Saturday, October 1, 2011

Μια γηραιά κυρία, σύγχρονο τέρας...


  • «ΕΝΑΤΟΣ ΓΑΜΟΣ» ΣΤΟ «ΑΓΓΕΛΩΝ ΒΗΜΑ»

Μαύρη φάρσα για την κοινωνική διαφθορά και την απληστία είναι το έργο της Λείας Βιτάλη, που συνομιλεί με το αριστούργημα του Ντίρενματ

Η Μαίρη Νάνου υποδύεται την Κλάρα Τσαχανασιάν, στον «Ενατο γάμο»
Η Μαίρη Νάνου υποδύεται την Κλάρα Τσαχανασιάν, στον «Ενατο γάμο»
Ξέρετε γιατί πτωχεύσαμε; Γιατί πίσω από αυτό κρύβεται η Κλάρα Τσαχανασιάν! Το σύγχρονο τέρας. Μια γυναίκα 115 ετών, που έχει την εξουσία όλου του κόσμου στα χέρια της. Ανεβοκατεβάζει κυβερνήσεις, εξαγοράζει τράπεζες, διαχειρίζεται τα πετρέλαια, αγοράζει χώρες, δολοφονεί συζύγους και εραστές. Και την ίδια στιγμή ετοιμάζει με τρυφερότητα τον "Ενατο Γάμο" της με έναν... νεκρό! Ο "Ενατος Γάμος" αποτελεί μια συνομιλία με το αριστούργημα του Φρίντριχ Ντίρενματ "Η επίσκεψη της γηραιάς κυρίας".
Η συγγραφέας του έργου, Λεία Βιτάλη, παίρνει την ηρωίδα Κλάρα Τσαχανασιάν από εκεί που την άφησε ο Ντίρενματ, για να τη φέρει στη σημερινή πραγματικότητα και να συνεχίσει την επικίνδυνη πορεία της δημιουργώντας μια μαύρη φάρσα για τη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα του άκρατου καταναλωτισμού, της κοινωνικής διαφθοράς και της απληστίας.

ΘΕΑΤΡΟ «ΑΘΗΝΑ» Ενας τυφλός, ένας κουφός και ένας μουγκός στη σκηνή


Ενας τυφλός. Ενας κουφός. Ενας μουγκός. Είναι φίλοι, ζουν μαζί κι αντιμετωπίζουν από κοινού τις αντιξοότητες που δημιουργεί η καθημερινότητα και οι ειδικές τους δυνατότητες.

Το έργο του Γιώργου Θεοδοσιάδη κάνει πρεμιέρα στις 12 Οκτωβρίου
Το έργο του Γιώργου Θεοδοσιάδη κάνει πρεμιέρα στις 12 Οκτωβρίου
Ενας τυφλός. Ενας κουφός. Ενας μουγκός. Είναι φίλοι, ζουν μαζί κι αντιμετωπίζουν από κοινού τις αντιξοότητες που δημιουργεί η καθημερινότητα και οι ειδικές τους δυνατότητες.
Σε αυτήν τη μικρή Βαβέλ, σε αυτήν την εντελώς ασυνήθιστη συνύπαρξη ο κάθε ήρωας έχει αναπτύξει τον δικό του κώδικα για να επικοινωνεί με τους άλλους. Και τα καταφέρνουν τόσο... όσο... Κάποια στιγμή μπαίνει στη ζωή τους μια κοπέλα γεμάτη δύναμη και αισιοδοξία, ένας άγγελος της αγάπης. Και όλα αλλάζουν ξανά, από τις 12 Οκτωβρίου, στη σκηνή του θεάτρου "Αθηνά", με αφορμή το έργο του Γιώργου Θεοδοσιάδη "Δεν βλέπω, δεν ακούω, δεν μιλάω".
Το "Δεν βλέπω, δεν ακούω, δεν μιλάω", εμπνευσμένο από έναν παλιό ινδικό μύθο για την υπομονή και τη μακροθυμία απέναντι στις δυσκολίες της ζωής, είναι μια πολύ ιδιαίτερη, ξεκαρδιστική κωμωδία. Είναι, όμως, ταυτόχρονα ένα έργο για τη συντροφικότητα, την αγάπη, την εκτίμηση, τη φιλία, τον καθημερινό αγώνα και την αισιόδοξη προσέγγιση της ζωής, σε μια εποχή που οι μαύρες σκέψεις πληθαίνουν.
Ερχεται να θυμίσει στο κοινό ότι η καθημερινότητα και οι δυσκολίες της προσεγγίζονται πιο εύκολα με την αγάπη, τη φιλία, την αξιοπρέπεια και την αισιοδοξία. Η παράσταση παίχτηκε πέρυσι στην Αθήνα και σε καλοκαιρινή περιοδεία, με συνολικά πάνω από 300 παραστάσεις.
Η επιμέλεια κειμένου είναι των Χρήστου Χατζηπαναγιώτη και Δημήτρη Καντά, η σκηνοθεσία (και η μουσική επιμέλεια) του Χρήστου Χατζηπαναγιώτη, τα σκηνικά της Λείας Ασβεστά και τα κοστούμια του Αλέξη Φούκου. Πρωταγωνιστούν: Σπύρος Πούλης, Θανάσης Βισκαδουράκης, Σπύρος Σπαντίδας. Τον ρόλο της "καλής νεράιδας" η Δήμητρα Στογιάννη.

ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ: «Στο γέλιο δεν έχει μπει ακόμη ΦΠΑ»


"Είναι σαν την κηροζίνη, πρώτη φορά κάνω τόσο διαδραστικό θέατρο", λέει ο ηθοποιός για την επίκαιρη κωμωδία του Νιλ Σάιμον "Ο φυλακισμένος της διπλανής πόρτας", που ανεβάζει στο "Ιλίσια" και μιλάει για το "σύστημα που γέρασε"

«Στο γέλιο δεν έχει μπει ακόμη ΦΠΑ»
"Ισως η ζωή να μην είναι κωμωδία, αλλά η κωμωδία είναι σίγουρα ζωή". Το μότο υποστηρίζει ο Γρηγόρης Βαλτινός, ο οποίος ανεβάζει κωμωδία και μάλιστα του μετρ του είδους, Νιλ Σάιμον, επειδή... "το γέλιο βλάπτει σοβαρά τη μελαγχολία των καιρών μας".
Με ορμητήριο τη νέα του θεατρική στέγη, το θέατρο "Ιλίσια", μεταμορφώνεται στον "Φυλακισμένο της διπλανής πόρτας", έναν ήρωα τόσο επίκαιρο, τόσο σημερινό, τόσο αναγνωρίσιμα δικό μας. "Στέλεχος μεγάλης διαφημιστικής εταιρείας, λόγω μιας γενικότερης κρίσης χάνει τη δουλειά του. Τότε ανατρέπεται το σύμπαν του. Από κει αρχίζουν όλα: παθαίνει κατάθλιψη, ανοίγει το παράθυρο να ουρλιάξει και η πόλη απέξω ουρλιάζει πιο πολύ από αυτόν. Είναι ακριβώς αυτό που βιώνουμε στην καθημερινότητά μας, το οποίο σε συνδυασμό με κάτι άλλο παίρνει φωτιά" εξηγεί ο Γρηγόρης Βαλτινός, ο οποίος, εκτός από το ότι υποδύεται τον πρωταγωνιστικό ήρωα, υπογράφει τη μετάφραση, τη σκηνοθεσία και τη μουσική επιμέλεια της παράστασης, που κάνει πρεμιέρα στις 7 Οκτωβρίου. Εχει ανάγκη το γέλιο το κοινό; "Στο γέλιο δεν έχει μπει ακόμη ΦΠΑ... οπότε γιατί να μην ευθυμήσουμε;".

Αν τους αντέξει η σκηνή, θα φανεί στο χειροκρότημα


  • 14 παραστάσεις που ξεχωρίζουν στο φετινό θεατρικό χάρτη 
  • Της ΙΩΑΝΝΑΣ ΚΛΕΦΤΟΓΙΑΝΝΗ 
  • Ελευθεροτυπία, Σάββατο 1 Οκτωβρίου 2011 

 Δύσκολη η χρονιά για τη χώρα, όπως και για το θέατρό της. Η κρίση που έδειξε τα «δόντια» της το καλοκαίρι και η ανασφάλεια, που συνεπακόλουθα προκαλεί, δημιούργησαν στο θεατρικό χάρτη του φθινοπώρου νέες τάσεις, νέες συσπειρώσεις, καταιγιστικές περικοπές και λύσεις «εκ του ασφαλούς», ήτοι πληθώρα επαναλήψεων.
«Γυάλινος Κόσμος» του Τενεσί Ουίλιαμς στη φιλολογικά αρτιότερη εκδοχή της Κατερίνας Ευαγγελάτου, στο «Χορν»«Γυάλινος Κόσμος» του Τενεσί Ουίλιαμς στη φιλολογικά αρτιότερη εκδοχή της Κατερίνας Ευαγγελάτου, στο «Χορν» Εν τούτοις, θα υπάρξει και φέτος το νέο και το ιδιαίτερο, που προϊδεάζει ότι θα ζήσουν οι θεατρόφιλοι μεγάλες στιγμές. Οσοι «επιμείνουν», δηλαδή, αν και σπαρασσόμενοι από τα αλλεπάλληλα χαράτσια, να πηγαίνουν στο θέατρο, μολονότι θα συνιστά πολυτέλεια. Ιδού, λοιπόν, μερικές θεατρικές προτάσεις που αξίζουν την προσοχή μας.

