[συνέχεια ΕΔΩ. Σχεδίες βίου, Γράφει ο Κώστας Γεωργουσόπουλος, Τα Νέα, 12/4/2008]
ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ: ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ, ΕΡΓΑ, ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ, ΗΘΟΠΟΙΟΙ, ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ, ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΟΙ, ΦΩΤΙΣΤΕΣ, ΜΟΥΣΙΚΟΙ, ΧΟΡΟΓΡΑΦΟΙ, ΚΡΙΤΙΚΟΙ, ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΕΣ, ΒΙΒΛΙΑ, ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ, ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ...
Saturday, April 12, 2008
ΕΡΙΚ-ΕΜΜΑΝΟΥΕΛ ΣΜΙΤ «Η ΖΩΗ ΜΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΜΟΤΣΑΡΤ»
ΧΡΥΣΑΣ ΣΠΗΛΙΩΤΗ «ΦΩΤΙΑ ΚΑΙ ΝΕΡΟ»
«Φωτιά και νερό» της Χρύσας Σπηλιώτη στο θέατρο Αλμα σε σκηνοθεσία Ασπας Τομπούλη
«Η Ιστορία επαναλαμβάνεται, πρώτα ως τραγωδία και μετά ως φάρσα» είχε πει ο Μαρξ, και να που ήλθε η στιγμή οι ευρωπαίοι σταυροφόροι να πέσουν ξανά στα χέρια των θεοσεβούμενων Αράβων.
Βρισκόμαστε στην Αθήνα τού σήμερα. Ο Ιρακινός Σαΐντ και η Ιρανή Χαγιάτ διαπληκτίζονται για το αν υπάρχει δόλος πίσω από τα σπασμένα τζάμια τους: φταίνε τα παιδιά που παίζουν μπάλα στον ακάλυπτο ή οι ρατσιστές γείτονες που μισούν το αλλόθρησκο ζευγάρι;
Εκείνη τη στιγμή ένας άτυχος ταχυδρομικός υπάλληλος χτυπάει κατά λάθος την πόρτα του σπιτιού τους, ψάχνοντας για το «μπαχαράδικο» της γειτονιάς. Προτού καταλάβει τι του συμβαίνει, ο «ξένος» βρίσκεται με τα χέρια δεμένα πισθάγκωνα. Μάταια διαμαρτύρεται και υπερασπίζεται την αθωότητά του. Ο Σαΐντ χρειάζεται οπωσδήποτε ένα θύμα, ένα αντικείμενο εκτόνωσης. Ακόμη περισσότερο όμως, όπως αποδεικνύεται, χρειάζεται έναν μαθητή. Και τα ταχύρυθμα σεμινάρια αραβικού πολιτισμού αρχίζουν. Τι έκαναν οι Αραβες όταν πέθανε ο Μωάμεθ; Ποιος είναι ο μεγαλύτερος ποιητής τους; Πώς άρχισε η Αναγέννηση στη Δύση; [συνέχεια ΕΔΩ. ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ, Η Νόρα της Αραβίας. Το Βήμα, 13/4/2008]
O ΒΟΤΣΕΚ ΤΟΥ ΑΛΜΠΑΝ ΜΠΕΡΓΚ ΣΤΗΝ ΟΠΕΡΑ ΤΗΣ ΒΑΣΤΙΛΛΗΣ
ΘΑΥΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΝΘΟΛΟΓΙΕΣ. ΠΑΡΙΣΙ. Θερμά επαινείται η παράσταση του απαιτητικού Βότσεκ του Αλμπαν Μπεργκ (1885-1935) στην Οπερα της Βαστίλλης. Η σοβαρή και αυστηρή άποψη του ελβετού σκηνοθέτη Κριστόφ Μαρταλέ όχι μόνο υπηρετεί άψογα τη μουσική του Μπεργκ αλλά, φαίνεται, λαμβάνει σοβαρά υπόψη της και τις παρατηρήσεις του συνθέτη πάνω στον Βόιτσεκ, το θεατρικό έργο του Γκέοργκ Μπύχνερ (1813-37) όπου βασίζεται το λιμπρέτο. Η σκηνοθεσία αρέσει τόσο πολύ ένθεν και εκείθεν της Μάγχης ώστε ο Φράνσις Κάρλιν στους λονδρέζικους Financial Times κάνει λόγο για «το θαύμα του Μαρταλέ», ενώ ο παρισινός Monde τιτλοφορεί την κριτική του Ρενό Μασάρ «Ενας Βότσεκ για ανθολογία». Εκτός της σκηνοθεσίας τα εγκώμια περιλαμβάνουν και τους υπόλοιπους συντελεστές της παράστασης, τον μαέστρο Σιλβέν Καμπρελέν, που οδηγεί τη μουσική του Μπεργκ «άλλοτε προς τον ζωηρότερο εξπρεσιονισμό, άλλοτε προς τις λεπτότητες της μουσικής δωματίου», τη σκηνογράφο Αννα Βίμπροκ που κάνει τις γυναίκες «πλαδαρές και μοντέρνες με εκείνον τον δουλικά φτηνό τρόπο που αποτελεί το σήμα κατατεθέν της» αλλά και για το εντυπωσιακό υπόστεγό της, το μοναδικό σκηνικό, που καταλαμβάνει ολόκληρη τη σκηνή, καθώς και τους τραγουδιστές, όλους και όχι μόνο το ζεύγος των πρωταγωνιστών, την Ανγκελα Ντένοκε ως Μαρί και τον Σάιμον Κίνλισαϊντ ως Βότσεκ. Ως τις 19 Απριλίου. [Ars... Brevis, Αναστασία Ζενάκου, Το Βήμα, 13/4/2008]
Un "Wozzeck" d'anthologie
Critique: Renaud Machart. LE MONDE, 31.03.08
"Donner au théâtre ce qui appartient au théâtre, c'est-à-dire articuler la musique de telle façon qu'elle fût consciente à chaque instant de sa fonction au service du drame." Sylvain Cambreling, chef de la nouvelle production de Wozzeck (1925), d'Alban Berg (1885-1935), à l'Opéra national de Paris, rappelle, dans le programme de salle, cette réflexion du compositeur à propos de son adaptation du drame Woyzeck (1836), de Georg Büchner (1813-1837).
Une autre remarque de Berg, dans ses Indications pratiques pour l'étude de Wozzeck (1924) (Alban Berg, Ecrits, éd. Christian Bourgois, 1985), semble adressée à Marthaler même, qui la suit à la lettre : "Le travail du régisseur demande une connaissance (...) exacte de la musique. Celle-ci doit préciser les remarques, souvent vagues, de Büchner. Par exemple, pour tuer Marie, Wozzeck "lui enfonce - une seule fois - le couteau dans la gorge" (mesure 103). (...) On évitera tout carnage supplémentaire."... [συνέχεια ΕΔΩ]
- Wozzeck, d'Alban Berg, par Simon Keenlyside, Angela Denoke, Jon Villars, David Kuebler, Gerhard Siegel, Roland Bracht, Maîtrise des Hauts-de-Seine/Choeur d'enfants de l'Opéra national de Paris, Orchestre de l'Opéra national de Paris, Sylvain Cambreling (direction), Christoph Marthaler (mise en scène), Anna Viebrock (décors et costumes), Opéra-Bastille, Paris, le 29 mars. Jusqu'au 19 avril. Durée : 1 h 45 sans entracte. De 5 € à 130 €. Tél. : 08-92-89-90-90.
