Saturday, May 5, 2012

Σπουδή στον Ρίτσο και τον Σοφοκλή


Μια παράλληλη ανάγνωση δύο δραματικών κειμένων που τα χωρίζουν δυόμισι σχεδόν αιώνες, μια διακειμενική και διαχρονική διασύνδεση δύο κορυφαίων ποιητών της ελληνικής γλώσσας, επιχειρεί η Θεατρική Ομάδα «Κάνθος», παρουσιάζοντας από την Δευτέρα 7 Μαΐου την παράσταση Ρίτσος - Σοφοκλής, Ισμήνη - Αντιγόνη από τη σκηνή του Beton 7.
Στο θεατρικό εγχείρημα της ομάδας «Κάνθος» η Ισμήνη, μια γυναίκα μεγάλης ηλικίας, ζει μόνη στο αρχοντικό της. Εκεί αναθυμάται και σχολιάζει τη ζωή που βρίσκεται πίσω της, αλλά και τη σχέση που την καθόρισε, με την αδερφή της, την Αντιγόνη. Η Ισμήνη της παράστασης, όπως και η Ισμήνη της Τέταρτης διάστασης του Γιάννη Ρίτσου, ζει σε ένα δραματικό «τώρα», το οποίο εμπεριέχει τόσο το παρελθόν όσο και το μέλλον. Μέσα σε αυτό το ουσιαστικά άχρονο παρόν δοκιμάζει να ολοκληρώσει, όσο μπορεί, με λεκτικά άλματα και συνδηλώσεις, μια κλειστή οικογενειακή πραγματικότητα, που η πληγή και το μέγεθός της παραμένουν ανοιχτά...

Η νέα θεατρική γλώσσα της Αθήνας

Απρόβλεπτοι χώροι, σωματοποιημένες εμπειρίες και μία ταλαντούχα γενιά που αναδύεται και διεκδικεί τη θέση της


  • Της Γιωτας Συκκα, Η Καθημερινή, 5/5/2012
Θέατρο παντού στην πόλη. Σε μέρη περίεργα, πέρα από τις συμβατικές σκηνές και τους παραδοσιακά χαρακτηρισμένους θεατρικούς χώρους. Σε παλιά ραφτάδικα, γκαράζ, στο παλιό βρεφοκομείο Αθηνών, σε εγκαταλελειμμένα νεοκλασικά. Αγίου Μάρκου, Πειραιώς, Κουμουνδούρου, Κολωνός. Εναλλακτικές προτάσεις από εκπροσώπους της νέας γενιάς που έχουν ιδέες, ταλέντο και διάθεση για δουλειά. Ακόμη και το μεσημέρι. Οπως στην περίπτωση του «Τραστ» στην Αγίου Μάρκου 29 και Ευριπίδου.
Στον β΄ όροφο του κτιρίου, όπου για χρόνια λειτουργούσε ένα παλιό ραφείο, από τα 18 παράθυρα σκορπίζει παντού το φως της ημέρας και οι κυριακάτικοι θεατές απολαμβάνουν devised theatre από την «Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων». Αφορμή είναι το βιβλίο του Χρήστου Χρυσόπουλου «Ο Βομβιστής του Παρθενώνα» και το ανέκδοτο κείμενο «Αποικία» του Γιώργου Λαγούρου. Εκεί λοιπόν σε ένα αστικό σαλόνι υπό τους ήχους των κρουστών του Νίκου Παπαβρανούση τα μέλη της ομάδας: Σπύρος Ανδρεόπουλος, Παναγιώτης Εξαρχέας, Ξένια Θεμελή, Μαρία Μπαγανά, Τατιάνα - Αννα Πίττα, Σταύρος Σβήγκος, Σαμψών Φύτρος αφηγούνται προσωπικές ιστορίες για τον δικό τους Παρθενώνα. Στο ύφος των προηγούμενων εργασιών τους συνθέτουν έναν χάρτη από αγαπημένα κείμενα, προσωπικές εμπειρίες, συλλογικές αναμνήσεις και μικρές πληροφορίες. Η σκηνοθεσία και η μουσική επιμέλεια της παράστασης είναι του Χρήστου Θεοδωρίδη από τη Θεσσαλονίκη. Εκεί σπούδασε στο Τμήμα Θεάτρου του ΑΠΘ, δοκιμάζοντας τις πρώτες του σκηνοθεσίες («Μικρός Πρίγκιπας» για το Διαβαλκανικό Φεστιβάλ Φοιτητικού Θεάτρου και «Σπουδή πάνω στη Μήδεια»), ενώ σαν χορευτής και ηθοποιός εργάστηκε στην Πειραματική Σκηνή της Τέχνης και δίπλα στους σκηνοθέτες Δημήτρη Μαυρίκιο, Γεωργία Μαυραγάνη, Νίκο Σακαλίδη κ.ά. Στην Αθήνα σκηνοθέτησε στο θέατρο Τόπος Αλλού το «Μπλε» της Μαρίνας Κελίδου το 2005 και έκτοτε με την «Ορχήστρα των μικρών πραγμάτων» ανέβασε τις παραστάσεις «Ως το τέλος» και πέρυσι το «Εσπασε» του Στέλιου - Ιωάννη Χατζηαδαμίδη (β΄ βραβείο συγγραφής θεατρικού έργου Εθνικού Θεάτρου 2010).