Αναβιώνοντας το αρχαίο θέατρο

***«Πέρσες» και «Κρήτες, Α' Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος Αθηνών

  • Ελευθεροτυπία, Σάββατο 1 Οκτωβρίου 2011
  • Της ΓΡΗΓΟΡΗ ΙΩΑΝΝΙΔΗ

Κάποιες επισημάνσεις σχετικά με την οργάνωση και τις προοπτικές του Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος της Αθήνας διατυπώσαμε από αυτήν εδώ τη στήλη την προηγούμενη κιόλας εβδομάδα.
Υπερ-φορμαλιστική απόδοση στους «Πέρσες»Υπερ-φορμαλιστική απόδοση στους «Πέρσες»Επανέρχομαι τώρα στα ίδια με αφορμή ακόμη δύο παραστάσεις: τους «Πέρσες» πρώτα, από τον Δήμο Αβδελιώδη και την ομάδα του, και έπειτα τους απαιτητικούς «Κρήτες», από τα fragmenta του Ευριπίδη, που επεξεργάστηκαν και παρουσίασαν ο Γιώργος Σαμπατακάκης με τον σκηνοθέτη Γιώργο Ζαμπουλάκη.
Είναι αλήθεια πως το φεστιβάλ της Αθήνας, που οργάνωσε ο Γιάννης Μαργαρίτης υπό το βάρος ενός ελλειμματικού προϋπολογισμού, βρέθηκε εξ αρχής καταδικασμένο να δρα υπό τη σκιά του Ελληνικού Φεστιβάλ και της περιρρέουσας κρίσης. Εμοιαζε εξ αρχής εκ του περισσού, διδακτικό στην έμπνευση, «δημοτικό» στα χαρακτηριστικά του, μια παράτα μάλλον, παρά καθαρή αναγκαιότητα, θέληση και καρπός ώριμος της πνευματικότητας του τόπου και του καιρού του.

Thursday, September 29, 2011

Σέξπιρ σε 36 + 1 γλώσσες


  • Ο «ΠΕΡΙΚΛΗΣ» ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΣΥΜΜΕΤΕΧΕΙ ΣΤΙΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ ΣΤΟ GLOBE THEATRE



Ο Σέξπιρ σε ένα πρωτοφανές θεατρικό γλέντι, για κάθε γούστο και κάθε... γλώσσα: σε 37 γλώσσες και διαλέκτους -ακόμη και σ' αυτήν των Αβοριγίνων-, στη νοηματική, αλλά και σε χιπ χοπ.
Ο μεγαλύτερος καλλιτεχνικός εορτασμός στην ιστορία των Αγώνων θα στεγαστεί στο Globe Theatre§Μηνάς Χατζησάββας και Μαρία Σκουλά, οι δύο από τους «καταπληκτικούς Ελληνες ηθοποιούς» του «Περικλή», σύμφωνα με τον Ντ. ΝτρόμγκουλΟ μεγαλύτερος καλλιτεχνικός εορτασμός στην ιστορία των Αγώνων θα στεγαστεί στο Globe Theatre§Μηνάς Χατζησάββας και Μαρία Σκουλά, οι δύο από τους «καταπληκτικούς Ελληνες ηθοποιούς» του «Περικλή», σύμφωνα με τον Ντ. ΝτρόμγκουλΟ σεξπιρικός θεατρικός μαραθώνιος διάρκειας έξι εβδομάδων ξεκινά στο περίφημο Globe Theatre του Λονδίνου στις 23 Απριλίου, στο πλαίσιο της Ολυμπιάδας 2012, ο μεγαλύτερος και πιο φιλόδοξος καλλιτεχνικός εορτασμός στην ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων, κρύβει πραγματικά μεγαλύτερες εκπλήξεις απ' ό,τι θα περίμενε κανείς. Δεν είναι μόνο ο «Τρωίλος και η Χρυσηίδα» στα μαορί και η «Κωμωδία των παρεξηγήσεων» στα φαρσί!
Ο σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής του Globe, Ντόμινικ Ντρόμγκουλ, ανοίγοντας προχθές τα κρυφά χαρτιά της διοργάνωσης, μίλησε για την εφαρμογή μιας «ιδανικής μεθόδου», η οποία «επιτρέπει σε διαφορετικούς ανθρώπους, από διαφορετικούς πολιτισμούς, να επικοινωνήσουν στην κοινή γλώσσα του θεάτρου, αλλά και του Σέξπιρ». Δεν αναφέρθηκε καθόλου στη γενναιοδωρία των Βρετανών να θιγούν τα... ιερά και τα όσιά τους. Να αφήσουν, δηλαδή, τον κορυφαίο ποιητή τους, κομμάτι της βρετανικής πολιτιστικής κληρονομιάς, «έκθετο» σε άγνωστες παραδόσεις (όπως των Ζουλού), ακόμη και σε ραπαρίσματα χιπ-χοπ καλλιτεχνών (ο «Οθέλος» από τους Αμερικανούς Q Brothers).