Diffusion sur France Musique le 19 avril, à 20 heures.
Ο ΓΛΑΡΟΣ ΤΟΥ ΤΣΕΧΟΦ ΣΤΗ ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ...
Η ΑΠΟΤΥΧΙΑ ΕΝΟΣ ΑΡΜΟΔΙΟΥ. Νέα Υόρκη. Ο Αντον Τσέχοφ (1860-1904) χαρακτήριζε τον Γλάρο του «κωμωδία». «Πού βρήκε την κωμωδία σε όλα αυτά;» αναρωτιέται ο Χίλτον Αλς στον New Yorker έχοντας παρακολουθήσει την τωρινή παράσταση του έργου από την Classic Stage Company. Αν και υποτίθεται ότι ο χαρακτηρισμός «κωμωδία» αναφέρεται στον λεπτό τρόπο με τον οποίο σατιρίζονται οι άδειες ζωές των προσώπων του έργου, πολλοί προφανώς θα συμμερίζονται την απορία του κριτικού μπροστά σε αυτό το ψυχοπλακωτικό αριστούργημα με τις τόσο στενόχωρες σχέσεις των ηρώων του, από το οποίο δεν λείπει ούτε η αυτοκτονία. Στην εν λόγω παράσταση πάντως ο Γλάρος δεν φαίνεται να ευτύχησε παρ' όλο που τον σκηνοθέτησε κατά τεκμήριο αρμόδιος άνθρωπος, ο Βιατσεσλάβ Ντογκατσέφ [Viacheslav Dolgachev], καλλιτεχνικός διευθυντής του Νέου Δραματικού Θεάτρου της Μόσχας. Αυτός, κατά την κριτική, με τη χαώδη και αναίσθητη, φαίνεται, σκηνοθεσία του, πήρε στον λαιμό του και τους καλούς ηθοποιούς. Ανάμεσά τους η Κέλι Γκάρνερ [Kelli Garner] (τη θυμόμαστε από τον Aviator του Μάρτιν Σκορσέζε δίπλα στον Λεονάρντο Ντι Κάπριο) συχνά μοιάζει «σέξι και σε απελπιστικά λάθος ρόλο», αν και, διαβάζουμε, η λεπτότητα με την οποία αποδίδει τη Νίνα ίσως να μην ταιριάζει με την επιδεικτικότητα στην οποία καταδίκασε ο σκηνοθέτης τους υπόλοιπους ηθοποιούς. Απόψε η τελευταία παράσταση. [Ars... Brevis, Αναστασία Ζενάκου, Το Βήμα, 13/4/2008]
Anton Chekhov (1860-1904) was one of
Chekhov’s 1896 play, “The Seagull” (now at the Classic Stage Company), is clearly meant to turn on the funny-and-sad axis that Nabokov describes—Chekhov called it “a comedy”—but I have yet to see a production of the show that could be considered lighthearted. It’s a play riddled with absurdity, to be sure, but grief is its explicit subject. In the play’s opening moments, Masha (the beautiful Marjan Neshat) walks onstage with a lovelorn Medvedenko (Greg Keller) in tow; he asks her, “Why do you always wear black?,” and she replies, “Because I’m in mourning for my life.” Chekhov suggests that we spend far more time killing life than living it. And the various ways in which we murder our own happiness—through self-absorption, or by rejecting purehearted offers of love because we’re taken in by glamour—constitute the majority of the play’s action. Among other things, “The Seagull” is a spectacle of waste… [article continues]
ΡΕΝΗ ΠΙΤΤΑΚΗ: «Οχι στην κοινωνία του Μέσου Ορου»
Οι πασχαλιές βρήκαν τη Ρένη Πιττακή να έχει μόλις βγει από έναν «αλλιώτικο» χειμώνα –η αγαπημένη πρωταγωνίστρια του Καρόλου Κουν και του παλιού Θεάτρου Τέχνης για πρώτη φορά βασική παρουσία σ’ ένα σίριαλ, από τα πιο επιτυχημένα της χρονιάς, ως Ελενάρα στο «10» του Καραγάτση! Κι αμέσως μετά εμφανίσεις στο θέατρο Θησείον σε ένα αλλιώς «διαφορετικό» έργο, το σκληρό, λόγω παιδοκτονικού θέματος, «Aalst». Και τώρα, μετά τη λήξη κι αυτών των παραστάσεων, κρατάει στα χέρια της ένα κείμενο που από καιρό επιθυμούσε, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη «Ο ουρανός κατακόκκινος», που σε σκηνοθεσία Νίκου Χατζόπουλου θα παίξει το καλοκαίρι στο Φεστιβάλ Αθηνών. Oλοφάνερα σε μια «δεύτερη ακμή», η Ρένη Πιττακή μιλάει στην «Κ» για τη ζωή της, για το θυμό και το όχι στην αφασική Κοινωνία του Μέσου Ορου, για την ελευθερία επιλογών που της προσφέρει πια το «μέσα κι έξω από το θέατρο»... [συνέχεια ΕΔΩ. Συνέντευξη στον Βασiλη Αγγελικoπουλο, Η Καθημερινή, 13/4/2008]
ΒΛΕΠΕ ΚΑΙ: ΡΕΝΗ ΠΙΤΤΑΚΗ: «O χαρακτήρας μου είναι ο δαίμονάς μου, η μοίρα μου». Ηθοποιός-έμβλημα του Θεάτρου Τέχνης βρήκε την …ελευθερία της φεύγοντας από αυτό. Χαρακτήρας κλειστός, γοητευτική γυναίκα και σπουδαία ερμηνεύτρια, είναι πάντα μια πρόκληση για να συζητήσεις μαζί της. [Τη συνέντευξη πήρε η Ελένη Μαυροβουνιώτη, Ηριδανός, Φεβρουάριος 2006]
Νικολό Μακιαβέλι «Ο Μανδραγόρας
Όταν «ο σκοπός αγιάζει τα μέσα». Ολα επιτρέπονται για να φτάσει κανείς στους δόλιους στόχους του
Νικολό Μακιαβέλι «Ο Μανδραγόρας, σκην.: Παντελής Δεντάκης, Θέατρο: Νέου Κόσμου - Πάνω Χώρος
Η ατροπίνη και η σκοπολαμίνη είναι δύο ισχυρά κατευναστικά. Τώρα που μάθαμε πια όλοι μας τα περί ουσιών και ποια είναι τα αποφευκτέα φάρμακα, να προσθέσουμε ότι οι ρίζες του φυτού μανδραγόρα περιέχονται στην κατηγορία των αναλγητικών, όπως η μπελαντόνα ή τα φύλλα της κόκας. Ηδη από την εποχή της αρχαιότητας πίστευαν ότι ο Μανδραγόρας ήταν ένα αποτελεσματικό βοτάνι για την τεκνοποιία.