Αναγνώσεις με Κοινή Θέα


Έχοντας επιτύχει την αποδοχή των "Αναγνώσεων" από το ευρύτερο θεατρόφιλο κοινό, την παρουσίαση θεατρικών έργων νεότερων αλλά και ήδη καθιερωμένων συγγραφέων υπό μορφήν αναλογίου, με τη συνδρομή καταξιωμένων καλλιτεχνών, το Εθνικό Θέατρο συνεχίζει και φέτος αυτόν τον μαραθώνιο θεατροποιημένης ανάγνωσης, που φέτος έχει άξονα, όπως όλες του οι δράσεις, τον στίχο του Ιωάννη Πολέμη «Τι είναι η πατρίδα μας».
Έτσι, από 9 έως 13 Μαΐου, εννέα καινούργια νεοελληνικά έργα, που αφουγκράζονται τη σημερινή κατάσταση της Ελλάδας, παρουσιάζονται σε αυτήν την πλατφόρμα που στόχο της έχει τη στήριξη της σύγχρονης ελληνικής γραφής, συνδιαλέγονται με το τώρα και επιχειρούν να αρθρώσουν μέσα από τη δραματουργία λόγο για όσα συμβαίνουν γύρω μας.
Κατά τη διάρκεια του κύκλου αυτού των "Αναγνώσεων" θα παρουσιαστούν, σε καλλιτεχνική επιμέλεια της Σίσσυς Παπαθανασίου, τα έργα των Θωδ Εσπίριτου Η μικρή σειρήνα, Σταμάτη Πολενάκη Μακρινή άγνωστη χώρα, Γιάννη Παπαδόπουλου Χωρίς εσένα, Παναγιώτη Μέντη Τοπία με γυναίκα, Αλέξη Σταμάτη Μελίσσια, Μαρίας ΠαπαλέξηΖωγράφισέ το, Φοίβου Μπότση Επαφή, Κλαίρης Λιονάκη Η λίστα, Αλεξάνδρας Σαμοθράκη Ο φαρμακός.

Η καρφιτσωμένη και ο ιππότης


Ο ίδιος ο Ντοστογιέφσκι χαρακτήριζε τις "Λευκές νύχτες" του, ως ένα "αισθηματικό μυθιστόρημα". Ένας επίτιτλος που παραπέμπει, όχι χωρίς δόση αυτοειρωνείας, στα γαλλικά ερωτικά ρομάντσα.

"Λευκές νύχτες" στη β' σκηνή του "Θεάτρου της Οδού Κεφαλληνίας"

Πολενάκης Λέανδρος
Η ΑΥΓΗ: 06/05/2012
Ο Ρώσος, κατά την ομολογία του, έμαθε να γράφει διαβάζοντας τους Γάλλους. Δεν μιμείται όμως δουλικά το γαλλικό μυθιστόρημα. Διατηρεί τη βασική αφηγηματική δομή του, αλλά μόνο ως πρόσχημα: για να τη γυρίσει "μέσα έξω", και να τη μετατρέψει σε ένα εσωτερικό ταξίδι αναζήτησης του εαυτού.
Αν θέλουμε να βρούμε την αληθινή πηγή της εμπύρετης "νοσούσας" αλλά όχι νοσηρής γραφής τού Ντοστογιέφσκι, πρέπει να την αναζητήσουμε αλλού, πάντως όχι στην "χλιαρή" πλην εξαιρέσεων, κάποτε νοσηρή μέσα στη σφίζουσα "υγεία" του ρεαλισμού της, γαλλική κουλτούρα. Στον "Δον Κιχώτη" του Θερβάντες, θα έλεγα, κυρίως, η επιρροή του οποίου σφραγίζει καταλυτικά και τις "Λευκές νύχτες". Όλο τα αφήγημα του Ντοστογιέφσκι θα το βρούμε καταβυθισμένο στις ονειρικές υπερβάσεις του Κιχώτη. Παραπέμπω ειδικά στο πρώτο μέρος, κεφ. XL VIII, με τους δύο "συζητητές" (Δον Κιχώτης - εφημέριος), όπου η σθεναρή υπεράσπιση από τον "ιππότη" του δικαιώματος στη φαντασία, σε αντιβολή με τις σελίδες 19-22 των "Λευκών νυχτών" με τον υποθετικό ορθολογιστή "συζητητή" (στη μετάφραση του Άρη Αλεξάνδρου των εκδόσεων "Άγκυρα"), αλλά και αλλού.

"Ιοκάστη" από τον Θ. Τερζόπουλο με την Σοφία Χιλλ


  • Μέχρι τις 20 Μαϊου συνεχίζονται οι παραστάσεις της «Ιοκάστης» του Γιάννη Κοντραφούρη, σε σκηνοθεσία Θεόδωρου Τερζόπουλου, στο Θέατρο Άττις.

