Saturday, April 18, 2015

Ακύλλας Καραζήσης: "Ένα ντεπό από αγάπες είναι η λογοτεχνία"

Ζούση Μάνια, ΑΥΓΗ, 18.04.2015
Τους ενώνει η μεγάλη τους αγάπη για τη λογοτεχνία, από την οποία αντλούν και αναδεικνύουν έργα που καταλήγουν στη σκηνή του θεάτρου. Πρόκειται για νέους και ταλαντούχους ηθοποιούς που παρουσίασαν πρόσφατα την Πενθεσίλεια του Κλάιστ, αλλά και την Κάθοδο των εννιά του Θανάση Βαλτινού.
Υπήρξαν όλοι μαθητές του ηθοποιού και σκηνοθέτη Ακύλλα Καραζήση, με τον οποίο συναντιούνται και πάλι σε ένα άπαιχτο στην Ελλάδα έργο του Κλάιστ, με τίτλο Ο σεισμός στη Χιλή, που παρουσιάζεται από τις 30 Απριλίου στο Bios της οδού Πειραιώς.

Η "υπόθεση Χατζάκη" εξετάζεται με την ισχύουσα νομοθεσία

Κακουριώτης Σπύρος, Η ΑΥΓΗ, 18.04.2015

Το "σίριαλ Χατζάκη", όπως γράφαμε στην χθεσινή "Αυγή", θα λάβει τέλος πριν κατατεθεί η τροπολογία με την οποία θα προβλέπεται ότι "λήγει αζημίως" η θητεία των επικεφαλής των εποπτευόμενων οργανισμών του ΥΠΟΠΑΙΘ.
Στο ότι η υπόθεση βαίνει προς τη λήξη της, και μάλιστα "εντός των ημερών", με "πλήρη εφαρμογή όλων των νόμων", όπως δήλωσε ο υπουργός Πολιτισμού Ν. Ξυδάκης, συντείνει και το γεγονός ότι, σύμφωνα με πληροφορίες μας, το Δ.Σ. του Εθνικού Θεάτρου συναίνεσε στο να δοθούν στο υπουργείο οι συμβάσεις έργου που ζητούσε, οι οποίες εξετάζονται προκειμένου να ελεγχθεί αν έχει παραβιαστεί η νομιμότητα και ο ιδρυτικός νόμος του Εθνικού Θεάτρου.

Ολος ο ρομαντισμός του 19ου αιώνα σε ένα ακατάπαυστο «Αχ!»

ΓΙΩΤΑ ΣΥΚΚΑ, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 18.04.2015
 
H «Κερένια κούκλα» τον γοήτευε από μικρό. Από την πρώτη στιγμή που ο εικαστικός και σκηνοθέτης Γιάννης Σκουρλέτης διάβασε το αθηναϊκό ηθογράφημα, το κείμενο του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου έγινε από τα αγαπημένα του και λειτουργούσε μέσα του σε πολλαπλό επίπεδο: συναισθηματικά και συμβολικά. Ενα έργο που κουβαλάει όλο τον ρομαντισμό του 19ου αιώνα και τον τρόπο που τον αφομοίωσε ο λογοτέχνης και ανανεωτής του ελληνικού θεάτρου στα ταξίδια του στην Ευρώπη.

Ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος επιστρέφει στον ρόλο του Συρανό, για 15 παραστάσεις στη σκηνή του Πάνθεον- Στο ρόλο της Ρωξάνης η Τάνια Τρύπη

Ο έρωτας και η τιμή δοκιμάζονται στην έμμετρη «ηρωική κωμωδία» του Εντμόν Ροστάν, «Συρανό ντε Μπερζεράκ», που παρουσιάστηκε σε σκηνοθεσία του Γιάννη Κακλέα, σημειώνοντας τεράστια επιτυχία με ρεκόρ εισιτηρίων, και επιστρέφει για 15 παραστάσεις, στο θέατρο Πάνθεον, από τις 17 Απριλίου. Το πεντάπρακτο έργο, σε 15σύλλαβη ομοιοκατάληκτη μετάφραση της Λουίζας Μητσάκου, παρουσιάζεται σε μία εντυπωσιακή παραγωγή, με τον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο στον ρόλο του Συρανό και πολλούς ακόμα χαρακτήρες, που ξεδιπλώνουν έρωτες και πάθη, σκαρώνουν ποιήματα και αστεία, τραγουδούν και πολεμούν σε αίθουσες θεάτρου, αυλές σπιτιών, μοναστήρια καπουτσίνων και αιματοβαμμένα πεδία μαχών.

Ο δρόμος για το σπίτι της Λιάνκας Παντολφίνι... Στο θέατρο του Νέου Κόσμου

Φωτογραφία του χρήστη Δρώμενα Θεατρικό Περιοδικό. 

