Saturday, August 18, 2012

«Να ζει κανείς ή να μην ζει»



Το έργο «Να ζει κανείς ή να μην ζει» του Nick Whitby, η ξεκαρδιστική κωμωδία που γνωρίσαμε στον κινηματογράφο από τον Μελ Μπρουκς και διασκεύασαν και σκηνοθέτησαν τον περασμένο χειμώνα ο Θανάσης Παπαθανασίου και ο Μιχάλης Ρέππας, παρουσιάζεται στη Θεσσαλονίκη, στο «Θέατρο Δάσους» (21-22/8). Σκηνικά: Αντώνης Δαγκλίδης. Κοστούμια: Εβελυν Σιούπη. Στίχοι - Μουσική: Αφροδίτη Μάνου. Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη. Μια διάσημη ηθοποιός (Κάτια Δανδουλάκη) απατά τον άντρα της (Χρήστος Χατζηπαναγιώτης) με έναν πολύ νεότερό της (Γιάννης Τσιμιτσέλης). Μια ερωτική φάρσα στήνεται στα παρασκήνια ενός θιάσου του μουσικού θεάτρου. Τα πράγματα σκουραίνουν επικίνδυνα όταν στα γρανάζια της φάρσας πιάνονται ένας Γερμανός στρατηγός (Τάσος Κωστής) μαζί με την αυστηρή γραμματέα του (Σοφία Μουτίδου) και τον ηλίθιο υπασπιστή του (Σπύρος Μεριανός), μια διπλή κατάσκοπος (Χριστίνα Τσάφου) και ο μακιγιέρ της πρωταγωνίστριας (Πρόδρομος Τοσουνίδης).

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ Μετακομίζει η Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης»


Μετακομίζει η Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης»
Μετακομίζει και... χαρίζει μέρος του εξοπλισμού της η Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης» στη Θεσσαλονίκη. Αδειάζει το ιστορικό θέατρο «Αμαλία», το οποίο δεν μπορεί πια να συντηρεί, και προσφέρει σκηνικά, έπιπλα και κοστούμια σε καλλιτέχνες και σχήματα της πόλης. «Πρέπει να μάθουμε στα χρόνια της κρίσης να λειτουργούμε με όρους κρίσης», δήλωσε στο «Eθνος» ο καλλιτεχνικός διευθυντής της «Τέχνης» Νικηφόρος Παπανδρέου και προαναγγέλλει ότι το πρόγραμμα της νέας, θεατρικής σεζόν θα παρουσιαστεί στο δημοτικό θέατρο «Aνετον» αλλά και σε εναλλακτικούς χώρους, όπως μπαρ και κλαμπ.

Οι περιπέτειες του «Περικλή»



Το Εθνικό Θέατρο, που περιοδεύει και με το έργο του Σαίξπηρ «Περικλής», μια χειμερινή του επιτυχία, θα δώσει το Σάββατο παράσταση στο Αρχαίο Ωδείο Πάτρας. Θέμα του «παραμυθικού» έργου είναι οι περιπέτειες του Περικλή, που εγκαταλείπει το βασίλειό του για να αποφύγει την οργή του βασιλιά Αντιόχου, χάνει τη γυναίκα και την κόρη του και ξανασμίγει μαζί τους αναπάντεχα. Ενα έργο που «ταξιδεύει» σε όλη τη Μεσόγειο και διασχίζει μαγικά το χρόνο. Μια συλλογική αφήγηση, με συνεχείς μεταμορφώσεις και εναλλαγές, σε μια γυμνή αλλά «θαυματουργή» σκηνή, συνθέτουν την παράσταση που βασίζεται στην ερμηνεία εξαιρετικών ηθοποιών. Μετάφραση: Διονύσης Καψάλης, σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς, κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη, φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος, μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου. Παίζουν (αλφαβητικά): Κώστας Βασαρδάνης, Γιάννης Βογιατζής, Γιώργος Γλάστρας, Στεφανία Γουλιώτη, Γιώργος Κοτανίδης, Χρήστος Λούλης, Μανώλης Μαυροματάκης, Βασίλης Παπαγεωργίου, Δημήτρης Πιατάς, Μαρία Σκουλά, Λυδία Φωτοπούλου, Μηνάς Χατζησάββας.