 Ιοκάστη  από τον Θ. Τερζόπουλο με την Σοφία Χιλλ
Μέχρι τις 20 Μαϊου συνεχίζονται οι παραστάσεις της «Ιοκάστης» του Γιάννη Κοντραφούρη, σε σκηνοθεσία Θεόδωρου Τερζόπουλου, στο Θέατρο Άττις. Η παγκόσμια πρεμιέρα προηγήθηκε στη Μόσχα το φθινόπωρο του 2011. Η παράσταση έχει ήδη προσκληθεί να συμμετάσχει την άνοιξη και το καλοκαίρι σε ευρωπαϊκά φεστιβάλ. Το ρόλο της Ιοκάστης ερμηνεύει η βραβευμένη ηθοποιός του Θεάτρου ΆττιςΣοφία Χιλλ. Στην παράσταση συμμετέχει και ο Θεόδωρος ΤερζόπουλοςΟ Γιάννης Κοντραφούρης τον Αύγουστο του 2007, λίγο πριν τον πρόωρο θάνατό του, ολοκλήρωσε στο νοσοκομείο την Ιοκάστη. Επιθυμία του συγγραφέα ήταν να τη σκηνοθετήσει ο Θεόδωρος Τερζόπουλος. Το Θέατρο Άττις με την παράσταση αυτή τιμά τη μνήμη του σπουδαίου Έλληνα δημιουργού.

«Βουλιάζουν» τα εισιτήρια στα σινεμά

Οικονομική δυσπραγία και κακές επιλογές από τους διανομείς, οι αιτίες της κρίσης στους κινηματογράφους
  • Του Παναγιωτη Παναγοπουλου, Η Καθημερινή, 4/5/2012
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ. Σε χρονιά ελεύθερης πτώσης για τα εισιτήρια στις κινηματογραφικές αίθουσες εξελίσσεται το 2012, από τις μέχρι τώρα ενδείξεις. Η τάση είχε ήδη σημειωθεί από την περασμένη χρονιά, με τα συνολικά εισιτήρια του 2011 να έχουν μειωθεί κατά 7%. Φέτος, η κατάσταση είναι ακόμη χειρότερη, αναγκάζοντας τις αίθουσες να πάρουν έκτακτα μέτρα μείωσης της τιμής του εισιτηρίου, στην προσπάθειά τους να προσελκύσουν και πάλι το κοινό.

Οι διανομείς μέσα στη σεζόν 2011 - 12 είδαν πολύ λίγες ταινίες να έχουν ξεπεράσει το ψυχολογικό όριο των 100.000 εισιτηρίων, ενώ με την εξαίρεση της «Νήσου 2», ούτε οι ελληνικές ταινίες κατάφεραν να σημειώσουν την επιτυχία που είχαν άλλες χρονιές. Τι μπόρεσε να ξεχωρίσει; Οικογενειακές ταινίες όπως τα «Στρουμφάκια» που κυριάρχησαν χωρίς αντίπαλο στο πρώτο μισό της σεζόν, συνέχειες νεανικών franchise όπως το πρώτο μέρος της «Χαραυγής», μπλοκμπάστερ με έμπνευση από την Αρχαία Ελλάδα, όπως οι «Αθάνατοι» και η «Οργή των Τιτάνων», σίκουελ εμπορικών ταινιών σαν τη συνέχεια του «Σέρλοκ Χολμς».

Η παρουσία του Ολλανδικού Xοροθεάτρου στην Ελλάδα


  • Του Ανδρεα Pικακη, Η Καθημερινή, 4/5/2012
ΚΡΙΤΙΚΗ ΧΟΡΟΥ. Από τους πολύ παλιούς φίλους των αθηναϊκών φεστιβάλ οι «Ολλανδοί» –όπως για χάριν συντομίας αποκαλούμε το Ολλανδικό Χοροθέατρο (Neder lands dans theater)– επισκέπτονται την Ελλάδα επί… 40 συναπτά έτη! Ηδη το καλοκαίρι 1972 έφταναν στο Ηρώδειο και αν η και επιστροφή έγινε ύστερα από μία… ντουζίνα χρόνια (1984), οι «Ολλανδοί» έρχονται και ξανάρχονται όλο και τακτικότερα. Ιδιαίτερα πιο τελευταία, χάρη στο Μέγαρο Μουσικής. Αν το κύριο σώμα του συγκροτήματος (NDT1) ιδρύθηκε το 1959, αργότερα ήρθε το NDT2 που απαρτίζεται από τα ανερχόμενα ταλέντα (17-23 χρόνων). Και μετά οργανώθηκε το NDT3 με τους… απόστρατους του NDT1, απολαυστικούς καρατερίστες χορευτές σε εξειδικευμένους ρόλους. Ολες τις ομάδες είδαμε, απολαύσαμε, εκτιμήσαμε στο διάστημα αυτού του σχεδόν μισού αιώνα.

Low budget με τρία γαλλικά θεατρικά έργα

Εχοντας την εμπειρία δύο low budget festival στις αποσκευές του, ο πολιτιστικός ιστότοπος www.spirto.net συνεργάζεται αυτήν τη φορά με το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος και προτείνει ένα εννιαήμερο γαλλικού θεάτρου μέσα από τρεις ελληνικές σκηνοθετικές ματιές. Οι τρεις σκηνοθέτες είναι ο Βασίλης Μαυρογεωργίου (25, 26, 27/5), η Ελλη Παπακωνσταντίνου (28, 29, 30/5) και ο Γιώργος Καραμίχος (31/5 και 1, 2/6) που θα συστήσουν στο ελληνικό κοινό ισάριθμα έργα Γάλλων συγγραφέων. Αρχή με το «Ενας άνθρωπος υπό χρεοκοπία», μια μαύρη κωμωδία του Νταβίντ Λεσκότ που θα σκηνοθετήσει στο πλαίσιο του φεστιβάλ ο Βασίλης Μαυρογεωργίου. Το έργο ουσιαστικά παρακολουθεί προσωπική αναζήτηση στη ζωή ενός ανθρώπου που μόλις έχει χρεοκοπήσει, τον οποίο υποδύεται ο Νίκος Ορφανός.

