Saturday, May 16, 2015

Η Ομάδα Χρώμα στο 2ο Φεστιβάλ Σύγχρονου Θεάτρου «Το Γαλλικό Θέατρο à la Grecque»

Μια θυελλώδη νύχτα ο 40χρονος σκηνοθέτης Νάθαν Γκόλντριγκ επισκέπτεται τον 76χρονο Τέο Στάινερ, βετεράνο ηθοποιό, ο οποίος ζει μόνος κάπου στη γαλλική επαρχία με σκοπό να του προτείνει να ανέβει και πάλι, μετά από χρόνια, στη σκηνή και να παίξει τον Βασιλιά Ληρ. Εκείνος αρνείται και ο σκηνοθέτης, στην προσπάθειά του να τον πείσει να δεχτεί, θα εκμαιεύσει από τον διάσημο ηθοποιό, στη διάρκεια της βραδιάς, την οδυνηρή προσωπική του μαρτυρία από τη φρίκη του Ολοκαυτώματος. Πληγές προσωπικές, απομεινάρια της ιστορικής κόλασης του 20ου αιώνα πετούν σαν κομμάτια στάχτης στον αέρα, ξεφεύγοντας από μια φωτιά που, μάταια, προσπαθεί να νικήσει τη θύελλα που έξω, ακόμα, επιμένει.

Οι νέοι ανεβαίνουν στην σκηνή του Πειραιά

  • Τριήμερο φεστιβάλ νεανικών θεατρικών ομάδων στο Δημοτικό Θέατρο τον Ιούνιο
Οι νέοι ανεβαίνουν στην σκηνή του Πειραιά
Από το «Κομμάτι για Δύο» του Αλέξανδρου Μιχαήλ

Ενα τριήμερο φεστιβάλ με σκοπό την ανάδειξη νέων θεατρικών ομάδων φιλοξενεί το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά  μεταξύ 12-14 Ιουνίου. Το φεστιβάλ νεανικής δημιουργίας «Inport» παρουσιάζει 13 θεατρικές ομάδες ενώ πρόθεση του καλλιτεχνικού διευθυντή Νίκου Διαμαντή είναι η εν λόγω διοργάνωση να μετεξελιχθεί σε θεσμό αναδεικνύοντας το ΔΘΠ σε τόπο φιλόξενο για την προώθηση νέων θεατρικών δυνάμεων. Σε ό,τι αφορά στην πρώτη αυτή διοργάνωση, οι παραστάσεις θα διαδέχονται η μία την άλλη και ο θεατής θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει τέσσερις παραστάσεις κάθε ημέρα του φεστιβάλ.

Thursday, May 14, 2015

Θέλημα Θεού.. στο Τσάι στη Σαχάρα


Θέλημα Θεού.. στο Τσάι στη Σαχάρα

Το «Τσάι στη Σαχάρα» παρουσιάζει από την Κυριακή 10 Μαΐου και για 12 μόνο παραστάσεις το ψυχολογικό θρίλερ «Ο Θεός το Θέλησε»

Όταν ο λόγος και τα κηρύγματα του Θεού, παραποιούνται στο μυαλό μιας γυναίκας, όταν η ανάληψη εξουσίας μέσα στο ίδιο σου το σπίτι μετατρέπεται σε μέσο τυραννίας του ίδιου σου του παιδιού.. τότε μόνο μπορεί κανείς να καταλάβει πως ο Θεός και ο λόγος του γίνεται επικίνδυνος αν μεταφραστεί λανθασμένα. Ως και δολοφονικός.

Σωτήρης Χατζάκης: «Προσπάθησαν να σπιλώσουν την αξιοπρέπεια μου!»

Η νέα επιστολή του πρώην καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού θεάτρου

Ο πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής απαντά στις κατηγορίες του αναπληρωτή υπουργού Πολιτισμού, Νίκου Ξυδάκη, ότι τα ταμεία του Εθνικού Θεάτρου, επί των ημερών του, είχαν αρνητικό πρόσημο!
Νέα επιστολή συνέταξε ο Σωτήρης Χατζάκης, λίγες ημέρες μετά την απόρριψη του αιτήματος του, από το Συμβούλιο της Επικρατείας, να παγώσει η απόφαση του Νίκου Ξυδάκη για την παύση των καθηκόντων του.

Wednesday, May 13, 2015

Ο Λιβαθινός κρατά μεγάλο μέρος του προγράμματος Χατζάκη

Λιβαθινός: «Δεν είμαστε εδώ για να μοιράσουμε την τράπουλα μεταξύ μας» - Πολύ σαφής ήταν ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θέατρου, στην φετινή εκδήλωση παραλαβής της νέας διοίκησης, παρουσίας του αν. Υπουργού Νίκου Ξυδάκη

Ανέβηκαν επί σκηνής ο υπουργός Πολιτισμού, Νίκος Ξυδάκης, ο νέος διευθυντής Στάθης Λιβαθινός και ο πρόεδρος του Δ.Σ. Θανάσης Παπαγεωργίου.

