυδαίο ύφος σε αστήρικτες, ανυπόστατες, ψευδείς κρίσεις και υπαινιγμούς για την παράσταση και το πρόσωπό μου εν γένει. Γνωστοποιώ ευθύς εξαρχής ότι δεν σκοπεύω να επιχειρηματολογήσω εγγράφως υπέρ της αγαθών προθέσεων πειραματικής προσπάθειας ανεβάσματος του Αρχαίου Δράματος την οποία ξεκίνησα και απρόσκοπτα θα συνεχίσω κατά συνείδησιν. Γνωστοποιώ επίσης ότι λόγω αρχών, δεν θα κατέλθω (sic) στον τελματώδη έντυπο διάλογο τον οποίο προφανώς ο εν λόγω «πνευματικώς διαπλεκόμενος ανήρ» θα επιζητήσει, σε μια απέλπιδα προσπάθειά του να παρατείνει την φραστική του οίηση, την παραφραστική του... ποίηση και την μεταφραστική του εκποίηση. Καθώς βλέπει και τα τρία να τα προσπερνάει η ίδια η εποχή μας. Γιαυτό άλλωστε και το παραλήρημά του. Θα είχα πολλά να απαντήσω στην σκόπιμη, εξόφθαλμα στρεβλωτική παρανάγνωση που έκανε ο-κατά δήλωσίν του πλέον- κριτικός, καθώς και στις αθέμιτα μεθοδευμένες, συνειδητά Γκαιμπελσικές κρίσεις που εξέμεσε κατά του «παρασυρόμενου», «αγελαίου» κοινού και της «εκμαυλιζούσης τα ήθη» προσωπικότητάς μου. Και θα ελάμβανε ποικιλοτρόπως τις ανάλογες αποστομωτικές απαντήσεις επί φιλολογικού, μεταφραστικού, θεατρολογικού και-κυρίωςηθικού επιπέδου, αν δεν είχα και εγώ και μια μεγάλη μερίδα του πνευματικού και καλλιτεχνικού κόσμου, απαξιώσει εδώ και πολλά χρόνια το πνευματικό ανάστημα, την κριτική ακεραιότητα και ηθική υπόσταση του συγκεκριμένου ατόμου. Μια απαξίωση που ο ίδιος, λόγω και έργω, προκάλεσε σε μια ολόκληρη γενιά καλλιτεχνών, την οποία, όποτε του χρειάζεται, λοιδορεί ή κολακεύει. Θα αντιπαρέλθω, ομολογουμένως με δυσκολία, την αήθη αναφορά του περί «ειδικής εύνοιας» τον καιρό που ξεκινούσα την θεατρική μου πορεία. Γνωρίζει βεβαίως πως έτσι μέμφεται και πρόσωπα που δεν ζούνε πια, όπως ο πατέρας μου Τάσος Λιγνάδης και ο Μινωτής, για να του απαντήσουν. Του «απαντούν» ωστόσο οι ώς τώρα συνεργάτες μου, συνάδελφοί μου, φοιτητές και μαθητές μου, η μετέπειτα πορεία μου και η στάση μου γενικά στο χώρο του λειτουργήματός μας. Ο οποίος χώρος ήδη καγχάζει όταν ακούει τον περί ου ο λόγος, προκλητικά να μιλάει περί ειδικής μεταχείρισης και ευνοιοκρατίας. Θα αντιπαρέλθω επίσης την αναφορά του «έλληνος ανδρός» σε κύκλους που, «βάσει σχεδίου», απεργάζονται τον «ευνουχισμό» της εθνικής ανδρειοσύνης. Κύκλους των οποίων με αναγορεύει μέλος, μίασμα ανάλογο «με το aids και τα ναρκωτικά» για το οποίο προκρίνει την πρόληψη (!) ως κάλλιστον μέσον. Κύκλους που φυσικά δεν κατονομάζει, προφανώς