«Mαντάμ Σουσού» είναι μία!


H διαχρονική κωμωδία του Δημήτρη Ψαθά από το KΘBE για λίγες παραστάσεις στον «Eλληνικό Kόσμο» διασκεδάζει, σε σκηνοθεσία Γιώργου Aρμένη

H Φωτεινή Mπαξεβάνη - Mαντάμ Σουσού και ο Kώστας Σαντάς- Παναγιώτης –70 χρόνια μετά το πρώτο ανέβασμα– στην παράσταση του KΘΒΕ.
  • Tης Eλενης Mπιστικα, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 4/5/2012

«Kυρία! Kυρία! Kάτι λένε οι Γάλλοι για σουτιέν», ήρθε, τρέχοντας να αναγγείλει την είδηση η οικιακή βοηθός - καμαριέρα - μαγείρισσα. «Silence, πτωχή ύπαρξη! Πήγαινε να κάνεις το χαμομήλι του κυρίου και κλείσε την τηλοψία! Kανείς τους δεν είναι αριστοκρατία και θέλουν και Hλύσια Πεδία...», είπε «η Mαντάμ Σουσού 2012» και αναστέναξε...

Για τη «Mαντάμ Σουσού», τη διαχρονική κλασική ευρηματική κωμωδία του Δημήτρη Ψαθά, που έχει ανεβεί για λίγες παραστάσεις στο «Θέατρον» του «Eλληνικού Kόσμου» από το Kρατικό Θέατρο Bορείου Eλλάδος, σε σκηνοθεσία Γιώργου Aρμένη και κουστούμια Γιάννη Mετζικώφ, ύστερα από την εκπληκτική επιτυχία που σημείωσαν οι παραστάσεις στο Bασιλικό Θέατρο («μόνο ένα τέτοιο “Tεάτρ Pουαγιάλ” ταιριάζει σε μια Mαντάμ Σουσού!») θα μιλήσουμε αμέσως μετά, με προσημείωση: Mην την χάσετε αυτήν τη «Mαντάμ Σουσού», που είναι τόσο γνώριμη, αλλά συνάμα και τόσο ανθρώπινη, χάρη και στην ερμηνεία της νέας πρωταγωνίστριας Φωτεινής Mπαξεβάνη που κινείται με την ίδια άνεση στον λαϊκό Mπύθουλα και στο αδηφάγο λουσάτο Kολωνάκι! Λες και είναι σε απευθείας σύνδεση με την έμπνευση του μοναδικού θεατρικού συγγραφέα, κορυφαίου δημοσιογράφου και προτύπου οικογενειάρχη Δημήτρη Ψαθά!

Οι Έμποροι των Εθνών στον Νέο Κόσμο

Το φθινόπωρο του 2011, η παράσταση «Έμποροι των Εθνών» ανέβηκε με μεγάλη επιτυχία στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Στη συνέχεια, την αγκάλιασε το κοινό της Καβάλας, της Θεσσαλονίκης, των Σερρών και της Λαμίας. Οι «Έμποροι των Εθνών» επιστρέφουν, για λίγες μόνο παραστάσεις, τον Μάιο στην Αθήνα στο θέατρο του Νέου Κόσμου.
Οι Έμποροι των Εθνών στον Νέο Κόσμο
Το φθινόπωρο του 2011, η παράσταση «Έμποροι των Εθνών» ανέβηκε με μεγάλη επιτυχία στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών. Στη συνέχεια, την αγκάλιασε το κοινό της Καβάλας, της Θεσσαλονίκης, των Σερρών και της Λαμίας. Οι «Έμποροι των Εθνών» επιστρέφουν, για λίγες μόνο παραστάσεις, τον Μάιο στην Αθήνα στο θέατρο του Νέου Κόσμου.

«ΙΔΡΥΜΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ»

Αρωμα Γαλλίας στη σκηνή

Βασίλης Μαυρογεωργίου, Ελλη Παπακωνσταντίνου και Γιώργος Καραμίχος σκηνοθετούν τρία έργα Γάλλων συγγραφέων στο «Low Budget Festival»

Εργα των Νταβίντ Λεσκότ, Φαμπρίς Μελκιό και Ρεμί Ντε Βος θα παιχτούν στο «Low Βudget Festival»
Εργα των Νταβίντ Λεσκότ, Φαμπρίς Μελκιό και Ρεμί Ντε Βος θα παιχτούν στο «Low Βudget Festival»
Αναζητώντας την αλήθεια και την τόλμη στο θέατρο, τρεις Ελληνες σκηνοθέτες παρουσιάζουν τα έργα τριών Γάλλων συγγραφέων (μεταφρασμένα στα Ελληνικά) υπογραμμίζοντας πως το θέατρο έχει κοινή γλώσσα και κοινό όραμα. Οι παραστάσεις ανεβαίνουν, σε συνεργασία με το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος, στο Γκαράζ του «Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης» στο πλαίσιο του «Low Budget Festival», από τις 25 Μαΐου έως τις 2 Ιουνίου.