Νέο νομικό καθεστώς για το Εθνικό Θέατρο εξήγγειλε ο Ξυδάκης

Ηλιάνα Φωκιανάκη, Πρώτο θέμα, 13/05/2015

Ο νέος διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Στάθης Λιβαθινός 
Ο νέος διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Στάθης Λιβαθινός

Την αναμόρφωση του νομικού καθεστώτος του Εθνικού Θεάτρου ανακοίνωσε ο αν. Υπουργός Πολιτισμού κ. Νίκος Ξυδάκης - Μικρές αλλαγές στο πρόγραμμα ανακοίνωσε ο Στάθης Λιβαθινός ο νέος διευθυντής του Εθνικού

Την αναμόρφωση του νομικού καθεστώτος του Εθνικού Θεάτρου ανακοίνωσε σήμερα το Υπουργείο κατά την εγκατάσταση της νέας διοίκησης στο πρώτο θέατρο της χώρας. Σύμφωνα με την ανακοίνωση του o κύριος Ξυδάκης αναφέρει χαρακτηριστικά:

Λ. Παπαγιάννη: Σύμβολο χάρης και κομψότητας

ΓΙΩΤΑ ΣΥΚΚΑ, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 13/05/2015

Κομψή, με χιούμορ, η Λίλλη Παπαγιάννη ήταν από τις αγαπημένες του σινεμά.
 Κομψή, με χιούμορ, η Λίλλη Παπαγιάννη ήταν από τις αγαπημένες του σινεμά.

Hταν χάρμα οφθαλμών να τη βλέπεις στην οθόνη, με εκείνα τα γατίσια εντυπωσιακά μάτια, σε ρόλους, πάντα του κομψού θηλυκού, της φίλης που επηρέαζε την πρωταγωνίστρια.

Καρατερίστα, από τις πιο όμορφες και φινετσάτες του παλιού ελληνικού κινηματογράφου, η Λίλλη Παπαγιάννη έφυγε στα 80 της χρόνια χθες, ταλαιπωρημένη από το πρόβλημα που αντιμετώπιζε με την όρασή της. Αυτός άλλωστε –όπως λένε αγαπημένοι συνάδελφοί της– ήταν και ο βασικός λόγος που είχε απομονωθεί. Ετσι κι αλλιώς, ο θάνατος του συζύγου της Ανδρέα Φιλιππίδη το 1989 είχε κλονίσει την υγεία της. Παρέμεινε όμως φίλη με την πρώτη σύζυγο του Ανδρέα Φιλιππίδη, τη Δέσπω Διαμαντίδου, αλλά και με τη Μελίνα Μερκούρη, τη Νέλλη Ιωαννίδου κ.ά.

Καλλιτεχνικός προγραμματισμός του ΚΘΒΕ


Σκηνή από τον «Γλάρο»
Σκηνή από τον «Γλάρο»
Τον καλλιτεχνικό προγραμματισμό 2015 - 2016, ανακοίνωσε πριν από μερικές μέρες ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ, Γιάννης Βούρος. Στο Βασιλικό Θέατρο θα ανέβουν: Από την παιδική Σκηνή «Ο Μυστικός κήπος» της Φράνσις Χόντγκσον Μπαρνέτ. Θεατρική προσαρμογή και σκηνοθεσία: Μαριάννα Τόλη. Εναρξη: 11 Οκτώβρη 2015. «Ο Αυτόχειρας» του Νικολάι Ερντμαν. Μετάφραση: Κωστής Σκαλιόρας. Σκηνοθεσία: Γιάννης Ρήγας. Εναρξη: 6 Νοέμβρη 2015. «Βόιτσεκ» του Γκέοργκ Μπίχνερ. Μετάφραση: Αντώνης Γαλέος. Σκηνοθεσία: Σταύρος Τσακίρης. Εναρξη: 29 Γενάρης 2016.

Tuesday, May 12, 2015

ΣτΕ: Απερρίφθη το αίτημα Χατζάκη για «πάγωμα» της απόφασης Ξυδάκη

ΕΥΑ ΚΑΡΑΜΑΝΩΛΗ, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 12/05/2015
O κ. Χατζάκης προσέφυγε στο ΣτΕ ζητώντας να παγώσει προσωρινά η απόφαση περί παύσης του. 
Απορρίφθηκε από τον πρόεδρο του Δ΄  Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας,  Δημοσθένη Πετρούλια,  το αίτημα του τέως καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου Σωτήρη Χατζάκη, που ζητούσε  να «παγώσει» προσωρινά η απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Πολιτισμού Νίκου Ξυδάκη,  με την οποία ο κ. Χατζάκης παύθηκε από τα καθήκοντά του.