Μια ηθοποιός και μια κούκλα: κίνηση, εικόνα, τραγούδι και αφήγηση.
Στη σιωπηλή γωνιά ενός σπιτιού, είναι καθισμένη μια γριά γυναίκα. Μια παλιά μελωδία την επισκέπτεται ξυπνώντας μέσα της θυμίσεις από τα παιδικά της χρόνια.
Η γιαγιά ταξιδεύει προς τα μέρη όπου γεννήθηκε, κάπου στην Ανατολή, στις αρχές του περασμένου αιώνα... Λαχταρά να μπει στο σπίτι που γεννήθηκε... ΄Ενας φόβος βαθύς αναδύεται: το φάντασμα του ξεριζωμού της.

Βυσσινόκηπος με τρεις Μίκι Μάους και έναν ελέφαντα

  • «Και αυτόν τον κήπο θα τον πουλήσουν για να πληρωθούν τα χρέη, όσο απίστευτο κι αν σου φαίνεται αυτό..
 Ο Τσέχοφ στήνει στον Βυσσινόκηπο μία γιορτή της απώλειας, όπου οι ήρωες του έργου, συγχρόνως κωμικοί και τραγικοί, παλεύουν με πείσμα για λίγη ευτυχία
Ο Τσέχοφ στήνει στον Βυσσινόκηπο μία γιορτή της απώλειας, όπου οι ήρωες του έργου, συγχρόνως κωμικοί και τραγικοί, παλεύουν με πείσμα για λίγη ευτυχία
Ο Τσέχοφ στήνει στον Βυσσινόκηπο μία γιορτή της απώλειας, όπου οι ήρωες του έργου, συγχρόνως κωμικοί και τραγικοί, παλεύουν με πείσμα για λίγη ευτυχία
Το σχόλιο ανήκει σε έναν (από τους τρεις) Μίκι Μάους που παρατηρεί τα όσα διαδραματίζονται στη σκηνή. Αλλά τι ρόλο παίζουν τρεις Μίκι Μάους και ένας ελέφαντας στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών; Και πώς συνδιαλέγονται με το κύκνειο άσμα του Τσέχοφ, τον «Βυσσινόκηπο»;
Ο ποιητής της σκηνής Νίκος Καραθάνος έχει την απάντηση και θα μας την αποκαλύψει στις 22 του μήνα, ημέρα της πρεμιέρας του «Βυσσινόκηπου», σε σκηνοθεσία-διασκευή δική του. «Σε αυτήν τη ζωή ή θα λυγίσεις ή θα σπάσεις», αναλογίζεται ο Νίκος Καραθάνος διαβάζοντας τον τσεχοφικό «Βυσσινόκηπο».

Στη σκηνή με τις μνήμες από το Σπίτι της Μπερνάρντα Αλμπα

Επτά γυναίκες μέσα σε ένα σπίτι. Το κενό που δημιουργείται με τον θάνατο του πατέρα αναπληρώνεται από τη μητέρα Μπερνάρντα Αλμπα. 


Το «Bernarda Alba in memoriam» παρουσιάζει ο Γιάννης Τσορτέκης στο Θέατρο του Νέου Κόσμου»Η επιβολή στις κόρες της οδηγεί στον αποκλεισμό τους από τον έξω κόσμο, στον εγκλεισμό. Οι σχέσεις, πλέον, αναπαράγονται μηχανικά. Η μνήμη θα γίνει ξανά πράξη. Ολα επαναλαμβάνονται. Μια απεγνωσμένη τελευταία απόπειρα να διατηρηθούν όσα έχουν ήδη από καιρό καταρρεύσει, σε ανάμνηση μιας ευτυχίας που ποτέ δεν υπήρξε.
Βασισμένο στο θεατρικό έργο του Λόρκα «Το σπίτι της Μπερνάρντα Αλμπα», το «Bernarda Alba in memoriam» παρουσιάζεται στο «Θέατρο του Νέου Κόσμου» σε μια εντυπωσιακή περφόρμανς, σε σκηνοθεσία Γιάννη Τσορτέκη.

Ραντεβού με δεκαέξι θιάσους στην Κοζάνη


ΤΟΝ ΜΑΙΟ ΚΑΙ ΤΟΝ ΙΟΥΝΙΟ

Δεκαέξι θεατρικά έργα από ισάριθμα σχήματα φιλοξενεί το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης στο πρώτο φεστιβάλ «Μέρες Θεάτρου» που διοργανώνει τον Μάιο και τον Ιούνιο σε διάφορους χώρους πολιτισμού της πόλης.