ΑΠΟ ΤΟ STUDIO «ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ» Οι ηθοποιοί πατούν γκάζι


  • Μέσα σε τέσσερα αυτοκίνητα εξελίσσεται η παράσταση «RoadTRIP» που σκηνοθετεί η Βιολέττα Γύρα, με τους θεατές να γίνονται... επιβάτες

Δημήτρης Αγοράς, Ελενα Τυρέα, Γεράσιμος Πετικάρης και Φλώρα Καλομοίρη ετοιμάζονται για...τρελές κούρσες
Δημήτρης Αγοράς, Ελενα Τυρέα, Γεράσιμος Πετικάρης και Φλώρα Καλομοίρη ετοιμάζονται για...τρελές κούρσες
Ζώνες, γκάζι και... φύγαμε για ένα θεατρικό «RoadTRIP»! Οι ηθοποιοί κάθονται στο τιμόνι, οι θεατές στο πίσω κάθισμα, η οδηγία «προσδεθείτε» τηρείται απαρέγκλιτα. Τσιγάρο και ποτά απαγορεύονται ρητά. Αριστερό φλας, πρώτη και... το ταξίδι, η παράσταση δηλαδή, ξεκινάει. Γιατί το «RoadTRIP2» εκτυλίσσεται σε αυτοκίνητα εν κινήσει, έτσι όπως το εμπνεύστηκε και το σκηνοθέτησε η Βιολέττα Γύρα.Σημείο συνάντησης-αφετηρία; Ο «Κινητήρας Studio», στην οδό Ερεχθείου 22, κάτω από την Ακρόπολη. Εκεί βρίσκονται παρκαρισμένα τα τέσσερα αυτοκίνητα της παραγωγής. Οι θεατές χωρίζονται σε γκρουπ και, ανάλογα με το νούμερό τους (1, 2, 3 ή 4), επιβιβάζονται στο αντίστοιχο όχημα.

ΣΤΟ «ΕΠΙ ΚΟΛΩΝΩ»: Ο άνεργος και η κατσίκα – δούλα

Ενας άνεργος στη χώρα της κομπίνας και μια κατσίκα-δούλα που ζητάει την ελευθερία της είναι οι πρωταγωνιστές των μονόπρακτων του Γιώργου Σκούρτη «Ο άνεργος» και «Ο μύθος της κατσίκας», που παρουσιάζονται, σε σκηνοθεσία Γιώργου Γιανναράκου, για τρεις παραστάσεις (8, 9, 10/5) στη σκηνή «Φουαγιέ» του θεάτρου «Επί Κολωνώ». Ενας άνεργος στη χώρα της κομπίνας και μια κατσίκα-δούλα που ζητάει την ελευθερία της είναι οι πρωταγωνιστές των μονόπρακτων του Γιώργου Σκούρτη «Ο άνεργος» και «Ο μύθος της κατσίκας», που παρουσιάζονται, σε σκηνοθεσία Γιώργου Γιανναράκου, για τρεις παραστάσεις (8, 9, 10/5) στη σκηνή «Φουαγιέ» του θεάτρου «Επί Κολωνώ».

Tuesday, May 1, 2012

Πελεγρίνης Unleashed


Ο Θεοδόσης Πελεγρίνης, πρύτανης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, αγνοεί την πραγματικότητα και ανεβάζει διαρκώς κωμικοτραγικές παραστάσεις
  • Γιώργος Νάστος, ΤΟ ΒΗΜΑ [ BHMagazino]: 30/04/2012
Αν ο Θεοδόσης Πελεγρίνης είχε δείξει περισσότερη ευλάβεια στον τίτλο του έργου του Σοπενχάουερ «Ο κόσμος σαν βούληση και σαν παράσταση», θα έβλεπε ίσως τη ζωή σαν θεατρικό έργο και δεν θα αναγκαζόταν ο Στανισλάφσκι να στριφογυρνά ανήσυχος στον τάφο του. Ο πρύτανης του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών θα προτιμούσε φαίνεται να ήταν ο Πίτερ Μπρουκ και ανεβάζει τη μία (κακή) παράσταση μετά την άλλη. Ακόμη και όταν έγινε κατάληψη της Νομικής Σχολής τον περασμένο Φεβρουάριο δεν είχε τον χρόνο να ασχοληθεί με το πρόβλημα, διότι ήταν αφοσιωμένος στις πρόβες του για τα έργα «Σοπενχάουερ Unleashed», «Νίτσε Unleashed», «Κίρκεγκωρ Unleashed», στα οποία έπαιξε ο ίδιος, στο Θέατρο της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών. Διότι πάνω από όλα η τέχνη. Αντί λοιπόν ένας πρύτανης να ασχολείται με άσυλα, εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις, τη δουλειά του και άλλα βαρετά και τεχνοκρατικά, προτιμά να ζει τη μέθεξη της καλλιτεχνικής δημιουργίας και τη χαρά του χειροκροτήματος. Εφέτος, αποφάσισε να μας αποτελειώσει μεταφέροντας στο Μέγαρο Μουσικής (στις 3 Μαΐου) την παράσταση «Βίτγκενσταϊν», για τη ζωή και το έργο του Λούντβιχ Βίτγκενσταϊν. Αυτή τη φορά δεν θα είναι ο μόνος ηθοποιός, ενώ θα έχει και σκηνοθέτιδα την πρώην βουλευτή του ΠαΣοΚ Πέμη Ζούνη. Κάποιοι θα μπορούσαν ακόμη και να ψελλίσουν τη λέξη «καραγκιοζιλίκια» μπροστά στη θέα ενός πρύτανη που φωνασκεί και κάνει αστείους μορφασμούς πάνω στη σκηνή ενός θεάτρου. Εμείς θα του λέγαμε απλώς, να εγγραφεί σε δραματική σχολή. Ποτέ δεν είναι αργά.