Η «Ωραία Κοιμωμένη» στο Badminton


Τρεις παραστάσεις του μπαλέτου «Ωραία Κοιμωμένη» του Τσαϊκόφσκι θα δώσει την ερχόμενη εβδομάδα στο θέατρο Badminton το ρωσικό συγκρότημα κλασικού Royal Moscow Ballet (22, 23, 24/5). Μπορεί να έχουμε δει διάφορες, παρόμοιες, παραστάσεις και να αναρωτιόμαστε τι έχει να μας προσφέρει μία ακόμη. Και όμως ένα μπαλέτο όπως η «Ωραία Κοιμωμένη» είναι η ιδανική ευκαιρία για μια οικογενειακή εξόρμηση και στα παιδιά προσφέρει δύο γεμάτες ώρες αληθινής μαγείας, για να μη μιλήσουμε για την αξεπέραστη μουσική του Τσαϊκόφσκι.

Ξεκίνησε η δικαστική μάχη του Σωτήρη Χατζάκη με το υπ. Πολιτισμού

  • Ξεκίνησε η δικαστική μάχη του Σωτήρη Χατζάκη με το υπ. Πολιτισμού
Απορρίφθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας το αίτημα να παγώσει προσωρινά η απομάκρυνση του κ. Χατζάκη από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή στο Εθνικό Θέατρο - Μέχρι την εκδίκαση της προσφυγής δεν αποκλείεται να εκδοθεί προσωρινή απόφαση επί της αίτησης ΧατζάκηΟ πρόεδρος του Δ΄  Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας  Δημοσθένης Πετρούλιας  απέρριψε το αίτημα του τέως καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου Σωτήρη  Χατζάκη, που ζητούσε  να «παγώσει» προσωρινά η απόφαση  της ηγεσίας του  υπουργού Πολιτισμού, με την οποία παύθηκε από την θέση που κατείχε.

Ούτε Λέμπερ: Η αναρχοντίβα της Ευρώπη

  • Η διεθνούς φήμης περφόρμερ επιστρέφει στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και μιλάει στο ΒΗΜΑgazino για τα αμαρτήματα και τις αρετές της Γερμανίας

Ούτε Λέμπερ: Η αναρχοντίβα της Ευρώπης

Πιστή στο ραντεβού της με την Ελλάδα, η διεθνούς φήμης γερμανίδα περφόρμερ ετοιμάζεται εκ νέου να ανέβει, στις 26 Μαΐου, στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με την παράσταση «Last Tango in Berlin», ένα ιδιοσυγκρασιακό, πάντα στα δικά της μέτρα, μουσικό ταξίδι με τραγούδια των Βάιλ, Μπρεχτ, Μπρελ, Φερέ, Πιατσόλα, Πιάφ, Χολάντερ, αλλά και ένα ειδικό αφιέρωμα στον Πάμπλο Νερούδα. Στη συνέντευξή της στο ΒΗΜΑgazino η 52χρονη «γερμανίδα εξπρεσιονίστρια της Νέας Υόρκης» αρνείται να αναφερθεί εκτενώς για μία ακόμη φορά στις διαχρονικές εμμονές της, τον Μπέρτολτ Μπρεχτ, τον Κουρτ Βάιλ και τη Δημοκρατία της Βαϊμάρης.


«Το Γαλλικό Θέατρο à la Grecque» στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, από τις 14 Μαΐου

«Το Γαλλικό Θέατρο à la Grecque» στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης


Με έργα απρόσμενα και αποκαλυπτικά -που μιλούν για «το κενό της αγάπης και τη φαντασίωση της φυγής, την κρίση, τη βία της οικογένειας, τον ομοφοβικό ρατσισμό, την αποικιοκρατία, την αιματηρή εξουσία, τις αξίες του θεάτρου-, καλούνται ν' αναμετρηθούν οι έλληνες καλλιτέχνες που συμμετέχουν στο 2ο Φεστιβάλ Σύγχρονου Θεάτρου, με τίτλο «Το Γαλλικό Θέατρο à la Grecque».
Στον ειδικά διαμορφωμένο υπόγειο χώρο του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης, από τις 14 έως τις 31 Μαΐου, έξι ταλαντούχοι Έλληνες σκηνοθέτες, προερχόμενοι από διαφορετικές διαδρομές -το θέατρο, τη μουσική, την περφόρμανς, την όπερα- θα προτείνουν στο κοινό τη δική τους ανάγνωση έργων της σύγχρονης γαλλικής δραματουργίας.

