Το ΕΚΕΘΕΧ
ζει, αυτό µας οδηγεί! Θυµάστε το Εθνικό Κέντρο Θεάτρου και Χορού; Που
ίδρυσε το υπουργείο Πολιτισµού επί Γιώργου Βουλγαράκη; Και που όλοι
είχαµε πει πως θα παίξει ρόλο σηµαντικό για το µέλλον του θεάτρου και
του χορού στον τόπο µας; Αλλά που ώσπου να το πούµε ο θεσµός άρχισε να
φθίνει – δηλαδή άρχισαν να τον ροκανίζουν για να ακριβολογούµε; Και που
όταν ο κ. Γερουλάνος ανέλαβε το υπουργείο Πολιτισµού µάθαµε πόσο
ευρωβόρο ήταν το συγκεκριµένο ΕΚΕΘΕΧ; Και που γι’ αυτό και
αποφασίστηκε η διάλυσή του; Αυτό.
Ξέρετε, όµως, πως,
έναν χρόνο µετά τα περί φοβερής και τροµερής σπατάλης λεχθέντα, το
ΕΚΕΘΕΧ δε λειτουργεί πια µεν, ∆ΕΝ έχει διαλυθεί δε; Και πως ακόµα –
ναι, ΑΚΟΜΑ! – πληρώνουµε – ναι, εσείς, εγώ, όλοι µας, ναι, εν µέσω
οικονοµικής κρίσης και συνεχών περικοπών – τα λειτουργικά του έξοδα;
∆ιότι, ναι, η περί της διάλυσής του νοµοθετική ρύθµιση ακόµα δεν έγινε
απ’ το υπουργείο Πολιτισµού; Και µη χειρότερα!
Για τους άτυχους
που δεν µπορέσαµε να γευτούµε τα είκοσι πέντε απογευµατινά θεατρικά
αναλόγια µε την οµηρι κή «Ιλιάδα» σε µετάφραση ∆ηµήτρη Μαρωνίτη
(– µια ραψωδία από µια εκλεκτή µας ηθοποιό κάθε
Πέµπτη της χειµερινής σεζόν –, που οργάνωσε φέτος το Εθνικό Θέατρο,
προνόησε η Ε(λληνική) ΡΑ(διοφωνία): οι ηµισκηνοθετηµένες αναγνώσεις
ηχογραφήθηκαν και θα µεταδοθούν, σε χρόνο που θα ανακοινωθεί –
φαντάζοµαι σύντοµα, στη βράση κολλάει το σίδερο… –, απ’ το ∆εύτερο
Πρόγραµµά της (103,7 FM). Και απ’ την εκποµπή – µε τον… συγγενικό µε
την παρούσα στήλη τίτλο – «Το Τρίτο Κουδούνι».
Η οποία εκποµπή –
χαράς ευαγγέλια για τους θεατρόφιλους και πηγή συγκίνησης και
αναµνήσεων κυρίως για όσους µεγαλώσαµε εκτός Αθήνας και αγαπήσαµε το
θέατρο, στις δεκαετίες του ’50 και του ’60, µέσα, κυρίως, απ’ το
ραδιόφωνο, και το «Θέατρο της Τετάρτης», και το «Θέατρο της
Κυριακής», και «Τα φώτα της ράµπας» –, σε επιµέλεια και παραγωγή
Γιώργου Ευσταθίου, ξεκίνησε την προπερασµένη ∆ευτέρα επαναφέροντας το
άδικα ξεχασµένο ραδιοφωνικό θέατρο στο προσκήνιο.
Θα µεταδίδεται
κάθε ∆ευτέρα στις εννιά το βράδυ προσφέροντας ειδικές για την εκποµπή
παραγωγές ελληνικών και ξένων έργων από πρώτης τάξεως συντελεστές αλλά
και ζωντανές ηχογραφήσεις σηµαντικών παραστάσεων όπως η «Αντιγόνη» του
Λευτέρη Βογιατζή κι η «Ελένη» του Βασίλη Παπαβασιλείου. Καλοτάξιδη!
Σιωπηλά,
διακριτικά, αποφασιστικά σταµάτησε ο σκηνοθέτης Γιάννης Μαργαρίτης τη λειτουργία του «Θεάτρου της Ανοιξης» – τριάντα επτά
χρόνια ιστορία είχε, απ’ το καλοκαίρι του ’77. Κι άφησε το φιλόξενο
θεατράκι του Κεραµεικού, που πέρασε στα χέρια της Οµάδας «Νοσταλγία». Η
οποία λατρεύει προφανώς την αγγλική γλώσσα. Γι’ αυτό και το µετονόµασε
σε «Rabbithole», «κλείνοντας», λέει, «το µάτι στην “Αλίκη στη χώρα
των θαυµάτων”». Η οποία, πάντως, έχει µεταφραστεί στα ελληνικά…
Προ 50ετίας
Το Εθνικό
Θέατρο απεφάσισε να επαναλάβη τον «Πειρασµό» του Γρ. Ξενοπούλου, για
δέκα παραστάσεις, ευθύς µετά την «Γέρµα» και πριν από την «Προκληθείσα
σύζυγο», µε την οποία θα κλείση την εφετεινή περίοδο. Οι παραστάσεις
της «Γέρµας» του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα θα συνεχισθούν µέχρι της
Κυριακής 22 Απριλίου. Παράτασίς των αποκλείεται, δοθέντος ότι η
πρωταγωνίστρια του έργου Αννα Συνοδινού είναι υποχρεωµένη να µετέχη
εφ’ εξής καθηµερινών εξαντλητικών δοκιµών στην «Ηλέκτρα» του Σοφοκλέους
και στις δύο «Ιφιγένειες» και τις «Φοίνισσες», που θα παιχθούν κατά τα
επικείµενα Φεστιβάλ Επιδαύρου και Αθηνών.
10 Απριλίου 1961.
Κατά
την εφετεινή εµφάνισιν της «∆ωδέκατης Αυλαίας», που ως γνωστόν θα
γίνει στο θέατρο «Ελσας Βεργή» από τις 26 έως 30 Απριλίου [...] το
έργο του Βαγγέλη Γκούφα «Επιστροφή του Ευεργέτη» σκηνοθετεί ο Γιώργος
Γιαννίσης, τα σκηνικά και κοστούµια φιλοτεχνεί ο Γιάννης Μιγάδης η δε
µουσική είναι του Θόδωρου Αντωνίου.
Λαµβάνουν µέρος οι Ρένα Γαλάνη, Λούλα Ιωαννίδου, Αση Μιχαηλίδου, Αννα Σουρέ και η µικρούλα Ματίνα (σ.σ. Καρρά), καθώς και οι Νίκος Βανδώρος, Κώστας Γεννατάς,
Θάνος Γραµµένος, Νίκος ∆ρυµαίος, Βασίλης Καλαµαράς, Σπύρος Καλογήρου,
Θανάσης Κεδράκας και Γιάννης Μαλλούχος.
8 Απριλίου 1961.