Λ. Βογιατζής - Β. Παπαβασιλείου: Μετά 24 έτη συναντώνται ξανά

Μυρτώ Λοβέρδου
  • Στην πρώτη τους συνάντηση μετά το 1988
ΤΟ ΒΗΜΑ: 29/04/2012

Λ. Βογιατζής -  Β. Παπαβασιλείου: Μετά 24 έτη συναντώνται ξανά
«Θέλαμε να βαφτίσουμε την ομάδα με ένα όνομα σκέτο, πρωτοποριακό, λιτό, γυμνό, με ένα τίποτα» λένε σήμερα με μια φωνή ο Λευτέρης Βογιατζής (αριστερά) και ο Βασίλης Παπαβασιλείου αναφερόμενοι στη Σκηνή τους

«Με το που μπήκε το 2012 σκέφθηκα αμέσως ότι εφέτος είναι τα 30 χρόνια της Σκηνής».Την ιδέα του Βασίλη Παπαβασιλείου μοιράστηκε «Το Βήμα» με τον Λευτέρη Βογιατζή.Ετσι, ένα απόγευμα Κυριακής, συναντηθήκαμε στα Εξάρχεια, στο σπίτι της Ειρήνης Λεβίδη. Με την άνεση και την ειλικρίνεια που χαρακτηρίζει σχέσεις ζωής οι δυο τους ξεδίπλωσαν το παρελθόν τους σε μια «ιστορική» συνάντηση. Γιατί από τότε που ιδρύθηκε η Σκηνή - το τελευταίο ίσως θεατρικό σχήμα που καθόρισε το σύγχρονο ελληνικό θεατρικό γίγνεσθαι -, τον Μάρτιο του 1982, δεν έχουν μιλήσει ποτέ γι' αυτά.

Monday, April 30, 2012

«Κλείνουν το μάτι» στους νέους θεατές

ΘΕΑΤΡΟ «ΣΦΕΝΔΟΝΗ»
H Ράνια Οικονομίδου, η Αννα Κοκκίνου και o Δημήτρης Καταλειφός αποτέλεσαν τη θεατρική έκπληξη της χρονιάς, αφού οι τρεις τους μετά πολλά χρόνια βρέθηκαν μαζί στη σκηνή του θεάτρου «Σφενδόνη» για να παρουσιάσουν ένα έργο ερμηνειών, το «Ρίτερ, Ντένε, Φος» (1984) του Τόμας Μπέρνχαρντ.
«Κλείνουν το μάτι» στους νέους θεατές
H Ράνια Οικονομίδου, η Αννα Κοκκίνου και o Δημήτρης Καταλειφός αποτέλεσαν τη θεατρική έκπληξη της χρονιάς, αφού οι τρεις τους μετά πολλά χρόνια βρέθηκαν μαζί στη σκηνή του θεάτρου «Σφενδόνη» για να παρουσιάσουν ένα έργο ερμηνειών, το «Ρίτερ, Ντένε, Φος» (1984) του Τόμας Μπέρνχαρντ. Σε δύσκολους καιρούς και γνωρίζοντας επιτυχία, το θέατρο «Σφενδόνη», σε μια κίνηση γενναιοδωρίας προς τους νέους, καθιερώνει κάθε Παρασκευή είσοδο 2 ατόμων ηλικίας έως 25 ετών με μόνο ένα εισιτήριο των 20 ευρώ.

«Δεσμοί» για τους θεατρολόγους


ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ
Το Κέντρο Αρχαίου Δράματος Κ.Ε.Π.Ε.Α.Δ. «Δεσμοί» συνεχίζει την επιμορφωτική του δραστηριότητα με σεμινάρια που στοχεύουν στην περαιτέρω επιμόρφωση των θεατρολόγων μέσω βιωματικών εργαστηρίων πάνω στο αρχαίο δράμα. 
«Δεσμοί» για τους θεατρολόγους
Το Κέντρο Αρχαίου Δράματος Κ.Ε.Π.Ε.Α.Δ. «Δεσμοί» συνεχίζει την επιμορφωτική του δραστηριότητα με σεμινάρια που στοχεύουν στην περαιτέρω επιμόρφωση των θεατρολόγων μέσω βιωματικών εργαστηρίων πάνω στο αρχαίο δράμα. Σε συνεργασία με τον Πανελλήνιο Επιστημονικό Σύλλογο Θεατρολόγων Π.Ε.Σ.Υ.Θ. οργανώνει βιωματικό σεμινάριο πάνω στους βασικούς άξονες του αρχαίου δράματος Λόγος - Μέλος - Ορχηση με υπεύθυνη τη Λυδία Κονιόρδου. Το σεμινάριο περιλαμβάνει Υποκριτική - Αυτοσχεδιασμό, Στοιχεία Σκηνοθεσίας, Κίνηση - Μουσική, Αγωγή Λόγου - Εκφορά Ποιητικού Κειμένου. Ολα τα μαθήματα είναι βιωματικά και στόχο έχουν να συμπληρώσουν την πρακτική εκπαίδευση των θεατρολόγων.

