Saturday, September 8, 2012

Ο Αισχύλος και εμείς


Αφορμή για τα πιο κάτω μού έδωσε η «τελετή» που οργανώθηκε πριν από λίγες μέρες στον Γράμμο, όπου ο μητροπολίτης Κονίτσης μαζί με χρυσαυγίτες γιόρτασαν τη «νίκη του ελληνικού στρατού απέναντι στην κομμουνιστική ανταρσία του 1949». Δεν θα σχολιάσω όσα έγιναν εκεί, αλλά θα μιλήσω για τη στάση του μέγιστου τραγικού ποιητή, του Αισχύλου, απέναντι στο φαινόμενο του εμφυλίου.
Το πολιτικό μήνυμά του στους «Επτά επί Θήβας» και στις «Ικέτιδες»
Στους «Επτά επί Θήβας» ο Αισχύλος μάς μιλά για έναν εμφύλιο ελληνικό, ανάμεσα σε δύο ελληνικές πόλεις - κράτη, το Άργος και τη Θήβα. Η κατάρα ξεκινά από την κατάρα που έδωσε ο Οιδίποδας στους δύο γιούς του, τον Ετεοκλή και τον Πολυνείκη: «να μοιραστούν με το σίδερο το βιός τους, τη γη τους». Κανείς δεν έχει προσέξει μέχρι σήμερα ότι αυτή είναι μια κατάρα - ευχή που εμπεριέχει την αυτοϋπέρβασή της. Είναι οι λέξεις: «να μοιραστούν τη γη τους». Υπονοεί ότι θα καταλήξουν σε έναν κοινό τάφο - μνημείο. Μαζί, όχι χώρια, ο ένας άταφος, δίχως τιμές, κι ο άλλος θαμμένος με τιμές ήρωα και σωτήρα. Καλύτερα να πάρουμε, όμως, το πράγμα από την αρχή. Όταν οι επτά πολεμοχαρείς Αργείτες αρχηγοί έχουν φθάσει έξω από τη Θήβα, τελούν μια μακάβρια «μαύρη» τελετή, θυσιάζοντας έναν ταύρο, συγκεντρώνοντας το αίμα του μέσα σε μια μαύρη ασπίδα, βουτώντας τα χέρια τους σε αυτό, δίνοντας όρκο: «Να ξεθεμελιώσουν τη Θήβα ή να πεθάνουν».

Άθως Δανέλλης και Ηλίας Καρελλάς: Ο Καραγκιόζης εκτός από παρελθόν έχει και μέλλον


[Κακουριώτης Σ., Η ΑΥΓΗ: 09/09/2012]. Έξι απρόσμενες συναντήσεις γύρω από μια κεντρική και πασίγνωστη φιγούρα αναμένουν από αύριο το αθηναϊκό κοινό στο θερινό κινηματοθέατρο Τριανόν της οδού Κοδριγκτώνος. Για μία εβδομάδα πίσω από την οθόνη του κινηματογράφου εγκαθίστανται δύο από τους γνωστότερους καραγκιοζοπαίκτες της νεότερης γενιάς, ο Άθως Δανέλλης και ο Ηλίας Καρελλάς, μαζί με τα σύνεργά τους και τις φιγούρες τους, τον Καραγκιόζη, τα Κολλητήρια και όλο τον θίασο της μακρόχρονης αυτής παράδοσης που έφτασε μέχρις εμάς χωρίς να χάσει τον δυναμισμό της. Δίπλα τους, επτά διαφορετικά μουσικά σχήματα που αντλούν την έμπνευσή τους από τη μουσική παράδοση του βαλκανικού και μεσογειακού χώρου αλλά και τον δυναμισμό τους από τις πιο σύγχρονες και νεανικές αναζητήσεις, οι Μάρθα Φριντζήλα και Kubara Trio, The Burger Project, Εncardia, EleΚtroΒalkana, Kompanίa, Γιάλα και Dorόs. Αποτέλεσμα της συνάντησής τους το πρώτο Karagiozis Music Project, έξι παραστάσεις γεμάτες ήχους του χθες και του σήμερα, με πρωταγωνιστή τον Καραγκιόζη, με ανατρεπτική διάθεση για μουσική, τραγούδι, σάτιρα, αυτοσχεδιασμό και διακωμώδηση όσων τραγικών συμβαίνουν σε όλους μας...

Αμφιτρύων στο Ηρώδειο

Η παράσταση του Εθνικού Θεάτρου, «Αμφιτρύων»του Μολιέρου, σε σκηνοθεσία Λευτέρη Βογιατζή, που κέρδισε το κοινό στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, μετά τις sold out παραστάσεις της στην Αθήνα, θα παρουσιαστεί για μία τελευταία παράσταση, στοΗρώδειο, την Πέμπτη 20 του Σεπτέμβρη, στις 21.00, για όσους δεν πρόλαβαν. Προκειμένου να χαρεί τον έρωτά του με την Αλκμήνη, ο Δίας παίρνει τη μορφή του άντρα της, του Αμφιτρύωνα, που λείπει στη μάχη. Με τη βοήθεια του Ερμή, που μεταμορφώνεται με τη σειρά του σε Σωσία, υπηρέτη του Αμφιτρύωνα, το σχέδιο του βασιλιά των θεών στέφεται με επιτυχία. Ομως αυτή η διπλή μεταμόρφωση γεννά μια σειρά από τρομακτικές παρεξηγήσεις όταν ο Αμφιτρύωνας επιστρέφει από τον πόλεμο. Οι ανεξήγητες αυτές καταστάσεις βρίσκουν τη λύση τους μετά από τη θεϊκή παρέμβαση, που προσφέρει στον Αμφιτρύωνα μια πειστική εξήγηση και μια αναγκαία και - ίσως - ευτυχή λύση.