Πέθανε η ηθοποιός Λίλη Παπαγιάννη, σε ηλικία 80 ετών

Φωτογραφία του χρήστη Δρώμενα Θεατρικό Περιοδικό.
 Με τη Τζένη Καρέζη στην ταινία «Δεσποινίς Διευθυντής»

Η αγαπημένη ηθοποιός του παλιού ελληνικού κινηματογράφου Λίλη Παπαγιάννη πέθανε σήμερα, Τρίτη, σε ηλικία 80 ετών. Η ηθοποιός τον τελευταίο καιρό, μετά τον θάνατο του συζύγου της Ανδρέα Φιλιππίδη, αντιμετώπιζε προβλήματα υγείας. Η κηδεία της θα γίνει την Πέμπτη στις 12:00 από το Νεκροταφείο Ζωγράφου.
Η Λίλη Παπαγιάννη γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε στη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης. Στη συνέχεια συνεργάστηκε με πολλούς θιάσους.

Monday, May 11, 2015

“Οι έμποροι των εθνών” του Παπαδιαμάντη ταξιδεύουν στην Κοζάνη

Ηλιάνα Φωκιανάκη, ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ, 11/05/2015
“Οι έμποροι των εθνών” του Παπαδιαμάντη ταξιδεύουν στην Κοζάνη
Την Τετάρτη 13 και την Πέμπτη 14 Μαΐου 2015 στις 9 το βράδυ, θα παρουσιαστεί στην «Αίθουσα Τέχνης» Κοζάνης, η παράσταση «Οι έμποροι των εθνών» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, στο πλαίσιο του φεστιβάλ «Μέρες Θεάτρου» που διοργανώνει το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Κοζάνης
Μια από τις πιο συγκινητικές παραστάσεις της χρονιάς που πέρασε ταξιδεύει και σε άλλα μέρη της Ελλάδας, γνωρίζοντας στο κοινό, λιγότερο γνωστά κείμενα του μεγάλου Έλληνα συγγραφέα. Η παράσταση είναι Συμπαραγωγή της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών, της Ομάδας Θεάτρου ΟΠΕRA και του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας.

Θεατρική παράσταση για τον αδικοχαμένο Αλεξάντερ ΜακΚουίν

  • Θα κάνει πρεμιέρα στις 12 Μαΐου στο St James Theatre του Λονδίνου.
Θεατρική παράσταση για τον αδικοχαμένο Αλεξάντερ ΜακΚουίν

Στην παράσταση «Μc Queen» πρωταγωνιστούν οι Στέφεν Γουάιτ και Ντιάνα 'Αγκρον, γνωστή από την τηλεοπτική σειρά «Glee»

«Ένα όμορφο ταξίδι στη στοιχειωμένη φαντασία και στον σκοτεινό κόσμο των ονείρων» του αγαπημένου παιδιού της σύγχρονης μόδας Αλεξάντερ Μακ Κουίν, ανεβαίνει από αύριο 12 Μαΐου στο St James Theatre του Λονδίνου.

Sunday, May 10, 2015

«Ζωντανεύει» το αρχαίο θέατρο της Δωδώνης το Καλοκαίρι

«Ζωντανεύει» το αρχαίο θέατρο της Δωδώνης το Καλοκαίρι
Την πρόθεση του Υπουργείου Πολιτισμού να λειτουργήσει συμβολικά, για μία φορά στη διάρκεια του Καλοκαιριού, το αρχαίο θέατρο της Δωδώνης, ανακοίνωσε ο αναπληρωτής Υπουργός Πολιτισμού Νίκος Ξυδάκης, κατά την επίσκεψή του στον αρχαιολογικό χώρο της Δωδώνης, που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο, στο πλαίσιο της τριήμερης περιοδείας του σε μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους, καθώς και σε μνημεία της νεότερης παράδοσης της Ηπείρου και περιέλαβε συσκέψεις εργασίας με τοπικούς παράγοντες.

20 χορογράφοι από επτά χώρες στο «Σύγχρονο Θέατρο»

    ΦΕΣΤΙΒΑΛ «ARC FOR DANCE» 
    «Spring on move»: Στην άνοιξη και στους δημιουργούς που φέρνουν τα νέα στις πιο πρόσφατες τάσεις του σύγχρονου χορού είναι αφιερωμένο το «Arc for Dance Festival».
20 χορογράφοι από επτά χώρες στο «Σύγχρονο Θέατρο»
Μια πρωτοβουλία που δίνει το βήμα σε καλλιτέχνες της ορχηστικής τέχνης να γνωστοποιήσουν τη δουλειά τους στο αθηναϊκό κοινό λαμβάνει χώρα φέτος, για έβδομη χρονιά, στο «Σύγχρονο Θέατρο» έως και την Κυριακή, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της Φρόσως Τρούσα. Φέτος γίνεται μεγαλύτερο κατά μία μέρα και πλουσιότερο, παρουσιάζοντας 20 χορογράφους από επτά χώρες με 20 αντίστοιχα έργα διάρκειας 10-40'.