Sunday, April 29, 2012

Η επιστροφή του «Ηλίθιου»


  • Ο Βασίλης Ανδρέου και πάλι πρίγκιπας Μίσκιν
  • Της Γιωτας Συκκα, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 29/4/2012
Πέρασαν πέντε χρόνια από την εποχή που η θεατρική Αθήνα σχημάτιζε ουρές και λίστες αναμονής για να δει τον «Ηλίθιο» του Ντοστογιέφσκι, με πρωταγωνιστή στον ρόλο του πρίγκιπα Μίσκιν τον 36χρονο τότε Βασίλη Ανδρέου.
Εκτοτε άλλαξαν πολλά. Η Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου διαλύθηκε, ο σκηνοθέτης Στάθης Λιβαθινός άνοιξε τα φτερά του μακριά από την πρώτη κρατική σκηνή συνεχίζοντας να κάνει επιτυχίες, οι ηθοποιοί του το ίδιο, όμως να που ο «Ηλίθιος» επανήλθε.
Αυτή τη φορά στη σκηνή του «Ακροπόλ» με τους ίδιους ηθοποιούς στους βασικούς ρόλους και την παράσταση να παραμένει εξάωρη για όσους αντέχουν (Τετάρτη, Σαββατο και Κυριακή) με μισή ώρα διάλειμμα, ενώ υπάρχει η δυνατότητα της Πέμπτης και της Παρασκευής που μπορούν να μοιράσουν το πρώτο και το δεύτερο μέρος.

Στον καθρέφτη της κωμωδίας



  • Το χιούμορ του ελληνικού σινεμά στα χρόνια της χρεοκοπίας και του Μνημονίου
  • Του Δημητρη Mπουρα, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 29/4/2012

Τι ακριβώς είναι ο Ελληνας για τη σύγχρονη ελληνική κωμωδία; Ποιο είναι το προφίλ του; Αφήνουμε κατά μέρος την πανίδα της σεξο-φαρσο-κωμωδίας επιπέδου «Λάρισα εμπιστευτικό», τα άτολμα ριμέικ ηθογραφιών του Ψαθά, αλλά και τις μινιμαλιστικές φόρμες με υπαρξιακό βάθος όπως ο εξαίρετος «Αδικος κόσμος». Θα μείνουμε σε τρεις μόνον κωμωδίες, ενδεικτικές για το χιούμορ του κινηματογράφου μας στα χρόνια της χρεοκοπίας και του Μνημονίου. Στο «Poker Face» του Χρήστου Δήμα, που αναμένεται την Πρωτομαγιά, μια παρέα λαϊκών τύπων, τζογαδόροι της συμφοράς, κυνηγούν διαρκώς ένα θαύμα για να πιάσουν την καλή. Ο πιο προικισμένος μπαίνει στη φυλακή, ο πιο ατάλαντος θέλει να γίνει κάτι άλλο (ηθοποιός) και ο πρώην παλαιστής της παρέας ντύνεται... νεράιδα για γούρι... Ομως, αυτή η κωμωδία α λα ελληνικά, παρ’ ότι έχει συγκρότηση κινηματογραφική, δεν επιδιώκει στο ελάχιστο μια ουσιαστική ρήξη. Παίζει με κλισέ και στερεότυπα, φτιάχνει χάρτινους χαρακτήρες και δεν σηματοδοτεί μια μετάβαση σε κάτι αυθεντικό και αληθινά λαϊκό. Από αυτήν την κατασκευασμένη εικόνα της Ελλάδας και του Ελληνα είναι απείρως πιο ελκυστικές και αποκαλυπτικές οι εικόνες του μελαγχολικά κωμικού «Magic Hour», που προβλήθηκε πρόσφατα, ή του περυσινού «Απ’ τα κόκαλα βγαλμένα». Και οι δύο ταινίες ψάχνουν να αποτυπώσουν τον Ελληνα πέρα από τα στερεότυπα του λαμόγιου, του μάγκα ή του νεόπλουτου, σε μια Ελλάδα σταματημένη σαν σκουριασμένο ωτομοτρίς στις ράγες του ευρώ.

"Εν ημέραις κυάμων"


