Με ένα έργο βαθιά πολιτικό και πολιτικοποιημένο αρχίζει την Παρασκευή, λίγο πριν εκπνεύσει ο Ιούνιος, το Φεστιβάλ Επιδαύρου: με το έργο του Χάινερ Μίλερ «Φιλοκτήτης», όπου μεταγράφει ριζοσπαστικά το «βίαιο πολιτικό δράμα» του Φιλοκτήτη, του Οδυσσέα και του Νεοπτολέμου στις σύγχρονες τραυματικές εμπειρίες του δόλου και του κυνισμού.
Με τον σημαντικό, αλλά λησμονημένο λογοτέχνη Πλάτωνα Ροδοκανάκη, ασχολείται φέτος η θεατρική ομάδα «Όχι παίζουμε». Μέσα από μια σύνθετη θεατρική και λογοτεχνική προσέγγιση ξαναανακαλύπτει αυτό τον ιδιαίτερο Έλληνα εστέτ, τις μυστηριώδεις πτυχές της προσωπικότητας και του έργου του. Η φετινή παραγωγή της ομάδας (συμπαραγωγή ΔΗΠΕΘΕ Αιγαίου) με τον ελληνοαγγλικό τίτλο «Rodokanakis Rediscovered 1908- 2008. Το Βυσσινί Τριαντάφυλλο» είναι πολύπλευρη και περιπλανώμενη, όπως ο κεντρικός της ήρωας. Ο Γιώργος Σαχίνης, που έδειξε ευαισθησία και γνώση με τις σκηνοθεσίες του στις παραστάσεις που είχαν θέμα τους λησμονημένους λογοτέχνες των αρχών του περασμένου αιώνα (Ναπολέων Λαπαθιώτης, Κωνσταντίνος Χρηστομάνος), έστησε την παράσταση με θέμα τον Ροδοκανάκη σε διαφορετικούς χώρους, συμπληρώνοντάς τη με λογοτεχνικά και ιστορικά στοιχεία, που εξηγούν τη σκέψη και τον κόσμο αυτού του προοδευτικού εστέτ και στυλίστα των αρχών του 20ού αιώνα. «Η δράση εκτυλίσσεται σε μέρη που σχετίζονται άμεσα με την προσωπικότητα του σημαντικότερου ίσως εκπροσώπου του αισθητισμού στην Ελλάδα. Ένας ειδικός ομιλητής, διαφορετικός κάθε φορά, εξετάζει την πλευρά της προσωπικότητας του Ροδοκανάκη, που σχετίζεται με τον κάθε χώρο. Πέντε σημεία, πέντε διαφορετικές προσωπικότητες. Για παράδειγμα, όταν η παράσταση θα παίζεται στο Βυζαντινό Μουσείο, η ομιλία θα επικεντρώνεται στον βυζαντινολόγο Ροδοκανάκη, όταν θα παίζεται στο Μουσείο Μπενάκη, στον αισθητιστή κοκ. Μετά τη δεκαπεντάλεπτη παρουσίαση, ακολουθεί η παράσταση "Το Βυσσινί Τριαντάφυλλο" με αυτούσιο το κείμενο του ομώνυμου διηγήματος. Ο θεατής κάθε φορά θα ανακαλύπτει και μια διαφορετική πτυχή της προσωπικότητας του λογοτέχνη, συμπληρώνοντας έτσι ένα ένα τα κομμάτια του παζλ», λέει ο σκηνοθέτης. Η ιδέα της παράστασης πραγματοποιείται μέσα από τη ματιά ενός ερευνητή. Ένας νέος που ξόδεψε τη ζωή του στα μπρούντζινα κειμήλια των προγόνων του, νοικιάζει μια νεκροφόρα (!)
και περιπλανιέται το καλοκαιράκι στην Ελλάδα, στήνοντας επετείους (1908- 2008) για έναν σχετικά άγνωστο συγγραφέα, τον Πλάτωνα Ροδοκανάκη. Στις γιορτές που στήνει, ακούγονται μουσικές από μια πλανόδια, ρετρό μπάντα και ταυτόχρονα ενσαρκώνει σε μικρόφωνα τους ήρωες του έργου «Το Βυσσινί Τριαντάφυλλο». Κάποια μέρα, ανάμεσα στα κειμήλια, εμφανίζεται μια νεράιδα (τον νέο παίζει ο ηθοποιός Γιάννης Κλίνης και τη νεράιδα η χορεύτρια Ειρήνη Αλεξίου). «Η παράσταση αναζητά το μυστικό που κρύβει εδώ κι έναν αιώνα το διήγημα του Ροδοκανάκη "Βυσσινί Τριαντάφυλλο". Το μυστικό που "ενέπνευσε" τον Π. Γιαννόπουλο να αυτοκτονήσει μπαίνοντας με το άλογό του στη θάλασσα του Σκαραμαγκά, το μυστικό που ώθησε τον Χρηστομάνο στα δικαστήρια για λογοκλοπή και συνεπήρε ερωτικά τον Λαπαθιώτη. Η ομάδα ταξιδεύει, όπως ο αρχαιολό γος που ανασκάπτει διαφορετικά χώματα, ανασύροντας ένα ένα τα θραύσματα, που συμπληρώνουν τη μορφή τού τόσο σημαντικού, αλλά λησμονημένου Έλληνα λογοτέχνη». Η δραματουργική έρευνα έγινε από τον Άρη Ασπρούλη, η σκηνοθεσία είναι του Γιώργου Σαχίνη, η σκηνογραφία του Γιάννη Σκουρλέτη, η μουσική του Κώστα Δαλακούρα, οι φωτισμοί του Δήμου Αβδελιώδη, η χορογραφία της Ειρήνης Αλεξίου. Οι ομιλητές που θα λάβουν μέρος στις παρουσιάσεις είναι μεταξύ άλλων: Σάββας Κυριακίδης (θεατρολόγος), Άκης Δήμου (θεατρικός συγγραφέας), Ιόλη Καλαβρέζου (βυζαντινολόγος), Γιώργος Κόρδης (αγιογράφος), Κωνσταντίνα Μιχαλοπούλου (επικοινωνιολόγος), Μαρία Διαμάντη (φιλόλογος), Νίκος Σαραφιανός (φιλόλογος- αρθρογράφος), Πανωραία Μενάτου (βυζαντινολόγος), Κωνσταντίνα Ζηροπούλου (θεατρολόγος), Νίκος Δάρδαλης (ιστορικός), Μαρία Ξύδα (αρχιτέκτων), Δέσποινα Λαμπαδά (ιστορικός), Βασίλης Αγιαννίδης (συντηρητής αρχαιοτήτων), Όλγα Θεοδωροπούλου (ιστορικός), Άρης Ασπρούλης (κοινωνιολόγος).