Αφιέρωμα στην Ελλη Λαμπέτη
Προς ένταξη του Πειραιά στο Ελληνικό Φεστιβάλ κινείται το υπουργείο Πολιτισμού
Συνάντηση με τον υπουργό Πολιτισμού Μιχάλη Λιάπη είχε την Πέμπτη ο δήμαρχος Πειραιά Παναγιώτης Φασούλας. Μεταξύ άλλων συμφωνήθηκε η ένταξη του Πειραιά στο Ελληνικό Φεστιβάλ, με την προσθήκη του θεάτρου Βεάκειο στους χώρους του Φεστιβάλ και την άμεση έναρξη της αποκατάστασης του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά.Εκτός από την αποκατάσταση και την ανακαίνιση του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά, το οποίο παραμένει κλειστό εδώ και αρκετά χρόνια, συμφωνήθηκε η επέκταση και αναβάθμιση του Αρχαιολογικού Μουσείου της πόλης, το οποίο άνοιξε τις πύλες του ξανά πριν από μερικές ημέρες, μετά την ολοκλήρωση της ανακαίνισής του.Επίσης ο κ. Φασούλας ζήτησε την αναστήλωση του Αρχαίου Θεάτρου Ζέας. Μετά τη συνάντησή του με τον κ. Λιάπη, ο δήμαρχος Πειραιά δήλωσε ότι οι αποφάσεις αυτές αποτελούν σταθμό για την πολιτιστική αναβάθμιση του Πειραιά. [Newsroom ΔΟΛ]
«Ως εκ θαύματος»
Ο Κωνσταντίνος Τζούμας μιλάει με αφορμή το «Ως εκ θαύματος», το πρώτο μέρος της αυτοβιογραφικής τριλογίας του [ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗΝ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΔΑΦΕΡΜΟΥ, Το Βήμα, 12/4/2008] | |
ΑΠΟΧΩΡΗΣΕΙΣ, ΑΜΗΧΑΝΙΑ ΚΑΙ ΧΕΙΡΟΚΡΟΤΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟ «ΚΑΘΑΡΟΙ ΠΙΑ»
Οι αντιδράσεις για την τολμηρή παράσταση στο Βασιλικό Θέατρο της Θεσσαλονίκης από τον Πολωνό Κριστόφ Βερλικόφσκι | |
Friday, April 11, 2008
Θέατρο πλάι στην κοινωνία
Μια ιστόρηση της βρετανικής σκηνής από το 1945 έως σήμερα, του Μ. Μπίλινγκτον
Τhe Economist
Ο Μάικλ Μπίλινγκτον [Michael Billington] είναι ο θεατρικός κριτικός της εφημερίδας «Γκάρντιαν». Ισχυρίζεται ότι έχει αφιερώσει 8 χιλιάδες βράδια της ζωής του παρακολουθώντας θεατρικές παραστάσεις. Ασχέτως της ακρίβειας του αριθμού, αν είναι μικρότερος ή μεγαλύτερος, η εμπειρία του αυτή τού δίνει το δικαίωμα να έχει μια μακροσκοπική άποψη του βρετανικού θεάτρου, από το 1945 έως σήμερα. Αυτό είναι και το περιεχόμενο του νέου βιβλίου του State of the Nation: British Theatre since 1945 (εκδ. Faber, 435 σελ., 25 στερλίνες).
Ιστορία αλλά όχι μόνο, όπως δείχνει και ο τίτλος του - Θέατρο και έθνος. Πέρα από ιστορία, είναι και ο εντοπισμός της σχέσης βρετανικής κοινωνίας και θεάτρου, πώς το πρώτο αντανακλάται στο δεύτερο. Στην επισκόπησή του τούτη, ο Μπίλινγκτον τοποθετεί στη δεκαετία του 1960 τη χρυσή εποχή του μεταπολεμικού βρετανικού θεάτρου. Υποστηρίζει μάλιστα ότι τη δεκαετία εκείνη γνώρισε τέτοια άνθηση που το βρετανικό θέατρο δεν είχε ξαναδεί από την ελισαβετιανή εποχή, τον καιρό του Σαίξπηρ και των ομοτέχνων του (Μάρλοου, Τζόνσον κ.ά.).
Είναι υπερβολικός ο ισχυρισμός; Για τον «Εκόνομιστ» δεν είναι. Ο κατάλογος είναι εντυπωσιακός: Χάρολντ Πίντερ, Τζον Οσμπορν, Πίτερ Νίκολς, Τομ Στόπαρντ, Αλαν Εϊκμπορν, επί σκηνής. Και στα παρασκήνια περιμένοντας, οι Αλαν Μπένετ, Κάρολ Τσέρτσιλ, Μάικ Λι, Ντέιβιντ Χέαρ· με τον Σάμιουελ Μπέκετ στέλνοντας από το Παρίσι την τακτική (αν και άγνωστο πότε) συνδρομή του.... [συνέχεια στην εφημ. Η Καθημερινή, 11/4/2008]
Renoir at the Theatre
Listen to an interview with Professor John House of the Courtauld Gallery.
Courtauld Gallery, Somerset House, Strand, London WC2. Tel: +44 (0)20 7872 0220. Tube: Embankment, Holborn, Temple. See also the gallery’s website.
ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ Ιστορίες με θέατρο και τραγούδι
- Αίγλη (Αγ. Νικολάου 3 & Κασσάνδρου): Στις 10.30 μ.μ., σήμερα και αύριο, “Έχω άνθρωπο” με τους Γιώτα Νέγκα, Κώστα Λειβαδά, Θοδωρή Γκόνη, Σύρμω Κεκέ.
Κινδυνεύουν 134 θέατρα
Ο κίνδυνος που αντιμετωπίζουν 134 αρχαία θέατρα ανά την Ελλάδα κάνει την ιδιωτική πρωτοβουλία να αναλάβει δράση εκεί που η πολιτεία ολιγωρεί. Εκατόν τριάντα τέσσερα αρχαία θέατρα στην Ελλάδα χρειάζονται μελέτες, απαλλοτριώσεις, αναστηλωτικά έργα και πόρους για να ζωντανέψουν και δίνουν αφορμή να αναλάβει δράση μια κίνηση πολιτών που συσπειρώνει επιστημονικές, καλλιτεχνικές και κοινωνικές δυνάμεις σ΄ ένα φορέα, το «Διάζωμα», για τη σωτηρία και τη συνολική ανάδειξη και αξιοποίησή τους. Το σύνθημα προς τις τοπικές κοινωνίες, τους ΟΤΑ, τους ιδιώτες και τους χορηγούς θα μπορούσε να είναι «υιοθετήστε ένα θέατρο, από το Α, τις μελέτες και την αποκατάσταση, ώς το Ω, τις εκπαιδευτικές και καλλιτεχνικές εκδηλώσεις». Γέννημα- θρέμμα της Ελλάδας είναι το αρχαίο θέατρο, είτε ως αρχιτεκτόνημα είτε ως τέχνη. Κι όμως, από τα τουλάχιστον 134 θέατρα που είναι γνωστά μόνο τα 30 χρησιμοποιούνται για πολιτιστικές εκδηλώσεις αν και παρουσιάζουν σοβαρά προβλήματα, 76 είναι αρχαιολογικοί χώροι και 28 είναι ακόμα θαμμένα ή δεν έχει εντοπισθεί η θέση τους. Το υπουργείο Πολιτισμού χρηματοδοτεί κάποια έργα με το σταγονόμετρο. Τα στοιχεία αυτά προέρχονται από τη συνεχιζόμενη καταγραφή που επιχειρούν δυο ειδικευμένοι αρχιτέκτονες, ο Κωνσταντίνος Μπολέτης και ο Μιχάλης Πιτένης, και παρουσιάσθηκαν χθες από τον Σταύρο Μπένο, τους καθηγητές της Αρχαιολογίας Βασίλη Λαμπρινουδάκη και Γιώργο Θέμελη και τον συνθέτη Γιώργο Κουρουπό στην εναρκτήρια εκδήλωση του μη κερδοσκοπικού σωματείου «Διάζωμα». «Όνειρό μας είναι να βοηθήσουμε, ακόμη και να πιέσουμε εποικοδομητικά το κράτος στην υπόθεση των αρχαίων θεάτρων», τόνισε ο εμπνευστής της πρωτοβουλίας Σταύρος Μπένος, που ανακοίνωσε την προκήρυξη διαγωνισμού με χρηματικά έπαθλα για τον λογότυπο του «Διαζώματος» και τα σχέδια για τη δημιουργία ενός δικτύου αρχαίων χώρων θέασης και ακρόασης, μιας ηλεκτρονικής τράπεζας πληροφοριών για να ξέρουμε τι αρχαία θέατρα, αμφιθέατρα, στάδια και ωδεία έχουμε, ποια η κατάστασή τους κ.ά.