διότι και ο ίδιος κάποτε με τον διαβήτη του χάραξε, και εντός αυτών ανδρώθηκε! Δεν δίστασε επίσης να επιχειρήσει, εις μάτην, τον όψιμο προσεταιρισμό του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου εναντίον μου, για τον οποίο ο εν λόγω «κριτικός» έγραφε κάποτε πως «αποπατεί δημοσία δαπάνη». Διαστρεβλώνοντας δε τα όσα είδε επί σκηνής και διάβασε επί εντύπων, προσπάθησε να δημιουργήσει πόλωση μεταξύ εμού και των ομοτέχνων μου, για τους οποίους έχω εκφράσει παντοιοτρόπως τον σεβασμό και εκτίμησή μου. Τόλμησε, τέλος, ζηλώσας την δόξα στρατιωτικών άλλης εποχής, να συστήσει πνευματικό στρατοδικείο προσάγοντας τις «αγελαίες μάζες» που «άθελά τους» (!) «εσύρθησαν να χειροκροτούν» στο κοίλον της Επιδαύρου, διεκδικώντας για τον εαυτό του, τάχα ως ταπεινός θεατής, αλλά κατ΄ ουσίαν ως Μέγας Ιεροεξεταστής να θέσει εκείνος τον βαθμό γνησιότητας του μαζικού αυθορμητισμού καθώς και τα όρια στην... «εγκράτεια» των καλλιτεχνών που υπηρετούν, κατά το δικό τουπάντα μεταβλητό-δοκούν, το Αρχαίο Δράμα. Τέλος, θα προσπεράσω τις υπονομευτικές, υβριστικές αιτιάσεις περί της διδακτικής, σκηνοθετικής, φιλολογικής και ηθικής μου επάρκειας, γιατί είναι γνωστή η πάγια, αλλά πλέον άσφαιρη, τακτική του να βάλλει με χτυπήματα εκτός παιδιάς όποιον εκείνος νομίζει ότι θα του υφαρπάσει το κερδοφόρο πηρούνι με το οποίο επί εικοσαετία τουλάχιστον τεμάχιζε κατά βούλησιν και καταβρόχθιζε ως προνομιούχος συνδαιτυμών στα ποικίλα τραπέζια το προσοδοφόρο γεύμα μεταφράσεων, διασκευών, ανθολογημάτων, κτλ. Αν και θα μπορούσα-υπακούοντας και στις προτροπές μιας μεγάλης πλέον μερίδας κόσμου- να απαντήσω διά μακρών εν παντί τόπω, τρόπω και χρόνω στα ψεύδη και συκοφαντίες που ο Κ.Γ. εξαπολύει στο προσωπό μου εδώ και μια τριετία, δεν θα το πράξω. Όχι μόνο από περιφρόνηση αλλά και από κατανόηση για τα ποικίλα βάρη που ο άνθρωπος σηκώνει. Θα συνεχίσω την δουλειά μου, ως οφείλω, εγκαταλείποντάς τον στον μοναχικό δρόμο του άνευ πλέον ποιμνίου και ποιμένος. Ελπίζω η ιστορία να τον κρίνει επιεικέστερα απ΄ ό,τι τον κρίνει τώρα η εποχή του».[ΤΑ ΝΕΑ, 24/07/2008]
Ο Ε. ΛΥΓΙΖΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΙ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥΣ «ΒΡΙΚΟΛΑΚΕΣ»
- Δηλαδή με τον κινηματογράφο τελειώσατε;
- Γιατί διαλέξατε τους «Βρικόλακες»; Το θέμα του μοιάζει ξεπερασμένο. Έναν νέο άνθρωπο τον αφορά το έργο αυτό;
- Τι δρόμο ακολουθείτε σκηνοθετικά; Η αποδόμηση είναι πολύ στη μόδα...