Thursday, August 16, 2012

«Το χέρι» στο «Αυλαία» με την Θ. Τζήμου

Ενα κορίτσι αποφασίζει σε ηλικία δέκα ετών να σηκώσει το χέρι της ψηλά και να το κρατήσει. Τριάντα χρόνια μετά το κορίτσι με το σηκωμένο χέρι έχει γίνει διάσημο και το χέρι της έργο τέχνης. Γραμμένο το 2003 το My Arm έχει πάρει εξαιρετικές κριτικές όπου και αν έχει παιχτεί, από την Αγγλία ως τον Καναδά και από τη Νότια Αμερική ως την Κορέα. Αφηγείται με τρόπο απλό, τρυφερό και οδυνηρά αστείο την ιστορία ενός κοριτσιού..Ενα συγκινητικό έργο για τη σύγχρονη τέχνη, για το πώς μία αθώα κίνηση μπορεί να γίνει επαναστατική. Το έργο μεταφρασμένο και σκηνοθετημένο από την Ελενα Πέγκα ανεβαίνει με αμεσότητα σαν μία intimate performance, όπου η ηρωίδα καθώς αφηγείται τη ζωή της σε πρώτο πρόσωπο, μεταμορφώνεται σε έργο τέχνης-έκθεμα και «εκτιθέμενη» στα βλέμματα των θεατών, μας προσκαλεί να αναρωτηθούμε για τον ρόλο της τέχνης σήμερα, τη βαναυσότητα των ανθρώπων στο διαφορετικό και την τροπή που μπορεί να πάρει η ζωή μας από μία παιδική απόφαση.

«Κάθε Πέμπτη κύριε Γκριν» με τον Γιώργο Μιχαλακόπουλο το φθινόπωρο



Ο Γιώργος Μιχαλακόπουλος θα ερμηνεύσει από το φθινόπωρο ένα ρόλο- σταθμό στην πλούσια καριέρα του: πρόκειται για τον ιδιόρρυθμο κύριο Γκριν, στο πολυβραβευμένο έργο του Τζε
φ Μπάρον «Κάθε Πέμπτη κύριε Γκριν». Μετά από δεκατρία χρόνια, η παράσταση- θρύλος, που έχει σαρώσει όλα τα θεατρικά βραβεία (έργου, παράστασης, σκηνοθεσίας, ερμηνείας, σκηνικού, φωτιστικού σχεδιασμού) και έχει αγαπηθεί από το κοινό, επιστρέφει στο θέατρο Άνεσις. Παρτενέρ του Γιώργου Μιχαλακόπουλου στο παρελθόν, ήταν ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης. Στην τωρινή διανομή, το ρόλο του Ρος Γκάρντινερ θα επωμισθεί ένας από τους εκπροσώπους την νεότερης υποκριτικής γενιάς, ο Τάσος Ιορδανίδης.

Oι «Εκκλησιάζουσες» στο φεστιβάλ Ρεματιάς, στο Χαλάνδρι


Η Δάφνη Λαμπρόγιαννη σηκώνει το λάβαρο μιας γυναικείας επανάστασης, στις «Εκκλησιάζουσες» του Αριστοφάνη που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος. Η παράσταση περιοδεύει σε όλη την Ελλ
άδα και στις 26, 27 και 28 Αυγούστου θα κάνει στάση στο Φεστιβάλ Ρεματιάς, στο Χαλάνδρι. Η νέα αυτή παραγωγή από το Θέατρο του Νέου Κόσμου, παρουσιάζεται από μια σειρά δημοφιλών ηθοποιών: στους πρωταγωνιστικούς ρόλους η Δάφνη Λαμπρόγιαννη, ο Κώστας Κόκλας, ο Γιώργος Πυρπασόπουλος και ο Παντελής Δεντάκης, υπόσχονται άφθονες στιγμές γέλιου αλλά και επίκαιρες αιχμές. Όπως άλλωστε επισημαίνουν οι συντελεστές: «…Τώρα που βουλιάζει το δικό μας πολιτικό σύστημα, είναι σειρά μας να μιλήσουμε για την πολιτική και για την πάλη των δύο φύλων με αφορμή τις Εκκλησιάζουσες.

ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης: περιοδεύει με τον «Επιθεωρητή» του Γκόγκολ

Με τον «Επιθεωρητή» του Γκόγκολ περιοδεύει το ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης. Τη Δευτέρα θα παρουσιαστεί στο Βόλο, στο Θερινό Δημοτικό Θέατρο, την Τρίτη 21 Αυγούστου στη Λάρισα στο Θέατρο «Αλκαζάρ» και την Τετάρτη 22 Αυγούστου στις Συκιές Θεσσαλονίκης («Μερκούρεια 2012») στο Ανοιχτό Θέατρο «Μάνος Κατράκης», στις 9.00 μ.μ. Το κλασικό αριστούργημα του Ρώσου συγγραφέα είναι έργο με καυστικό και σπινθηροβόλο χιούμορ, που μέσα από ακραίες κωμικές καταστάσεις σαρκάζει ανελέητα την εξουσία και τους μηχανισμούς της, γεγονός που την καθιστά απόλυτα διαχρονική και συγκλονιστικά επίκαιρη. Ο Γκόγκολ με την αιχμηρή πένα του «καυτηριάζει» την ανοησία, τη δουλοπρέπεια, τη ματαιοδοξία, τον οπορτουνισμό, την αισχροκέρδεια, τη διαφθορά και την υποκρισία της κρατικής μηχανής.

Monday, August 13, 2012

«Ο κινηματογραφιστής» του Μπάστερ Κίτον

Η ασπρόμαυρη μεγάλη κωμωδία του βωβού κινηματογράφου «Ο κινηματογραφιστής» του Μπάστερ Κίτον, με τις ανεπανάληπτες ερμηνείες των Εντουαρτ Σέντγουικ - Μπάστερ Κίτον, μια απ' τις πιο συγκινητικές ερμηνείες του αξεπέραστου κωμικού, προβάλλεται από τις 16/8 στους κινηματογράφους από την NEW STAR. ΗΠΑ - 1928 - Σκηνοθεσία: Εντουαρτ Σέντγουικ - Μπάστερ Κίτον. Σενάριο: Κλάιντ Μπρούκμαν - Λιου Λίπτον. Πρωταγωνιστούν: Μπάστερ Κίτον, Μαρσελίν Ντέι, Χάρολντ Γκούντγουιν. Είναι ένα από τα τελευταία φιλμ της κλασικής περιόδου του Μπάστερ Κίτον πριν την έλευση του ομιλούντος κινηματογράφου. Ο «αγέλαστος κωμικός» είναι εδώ ο Λιουκ Σάνον, ένας φωτογράφος που είναι ερωτευμένος με την Σάλι, μια όμορφη γραμματέα των κινηματογραφικών στούντιο MGM. Για να την κάνει να τον προσέξει, αποφασίζει να γίνει κάμεραμαν στην εταιρεία ώστε να είναι πιο κοντά της. Ομως με την κινηματογραφική κάμερα στα χέρια είναι εντελώς αδέξιος και κάνει συνεχώς λάθη, με αποτέλεσμα να υπάρχουν ξεκαρδιστικά στιγμιότυπα. Ο,τι προσπαθεί να κάνει καταλήγει σε φιάσκο, έτσι σκέφτεται άλλους τρόπους για να πλησιάσει την Σάλι...

«Ορνιθες»: τρεις παραστάσεις στο Ηρώδειο...