«Διάζωμα» προστασίας αρχαίων θεάτρων
Δεκάδες αρχαία θέατρα σε όλη την επικράτεια είναι ετοιμόρροπα και για χρόνια περιμένουν τη φροντίδα του υπουργείου Πολιτισμού, η οποία είτε αργεί είτε δεν φτάνει ποτέ. Αυτό το κενό, λοιπόν, στην προστασία, ανάδειξη και αξιοποίηση των αρχαίων θεάτρων της χώρας φιλοδοξεί να καλύψει το νεοσύστατο μη κερδοσκοπικό σωματείο «Διάζωμα», που αριθμεί ήδη 275 ιδρυτικά μέλη. Ανάμεσά τους γνωστοί επιστήμονες, καλλιτέχνες και εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
«Βεβαίως, η αρμοδιότητα των μνημείων ανήκει στο κράτος. Δεν είμαστε ανταγωνιστικοί προς το υπουργείο Πολιτισμού.
Δημιουργήσαμε Κίνημα πολιτών για να αναδείξουμε το ρόλο του ΥΠΠΟ. Η εικόνα των μνημείων μας δεν είναι ενθαρρυντική», τόνισε χθες στο αμφιθέατρο του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης ο πρώην υπουργός Πολιτισμού, κ. Σταύρος Μπένος, πρόεδρος του «Διαζώματος». Μαζί με τους καθηγητές αρχαιολόγους κ.κ. Πέτρο Θέμελη και Βασίλη Λαμπρινουδάκη αλλά και το συνθέτη και καλλιτεχνικό διευθυντή της Ορχήστρας των Χρωμάτων κ. Γιώργο Κουρουπό παρουσίασαν τους στόχους του σωματείου. Σύμφωνα με το καταστατικό του για την ανάδειξη των αρχαίων θεάτρων, προβλέπεται η προσέλκυση χορηγών. Προβλέπεται, επίσης, η «υιοθέτηση πολιτιστικού τέλους από την Τοπική Αυτοδιοίκηση».
«Η Αυτοδιοίκηση είναι απομονωμένη από το μνημείο. Οι δήμαρχοι ξεσπούν, φτάνουν μέχρι και στην κατάληψή τους», σημείωσε ο κ. Μπένος και πρότεινε: «Γιατί η ΔΕΗ να μην αναλάβει το θέατρο της Μεγαλόπολης;». Στους στόχους, άλλωστε, του σωματείου είναι «οι οικονομικές δυνάμεις της χώρας να υιοθετήσουν από ένα θέατρο».
«Τα θέατρα πρέπει να εντάσσονται στη σύγχρονη ζωή. Πολλά βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο φθοράς. Η χρήση μπορεί να οδηγήσει στη σωτηρία τους. Το δίλημμα προστασία ή χρήση είναι ψευδές», υποστήριξε ο κ. Θέμελης.
Σύμφωνα με μελέτη των αρχιτεκτόνων Κωνσταντίνου Μπολέτη και Μιχαήλ Πιτένη, «μόνο τα 30 από τα συνολικά 134 αρχαία θέατρα που έχουν καταγραφεί στη χώρα μας χρησιμοποιούνται για να φιλοξενήσουν πολιτιστικές εκδηλώσεις. Τα 76 θέατρα είναι απλά αρχαιολογικοί χώροι, ενώ τα υπόλοιπα 28 τα γνωρίζουμε από πηγές ή δεν έχουν ακόμα εντοπιστεί».
Μέλη του σωματείου είναι, μεταξύ άλλων: οι δήμαρχοι Αθηναίων και Πειραιώς κ.κ. Νικήτας Κακλαμάνης και Παναγιώτης Φασούλας, οι διευθυντές μουσείων κ.κ. Νίκος Καλτσάς, Δημήτρης Κωνστάντιος, Αγγελος Δεληβορριάς, Αννα Καφέτση, ο πρόεδρος του Οργανισμού Ανέγερσης Νέου Μουσείου Ακρόπολης κ. Δημήτρης Παντερμαλής, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Ελληνικού Φεστιβάλ κ. Γιώργος Λούκος, ο ακαδημαϊκός κ. Ιάκωβος Καμπανέλλης, ο σκηνοθέτης και χορογράφος Δημήτρης Παπαϊωάννου, οι ζωγράφοι Χρόνης Μπότσογλου, Ζάφος Ξαγοράρης, ο συνθέτης και πρώην υπουργός Πολιτισμού κ. Θάνος Μικρούτσικος, οι πρόεδροι των πανελλήνιων συλλόγων αρχαιολόγων, αρχιτεκτόνων και πολεοδόμων, πολλά στελέχη του υπουργείου Πολιτισμού (αρχαιολόγοι, αναστηλωτές κ.ά.)
Στις άμεσες προτεραιότητες του σωματείου «Διάζωμα» είναι η δημιουργία βάσης δεδομένων, η καταχώριση της «ηλεκτρονικής ταυτότητας» κάθε θεάτρου, η λειτουργία της σελίδας του σωματείου στο Διαδίκτυο αλλά και η δημιουργία εμβλήματος-λογότυπου. Γι’ αυτό το λόγο προκηρύσσεται διαγωνισμός (πληροφορίες στο τηλέφωνο 210-8254256-57).