Friday, September 7, 2012

«Οταν έκλαψε ο Νίτσε» του Ιρβιν Γιάλομ

Μετά την περυσινή επιτυχία, η παράσταση «Οταν έκλαψε ο Νίτσε» του Ιρβιν Γιάλομ που παρουσιάστηκε σε ευρωπαϊκή πρεμιέρα από τη ΛΥΚΟΦΩΣ, ταξιδεύει στη Θεσσαλονίκη, στο Θέατρο Αυλαία, από 19 Σεπτεμβρίου έως 7 Οκτωβρίου, και στη συνέχεια παρουσιάζεται για δεύτερη χρονιά στην Αθήνα, στο θέατρο Θησείον, ένα θέατρο για τις τέχνες, από 13 Οκτωβρίου και για έναν μήνα μόνο. Το βιβλίο του Γιάλομ μεταφέρεται στη σκηνή σε θεατρική διασκευή της θεατρολόγου και μεταφράστριας του Γιάλομ στην Ελλάδα, Ευαγγελίας Ανδριτσάνου, από δύο σημαντικούς σκηνοθέτες - ηθοποιούς, τον Ακύλλα Καραζήση και τον Νίκο Χατζόπουλο, στους ρόλους του γιατρού Γιόζεφ Μπρόιερ και του φιλοσόφου Φρίντριχ Νίτσε αντίστοιχα. Μαζί τους ο Χάρης Φραγκούλης στο ρόλο του νεαρού Ζίγκμουντ Φρόιντ.

Το Κορινθιακό Θέατρο στου Ζωγράφου

Το Κορινθιακό Θέατρο «Βασίλης Ρώτας» παρουσιάζει αύριο τη θεατρική παράσταση «Ο Μουγγός» του Στρατή Καρρά, στο πλαίσιο των 26ων Πανελλήνιων Θεατρικών Αγώνων Ερασιτεχνικών Θιάσων, που διοργανώνει, από 7-16 του Σεπτέμβρη, το ΝΠΔΔ Πολιτισμού και Αθλητισμού του Δήμου Ζωγράφου, στο Υπαίθριο Δημοτικό Θέατρο Ζωγράφου. Σκηνοθεσία: Παύλος Καράγιωργας. Βοηθός Σκηνοθέτη: Παγώνα Τσαλπαρά. Μουσική: Γιάννης Ψειμάδας. Χορογραφία: Ελένη Μαυραγάνη. Φωτισμοί: Μπάμπης Ορκόπουλος. Επιμέλεια Κοστουμιών: Δημήτρης Καράγιωργας. Κατασκευή Σκηνικών: Τάσος Συρμάνογλου. Ηχητικά: Πολυξένη Τσαρή. Παίζουν: Σαούλ Ταρσέας, Παγώνα Τσαλπαρά, Μαργαρίτα Αγγελίδη, Ηλίας Κεστερτζής, Νίκος Σωτηρόπουλος, Γιάννης Παππάς, Ντίνα Λόντρα, Χρήστος Πιτσίκος, Γιώτα Κασίμη, Αναστασία Ρουστέμη- Γκουργιώτη, Νίκος Κωνσταντέλος, Γεωργία Σκούπα, Αθανασία Λάσκα, Δημήτρης Χρυσικόπουλος, Μαρία Ρουσέτου.

Οιδίποδας επι Κολωνώ στο Δημοτικό Θέατρο του Άλσους Βεΐκου


"Είμαστε μια ομάδα ηθοποιών επαγγελματιών και κάποιων ερασιτεχνών και βρισκόμαστε στα ίδια χάλια με πολλούς συμπολίτες μας. Κι όμως αντί να καθόμαστε να κλαίμε τη μοίρα μας, αντιδρούμε και χωρίς χρήματα, όπως αρμόζει σε τέτοιες εποχές. Σε αντίθεση με θεατρικούς θεσμούς, που σκορπάνε ακόμα το δημόσιο χρήμα, εμείς σαν αντίσταση στην τυραννία των Μνημονίων, παίζουμε τον "Οιδίποδα επί Κολωνώ" του Σοφοκλή και χωρίς να αλλάξουμε ούτε λέξη το προβάλλουμε στο σήμερα" λέει ορθά κοφτά ο γνωστός ηθοποιός Κώστας Μεσάρης για την παράσταση που παρουσιάζεται απόψε στις 9 μ.μ. στο Δημοτικό Θέατρο του Άλσους Βεΐκου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Γαλατσίου.

«Αγγελος από το μέλλον» στη σκηνή

ΤΟΝ ΧΕΙΜΩΝΑ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ «ΙΛΙΣΙΑ»

  • «Ο επιθεωρητής έρχεται» και μιλά για την ατομική ευθύνη και την κοινωνία στο έργο του Τζον Πρίσλεϊ, που σκηνοθετεί ο Γρηγόρης Βαλτινός με πρωταγωνιστές τους Παπασπηλιόπουλο και Σαμαρά

Ο Γρηγόρης Βαλτινός μεταφράζει και σκηνοθετεί το «Ο επιθεωρητής έρχεται» με πρωταγωνιστή τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο
Ο Γρηγόρης Βαλτινός μεταφράζει και σκηνοθετεί το «Ο επιθεωρητής έρχεται» με πρωταγωνιστή τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο
«Αν δεν έμεινε τίποτε άλλο να μοιραστούμε, τότε πρέπει να μοιραστούμε την ενοχή...». Το κλασικό έργο του Τζον Πρίσλεϊ «Ο επιθεωρητής έρχεται» μεταφράζει και σκηνοθετεί τον χειμώνα στο θέατρο «Ιλίσια» ο Γρηγόρης Βαλτινός. Τον ρόλο του «Επιθεωρητή» θα κρατήσει ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος, αφού στο συγκεκριμένο ανέβασμα θα επιχειρηθεί μια διαφορετική ανάγνωση του έργου, με έναν νεαρότερο πρωταγωνιστή στον ομώνυμο ρόλο. Τον χειμώνα του 1944, στον απόηχο των τελευταίων εχθροπραξιών του πολέμου, ο Πρίσλεϊ γράφει το σημαντικότερο ίσως από τα έργα του «Ο Επιθεωρητής έρχεται», με σκοπό να μιλήσει σ' έναν κόσμο που υποφέρει από τα δεινά μιας παγκόσμιας και ολέθριας σύρραξης, για το θέμα που βασανιστικά απασχολεί τον ίδιο και το θεωρεί θεμελιώδες: την ατομική ευθύνη.