«Ρωμαίος και Ιουλιέτα για 2», βασισμένη στο έργο του Σαίξπηρ, από την ομάδα «Ιδέα», και «Οδύσσεια», βασισμένη στο ομηρικό έπος από την ομάδα «Patari Project»
«Ρωμαίος και Ιουλιέτα για 2», βασισμένη στο έργο του Σαίξπηρ, από την ομάδα «Ιδέα», και «Οδύσσεια», βασισμένη στο ομηρικό έπος από την ομάδα «Patari Project»
Ανάμεσά τους και οι δύο δικές του καλοκαιρινές παραγωγές, «Το νησί των σκλάβων» του Μαριβό σε σκηνοθεσία Ελένης Ευθυμίου και το «Σήμερα ούτε Αμλετ» του Ρ. Λεβαντόφσκι σε σκηνοθεσία Δήμητρας Χουμέτη. «Στόχος μας είναι να έρθουν σημαντικές παραστάσεις στην πόλη και να αναδείξουμε τον ρόλο των ΔΗΠΕΘΕ στην πολιτιστική ενημέρωση των πολιτών της περιφέρειας», λέει στο «Εθνος» η καλλιτεχνική διευθύντρια του ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης, Ελένη Δημοπούλου, που μαζί με τη θεατρολόγο Σοφία Ευτυχιάδου έχουν την επιμέλεια του φεστιβάλ.

ΡΟΥΛΑ ΠΑΤΕΡΑΚΗ: Θέλουμε να ξεφύγουμε από τον θάνατο

Ποιος μπορεί να τα βάλει με τον θάνατο; Ενα αιρετικό έργο τα βάζει με τον θάνατο και τον κοντράρει στα ίσα.

«Τις κοινωνίες μας τις φτιάχνουμε με τέτοιον τρόπο ώστε να μεγιστοποιήσουμε την απόλαυση και την ευτυχία που έχουμε και να απομακρύνουμε τον θάνατο»
«Τις κοινωνίες μας τις φτιάχνουμε με τέτοιον τρόπο ώστε να μεγιστοποιήσουμε την απόλαυση και την ευτυχία που έχουμε και να απομακρύνουμε τον θάνατο»

Το έργο του Johannes von Tepl, «O Θάνατος και ο Αγρότης», που γράφτηκε το 1400 μ.Χ. και μεταφράστηκε στα Ελληνικά από τον Αντώνη Πέρη, ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, από σήμερα στο θέατρο «Faust». Το πρωτότυπο έργο είναι ένα πολύ ιδιαίτερο προαναγεννησιακό κείμενο, που πραγματεύεται τη βαθιά αντιπαλότητα ανθρώπου και θανάτου με λυρισμό, ακρίβεια και χιούμορ. Η αντιπαλότητα αυτή που διαφαίνεται και καταγράφεται με διάφορους τρόπους στην Τέχνη, διαπερνά και αφήνει το αποτύπωμά της στον Ερωτα. Η Ρούλα Πατεράκη υπογράφει τη σκηνοθεσία, αλλά και τη διασκευή και τη δραματουργία του έργου, ενώ κρατά και τον ρόλο του Θανάτου. Στο ρόλο του Αγρότη ο Αλέκος Συσσοβίτης.

Ο αόρατος ήρωας και η μάχη για την ελευθερία

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΧΟΡΟΥ ΣΤΟ ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΘΕΑΤΡΟ

Ενα σώμα μεταμορφώνεται πάνω στη σκηνή μέσα από τον λόγο, ενώ ένα άλλο σώμα αντιδρά άμεσα στο ηχητικό ερέθισμα που μόνο αυτό λαμβάνει από ακουστικά.

Ο αόρατος ήρωας και η μάχη για την ελευθερία
Η πάλη ανάμεσα στο «θέλω» και το «πρέπει», η μάχη της ανθρωπότητας για την ελευθερία κι ο αόρατος ήρωας Σεμπάστιαν από το θεατρικό έργο «Ξαφνικά πέρυσι το καλοκαίρι» του Τ. Ουίλιαμς, περνά από την απουσία στην παρουσία. Μια μικρή γεύση μόνο από τις προτάσεις του «SCALE # 1:100», ενός φεστιβάλ χορού που λαμβάνει χώρα έως τις 26 του μήνα στο «Σύγχρονο Θέατρο».
Οκτώ ημέρες χορού, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του χορογράφου και χορευτή Γιάννη Αντωνίου ο οποίος, μετά από μακρά και γεμάτη διακρίσεις πορεία σε Γερμανία και Ηνωμένες Πολιτείες, έχει επιστρέψει και δραστηριοποιηθεί στη χώρα μας.

Εθνικό Θέατρο: Ρύθμιση για έξωση Χατζάκη από το παράθυρο



Σε νομοθετική πρωτοβουλία που ξηλώνει τους διευθυντές των εποπτευόμενων φορέων του – και μάλιστα χωρίς αποζημίωση – προσανατολίζεται η ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού και Παιδείας, ανεβάζοντας τους τόνους στην κόντρα με τον καλλιτεχνικό διευθυντή, την απομάκρυνση του οποίου έχει ζητήσει