Σώσε κι εσύ ένα αρχαίο θέατρο. Μπορείς
«ΔΙΑΖΩΜΑ»: 275 ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ 134 ΘΕΑΤΡΑ
Το Εκκλησιαστήριο του Ασκληπιείου Αρχαίας Μεσσήνης σήμερα. Ενα από τα μεγαλύτερα και ωραιότερα θέατρα, που χρωστάμε στον Πέτρο Θέμελη |
Πώς θα τα καταφέρει; «Γιατί η ΔΕΗ να μην αναλάβει το θέατρο της Μεγαλόπολης που βρίσκεται σε μικρή απόσταση από τις ρυπογόνες εγκαταστάσεις της;» ανέφερε χθες στην παρθενική παρουσίαση του «Διαζώματος», του σωματείου που έχει ήδη 275 προσωπικότητες ως ιδρυτικά μέλη: αρχαιολόγους, αρχιτέκτονες, μηχανικούς, καλλιτέχνες, δημάρχους, φιλόλογους, δικηγόρους και δημοσιογράφους. Οι περισσότεροι έδωσαν το «παρών» χθες στο αμφιθέατρο του νέου Μουσείου Ακρόπολης, όπου ο Σταύρος Μπένος, γνωστός για τις πολιτιστικές του ευαισθησίες από την εποχή της δημαρχίας του στην πόλη της Καλαμάτας, ανακοίνωσε με συγκίνηση τη συγκρότηση της κίνησης αυτής και τους στόχους της.
Ο Σταύρος Μπένος κυοφορούσε το «Διάζωμα» επί χρόνια. Εχει στο πλευρό του κορυφαίους αρχαιολόγους, όπως τον Πέτρο Θέμελη και τον Βασίλη Λαμπρινουδάκη |
Ξεκίνησε «ρωμαλέο κίνημα» για 134 αρχαία θέατρα
ΕΘΝΟΣ
Γιατί να μην κληθεί η ΔΕΗ να αναστηλώσει το αρχαίο θέατρο Μεγαλόπολης; Και γιατί οι τράπεζες να μην υιοθετήσουν όλες από ένα παρόμοιο μνημείο; Ο Σταύρος Μπένος και οι συνεργάτες του στο «Διάζωμα» δεν θα ζητήσουν, όπως δηλώνουν, ποτέ χρήματα από το κράτος. Θα αναζητήσουν, όμως, χορηγούς οικονομικά ισχυρούς αλλά και ανάμεσα στους οικονομικά ασθενείς, προκειμένου να βοηθήσουν τα αρχαία θέατρα ανά την Ελλάδα.
Το σωματείο «Διάζωμα» έχει 275 ιδρυτικά μέλη ανάμεσα στα οποία είναι ο Β. Λαμπρινουδάκης, ο Π. Θέμελης και ο Γ. Κουρουπός, που μίλησαν χθες κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου για την παρουσίαση των σκοπών του, αλλά και οι Νικήτας Κακλαμάνης, Θάνος Μικρούτσικος, Ι. Καμπανέλλης, Αγ. Δεληβορριάς που παρέστησαν. Αρωγός είναι επίσης ο Σπύρος Μερκούρης, που χαρακτήρισε το σχέδιο «εκπληκτικό και μεγαλειώδες».
Σύμφωνα με τους ομιλητές, οι αρχιτέκτονες Κωνσταντίνος Μπολέτης και Μιχάλης Πιττένης έχουν καταγράψει 134 αρχαία θέατρα. Από αυτά, τα 30 χρησιμοποιούνται ευκαιριακά ή συστηματικά για πολιτιστικές εκδηλώσεις, 76 είναι αρχαιολογικοί χώροι, ενώ 28 δεν έχουν εντοπιστεί, αν και είναι γνωστά από τις πηγές. Στόχος είναι να υπάρξει ένα «ρωμαλέο κίνημα» που θα βοηθήσει ή και θα πιέσει την πολιτεία να αξιοποιήσει τα συγκεκριμένα μνημεία ανάλογα με την κατάσταση διατήρησής τους.
Ηλεκτρονική καταγραφή
Σε πρώτη φάση συγκροτείται βάση δεδομένων από τον κ. Παπαθεοδώρου του Πανεπιστημίου Πατρών και ειδικούς επιστήμονες. Με βάση την ηλεκτρονική καταγραφή του κάθε θεάτρου, θα αναζητηθούν χορηγίες και θα γίνουν οι μελέτες αναστήλωσης και συντήρησης. Κάθε ενέργεια θα δημοσιεύεται στο Διαδίκτυο, ώστε να υπάρχει πλήρης διαφάνεια.
Σε κάθε περίπτωση, σκοπός είναι να έρχεται σε επαφή ο πολίτης με το αρχαίο, να το αγαπά και να το σέβεται. Δεν είναι λίγες οι φορές που οι ιδιώτες καταστρατηγούν τους όρους παραχώρησης από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο. Επίσης, συχνά υπάρχουν πιέσεις για συχνότερη παραχώρηση θεάτρων που παραχωρούνται ή για χρήση θεάτρων που δεν παραχωρούνται.
Αλλά, όπως τονίστηκε, η καλύτερη προστασία είναι αυτή που προβλέπει και χρήση του μνημείου από τον πολίτη - ως θεάτρου για σύγχρονα θέματα ή απλώς ως μνημείου προς θέαση, ανάλογα με το τι υπαγορεύει η κατάστασή του.
Επιχειρηματική «υιοθεσία»... αρχαίων θεάτρων
Πρόεδρος του σωματείου είναι ο πρώην υπουργός του ΠΑΣΟΚ Στ. Μπένος. Συμμετέχουν 275 ιδρυτικά μέλη από το χώρο της επιστήμης (με έμφαση στην πολιτιστική κληρονομιά), της Τέχνης και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ενώ στο ΔΣ συμμετέχουν ο συνθέτης Γ. Κουρουπός και οι καθηγητές αρχαιολογίας Β. Λαμπρινουδάκης και Π. Θέμελης, πρώην και νυν μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, αντίστοιχα. Συμμετέχουν επίσης πολλά στελέχη του ΥΠΠΟ.
Φυσικά, ο Στ. Μπένος δεν έθεσε ανοιχτά το ζήτημα, όπως στην παραπάνω εισαγωγή, αλλά όπως προκύπτει από τις ομιλίες και από το καταστατικό του φορέα, υιοθετούνται η πολιτική και η πρακτική της ΕΕ και των ελληνικών κυβερνήσεων για την παρέμβαση της «ιδιωτικής πρωτοβουλίας» στον «πυρήνα» της προστασίας και ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς. Είναι χαρακτηριστικό ότι η αιχμή του φορέα είναι τα αρχαία θέατρα, που εκλαμβάνονται ως «δίκτυο», η εικόνα του οποίου «δεν είναι ενθαρρυντική», κάτι για το οποίο δε φταίει μόνο το κράτος... αλλά «όλοι μας»!!! Ετσι «χρειάζεται» ένα «ρωμαλέο κίνημα πολιτών για να βοηθήσει και να αναδείξει το θεσμικό ρόλο του υπουργείου Πολιτισμού»!