«Πόρτες» ανάμεσα σε κωμωδία και τραγωδία

  • ΣΤΟ «ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ»
Κάποιοι έχουν φοβία με το ύψος, άλλοι με τα μικρόβια. Μια νεαρή γυναίκα πανικοβάλλεται όταν πρόκειται να περάσει από οποιαδήποτε πόρτα.
«Πόρτες» ανάμεσα σε κωμωδία και τραγωδία
Αναζητώντας λύση στο πρόβλημά της, υποχρεώνεται να διασχίσει αλλεπάλληλες πόρτες του παρελθόντος της. Καθεμιά κρύβει μια νέα έκπληξη. Οι «Πόρτες» της Χρύσας Σπηλιώτη, ένα έργο το οποίο μέσα από το πρίσμα του πλατωνικού μύθου του σπηλαίου παίζει εξίσου με την υπαρξιακή αγωνία, την κωμωδία και την τραγωδία, παρουσιάζεται από τις 4 Μαΐου, στο «Αγγέλων Βήμα», σε σκηνοθεσία Αυγουστίνου Ρεμούνδου.

«Η Βιολέτα είναι σαν μία τίγρη μέσα σε ένα κλουβί»

  • ΤΡΑΒΙΑΤΑ
Η Βιολέτα είναι μια άυλη φύση, ένα θύμα της κοινωνίας και των ταξικών διαφορών, που προσπαθεί να αντεπεξέλθει. Θα την παρομοίαζα με μια τίγρη σε ένα κλουβί! Με γοητεύει ιδιαιτέρως ο χαρακτήρας της που είναι δυνατός, αέρινος».

«Η μουσική του Βέρντι είναι αστείρευτη. Το έργο είναι μεγαλειώδες, η μουσική και δραματουργική γραφή υποδειγματική» σημειώνει η Μυρτώ Παπαθανασίου
«Η μουσική του Βέρντι είναι αστείρευτη. Το έργο είναι μεγαλειώδες, η μουσική και δραματουργική γραφή υποδειγματική» σημειώνει η Μυρτώ Παπαθανασίου

Η Μυρτώ Παπαθανασίου μιλάει για τη Βιολέτα, την ηρωίδα που υποδύεται στη δημοφιλέστατη «Τραβιάτα» του Τζουζέπε Βέρντι, στην παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Πασίγνωστες άριες και ντουέτα ντύνουν μία από τις πιο αγαπητές ιστορίες μεγάλου έρωτα, ματαιωμένου από τις κοινωνικές συμβάσεις.
Η όπερα περιγράφει τον έρωτα μιας εταίρας με γόνο καλής οικογένειας του Παρισιού. Η σχέση προκαλεί την αντίδραση της οικογένειας του νέου, το ζευγάρι χωρίζει και ξανασυναντιέται λίγο πριν από τον θάνατο της κοπέλας.

Οταν οι λέξεις σφάζουν σαν ματσέτες

 ΓΙΟΥΛΗ ΕΠΤΑΚΟΙΛΗ, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 10/05/2015

«Μην σκοτώσετε αυτές τις ανθρωπόμορφες κατσαρίδες με μια σφαίρα. Κόψτε τις κομμάτια με τη ματσέτα». Κατά τη διάρκεια της δίκης της, η Βαλερί Μπεμερίκι (Valérie Bemeriki), παραδέχθηκε τη ρητορική μίσους που εξαπέλυε από τον ραδιοφωνικό σταθμό RTLM της Ρουάντα. H μοναδική δικαιολογία που χρησιμοποίησε για την υπεράσπισή της, ότι έκανε το καθήκον της ως δημοσιογράφος ακολουθώντας τις εντολές του προϊσταμένου της, δεν βοήθησε φυσικά καθόλου, κι έτσι καταδικάστηκε σε ισόβια δεσμά. Ο συνάδελφός της Ζορζ Ρουτζίου (Georges Ruggiu), έδειξε σύμφωνα με τους δικαστές ειλικρινή μεταμέλεια, δήλωσε ότι παρασύρθηκε, κι έφυγε από το δικαστήριο με ποινή κάθειρξης δώδεκα ετών.

