Saturday, April 11, 2015

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΓΙΑ ΝΕΕΣ ΘΕΑΤΡΙΚΕΣ ΟΜΑΔΕΣ


Καθώς οι θεατρικές ομάδες νέων καλλιτεχνών που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να παρουσιάσουν τη δουλειά τους και να επικοινωνήσουν με το κοινό πληθαίνουν, οι διοργανώσεις που απευθύνονται ειδικά σε αυτούς αυξάνονται, λειτουργώντας σαν φυτώριο νέων θεατρικών δυνάμεων.

"Αδελφοί Καραμάζοφ" στο Υπόγειο



Είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι για δεύτερη φορά μέσα στη φετινή σεζόν ένας θίασος καταπιάνεται με τη σκηνική παρουσίαση του μνημειώδους μυθιστορήματος του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι Αδερφοί Καραμάζoφ. Είχε προηγηθεί, στην αρχή της χρονιάς, ο Ηλίας Κουνέλας, που μαζί με την ομάδα του έδωσε τη δική του σκηνική εκδοχή για την εμπειρία της ανάγνωσης του πολυσέλιδου αυτού μυθιστορήματος.

Η σπαρακτική ζωή εν οίκω

ΑΝΝΥ ΚΟΛΤΣΙΔΟΠΟΥΛΟΥ
Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 11/04/2015
Σκηνή από το έργο της Λένας Κιτσοπούλου που ανέβηκε στο Θέατρο Τέχνης.
  • ΛΕΝΑ ΚΙΤΣΟΠΟΥΛΟΥ
  • Μια μέρα, όπως κάθε μέρα, σε ένα διαμέρισμα... σε κατάσταση αμόκ. Ή η ανουσιότητα του να ζεις
  • σκηνοθ: Λένα Κιτσοπούλου
  • θέατρο: Τέχνης (Φρυνίχου)
  • ΛΕΙΑ ΒΙΤΑΛΗ
  • Adio del passato
  • σκηνοθ: Γιώργος Παλούμπης
  • θέατρο: Κάππα
Αντρας και γυναίκα φίλοι, όχι ζευγάρι, στο σπίτι εκείνου. Σε τραπεζάκι μπροστά στον γωνιακό καναπέ (ΙΚΕΑ) δύο λάπτοπ διαφορετικής «κλάσεως», κινητά, κούπες, τσιγάρα, ένα βιβλίο κ.λπ. Τηλεφωνήματα, φωνές, διαπληκτισμοί ο καθένας από το κινητό του, προσήλωση στα μέιλ τους, κουβεντούλα πάνω σε απελπιστικές η απελπισμένες ανουσιολογίες. Ολες αναγνωρίσιμες. Από κουτσομπολιά, συνταγές μαγειρικής, αναζήτηση διαμερίσματος, αξιολογήσεις περιοχών της Αθήνας, ξενοφοβία, οικονομική κρίση μέχρι ζητήματα αφόδευσης, λίγο Καβάφη και διαφορετικά κινηματογραφικά γούστα.

Friday, April 10, 2015

Hθη και έθιμα του Πάσχα σε όλη την Ελλάδα

Κόκκινα λάβαρα στα μπαλκόνια της παλιάς πόλης του Ναυπλίου, τοποθέτησε ο Δήμος ενόψει των εορτασμών του Πάσχα. (ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΜΠΟΥΓΙΩΤΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ)

[Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 07/04/2015]. Το Πάσχα γιορτάζεται με ξεχωριστό τρόπο σε κάθε γωνιά της χώρας και ιδιαίτερα σε ορισμένες περιοχές αναβιώνουν ήθη κι έθιμα που συνθέτουν την κατανυκτική ατμόσφαιρα των ημερών αλλά και προσδίδουν ένα ιδιαίτερο «χρώμα» στην εορταστική αυτή περίοδο. Το «κάψιμο του Ιούδα», η αναπαράσταση της Αποκαθήλωσης του Εσταυρωμένου και η Ανάσταση σε νεκροταφεία είναι ορισμένες μόνο από τις παραδόσεις που συνεχίζονται σε πόλεις και χωριά.

Από τον Δήμο Αβδελιώδη στα αρχαία ελληνικά η Απολογία του Σωκράτη

Με τη δύση του ηλίου θα ξεκινά η παράσταση του ΚΘΒΕ που θα παρουσιαστεί το καλοκαίρι με υπότιτλους σε αρχαιολογικούς χώρους


Σε επιλεγμένους αρχαιολογικούς χώρους και λίγο πριν από τη δύση του ήλιου θα απολογείται ο Σωκράτης, στην καλοκαιρινή παραγωγή του Κ.Θ.Β.Ε. «Απολογία Σωκράτους - με τη δύση του ήλιου», μια ιδέα του Δήμου Αβδελιώδη, ο οποίος έχει αναλάβει τη μετάφραση, τη διδασκαλία του αρχαίου κειμένου, τη σκηνοθεσία και τη διαμόρφωση του σκηνικού χώρου.

Thursday, April 9, 2015

Πανάρχαια έθιμα με συμβολική σημασία στη Μυτιλήνη

Πανάρχαια έθιμα με ιδιαίτερη συμβολική σημασία έχει το Πάσχα στη Λέσβο. Πολλά από αυτά κουβαλήθηκαν στο νησί από τους πρόσφυγες της Μικρασίας που εγκαταστάθηκαν εδώ, άλλα είναι αποκλειστικά ντόπιες ιδιαιτερότητες. Η αναπαράσταση της θραύσης των πυλών του κάτω κόσμου γίνεται στον Άγιο Θεράποντα στην πρώτη Ανάσταση το μεγάλο Σάββατο το πρωί αλλά και το βράδυ της Ανάστασης.

Το έθιμο της «φωτιάς» στην Άρτα και το ταφικό έθιμο στο χωριό Γηρομέρι Φιλιατών

© Παρέχεται από: ΣΚΑΪ.gr έθιμο «φωτιάς», Άρτα 

Καθρέφτης του λαϊκού πολιτισμού της Ηπείρου τα ήθη και τα έθιμα του Πάσχα που διατηρούνται, συνεχίζονται ή αναβιώνουν για μην περάσουν στη λήθη των αιώνων. Στα χωριά της Ηπείρου, οι προετοιμασίες για τη Λαμπρή, ξεκινούν πριν από την Μεγάλη Εβδομάδα με τον καθαρισμό του σπιτιού και το ασβέστωμα της αυλής. Από σπίτι σε σπίτι, το Σάββατο του Λαζάρου, παιδιά αλλα και ηλικιωμένοι έλεγαν τα κάλαντα, κρατώντας ένα καλάθι που ήταν στολισμένο με λουλούδια και κουδούνια, για να το γεμίσουν με αυγά που τους φίλευε ο σπιτονοικοκύρης. Σήμερα, το έθιμο έχει ξεθωριάσει και μόνο σε ελάχιστα χωριά διατηρείται.