Ουσιαστικά, πρόκειται για «αντικατάσταση» αυτού του ρόλου, αφού ο φορέας ετοιμάζει, ήδη, ηλεκτρονικό κόμβο, με αναλυτική καταγραφή όλων των αρχαίων θεάτρων, ενώ θα «στήσει» δίκτυο πόλεων που έχουν αρχαία θέατρα, ώστε η Τοπική Αυτοδιοίκηση, οι (ουσιαστικά παρακυβερνητικές... και επιχορηγούμενες) «μη κυβερνητικές οργανώσεις», επιχειρήσεις κ.ά. να «συνεργαστούν» για την «αρχαιολογική, αρχιτεκτονική, φιλολογική, ιστορική, γεωγραφική, τεχνολογική και καλλιτεχνική έρευνα και διαχείριση των αρχαίων χώρων θέασης και ακρόασης», όπως αναφέρεται στο καταστατικό. Δηλαδή, σε τομείς άμεσης αρμοδιότητας της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας (για προστασία, αναστήλωση, φύλαξη, χρήση κλπ όλων των αρχαίων μνημείων), στην απαξίωση της οποίας, από το κράτος, «πατούν» τέτοιες πρωτοβουλίες.
Προχωρούν, όμως, ακόμη παραπέρα: Στοχεύουν στη δημιουργία «συμπράξεων, κοινοπραξιών» που «αναλαμβάνουν τη μελέτη, την εκτέλεση, την παρακολούθηση και την αξιολόγηση έργων», που άπτονται των παραπάνω σκοπών. Ουσιαστικά, δηλαδή, στη δημιουργία μιας ιδιωτικής «αρχαιολογικής υπηρεσίας». Φυσικά, γίνεται λόγος για «χορηγίες», αλλά και για νέο χαράτσι των δήμων σε βάρος των εργαζομένων, μέσω της «υιοθέτησης» του δημοτικού... «πολιτιστικού τέλους». Εξάλλου, ο Στ. Μπένος ήταν αρκούντως αποκαλυπτικός για το τι επιχειρείται: «Γιατί οι τράπεζες να μην αναλάβουν ένα θέατρο;», αναρωτήθηκε. Φέρνοντας σίγουρα στη μνήμη πολλών αρχαιολόγων τις «υιοθεσίες» μνημείων από επιχειρήσεις που θεσμοθέτησε η κυβέρνηση Μπερλουσκόνι στις αρχές του 2000, ξεσηκώνοντας ακόμη και τους διεθνείς οργανισμούς της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Αλλωστε, ο επίσης πρώην υπουργός Πολιτισμού, Β. Βενιζέλος, από τη Θεσσαλονίκη το 2003 είχε προτείνει για τα οπτικοακουστικά: κάθε εθνικό κέντρο κινηματογράφου να «φέρει» μαζί του και μια τράπεζα. Οι... «μεγάλες ιδέες» ποτέ δε χάνονται...
Το «Διάζωμα»... υιοθετεί τα 134 αρχαία θέατρα της χώρας
Παρουσιάστηκε χθες η κίνηση πολιτών και επιστημόνων για τη διάσωση και ανάδειξη αυτών των μνημείων | |
Αρωγοί των αρμόδιων φορέων στην έρευνα, στη μελέτη, στην προστασία, στην ανάδειξη και αν είναι εφικτό και επιτρεπτό στη χρήση αυτών των μνημείων φιλοδοξεί να έρθει αυτό το σωματείο, όπως ανακοινώθηκε χθες στη συνέντευξη Τύπου που έγινε στο Νέο Μουσείο Ακροπόλεως. Στόχος μάλιστα, όπως επεσήμανε ο κ. Μπένος, είναι η πίεση προς την πλευρά της πολιτείας αλλά και προς οικονομικούς παράγοντες ώστε να κινητοποιηθούν και να ευαισθητοποιηθούν με κάθε τρόπο για την προστασία και την ανάδειξη των θεάτρων ακόμη και «υιοθετώντας» τα.
Πρόκειται ασφαλώς για ενδιαφέρουσα πρωτοβουλία, αν και, όπως είναι φυσικό, εκ του αποτελέσματος θα κριθεί. Και όχι για τους στόχους της, αλλά για τη δυνατότητα της εκπλήρωσής τους. Το «Διάζωμα» πάντως έχει ήδη αρχίσει την προετοιμασία της ίδρυσης δικτύου αρχαίων θεάτρων και επίσης, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πατρών, τη δημιουργία δικτυακού τόπου ο οποίος θα περιλαμβάνει πληροφορίες για όλα τα αρχαία θέατρα, αμφιθέατρα, στάδια και ωδεία της χώρας. Επιπλέον για τη δημιουργία εμβλήματος-λογοτύπου του σωματείου προκηρύσσει διαγωνισμό με τρία βραβεία και τρεις επαίνους που θα συνοδεύονται από χρηματικά έπαθλα. Την κριτική επιτροπή θα αποτελέσουν οι Πέτρος Θέμελης, Μανώλης Κορρές, Χρήστος Λάζος, Βασίλης Λαμπρινουδάκης, Κωνσταντίνος Μπολέτης, Ζάφος Ξαγοράρης, Δημήτρης Παπαϊωάννου, Λίλυ Πεζανού και Παύλος Τσίμας.
Ιδιώτες «υιοθετούν» τα αρχαία θέατρα
Αυτό που δεν μπορεί να αναλάβει το κράτος το αναλαμβάνουν οι ιδιώτες. Χρόνια οι υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού προσπαθούν να βρουν μια λύση με τα αρχαία θέατρα -τα περισσότερα είναι παρατημένα στην τύχη τους- που έχουμε σε όλη τη χώρα. Συνολικά 134 (όπως έχουν καταγράψει οι αρχιτέκτονες Κωνσταντίνος Μπολέτης και Μιχάλης Πιτένης) από τα οποία 30 χρησιμοποιούνται για πολιτιστικές εκδηλώσεις, 76 είναι αρχαιολογικοί χώροι και 28 γνωρίζουμε την ύπαρξή τους από πηγές ή δεν έχουν εντοπιστεί ακόμη.
Η ίδρυση ενός μη κερδοσκοπικού σωματείου με την επωνυμία «Διάζωμα», που στηρίζεται στην εθελοντική εργασία και προσφορά των μελών του, έχει σκοπό την ανάδειξη και την προστασία αυτών των μνημείων και όπου επιτρέπεται τη χρήση τους. Μια πρωτοβουλία του Σταύρου Μπένου στην οποία ανταποκρίθηκαν 275 μέλη, ανάμεσά τους εκπρόσωποι της επιστήμης, της τέχνης και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Επικαλούμενος σε χθεσινή συνέντευξη τα λόγια του Κένεντι «μην κοιτάς τι μπορεί να κάνει το κράτος για σένα αλλά κοίταξε και συ τι μπορείς να κάνεις για το κράτος», παρουσίασε τους σκοπούς και τους στόχους του σωματείου. Φιλοδοξία να κάνουν ένα ρωμαλέο κίνημα πολιτών που να αναδεικνύει το θεσμικό ρόλο του υπουργείου Πολιτισμού.
Στόχος των μελών δεν είναι μόνο η διαχείριση της πληροφορίας για τη συγκέντρωση μιας βάσης δεδομένων, μια ηλεκτρονική δηλαδή ταυτότητα των θεάτρων με πρώτη εφαρμογή τα θεάτρα Επιδαύρου, του Διονύσου και της Μεσσήνης, αλλά και η συνεργασία με τον δήμο Αθηναίων για τη δημιουργία δικτύου πόλεων, ένας διαγωνισμός για το λογότυπο του «Διαζώματος» αλλά και η συγκέντρωση πόρων από τον ιδιωτικό τομέα.