Μπορούν οι λέξεις να γίνουν φονικά όπλα; Φυσικά και μπορούν. Η παράσταση «Hate Radio» που ανεβαίνει από τις 13 μέχρι τις 15 Μαΐου στην κεντρική σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών, έρχεται να μας θυμήσει μια τραγική στιγμή στην αφρικανική ιστορία, τη γενοκτονία της Ρουάντα, και να φωτίσει το ρόλο ενός ραδιοφωνικού σταθμού που λειτουργώντας ως εργαστήριο ωμής ρατσιστικής προπαγάνδας προετοίμαζε και υποδαύλιζε επί μήνες τη γενοκτονία των Τούτσι αλλά και των μετριοπαθών Χούτου από τους εξτρεμιστές Χούτου.

Ο πολυβραβευμένος Ελβετός σκηνοθέτης Μίλο Ράου, εισηγητής του θεάτρου της «επανάδρασης», συνέθεσε το έργο αντλώντας υλικό από αυτόπτες μάρτυρες, μελέτες και αρχεία. Επαγγελματίες ηθοποιοί που έζησαν τα γεγονότα, υποδύονται τους παρουσιαστές της εκπομπής. Οι θεατές φορούν ακουστικά και γίνονται ακροατές, βιώνοντας ένα θέατρο του πραγματικού.

Ο ραδιοφωνικός σταθμός RTLM ιδρύθηκε στην πρωτεύουσα της Ρουάντα, Κιγκάλι, το 1993 από μέλη της οικογένειας και του στενού κύκλου του προέδρου Γιουβενάλ Χαμπιαριμάνα της φυλής των Χούτου που βρισκόταν στην εξουσία. Η Βαλερί Μπεμερίκι, ήδη από τις πιο δυνατές και επιδραστικές ραδιοφωνικές φωνές της χώρας, «στρατολογήθηκε» από το τμήμα προπαγάνδας του κυβερνώντος κόμματος και έπιασε αμέσως δουλειά. Η δαιμονοποίηση των Τούτσι είχε ήδη αρχίσει σταδιακά αρκετά χρόνια πριν.

Παρότι οι Χούτου αποτελούσαν περίπου το 85% του πληθυσμού, η μειονότητα των Τούτσι είχε για πολλά χρόνια την εξουσία. Στις αρχές της δεκαετίας του ‘60 όμως, οι Χούτου κατάφεραν να ανέβουν στην εξουσία και άρχισαν να αποκόπτουν τους Τούτσι από τις δημόσιες θέσεις και το πολιτικό σκηνικό. Το χάσμα μεγάλωνε διαρκώς και την άνοιξη του 1994 η αντιπαράθεση είχε φτάσει σε οριακό σημείο.

Η «χρήσιμη» αφορμή για την έκρηξη και το κακό που ακολούθησε ήρθε στις 6 Απριλίου με την πτώση του αεροσκάφους που μετέφερε τον πρόεδρο Χαμπιαριμάνα. Οι Χούτου κατηγόρησαν τους Τούτσι για δολιοφθορά -αργότερα πολλοί αναλυτές υποστήριξαν ότι το έριξαν φανατικοί Χούτου- και έτσι ξεκίνησε η ταχύτερη γενοκτονία στην Ιστορία. Μέσα σε 100 μέρες, σφαγιάστηκαν περίπου 1 εκατομμύριο άνθρωποι.

Τις μέρες εκείνες, στους ραδιοφωνικούς σταθμούς της πρωτεύουσας που βρίσκονταν σχεδόν όλοι στα χέρια των Χούτου, ραδιοφωνικοί παραγωγοί-κήρυκες του μίσους έφταναν στο σημείο να υποδεικνύουν ακόμη και σημεία όπου έμεναν Τούτσι.

Οι Βαλερί Μπεμερίκι και Ζορζ Ρουτζίου παρότρυναν τους Χούτου πολιτοφύλακες-τάγματα θανάτου που κυκλοφορούσαν στους δρόμους του Κιγκάλι με ματσέτες (μακριά, κοφτερά μαχαίρια που χρησιμοποιούσαν καθημερινά στα χωράφια), ρόπαλα και όπλα, αναζητώντας Τούτσι με φράσεις όπως «σκοτώστε τους όλους, αφανίστε τους. Οι τάφοι είναι μισογεμάτοι. Ποιος θα βοηθήσει να τους γεμίσουμε;». Σύμφωνα με μαρτυρίες, η Μπεμερίκι είχε φτάσει στο σημείο να επινοεί ιστορίες στην προσπάθειά της να πείσει τους ακροατές για την κατωτερότητα των Τούτσι. Τους κατηγορούσε για κανιβαλισμό λέγοντας μεταξύ άλλων ότι αφαιρούν από τα θύματά τους την καρδιά, το συκώτι και το στομάχι και τα τρώνε. Συνελήφθη το 1999 στο γειτονικό Κονγκό και οδηγήθηκε σε δίκη.