Ακυρώθηκε λόγω βροχής, το περασμένο Σάββατο, στην Επίδαυρο η δεύτερη παράσταση του ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης με τους «Ορνιθες» του Αριστοφάνη, με την οποία και έκλεισαν τα φετινά Επιδαύρια. Ετσι, προστίθεται ακόμη μία παράσταση στο Ηρώδειο, την Κυριακή 26 Αυγούστου, εκτός από τις παραστάσεις Δευτέρα 27 και Τρίτη 28 Αυγούστου που ήταν προγραμματισμένες. Η επιστροφή των χρημάτων για όσους προμηθεύτηκαν εισιτήρια από τα εκδοτήρια της Πανεπιστημίου 39, τα καταστήματα «Public» και τα βιβλιοπωλεία Παπασωτηρίου, θα γίνει στα κεντρικά ταμεία. Για όσους προμηθεύτηκαν τα εισιτήριά τους από τα ταμεία της Επιδαύρου, η επιστροφή των χρημάτων θα γίνει έως την Παρασκευή 17/08 στην Επίδαυρο (τα ταμεία θα είναι ανοιχτά 10.00 - 16.00). Για όσους έχουν αγοράσει εισιτήρια μέσω internet ή τηλεφωνικά και δεν τα έχουν παραλάβει, η επιστροφή θα γίνει αυτόματα. Για όσους έχουν παραλάβει τα εισιτήρια, προκειμένου να γίνει η επιστροφή των χρημάτων θα πρέπει να τα επιστρέψουν στην Πανεπιστημίου 39 (μέχρι τις 30 Αυγούστου) και στα εκδοτήρια της Επιδαύρου (μέχρι την Παρασκευή 17 Αυγούστου).

Sunday, August 12, 2012

«Edinburgh International Festival 2012»

Το Διεθνές Φεστιβάλ του Εδιμβούργου, μαζί με το «εναλλακτικό» Fringe Festival, μετατρέπουν κάθε καλοκαίρι την πρωτεύουσα της Σκωτίας σε παγκόσμιο καλλιτεχνικό κέντρο που προσελκύει πλήθος επισκέπτες. Οπως κάθε φορά, έτσι και φέτος το φεστιβάλ προσφέρει μια τεράστια ποικιλία εκδηλώσεων σε όλα τα πεδία των τεχνών - θέατρο, όπερα, χορός, λογοτεχνία, εικαστικά, stand-up comedy, συναυλίες, κινηματογράφος. Ανάμεσα στις εκδηλώσεις που προσελκύουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι η παράσταση καμπαρέ της Σάρα-Λουίζ Γιανγκ «Cabaret Whore: Her Finest Hour», το αφιέρωμα των Μάικ Ντέιβις και Πομπ Κράουτς στον δημοφιλή Αγγλο ηθοποιό Ολιβερ Ριντ («Oliver Reed: Wild Thing»), η παράσταση «Villa-Discurso», με δύο μονόπρακτα του Χιλιανού συγγραφέα

Ντάστιν Χόφμαν: «Στην κυρία Ρόμπινσον χρωστάω ολόκληρη την καριέρα μου»


Ο 75ΧΡΟΝΟΣ ΗΘΟΠΟΙΟΣ ΘΥΜΑΤΑΙ ΤΟΝ «ΠΡΩΤΑΡΗ»


Τρεις καλοί φίλοι. Ο Ντάστιν Χόφμαν, ο Ρόμπερτ Ντιβάλ και ο Τζιν Χάκμαν ξεκίνησαν σχεδόν μαζί, έκαναν παράλληλα καριέρες και κανένας από τους τρεις τους δεν φανταζόταν πως κάποια στιγμή θα καμάρωναν και οι τρεις για τα Οσκαρ τους.
«Δεν περνούσε από το μυαλό μας κάτι τέτοιο» θυμάται σήμερα ο Χόμφαν που προχθές έκλεισε τα 75 του χρόνια και έχει κερδίσει δύο βραβεία Οσκαρ σε 45 χρόνια καριέρας.
Οι ερμηνείες του άλλωστε έχουν αφήσει εποχή: στον «Πρωτάρη», το «Τούτσι», το «Κράμερ εναντίον Κράμερ», τον «Ανθρωπο της βροχής» ώς και, πρόσφατα, στα «Πεθερικά της συμφοράς», την κωμωδία όπου έπαιξε τον χίπη μπαμπά του Μπεν Στίλερ.