Η υιοθέτηση μνημείων από επιχειρηματίες, τράπεζες, ιδιώτες και ΔΕΚΟ αλλά και η ενθάρρυνση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για την υιοθέτηση του θεσμού του «πολιτιστικού τέλους» και την ανάληψη δράσεων που συγκλίνουν προς αυτές του «Δικτύου πόλεων αρχαίων θεάτρων» είναι ακόμη ένας στόχος. Οπως η ιδέα ενός παρατηρητηρίου για την εξέλιξη όλων αυτών των προγραμμάτων.
Mεταξύ των μελών είναι οι: Πέτρος Θέμελης, Γιώργος Κουρουπός, Β. Λαμπρινουδάκης (που αποτελουν οι τρεις τους μέλη του προσωρινού διοικητικού συμβουλίου) και οι: Χ. Μπούρας, Κ. Γεωργουσόπουλος, Κ. Ζάμπας, Σπ. Ευαγγελάτος, Ν. Καλτσάς, Εμμ. Κορρές, Γ. Μιχαλακόπουλος, Γ. Χουβαρδάς, Φ. Σοφιανός, Αιμ. Χειλάκης, Αννα Βαγενά, Σ. Χατζάκης, Δ. Φωτόπουλος, κ. ά.
Τέλος, για τη δημιουργία του εμβλήματος, λογότυπου του σωματείου προκηρύσσεται διαγωνισμός με τρία έπαθλα και τέσσερις επαίνους. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθυνθούν στα τηλέφωνα 210-82.54.256, 210-82.54.257 και στο e-mail: benos@otenet. gr
Thursday, April 10, 2008
ΡΙΤΣΑΡΝΤ ΣΕΧΝΕΡ: Η ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ!
«Η πρωτοπορία στο θέατρο δεν υπάρχει, κι αν υπάρχει είναι μέρος του κανόνα, του κατεστημένου, μέρος των δυνάμεων της αγοράς. Όταν η ποιότητα είναι υψηλή η πρωτοπορία είναι χαμηλή και το αντίστροφο. Μόλις το πρωτοπόρο έργο τέχνης γίνει γνωστό, αυτοϋπονομεύεται και τελικά αυτοκαταργείται» τόνισε μεταξύ άλλων στην εισήγηση του στο συμπόσιο με θέμα «Θέατρο και διαφορετικότητα» που άνοιξε τις τετραήμερες εκδηλώσεις του Ευρωπαϊκού βραβείου θεάτρου σήμερα στη Θεσσαλονίκη ο αμερικανός κριτικός, σκηνοθέτης και καθηγητής στο πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης Ρίτσαρντ Σέχνερ.
Εξέφρασε δε τον προβληματισμό για το αν τα γεγονότα της 11ης Σεπτεμβρίου στη Νέα Υόρκη και η όποιας μορφής αναπαράσταση τους μπορούν να αποτελέσουν κι αυτά ερέθισμα για την παραγωγή τέχνης (όπως συνέβη λόγου χάρη με την «Γκουέρνικα» - το ιστορικό έργο του Πικάσο που αναπαριστά την ισοπεδωμένη από τους γερμανικούς βομβαρδισμούς ισπανική πόλη Γκερνίκα).
«Πόσο πρωτοποριακό μπορεί να είναι ένα έργο που παρουσιάζεται σ΄ένα κλασικό θέατρο - ένα ναό του φιλότεχνου κατεστημένου που (ο ίδιος ο χώρος) το καθιστά τελικά θεαματικό εξωτικό προϊόν;» ήταν ο προβληματισμός του συντονιστή της συζήτησης - καθηγητή θεατρολογίας του ΑΠΘ Σάββα Πατσαλίδη.
Οι εκδηλώσεις της φετινής διοργάνωσης του Ευρωπαϊκού Βραβείου Θεάτρου που φιλοξενούνται για δεύτερη συνεχή χρονιά στις εγκαταστάσεις του ΚΘΒΕ στη Θεσσαλονίκη άρχισαν σήμερα το μεσημέρι με το συμπόσιο που παρακολούθησαν εκατοντάδες ευρωπαίοι θεατράνθρωποι.
Ακολουθούν δύο παραστάσεις στη Μονή Λαζαριστών και στο Βασιλικό θέατρο από τους τιμώμενους - το θίασο «Πρωτόκολλο Ρίμινι» από τη Γερμανία και το θέατρο του Βρότσλαβ με σκηνοθεσία του Κριστόφ Βαρλικόφ. Οι παραστάσεις αλλά και οι εκδηλώσεις - συζητήσεις με τους τιμώμενους καλλιτέχνες θα συνεχιστούν έως το βράδυ της Κυριακής που θα πραγματοποιηθεί η τελετή της απονομής των βραβείων.
Ο «μέγας» τιμώμενος της φετινής 10ης διοργάνωσης του Ευρωπαϊκού Βραβείου Θεάτρου είναι ο Γάλλος θεατρικός και κινηματογραφικός σκηνοθέτης Πατρίς Σερό που βρίσκεται ήδη στη Θεσσαλονίκη.
Το 10ο Βραβείο Νέες Θεατρικές Πραγματικότητες, που προβάλλει τη δουλειά νέων πρωτοπόρων καλλιτεχνών, θα μοιραστούν: η Γερμανίδα χορογράφος Σάσα Βάλτς που έδωσε νέα ώθηση στην ανάπτυξη του σύγχρονου χορού, o Πολωνός σκηνοθέτης Κριστόφ Βαρλικόφσκι και η ανατρεπτική σκηνοθετική ομάδα της Γερμανίας «Πρωτόκολλο Ρίμινι» που πειραματίζεται πάνω στις θεατρικές συμβάσεις ενώ ειδική μνεία θα γίνει στη διάρκεια της φετινής διοργάνωσης στο Ελεύθερο Θέατρο της Λευκορωσίας- ένα στρατευμένο θέατρο, ενάντια στο καταπιεστικό πολιτικό σύστημα της χώρας, όπως δηλώνει ο ιδρυτής του θεάτρου Νικολάι Καλέζιν. Το θέατρο της Λευκορωσίας -αν και έχει «ιστορία» δράσης μόλις τριών χρόνων τιμήθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο με το βραβείο Γαλλικής Δημοκρατίας για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα (ήταν η πρώτη φορά που αυτό το Βραβείο δόθηκε σε πολιτιστικό οργανισμό).
Για λόγους υγείας - όπως δηλώνει σε επιστολή που απέστειλε στους διοργανωτές η γερμανίδα τιμώμενη χορογράφος Σάσα Βάλτς δεν θα παραβρεθεί στην τελετή ενώ όπως ανακοινώθηκε από τους διοργανωτές «δεν θα της επιδοθεί το χρηματικό έπαθλο που συνοδεύει το βραβείο, όπως σαφώς αναφέρεται στον κανονισμό».
Το χρηματικό έπαθλο (αντιστοιχεί σε ποσό 20.000 ευρώ ) θα παραμείνει στο ταμείο των διοργανωτών όπως συνέβη και στην περσινή διοργάνωση λόγω της απουσίας από την τελετή απονομής του μεγάλου τιμώμενου Γερμανού σκηνοθέτη Πέτερ Τσάντεκ.