Η «Δωδέκατη Νύχτα ή ό,τι προτιμάτε» του Σαίξπηρ στο Studio Μαυρομιχάλη

Αντλώντας έμπνευση από κινησιολογικά στοιχεία πτηνών, η ομάδα επιχειρεί μια διασκευή βασισμένη στα «σμήνη» των ανθρώπων που κατοικούν τα αστικά περιβάλλοντα σήμερα. Πώς αντιδρούν αυτά τα ανθρώπινα σμήνη στον έρωτα; Πόσο γρήγορα μεταδίδεται το μικρόβιο του έρωτα και τι μορφές παίρνει τελικά;

Wednesday, April 8, 2015

Μικρές ιστορίες φυλακισμένων γυναικών

theatro_filaki.jpg
 
Παράσταση του «Vault» στις φυλακές Ελεώνα Θήβας, όλος ο θίασος επί σκηνής
Γυναικείες Φυλακές Ελεώνα Θήβας ή αλλιώς Κατάστημα Κράτησης Γυναικών. Γύρω στις 450 γυναίκες κρατούνται στη μεγαλύτερη γυναικεία φυλακή στην Ελλάδα, ανάμεσά τους πολλές Ρομά, αρκετές Ελληνίδες, δεκάδες ανήλικες, γυναίκες από τα Βαλκάνια, ελάχιστες με καταγωγή από την Πολωνία ή τη Γερμανία και πολλές μωρομάνες. Αλλες για ναρκωτικά, άλλες για ανθρωποκτονία και πολλές για οικονομικά εγκλήματα (υπεξαιρέσεις και οφειλές). Οι τελευταίες μάλιστα, ως επί το πλείστον Ελληνίδες, έχουν αυξηθεί εντυπωσιακά τα χρόνια της κρίσης. Είναι και μερικές που εκτίουν την ποινή τους περιμένοντας την απόφαση του Εφετείου. Δεν είναι λίγες οι φορές που η καθυστερημένη απόφαση (3 με 4 χρόνια μετά) τις κρίνει «αθώες».

ΕΡΡΙΚΟΣ ΛΙΤΣΗΣ: «Ο έρωτας είναι το μόνο αντίδοτο στην κόλαση»

Ενας διπλωμάτης καριέρας, μια λαμπερή τηλεπαρουσιάστρια ειδήσεων και ένας βραβευμένος φωτορεπόρτερ συναντώνται σε έναν τόπο αφιλόξενο, εφιαλτικό.

Ερρίκος Λίτσης, Κώστας Καζανάς και Νάνα Παπαδάκη πρωταγωνιστούν στην παράσταση που έχει σκηνοθετήσει ο Γ. Γιανναράκος

Ενας διπλωμάτης καριέρας, μια λαμπερή τηλεπαρουσιάστρια ειδήσεων και ένας βραβευμένος φωτορεπόρτερ συναντώνται σε έναν τόπο αφιλόξενο, εφιαλτικό. Θα έρθουν αντιμέτωποι με τις ορατές και λιγότερο ορατές μορφές βίας που μας συγκροτούν ως ατομικά και συλλογικά υποκείμενα. Κουβαλούν μαζί τους πάθη, μυστικά και ενοχές, που τους ενώνουν και τους χωρίζουν, που θα τους οδηγήσουν σε σύγκρουση μέχρι θανάτου ή έρωτα.

Εθνικό Θέατρο: Ο Χατζάκης «δεν ελέγχεται πειθαρχικά από κανέναν»

Όπως αναφέρει το Non paper, ο Σωτήρης Χατζάκης ισχυρίστηκε ανάμεσα στα άλλα πως «με προχθεσινή απόφαση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, επιβεβαιώθηκε ότι το Εθνικό Θέατρο δεν έχει καμία υποχρέωση ανάρτησης των συμβάσεων με τους καλλιτέχνες στο διαδίκτυο-Διαύγεια». Οι περιπέτειες του Εθνικού Θεάτρου φαίνεται ότι δεν έχουν τέλος. Non paper του Εθνικού Θεάτρου αναφέρει ότι ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Σωτήρης Χατζάκης - από τον οποίο ο Νίκος Ξυδάκης έχει ζητήσει την παραίτηση του - «κατέθεσε τις έγγραφες απόψεις του για τα ζητήματα που ζητήθηκαν στο Πρωτόκολλο του αναπληρωτή υπουργού Πολιτισμού».

Τολμώντας… βουτιές [Νατάσα Τριανταφύλλη]

Η Νατάσα Τριανταφύλλη ερωτεύτηκε τους «Αδελφούς Καραμάζοφ» και τους μεταφέρει στο θέατρο


Κείμενο: Δημήτρης Χαλιώτης / Φωτογραφία: Στέφανος Καστρινάκης, Πρώτο Θέμα, 08/04/2015

 Η Νατάσα Τριανταφύλλη είναι ένας άνθρωπος που αγαπά βαθιά το θέατρο αλλά αγαπά πολύ και τη ζωή. Είναι δηλαδή ένας φυσιολογικός άνθρωπος. Ξέρεις ότι μπορείς να πας για καφέ μαζί της και δεν θα μιλάτε δυο ώρες μόνο για το θέατρο. Με λίγα λόγια, δεν είναι μία αυτιστική καλλιτέχνης. «Στην Ελλάδα ακόμα είμαστε πολύ συμπλεγματικοί με το θέμα της αφοσίωσης σε κάτι. Θεωρούμε ότι η αφοσίωση συνεπάγεται στέρηση, ενώ αντίθετα το να λες πως δεν μπορείς να ζήσεις χωρίς την τέχνη σου επιτάσσει το να είσαι πολύ ανοιχτός στη ζωή για να μπορέσεις επιστρέψεις τις εμπειρίες σου στην τέχνη σου», μου λέει.

Η ένταση παραμένει στις κρατικές σκηνές

Στιγμιότυπο από παλαιότερη παράσταση του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, παρουσία του τέως Προέδρου της Δημοκρατίας Κάρολου Παπούλια αλλά και του καλλιτεχνικού διευθυντή του οργανισμού Γιάννη Βούρου.

ΟΛΓΑ ΣΕΛΛΑ, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 08/04/2015
Ολες οι πλευρές στο μόνο που συμφωνούν είναι ότι αυτό που ζούμε είναι πρωτόγνωρο. Διότι τέτοιο μπέρδεμα πράγματι δεν θυμάται κανείς. Κι όχι μόνο για τη διένεξη ανάμεσα στον αναπληρωτή υπουργό Νίκο Ξυδάκη και το Εθνικό Θέατρο, τον νυν καλλιτεχνικό διευθυντή του Σωτήρη Χατζάκη και το Δ.Σ. τού από το υπουργείο εποπτευόμενου οργανισμού, που συνεχίζεται με αμείωτη ένταση, αλλά και για το νέο μέτωπο που αφορά το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, απ’ όπου και υπήρξαν χθες οι πιο ηχηρές εξελίξεις.