- Αυτό σημαίνει πως η παράσταση παίζεται «προς το κοινό»;
- Η μόδα της αποδόμησης σας ενδιαφέρει;
- Από το «Βios» στο Φεστιβάλ Αθηνών. Ένα άλμα που πριν από τρία χρόνια θα ήταν αδιανόητο. Δεν φοβάστε;
ΑΡΧΑΙΟ ΠΝΕΥΜΑ ΕΥΑΛΩΤΟ
Tου Παντελή Μπουκάλα, Η Καθημερινή, 23/07/2008
Δεν περνάει καλοκαίρι χωρίς να αναψηλαφήσουμε ένα θέμα που κεντρίζει δεκαετίες τώρα το ενδιαφέρον φιλολόγων, σκηνοθετών, μεταφραστών, ηθοποιών, τεχνοκριτικών, λογοτεχνών, δημοσιογράφων, θεατών και γενικώς φιλότεχνων: ποιος είναι ο δρόμος (όχι ο ευκολότερος αλλά ο γονιμότερος) για να προσεγγίσουμε το αρχαίο δράμα, ποια η μέθοδος για να το αποδώσουμε εντιμότερα υπό τους όρους της δικής μας εποχής. Αφορμή, σταθερή, εθιμική, οι παραστάσεις αρχαιοελληνικών κωμωδιών και τραγωδιών στην Επίδαυρο, στο Ηρώδειο, αλλά και στα πολλά θέατρα της περιφέρειας, είτε νεότευκτα είτε αρχαία που επιτρέπεται η χρήση τους (σε κάποια από αυτά η συμμετοχή του κόσμου παίρνει τη μορφή πανηγυριού, κάπως σαν λιγοθυμισμένος απόηχος μιας πανηγύρεως εδραιωμένης στον θρησκευτικό, ιερό χαρακτήρα της). Πρόκειται κατά κάποιο τρόπο για την αναπαράσταση μιας παράστασης, και μάλιστα σε έδαφος καθόλου ασφαλές, όπου χωρούν πολλά, καλά και κακά, άξια και ανάξια.
Η χρήση που επιφυλάσσουμε στο αρχαίο δράμα είναι μια πτυχή, από τις σπουδαιότερες, της χρήσης που επιφυλάσσουμε γενικότερα στην αρχαία κληρονομιά, ένα μέρος δηλαδή στο οποίο αναγνωρίζονται ευκρινώς όλα όσα (αντιφατικά και αλληλοαναιρούμενα) διακρίνουν το όλον: η βαθιά γνώση συνυπάρχει με την παχυλή πλην ναρκισσευόμενη αμάθεια, το σέβας με την υπεροψία, η πολλή φροντίδα με την προσβλητική προχειρότητα, η αγωνία με την ακκιζόμενη και τάχα ανατρεπτική ελαφρότητα. Αίφνης, ο τρόπος με τον οποίο συγκροτούνται ορισμένοι θίασοι (μόλις έναν - δυο μήνες πριν αρχίσουν να δίνουν παραστάσεις τραγωδίας ή κωμωδίας) από φίρμες ή φιρμίτσες του τηλεοπτικού χειμώνα που μοναδική τους βλέψη είναι να τοκίσουν την πρόσκαιρη αναγνωρισιμότητά τους, η αρπαχτή δηλαδή, έχει τα τυπικά γνωρίσματα της αρχαιοκαπηλίας. Η αρχαιοκαπηλία, ως γνωστόν, δεν γίνεται μόνο με αγάλματα και αγγεία, αλλά και εις βάρος ιδεών.Χάνει κάθε ουσία ο αρχαιοελληνικός λόγος όταν καταντάει απλό πρόσχημα για την ικανοποίηση ποικίλων ιδεολογημάτων, πολιτικής ή καλλιτεχνικής τάξεως. Πρόσχημα, όταν, τσιμπημένοι από σοβινιστικό οίστρο, τον χρησιμοποιούμε σαν «πειστήριο» μιας εσαεί κληρονομούμενης γονιδιακής υπεροχής. Πρόσχημα, όταν η περίφημη «κοιτίδα» μετατρέπεται σε σαρμανίτσα, μέσα στην οποία αποκοιμίζουμε τον εαυτό μας με το νανούρισμα των φυλετικών πρωτείων. Και, ειδικότερα, πρόσχημα, όταν ο Αριστοφάνης (το καθαρά ποιητικό μέγεθος του οποίου είτε αδυνατούμε να το κατανοήσουμε είτε μας τρομάζει και το παρακάμπτουμε) υποβαθμίζεται, σαν μια καρικατούρα πια, σε σκέτη αφορμή «για να πούμε τα δικά μας» με αφερέπονη προπέτεια.
Δωδέκατη νύχτα ή Ο,τι θέλετε...