Η περίπτωση του Ρουτζίου αποδείχθηκε πιο σύνθετη και ίσως μπορεί σ’ αυτήν κανείς να ανιχνεύσει κοινά ακόμα και με τους νέους δυτικών χωρών που γοητεύονται από τον ISIS. Γεννήθηκε στο Βέλγιο, το μικρότερο από τα τέσσερα παιδιά μιας Βελγίδας κι ενός Ιταλού και μέχρι τα 35 του εργαζόταν ως δημόσιος λειτουργός σε σχολείο για παιδιά με ειδικές ανάγκες. Η γνωριμία του με έναν Χούτου και η φιλία που ανέπτυξαν μεταξύ τους, τον έκανε να επισκεφθεί τη Ρουάντα όπου συντάχθηκε πλήρως με την άποψη ότι η μειονότητα των Τούτσι καταπίεζε τους Χούτου. Χωρίς να έχει καμία εμπειρία ως δημοσιογράφος, βρέθηκε μπροστά στο μικρόφωνο του ραδιοφωνικού σταθμού RTLM, γρανάζι σε μια ασύλληπτη προπαγάνδα.

Μετά την πτώση της κυβέρνησης των Χούτου τον Ιούλιο του 1994, ο Ρουτζίου έφυγε στην Κένυα, ασπάστηκε το ισλάμ και πήρε το όνομα Ομάρ. Συνελήφθη το 1997 στη Μομπάσα από τις κενυατικές αρχές όταν εις βάρος του εκδόθηκε διεθνές ένταλμα σύλληψης. Ο ρόλος των παραγωγών του ραδιοφωνικού σταθμού RTLM είναι μια από τις πολλές σκοτεινές πτυχές των βίαιων γεγονότων στη Ρουάντα. Υπάρχουν πολλές ακόμη που έχουν απασχολήσει το θέατρο και τον κινηματογράφο.

Στην ταινία «Ξενοδοχείο Ρουάντα», βασισμένη στην αληθινή ιστορία του Πολ Ρουσεσαμπαγκίνα που ως άλλος Οσκαρ Σίντλερ, κατάφερε να σώσει αρκετούς Τούτσι, ο Νικ Νόλτε υποδύεται τον Καναδό Ρομέο Νταλέρ. Στη θέση του αρχηγού τότε της αποστολής των Ηνωμένων Εθνών, είχε ζήσει τη φρίκη των σφαγών, αλλά οι εκκλήσεις του για επείγουσα βοήθεια έπεσαν στο κενό. Ο ΟΗΕ, η Γαλλία και οι ΗΠΑ υποτίμησαν την κατάσταση. Ο Νταλέρ, ακόμη και σήμερα, παλεύει με τα προσωπικά του φαντάσματα.

«Το θέατρο μπορεί να ανοίξει ένα ουτοπικό παράθυρο»

«Ο ρόλος του ραδιοφωνικού σταθμού RTLM ήταν καθοριστικός στη γενοκτονία της Ρουάντα. Αυτός ο νεανικός σταθμός δεν μετέδιδε μόνο ειδήσεις από όλο τον κόσμο, αθλητικό ρεπορτάζ, ευρωπαϊκή μουσική και κλασικά τραγούδια της Ρουάντα, αλλά και ακραία ρατσιστικό λόγο», λέει στην «Κ» ο συγγραφέας και σκηνοθέτης Μίλο Ράου. Ο πρωτοπόρος δημιουργός, έκανε έρευνα, συνέλεξε μαρτυρίες, έψαξε σε αρχεία.

«Δεν υπάρχουν φωτογραφίες από το εσωτερικό του σταθμού. Οι πληροφορίες που έχω είναι από τους δυο παρουσιαστές που βρίσκονται εν ζωή, τον George Ruggiu και τη Valerie Bemeriki τους οποίους συνάντησα στη φυλακή και επί δυο περίπου χρόνια τους έπαιρνα συνεντεύξεις. Δεν προσπάθησα να παρουσιάσω ένα αντίγραφο του RTLM. Αυτό που επιχείρησα είναι να συνδέσω προσωπικές μαρτυρίες με ό,τι βρήκα στα αρχεία. Είναι μια παράσταση που έχει στοιχεία μυθοπλασίας. Είναι το ‘’Hate Radio’’, όχι το RTLM κι αυτό που με απασχόλησε περισσότερο είναι τι να διαλέξω από τα αρχεία, τι να επινοήσω, πώς να μεταμορφώσω το RTLM σε ‘’Hate Radio’’ χωρίς να προδώσω την ιστορία.»