15 χώρες στο Φεστιβάλ Κουκλοθεάτρου Κιλκίς

Στην εφηβεία μπαίνει φέτος το Διεθνές Φεστιβάλ Κουκλοθεάτρου και Παντομίμας, που γίνεται 13 ετών. Ξεκινά αύριο και ως τις 16 Οκτωβρίου θα φιλοξενήσει καλλιτέχνες από 15 χώρες (Ελλάδα, Ιταλία, Βραζιλία, Χιλή, Ελβετία, Ισπανία, Ρωσία, Αυστραλία, Πολωνία, Αργεντινή, Μ. Βρετανία, Γερμανία, Πορτογαλία, Ουγγαρία και Βουλγαρία).
Οπως κάθε 13άχρονος, έτσι και το φεστιβάλ του Κιλκίς, θέλει το χαρτζιλίκι του. Και το έλαβε από το ΕΣΠΑ. Πήρε 980.000 ευρώ για τις διοργανώσεις από φέτος μέχρι και το 2015. Σύμφωνα με τον καλλιτεχνικό διευθυντή του φεστιβάλ, Χουάνχο Κοράλες, οι γραφειοκρατικές δυσκολίες τελείωσαν μόλις στις 19 Σεπτεμβρίου και το φεστιβάλ ετοιμάστηκε με την ψυχή στο στόμα, χωρίς προχειρότητες όμως.
Τα προηγούμενα χρόνια το φεστιβάλ συμμετείχε σε ανάλογα φεστιβάλ στα Ιεροσόλυμα, στο Κέιπ Τάουν και στο Μπιλμπάο, άνοιξε τα σύνορα για τους ελληνικούς θιάσους και τα έργα τους και έβαλε το σπόρο για μελλοντικές συνεργασίες. Φέτος γίνεται και πάλι η συνάντηση των νέων κουκλοπαικτών και όσοι διακριθούν θα δείξουν τη δουλειά τους σε κάποιο ανάλογο φεστιβάλ από αυτά που γίνονται σε Κωνσταντινούπολη, Σόφια, Μπιλμπάο και Κέιπ Τάουν.
Υπάρχουν πρωινές παραστάσεις για τα σχολεία με εισιτήριο 4 ευρώ, ενώ οι παραστάσεις θα απλωθούν σε νηπιαγωγεία, και χωριά. Οι παραστάσεις θα δοθούν στο Συνεδριακό Κέντρο και στην Κεντρική Βιβλιοθήκη του Κιλκίς και στους δρόμους της πόλης. Υπάρχει επίσης και πρόγραμμα παράλληλων εκδηλώσεων με εργαστήριο για το κοινωνικό θέατρο για 60 μαθητές, 3 σεμινάρια -εργαστήρια για εκπαιδευτικούς και εμψυχωτές, εργαστήρια στα δημοτικά σχολεία του Κιλκίς, 3 master classes, έκθεση με την ιστορία του κουκλοθεάτρου στις 5 ηπείρους και διημερίδα για το κοινωνικό θέατρο.

Wednesday, September 28, 2011

Οι πρεμιέρες παίρνουν σειρά


0
Μυρτώ Λοβέρδου
ΤΟ ΒΗΜΑ:  29/9/2011
Ο Οκτώβρης του θεάτρου
  • Ο Μάνος Καρατζογιάννης, ο Ενκε Φεζολάρι και η Βασιλική Τρουφάκου προετοιμάζουν την «Παρέλαση» της Λούλας Αναγνωστάκη στο θέατρο του Νέου Κόσμου