Εθνικό Θέατρο: Ρύθμιση για έξωση Χατζάκη από το παράθυρο

  • Μαίρη Αδαμοπούλου  | ΤΑ ΝΕΑ: 17/04/2015 |

    Μία αναφορά του υπουργού Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων Αριστείδη Μπαλτά, κατά τη χθεσινή συνάντηση με τους διαπιστευμένους συντάκτες, ήταν αρκετή για να προκληθεί νέο θρίλερ στο Εθνικό Θέατρο. «Ως προς το πρόβλημα με τους εποπτευόμενους οργανισμούς οι διοικήσεις των οποίων - παρά και τα ειωθότα - αρνούνται να υποβάλουν τις παραιτήσεις τους, αντιμετωπίζεται νομοθετικά με τροπολογία που θα ενταχθεί στο λεγόμενο νομοσχέδιο Κοντονή» δήλωσε ο κ. Μπαλτάς, παρουσία του αναπληρωτή υπουργού Πολιτισμού Νίκου Ξυδάκη. «Σύμφωνα με αυτή, λήγουν αζημίως οι θητείες των διοικήσεων όλων των εποπτευόμενων οργανισμών και, άρα, απελευθερώνεται η πολιτική ηγεσία, είτε να διορίσει ενδεχομένως τους ίδιους είτε να αλλάξει τις ηγεσίες».

Friday, April 17, 2015

Τενεσί Γουίλιαμς, ο εικαστικός

  • Μια διαφορετική τέχνη του διάσημου θεατρικού συγγραφέα βγαίνει για πρώτη φορά στο φως της δημοσιότητας

Thursday, April 16, 2015

«Θα λογοδοτήσει στη Δικαιοσύνη» λέει για τον Ξυδάκη ο Χατζάκης που απομακρύνεται με τροπολογία

ΤΑ ΝΕΑ: 16/04/2015 |
  • Ο Σωτήρης Χατζάκης είπε για τον Νίκο Ξυδάκη: «Θα λογοδοτήσει. Και στο λαό που αγαπά το Εθνικό Θέατρο. Και στη Δικαιοσύνη. Προσωπικά, ο ίδιος».
«Θα λογοδοτήσει στη Δικαιοσύνη» λέει για τον Ξυδάκη ο Χατζάκης που απομακρύνεται με τροπολογία

Σε μια νέα κλιμάκωση της μεταξύ τους αντιπαράθεσης, απειλώντας πλέον να οδηγήσει τον αναπληρωτή υπουργό Πολιτισμού Νίκο Ξυδάκη στα δικαστήρια, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Σωτήρης Χατζάκης πέρασε στην αντεπίθεση μετά την ανακοίνωση ότι στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας περιλαμβάνεται και τροπολογία με την οποία λήγουν οι θητείες όλων των επικεφαλής των εκατοντάδων οργανισμών που εποπτεύονται από το υπουργείο - επομένως και η δική του.

Ποτέ δεν είναι αργά για Ολίβιε

 
  Η Αντζελα Λάνσμπερι βραβεύτηκε για την ερμηνεία της στο «Blithe Spirit» | AP Photo/Centre Theatre Group, Joan Marcus
 
Πολλή συγκίνηση, αρκετοί γνώριμοί μας, παραστάσεις που έγραψαν ιστορία. Τα θεατρικά βραβεία Ολίβιε 2015 απονεμήθηκαν προχθές Κυριακή και η αφρόκρεμα του βρετανικού θεάτρου παρέλασε από τη Βασιλική Οπερα του Λονδίνου. Υπέροχη η Ντέιμ Αντζελα Λάνσμπερι, στα 89 της χρόνια, καμάρωνε για το πρώτο της Ολίβιε που κατέκτησε έπειτα από την ερμηνεία της στο «Blithe Spirit» του Νόελ Κάουαρντ. «Δεν μπορώ να θυμηθώ πολλά πράγματα, αλλά μπορώ να θυμάμαι πάντα τα λόγια μου! Οταν δουλεύεις στο Λονδίνο νιώθεις σαν να είσαι εκατομμυριούχος», είπε.