Thursday, September 6, 2012

Μη μου την εικόνα τάραττε



  • ΤΟΥ ΣΑΒΒΑ ΠΑΤΣΑΛΙΔΗ
  • Κυριακή, 26 Αυγούστου 2012 | ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ

Φέτος στη Θεσσαλονίκη είδαμε τέσσερις αριστοφανικές κωμωδίες, που είχαν τρία κοινά στοιχεία: α) τη βούλα του Φεστιβάλ της Επιδαύρου, β) τις δάφνες της λαϊκής αποδοχής και γ) γνωστούς τηλεοπτικούς αστέρες στο καστ τους. Δε θα με απασχολούσε το ζήτημα, εάν δεν ήταν η Επίδαυρος στη μέση -υποτίθεται το μεγαλύτερο και γνωστότερο φεστιβάλ της χώρας. Και διερωτώμαι: αυτό είναι το θέατρο που έχουμε να προτείνουμε στους θεατρόφιλους, εγχώριους και ξένους; Θα μου πείτε, οι ξένοι τουρίστες θα πάνε, ούτως ή άλλως, ώς εκεί. Ναι, όμως δε θα πάνε για τις σκηνοθετικές προτάσεις (που θα 'πρεπε να «παίζουν» και αυτές), αλλά για το μνημείο και μόνο. Και αυτό το βρίσκω βαθύτατα ανησυχητικό, ιδίως σε εποχές σαν κι αυτήν που βιώνουμε, όπου αναζητούμε αγωνιωδώς σωσίβιες λέμβους στη θάλασσα του πολιτισμού.

Wednesday, September 5, 2012

Δείτε live ποιος... σκότωσε τον σκύλο τα μεσάνυχτα


  • Ποιος Σκότωσε τον Σκύλο τα Μεσάνυχτα; Από ένα βιβλίο-σταθμό σε μια παράσταση- γεγονός. Ο Σάιμον Στέφενς μεταφέρει στη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου της Αγγλίας το μυθιστόρημα-φαινόμενο του Mark Haddon.

Δείτε live ποιος... σκότωσε τον σκύλο τα μεσάνυχτα
Ένα δεκαπεντάχρονο αυτιστικό αγόρι, μαθηματική ιδιοφυία, αποφασίζει να ανακαλύψει τον δολοφόνο του σκύλου της γειτόνισσάς του και στη διάρκεια της έρευνάς του εξιχνιάζει τις διαταραχές των «κανονικών» ανθρώπων και έρχεται αντιμέτωπο με τους δικούς του δαίμονες και τις δικές του ανασφάλειες μέσα από τη δική του, επίμονη άποψη για την πραγματικότητα. Το βιβλίο του Μάρκ Χάντον, ένα συγκινητικό, τρυφερό και γεμάτο χιούμορ πορτρέτο της ζωής του Κρίστοφερ, ενός δεκαπεντάχρονου που πάσχει από αυτισμό, έχει εξελιχθεί σε ένα σύγχρονο κλασικό, έγινε και παραμένει μπεστ-σέλερ για μια δεκαετία, έχει πουλήσει πάνω από 2 εκατομμύρια αντίτυπα σε όλο τον κόσμο και αποτελεί κείμενο αναφοράς για κοινωνικούς λειτουργούς και γιατρούς, που προσπαθούν να κατανοήσουν τις συνθήκες και τις εκδηλώσεις του αυτισμού. Είναι από αυτά τα σπάνια βιβλία που υπερβαίνουν τον στενό κόσμο της λογοτεχνίας και με παιγνιώδη τρόπο, απαλλάσσουν τη ματιά μας από στερεότυπα και προκαταλήψεις.

Ο «Δον Ζουάν» ξανά στην Αθήνα για πέντε παραστάσεις

Ο «Δον Ζουάν» ξανά στην Αθήνα για πέντε παραστάσεις

Ολοκληρώνοντας την περιοδεία της στα μεγαλύτερα φεστιβάλ της χώρας η παράσταση «ΔΟΝ ΖΟΥΑΝ, η επιστροφή» του Γιώργου Κιμούλη, επιστρέφει στην Αθήνα, για να χαρίσει 5 μοναδικές βραδιές στο αθηναϊκό κοινό, αμφισβητώντας την ανδρική κυριαρχία μέσα από το όνειρο-εφιάλτη του γοητευτικού ήρωά του. Η «πρώτη» παράσταση θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 2 Σεπτεμβρίου στις 21.00 στο Θέατρο Πέτρας στην Πετρούπολη, στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ και ακολουθούν οι παραστάσεις: 6 Σεπτεμβρίου στο Χαλάνδρι, 12 Σεπτεμβρίου στα Βριλήσσια, 13 Σεπτεμβρίου στον Βύρωνα και 14 Σεπτεμβρίου στη Ν. Σμύρνη.