Ο Οκτώβριος ανήκει στο θέατρο: Και φέτος μια σειρά από παραστάσεις ξεκινούν με την έλευση του δέκατου μήνα του χρόνου, ενώ ορισμένες έχουν ήδη σηκώσει την αυλαία τους ή τη σηκώνουν, όπως συμβαίνει με το «Τρίτο Στεφάνι» του Κώστα Ταχτσή που κάνει πρεμιέρα την Τετάρτη (28/9) στο Παλλάς. Σε σκηνοθεσία του Σταμάτη Φασουλή και σε διασκευή που μοιράστηκε με τον Θανάση Νιάρχο, το θεατρικό επιστρέφει, μετά από έναν χρόνο, και επαναφέρει στη σκηνή την Εκάβη και τη Νίνα, τη Νένα Μεντή και τηΦιλαρέτη Κομνηνού, μαζί με τον πλούσιο θίασο (Τάνια Τρύπη, Γιάννης Στάνκογλου, Γιάννης Νταλιάνης, Ηρώ Μπέζου κ.ά.). Ανάμεσα σε επαναλήψεις και καινούργιες παραγωγές, το θέατρο ξεκινά τη σεζόν 2011-2012.
Ο Γρηγόρης Βαλτινός μαζί με την Κατερίνα Λέχου προτείνει τον «Φυλακισμένο της διπλανής πόρτας» του Νιλ Σάιμον, ένα έργο που ταιριάζει ιδιαίτερα στις μέρες και την ψυχολογία μας. Μαζί τους στη σκηνή οι Υβόννη Μαλτέζου, Κώστα Φλωκατούλα, Αλεξάνδρα Παντελάκη, Φωτεινή Ντεμίρη και Στάθη Νικολαϊδη. Η πρεμιέρα είναι προγραμματισμένη για την Πέμπτη, 6 Οκτωβρίου στο θέατρο Ιλίσια. Το ίδιο βράδυ θα δοθεί και η πρώτη παράσταση για τις «Δούλες» του Ζαν Ζενέ με την Εφη Μουρίκη να σκηνοθετεί και να παίζει μαζί με την Κατερίνα Παπουτσάκη και τη Μάρα Μοτάκη. Το έργο, σε μετάφραση του Ερρίκου Μπελιέ θα παιχθεί στο Νέο Ελληνικό Θέατρο του Γιώργου Αρμένη, στα Εξάρχεια. Μαζί και η πρεμιέρα για τον Πέτρο Φιλιππίδη και τηνΑννα Παναγιωτοπούλου που συνεχίζουν για δεύτερη σεζόν με το τρυφερό έργο Χάρολντ και Μόντ» του Κόλιν Χίγκινς, στο θέατρο Μουσούρη.
Για δεύτερη χρονιά συνεχίζονται τα «Ορφανά» του Ντέννις Κέλλι, στη σκηνοθεσία τουΒαγγέλη Θεοδωρόπουλου, στην παράσταση του Θεάτρου του Νέου Κόσμου. Η μετάφραση είναι της Κοραλίας Σωτηριάδου και παίζουν οι Μαρία ΚίτσουΜιχάλης Οικονόμου και Ομηρος Πουλάκης. Η πρεμιέρα θα δοθεί στις 7 Οκτωβρίου στον Πάνω Χώρο, ενώ ο μέρες νωρίτερα (5/10) θα έχει δοθεί η πρεμιέρα του «Συγγραφέα» από τουςΠαντελή Δεντάκη, Κατερίνα Λυπηρίδου, Μάκη Παπαδημητρίου και Γιάννο Περλέγκα στο Δώμα. Οσο για τον Κάτω Χώρο, εκεί από τις 17 Οκτωβρίου ο Ενκε Φεζολάρι σκηνοθετεί την «Παρέλαση» της Λούλας Αναγνωστάκη με τον Μάνο Καρατζογιάννη και τη Βασιλική Τρουφάκου.
Η Υρώ Μανέ επανέρχεται με τον μονόλογο του «Συμβολαιογράφου», του Νίκου Βασιλειάδη αλλάζοντας όμως χώρο: Σε διασκευή και σκηνοθεσία του Γιώργου Καραμίχου θα παιχθεί από τις 8 Οκτωβρίου στο Θέατρον του Ελληνικού Κόσμου. Περιορισμένες παραστάσεις και για την «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή στην παράσταση του θεάτρου «Δρόμος με δένδρα» από τη Μάρθα Φριτζήλα με τη Δέσποινα Αναστάσολγουκαι τη Μαρία Κεχαγιόγλου στους ρόλους της Ηλέκτρας και της Κλυταιμνήστρας.
Μετά την Αυλή (στου Ψυρρή), «Το τάβλι» του Δημήτρη Κεχαΐδη, μετακομίζει στη Θεσσαλονίκη. Από τις 13 Οκτωβρίου ο Γιώργος Κάππας και η Νίκος Ορφανός θα παίζουν στο θέατρο Σοφούλη το έργο στο οποίο συνυπογράφουν τη σκηνοθεσία.
Τέλος επανέρχεται για τρίτη χρονιά η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη με τη μεγάλη της επιτυχία, στο έργο «La Chunga» του βραβευμένου με Νόμπελ Λογοτεχνίας (2010) Μάριο Βάργκας Λιόσα, στο θέατρο Επί Κολωνώ. Σε σκηνοθεσία της Ελένης Σκόττη και μαζί με την ομάδα των Δημήτρη Λάλου, Στάθη Σταμουλακάτου, Γιάννη Λεάκου, Δημήτρη Καπετανάκου και της Ηλιάνας Μαυρομάτη, η παράσταση συνεχίζει από την 1η Οκτωβρίου _και αξίζει να τη δείτε….

Oι «Δούλες» του Ζενέ ξανάρχονται




Φέτος, 25 χρόνια από τον θάνατό του, το Νέο Ελληνικό Θέατρο προτείνει το έργο-σύμβολο του γάλλου συγγραφέα
Oι «Δούλες» του Ζενέ ξανάρχονται

Εργο-σταθμός στην πορεία του Ζαν Ζενέ (1910-1986), οι «Δούλες» επιστρέφουν στην αθηναϊκή σκηνή, μέσα από την παράσταση του Νέου Ελληνικού Θεάτρου του Γιώργου Αρμένη, σε σκηνοθεσία της Εφης Μουρίκη.

Πέντε χρόνια μετά το ανέβασμά τους από τον Λευτέρη Βογιατζή, το θεατρικό του γάλλου συγγραφέα εξακολουθεί να προκαλεί και να γοητεύει, με το θέμα και τις προεκτάσεις του. «Οι δούλες» είναι το πρώτο θεατρικό έργο του Ζενέ που παίχθηκε στο Παρίσι, τον Απρίλιο του 1947, από τονΛουί Ζουβέ _νωρίτερα είχε γράψει την «Υψηλή Εποπτεία». Αν και ενόχλησε με τη θεματολογία του το συντηρητικό κοινό της εποχής, έγινε αποδεκτό από την κοινωνία της λογοτεχνίας και συνέβαλε αποφασιστικά στη γέννηση του «θεάτρου του Παραλόγου», μαζί με τον Σάμιουελ Μπέκετ και τον Ευγένιο Ιονέσκο.
Βασισμένος στην αληθινή ιστορία των αδελφών Λέα και Κριστίν Παπέν από την περιοχή του Λε Μαν, ο Ζενέ έγραψε το θεατρικό του έργο κρατώντας, ωστόσο τις αποστάσεις του.

