Ο πολιτισμός υποχρηματοδοτείται, οι άνθρωποί του στέλνονται στον Καιάδα της ανεργίας και τα εργατικά λαϊκά στρώματα μέσα από τη βάρβαρη επίθεση που υφίστανται στο εισόδημα και τα δικαιώματα στερούνται στην πράξη το δικαίωμα πρόσβασης στον πολιτισμό. Η κυβέρνηση, αβασάνιστα, οδηγεί το θέατρο προς την καταστροφή. Αυτοί που στο όνομα της κρίσης κόβουν την επιχορήγηση στον πολιτισμό δεν το κάνουν γιατί τον θεωρούν περιττό. Γι' αυτούς, ο πολιτισμός είναι επικίνδυνος. Πλέον είναι ξεκάθαρο ότι αυτή είναι η πολιτική τους! Είναι πολιτική στάση η απαξίωση της τέχνης. Δεν υπάρχει άλλοθι, σ' αυτή την πολιτική. Το αστικό κράτος «αποσύρεται», συνειδητά από την οικονομική ενίσχυση του πολιτισμού, αξιοποιώντας φυσικά και την καπιταλιστική κρίση, ώστε το τεχνητά δημιουργημένο κενό να καλυφθεί από τις δυνάμεις της «αγοράς».
Θύμα αυτής της εχθρικής πολιτικής του ΥΠΠΟ-Τ προς τον πολιτισμό είναι και η δεύτερη κρατική σκηνή της χώρας, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, το οποίο καλύπτει τις ψυχαγωγικές και εκπαιδευτικές ανάγκες της Θεσσαλονίκης, των όμορων δήμων, της Βόρειας Ελλάδας. Το ΚΘΒΕ ανακοίνωσε την περασμένη βδομάδα τη συρρίκνωση του φετινού προγράμματός του. Ακυρώνονται τρεις παραγωγές, λόγω οικονομικής δυσπραγίας, καθώς, όπως αναφέρει στην ανακοίνωσή του ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ, Σωτήρης Χατζάκης, «η τακτική επιχορήγηση του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού δεν έχει δοθεί για τα 2/3 του μηνός Σεπτεμβρίου και για τους μήνες Οκτώβριο καθώς και το Νοέμβριο που διανύουμε. Οι εργαζόμενοι του θεάτρου δεν έχουν πληρωθεί για το μήνα Οκτώβριο και τα δεδουλευμένα του τρέχοντος μηνός, γεγονός που όχι μόνο αναστατώνει τις ζωές τους, αλλά και παρεμποδίζει την εργασιακή τους δυνατότητα και την ομαλή λειτουργική τους σχέση με την εργασία».
Ακύρωση παραστάσεων
«Ενα παιδί μετράει τ' άστρα» από τη Νεανική Σκηνή του ΚΘΒΕ
G.
|
Οι παραστάσεις που ακυρώνονται είναι: «Ζορμπάς» του Νίκου Καζαντζάκη, σε θεατρική διασκευή Ακη Δήμου και σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη, «Μόμπι Ντικ», του Χέρμαν Μέρβιλ (σε διασκευή Paul Stebbings και Phil Smith), σε μετάφραση Λεωνίδα Καρατζά και σκηνοθεσία Γιάννη Παρασκευόπουλου και «Αννα Καρένινα» του Λέοντος Τολστόι, σε θεατρική διασκευή και σκηνοθεσία Αργύρη Ξάφη.
«Είναι μια απόφαση - σημειώνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής - που ελήφθη ύστερα από εκτίμηση της δυσπραγίας και κάτω από τις εξής συνθήκες: Από μέρους της Διεύθυνσης πιστεύω ότι είναι καλύτερα να υπάρχουν απώλειες στον Καλλιτεχνικό Προγραμματισμό, παρά να παραμένουν εργαζόμενοι απλήρωτοι. Το ΚΘΒΕ δεν αγνοεί τη δραματική οικονομική συγκυρία και τις δυσκολίες της χώρας αλλά πιστεύει ότι το κράτος και το πολιτικό προσωπικό του πρέπει εδώ και τώρα να αποφασίσει τι είδους Κρατικό Θέατρο θέλει: Ενα αφυδατωμένο, απαξιωμένο και κυρίως καταχρεωμένο οργανισμό ή μια πολυδύναμη πολιτιστική μηχανή;».