Με τους «Ιππής» στην Αττική

Η πολιτική, αλλά και δραματικά επίκαιρη κωμωδία του Αριστοφάνη, «Ιππής», που ανέβασε το ΚΘΒΕ σε συμπαραγωγή με το «Ακροπόλ», ολοκληρώνοντας την περιοδεία της θα παρουσιαστεί στις 7 / 9 στο Θέατρο Αλσους στη Νέα Σμύρνη, 8 / 9 στο Κηποθέατρο Παπάγου, 9 / 9 στο θέατρο Αναβρύτων στο Μαρούσι, 11 / 9 στο Βεάκειο, 13 / 9 στο Ηρώδειο και 15 / 9 στο θέατρο Ρεματιάς στο Χαλάνδρι. Η παράσταση ανεβαίνει σε μετάφραση και σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή και με τον Πέτρο Φιλιππίδη (Aλλαντοπώλης) και τον Γιάννη Ζουγανέλη (Παφλαγόνας). Τα σκηνικά φιλοτέχνησε ο Μανώλης Παντελιδάκης. Τα κοστούμια σχεδίασε η Ντένη Βαχλιώτη.

Για όσους δεν πρόλαβαν

Η παράσταση του Εθνικού Θεάτρου «Αμφιτρύων» του Μολιέρου, σε σκηνοθεσία Λευτέρη Βογιατζή, που κέρδισε το κοινό στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, μετά τις sold out παραστάσεις της στην Αθήνα, θα παρουσιαστεί για μία τελευταία παράσταση, στο Ηρώδειο, την Πέμπτη 20 Σεπτεμβρίου, στις 21:00 για όσους δεν πρόλαβαν. Μετάφραση: Χρύσα Προκοπάκη. Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη. Κοστούμια: Αγγελος Μέντης. Μουσική: Δημήτρης Καμαρωτός. Κίνηση: Ερμής Μαλκότσης. Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος. Διανομή: Αλκμήνη: Αμαλία Μουτούση, Αμφιτρύων: Γιώργος Γάλλος, Δίας: Νίκος Κουρής, Σωσίας: Δημήτρης Ημελλος, Ερμής: Χρήστος Λούλης, Κλεάνθη: Εύη Σαουλίδου, Νύχτα: Στεφανία Γουλιώτη. Στρατηγοί: Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Κωνσταντίνος Ασπιώτης, Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος, Ανδρέας Κωνσταντίνου, Χάρης Φραγκούλης, Νικόλας Χανακούλας.

«Αντίδοτο στην κρίση» αποσκοπεί να αποτελέσει η Λυρική με το πρόγραμμα του 2012-2013


Από την παράσταση «Μαγικός Αυλός»  

Πέντε διαχρονικές όπερες, δυο οπερέτες, τρεις παραγωγές μπαλέτου σε χορογραφία Ρενάτο Τζανέλα, μια παιδική όπερα «Κοκκινοσκουφίτσα» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καρατζά αλλά και τα καθιερωμένα μουσικά απογεύματα συνιστούν το καλλιτεχνικό πρόγραμμα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για το 2012-2013.
«Ο πολιτισμός είναι το πιο ισχυρό αντίδοτο σε τέτοιες ώρες κρίσης» τόνισε ο υπουργός Πολιτισμού Κώστας Τζαβάρας, που βρέθηκε στο φουαγέ του θεάτρου Ολύμπια για την παρουσίαση του προγράμματος. Το «πλούσιο» πρόγραμμα της ΕΛΣ ανοίγει στις 19 Οκτωβρίου, με την Μανόν Λεσκώ, την ιδιαίτερα δημοφιλή όπερα του Τζιάκομο Πουτσίνι, σε μουσική διεύθυνση Λουκά Καρυτινού και σκηνοθεσία του διάσημου Ιταλού σκηνοθέτη Τζαν Κάρλο Ντελ Μόνακο.

Η πρωτότυπη «Οδύσσεια» του Ρόμπερτ Γουίλσον


  • Η πορεία ενός ανθρώπου προς τις ρίζες του και ο συνδυασμός του μύθου με την πραγματικότητα από το Εθνικό Θεάτρο
                              Η Λυδία Κονιόρδου και η Βίκυ Παπαδοπούλου στις πρόβες της παράστασης

ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ. Ολοι θα είναι εκεί. Ο Ομηρος, ο Ζευς, η Αθηνά, ο Ερμής, η Καλυψώ, η Κίρκη, ο Τειρεσίας, ο Οδυσσέας, η Πηνελόπη, ο Τηλέμαχος... Ολα τα πρόσωπα της ομηρικής Οδύσσειας θα βρεθούν από τις 26 Οκτωβρίου στην κεντρική σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, στην παράσταση που ετοιμάζει ο Ρόμπερτ Γουίλσον και έχει ακριβώς αυτόν τον τίτλο: «Οδύσσεια». Μπορεί η παράσταση να ξεκινάει στις 26 Οκτωβρίου, η προπώληση όμως των εισιτηρίων αρχίζει την Τετάρτη 12 Σεπτεμβρίου. Ο μεγάλος σκηνοθέτης εμπνεύστηκε από το ομηρικό έπος και δημιούργησε, με Ελληνες ηθοποιούς, μια πρωτότυπη παράσταση στην ελληνική γλώσσα, σε συμπαραγωγή με το Piccolo Teatro του Μιλάνου. Στην κεντρική σκηνή του Εθνικού θα παρακολουθήσουμε την πορεία του ανθρώπου προς τις ρίζες του και προς την ίδια την ύπαρξή του. Θα παρακολουθήσουμε τη διαδρομή του Οδυσσέα προς την Ιθάκη, καθώς