Σύμφωνα με τις εφημερίδες της εποχής, το 1933 οι δύο αδελφές, υπηρέτριες σε ένα αστικό σπίτι, κατακρεούργησαν την Κυρία τους _και την κόρη της. Οταν δικάστηκαν και καταδικάστηκαν, δεν ζήτησαν κανένα ελαφρυντικό, παρά μόνον ότι ήθελαν να μοιραστούν την ευθύνη της πράξης τους. Ενας κλειστός χώρος, το υπνοδωμάτιο της Κυρίας, ένα φλυτζάνι ζεστό τίλιο, λίγα κόκκινα τριαντάφυλλα και η εκδίκηση που φωλιάζει μέσα στις δούλες παίρνει μορφή. Το σχέδιό τους απόβλέπει στη δολοφονία της Κυρίας τους. Κατά τη διάρκεια της πρόβας για το εγκλημά τους, μπερδεύουν την αλήθεια με το ψέμα κι έτσι τελικά αντί για το φόνο, αυτοκτονούν, καθώς οργανώνουν μόνες τους, την έξοδό τους...

Αν και ο Ζενέ δεν ήθελε να δικαιώσει τις δούλες όλων των εποχών, επεδίωξε να μεταφέρει στο κοινό την εσωτερική του φωνή, μια φωνή που όπως αποδείχθηκε αργότερα, τον έστρεψε στους αγώνες υπέρ των δικαιωμάτων των μειονοτήτων... Μορφή των γραμμάτων και των τεχνών της Γαλλίας, ο Ζενέ αποτελεί ένα ακόμα παράδειγμα «κακού παιδιού» με μπόλικο ταλέντο, που κατάφερε να αντιστρέψει τους όρους και από τρόφιμος αναμορφωτηρίων να κερδίσει μια θέση, τελικά, στα παγκόσμια γράμματα.


ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
«Δούλες» του Ζαν Ζενέ. Μετάφραση Ερρίκος Μπελιές, σκηνοθεσία Εφη Μουρίκη, σκηνογραφίας Τόλης Τατόλας, φωτισμοί Lato B. Παίζουν: Κατερίνα Παπουτσάκη, Εφη Μουρίλη, Μάρα Μοτάκη

ΠΟΤΕ & ΠΟΥ
Νέο Ελληνικό Θέατρο Γιώργου Αρμένη
Σπ. Τρικούπη 34 & Κουντουριώτου, Εξάρχεια, 210-8253.489
Πρεμιέρα την Πέμπτη, 6 Οκτωβρίου, στις 21.15
Παραστάσεις: Τετάρτη - Κυριακή, στις 21.15
Εισιτήρια: 20 - 15 ευρώ

Ισορροπώντας στο σύμπαν των Αλμοδόβαρ, Καμπανέλλη


  • Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΚΛΕΑΣ ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΙ ΤΙΣ «ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΤΑ ΠΡΟΘΥΡΑ ΝΕΥΡΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ» ΚΑΙ ΤΗΝ «ΑΥΛΗ ΤΩΝ ΘΑΥΜΑΤΩΝ» 
  • Της ΙΩΑΝΝΑΣ ΚΛΕΦΤΟΓΙΑΝΝΗ
  • Ελευθεροτυπία, Τετάρτη 28 Σεπτεμβρίου 2011 

 Μεταξύ του Αλμοδόβαρ και του Καμπανέλλη ο Γιάννης Κακλέας παραδόξως δεν αισθάνεται άβολα. Τις περίφημες «Γυναίκες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης» του Ισπανού μετρ (5 βραβεία Γκόγια και μία υποψηφιότητα για Οσκαρ) τις σκηνοθετεί για το «Μικρό Παλλάς».
«Κάποιες από τις ηρωίδες της ταινίας του Αλμοδόβαρ τις έχω παντρευτεί» αποκαλύπτει ο σκηνοθέτης Γιάννης Κακλέας«Κάποιες από τις ηρωίδες της ταινίας του Αλμοδόβαρ τις έχω παντρευτεί» αποκαλύπτει ο σκηνοθέτης Γιάννης ΚακλέαςΚαι τις θεωρεί μια πολύ οικεία, έως και... ελληνική υπόθεση. «Κάποιες απ' τις ηρωίδες της ταινίας τις έχω παντρευτεί», λέει. Αλλά και στην «Αυλή των Θαυμάτων», την οποία δεν διανοούνταν ποτέ να ανεβάσει, αλλά σκηνοθετεί σήμερα στο Εθνικό Θέατρο, ανακάλυψε ισχυρές «αντιστοιχίες» με το σήμερα. «Δεν πρόκειται όμως να την ανεβάσω κι εγώ με γλάστρες και βασιλικούς», ξεκαθαρίζει.
Δύσκολα θα φανταζόταν κανείς ότι θα σας ενδιέφερε, κύριε Κακλέα, ο Καμπανέλλης.
«Εχετε δίκιο. Δεν θα τον επέλεγα εγώ. Μου τον πρότεινε ο Γιάννης Χουβαρδάς. Οταν όμως διάβασα καλά το έργο, συγκινήθηκα πολύ. Μου ξαναθύμισε την Ελλάδα των γονιών μας που χάσαμε και τον αγώνα που έκαναν για να υπάρξουν. Η "Αυλή" σήμερα είναι τραγικά επίκαιρη, αυτό είναι δεδομένο. Κι έτσι θα ανεβεί και ως παράσταση. Με πολύ σύγχρονη ματιά σε μια κοινωνία που χάνουμε. Μια πατρίδα που χάνουμε. Και μια ολόκληρη ατμόσφαιρα που... κατεδαφίζεται. Το έργο του Καμπανέλλη είναι σκληρό. Συνήθως ανεβαίνει με βασιλικούς και γιασεμιά. Εμείς το ανεβάζουμε σε ένα χώρο που πνίγεται απ' το τσιμέντο και βαθμηδόν χάνονται οι προσωπικές σχέσεις. Εχω και πολύ ωραίο θίασο».

