Thursday, August 9, 2012

Πέθανε ο σκηνοθέτης Πιοτρ Φομένκο

Φωτογραφία: Πέθανε ο θεατρικός σκηνοθέτης Πιοτρ Φομένκο
Πέθανε σε ηλικία 80 ετών στη Μόσχα ο Πιοτρ Φομένκο, ο σημαντικότερος σκηνοθέτης του ρωσικού θεάτρου, μετέδωσε το πρακτορείο Ιντερφαξ.

Ο Φομένκο ανέβασε έργα του κλασικού ρωσικού ρεπερτορίου, κυρίως Τσέχωφ, Τολστόι και Πούσκιν, αλλά και Μολιέρο και Καμύ.

Για ένα μεγάλο διάστημα, επί σοβιετικής εποχής, ο Φομένκο συνεργάστηκε με τον επίσης σπουδαίο ρώσο σκηνοθέτη Γιούρι Λιουμπίμοφ.


Η Γυναίκα της Πάτρας


Η Γυναίκα της Πάτρας καταφθάνει στη Νάξο... Πρόκειται για μια μοναδική σκηνική απόδοση των αφηγήσεων της ζωής της πόρνης Πανωραίας, τις οποίες κατέγραψε και αποτύπωσε ο ποιητής Γιώργος Χρονάς. Ένας παραληρηματικός μονόλογος μιας παθιασμένης, πονεμένης γυναίκας, που εξομολογείται τη ζωή της και μιλάει ανοιχτά και χωρίς φόβο για τον πόνο, τη βία, την ηδονή, την αγάπη, τον έρωτα. Ο χειμαρρώδης λόγος της Πανωραίας μετατρέπεται σε ποίηση. Η γλώσσα της απελευθερωμένης λαϊκής ψυχής που έχει ανάγκη να μιλήσει είναι η γλώσσα που δημιούργησε το δημοτικό, το σμυρναίικο και το ρεμπέτικο τραγούδι και η Πανωραία άθελά της συνθέτει μονολογώντας μία τέτοια «μουσική», ένα τραγούδι σπαραχτικό, άμεσο και αληθινό. Η Ελένη Κοκκίδου δίνει έξοχη θεατρική υπόσταση με την ομιλία, το γέλιο, την εμπειρία και την ψυχή της, σ’ ένα πληθωρικό πλάσμα, που τραγουδάει, χορεύει, κλαίει, γελάει, θυμώνει, προκαλεί. Ερμηνεία που βραβεύτηκε με το βραβείο «Κάρολος Κουν»

Wanderings of Odysseus

Το Stanford Summer Theater δραματοποίησε και παρουσιάζει στην Αθήνα στο Θέατρο του Ιδρύματος Μ. Κακογιάννης από τις 12 έως τις 15 Σεπτεμβρίου 2012,  το έργο "Οι Περιπλανήσεις του Οδυσσέα", που βασίζεται σε ένα κομμάτι του δεύτερου μεγάλου έπους της αρχαίας ελληνικής γραμματείας της "Οδύσσειας" του Ομήρου. Όπως σημειώνει ο σκηνοθέτης της παράστασης και Καθηγητής στο Stanford,Rush Rehm, η παράσταση "Οι περιπλανήσεις του Οδυσσέα" ξεκινά με τους πρώτους στίχους της Οδύσσειας, όπου γίνεται η διάσημη επίκληση στη Μούσα και αποκαλύπτωνται τα σχέδια των Θεών για τον Οδυσσέα και αμέσως μετά προχωρά στην 5η Ραψωδία στο σημείο ακριβώς όπου ο ήρωας μετά από μία μακρά παραμονή στη νησί της Καλυψούς, με παρέμβαση των θεών ξανά - ξεκινά το ταξίδι της επιστροφής.

Αμβούργο - θεατρική παράσταση : «Η Ελλάδα ως χοιροτροφή»


  • Τα λεγόμενα κράτη-γουρούνια (P.I.G.S) της Νότιας Ευρώπης κανιβαλίζουν επί σκηνής τους εαυτούς τους

[ΤΟ ΒΗΜΑ: 09/08/2012]. Χοίροι που γρυλίζουν και τρέχουν πάνω στη σκηνή; Ένα κοινό, το οποίο παρακολουθεί ένα τεράστιο «γλυκό» στο σχήμα της Ελλάδας από χοιροτροφή; Τι επιτέλους συμβαίνει στο θέατρο Καμπνάγκελ; Την Πέμπτη ξεκινά εκεί το «Διεθνές Θερινό Φεστιβάλ», το οποίο μέχρι τις 25 Αυγούστου θα αναφέρεται στο θέμα της οικονομίας και της ανάπτυξης. Χορός, θέατρο, μουσική και δρώμενα: Οι καλλιτέχνες ταξιδεύουν από όλο τον κόσμο για να παρουσιάσουν τις δουλειές τους. Μεταξύ αυτών και ο Σαντιάγκο Σέρα, 46 ετών. Ο ισπανός καλλιτέχνης πετά την Ελλάδα βορά στους χοίρους. 