Νέα σκηνή, φρέσκες προτάσεις

Μια σκηνή από την παράσταση «Ταξίδι στην έρημο», σε σκηνοθεσία του Γιώργου Γιανναράκου, που παρουσιάζεται στον νέο θεατρικό χώρο, στο Radar.

Με την άνοιξη ξεκίνησε. Σε μια περιοχή που δεν μπορεί να πει κανείς ότι είναι θεατρική πιάτσα. Ομως, το θέατρο Radar (πλ. Αγίου Ιωάννη και Πυθέου 93, στον σταθμό «Αγ. Ιωάννης» του Μετρό) μετριέται πλέον στις θεατρικές σκηνές της πόλης. Την καλλιτεχνική του διεύθυνση έχει αναλάβει η ηθοποιός, σκηνοθέτις και συγγραφέας Αναστασία Παπαστάθη (είναι και ιδρύτρια του θεάτρου FUGA). Συνεργάτες της σ’ αυτό το νέο εγχείρημα οι: Πάνος Φορτούνας (μουσικός, συνθέτης, τραγουδοποιός), Ειρήνη Παγώνη (ενδυματολόγος, σκηνογράφος) και η Γεωργία Ζώη, ηθοποιός και αρχιτέκτων, που υπογράφει και τον πολύ εντυπωσιακό σχεδιασμό του χώρου.

«Μέσα από το σκοτάδι περάσαμε από την έρευνα στη δημιουργία»

Η Ιωάννα Παγιατάκη και ο Κωνσταντίνος Γαβαλάς στο «Zyklon ή το πεπρωμένο» που ανεβαίνει την ερχόμενη εβδομάδα στο θέατρο «Αλκμήνη».

«Δεν θέλω να σκεφτώ άλλο, θέλω μόνο να ακούσω», λέει η ηρωίδα του «Zyklon ή το πεπρωμένο» του νέου έργου του Θανάση Τριαρίδη που ανεβαίνει την ερχόμενη εβδομάδα (15/4) στο θέατρο Αλκμήνη. Μετά τη μεγάλη επιτυχία που είχε το έργο του «Μένγκελε» ο συγγραφέας επιστρέφει για να μιλήσει σχετικά με το αέριο Zyklon B, το μέσο θανάτωσης των κρατουμένων του Αουσβιτς. Ο ίδιος ο Τριαρίδης αφιερώνει το κείμενό του στη μνήμη του ολέθρου του Ολοκαυτώματος και στην «ανυπόφορη ιστορία που εισβάλλει στο ανυπεράσπιστο παρόν των ανθρώπων».

Τρίτωσε το στεφάνι

Η παράσταση που βασίζεται στο εμβληματικό μυθιστόρημα του Κώστα Ταχτσή «Το τρίτο στεφάνι», σε σκηνοθεσία Τάκη Τζαμαργιά, επισκέπτεται τον Πειραιά

Το έχουμε δει να μεταφέρεται στην τηλεόραση το «Τρίτο στεφάνι», το εμβληματικό μυθιστόρημα του Κώστα Ταχτσή, το είδαμε και πριν από λίγα χρόνια στο θέατρο σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή σε μια επιτυχημένη παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου. Ενα έργο σαν αυτό δεν εξαντλείται εύκολα ωστόσο. Επομένως, ίσως θα ήταν χρήσιμο να το τιμήσουμε και τώρα που έπειτα από μια πολύ επιτυχημένη θεατρική περίοδο στην Κεντρική Σκηνή του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου (ΘΟΚ), το «Τρίτο στεφάνι», σε σκηνοθεσία Τάκη Τζαμαργιά, δραματοποίηση Σάββα Κυριακίδη και μουσική Ευανθίας Ρεμπούτσικα, έρχεται και στην Ελλάδα (στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά).

12 ερωτήσεις στην Μυρτώ Αλικάκη

Η ηθοποιός αυτόν τον καιρό έχει διπλή παρουσία: κινηματογραφική και θεατρική. Πρωταγωνιστεί στη ρομαντική κομεντί του Χρήστου Δήμα «Αmore mio» αλλά και στην «Πιάφ» στο Εθνικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία Πέτρου Ζούλια

Επανέρχεστε κινηματογραφικά με το «Αmore mio». Ποιο είναι το θέμα της ταινίας; «Πρόκειται για μια ταινία σπονδυλωτή, υπάρχουν πολλές ιστορίες που συνδέονται μεταξύ τους και όλες αφορούν την ερωτική απιστία».

Tuesday, April 7, 2015

Παραιτήθηκαν η Πρόεδρος και ο Αντιπρόεδρος του ΔΣ του ΚΘΒΕ

  • Επιστολές στον Ν.Ξυδάκη - Τι δήλωσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γ.Βούρος
Με δύο επιστολές που έστειλαν, σήμερα, Μεγάλη Τρίτη, στον αναπληρωτή υπουργό Πολιτισμού Νίκο Ξυδάκη, παραιτήθηκαν η Πρόεδρος και ο Αντιπρόεδρος του Δ.Σ. του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, Μένη Λυσαρίδου και Φίλιππος Γράψας.  

Ακολουθούν τα πλήρη κείμενα των επιστολών:

Τρεις θίασοι Βρετανών περφόρμερ για την αμερικανική ποπ κουλτούρα

Oι Action Hero από το Μπρίστολ θα παρουσιάσουν την περφόρμανς «Hoke’s Bluff» στο φεστιβάλ «Αmericana», στις 25 και 26 Απριλίου, στο Bios.

ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΣΑΝΟΥΔΟΥ, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 07/04/2015

Tρεις πρωτοπόρες καλλιτεχνικές ομάδες είναι προσκεκλημένες στο φεστιβάλ περφόρμανς και live art, που διοργανώνει, από τις 23 ώς τις 26 Απριλίου, το Bios υπό τον... παραπλανητικό τίτλο «Americana», αφού οι συμμετέχοντες προέρχονται από τη Βρετανία. Ωστόσο, κοινό σημείο αναφοράς και για τους τρεις θιάσους αποτελεί η εικονογραφία της αμερικανικής ποπ κουλτούρας, όπως διαμορφώνεται –και εξάγεται– από τα ΜΜΕ, τον κινηματογράφο, τη μουσική και τη διαφήμιση.

Παράσταση για την ειρήνη και τη δημοκρατία

O ηθοποιός Γιάννος Περλέγκας στο «Ζ» και στο Στρασβούργο.

ΟΛΓΑ ΣΕΛΛΑ, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 07/04/2015
Είχε παρουσιαστεί στη Νέα Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος» του Εθνικού Θεάτρου, πριν από περίπου τρία χρόνια. Επρόκειτο για μια πολύ επιτυχημένη μεταφορά του κλασικού, πλέον, μυθιστορήματος του Βασίλη Βασιλικού «Ζ», που έγινε παγκοσμίως γνωστό από την κινηματογραφική μεταφορά του σε σκηνοθεσία Κώστα Γαβρά. Στη Νέα Σκηνή του Εθνικού, τη σκηνοθεσία υπέγραφε η Εφη Θεοδώρου.