Σαίξπηρ και Σο στο θεατρικό Λονδίνο



  • Με δύο συναρπαστικούς ερμηνευτές, τον Μαρκ Ράιλανς και τον Μάλκολμ Σινκλέρ
The Observer
Το φετινό ολυμπιακό καλοκαίρι είναι μια εκπληκτική περίοδος για το θέατρο. Μέσα σε δέκα μέρες οι δύο πιο συναρπαστικοί σαιξπηρικοί ερμηνευτές ανέβηκαν στη σκηνή για να ενσαρκώσουν αντιήρωες. Την περασμένη εβδομάδα ο Σάιμον Ράσελ Μπιλ, ο πιο εσωτερικός και λεπταίσθητος ηθοποιός, έδωσε μια ερμηνεία υψηλής έντασης στο «Τίμων ο Αθηναίος», αναζωογονώντας ένα έργο που σπανίως βλέπουμε. Και τώρα ο Μαρκ Ράιλανς, πρωτεϊκή σκηνική παρουσία, μας δίνει την ευκαιρία να αναθεωρήσουμε δραστικά έναν από τους πιο οικείους σαιξπηρικούς ρόλους. Αν υπάρχει κάποιος φτιαγμένος για να δώσει στον Ριχάρδο τον Γ΄ νέα μορφή και πνεύμα -μια απάντηση στον Λόρενς Ολίβιε- αυτός είναι ο Μαρκ Ράιλανς. Μας προσφέρει έναν εντελώς αναπάντεχο βασιλιά, με εντελώς διαφορετική συναισθηματική και φυσική σιλουέτα. Χωρίς καμπούρα, χωρίς στραβό χαμόγελο, χωρίς σκιά που παραμονεύει, χωρίς σαρδόνια κολακεία. Αντ’ αυτών, έχουμε μια γεροδεμένη φιγούρα με ελαφρά σερνάμενο βάδισμα, ανεπιτήδευτες κωμικές στιγμές και αναπάντεχα ξεσπάσματα οργής, μια φωνή συχνότερα έκπληκτη παρά ύπουλη. Αιφνιδιάζει στην αρχή το κοινό («τώρα είναι ο χειμώνας της δυσαρέσκειάς μας») ξεσπώντας σ’ ένα μονόλογο προτού ακόμα συνειδητοποιήσεις ότι βρίσκεται επί σκηνής, παίζοντας με σατιρικό οίστρο με την ιδέα των μελλοντικών ένδοξων καλοκαιριών, πραγματικών και μεταφορικών.

Τα παιδία αφοδεύει


[Ιδέες] 
  • Γράφει ο Κώστας Γεωργουσόπουλος
  • Τα Νέα, Σάββατο, 11 Αυγούστου 2012
Υπάρχει η κριτική, αν θέλετε η κατεδαφιστική κριτική ιδεών, θεσμών, αξιών, ιστορικών στερεοτύπων, εκπαιδευτικών μύθων και κατευθυνόμενων αφηγήσεων. Ακόμη και η διακωμώδηση αισθητικών νοοτροπιών, της μόδας και των συμπεριφορών. Υπάρχει και η λεγόμενη αποδόμηση, δηλαδή ωμά το γκρέμισμα, η καταστροφή κάθε πα
ραδομένου και κάθε ορθολογικού. Διότι άλλο πράγμα είναι να κρίνεις, να στηλιτεύεις και να αποκαλύπτεις τα αίτια και τις αφορμές, τα λάθη και τις ηθελημένες μεθοδεύσεις που οδήγησαν κάποιον να καταστεί ανάπηρος (από δική του αμέλεια ή από παγίδες που άλλοι του έχουν στήσει) και τελείως άλλο, να τραβάς τα σωληνάκια από έναν κατάκοιτο ή να κοροϊδεύεις ή να αφαιρείς το αναγκαίο μπαστούνι από έναν τυφλό.