Πέθανε ο σεναριογράφος και θεατρικός συγγραφέας Γιώργος Λαζαρίδης


Έφυγε τα ξημερώματα από τη ζωή, σε ηλικία 85 χρόνων, ο θεατρικός συγγραφέας, δημοσιογράφος, σκηνοθέτης και παραγωγός του θεάτρου και του κινηματογράφου, Γιώργος Λαζαρίδης. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1927 και ξεκίνησε τη συγγραφική του δραστηριότητα το 1948, δημοσιεύοντας χρονογραφήματα, κινηματογραφικές και θεατρικές κριτικές, δοκίμια και σχόλια σε εφημερίδες της Aθήνας, της Θεσσαλονίκης και της Nέας Yόρκης, αλλά και στον κινηματογραφικό Aστέρα, το μόνο κινηματογραφικό περιοδικό της εποχής. Tην ίδια χρονιά συνεργάστηκε για πρώτη φορά με τον Nίκο Tσιφόρο και τον Aλέκο Σακελλάριο ως βοηθός σκηνοθέτη. Ταυτόχρονα άρχισε να γράφει σενάρια για τις εταιρείες Σπέντζος Φιλμ, Aνζερβός, Φίνος Φιλμ και για τη δική του εταιρείας. Aπό τότε ως σήμερα ο Γιώργος Λαζαρίδης έγραψε κωμωδίες, δράματα, θρίλερ, επιθεωρήσεις και έβαλε την υπογραφή του ως παραγωγός, συγγραφέας και σκηνοθέτης σε πολλές κινηματογραφικές, θεατρικές και τηλεοπτικές παραγωγές, που στο σύνολό τους ξεπερνούν τις πεντακόσιες. 

Sunday, August 5, 2012

«The Last Smoker in America»...


  • Westside Theater
  • www. lastsmoker. com

«The Last Smoker in America». Οι αμετανόητοι εραστές της νικοτίνης, κοινωνικοί παρίες στη Νέα Υόρκη όπου το κάπνισμα έχει τεθεί εκτός νόμου σχεδόν παντού, νιώθουν σίγουρα μεγάλη συμπάθεια για την Παμ, την πρωταγωνίστρια του έργου, μια νοικοκυρά των προαστίων, η οποία κάνει απελπισμένες προσπάθειες να κόψει το τσιγάρο. Ο εκνευρισμός της εντείνεται από τις θορυβώδεις μουσικές επιδόσεις του συζύγου της, του Ερνι, ο οποίος προσπαθεί να ζωντανέψει το νεανικό του όνειρο να γίνει ροκ σταρ, τον γιο της, τον Τζίμι, που δεν σηκώνει τα μάτια του από τα βίντεο γκέιμ, και τις παρεμβάσεις μιας γειτόνισσας, της Φύλις, φανατικής αντικαπνίστριας που της αρέσει να χώνει τη μύτη της σε ξένες υποθέσεις. Το μιούζικαλ, μια «ασεβής και άφιλτρη μουσική σάτιρα» όπως το χαρακτήρισε ο κριτικός των Νιου Γιορκ Τάιμς, είναι σκηνοθετημένο από τον Αντι Σάντμπεργκ.