Monday, April 6, 2015

Αντώνης Φωνιαδάκης: Ο διεθνής Ελληνας χορογράφος

ΑΝΝΑ ΓΡΙΜΑΝΗ, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 06.04.2015

Εικονογράφηση: Tιτίνα Χαλματζή
Ο Αντώνης Φωνιαδάκης είναι χορογράφος και ζει στη Λυών. Συνεργάζεται με διάφορα θέατρα και πολιτιστικούς οργανισμούς σε Ευρώπη και Αμερική. Οι παραστάσεις του νέου έργου του, «Wisteria Maiden», θα δοθούν στο Μέγαρο Μουσικής στην Αθήνα στις 22, 23, 24 και 25 Απριλίου, και στη Θεσσαλονίκη στις 29 Απριλίου.

Οι «Βάκχες» της Λυδίας Κονιόρδου

Ανακοινώθηκαν τα θερινά σεμινάρια αρχαίου δράματος

Οι «Βάκχες» της Λυδίας Κονιόρδου


  Θερινό σεμινάριο αρχαίου δράματος θα πραγματοποιήσει η ηθοποιός, σκηνοθέτης και καθηγήτρια Λυδία Κονιόρδου σε συνεργασία με το θέατρο «Αλώνι» από τις 20 Ιουλίου ως τις 2 Αυγούστου, στον Άγιο Γεώργιο Πηλίου. Το θέμα του σεμιναρίου θα είναι οι «Βάκχες» του Ευριπίδη. Το σεμινάριο απευθύνεται σε ηθοποιούς και σπουδαστές δραματικών σχολών από την Ελλάδα και το εξωτερικό ενώ υποστηρίζεται από το Κέντρο Αρχαίου Δράματος «Δεσμοί». Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου, οι συμμετέχοντες θα έχουν τη δυνατότητα, μεταξύ άλλων, να κάνουν σωματική και φωνητική εξάσκηση στο αρχαίο δράμα και να παρακολουθήσουν ομιλία του θεατρολόγου Βάλτερ Πούχνερ.

Σε σοβαρές καταγγελίες κατά Ν. Ξυδάκη προχώρησε ο Σ. Χατζάκης

  • Κλιμακώνεται η μεταξύ τους διαμάχη - Τι απαντάει το υπουργείο Πολιτισμού
Διαστάσεις ανοιχτής κόντρας έχει λάβει πλέον η διαμάχη του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου Σωτήρη Χατζάκη με τον υπουργό αναπληρωτή Πολιτισμού Νίκο Ξυδάκη. Με δήλωσή του που διανεμήθηκε το απόγευμα της Μ. Δευτέρας ο Σωτήρης Χατζάκης κατηγορεί τον Ν. Ξυδάκη ότι τον συκοφαντεί επανειλημμένως και προσβάλλει ευθέως και με υπαινιγμούς την τιμή και την υπόληψή του. Μάλιστα υποστηρίζει ότι όταν αρνήθηκε να παραιτηθεί από τη θέση του, ο Ν. Ξυδάκης τον απείλησε ότι θα του στείλει το ΣΔΟΕ! Ζητάει δε την παρέμβαση του ίδιου του Πρωθυπουργού.

Φιλουμένα του Εντουάρντο ντε Φιλίππο


ΚΤΙΡΙΟ ΤΣΙΛΛΕΡ - ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
Στις  φτωχογειτονιές της Νάπολης, ο ευκατάστατος έμπορος Ντομένικο Σοριάνο γνωρίζει σ’ έναν οίκο ανοχής τη νεαρή Φιλουμένα. Την ερωτεύεται, την παίρνει στο σπίτι του και της εμπιστεύεται τη διαχείριση του σπιτιού και της επιχείρησής του. Η Φιλουμένα τον υπηρετεί με πίστη και αφοσίωση, αλλά εκείνος δεν τη θεωρεί άξια να γίνει γυναίκα του. Ύστερα από είκοσι χρόνια συμβίωσης, ο Σοριάνο ετοιμάζεται να παντρευτεί μια πολύ νεότερή του γυναίκα. Η Φιλουμένα, που δεν αντέχει πια την αγνωμοσύνη και τις απιστίες του Σοριάνο, παριστάνει την ετοιμοθάνατη, κι έτσι τον πείθει να την παντρευτεί. Όταν όμως ο Σοριάνο καταλαβαίνει το κόλπο, καταφέρνει να ακυρώσει το γάμο. Τότε η Φιλουμένα χρησιμοποιεί ένα ύστατο όπλο, που οδηγεί τον Σοριάνο σε μια νέα θεώρηση της ζωής – κάτι που μέχρι τότε δεν μπορούσε καν να φανταστεί…

ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ: Παραστάσεις που συνεχίζουν μετά το Πάσχα

Η Σοφία Φιλιππίδου στις Ευτυχισμένες Μέρες

Κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας όλες οι σκηνές του Εθνικού Θεάτρου αργούν. Όλες οι παραστάσεις καθώς και οι κοινωνικές δράσεις (Επισκεπτήριο, ΦΟ – ΡΑ STOP, Θέατρο «κατ΄ οίκων») συνεχίζουν κανονικά και μετά το Πάσχα ως εξής:

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
«Φιλουμένα» του Εντουάρντο Ντε Φιλίππο
Λήξη παραστάσεων 24/5

● «Sherk, το μιούζικαλ»
λήξη παραστάσεων 10/5

Παράταση παραστάσεων μετά το Πάσχα στο Θέατρο Τέχνης


Παράταση παραστάσεων μετά το Πάσχα στο Θέατρο Τέχνης 
   Αναλυτικό πρόγραμμα παρατάσεων:  
Υπόγειο   Πεσμαζόγλου 5, Αθήνα
τηλέφωνο ταμείου: 2103228706
προπώληση:  www.viva.gr  
 
«Το νησί των σκλάβων»  του Πιέρ Ντε Μαριβώ
Μετάφραση - Σκηνοθεσία: Μαριάννα Κάλμπαρη
Παίζουν: Νίκος Αλεξίου, Βίκυ Βολιώτη, Κατερίνα Λυπηρίδου, Αινείας Τσαμάτης, Κωνσταντίνος Ευστρατίου.
Από 17 Απριλίου έως 17 Μαΐου, Παρασκευή και Σάββατο 21:15, Κυριακή 19:30
Είσοδος: Παρασκευή 10 ευρώ, Σάββατο και Κυριακή 16 ευρώ και 12 ευρώ μειωμένο 