«EROFILI SYNOPSIS» Τρεις γυναίκες, τρεις μάσκες, ύβρις και εξουσία

  • Πώς είναι δυνατόν να μην έλκει το ενδιαφέρον μας το κλασικό, από τη στιγμή που ποτέ δεν απαγκιστρωνόμαστε από τα αρχέγονα λάθη μας;
Στις 18 του μήνα το Φεστιβάλ Ρεματιάς φιλοξενεί την «Erofili synopsis»
Στις 18 του μήνα το Φεστιβάλ Ρεματιάς φιλοξενεί την «Erofili synopsis»
Τρεις γυναίκες επί σκηνής. Tρεις μάσκες. Tρεις συγκλονιστικές ερμηνείες. Ανθρωποι που απαγορεύεται να ερωτευτούν, πάθος, ύβρις και η εξουσία που διαχρονικά καταχράται τη δύναμή της και μένει ατιμώρητη. Ολα αυτά στην παράσταση «Erofili synopsis», βασισμένη στο αριστούργημα του Γ. Χορτάτση, της Εταιρείας Θεάτρου «Χώρος», η οποία παρουσιάζεται στις 18 του μήνα στο Φεστιβάλ Ρεματιάς. Με την παραγωγή αυτή ο θίασος ολοκληρώνει την ερευνητική του δουλειά στην Κρητική Αναγέννηση (2007 ? 2012).

Tuesday, September 4, 2012

Ελληνική περφόρμανς για την κρίση

[Γιωτα Mυρτσιωτη, Η Καθημερινή, 4/9/2012]. «Rethinking Crisis» απαντούν συλλογικά και δημιουργικά στη σημερινή παγκόσμια κρίση φοιτητές και καθηγητές του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, υψώνοντας άσπρο μπαλόνι της αισιοδοξίας από τα νησιά Σαν Σέρβολο και Λίντο της Βενετίας. Ποικίλες αναφορές και σχόλια στις πολλαπλές εκδοχές της κρίσης με συνειρμούς του παρελθόντος και μηνύματα για το μέλλον μεταφέρει η ελληνική Δράση στη Διεθνή Eκθεση Σύγχρονης Τέχνης OPEN της Βενετίας που αναπτύσσεται από την περασμένη Πέμπτη ανάμεσα σε δύο μεγάλα γεγονότα: το φεστιβάλ Κινηματογράφου και την Μπιενάλε της ιταλικής πόλης. Μια δυναμική και επεισοδιακή περφόρμανς σηματοδότησε την έναρξη της ελληνικής συμμετοχής με επτά καλλιτέχνες (έξι Ελληνες και ένας Ιταλός που ζει στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα) στο κεντρικό πρόγραμμα και έξι τμήματα του ΑΠΘ στο ειδικό τμήμα.

Cirque du Soleil: Οι κλόουν έκλεψαν την παράσταση


  • Εξι παραστάσεις προστέθηκαν στην Alegria που έκανε πρεμιέρα τη Δευτέρα


[Λυμπεροπούλου Κατερίνα, ΤΟ ΒΗΜΑ: 04/09/2012]. Ενα θέαμα το οποίο σε γενικές γραμμές εντυπωσίασε ήταν εκείνο του Cirque du Soleil που έκανε πρεμιέρα τη Δευτέρα 3 Σεπτεμβρίου στο κλειστό γήπεδο μπάσκετ του ΟΑΚΑ παρουσία 8.500 ατόμων. Ενδιαφέρον παρουσίασε το γεγονός ότι άνθρωποι όλων των ηλικιών γέμισαν τις κερκίδες και το χώρο μπροστά από την -  έκτασης περίπου 2 στρεμμάτων - σκηνή όπου έλαβαν χώρα τα εννέα νούμερα της παράστασης «Allegria» του Τσίρκου του Ηλιου. 

Ο «Αμφιτρύων» του Μολιέρου στο Ηρώδειο


  • Το έργο θα ανέβει τελικά την Πέμπτη 20 Σεπτεμβρίου


[Λοβέρδου Μυρτώ, ΤΟ ΒΗΜΑ: 04/09/2012 18:46]. Ευτυχώς: Ο «Αμφιτρύων» θα παρουσιασθεί στο Ηρώδειο. Βρέθηκε η πολυπόθητη ημερομηνία κι έτσι την Πέμπτη 20 Σεπτεμβρίου το αθηναϊκό κοινό θα έχει τη δυνατότητα και την τύχη να απολαύσει μια από τις πιο ενδιαφέρουσες παραστάσεις του φετινού καλοκαιριού. Η κωμωδία του Μολιέρου στη σκηνοθεσία του Λευτέρη Βογιατζή, την οποία παρακολούθησαν τουλάχιστον δέκα χιλιάδες θεατές το διήμερο της 4ης και 5ης Αυγούστου στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, θα παιχθεί στην Αθήνα. 

ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ «ΠΡΟΒΑ» Η σύγχρονη Ελλάδα μέσα από τα μάτια της «Ρόζας»


  • Το νέο έργο του Μέντη για τη ζωή της Εσκενάζυ αλλά και την ιστορία της χώρας μας τον 20ό αι., από τον Οκτώβριο σε μουσική Σταμάτη Κραουνάκη

Ο Σταμάτης Κραουνάκης με τη Μαίρη Ραζή που θα υποδυθεί τη Ρόζα Εσκενάζυ, στις πρόβες της παράστασης
Ο Σταμάτης Κραουνάκης με τη Μαίρη Ραζή που θα υποδυθεί τη Ρόζα Εσκενάζυ, στις πρόβες της παράστασης
Η Σάρα Σκενάζι δεν μας είναι γνωστή. Τη Ρόζα Εσκενάζυ (το πραγματικό όνομά ήταν Σάρα Σκενάζι) όμως ή έστω τα τραγούδια της («Δημητρούλα», «Χαρικλάκι», «Κάτω στα λεμονάδικα», «Καναρίνι μου γλυκό», «Λιλή η σκανταλιάρα», «Αερόπλανο θα πάρω», «Μαρικάκι μου» κ.ά) τα έχουμε ακούσει. Το νέο έργο του Παναγιώτη Μέντη «Ρόζα» που θα παρουσιαστεί από τα μέσα Οκτωβρίου στην Κεντρική Σκηνή του θεάτρου «Πρόβα», σε μουσική Σταμάτη Κραουνάκη, θα μας θυμίσει την κορυφαία ερμηνεύτρια του ρεμπέτικου και του σμυρναίικου τραγουδιού. Μέσα από το έργο ζωντανεύει η ιστορία της Ελλάδας του 20ού αιώνα.

Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος σκηνοθετεί το «Μάουζερ» στην Πολωνία


Σκηνή από το «Μάουζερ» που παρουσιάστηκε για τέσσερα χρόνια στο Θέατρο «Αττις»
Σκηνή από το «Μάουζερ» που παρουσιάστηκε για τέσσερα χρόνια στο Θέατρο «Αττις»
Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος σκηνοθετεί το «Μάουζερ» του Χάινερ Μύλλερ στο Ινστιτούτο Γκροτόφσκι. Συμμετέχουν Πολωνοί ηθοποιοί και οι πρόβες έχουν ήδη ξεκινήσει, με προγραμματισμένη πρεμιέρα στις 11 Οκτωβρίου. Η σκηνοθεσία του «Μάουζερ» εντάσσεται στο πρόγραμμα «Masters in Residence» του Ινστιτούτου Γκροτόφσκι, στο πλαίσιο του οποίου έχουν ήδη σκηνοθετήσει ο Πίτερ Μπρουκ, ο Εουτζένιο Μπάρμπα και ο Ανατόλι Βασίλιεβ.

Είστε όλοι σας καθάρματα

Η καινούργια παράσταση της ομάδας Angelus Novus μας συστήνει, την ρηξικέλευθη γραφή του σύγχρονου αργεντινού συγγραφέα, σκηνοθέτη και σκηνογράφου Rodrigo Garcia. Είστε όλοι σας καθάρματα. Τίτλος προκλητικός για ένα κείμενο που δεν είναι λιγότερο προκλητικό, αλλά συγχρόνως, δεν είναι μόνον αυτό: μέσα από θραύσματα γεγονότων που μεταφέρουν μια, πολύ συχνά, ωμή πραγματικότητα, μονολογικές αφηγήσεις ημερολογιακού χαρακτήρα, με μεταπηδήσεις σε χώρο και χρόνο, διάσπαρτες γενικευτικές σκέψεις και μια γλώσσα τολμηρή και ελευθεριάζουσα, αναδεικνύεται ένας ανατρεπτικός συγγραφέας, ένας αμφισβητίας με βαθιές κοινωνικές και πολιτικές ανησυχίες, με καυστικό χιούμορ και οξυδερκή ματιά, ένας αγανακτισμένος άνθρωπος, και κυρίως ένας μεγάλος ποιητής φιλόσοφος, τρυφερός και ευαίσθητος.

Ένας κάποιος παράδεισος 2


Ένα σκληρό, σύγχρονο έργο, βασισμένο στη ζωή και το έργο του Ζαν Ζενέ. Υπάρχει δικαιοσύνη σ αυτόν τον κόσμο; Υπάρχει επιβράβευση και τιμωρία; Οι κακοί βρίσκονται στη φυλακή και οι καλοί δικαιώνονται; Το έργο εκτυλίσσεται στη φυλακή όπου ο έγκλειστος για πολλοστή φορά, Ζενέ, προσπαθεί να τελειώσει ένα βιβλίο. Οι ήρωες ξεπηδούν απ’ την φαντασία του, παίρνουν σάρκα και οστά, ζουν την δική τους ζωή στο περιθώριο, μισούν και λατρεύουν το δημιουργό τους. Η πραγματικότητα και η φαντασία του συγγραφέα μπλέκονται τόσο, που αδυνατείς να καταλάβεις ποια είναι ποια. Ο κόσμος του Ζενέ –πιο επίκαιρος από ποτέ σήμερα-γίνεται ο καθρέφτης του κόσμου μας. Ο Ζαν Ζενέ μας ξεναγεί, στο περιθώριο της ανθρώπινης κοινωνίας, σ’ αυτά που μας πληγώνουν, μας τρομάζουν, μας έλκουν και μας απωθούν ταυτόχρονα, μόνη βοήθεια στο ταξίδι μας οι ανθρώπινες αξίες που θα αναδυθούν, μόνο καταφύγιο ο εαυτός μας, μόνη ελπίδα η κατανόηση ότι τελικά ο καθένας έχει τον παράδεισο που του αξίζει.

Ρωμαίος & Ιουλιέττα σε σκηνοθεσία Βασίλη Μαυρογεωργίου


Η ομάδα, που αποτελείται από νέους ηθοποιούς, αναβιώνει υπό την σκηνοθετική καθοδήγηση του Βασίλη Μαυρογεωργίου τη γνωστή ιστορία αγάπης του Ρωμαίου και της Ιουλιέττας μέσα από ένα παιχνίδι εναλλαγής ρόλων. Τον περασμένο χρόνο, στο πλαίσιο εργαστηρίου, ασχολήθηκαν σε πρώτο στάδιο με την αυτοσχεδιαστική επεξεργασία των πράξεων και των σκηνών και στη συνέχεια, δίνοντας έμφαση στη δομή του έργου και στουςστόχους του κάθε χαρακτήρα, δούλεψαν πάνω στο σαιξπηρικό κείμενο. Η παράσταση, που παρακολουθεί το ερωτικό δράμα του ζευγαριού μέχρι το μοιραίο τραγικό τέλος του, παρουσιάζεται στον ανοιχτό χώρο στο «Βρυσάκι» από 14/9 έως 7/10, με εμφανή τα δύο σπίτια με την προγονική έχθρα, του Μοντέγου και του Καπουλέτου.