ΔΙΑΤΗΡΗΤΕΟ ΤΟ «ΜΕΤΡΟΠΟΛΙΤΑΝ»
«Πράσινο φως», για να μπορούν οι ιδιοκτήτες διατηρητέων ακινήτων να αποζημιώνονται όταν υφίστανται οικονομική βλάβη επειδή δεν μπορούν να εκμεταλλευτούν την ακίνητη περιουσία τους, ανάβει το Συμβούλιο της Επικρατείας, εγκρίνοντας ταυτόχρονα τον χαρακτηρισμό του θεάτρου «Μετροπόλιταν» (επί της Λεωφόρου Αλεξάνδρας 16) ως «μνημείου αμιγούς θεατρικής χρήσης».
ΑΛ. ΑΥΛΩΝΙΤΗΣ, ΕΘΝΟΣ, 23/07/2008
ΘΡΙΑΜΒΟΣ ΤΩΝ ΑΛΒΑΝΙΚΩΝ «ΤΡΩΑΔΩΝ»
Ν.ΧΑΤΖ., ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 23/07/2008
ΛΙΡ ΚΑΙ ΤΡΕΛΟΣ ΣΕ ΕΝΑ
Ο Στίβεν Ρία και το ψόφιο άλογο, σύμβολο ότι η αμερικανική Αγρια Δύση δεν υπάρχει πια. Πάνω, ο θεατρικός συγγραφέας Σαμ Σέπαρντ |
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΒΑΓΓΕΛΑΤΟΣ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 23/07/2008
Η ΣΠΑΣΜΕΝΗ ΚΟΥΚΛΑ ΤΟ 'ΣΚΑΣΕ
ΒΕΝΑ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 23/07/2008
ΜΕΤΑΜΕΣΟΝΥΧΤΙΕΣ «ΒΑΚΧΕΣ» ΣΤΟ ΓΚΑΡΑΖ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ Η' ΤΗΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260
«Προτίμησα για την πρώτη μου σκηνοθεσία στο αρχαίο δράμα ένα αριστούργημα, παρά ένα ατελές έργο, σαν τον "Ρήσσο" του Ευριπίδη», παραδέχεται ο Θωμάς Μοσχόπουλος |
- Γιατί επιλέξατε τις «Βάκχες» στην πρώτη σας συνάντηση με το αρχαίο δράμα;
- Ακούγεται πολύ εγωϊστικό το κίνητρο.
- Το περιμένετε κι εσείς με την παράστασή σας;
- Η παράστασή σας επιδιώκει να έχει αναφορές στη σύγχρονη εποχή; Ο σκουπιδότοπος-σκηνικό παραπέμπει στις σύγχρονες πόλεις-σκουπιδότοπους, για παράδειγμα;
Ο Διόνυσος (Αργύρης Ξάφης) με τις Βάκχες (Σκουλά, Πρωτόπαππα, Καλαϊντζίδου), τον Πενθέα (Λούλη), τον Κάδμο (Μπερικόπουλο), τον Τειρεσία (Γαλάτη) και την Αγαύη (Κοκκίδου) |
- Πώς ερμηνεύετε τη βακχεία;
- Πιστεύετε ότι διατυπώνετε μια νέα πρόταση για το αρχαίο δράμα;
- Επομένως, έχετε διατηρήσει την όρχηση.