Τι μας έμεινε από τη θεατρική σεζόν 2014-15

 Μπορεί μετά το Πάσχα να μας περιμένουν αρκετές σημαντικές πρεμιέρες, αλλά ως είθισται η θεατρική σεζόν λήγει την Κυριακή των Βαΐων. Αυτή η ημερομηνία σηματοδοτεί και την ανασκόπηση όσων είδαμε τους μήνες που πέρασαν, βολιδοσκοπώντας τις τάσεις και τα πρόσωπα που σημάδεψαν το θεατρικό γίγνεσθαι. Ας ρίξουμε λοιπόν μια ματιά τι είδαμε φέτος και τι μας έμεινε. Αυτό που σημάδεψε τη θεατρική σεζόν 2014-15 είναι ο μεγάλος αριθμός των παραστάσεων. Ήδη έχουν ανέβει σχεδόν 900 και αναλογιζόμαστε όχι μόνο τι προλάβαμε να δούμε, αλλά και τι χάσαμε. Οι παραστάσεις που διαρκούν για μήνες αποτελούν παρελθόν και τη θέση τους έχουν πάρει παραστάσεις-κομήτες που ανεβαίνουν για περιορισμένο χρονικό διάστημα, με τις απαραίτητες παρατάσεις στο τέλος.

Χατζάκης: Ο Ξυδάκης απείλησε να μου φέρει το ΣΔΟΕ

Με φόντο τη διαμάχη για το Εθνικό
Χατζάκης: Ο Ξυδάκης απείλησε να μου φέρει το ΣΔΟΕ
Ο Σωτήρης Χατζάκης   (Φωτογραφία:  ΑΠΕ )


Επίθεση στον αναπληρωτή υπουργό Πολιτισμού εξαπέλυσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, Σωτήρης Χατζάκης, στο πλαίσιο της διαμάχης που έχει ξεσπάσει μετά την άρνηση του κ. Χατζάκη να παραιτηθεί. Ο κ. Χατζάκης κατηγορεί τον κ. Ξυδάκη ότι τον συκοφαντεί επανειλημμένως και ότι όταν αρνήθηκε να παραιτηθεί, απείλησε ότι θα του στείλει τον ΣΔΟΕ. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου κατηγορεί τον κ. Ξυδάκη ότι «προσβάλλει, ευθέως και με υπαινιγμούς σε κάθε ευκαιρία, την τιμή και την υπόληψή» του, ως πολίτη και ως καλλιτέχνη και ως δημόσιου λειτουργού.

«Η επίσκεψη της γηραιάς κυρίας»

«Η επίσκεψη της γηραιάς κυρίας»
Του Γιώργου Βαϊλάκη, Ημερησία, 04/04/2015

Συνδυάζει το κωμικό με το τραγικό, το μακάβριο, το παράλογο και το γκροτέσκο, με τα περισσότερα θεατρικά έργα του να αρχίζουν εύθυμα και να συνεχίζονται εφιαλτικά. Ο λόγος για τον Φρήντριχ Ντύρρενματ του οποίου χαρακτηριστικό δείγμα της δουλειάς του είναι αναμφίβολα το εμβληματικό έργο «Η επίσκεψη της γηραιάς κυρίας» που θα παρουσιάζεται, από την Παρασκευή 17 Απριλίου έως την Κυριακή 31 Μαΐου στο Θέατρο Βρετάνια, σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Κοέν. Πρωταγωνιστούν οι Μίρκα Παπακωνσταντίνου, Δημήτρης Πιατάς, Υβόννη Μαλτέζου και Αιμιλία Υψηλάντη.

Στα ίχνη των δολοφόνων του αυτοκράτορα Κλαύδιου... ΠΡΕΜΙΕΡΑ ΣΤΟ BETON7

Eνας Ρακίνας υπό το ανακριτικό φως της Διεθνούς Αστυνομίας και των Ιατροδικαστών: ήταν αλλεργικός στα μανιτάρια ο αυτοκράτορας Κλαύδιος ή δηλητηριάστηκε με περίτεχνο τρόπο; Θα εξιχνιάσει έγκαιρα το μυστήριο η εγκληματολογική ομάδα ή θα τους προλάβει ένας επόμενος φόνος; Η Αναστασία Κουμίδου διασκευάζει και σκηνοθετεί το «Criminal Code: Britannicus», βασισμένο στο έμμετρο αριστουργηματικό έργο του Ρακίνα «Βρετανικός».

Οι ήρωες του Ρακίνα γίνονται μάρτυρες και ύποπτοι ταυτόχρονα. Ολοι απειλούν και απειλούνται σε ένα πολιτικό περιβάλλον πλήρους πολιτικής αστάθειας...
Οι ήρωες του Ρακίνα γίνονται μάρτυρες και ύποπτοι ταυτόχρονα. Ολοι απειλούν και απειλούνται σε ένα πολιτικό περιβάλλον πλήρους πολιτικής αστάθειας...
Η παράσταση ανεβαίνει στο Beton7, στις 15 του μήνα. Μέσω της διασκευής της ρακινικής εκδοχής του Νέρωνα μεταφερόμαστε στα γραφεία της Διεθνούς Αστυνομίας, όπου ξανανοίγει ο φάκελος του αιφνίδιου θανάτου του ανώτατου άρχοντα Κλαύδιου. Οι ήρωες του Ρακίνα γίνονται μάρτυρες και ύποπτοι ταυτόχρονα. Ανιχνεύονται δηλητήρια και ερευνώνται ειδεχθείς φόνοι, αλλά ο ένοχος παραμένει ασύλληπτος. Ολοι απειλούν και απειλούνται σε ένα πολιτικό περιβάλλον πλήρους πολιτικής αστάθειας.

Βιολιστής ελληνοαμερικανικής συμμαχία

  • Το θεατρικό έργο που εδώ και 50 χρόνια δεν έχει πάψει να «μιλά» σε όλον τον κόσμο, ανεβαίνει στο Badminton σε σκηνοθεσία Ρομπ Ρουτζιέρο
Ζουμπουλάκης Γιάννης, Το Βήμα: 05/04/2015
Βιολιστής ελληνοαμερικανικής συμμαχίας
Ο σκηνοθέτης Ρομπ Ρουτζιέρο και ο βιολιστής της παράστασης Μαξ Τσάκερ



  «If I were a rich man/ Ya ha deedle deedle, bubba bubba deedle deedle dum…».