Η αλεπού στο παζάρι - «Αθανάσιος Διάκος» στο Φεστιβάλ Αθηνών


Του Λέανδρου Πολενάκη, Η ΑΥΓΗ: 05/08/2012

Η κ. Λένα Κιτσοπούλου, παρότι νέα σε ηλικία, δεν είναι καινούργια στο θέατρο. Παίζει, γράφει και σκηνοθετεί τα έργα της εδώ και πολλά χρόνια. Βραβεύεται, μετέχει σε διεθνή φεστιβάλ κ.ά. Γενικά, είναι «μέσα». Αυτό της δημιουργεί, όμως, και κάποιες υποχρεώσεις. Δεν επιτρέπεται να «ξεπετά» αβασάνιστα διάφορα έργα στο πόδι, που αμέσως εγκρίνονται, χρηματοδοτούνται, παίζονται μάλιστα στο Φεστιβάλ Αθηνών, σκηνοθετημένα όπως-όπως από την ίδια, με δαπάνες του Έλληνα φορολογούμενου. Το έργο της με τον τίτλο Αθανάσιος Διάκος - Η επιστροφή φέρνει τον κριτικό σε δύσκολη θέση. Τι να πεις για ένα έργο που δεν λέει τίποτα στην ουσία και δεν έχεις από πού να το πιάσεις για να το κρίνεις; Ένα συνονθύλευμα από κοινοτοπίες, σαν εκείνες που λένε σχολιαρόπαιδα ακριβών ιδιωτικών λυκείων για να διασκεδάσουν την πλήξη τους και για κάνουν «πλάκα». Θα δοκιμάσω, ωστόσο, να κατατοπίσω, όσο μπορώ, τον αναγνώστη.

Ωδίνη στο σανίδι


  • Της Ελευθερίας Ράπτου*Η ΑΥΓΗ: 05/08/2012

Σε πολλές από τις παραστάσεις της φετινής θεατρικής χρονιάς η κρίση, η ιστορία, η πολιτική ήταν τα κεντρικά παραστασιακά στοιχήματα. Οι δημιουργοί (σκηνοθέτες, ηθοποιοί, συγγραφείς) επικαλέστηκαν την ελληνική οικονομική δυσχέρεια ως αιτία της σκηνοθετικής γραμμής, της παραγωγής, της θέσης, της άποψης. Η οικονομική δυσκολία μεταβλήθηκε σε σημασιολογική συνιστώσα έργου και παράστασης. Μέσα από το πλήθος των ετερόκλητων, τόσο ως προς το περιεχόμενο όσο και ως προς το ύφος, παραστάσεων, διαγράφονται με βεβαιότητα τουλάχιστον δύο «αγωνιώδη» ζητήματα. Το πρώτο, και ίσως το πιο προφανές, είναι η ανάγκη του καλλιτέχνη να ερμηνεύσει την εποχή του μέσα από τις συμπτώσεις της, να χωρέσει μέσα στο νέο και έωλο πλαίσιο, να αφουγκραστεί τους κοινωνικούς, πολιτικούς και πολιτιστικούς κλυδωνισμούς και να μεταστοιχειώσει τα ερεθίσματα σε καλλιτεχνικό αλλά και βιοποριστικό έργο.

Gonda van Steen: «Με ενδιαφέρει το θέατρο σε στιγμές πολιτικής κρίσης»


  • Συνέντευξη στον Σπύρο Κακουριώτη, Η ΑΥΓΗ: 05/08/2012
Η Gonda Van Steen γεννήθηκε στο Βέλγιο, όπου και έλαβε πτυχίο Κλασικής Φιλολογίας. Συνέχισε τις σπουδές της στο Πρίνστον, απ’ όπου έλαβε διδακτορικό στην Κλασική και Νεοελληνική Φιλολογία. Διδάσκει στο Πανεπιστήμιο της Φλώριδας, στην έδρα Ελληνικών Σπουδών Α. Ν. Κάσας, αρχαία και νέα ελληνική γλώσσα και λογοτεχνία. Το πρώτο της έργο, Venom in Verse: Aristophanes in Modern Greece, εκδόθηκε το 2000, για να ακολουθήσουν τα Liberating Hellenism from the Ottoman Empire και το Theatre of the Condemned. Στα ελληνικά μεταφρασμένα άρθρα της περιλαμβάνονται στους τόμους Αττική κωμωδία: Πρόσωπα και προσεγγίσεις (Gutenberg, 2011) και Χ και ΧΙ Διεθνής συνάντηση αρχαίου ελληνικού δράματος (Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών, 2007).