Το παιχνίδι της μαριονέτας


ΚΡΙΤΙΚΗ: Πολενάκης Λέανδρος
Η ΑΥΓΗ: 12/08/2012
Ο μολιερικός Αμφιτρύων του 1668 βασίζεται στην ομώνυμη ρωμαϊκή κωμωδία του Πλαύτου (3ος αιώνας π.Χ.), που και εκείνος στηρίχθηκε σε παλιότερα, μη σωζόμενα έργα (ο Άρχιππος είχε γράψει μια κωμωδία με τον ίδιο τίτλο περίπου στα 415 π.Χ, όπως και ο Ρίνθων, από τις Συρρακούσες, στα τέλη του 4ου αιώνα. Το θέμα ήταν, όπως καταλαβαίνουμε, ιδιαίτερα δημοφιλές).
Ο «Αμφιτρύων» του Λευτέρη Βογιατζή στην Επίδαυρο από το Εθνικό Θέατρο
Κεντρικό θέμα είναι... τα συζυγικά παραστρατήματα του θεού Δία... που του αρέσουν οι θνητές γυναίκες, ιδιαίτερα οι παντρεμένες. Αυτό, όμως, σε πρώτη ανάγνωση, επειδή οΑμφιτρύων, όπως όλα τα έργα του Μολιέρου, δεν είναι απλή κωμωδία. Είναι ένα παλίμψηστο, με επάλληλα στρώματα γραφής. «Ξεφλουδίζουμε» τη λεπτή κωμωδία, τη σάτιρα, τη φάρσα, για να φθάσουμε... εκεί όπου δεν έχει άλλο, στο έρεβος της ύπαρξης...  Όλα αυτά πρέπει να τα διαβάσουμε χωριστά, ένα-ένα, πριν επιχειρήσουμε τη σύνθεσή τους.
Ο Μολιέρος, από τη μία μεριά, εκθέτει τα απερίγραπτα καμώματα της απόλυτης μοναρχίας, του βασιλιά Ήλιου, Λουδοβίκου 14ου («Το κράτος είμαι εγώ») και της αποχαλινωμένης αριστοκρατίας. Από την άλλη μεριά, ασκεί οξεία κριτική και στον γεννώμενο αστισμό, που με όπλο του το καρτεσιανό cogito και την «απόλυτη αλήθεια της ανθρώπινης συνείδησης που πραγματώνει τον εαυτό της» ετοιμάζεται να κατακτήσει με τη βία τον κόσμο.

«Άνοιξε» αυλαία το Διεθνές Φεστιβάλ του Εδιμβούργου

Το Φεστιβάλ θα διαρκέσει από τις 9 Αυγούστου έως και τις 2 Σεπτεμβρίου.

Το ετήσιο Διεθνές Φεστιβάλ του Εδιμβούργου άνοιξε τις πύλες του στο κοινό, στην καρδιά της Σκωτίας και πλήθος κόσμου αναμένεται να προσέλθει προκειμένου να παρακολουθήσει από κοντά τις προγραμματισμένες εκδηλώσεις. Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα πολιτιστικά φεστιβάλ του κόσμου, όπου πλήθος καλλιτεχνών συγκεντρώνονται κάθε Αύγουστο στην πρωτεύουσα της Σκωτίας. Κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν ποικίλες εκδηλώσεις όπως θεατρικές παραστάσεις, εικαστικές εκθέσεις, κινηματογραφικές προβολές και μουσικές παραστάσεις. Το Φεστιβάλ θα διαρκέσει από τις 9 Αυγούστου έως και τις 2 Σεπτεμβρίου.