Ο βασικός στίχος, που είναι και ο τίτλος του κεντρικού τραγουδιού ενός από τα πιο δημοφιλή θεατρικά μιούζικαλ στην ιστορία του Μπρόντγουεϊ, επανέρχεται αυτές τις μέρες στο προσκήνιο. Πρόκειται φυσικά για τον «θρήνο» του Τέβιε (και highlight) του έργου «Ο βιολιστής στη στέγη». Ο Τέβιε, ο πνευματώδης γαλατάς με τις πέντε κόρες, τη λαχτάρα για ζωή, την αγάπη για την οικογένεια και τους συγχωριανούς. Ο Τέβιε, θύμα του ξεριζωμού και της μετανάστευσης ο οποίος θα βρεθεί στη μέση της σύγκρουσης ανάμεσα στις παραδόσεις που πιστεύει και στην αλλαγή, ανάμεσα στην πίστη και στην πραγματικότητα. Αυτός ο Τέβιε από την Παρασκευή 17 Απριλίου επιστρέφει ανανεωμένος στο θέατρο Badminton σε μια παραγωγή της Goodspeed Opera House και με το πρόσωπο του Γρηγόρη Βαλτινού ο οποίος τον έχει υποδυθεί στο παρελθόν. Αργότερα, από 5 ως 14 Ιουνίου, η παράσταση θα ανεβεί και στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.

Δημήτρης Πιατάς: «Ηθική του παρόντος στην Ελλάδα είναι η απάτη

Ζουμπουλάκης Γιάννης, Το Βήμα: 05/04/2015
Δημήτρης Πιατάς: «Ηθική του παρόντος στην Ελλάδα είναι η απάτη»
Ο Δημήτρης Πιατάς φωτογραφημένος στο σπίτι του για το «Βήμα»
 
«Τη δεκαετία του 1970, μαθητής της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, νέος ηθοποιός και βοηθός σκηνοθέτη του Σπύρου Ευαγγελάτου στο Αμφι-Θέατρο, όλα μου τα χρήματα έγιναν μηχανήματα λήψεως και προβολής για ταινίες» λέει ο Δημήτρης Πιατάς. Κατέγραφε πρόβες, παραστάσεις, χάπενινγκ, χαβαλέ προβολές σε μακαρόνια-πάρτι με τους συναδέλφους του. Σε περιοδεία με το Αμφι-Θέατρο στη Ρωσία αγόρασε μηχανήματα ημιεπαγγελματικά και αργότερα πούλησε μια βαριά μηχανή προβολής 16 mm στον διευθυντή φωτογραφίας Δημήτρη Παπακωνσταντή.

Συγκινητική «Αλεπουδίτσα»

Τουλάτου Ισμα Μ., Το Βήμα, 05/04/2015
Τελευταία παράσταση απόψε για την «Πονηρή αλεπουδίτσα» του Γιάνατσεκ στην Εθνική Λυρική Σκηνή. Αν προλαβαίνετε, σπεύσατε. Η παράσταση του βρετανού σκηνοθέτη Ντέιβιντ Πάουντνι, με τα σκηνικά και τα κοστούμια της Μαρία Μπγέρνσον, είναι ένα άκρως αποτελεσματικό «αντίδοτο» στο άγχος και στα προβλήματα της καθημερινότητας. Γοητευτική, κομψή, συγκινητική και γεμάτη από μαγικές εικόνες. Eίναι πράγματι πολύ δύσκολο να πιστέψει κανείς ότι πρωτοανέβηκε - από την Εθνική Οπερα της Ουαλίας και την Οπερα της Σκωτίας - πριν από 35 ολόκληρα χρόνια. Διατηρεί ακέραιη τη φρεσκάδα της και καταφέρνει με το παραπάνω να κεντρίσει το αισθητήριο του σημερινού θεατή. Κάθε άλλο παρά τυχαία λοιπόν η ανθεκτικότητά της στον χρόνο και η λαμπρή διαδρομή της σε σημαντικά λυρικά θέατρα ανά τον κόσμο.

7 σκηνοθέτες ανατρέπουν τα στερεό

  • Ανήκουν στη νέα γενιά του θεάτρου, πειραματίζονται, συνεργάζονται με συνομήλικούς τους ηθοποιούς και κατορθώνουν να έχουν κοινό. Ποιοι είναι, πώς δουλεύουν, τι σκέφτονται
Λαζαρίδου Αστερόπη, Το Βήμα: 05/04/2015

Εχουν όλοι κάτι κοινό, κι ας μην ανήκουν ακριβώς στην ίδια γενιά: άρχισαν να σκηνοθετούν σε νεαρή ηλικία, ποντάροντας σε νέους ηθοποιούς και σημειώνοντας επιτυχία με τις παραστάσεις τους. Τα βραβεία Χορν και Μερκούρη φιλοξενούν όλο και πιο συχνά στις λίστες τους νικητές και υποψηφίους που έχουν προκύψει από τέτοιου είδους νεανικές συνευρέσεις και όχι από το χέρι κάποιου «φτασμένου» σκηνοθέτη. Το κοινό με τη σειρά του δεν δελεάζεται πλέον από τα ονόματα-κράχτες, αλλά γεμίζει θέατρα που υπογράφει ένα σύνολο δημιουργικών ανθρώπων. Κάτι έχει αλλάξει.

Ξυδάκης - Χατζάκης και στη μέση το Εθνικό

  • Οξύνεται η αντιπαράθεση του υπουργείου Πολιτισμού με τον καλλιτεχνικό διευθυντή της πρώτης σκηνής της χώρας. Οι καταγγελίες, οι έλεγχοι και οι εξελίξεις της κρίσης
Την περασμένη Τρίτη 31 Μαρτίου, στις 11.30 το πρωί, κλήθηκε το διοικητικό συμβούλιο του Εθνικού Θεάτρου στο γραφείο του αναπληρωτή υπουργού Πολιτισμού Νίκου Ξυδάκη. Παρόντες ήταν οι δύο εκπρόσωποι των ηθοποιών, ο πρόεδρος Γιώργος Στεφανάκης, ο αντιπρόεδρος Γιώργος Μανιώτης και ο Γιάννης Μετζικώφ. Απούσα η Κατερίνα Χέλμη (βρίσκεται στο εξωτερικό) και ο Ερρίκος Μπελιές (εκ της Ενώσεως Συγγραφέων) λόγω ατυχήματος. 
«Θέλω να μου παραδώσετε όλες τις συμβάσεις, όλα τα συμβόλαια με εξωτερικούς συνεργάτες της διετίας 2014-2015» φέρεται να τους είπε ο κ. Ξυδάκης.

Sunday, April 5, 2015

Εσβησε η Ελένη Λαζαρίδου. Στα 83 της...

  • Η Θεσσαλονίκη αποχαιρέτησε χθες την Ελένη Λαζαρίδου, μέλος του Ιδρύματος Φίλων Μελίνας Μερκούρη και επί σειρά ετών του ΔΣ του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, που έφυγε σε ηλικία 83 ετών.
Γνωστή και αγαπητή στον κόσμο των γραμμάτων και της τέχνης, η Ελένη Λαζαρίδου πρωτοστατούσε στις εκδηλώσεις που γίνονταν από το Ιδρυμα Φίλων Μελίνας Μερκούρη, στο οποίο ήταν από τα ιδρυτικά του μέλη. Τον Ιούλιο του 1983 διορίστηκε μέλος του ΔΣ του ΚΘΒΕ και τις επόμενες θεατρικές περιόδους (1983-1989) διετέλεσε γενική γραμματέας του.
Ξεκίνησε τη δημοσιογραφική της πορεία από την εφημερίδα «Δράση» στις αρχές της δεκαετίας του '60. Υπήρξε ραδιοφωνική παραγωγός στο ραδιόφωνο της ΕΡΤ3 από τη δεκαετία του '80, ιδρυτικό μέλος της Μακεδονικής Καλλιτεχνικής Εταιρείας «Τέχνη» και του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. Διετέλεσε διευθύντρια του τμήματος Δημοσίων Σχέσεων της ΔΕΘ, ενώ έγραψε πεζά, ποιήματα και, το βιβλίο «Πειραματική σκηνή της "Τέχνης" - 11 χρόνια θέατρο στη Θεσσαλονίκη» (1990).