Κατά Βέλτσο τραγωδία

 
Ηλέκτρα Νικολούζου, Κώστας Βασαρδάνης

«Εφυγε» ο καλλιτέχνης του θεάτρου σκιών Γ. Μαμάης


Ο Γ. Μαμάης σε κινητοποίηση των καλλιτεχνών το 2008. Τον Καραγκιόζη, που φαίνεται στη φωτογραφία, τον είχε φτιάξει με αφορμή τη «δίκη» που είχε πραγματοποιηθεί στην πλ. Συντάγματος ενάντια στην ιμπεριαλιστική επέμβαση του ΝΑΤΟ στη Γιουγκοσλαβία
Ο Γ. Μαμάης σε κινητοποίηση των καλλιτεχνών το 2008. Τον Καραγκιόζη, που φαίνεται στη φωτογραφία, τον είχε φτιάξει με αφορμή τη «δίκη» που είχε πραγματοποιηθεί στην πλ. Συντάγματος ενάντια στην ιμπεριαλιστική επέμβαση του ΝΑΤΟ στη Γιουγκοσλαβία
Εφυγε ο καλλιτέχνης του θεάτρου σκιών Γιώργος Μαμάης. Η κηδεία του θα γίνει σήμερα Παρασκευή, στις 11 π.μ., στο νεκροταφείο των Αγίων Αναργύρων.
Ο Γιώργος Μαμάης γεννήθηκε στις 14 Νοέμβρη 1933 στην Αθήνα από οικογένεια προσφύγων. Η ανάγκη τον έσπρωξε από νωρίς στη βιοπάλη, δουλεύοντας ως τσαγκάρης. Το Δεκέμβρη του 1944, στα 11 του χρόνια, τυχαία συναντά τη μεγαλειώδη πορεία του ΕΑΜ, συνεπαίρνεται και την ακολουθά. Την περίοδο της χούντας βοήθησε ιδιαίτερα με τη δημιουργία καλουπιών για εκτύπωση προπαγανδιστικού υλικού ενάντια στη χούντα, συνέβαλλε επίσης στη λειτουργία του παράνομου πολυγράφου του Κόμματος. Γι' αυτή του τη δράση φυλακίστηκε. Η μεγάλη αγάπη της ζωής του ήταν ο Καραγκιόζης, άλλωστε όπως είχε πει και σε συνέντευξή του στον «Ριζοσπάστη»: «Ο Καραγκιόζης είναι ένας διαχρονικός ήρωας που εκφράζει τις αγωνίες του λαού. Ο Χατζατζάρης είναι ο γλείφτης, ο μαρτυριάρης, ο "γιες μεν", που έχει την ψευδαίσθηση ότι γλείφοντας τον αφέντη, τον πρωθυπουργό, το βασιλιά θα περάσει καλά. Στο τέλος τρώνε ξύλο και οι δυο αλλά τουλάχιστον ο Καραγκιόζης έχει το κεφάλι ψηλά γιατί δεν προσκύνησε. Τα μηνύματά του παραμένουν επίκαιρα».

«Γίναμε ημι- επαγγελματίες»

ΓΙΩΤΑ ΣΥΚΚΑ,


«Οταν υπάρχουν 1.300 παραγωγές, τόσες δραματικές σχολές και επιθυμία της έκφρασης, το θέατρο μοιάζει με τις ειδικές αποστολές». Τα λόγια του Γιάννου Περλέγκα πριν από λίγο καιρό στην «Κ» καθρεφτίζουν ακριβώς την κατάσταση που κυριαρχεί στο ελληνικό θέατρο όπου το μεγαλύτερο μέρος προσπαθεί να επιβιώσει με ποσοστά. «Ο εθελοντισμός», όπως λέει ο σκηνοθέτης και εικαστικός Γιάννης Σκουρλέτης, κάνει τους νέους ηθοποιούς να νιώθουν «ημιχομπίστες». Τα έλεγε εδώ και δύο χρόνια ο ηθοποιός Κωνσταντίνος Ασπιώτης περιγράφοντας τον χώρο: «Δεν ασφαλιζόμαστε, δεν έχουμε ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, πρόβες δεν πληρωνόμαστε, δουλεύουμε με ποσοστά, αφού βγουν τα έξοδα πρώτα του ηλεκτρολογείου. Γίναμε ημιεπαγγελματίες».

Θεατρικό Εργαστήριο: Το Τέλος της Τραγωδίας


Κέντρο Κλασικού Δράματος και Θεάματος
Παντείου Πανεπιστημίου
Θεατρικό Εργαστήριο: Το Τέλος της Τραγωδίας

  • Τρίτες 21, 28 Απριλίου και 5 Μαΐου, ώρα 20:00 – 22:30

Το Κέντρο Κλασικού Δράματος και Θεάματος (ΚΕΔΡΑ) του Παντείου Πανεπιστημίου συνεχίζει το θεατρικό εργαστήριό του με τίτλο «Το τέλος της Τραγωδίας». Πρόκειται για μια έρευνα σχετικά με την κρίση των παραστάσεων αρχαίας τραγωδίας και του αισθήματος του τραγικού σήμερα, η οποία έχει ήδη ξεκινήσει από ένα ιστορικό επεισόδιο. Την τελευταία γνωστή παράσταση τραγωδίας στα αρχαία χρόνια: Το 53 π. Χ. ο Έλληνας ηθοποιός Ιάσων ο Τραλλιανός ερμήνευσε τις Βάκχες μπροστά στους βασιλείς των Πάρθων και των Αρμενίων που είχαν μόλις συντρίψει τις ρωμαϊκές λεγεώνες και σκοτώσει τον αρχηγό τους, τον Κράσο.

Το Living Theater χωρίς την Τζούντιθ Μαλίνα


Ηθοποιός, σκηνοθέτης και συνδημιουργός του ιστορικού Living Theater, πρωτοποριακού θιάσου και κινήματος με πειραματικές και πολιτικές δομές που άφησε εποχή με τις εμβληματικές παραστάσεις - διαμαρτυρίες του, επηρεάζοντας πλήθος δημιουργών, η Τζούντιθ Μαλίνα πέθανε σε ηλικία 88 ετών, τριάντα χρόνια μετά τον θάνατο του συντρόφου και συνοδοιπόρου της Τζούλιαν Μπεκ. Το Living Theater αποτέλεσε το έναυσμα για το off-off Broadway θέατρο με παραγωγές που είχαν φαντασία, αυτοσχεδιασμό και αναρχική ματιά, εναντιώθηκαν σε κάθε αυθεντία και σε κάθε μαζική ιδεολογία. Απομακρύνθηκε από την ακαδημαϊκή παράδοση, διακηρύσσοντας ότι σκοπός είναι «όχι η μίμηση της ζωής, αλλά η ίδια η ζωή», και επιδόθηκε σε τολμηρούς σκηνικούς νεωτερισμούς