Από Αύγουστο... χειμώνα



«Ρόζα» στο «Πρόβα»
Παρά τις οικονομικές δυσκολίες το θέατρο παλεύει όχι μόνο να επιζήσει, αλλά και να συνεισφέρει στην ψυχαγωγία που τόση ανάγκη έχουμε. Αλλοι το επιχειρούν με προβληματισμό, άλλοι με χιούμορ, άλλοι με ιστορικές αναφορές, άλλοι με δράμα... Ολοι όμως με την ελπίδα ότι ο κόσμος δε θα σταματήσει να πηγαίνει θέατρο. Πολλοί είναι οι θίασοι που έχουν ήδη σχηματιστεί και σύντομα αρχίζουν πρόβες, κάποιοι άλλοι βρίσκονται σε συζητήσεις με τους συντελεστές και σύντομα θα ανακοινώσουν τα σχέδιά τους.
Ο Αγγελος Αντωνόπουλος θα ερμηνεύσει τον ερχόμενο χειμώνα στο Θέατρο «Τριανόν», σε μια παράσταση για ένα ρόλο, τον Βίο του Γαλιλαίο Γαλιλέι. Ο επιστήμονας Γαλιλαίο αλλά κι ο άνθρωπος Γαλιλαίο. Η σύγκρουσή του με τους επιστημονικούς κύκλους της εποχής του, αλλά και με την καθολική εκκλησία. Η ανθρώπινη αγωνία του, αλλά και η σύγκρουσή του με την οικογένειά του. Σκηνοθεσία: Σταύρος Σ. Τσακίρης. Δραματουργική σύνθεση: Αγγελος Αντωνόπουλος. Σκηνικά - Κοστούμια: Γιάννης Μετζικώφ.
Το έργο «Κράμερ εναντίον Κράμερ» θα ανέβει στο θέατρο «Εμπορικόν». Η ταινία, σε διασκευή και σκηνοθεσία του Robert Benton και στους πρωταγωνιστικούς ρόλους την Μέριλ Στριπ και τον Ντάστιν Χόφμαν, βραβεύτηκε το 1985 με 5 Οσκαρ. Στην παράσταση στο θέατρο «Εμπορικόν», που προγραμματίζεται για το τέλος Οκτώβρη, την απόδοση του θεατρικού έργου υπογράφει η Μιρέλλα Παπαοικονόμου και τη σκηνοθεσία η Ελένη Σκότη σε συνεργασία με την Δάφνη Λαρούνη. Σκηνικά: Γιώργος Γαβαλάς. Κοστούμια: Μιρέλλα Παπαοικονόμου. Μουσική: Δημήτρης Παπαδημητρίου. Παίζουν: Δημήτρης Αλεξανδρής (Τεντ), Μαρία Ζορμπά (Τζοάννα), Αθηνά Μαξίμου (Μάργκαρετ), Χριστόδουλος Στυλιανού (Τζιμ), Δημήτρης Μαύρος (Τζων) και τα παιδιά Γιάννης Μπαριάμης, Γιάννης Κυρίκου και Αλκης Πανταζόπουλος (Μπίλυ).
Αγγελος Αντωνόπουλος, στο «Τριανόν»
Στην Κεντρική Σκηνή του Θεάτρου «Πρόβα», για τη χειμερινή περίοδο 2012-2013, θα παρουσιαστεί από τα μέσα του Οκτώβρη το νέο έργο του Παναγιώτη Μέντη, «Ρόζα», σε σκηνοθεσία Σωτήρη Τσόγκα, μουσική Σταμάτη Κραουνάκη, με την Μαίρη Ραζή στον ομώνυμο ρόλο. Μέσα από το έργο ζωντανεύει η ιστορία της Ελλάδας του 20ού αιώνα. Η πορεία της ζωής των ξεριζωμένων Ελλήνων, των κυνηγημένων Εβραίων και Αρμενίων. Μέσα από τη βιογραφία της Ρόζας Εσκενάζυ ξετυλίγονται όλα τα σημαντικά γεγονότα που σφράγισαν τη σύγχρονη Ελλάδα, ο εθνικός διχασμός, η καταστροφή της Σμύρνης, το ξερίζωμα του ελληνισμού της Μ. Ασίας, η δικτατορία του Μεταξά, ο εμφύλιος. Σκηνικά - κοστούμια: Καλλιόπη Κοπανίτσα. Φωτισμοί: Αχιλλέας Κουτσούρης.

