Ο Alexandre Dumas, υιός (γεννήθηκε στις 27 Ιουλίου 1824 στο Παρίσι και πέθανε στις 27 Νοεμβρίου 1895) ήταν ο εξωσυζυγικός καρπός της σχέσης της μοδίστρας Marie-Catherine Labay, και του μυθιστοριογράφου Alexandre Dumas, père, και ακολούθησε τα βήματα του πατέρα του στο χώρο των γραμμάτων και της θεατρικής συγγραφής με επιτυχία.
Το 1831 ο πατέρας του τον αναγνώρισε ως νόμιμο παιδί του κι έτσι ο νεαρός Δουμάς υιός έλαβε την καλύτερη δυνατή εκπαίδευση στο Institution Goubaux και στο Collège Bourbon. Ο νόμος που ίσχυε εκείνη την εποχή, επέτρεψε στον Dumas να πάρει το παιδί από τη μητέρα του. Η αγωνία της ενέπνευσε στον Dumas υιό να γράψει για τους τραγικούς γυναικείους χαρακτήρες. Σχεδόν σε όλο τα έργα του, υπογράμμισε τον ηθικό σκοπό της λογοτεχνίας και το 1858 στο έργο του, Le fils naturel (The Illegitimate Son), εδραίωσε την πεποίθησή του ότι ο πατέρας παράνομου παιδιού, έχει υποχρέωση να νομιμοποιήσει το παιδί και να νυμφευθεί τη γυναίκα. Πάντως, στο σχολείο, ο Dumas υιός χλευαζόταν συνεχώς από τους συμμαθητές του. Αυτή η αντιμετώπιση κι όλα αυτά τα ζητήματα σχετικά με τις σχέσεις γονιών και παιδιών, επηρέασαν βαθιά τις σκέψεις, τη συμπεριφορά, και τη γραφή του.
Opéra de Paris. La Dame aux Camélias. Μπαλέτο σε έναν πρόλογο και τρεις πράξεις (1978) – βασισμένο στο μυθιστόρημα του Αλέξανδρου Δουμά υιού. Μουσική του Frédéric Chopin. Χορογραφία και σκηνοθεσία του John Neumeier. Marguerite: Clairemarie Osta, Armand Duval: Mathieu Ganio
Το 1844 ο Dumas υιός πήγε στο Saint-Germain-en-Laye για να ζήσει με τον πατέρα του. Εκεί, συνάντησε την Marie Duplessis, μια νεαρή πόρνη που θα ήταν η έμπνευσή του για το ρομαντικό μυθιστόρημά του, Η κυρία με τις καμέλιες [La dame aux camélias]. Προσαρμοσμένο για τη σκηνή, το έργο La Dame aux camélias ανέβηκε στο θέατρο Vaudeville στο Παρίσι, στις 2 Φεβρουαρίου 1852. Τιτλοφορήθηκε στα αγγλικά (ειδικά στις Ηνωμένες Πολιτείες) ως Camille. Έχουν υπάρξει περίπου είκοσι διαφορετικές κινηματογραφικές εκδοχές του σε διάφορες χώρες και σε μια ευρεία ποικιλία γλωσσών. Ο ρόλος της «Marguerite Gautier» έχει ερμηνευτεί στον κινηματογράφο από τις ηθοποιούς Sarah Bernhardt, Κλάρα Kimball Young, Theda Bara, Yvonne Printemps, Alla Nazimova, Greta Garbo, Micheline Presle, τη Francesca Bertini, τη Isabelle Huppert και άλλες.
Ένα πόστερ που σχεδιάστηκε για την όπερα La Traviata - by Rafal Olbinski.
Το έργο αποτέλεσε τη βάση για την όπερα La Traviata (1853) του Verdi. Αν και αναγνώρισε ότι αυτός είχε κάνει την προσαρμογή επειδή χρειάστηκε τα χρήματα, είχε μια τεράστια επιτυχία με το έργο. Έτσι άρχισε η συγγραφική του καριέρα στο θέατρο που όχι μόνο σκίασε αυτήν του πατέρα του κατά τη διάρκεια της διάρκειας ζωής του αλλά και εξουσίασε τη σοβαρή γαλλική σκηνή για το μεγαλύτερο μέρος του δεύτερου μισού του δέκατου ένατου αιώνα. Μετά από αυτό, εγκατέλειψε ουσιαστικά το μυθιστόρημα – αν και το ημι-αυτοβιογραφικό L'Affaire Clemenceau (1867) είχε κάποια σχετική επιτυχία.
Το 1864, ο Alexandre Dumas υιός νυμφεύθηκε την Nadejda Naryschkine, με την οποία απέκτησε μια κόρη. Μετά το θάνατο της Naryschkine, νυμφεύθηκε την Henriette Régnier. Το 1874, έγινε μέλος της Académie française και το 1894 του απονεμήθηκε το βραβείο της Λεγεώνας της Τιμής. Ο Alexandre Dumas υιός πέθανε στο Marly-le-Roi, Yvelines, στις 27 Νοεμβρίου 1895 και ετάφη στο Νεκροταφείο της Μονμάρτης, στο Παρίσι. Ήταν, ίσως συμπτωματικά, μόνο περίπου 100 μέτρα μακριά από την Marie Duplessis.
Eugène Giraud
Paris 1806- id. 1881
Le voyage en Espagne
H/T 1,95 x 1,45m 1855
Musée Alexandre Dumas Villers Cotterëts
Θεατρικά έργα: Atala (1848), La Dame aux camélias (1852), Diane de Lys (1853), Le Bijou de la reine (1855), Le Demi-monde (1855), La Question d'argent (1857), Le Fils naturel (The Illegitimate Son or The Natural Son, 1858), Un Père prodigue (1859), Un Mariage dans un chapeau (1859) coll. Vivier, L'Ami des femmes (1864), Le Supplice d'une femme (1865) coll. Emile de Girardin, Heloise Paranquet (1866) coll. Durentin, Les Idees de Madame Aubray (1867), Le Filleul de Pompignac (1869) coll. Francois, Une Visite de noces (1871), La Princesse Georges (1871), La Femme de Claude (1873), Monsieur Alphonse (1873), L'étrangère (1876), Les Danicheff (1876) coll. de Corvin, La Comtesse Romani (1876) coll. Gustave Fould, La Princesse de Bagdad (1881), Denise (1885), Francillon (1887).