Φερμίν Καμπάλ «Tejas Verdes: το ξενοδοχείο των βασανιστηρίων»
Η παράσταση - θεάτρου ντοκουμέντου - του Φερμίν Καμπάλ «Tejas Verdes: το ξενοδοχείο των βασανιστηρίων», που αφορά σε βασανισμούς γυναικών από τη χούντα του Χιλιανού δικτάτορα Πινοτσέτ και παίχτηκε στην Αθήνα, μεταφέρθηκε στο θέατρο «Λιθογραφείον» της Πάτρας (9-13/4). Παράλληλα στον πολυχώρο «Μύλοι Αγ. Γεωργίου» και στο φουαγιέ του θεάτρου θα λειτουργεί έκθεση με θέμα: «Τα βασανιστήρια τότε και τώρα». Σκηνοθεσία Γιολάντας Μαρκοπούλου, μετάφραση Εύης Στάθη, σκηνικά - κοστούμια Αλεξάνδρας Σιάφκου, φωτισμοί Ηλέκτρας Περσελή, μουσική Αλκη Κόλλια, κίνηση Αντιγόνης Γύρα. Παίζουν: Μαρία Αιγινίτου, Βιολέτα Γύρα, Ρένα Κυπριώτη, Τάνια Παλαιολόγου, Δανάη Ρούσσου.
ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ ΣΚΙΑΔΑΡΕΣΗΣ - ΜΠΕΣΣΥ ΜΑΛΦΑ ΜΑΖΙ ΣΤΟ ΕΘΝΙΚΟ
Ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης και η Μπέσσυ Μάλφα στον «Ασχημο» του φον Μάγενμπουργκ που θα ανεβεί στο Εθνικό |
[Οι σουρεαλιστικές συνέπειες των πλαστικών, Της ΙΩΑΝΝΑΣ ΚΛΕΦΤΟΓΙΑΝΝΗ, Ελευθεροτυπία, 10/4/2008]
Ο «Ασχημος» ανεβαίνει σε μετάφραση Γιώργου Δεπάστα. Σκηνικά-κοστούμια: Λίνα Μότσιου. Κίνηση: Ερμής Μαλκότσης, Εντι Λάμε. Μουσική: Studio 19. Μαζί με τη Μάλφα και τον Σκιαδαρέση, επί σκηνής ο Σωκράτης Πατσίκας και ο Παναγιώτης Παναγόπουλος.
ΤΟ «ΑΙΜΙΛΙΟΣ ΒΕΑΚΗΣ» ΣΤΟΝ ΓΙΩΡΓΟ ΜΟΣΧΙΔΗ
Για την πολύχρονη προσφορά του στο θέατρο ο Γιώργος Μοσχίδης θα τιμηθεί με το έπαθλο «Αιμίλιος Βεάκης». Στη φωτογραφία, στην παράσταση που παίζει φέτος «Τζον Γαβριήλ Μπόρκμαν» με τους Κατερίνα Μαραγκού, Φιλαρέτη Κομνηνού και Γ. Μιχαλακόπουλο |
Για την πολύχρονη προσφορά τους στο θέατρο θα τιμηθούν με έπαθλα οι: Μάρθα Βούρτση («Μαρίκα Κοτοπούλη»), Γκέλυ Μαυροπούλου και Δάφνη Σκούρα («Κυβέλη»), Γιώργος Μοσχίδης («Αιμίλιος Βεάκης»), Γιώργος Λαζαρίδης («Τα Παναθήναια»), Σταύρος Ντουφεξής («Φώτος Πολίτης»), Δημήτρης Μυταράς («Πάνος Αραβαντινός»), Γιάννης Μαρκόπουλος («Δημήτρης Μητρόπουλος»), Λεωνίδας Ντεπιάν («Κούλα Πράτσικα»), Βάλτερ Πούχνερ («Μένανδρος», για ξένη προσωπικότητα που διαπρέπει στη χώρα μας).
Την κριτική επιτροπή απαρτίζουν οι Νέλλη Αγγελίδου, Κώστας Γεωργουσόπουλος, Γιώργος Μονεμβασίτης, Χαρά Μπακονικόλα, Λέανδρος Πολενάκης, Έλλη Σολωμονίδου Μπαλάνου και Έλενα Χατζηιωάννου.
ΣΤΟΝ ΠΑΤΡΙΣ ΣΕΡΟ ΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΒΡΑΒΕΙΟ
«Ο ΤΣΑΡΟΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΖΕΤΑΙ»... ΣΤΗΝ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΤΗΣ ΛΥΡΙΚΗΣ
ΟΙ «ΤΡΕΙΣ ΑΔΕΛΦΕΣ» ΘΑ ΓΙΝΟΥΝ ΕΞΙ...
ΜΑΡΙΑ ΧΟΡΣ: Η ΔΑΣΚΑΛΑ ΠΟΥ ΣΗΜΑΔΕΨΕ ΓΕΝΙΕΣ ΣΤΟ ΕΘΝΙΚΟ
Tuesday, April 8, 2008
ΤΡΩΑΔΙΤΙΣΣΕΣ ΣΤΗΝ ΑΛΒΑΝΙΑ
Η ΜΑΡΙΑ ΞΕΝΟΥΔΑΚΗ ΠΡΟΣΑΡΜΟΖΕΙ ΘΕΑΤΡΙΚΑ ΤΟΝ ΑΪΖΕΝΣΤΑΪΝ
«Ο Ιβάν σκότωσε, αλλά τον δικαιολογώ απολύτως»
ΕΠΕΤΕΙΑΚΟΣ «ΠΛΟΥΤΟΣ» ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΗ
ΚΡΙΤΙΚΗ ΘΕΑΤΡΟΥ: Σύγχρονο ξένο ρεπερτόριο
«Ο θάνατος είναι δώρο» στο «Μεταξουργείο»
«Φρίντα-Φρίντα» στο «Θέατρο οδού Κεφαλληνίας»
William Shakespeare... παντού!
- Oπως οι περισσότερες παραστάσεις, έτσι και αυτή ολοκληρώνει την αθηναϊκή πορεία της την Κυριακή των Βαΐων. Αλλωστε παιζόταν δύο σεζόν με επιτυχία. Από τις 27 Απριλίου η Ελένη Ράντου και οι συμπρωταγωνιστές της στην αιχμηρή κωμωδία του Νίκι Σίλβερ «Νύχτα ΡαδιοΦόνων», σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα, θα εγκατασταθούν στο Ράδιο Σίτυ της Θεσσαλονίκης. Η είδηση όμως δεν είναι αυτή. Η είδηση είναι ότι η Ράντου αμέσως μετά θα «πέσει» σε κινηματογραφική δίνη, καθώς θα αρχίσει γυρίσματα μεταφέροντας στο πανί τη θεατρική επιτυχία της «Μαμά μην τρέχεις» που ανέβασε στο θέατρο Διάνα το 2002. [πρόσωπα & παρασκήνια, επιμέλεια: Άννα Βλαβιανού, Το Βήμα, 8/4/2008]