Οι γυναίκες στην εξουσία

Το Θέατρο του Νέου Κόσμου περιοδεύει με την κωμωδία του Αριστοφάνη«Εκκλησιάζουσες» (5/8 Θάσος, 6/8 Κομοτηνή, 8/8 Σίβηρη, 10 και 11/8 Ζάκυνθος). Μία ακόμα πολιτική κωμωδία-σάτιρα, στην οποία για άλλη μια φορά - μετά τη «Λυσιστράτη» - ο Αριστοφάνης τάσσεται υπέρ των γυναικών. Οι γυναίκες αξημέρωτα στην Εκκλησία του Δήμου, μεταμφιεσμένες σε άντρες, σύμφωνα με το σχέδιο της Πραξαγόρας, πετυχαίνουν να δοθεί η εξουσία στις ίδιες, τελευταία ελπίδα για να σωθεί η πόλη από το ναυάγιο. Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος. Απόδοση κειμένου: Βασίλης Μαυρογεωργίου. Μουσική: Θάνος Μικρούτσικος. Σκηνικά - κοστούμια: Αγγελος Μέντης. Χορογραφίες: Αγγελική Στελλάτου. Σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης. Παίζουν: Δάφνη Λαμπρόγιαννη, Κώστας Κόκλας, Γιώργος Πυρπασόπουλος, Παντελής Δεντάκης, Νίκος Καρδώνης, Στράτος Χρήστου, Γεωργία Γεωργόνη, κ.ά.

Με «Ιππής» και «Τσίρκο»



«Το μεγάλο μας τσίρκο» (φωτο) του Ιάκωβου Καμπανέλλη, παρουσιάζει το ΚΘΒΕ σε συμπαραγωγή με το «Ακροπόλ», τη Δευτέρα και την Τρίτη, στο Θέατρο Μεσαιωνικής Τάφρου στη Ρόδο, την Παρασκευή στο θέατρο Πάρκου Εγνατία στην Αλεξανδρούπολη και το Σάββατο στο Αρχαίο Θέατρο Θάσου. Μουσική - διεύθυνση ορχήστρας: Σταύρος Ξαρχάκος. Σκηνοθεσία: Σωτήρης Χατζάκης. Παίζουν: Γιώργος Αρμένης, Μαρίνα Ασλάνογλου, Τάσος Νούσιας, Κική Μπάκα, Δημήτρης Μορφακίδης, Γιάννης Καραμφίλης, Αλέξανδρος Τσακίρης κ.ά. Τραγουδιστής: Ζαχαρίας Καρούνης. 


Το ΚΘΒΕ περιοδεύει και με τους «Ιππής» του Αριστοφάνη. Τη Δευτέρα θα παρουσιαστούν στις Αρχαίες Κλεωνές στη Νεμέα, την Τετάρτη στη Χίο και την Πέμπτη στη Μυτιλήνη. Μετάφραση - σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή, σκηνικά Μανώλη Παντελιδάκη, κοστούμια Ντένης Βαχλιώτη, χορογραφία Μπέτυς Δρασιμιώτη, μουσική Γιώργου Χριστιανάκη, στίχοι Λίνας Νικολακοπούλου, φωτισμοί Λευτέρη Παυλόπουλου. Παίζουν: Πέτρος Φιλιππίδης, Γιάννης Ζουγανέλης, Τάκης Παπαματθαίου, Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, Γιώργος Καύκας, Γιάννης Σαμσιάρης κ.ά.

Αναζητώντας τη Νεφελοκοκκυγία του σήμερα



Τους «Ορνιθες» του Αριστοφάνη παρουσιάζει φέτος το καλοκαίρι το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα, μουσική Μάνου Χατζιδάκι, σκηνικά Μανώλη Παντελιδάκη και κοστούμια Βάλιας Μαργαρίτη - Μανώλη Παντελιδάκη. Στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2012, η παράσταση ανεβαίνει στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, την Παρασκευή 10 και το Σάββατο 11 Αυγούστου, στις 21.00. Κωμωδία εξαιρετικά επίκαιρη, γράφτηκε το 414 π.Χ., εποχή που ο πόλεμος, η πείνα, τα χρέη και η παρακμή μάστιζαν την Αθήνα. Η απόγνωση οδηγεί δύο ηλικιωμένους Αθηναίους στη φυγή και στη δημιουργία της ιδανικής πόλης σε συμμαχία με τα πτηνά. «Ο μεγάλος αυτός σατιρικός ποιητής» - σημειώνει ο Γ. Κακλέας - «μας διηγείται μια ιστορία ανατροπής μιας κοινωνίας διεφθαρμένης, παρακμιακής, μιας κοινωνίας που υποβαθμίζει την επιθυμία για ζωή, σε αγωνιώδη προσπάθεια για επιβίωση. Οι "Ορνιθες" είναι ένα κείμενο πολιτικό και ταυτόχρονα μια ποιητική παραβολή που καυτηριάζει έναν κόσμο απάνθρωπο και ονειρεύεται "μια κοινωνία πουλιών", δηλαδή μια κοινωνία με φαντασία, που υιοθετεί τις αρχετυπικές αξίες του δικαίου, της αξιοκρατίας και της διαρκούς κίνησης.