Με νόμο η «αποστράτευση» Χατζάκη από το Εθνικό Θέατρο

Προωθείται ειδική νομοθετική ρύθμιση, με βάση την οποία θα ολοκληρώνεται η θητεία των διευθυντών των οργανισμών που εποπτεύει το υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
Ειδική νομοθετική ρύθμιση θα κατατεθεί στη Βουλή, με βάση την οποία θα ολοκληρώνεται η θητεία των διευθυντών των οργανισμών που εποπτεύει το υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.

Wednesday, April 15, 2015

Κερασία Σαμαρά: Μια μαθήτρια του Βογιατζή

Από το εργαστήρι αρχαίου δράματος με τον αείμνηστο σκηνοθέτη πέρασε στις συνεργασίες με τον Λιουμπίμοφ και τον Ν. Μαστοράκη. Και τώρα παρουσιάζει την «Αδύναμη καρδιά» του Ντοστογέφσκι στην Ακαδημία Πλάτωνος

  | ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ: 10/04/2015 08:00 |
Κερασία Σαμαρά: Μια μαθήτρια του Βογιατζή
Οι πιθανότητες να γίνει ηθοποιός ήταν λιγοστές καθώς σπούδασε Βιολογία στο Πανεπιστήμιο Πατρών και κανένας από τον κύκλο της δεν ήταν σχετικός με οτιδήποτε καλλιτεχνικό. Ωστόσο, η αγάπη της για τη γλώσσα και τη λογοτεχνία έφεραν την Κερασία Σαμαρά κοντά στο θέατρο. «Είχα κάποια τυχερά σημεία και το πιο τυχερό μου ήταν η επαφή μου με τον Λευτέρη Βογιατζή» λέει η σκηνοθέτρια της παράστασης «Αδύναμη καρδιά» (βασισμένη σε κείμενο του Ντοστογέφσκι και ποίηση του Πούσκιν) που παίζεται στο Θέατρο Ακαδημία Πλάτωνος.

Ερευνα: Η απομάγευση του ελληνικού θέατρου

Ένας απολογισμός για τις μικρές και μεγάλες σκηνές τον καιρό της κρίσης. Η μείωση εισιτηρίων και μισθών, οι παραστάσεις με άνεργους καλλιτέχνες και η εξαφάνιση ειδικοτήτων, όπως οι σκηνογράφοι, συντελουν σε αυτό που μπορούμε να ονομάσουμε «αποεπαγγελματοποίηση» του θεάτρου
  | ΤΑ ΝΕΑ: 10/04/2015 |

Κάποιοι, λοιπόν, θαυμάζουν την ελληνική θεατρική παραγωγή στα χρόνια της κρίσης. «Τι ωραίο θέατρο που έχετε! Και τι ταλέντα!». Ωραίος αφορισμός. Κολακευτικός. Ανήκει σε δύο φίλους δημοσιογράφους - από τη Γερμανία και από τη Βρετανία - που είδαν από τρεις παραστάσεις έκαστος στην Αθήνα, εντυπωσιάστηκαν και αποφάνθηκαν.

Εφυγε από τη ζωή η χορεύτρια Χρυσούλα Ζώκα

Τη δεκαετία του 1950 τα χορευτικά ζευγάρια που πρωταγωνιστούσαν στο θεατρικό και κινηματογραφικό θέαμα και προσπαθούσαν να μαζέψουν τα κομμάτια τους από τον Εμφύλιο ήταν δακτυλοδεικτούμενα. Μόλις το 1949 ο σημαντικός χορογράφος και χορευτής Μανώλης Καστρινός επιλέγει ως μόνιμη παρτενέρ του την εντυπωσιακή Χρυσούλα Ζώκα (μαζί εμφανίστηκαν στη θρυλική «Οδό ονείρων» του Χατζιδάκι το 1962) έχοντας απέναντι το χορευτικό δίπολο Γιάννη Φλερύ - Λίντας Αλμα.

Λένα Παπαληγούρα: Επικίνδυνα παιχνίδια

Ξένια Γεωργιάδου, ΓΥΝΑΙΚΑ / Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 15/04/2015
Στις 2 Φεβρουαρίου 1933, δυο αδελφές, οι υπηρέτριες Christine και Léa Papin, δολοφονούν με τρόπο φρικιαστικό την εργοδότριά τους, madame Lancelin, και την κόρη της, Geneviève, και πυροδοτούν τη συζήτηση για την πάλη των τάξεων στη Γαλλία του Μεσοπολέμου. Αρκετά χρόνια αργότερα, το 1947, ο Jean Genet, ορμώμενος από το αποτρόπαιο έγκλημα, γράφει τις Δούλες, ένα βαθύ υπαρξιακό δράμα με απροσδόκητο τέλος.  