Βέβαια, το κράτος αποδεικνύει περίτρανα τι είδους θέατρο και πολιτισμό θέλει. Ο δραστικός περιορισμός της κρατικής χρηματοδότησης για τον πολιτισμό, οδηγεί σε κατάρρευση βασικές πολιτιστικές δομές και υπηρεσίες και αφανίζει την καλλιτεχνική παραγωγή. Η απροκάλυπτη επίθεση κατά των δικαιωμάτων των εργαζομένων και η διαλυτική κατάσταση που επικρατεί στο χώρο του πολιτισμού προετοιμάζουν το έδαφος για τον ολοκληρωτικό έλεγχό του από την καπιταλιστική πολιτιστικο-τουριστική βιομηχανία.
Μετέωροι οι στόχοι του
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος ιδρύθηκε το 1961 με πρώτο διευθυντή τον Σωκράτη Καραντινό. Με τέσσερις χειμερινές σκηνές και δύο ανοιχτά θερινά θέατρα, είναι, σήμερα, ένας από τους μεγαλύτερους θεατρικούς οργανισμούς στην Ελλάδα. Ως προς τον καλλιτεχνικό του προγραμματισμό, το ΚΘΒΕ παρουσιάζει σε ετήσια βάση, ένα πρόγραμμα που συνδυάζει τις εσωτερικές παραγωγές του θεάτρου (συμπεριλαμβανομένων των παραγωγών χοροθεάτρου και όπερας), συμπαραγωγές με άλλους θεατρικούς οργανισμούς, αφιερώματα, καθώς και μετακλήσεις παραστάσεων από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Ως θέατρο δημοσίου συμφέροντος, που οφείλει να ανταποδίδει στον πολίτη την εισφορά του, μέσω της τέχνης, της παιδείας και της ψυχαγωγίας, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην κοινωνική του πολιτική απέναντι σε ομάδες πληθυσμού που για διάφορους λόγους δεν έχουν δυνατότητα πρόσβασης στη θεατρική πράξη. Με την ποικίλη δραστηριότητα που έχει αναπτύξει επιχειρεί ένα άνοιγμα στη Θεσσαλονίκη αλλά και όλη τη Βόρεια Ελλάδα επιδιώκοντας να φέρει τον πολίτη ακόμη πιο κοντά στον πολιτισμό και το θέατρο.
Συγκεκριμένα, έχει επαναδραστηριοποιήσει το Κλιμάκιο Μακεδονίας - Θράκης που περιοδεύει σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα και δίνει παραστάσεις ακόμη και στα πιο απομακρυσμένα χωριά, έχει οργανώσει μια σειρά από δράσεις όπως το Θέατρο στα Καφέ (Εκείνος κι Εκείνος), με ηθοποιούς του να εισβάλλουν στα καφέ και τα μπαρ της πόλης και να δίνουν ζωή στους ήρωες του Κώστα Μουρσελά, τη δράση Κατ' οίκων, με μια ομάδα ηθοποιών που επισκέπτονται ανθρώπους κάθε ηλικίας που βρίσκονται για λόγους υγείας εγκλωβισμένοι στο χώρο τους, τον Χώρο Δράσης, που δίνει βήμα στις νεανικές δημιουργικές ομάδες της πόλης και τα εκπαιδευτικά του προγράμματα για σχολεία και νοσοκομεία, που φέρνουν τους μαθητές κοντά στο θέατρο και προσφέρουν μια ανακούφιση σε παιδιά που νοσηλεύονται. Τέλος, με την ίδρυση της Νεανικής Σκηνής, το ΚΘΒΕ προσεγγίζει τους εφήβους και τους νέους και δίνει μια δημιουργική διέξοδο στους προβληματισμούς και τις ανησυχίες της ευαίσθητης αυτής ηλικίας.