Επανάσταση Δωματίου...


ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΔΩΜΑΤΙΟΥ
VISUAL THEATER
Περίληψη έργου

Μια κοπέλα εγκλωβισμένη στο δωμάτιο του σπιτιού της, δραπετεύει στον κόσμο του ονείρου. Συνομιλεί κινησιολογικά με τα έπιπλα του δωματίου και δημιουργεί σχέσεις μαζί τους.Οι σχέσεις γεννούν διάφορους ρόλους, τους οποίους και υποδύεται. Οι επίκτητοι αυτοί ρόλοι αρχίζουν να την κυριεύουν, την εξωθούν στα άκρα, διαλύεται, τους αποποιείται  και κατ' αυτόν τον τρόπο λυτρώνεται και η ύπαρξή της αναγεννάται.

Τρέιλερ Παράστασης


Σημείωμα σκηνοθέτη

Η " Επανάσταση Δωματίου" είναι ένα έργο με κύριο άξονα την προσωπική διαδρομή της ηρωίδας και την μάχη που δίνει με τον εαυτό της για να υπάρξει. Η παράσταση γεννά ερωτήματα που λίγο ή πολύ μας απασχολούν όλους. Ποια η σχέση  μας με τους άλλους και ποια η σχέση μας με τον εαυτό μας. Ποια η αλληλεπίδραση των δυο; Σε ποιο βαθμό αυτοπροσδιοριζόμαστε αφού η πραγματικότητα μας είναι οι άλλοι; Απ' τη στιγμή που γεννιόμαστε και υπάρχουμε μας δίνονται ρόλοι τους οποίους υιοθετούμε και τελικά γίνονται κομμάτι του εαυτού μας. Κάθε ένας από μας καλείται να κάνει την προσωπική του επανάσταση  για να επανακαθορίσει τον ρόλο του σαν ενήλικας. Η "Επανάσταση Δωματίου" πραγματεύεται ακριβώς αυτήν μας την υπαρξιακή επανάσταση που ξεκινά από το παιδικό μας υπνοδωμάτιο και απλώνεται σε όλες τις πτυχές της ζωής μας.

Συντελεστές Παράστασης
  • Ηθοποιός , Σκηνοθέτης, Συγγραφέας, Σκηνογράφος : Μαρία Παπαστεφανάκη
  • Βοηθός Σκηνοθέτης, Εικαστικός, Μουσικός : Σοφία Κουρκουλάκου
  • Αnimatorv.j : Βαγγέλης Κατικαρίδης
  • Υπεύθυνος Πολιτιστικής Διαχείρισης : Μιχάλης Κοσκινάς 
  • Φωτισμός: Μαριανίνα Σέττα

ΔΙΑΡΚΕΙΑ:
Καθημερινά εκτός Τετάρτης από 29 Σεπτεμβρίου έως 11 Οκτωβρίου
Ώρα έναρξης 9:00μμ – Είσοδος 12€
Στην θεατρική σκηνή του 2ου ορόφου στο Booze Cooperativa

Το φουαγιέ του θεάτρου ανοίγει 1 ώρα πριν την παράσταση.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ:

Άρτεμις Λειβαδάρου  /  Artemis Livadarou
Οργάνωση πολιτιστικών δρώμενων  /  Administrative department
Κοπερατίβα Τέχνης  /  Booze Cooperativa
Κολοκοτρώνη 57 Αθήνα  /  57 Kolokotroni StrAthens
Τηλ./Tel.: 2103240944  /  2114000863