«Ηρωες του πάθους οι Καραμαζόφ»

ΣΤΟ «ΥΠΟΓΕΙΟ» ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ
  • «Κόλαση είναι το μαρτύριο του να μην αγαπάει κανείς». Εικόνες, πρόσωπα, σχέσεις, ατμόσφαιρες, ήχοι που συνδυάζουν τις πιο ασυμβίβαστες αντιφάσεις.

Ο Λάζαρος Γεωργακόπουλος σε σκηνή από τους «Αδερφούς Καραμαζόφ»
Ο Λάζαρος Γεωργακόπουλος σε σκηνή από τους «Αδερφούς Καραμαζόφ»

Που αποκαλύπτουν «τον καραμαζοφικό άνθρωπο» που όλοι κρύβουμε μέσα μας, ικανό να κινείται και να βλέπει, ταυτόχρονα ψηλά τον κόσμο των ιδανικών και κάτω τον κόσμο της πτώσης και των πολυαίμακτων παθών του. Τον άνθρωπο που αγωνίζεται να βρει την αγάπη.

Μια γοητευτική παράσταση [Ο γάμος του Φίγκαρο]

ΑΝΝΥ ΚΟΛΤΣΙΔΟΠΟΥΛΟΥ
Σκηνή από τον «Γάμο του Φίγκαρο» σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού.

  • ΠΙΕΡ ΜΠΟΜΑΡΣΕ
    Ο γάμος του Φίγκαρο
    σκηνοθ: Στάθης Λιβαθινός
    θέατρο: Μέγαρο Μουσικής
Οι χρονιές 1783-84 ήταν, ίσως, οι σημαντικότερες για το πολυσχιδές και δυσύνοπτο έργο που άφησε (και δεν άφησε) πίσω του ο πιο ετεροτάλαντος, πολυπράγμων και τυχοδιώκτης Γάλλος πολίτης του 18ου αιώνα. Το 1783, ξεκινά ο Μπομαρσέ την έκδοση των απάντων του Βολταίρου (ολοκληρώθηκε το 1789!) και το 1784, μετά έξι χρόνια απαγορεύσεων, είδε στη σκηνή τον θρίαμβο του «Γάμου του Φίγκαρο», που θεωρήθηκε προάγγελος της Γαλλικής Επανάστασης.

Αυτοδιαχείριση και ποσοστά είναι η λύση για το θέατρο;

Από αριστερά: Γιάννος Περλέγκας, Παναγιώτης Σούλης, Δημήτρης Τάρλοου. 

  • ΓΙΩΤΑ ΣΥΚΚΑ, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 05/04/2015
Γιάννος Περλέγκας, ηθοποιός, σκηνοθέτης

Μπήκα στα ποσοστά για δύο δουλειές μου που αγαπάω: το «Ιμμάνουελ Καντ» του Μπέρνχαρντ (Θέατρο Τέχνης), που είναι η πρώτη μου σκηνοθεσία (με τον Μάκη Παπαδημητρίου στον ρόλο του Καντ), και το «Loot» του Τζο Ορτον (Θέατρο Νέου Κόσμου) που σκηνοθετεί ο Μάκης. Επιλέξαμε αυτή τη στάση τραβώντας μαζί μας και άλλους. Το Θ. Τέχνης μάς έδωσε χρήματα για τα σκηνικά καλύπτοντας και το κατώτερο δυνατό ένσημο χωρίς να το επωμιζόμαστε εμείς στα ποσοστά. Με 7 ηθοποιούς και 70-80 θεατές κατά μέσον όρο, μοιραζόμαστε το 32% επί των εισπράξεων. Δεν υπάρχει περίπτωση να βγάλουμε χρήματα.

Ενας μάγος που δεν πιστεύει στη μαγεία

Σκηνοθέτες


  • Η ΑΥΓΗ, 04.04.2015
Γράφει ο Πάνος Σκουρολιάκος*
Eν αρχή ην ο ηθοποιός. Κάποιος που εμιμείτο ένα φυσικό φαινόμενο για να εξευμενίσει τη φύση, να βρέξει και να ευνοήσει τα σπαρτά ή να μη βρέξει και καταστρέψει σοδιές και πάρει ανθρώπινες ζωές. Έτσι αυτή η μίμηση έγινε μίμηση λατρευτική. Πέρασε στην θρησκεία και τις εκδηλώσεις της. Οι πιστοί του θεού Διόνυσου, πρόσθεσαν ένα καινούργιο στοιχείο, σημαντικό για την γέννηση του θεάτρου. Τον λόγο. Οι ύμνοι προς τον θεό του οίνου για τα παθήματά του ήταν οι μακρινοί πρόγονοι του θεατρικού κειμένου.

Διηγήματα του Παπαδιαμάντη στη σκηνή

«Άγιο των ελληνικών γραμμάτων» τον αποκάλεσαν και ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης συνεχίζει να εμπνέει και να γίνεται σημείο αναφοράς, με τα διηγήματά του να κατέχουν περίοπτη θέση στη νεοελληνική λογοτεχνία, και να ζωντανεύουν συχνά σε θεατρικές παραστάσεις. Στον χώρο τέχνης "Ιδιόμελο" στο Μαρούσι (Ελευθερίου Βενιζέλου 17 και Βασιλέως Κωνσταντίνου), κάθε Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή παρουσιάζεται η θεατρική παράσταση "Θαύματα και Νάματα", βασισμένη σε πέντε διηγήματα του Παπαδιαμάντη, σαν ένας διαλογισμός στην ιδέα και την πραγματοποίηση της Ανάστασης.