«ΜΠΟΡΙΣ ΓΚΟΝΤΟΥΝΟΦ» ΑΠΟ ΤΑ ΜΠΟΛΣΟΪ ΣΤΟ ΜΕΓΑΡΟ
Φεστιβάλ Αθηνών 2008. «Μπορίς Γκοντουνόφ» του Μουσόργκσκι από το Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας· Μπορίς ο Μιχαήλ Καζακόφ |
- ΥΓ.: Η παντελής απουσία χωριστών, σοβαρών έντυπων προγραμμάτων, ειδικά για τις μείζονες παραστάσεις όπερας, συνιστά ασυνέπεια του Φεστιβάλ Αθηνών απέναντι στο κοινό του. *
Ο ΛΕΥΚΟΣ ΟΙΚΟΣ ΤΟΥ ΜΑΜΕΤ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ
Ο Ντέιβιντ Μάμετ φορώντας τι-σερτ με σκηνή από τη νεοϋορκέζικη παράσταση του «Νοεμβρίου» |
[Ν. ΧΑΤΖ., ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 23/07/2008]
ΚΟΡΙΤΣΙΑ-ΛΑΜΠΑΤΕΡ ΣΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ
Μια πτώση εκεί όπου οτιδήποτε μπορεί να συμβεί, ή αλλιώς: Electric Girl... Η πιο πρόσφατη δουλειά της Αποστολίας Παπαδαμάκη (η οποία παρουσιάστηκε την περασμένη άνοιξη στο Θέατρο «Θησείον») έχει ήδη κατέβει στην Καλαμάτα και είναι πανέτοιμη να δώσει απόψε το «παρών» της στο Γυμναστήριο Πολυκλαδικού Λυκείου, ως μοναδική ελληνική συμμετοχή του φετινού 14ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ ΕΝ ΜΕΣΩ ΘΕΡΟΥΣ
Με το έργο του Ιρλανδού Τζον Μίλινγκτον Σινγκ «Ενας ήρωας- Το καμάρι της Δύσης» ο Στάθης Λιβαθινός μαζί με τα παιδιά της (πρώην) Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου παρουσιάζει τη δουλειά του στο θέατρο Μεταξουργείο, σε παραγωγή της Αννας Βαγενά. Πρόκειται για ένα από τα τελευταία έργα του Σινγκ, ο οποίος πέθανε σε ηλικία 38 ετών (1871-1909). Πραγματεύεται τις αλλαγές που επιφέρει στη ζωή ενός απομονωμένου χωριού η άφιξη ενός ξένου. Με βοηθό σκηνοθέτη τον Δημήτρη Ημελλο και με σκηνογράφο την Ελένη Μανωλοπούλου, ο Στάθης Λιβαθινός έχει στην ομάδα του τους Νίκο Καρδώνη, Δημήτρη Παπανικολάου, Μαρία Ναυπλιώτου, Αρη Τρουπάκη, Μαρία Σαββίδου, Στέλιο Ιακωβίδη, Μαρία Κίτσου, Βασίλη Κουκαλάνι, Οθωνα Μεταξά, Καλλιόπη Σίμου και Σοφία Τσινάρη. Συνολικά στο πρόγραμμα της προσεχούς σεζόν θα ανεβεί ένα ακόμη έργο στην Κεντρική Σκηνή του Μεταξουργείου (παραστάσεις από Τετάρτη ως και Κυριακή) και τρεις παραστάσεις στη Νέα Σκηνή κάθε Δευτέρα και Τρίτη. «Το ταξίδι μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα» του Ευγένιου Ο΄ Νιλ θα επανέλθει στην Κεντρική Σκηνή του Απλού Θεάτρου από τις 23 Οκτωβρίου. Η παράσταση που σκηνοθέτησε ο Αντώνης Αντύπας, με τους Δημήτρη Καταλειφό, Ράνια Οικονομίδου, Αλκι Κούρκουλο, Κώστα Βασαρδάνη και Σοφία Καλεμκερίδου, θα παίζεται ως την 1η Φεβρουαρίου. Στη συνέχεια η Ράνια Οικονομίδου θα συνεργασθεί για πρώτη φορά με τη Λυδία Φωτοπούλου για να μοιρασθούν τους ρόλους στην «Ανάσα ζωής» του Ντέιβιντ Χέαρ που θα ανεβάσει στα μέσα Φεβρουαρίου ο Αντώνης Αντύπας. Στη Νέα Σκηνή του Απλού αναμένονται δύο παραγωγές. Από τις 28 Οκτωβρίου και ως τις αρχές Ιανουαρίου θα παρουσιασθεί το έργο «Βερολίνο 1989, ιστορίες μιας πόλης» που βασίζεται στο βιβλίο του Δημήτρη Γκενεράλη, σε δραματουργική επεξεργασία και σκηνοθεσία του Αρη Τρουπάκη. Στις 3 Φεβρουαρίου θα κάνει πρεμιέρα ο μονόλογος