Ο Μίλο Ράου αγαπάει να «φέρνει» στο θέατρο την πολιτική και κυρίως, πρόσφατα ιστορικά γεγονότα. Εχει σκηνοθετήσει μια παράσταση για τις τελευταίες ώρες του δικτάτορα της Ρουμανίας, τη δίκη του ρωσικού πανκ συγκροτήματος των Pussy Riot, έχει επίσης διασκευάσει για το θέατρο την ηχογράφηση της ομιλίας του Μπρέιβικ, δράστη της επίθεσης στο Οσλο και το νησί Οτόγια, σε μια προσπάθεια να τονίσει τον κίνδυνο από τη διάδοση του ακροδεξιού λόγου στην Ευρώπη.

«Το θέατρο μπορεί να ανοίξει ένα ουτοπικό παράθυρο. Στο ‘’Hate Radio’’, επιζώντες υποδύονται τους δολοφόνους, στο ‘’The Moscow Trials’’ ξαναβλέπουμε τη δίκη των Pussy Riot και η έκβαση είναι θετική. Κερδίζουν τη δίκη. Αυτό που θέλω να πω, είναι ότι η διαμαρτυρία είναι διαμαρτυρία, η τέχνη μπορεί να δείξει μια άλλη πιθανότητα.»

Πολύ αίμα στο άσπρο χιόνι

ΑΝΝΥ ΚΟΛΤΣΙΔΟΠΟΥΛΟΥ
Αινείας Τσαμάτης και Αντίνοος Αλμπάνης σε μια σκηνή από τους «Αδελφούς Καραμάζοφ».
Αινείας Τσαμάτης και Αντίνοος Αλμπάνης σε μια σκηνή από τους «Αδελφούς Καραμάζοφ».

ΦΙΟΝΤΟΡ ΝΤΟΣΤΟΓΙΕΦΣΚΙ
Αδελφοί Καραμάζοφ
σκηνοθ.: Νατάσα Τριανταφύλλη
θέατρο: Τέχνης (Υπόγειο)
Δεν είναι και μικρή υπόθεση η μεταφορά στο σανίδι ενός από τα πιο βαθυστόχαστα, πολυδαίδαλα και πολυδιαβασμένα μυθιστορήματα της παγκόσμιας λογοτεχνίας αλλά και του ίδιου του Ντοστογιέφσκι, που ολοκλήρωσε τις χίλιες σελίδες του (Νοέμβριος 1880) ούτε τρεις μήνες πριν πεθάνει (28 Ιανουαρίου 1881) ως πρώτο μέρος σχεδιαζόμενης τριλογίας. Οι «Αδελφοί Καραμάζοφ», αυτό το μεταξύ φωτός και σκότους οικογενειακό έπος, θα μπορούσε να φέρει την προσηγορία: «Ακατάλληλο για το θέατρο», αποτελώντας κατά τον Μήτσο Αλεξανδρόπουλο ένα... «παν-ντοστογιεφσκικό πολεμικό σάλπισμα, όπου όλοι οι γνωστοί από τα προηγούμενα μυθιστορήματά του ήρωες έχουν κληθεί σε γενική επιστράτευση και δίνουν την τελευταία μάχη υπέρ και κατά των ίδιων πραγμάτων για τα οποία πολέμησαν και στο παρελθόν...».

«Ζούμε όπως οι ήρωες του Τσέχοφ»

«Η ζωή έχει πολλά βάσανα αλλά και πολλή ελαφρότητα», λέει η Γαλήνη Χατζηπασχάλη.

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 09.05.2015
Της άρεσε να κάνει βόλτες με το αυτοκίνητο από πόλη σε πόλη, ταξιδεύοντας –τότε, στα 25 της χρόνια– για να παίξει στα διάφορα περιφερειακά θέατρα της χώρας. Η Γαλήνη Χατζηπασχάλη σπούδασε στη Θεσσαλονίκη, τα πρώτα χρόνια της καριέρας της δούλεψε στα δημοτικά θέατρα στις Σέρρες, στο Αγρίνιο, στην Κοζάνη, στην Κομοτηνή. Οπως αναπολεί τη θεατρική της διαδρομή, στην έκφρασή της αποτυπώνεται ο κλαυσίγελος, η ένταση της ζωής: «Η ζωή έχει πολλά βάσανα, αλλά και πολλή ελαφρότητα. Ζούμε όπως οι ήρωες του Τσέχοφ. Πλήττουμε, ονειρευόμαστε, αγαπάμε, δεν ακούμε τον άλλον, ορθώνουμε τείχη για να κρύψουμε τις ανασφάλειές μας, απογοητευόμαστε», λέει σήμερα στην «Κ», έχοντας προσθέσει στο βιογραφικό της τον ρόλο της Λιούμπα (σημαίνει αγάπη στα ρωσικά), ιδιοκτήτριας του Βυσσινόκηπου, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών.