Οταν η Άντζελα Μπρούσκου συναντήθηκε πριν από δύο χρόνια για πρώτη φορά στη σκηνή με την αρχαία τραγωδία, δεν διαπραγματεύτηκε κανένα από τα «στερεότυπά» της. Την «πρώτη ύλη» της «Ηλέκτρας» του Σοφοκλή την μετέφερε απενοχοποιημένη σε ένα σύγχρονο θορυβώδες σκυλάδικο.
Η Αντζελα Μπρούσκου πρωτοσυναντήθηκε με το αρχαίο δράμα πριν από δύο χρόνια. Και δεν του φέρθηκε με ψευτοντροπές. Μετέφερε την «Ηλέκτρα» σε σκυλάδικο. Το Ελληνικό Φεστιβάλ τής εμπιστεύθηκε φέτος το κλείσιμο των Επιδαυρίων με «Αγαμέμνονα» του Αισχύλου. Δεν επιζητεί, πάντως, την πρόκληση. Διεκδικεί να στέκεται απέναντι στην αρχαία τραγωδία «καθαρή και αθώα» |
Φέτος σκηνοθετεί τον «Αγαμέμνονα», την πρώτη τραγωδία της τριλογίας «Ορέστεια» του Αισχύλου, με τον Μηνά Χατζησάββα στον ομώνυμο ρόλο και την Αμαλία Μουτούση Κλυταιμνήστρα. Η παράσταση-«βάπτισμα του πυρός» της σκηνοθέτιδας στην Επίδαυρο θα ρίξει στις 22 και 23 Αυγούστου την αυλαία των φετινών Επιδαυρίων. Παραδόξως, όμως, δεν διεκδικεί πρωτιά πρωτοτυπίας, ούτε φαίνεται να επιζητεί την πρόκληση που εμπεριείχε ακόμη κι ακουσίως η «Ηλέκτρα». Ωστόσο, ο «Αγαμέμνων» της Μπρούσκου φιλοδοξεί να συνωστίσει πάνω στην αρχαία Ορχήστρα την ελληνική Ιστορία και ψυχή από τον Ομηρο έως σήμερα.
- Γιατί θέλατε να δουλέψετε ειδικά τον «Αγαμέμνονα»;
- Εννοείτε με τον σημερινό πολιτισμό;
- Μεταφέρετε, δηλαδή, με την παράστασή σας την τραγωδία του Αισχύλου στο σήμερα;
- Παίρνετε θέση υπέρ ή κατά της αυτοδικίας;
Η λευκοφορεμένη Κλυταιμνήστρα - Αμαλία Μουτούση περικυκλωμένη από τον ανδρικό Χορό. Ολη η δράση στον «Αγαμέμνονα» εκτυλίσσεται πάνω σε μια ξύλινη εξέδρα |
«Με την παράσταση μόνο ερωτήματα θέτω. Δεν μπορώ να δώσω απαντήσεις ή λύσεις. Δεν είμαι ούτε ο Αρειος Πάγος ούτε πολιτικό πρόσωπο. Στη μορφή όμως του Αγαμέμνονα μπορεί κανείς να αναγνωρίσει τα στοιχεία του Ελληνα κατακτητή, βασιλιά, οραματιστή, θαλασσοπόρου κι άπιστου συζύγου. Είναι πραγματικό σύμβολο».
- Πρόπερσι με την «Ηλέκτρα» δείξατε ότι δεν έχετε στεγανά στον τρόπο που βλέπετε και δουλεύετε την αρχαία τραγωδία. Ο «Αγαμέμνονας» είναι συνέχεια κι εξέλιξη εκείνης της παράστασης;
- Εσείς τον εξασφαλίσατε;
- Εννοείτε τη σοβαροφάνεια με την οποία έχει συνδεθεί η τραγωδία;
- Η σκηνοθετική ιδέα που υποστηρίζει παραστασιακά τη μεταφορά του «Αγαμέμνονα» στο σήμερα ποια είναι; Τι θα δούμε, δηλαδή, να συμβαίνει επί σκηνής;
Η Κλυταιμνήστρα - Αμαλία Μουτούση στον «κλοιό» του Αίγισθου - Μάξιμου Μουμούρη, υπό το βλέμμα του Χορού αλλά και της σκηνοθέτιδας Αντζελας Μπρούσκου |
«Ο δικός μας "Αγαμέμνονας" έχει επηρεαστεί πολύ από την ελληνική πραγματικότητα. Εχει επηρεαστεί από τον ψυχισμό μας, την Ιστορία μας, από τον τρόπο που αφηγούμαστε τις ιστορίες απ' τον Ομηρο ώς σήμερα, από το πώς λέμε τα τραγούδια μας στο καφενείο και στις πλατείες, από τον ενθουσιασμό που έχουμε ως φυλή -αλλά και το αντίθετο. Εχει επηρεαστεί από τον τρόπο που εύκολα απογοητευόμαστε, αλλά συγχρόνως είμαστε πάντα έτοιμοι και στις επάλξεις. Η παράσταση έχει επηρεαστεί από τις εθνικές επετείους μας, από την ομοψυχία που συνήθως έχουμε στο ποδόσφαιρο αλλά και στη νίκη κάποιου δικού μας ανθρώπου, κάποιου Ελληνα. Και από την ευκολία που "ανεβάζουμε" και "κατεβάζουμε" τους ανθρώπους. Με άλλα λόγια, το ψυχογράφημα της πρόσφατης και σύγχρονης Ελλάδας είναι το έδαφος πάνω στο οποίο κινείται ο δικός μας "Αγαμέμνονας". Θα είναι σαν να ανοίγουν και να ξετυλίγονται εικόνες από την Ιστορία μας, που μετά θα ξανακλείνουν. Δεν τις πετάμε, όμως, στα μούτρα των θεατών σαν να παραδίδουμε μαθήματα».
- Το θέμα του Χορού πώς το αντιμετωπίζετε; Συνήθως είναι και το μεγάλο πρόβλημα των παραστάσεων αρχαίου δράματος.
- Χορεύει;
- Τα κοστούμια σας ανήκουν σε συγκεκριμένη εποχή;
- Είναι η πρώτη σας σκηνοθεσία στην Επίδαυρο. Τι αισθήματα σας γεννάει ο χώρος; Σας τρομάζει; Πώς τον αντιμετωπίζετε;
- Αποφορτίστηκε από τα βάρη του παρελθόντος; Είναι ένας χώρος που μπορεί να υποδεχτεί και σύγχρονο ρεπερτόριο;
Εχοντας μια «σταθερή», όπως λέει, σχέση με το αρχαίο δράμα, μια σχέση «χωρίς σκαμπανεβάσματα», μετά τη Μήδεια του Ευριπίδη (σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού), την Ηλέκτρα του Σοφοκλή (σκηνοθεσία Μ. Μαρμαρινού), την Ηλέκτρα του Αισχύλου στις Χοηφόρους της «Ορέστειας» (σκηνοθεσία Γιάννη Κόκκου) και την Αντιγόνη του Σοφοκλή (σκηνοθεσία Λευτέρη Βογιατζή) σήμερα, πιο ώριμη από άλλοτε, γίνεται η συζυγοκτόνος τραγική ηρωίδα.
- Πώς θα προσδιόριζε, πώς θα περιέγραφε τη σχέση της με το αρχαίο δράμα, και δη την τραγωδία;
Αφού λοιπόν μπορεί να έμαθα να τρώω με μαχαίρια και με πιρούνια, τώρα προσπαθώ να τα ξεχάσω. Αυτό είναι κάτι που ισχύει και στο θέατρο και στην αρχαία τραγωδία και στην υποκριτική διδασκαλία. Η ενέργεια του νεογέννητου μωρού είναι η ενέργεια του ηθοποιού».
Info: Ο «Αγαμέμνων» του Αισχύλου ανεβαίνει στις 22 και 23 Αυγούστου σε μετάφραση Νικολέττας Φριντζήλα, με σκηνικά Γκάι Στεφάνου, κοστούμια Αντζελας Μπρούσκου και φωτισμούς Λευτέρη Παυλόπουλου. Την κίνηση επιμελήθηκαν η Μαρκέλλα Μανωλιάδη και ο Δημήτρης Καμινάρης. Κήρυκας είναι ο Κωσταντίνος Αβαρικιώτης, Κασσάνδρα η Παρθενόπη Μπουζούρη και Αίγισθος ο Μάξιμος Μουμούρης.
Ελευθεροτυπία, 2 - 02/08/2008
No comments:
Post a Comment