Η Τελετή του Παύλου Μάτεσι σε σκηνοθεσία Φώτη Μακρή


Μπορεί να γίνει μια κωμωδία γύρω από μια κηδεία; Ο συγγραφέας Παύλος Μάτεσις, γνωστός τόσο για το θεατρικό του έργο όσο και για τα σημαντικά του μυθιστορήματα, παρουσιάζει μια τέτοια παράλογη κατάσταση, σε μια καυστική σάτιρα. Έργο μονόπρακτο, με άξονά του τη μαύρη κωμωδία, που όμως την ξεπερνά με «τακτ» και φτάνει στη σάτιρα, «Η Τελετή», απέσπασε το Κρατικό Βραβείο Θεάτρου το 1966. Από 22 Σεπτέμβριου, παρουσιάζεται από απόφοιτους και μαθητές της Δραματικής Σχολής «Διομήδης Φωτιάδης» στη σκηνή του Studio Μαυρομιχάλη. Στην σκηνή 8 γυναίκες, συγγενείς της νεκρής, αγωνίζονται να ταχτοποιήσουν όλες εκείνες τις άπειρες λεπτομέρειες που στο τέλος θα δώσουν μια "αξιοπρεπή" κηδεία. Το μόνο που τους ενδιαφέρει είναι αυτή η "αξιοπρέπεια". Η νεκρή δεν είναι τίποτα άλλο παρά μια αφορμή, ένα πρόσχημα για να επιδείξουν την όποια οικονομική τους θέση, για αυτό τα θέλουν όλα να δηλώνουν το κόστος τους, το φέρετρο, τα στεφάνια, τα ρούχα, το γραφείο τελετών, τα εδέσματα, τα ποτά. Τα ετοιμάζουν για να τα δουν κάποιοι άλλοι…

Monday, September 3, 2012

Επίθεση Ανεξάρτητων Ελλήνων κατά Γ.Λούκου για την παράσταση «Αθανάσιος Διάκος, η επιστροφή»



Την άμεση αντικατάσταση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών, Γιώργου Λούκου, ζητούν οι Ανεξάρτητοι Έλληνες, εξαπολύοντας σφοδρότατη επίθεση κατά του ίδιου και κατά του αναπληρωτή υπουργού Πολιτισμού, Κώστα Τζαβάρα, για την παράσταση «Αθανάσιος Διάκος, η επιστροφή», χαρακτηρίζοντάς την «αναίσχυντη και κατάπτυστη». Η υπεύθυνη του Τομέα Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού των Ανεξάρτητων Ελλήνων, Σταυρούλα Ξουλίδου, με ερώτησή της προς τον υπουργό Παιδείας, Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο αναφέρει για τον κ.Λούκο: «Ο εν λόγω κύριος στα 7 χρόνια της θητείας του, μόνο ελληνικό πολιτισμό δεν παράγει, με αποκορύφωμα την 16η και 17η Ιουλίου του φετινού καλοκαιριού να ανέβει με δική του ευθύνη και άδεια στο Φεστιβάλ Αθηνών, στο θέατρο της οδού Πειραιώς η αναίσχυντη και κατάπτυστη παράσταση «Αθανάσιος Διάκος, η επιστροφή».

Sunday, September 2, 2012

Από κανάρα σε κανάρα

Αρκουμανέα Λουίζα

  • «Ορνιθες» του Αριστοφάνη από το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης, σε απόδοση-σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα, στο Ηρώδειο

ΤΟ ΒΗΜΑ: 2/9/2012
Από κανάρα σε κανάρα

Οι δυστυχισμένοι να ακούνε το τρυφερό κελάηδισμα της αηδόνας και να ξεχνάνε τον πόνο τους. Οι άρρωστοι να γίνονται περδίκια, οι πεινασμένοι να πίνουν του πιο εκλεκτού πουλιού το γάλα. Οι εγκλωβισμένοι να βγάζουν φτερά αετίσια και να βουτάνε στα σύννεφα. Τέτοιες είναι οι μαγικές ικανότητες των πουλιών και κανέναν καλύτερο σύμμαχο δεν θα μπορούσε να επιθυμήσει ο άνθρωπος. Ικανότητες που ούτε τα ίδια δεν είχαν συνειδητοποιήσει ότι τις είχαν, μέχρις ότου έφτασε στα μέρη τους ο Πισθέταιρος. Αγανακτισμένος Αθηναίος, φορτωμένος χρέη και μηνύσεις, αποφάσισε με τον φίλο του Ευελπίδη να αναζητήσουν καλύτερη μοίρα στη γειτονιά των αιθέρων, μακριά από τη δυσωδία και την παρακμή της πόλης.

«Δον Ζουάν» στην Πετρούπολη


Στο Θέατρο Πέτρας στην Πετρούπολη, στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ, σήμερα παρουσιάζεται το έργο «Δον Ζουάν, επιστροφή», μια διασκευή του Γιώργου Κιμούλη, που βασίζεται στο θεατρικό έργο του Ουγγρο-Γερμανού συγγραφέα Εντεν φον Χόρβατ. Μια αλληγορία που έρχεται να παραλληλίσει την έννοια της καταστροφής που βιώνει ο ήρωας, με οποιανδήποτε καταστροφή, πολιτική, οικονομική, κοινωνική ή αρρώστια... Ο Δον Ζουάν είναι ο μόνος επιζών άνδρας ενός ναυαγίου, που «ξυπνάει», σ' έναν κόσμο που καταρρέει, ανήμπορος, σε ένα χειρουργικό κρεβάτι ενός παλιού εγκαταλελειμμένου νοσοκομείου σε κάποιο νησί. Επτά νοσοκόμες, επτά γυναίκες που έχει πληγώσει στο παρελθόν και στο πρόσωπό τους αντικατοπτρίζεται η συγνώμη του σ' ολόκληρο το γυναικείο φύλο, καλούνται να τον περιθάλψουν!