Έπεσε η αυλαία για τον Εύη Γαβριηλίδη. Έφυγε σε ηλικία 86 ετών

Σε ηλικία 86 ετών πέρασε στην Ιστορία σήμερα η πιο εμβληματική φυσιογνωμία του σύγχρονου κυπριακού θεάτρου, ο Εύης Γαβριηλίδης. Ο σπουδαίος Κύπριος σκηνοθέτης με την τεράστια θητεία στο σανίδι έφυγε από τη ζωή σήμερα το πρωί. Τον τελευταίο καιρό αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα υγείας και νοσηλευόταν στο Ογκολογικό Κέντρο Τράπεζας Κύπρου.
Ο Εύης Γαβριηλίδης γεννήθηκε στην Πάφο το 1929 και μεγάλωσε στη Λευκωσία. Σπούδασε θέατρο στη Δραματική Σχολή του Καρόλου Κουν στην Αθήνα. Ολοκλήρωσε τις θεατρικές του σπουδές στο Λονδίνο και στο Σικάγο και ειδικεύθηκε στην τηλεοπτική σκηνοθεσία στη Νέα Υόρκη και το Παρίσι.

Tuesday, April 14, 2015

60 χρόνια Φεστιβάλ Αθηνών

Από τις 24 Αυγούστου 1955 μέχρι σήμερα, το Φεστιβάλ Αθηνών έχει περάσει από όλες τις φάσεις της ωρίμανσης και της παρακμής. Λίγο πριν από την εφετινή έναρξή του, το ΒΗΜΑgazino θυμάται στιγμές μεγαλείου και επαρχιωτισμού
60 χρόνια Φεστιβάλ Αθηνών
Ηρώδειο, 1980: Ο Μάνος Κατράκης με το Ελληνικό Λαϊκό Θέατρο παρουσιάζει τον «Χριστόφορο Κολόμβο» του Νίκου Καζαντζάκη. Στο στιγμιότυπο διακρίνεται και ο Θόδωρος Εξαρχος.
Η βραδιά της 24ης Αυγούστου 1955 έμελλε να περάσει στην Ιστορία ως μία από τις πλέον αισιόδοξες και πολλά υποσχόμενες στιγμές της μεταπολεμικής ελληνικής διαδρομής. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών υπό τον μόνιμο αρχιμουσικό της Θεόδωρο Βαβαγιάννη και με τη συμμετοχή της κοντράλτο Ελενας Νικολαΐδη - μιας από τις πλέον περιζήτητες λυρικές τραγουδίστριες της εποχής σε παγκόσμια κλίμακα - στο Ηρώδειο σήμανε την πανηγυρική έναρξη του Φεστιβάλ Αθηνών. H λάμψη με την οποία περιβλήθηκε η πρεμιέρα ήταν ενδεικτική της υψηλής στόχευσης: σύσσωμη η βασιλική οικογένεια, μέλη της κυβέρνησης, ισχυροί παράγοντες της δημόσιας ζωής, αλλά και πλήθος κόσμου συνέρρευσαν στο Ρωμαϊκό Ωδείο χειροκροτώντας ολόθερμα τους συντελεστές, οι οποίοι την επόμενη ημέρα εξέφραζαν την ευαρέσκεια, αλλά και τη συγκίνησή τους στον Τύπο της εποχής. Μια γοητευτική πνευματική περιπέτεια άρχιζε σε μια χώρα που μετρούσε ακόμη τις πληγές της από τον Πόλεμο και τη μετέπειτα αδελφοκτόνο σύγκρουση. Εξήντα χρόνια αργότερα, το Φεστιβάλ Αθηνών έχει καταγραφεί όχι μόνο ως η πλέον δημοφιλής καλλιτεχνική γιορτή του καλοκαιριού, αλλά και ως ο καθρέφτης των πολιτικοκοινωνικών μεταβολών και του αντίστοιχου αντίκτυπου στην πολιτιστική ζωή και τα αισθητικά πρότυπα.

Τομάζ Παντούρ: «Οταν υποκύπτεις στην ασφάλεια, είσαι σχεδόν νεκρός»

Ο διεθνούς φήμης σλοβένος σκηνοθέτης δίνει σάρκα και οστά στον «Βασιλιά Ληρ» με τον Γιώργο Κιμούλη στον ομώνυμο ρόλο. Καθώς σχεδιάζει παγκόσμια περιοδεία με τον ελληνικό θίασο μιλάει αποκλειστικά στο ΒΗΜΑgazino για την τέχνη, την οικογένεια και τον Φρόιντ.
Τομάζ Παντούρ: «Οταν υποκύπτεις στην ασφάλεια, είσαι σχεδόν νεκρός»
Πηγή: Ανδρέας Σιμόπουλος