Ο Γιώργος Κιμούλης μεταμορφώνεται σε "Βασιλιά Ληρ"

  • Από τις 15 Απριλίου στην Πειραιώς 260

  • Η ΑΥΓΗ, 04.04.2015
Στην τελική ευθεία βρίσκονται οι προετοιμασίες για την παράσταση του "Βασιλιά Ληρ", με τον Γιώργο Κιμούλη στον ομώνυμο ρόλο και ένα γερό θίασο νεότερων ηθοποιών που διευθύνει ο παγκοσμίου φήμης Σλοβένος σκηνοθέτης Τομάζ Παντούρ. Η πρεμιέρα της σαιξπηρικής τραγωδίας αναμένεται να γίνει αμέσως μετά το Πάσχα, στις 16 Απριλίου, και θα φιλοξενηθεί στους χώρους του Φεστιβάλ Αθηνών, στην Πειραιώς 260. Μια πρώτη γεύση από την πολυαναμενόμενη παράσταση έδωσε χθες ο ίδιος ο πρωταγωνιστής της, αναρτώντας στον προσωπικό του λογαριασμό σε σελίδα κοινωνικής δικτύωσης ένα ολιγόλεπτο τρέιλερ, όπου παρελαύνουν οι οκτώ ηθοποιοί μεταμορφωμένοι στους ήρωες της τραγωδίας τού Σαίξπηρ.

Πώς οι «Νεκρικοί Διάλογοι» του Λουκιανού έγιναν θέατρο σκιών


  • Απόψε στο Λαύριο «Οι Κυνικοί στον Άδη»
Ένα διαφορετικό θέατρο σκιών θα απολαύσουν όσοι βρεθούν απόψε στις 9 στο Λαύριο και στο «Στοά Καφέ» της οδού Μητροπούλου 31. Εκεί με είσοδο ελεύθερη ο Δημήτρης Μικιός και ο μουσικός Μάριος Κωστάκης θα παρουσιάσουν την παράσταση «Οι κυνικοί στον Άδη», διασκευή από τους "Νεκρικούς Διαλόγους" του Λουκιανού. Σημαντικός βοηθός ο Fedaa Alarnaoot, από τη Συρία, κατά σύμπτωση χώρα καταγωγής και του Λουκιανού!
Περίφημο έργο του μεγάλου συγγραφέα και σοφιστή του 1ου μ.Χ. αιώνα, οι «Νεκρικοί Διάλογοι» παρουσιάζουν τριάντα διαλογικά στιγμιότυπα, στα οποία συμμετέχουν γνωστές προσωπικότητες που έχουν πεθάνει και βρίσκονται πια στον Άδη. Απολαυστικοί διάλογοι για τα επουσιώδη της ζωής και την επίγνωση του θανάτου.

Ηθοποιός, σκιτσογράφος και επιμορφωτής θεάτρου στο ΚΕΘΕΑ Διάβση και το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο, ο Δημήτρης Μικιός παρατήρησε πως μετά από ένα αναλόγιο με τους «Νεκρικούς Διαλόγους» το αποτέλεσμα «συνδύαζε μαγικά το χιούμορ και τη φιλοσοφία, κυρίως όμως ανακούφιζε από το άγχος του θανάτου που λίγο - πολύ βιώνουμε όλοι μας».

Ήταν ανάγκη να απευθυνθεί σε μεγαλύτερη κοινότητα, κάτι που μπορούσε να πραγματοποιηθεί μόνο μέσα από το θέατρο σκιών. «Άλλωστε ο κόσμος των νεκρών είναι ο κόσμος των σκιών, έτσι η ίδια η ιστορία μου έδειξε τον τρόπο» μας εξηγεί. Κρατώντας το βασικό κομμάτι κάθε επεισοδίου και επιστρατεύοντας το χιούμορ του «σύγχρονου Έλληνα κυνικού, του Καραγκιόζη», έκανε τους διαλόγους «γρήγορους και σβέλτους». «Ξέρω πολύ καλά το κάθε επεισόδιο στη δομή του, αλλά αυτοσχεδιάζω , όπως κάνουν οι Έλληνες καραγκιοζοπαίχτες και οι λαϊκοί αφηγητάδες» επισημαίνει.

«Το θέατρο σκιών το έκαναν άνθρωποι φτωχοί»

Από μικρός ο Δημήτρης ήθελε να γίνει σκιτσογράφος και περνούσε ώρες ολόκληρες σχεδιάζοντας κόμικς. Κυρίως σκίτσαρε ιστορίες εμπνευσμένες από την ελληνική μυθολογία. «Δεν είναι πολύ διαφορετικός ο τρόπος να φτιάξεις μία παράσταση θεάτρου σκιών αν ξέρεις να φτιάχνεις ένα κόμικ. Πρέπει και στα δύο να βρεις το θέμα, τους χαρακτήρες, το πλαίσιο μέσα στο οποίο κινούνται, την εξέλιξη της ιστορίας. Να βρεις τον τρόπο να κρατήσεις το ενδιαφέρον του κόσμου και να τον ταξιδέψεις για μία ολόκληρη ώρα» διευκρινίζει.

«Στην κατασκευή το μόνο που χρειάζεσαι είναι χαρτόνια και κοπίδια. Σχεδιάζεις και κόβεις. Δεν είναι τυχαίο που το παραδοσιακό θέατρο το έκαναν φτωχοί άνθρωποι, αφού το υλικό είναι πάμφθηνο. Μετά φτιάχνεις τον μπερντέ σου. Απλά υλικά. Ξύλο, πανί, πρόκες και βίδες. Μία λάμπα και το θαύμα των σκιών έγινε»!


Το πρόσωπο του τέρατος


Του Λέανδρου Πολενάκη
Η ΑΥΓΗ, 05/04/2015
  • «Ημερολόγιο της Άννας Φρανκ», στο "Χυτήριο"
Τα πρώτα σκιρτήματα του «Ορθού Λόγου» τα παρατηρούμε στην Ελλάδα, τον 5ο αιώνα π.Χ. Παρακολουθούμε στην Ορέστεια του Αισχύλου την ανάδυση ενός ανθρωποκεντρικού μοντέλου πολιτισμού, ταυτόχρονα με την ανάδυση της Δημοκρατικής Πόλεως. Κεντρική μορφή της αναπαράστασης γίνεται το ανθρώπινο πρόσωπο, εκτοπίζοντας το παραδοσιακό τερατώδες προσωπείο. Είναι, όμως, ένας Ορθός Λόγος θεμελιωμένος επάνω στο «παρά τον λόγον», στην εγκατεστημένη στο υπόγειο του Ερεχθείου τερατόμορφη, «παράλογη» Ερινύα. Ό,τι δεν μας μοιάζει, ό,τι είναι «ξένο» στην ανθρώπινη φύση, ό,τι μας τρομάζει, στην Ελλάδα δεν αφανίζεται από το πολιτιστικό γίγνεσθαι, αλλά μπαίνει στο περιθώριο.

«Γλάρος» σύμβολο ελευθερίας

To Kρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει το έργο του Αντον Τσέχοφ «Ο Γλάρος», σε σκηνοθεσία - δραματουργική επεξεργασία Γιάννη Βούρου, στο θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών. Η παράσταση αφιερώνεται στη μνήμη του Διαγόρα Χρονόπουλου που σκηνοθέτησε τον Γλάρο το Μάρτη του 1985. Και κάθε Σάββατο θα παρουσιάζεται με ρωσικούς υπέρτιτλους.