της «Δεσποινίδος Μαργαρίτας» του Ρομπέρτο Ατάιντε, σε μετάφραση Κώστα Ταχτσή και σκηνοθεσία Αντζελας Μπρούσκου, με την Ολια Λαζαρίδου. Μια (συγκινητική) κωμωδία για τις σχέσεις μάνας και κόρης προτείνει το Θέατρο Εξαρχείων για την προσεχή σεζόν. «Πολύ καλά!» ο τίτλος του έργου της σύγχρονης Αμερικανίδας Λίζας Κρον που θα σκηνοθετήσει ο Τάκης Βουτέρης και στο οποίο θα παίξουν η Ελένη Γερασιμίδου και η Αννίτα Δεκαβάλλα. Στο θίασο συμμετέχουν και οι Ανδρη Θεοδότου, Λιάνα Παρούση κ.ά. Πολλαπλή η παρουσία της Ελληνικής Θεαμάτων και την προσεχή θεατρική χρονιά με νέες παραγωγές και επαναλήψεις. Στο θέατρο «Δημήτρης Χορν» ο Σταμάτης Φασουλής σκηνοθετεί το σύγχρονο ελληνικό έργο «Απόψε τρώμε στης Ιοκάστης» του Ακη Δήμου, με τη Σοφία Φιλιππίδου στον ρόλο του τίτλου και με τους Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη, Μάνο Καρατζογιάννη, Αλέξανδρο Καλπακίδη, Νάντια Κοντογεώργη, Παύλο Ορκόπουλο και Γιούλικα Σκαφιδά. Η νέα κωμωδία των Ρέππα - Παπαθανασίου «Συμπέθεροι από τα Τίρανα» θα εγκαινιάσει τη νέα εποχή στο θέατρο Λαμπέτη (πέρασε από τα χέρια του Γιώργου Λεμπέση στην ΕΛΛ. ΘΕΑ.), με τους Ελισάβετ Κωνσταντινίδου, Παύλο Κοντογιαννίδη, Τζόυς Ευείδη, Δημήτρη Μαυρόπουλο κ.ά. να μοιράζονται τους ρόλους. Με τον «Νοέμβριο» του Ντέιβιντ Μάμετ θα κάνει πρεμιέρα την περίοδο 2008-2009 το Εμπορικόν, με τον Χρήστο Χατζηπαναγιώτη και τη Βίκυ Σταυροπούλου να ηγούνται του θιάσου, όπου παίζουν επίσης οι Ιωσήφ Μαρινάκης και Χρήστος Βασιλόπουλος. «Νinja ΤV Live» θα προτείνει κάθε Δευτέρα και Τρίτη το θέατρο Αποθήκη. Τέλος, στο Μικρό Παλλάς για δύο βραδιές (18-19/11) θα κάνει την τελευταία στάση του το «Λεωφορείον ο Πόθος» του Τενεσί Γουίλιαμς, με την Ολια Λαζαρίδου, στη σκηνοθεσία της Αντζελας Μπρούσκου. Μαζί τους οι Γιάννης Στάνκογλου, Παρθενόπη Μπουζούρη κ.ά. Για δέκατη χρονιά θα επαναληφθεί το «Σεσουάρ για δολοφόνους» στην Αποθήκη, για τρίτη χρονιά θα παιχθούν οι «Ηρωες» στο Μικρό Παλλάς, για δεύτερη χρονιά η «Φούστα μπλούζα» στην Πειραιώς 131, η κωμωδία «Δεν μπορώ να μείνω μόνη μου» στην Κιβωτό, καθώς και το μιούζικαλ «Δυο τρελοί τρελοί παραγωγοί» στο θέατρο Αλίκη. Επιπλέον από την ΕΛΛ. ΘΕΑ. αναμένεται το νέο έργο του Θοδωρή Αθερίδη, με τον ίδιο και τους Σμαράγδα Καρύδη, Γιώργο Καπουτζίδη, Γιώργο Κορμανό, Βίκυ Βολιώτη (για τις αρχές του 2009 στο Μικρό Παλλάς), και το καινούργιο έργο της Ελένης Γκασούκα, με τη Μαρία Καβογιάννη και τον Θανάση Αλευρά.
ΝΕΟ ΑΙΜΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΟΠΕΡΑ
Του Ηλια Μαγκλινη, Η Καθημερινή, 23/07/2008
«Πολύ καλή προσπάθεια... Αποδεικνύει περίτρανα ότι η όπερα στην Ελλάδα πρέπει να ανατίθεται σε νέους ανθρώπους». «Επιτέλους φρέσκος αέρας, εκεί που δεν το περιμένεις». Δύο ενδεικτικά αποσπάσματα από σχόλια του κοινού στην ηλεκτρονική σελίδα του περιοδικού «Αθηνόραμα», με αφορμή την όπερα «Η Κοκκινοσκουφίτσα και ο (καλός) λύκος» του Χαράλαμπου Γωγιού, που είχε ανεβεί το 2005 στο θέατρο «Ροές», από την εταιρεία μουσικού θεάτρου «Οι όπερες των ζητιάνων».