Μια «ασεβής και άφιλτρη μουσική σάτιρα»...


«The Last Smoker in America». Οι αμετανόητοι εραστές της νικοτίνης, κοινωνικοί παρίες στη Νέα Υόρκη όπου το κάπνισμα έχει τεθεί εκτός νόμου σχεδόν παντού, νιώθουν σίγουρα μεγάλη συμπάθεια για την Παμ, την πρωταγωνίστρια του έργου, μια νοικοκυρά των προαστίων η οποία κάνει απελπισμένες προσπάθειες να κόψει το τσιγάρο. Ο εκνευρισμός της εντείνεται από τις θορυβώδεις μουσικές επιδόσεις του συζύγου της, του Ερνι, ο οποίος προσπαθεί να ζωντανέψει το νεανικό του όνειρο να γίνει ροκ σταρ, τον γιο της, τον Τζίμι, που δεν σηκώνει τα μάτια του από τα βίντεο γκέιμ, και τις παρεμβάσεις μιας γειτόνισσας, της Φύλις, φανατικής αντικαπνίστριας που της αρέσει να χώνει τη μύτη της σε ξένες υποθέσεις.

«Το ημέρωμα της στρίγγλας» στο Globe Theatre


«The Taming of the Shrew». Η κωμωδία του Σαίξπηρ «Το ημέρωμα της στρίγγλας» διαθέτει ένα από τα πιο εκρηκτικά ντουέτα πρωταγωνιστών, σε μια πρώιμη εκδοχή της πάλης των φύλων. Την ατίθαση, δύστροπη Κατερίνα και τον Πετρούκιο, τον επίδοξο σύζυγο-αφέντη που κάνει τα πάντα για να την «εξημερώσει» με κολακείες, αλλά και ωμό εκβιασμό. Πολλοί σπουδαίοι ηθοποιοί έχουν δοκιμάσει τις δυνάμεις τους σ’ αυτούς τους ρόλους, ανάμεσά τους η Ελίζαμπεθ Τέιλορ και ο Ρίτσαρντ Μπάρτον στην ωραία κινηματογραφική μεταφορά του έργου το 1967 από τον Φράνκο Τζεφιρέλι.

Ποτέ δεν είναι αργά για μιούζικαλ


Μετά το «Βέρα Ντρέικ» του Μάικ Λι, η Ιμέλντα Στόντον θριαμβεύει στο «Σουίνι Τοντ»
International Herald Tribune
Ενας πρωταγωνιστικός ρόλος σε μιούζικαλ του Στίβεν Σοντχάιμ αποτελεί όνειρο για τις θεατρικές ηθοποιούς από τη δεκαετία του ’50, όταν ο Σοντχάιμ έγραψε τους στίχους για τη Μαρία και την Ανίτα στο «Γουέστ Σάιντ Στόρι», τη Ρόουζ και τη Λουίζ στο «Gypsy». Ποτέ όμως δεν ήταν όνειρο για την Ιμέλντα Στόντον - γι’ αυτό και της φαίνεται λίγο παράξενο που βρέθηκε, στα 56 της, να παίζει μία από τις ηρωίδες του Σοντχάιμ. Πρωταγωνίστρια στο φιλμ του Μάικ Λι «Βέρα Ντρέικ» (ρόλος για τον οποίο ήταν υποψήφια για Οσκαρ) και με συμμετοχές σε πολλές άλλες ταινίες, η Ιμέλντα Στόντον κέρδισε ενθουσιώδεις κριτικές στο Λονδίνο φέτος, ερμηνεύοντας την καννιβαλική μαγείρισσα Κυρία Λόβετ, βοηθό ενός κουρέα-δολοφόνου, στο αριστουργηματικό μιούζικαλ-θρίλερ των Σοντχάιμ και Χιου Γουίλερ «Σουίνι Τοντ», που πρωτοπαρουσιάστηκε το 1979 για να μεταφερθεί αργότερα και στην οθόνη.

Το Θέατρο λάμπει πάλι στον Πειραιά



Το καμάρι της πόλης αναστηλώθηκε, αλλά τώρα ζητούνται χρήματα και όραμα
  • Της Γιωτας Συκκα, Η Καθημερινή, 02/09/2012

O προστατευτικός φράχτης του εργοταξίου δεν κρύβει την επιβλητική ομορφιά του. Ούτε η γενική παραίτηση των γύρω δρόμων, η πρώτη άσχημη εικόνα σαν κάνεις τον κύκλο για να βρεις την μικρή είσοδο, στον πεζόδρομο της Αγίου Κωνσταντίνου. Κλειστά καταστήματα, παρκαρισμένα αυτοκίνητα, πράσινο που... χαροπαλεύει στα παρτέρια. Αναρωτιέσαι υπάρχει ελπίδα για το Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά; Οι Πειραιώτες υπολογίζουν στην επαναλειτουργία. «Είναι μια ευκαιρία για αναζωογόνηση της πόλης», λένε, δεν κρύβουν όμως την απογοήτευσή τους για τις γύρω ασχήμιες. Το «φάντασμα» στη Βασ. Γεωργίου και Ηρώων Πολυτεχνείου, γεμάτο με σκουπίδια που φαίνονται από τα ανοίγματά του, επιβεβαιώνουν την αγωνία τους.