Εχεις μελετήσει το έργο του μέσα από αμέτρητα αποσπάσματα παραστάσεών του που ευτυχώς κυκλοφορούν στο Διαδίκτυο. Εχεις εκστασιαστεί από τον τρόπο με τον οποίο έχει αποδώσει επί σκηνής αριστουργήματα όπως η «Θεία Κωμωδία», ο «Αμλετ», η «Μήδεια» ή ο «Φάουστ» που ανέβασε πρόσφατα στο Εθνικό Θέατρο της Μαδρίτης. Και φτάνει η στιγμή που θα συναντήσεις από κοντά αυτόν τον διεθνούς φήμης σλοβένο σκηνοθέτη, που έχει έδρα την Ισπανία και το όνομά του φιγουράρει στο Top 10 των κορυφαίων σκηνοθετών του πλανήτη, με τον τρόπο δουλειάς του να διδάσκεται στα πανεπιστήμια όλου του κόσμου. Και ξαφνικά, όταν φτάνει η στιγμή της συνάντησης, το δέος δίνει αυτομάτως τη θέση του στην άνεση.

Monday, April 13, 2015

Γιώργος Κιμούλης: "Στο επίκεντρο η επανενοποίηση του κοινωνικού ιστού"

Συνέντευξη στον Σπύρο Κακουριώτη
Η ΑΥΓΗ, 13/04/2015
Με έναν κορυφαίο ρόλο, αυτόν του "τυφλωμένου" βασιλιά Ληρ, ετοιμάζεται να αναμετρηθεί, από την επόμενη Πέμπτη, ο Γιώργος Κιμούλης. Έχοντας οδηγό τον διάσημο Σλοβένο σκηνοθέτη Τομάζ Παντούρ και περιστοιχιζόμενος από έναν θίασο αξιολογότατων νέων ηθοποιών, ο πρωταγωνιστής μίλησε στην "Α" για τον ρόλο του, την παράσταση, αλλά και τα πρώτα βήματα της κυβέρνησης της Αριστεράς...

Από σάρκα και αίμα

Του Λέανδρου Πολενάκη

H Έντα Γκάμπλερ, το σκοτεινό αυτό δράμα του Ίψεν με αυτοβιογραφικά στοιχεία, δέχεται πολλές αναγνώσεις. Από άλλους θεωρείται ρεαλιστικό, και από άλλους συμβολικό. Νόμιμα, αμφότερα. Οι χαρακτήρες του είναι τόσο αληθινοί, από σάρκα και αίμα, ώστε μπορείς να τους «ψηλαφήσεις». Αλλά το έργο πηγαίνει πολύ πιο πέρα από τον συμβατικό ρεαλισμό της ζωής. Ο «Λέβμποργκ» του έργου είναι στην ουσία ένας ποιητής, και ο «Τέσμαν» ένας ακαδημαϊκός ερευνητής αρχείων, πληκτικός και σχολαστικός.

Μια φροϋδική παράφραση του Βιζυηνού


ΤΩΝ ΔΗΜΗΤΡΑΣ ΜΑΡΙΝΗ, ΓΙΑΝΝΗ ΑΓΟΥΡΙΔΗ
Η ΑΥΓΗ, 10/04/2015
Μια από τις ιδιαιτερότητες της ψυχαναλυτικής ψυχοθεραπείας είναι η διαφώτιση του ασυνείδητου, το οποίο περνά από τον πυρήνα της θρησκείας. Στο έργο το "Αμάρτημα της Μητρός μου", που ανεβαίνει στο "Θέατρο της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών", ο Βιζυηνός μοιάζει προφήτης. Το βεβαρημένο συνειδησιακό υπόστρωμα του πρωταγωνιστή από τη σχέση με τη μητέρα του, σκιαγραφεί την πρωταρχική φροϋδική σχέση, ξεπροβάλλουν όλες οι αντισταθμιστικές συναισθηματικές δυνάμεις που την διέπουν.

"Ο Άνθρωπος Αντίγραφο" του Σαραμάγκου γίνεται παράσταση



Μέγας ανατροπέας, αμφισβητίας, κομμουνιστής και άθεος, που με τα έργα του άσκησε σκληρή κριτική στις αξίες της ταραγμένης πολιτικής ζωής στην Πορτογαλία, μαιτρ του μεταφυσικού, με φανατικούς και πιστούς αναγνώστες, ο νομπελίστας Ζοζέ Σαραμάγκου και το έργο του "Ο Άνθρωπος Αντίγραφο" γίνονται θεατρική παράσταση στις 16 Απριλίου στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης με πρωταγωνιστή τον Μάξιμο Μουμούρη! Ενσυνείδητη αναγνώστρια του έργου του σπουδαίου Πορτογάλου, η Παρασκευή Καλογεράκη, σχεδιάστρια ιστοσελίδων με σπουδές φιλοσοφίας, που υπογράφει τη διασκευή και τη σκηνοθεσία, μιλά με πάθος για τον συγγραφέα που "άλλαξε", όπως λέει, "τον τρόπο σκέψης" της, "επηρεάζοντάς την βαθιά".