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΤΟΥ ΘΕΑΤΗ Η ΑΠΟΧΩΡΗΣΗ
Του Αποστολου Λακασα, Η Καθημερινή, 23/07/2008
- Τι δηλώνει
- «Δεν φεύγω συχνά»
- «Οχι στον εγκλωβισμό της αστικής αξιοπρέπειας»
«Δεν νομίζω ότι πρέπει να εγκλωβιζόμαστε στην αστική αξιοπρέπεια που επιβάλλει να βλέπει κάποιος μια παράσταση μέχρι το τέλος της. Η φυγή από την παράσταση είναι αναφαίρετο δικαίωμα του θεατή», τονίζει -μιλώντας στην «Κ»- ο σκηνοθέτης Θωμάς Μοσχόπουλος. Και προσθέτει: «Εάν θα μπορούσαν οι άνθρωποι να αφήσουν τις συμβάσεις και να είναι πιο ειλικρινείς με τα θεάματα, αυτό θα βοηθούσε τους καλλιτέχνες και το έργο τους». Οσο για τον ηθοποιό και πόσο τον επηρεάζουν οι αποχωρήσεις θεατών, ο σκηνοθέτης είναι ξεκάθαρος: «Για τον ηθοποιό είναι μία δοκιμασία να διαπιστώνει ότι κάποιοι θεατές φεύγουν στην μέση - ιδίως κατά τη διάρκεια της παράστασης. Αλλά νιώθω ότι είναι πιο δύσκολο να βλέπεις ένα θολό μάτι να σε παρακολουθεί και να μετρά την ώρα να φύγει...».
Tuesday, July 22, 2008
Οριστικά μνημείο το θέατρο «Μετροπόλιταν»
Το κτίριο που στεγάζεται το εν λόγω θέατρο είναι ιδιοκτησίας του ΟΕΕ και θέλει να αποχαρακτηριστεί από μνημείο, προκειμένου να το ανοικοδομήσει, όπως αναφέρεται στην απόφαση του ΣτΕ.
Το Ε' Τμήμα έκρινε ότι η προσβαλλόμενη απόφαση του υφυπουργού Πολιτισμού είναι νόμιμη και συντρέχουν τα κριτήρια που προβλέπονται από το νόμο για το χαρακτηρισμό του εν λόγω θεάτρου ως μνημείο αμιγούς θεατρικής χρήσης για να διατηρηθεί η ιστορική συνέχεια και η θεατρική μνήμη.
Ακόμη, έκρινε το ΣτΕ ότι σύμφωνα με το άρθρο 24 του Συντάγματος η Πολιτεία έχει υποχρέωση να διαφυλάξει τα πολιτιστικά μνημεία.
Το εν λόγω θέατρο αποτέλεσε το 1948 πρώτη θερινή στέγη της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ «ΒΑΤΡΑ-Χ»
ΑΥΤΟ ΤΟ «ΚΑΦΕΝΕΙΟ» ΣΕΡΒΙΡΕΙ ΙΣΤΟΡΙΑ ΧΩΡΙΣ ΒΑΡΥ ΓΛΥΚΟ
- Πώς ξεκίνησε η ιδέα;Από τους χώρους των καφενείων που σας ενέπνευσαν ή από τα κείμενα;
- Το όνομα Κουρτάκης (σ.σ.: με την αδελφή του, την καλή ηθοποιό Διώνη Κουρτάκη, είναι η τέταρτη γενιά της οικογένειας των οινοπαραγωγών) και το οικονομικό αντίκρυσμα που προσφέρει είναι η ασφάλειά σας;
- Ζείτε με το ένα πόδι στο Βερολίνο και στο Παρίσι και με το άλλο στην Αθήνα.Η επαφή με την ελληνική πραγματικότητα σας απογοητεύει,σας προσγειώνει ή σας τροφοδοτεί;
- Δεν «κλείνετε την πόρτα», πάντως...