Πολενάκης Λέανδρος
Η ΑΥΓΗ: 29/04/2012
Η "Θεατρική Εταιρεία Πράξη", με τις δύο σκηνές της ("Θέατρο της οδού Κεφαλληνίας" Α' και Β') υπηρετεί πιστά και για πολλά χρόνια τον θεατρικό μας πολιτισμό, έχοντας προσφέρει ένα πλούτο παραστάσεων ποικίλου φάσματος, με ιδιαίτερη έμφαση στη νεοελληνική δραματουργία. Στη Β' σκηνή δίνεται το καινούργιο έργο του Αλέξη Σταμάτη με τίτλο: "Σκότωσε ό,τι αγαπάς", ένα δράμα το οποίο πηγάζει από το ομώνυμο μυθιστόρημα του συγγραφέα, διασκευασμένο για το θέατρο από τον ίδιο και τον σκηνοθέτη Άρη Τρουπάκη, με τη συνεργασία του εικαστικού Θοδωρή Χρυσικού.
"Σκότωσε ό,τι αγαπάς" του Αλέξη Σταμάτη στο "Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας"
Πρόκειται για ένα ψυχολογικό, ερωτικό και υπαρξιακό θρίλερ με σχεδόν αστυνομική πλοκή, που έχει ως στόχο να φωτίσει τη σκοτεινή και αθέατη πλευρά της "μεταπολίτευσης". Όχι από την σκοπιά της δόξας, που βλέπουν οι πολλοί, αλλά από εκείνη μιας εξαγγελμένης κάθαρσης, η οποία δεν έγινε, όμως, ποτέ. Αυτό είναι το θέμα του έργου, η πλοκή του οποίου περιστρέφεται γύρω από τα "πεπραγμένα" δύο νεαρών πρωταγωνιστών της ταραγμένης, πρόσφατης ιστορικής περιόδου.
Είκοσι χρόνια μετά την πτώση της δικτατορίας, παρακολουθούμε τη συνάντηση εκ νέου των δύο ηρώων, εκείνου και εκείνης, που πασχίζουν μάταια να βρουν μια άκρη στο αξεδιάλυτα περιπλεγμένο νήμα του βίου τους: από ανεκπλήρωτα όνειρα, μικρές ή μεγάλες προδοσίες, υποσχέσεις που δεν τηρήθηκαν, λέξεις που δεν ειπώθηκαν, χειρονομίες που δεν τολμήθηκαν... Με το φάντασμα ενός νεκρού, πρόωρα χαμένου φίλου, να πλανιέται ανάμεσά τους. Και τώρα είναι αργά για μια καινούργια αρχή, η παράσταση τελείωσε, τα χειροκροτήματα σβήνουν, τα φώτα κλείνουν, πέφτει η αυλαία.

Η ταραχώδης ιστορία της Κίνας


Young Vic

www.youngvic.org.uk

«Wild Swans». Βασισμένο στο διεθνές μπεστ σέλερ της Γιουνγκ Τσανγκ «Αγριόκυκνοι» (έχει κυκλοφορήσει στα ελληνικά από τις εκδόσεις Εστία), το έργο διασκευάστηκε για το θέατρο από την Αλεξάντρα Γουντ, η οποία κατάφερε να συνοψίσει το πολυσέλιδο αυτοβιογραφικό βιβλίο σε μια σειρά με συναρπαστικά στιγμιότυπα, που συνολικά διαρκούν 90 λεπτά. Το έργο, σε σκηνοθεσία της Σάσα Γουέαρς, κάνει μια αναδρομή στην ταραχώδη ιστορία της Κίνας από το 1948 έως το 1978, από τα πρώτα ελπιδοφόρα χρόνια του κομμουνισμού μέχρι την αναστάτωση της Πολιτιστικής Επανάστασης και την αρχή του δρόμου που θα οδηγούσε την Κίνα σε παγκόσμια οικονομική υπερδύναμη. Ολα εκτυλίσσονται από τη σκοπιά τριών γενεών μιας οικογένειας, με πρωταγωνίστριες τις γυναίκες: τη γιαγιά της Γιουνγκ Τσανγκ, τη μητέρα της και την ίδια τη συγγραφέα, η οποία έφυγε από την Κίνα για να σπουδάσει στο Λονδίνο το 1978. Στην παράσταση, για την οποία συνεργάστηκαν οι θεατρικοί οργανισμοί Young Vic, American Repertory Theatre Actors Touring Company, η σκηνική δράση συμπληρώνεται από τα εκπληκτικά βίντεο που γύρισε ο Γουάνγκ Γκον Ξιν και που έχουν κερδίσει ενθουσιώδη σχόλια, όπως και το σύνολο της παραγωγής. Εως τις 13 Μαΐου.

Ο θάνατος του εμποράκου



Ethel Barrymore Theater
www.deathofasalesmanbroadway.com
«Death of a Salesman». «Ο θάνατος του εμποράκου», ένα από τα έργα-σταθμούς του μεταπολεμικού αμερικανικού θεάτρου, αναδύεται αιχμηρά επίκαιρος σε αυτήν τη νέα παραγωγή. Στο δράμα του Αρθουρ Μίλερ, ένας άνδρας και η οικογένειά του βρίσκονται αιχμάλωτοι στις πιέσεις και τις αυταπάτες του «αμερικανικού ονείρου». Ο «εμποράκος» του ελληνικού τίτλου είναι ένας μεσήλικος περιοδεύων πωλητής που καταρρέει βλέποντας να γκρεμίζονται οι προσδοκίες του για επαγγελματική επιτυχία και οικογενειακή γαλήνη. Τον Γουίλι Λόμαν υποδύεται ο βραβευμένος με Οσκαρ Φίλιπ Σέιμουρ Χόφμαν, σε μια ερμηνεία που έχει κερδίσει ύμνους από την κριτική. Εξαιρετικοί είναι επίσης, στους ρόλους της συζύγου και του γιου του «εμποράκου», η Λίντα Εμοντ (εδώ μαζί με τον Χόφμαν) και ο Αντριου Γκάρφιλντ (The Social Network), ο οποίος κάνει το ντεμπούτο του στο Μπροντγουέι σε αυτή την παράσταση.