Επιστροφή στη συλλογικότητα


  • ΟΙ ΙΔΙΟΚΤΗΤΕΣ ΑΣΤΙΚΩΝ ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ ΘΕΑΤΡΟΥ ΣΥΣΤΗΝΟΥΝ ΝΕΟ ΣΩΜΑΤΕΙΟ


Ενα νέο σωματείο με νομικό και συνδικαλιστικό χαρακτήρα για τις αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες θεάτρου πρόκειται να συσταθεί. Ο πνιγμένος απ' τα... μαλλιά του πιάνεται; Οχι, ακριβώς. Ηταν επιτακτικό αίτημα του χώρου από καιρό.
Ξένια Καλογεροπούλου, Κωστής Καπελώνης, Αιμιλία Υψηλάντη και Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στη συνάντηση της Δευτέρας§VALASOPOULOSΞένια Καλογεροπούλου, Κωστής Καπελώνης, Αιμιλία Υψηλάντη και Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στη συνάντηση της Δευτέρας §VALASOPOULOSΔιότι «δεν μας καλύπτει ούτε η Πανελλήνια Ενωση Ελεύθερου Θεάτρου ούτε το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών». Διότι «είμαστε εντελώς αβοήθητοι». Διότι «είναι προβληματικό το ισχύον καθεστώς». Διότι «φορολογούμαστε παράλογα». Διότι «δεν μπορεί να έχει την ίδια συλλογική σύμβαση η Πέπη Οικονομοπούλου, η Μίνα Χειμώνα κι ο Αντώνης Αντωνίου με την Ελληνική Θεαμάτων». Διότι «δεν μπορούν να συγκρίνονται σκηνούλες όπως το Δώμα του Θεάτρου του Νέου Κόσμου με τις μεγάλες σκηνές της Ελληνικής Θεαμάτων»...
Ο κατάλογος των λόγων που απαρίθμησαν τη Δευτέρα, στο θέατρο «Αργώ», οι ιδιοκτήτες αστικών μη κερδοσκοπικών εταιρειών θεάτρου, απ' τον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο και την Ξένια Καλογεροπούλου μέχρι τη νεανική ομάδα «Ex Animo», τον Νίκο Διαμαντή και τον Νίκο Δαφνή δεν έχει τέλος.

Tuesday, September 27, 2011

«Πολίτης... Γάμα Κατηγορίας» ντύνεται ο Στάθης Ψάλτης


ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ «ΖΙΝΑ»

Ο Στάθης Ψάλτης θα γίνει "Πολίτης... Γάμα Κατηγορίας"! Φυσικά για τις ανάγκες της ομώνυμης πολιτικής-κοινωνικής σάτιρας του Γιώργου Κωνσταντίνου, ο οποίος υπογράφει και τη σκηνοθεσία της παράστασης, που κάνει πρεμιέρα στις 27 Οκτωβρίου στο θέατρο "Ζίνα".

Κώστας Ευριπιώτης και Στάθης Ψάλτης
Κώστας Ευριπιώτης και Στάθης Ψάλτης
Ο Στάθης Ψάλτης θα γίνει "Πολίτης... Γάμα Κατηγορίας"! Φυσικά για τις ανάγκες της ομώνυμης πολιτικής-κοινωνικής σάτιρας του Γιώργου Κωνσταντίνου, ο οποίος υπογράφει και τη σκηνοθεσία της παράστασης, που κάνει πρεμιέρα στις 27 Οκτωβρίου στο θέατρο "Ζίνα".
Ο "Πολίτης? Γάμα Κατηγορίας" ξεκίνησε τον αγώνα του το 1985 με στόχο να βελτιώσει την κατηγορία του, αν όχι σε Αλφα έστω σε Βήτα. Οταν οι άλλοι τρώγανε από το Αλφα -Βήτα του πουλιού το γάλα, αυτός βάδιζε πεινασμένος να βρει την πόρτα να βγει από το τούνελ. Είκοσι πέντε χρόνια βάδην, κουπί, τρέξιμο, μαγκανοπήγαδο. Πέρασε από τα πράσινα λιβάδια της απατηλής ελπίδας, μπήκε στα μπλε της φαυλοκρατίας. Διέσχισε και πάλι την πράσινη ασυδοσία. Ξανά στα μπλε, ξανά στα πράσινα. Και έφτασε ως εδώ. Κατακουρασμένος, νηστικός, στερημένος. Στο 2011. Η μόνη διαφορά ήταν ότι τα πράγματα δεν ήταν ακριβώς τα ίδια, ήταν χειρότερα! Τότε με τρόμο σκέφτηκε ότι και, μετά από είκοσι χρόνια και από σαράντα χρόνια, θα πρέπει να δίνει αγώνες, να καταγγέλλει, να τσαλαπατιέται και να βρίζει και πάντα να παραμένει στην ίδια κατηγορία ένας πολίτης? ΓΑΜΑ κατηγορίας και όταν λέμε ΓΑΜΑ εννοούμε ΓΑΜΑ!

Πέντε σκηνοθέτες καταργούν τη σκηνή


ΣΤΟ «ΘΕΑΤΡΟ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΚΟΣΜΟΥ»

Επίθεση στην "αντίληψη εκείνη που αντιλαμβάνεται τον θεατή ως καταναλωτή", με τους ηθοποιούς της παράστασης "Ο συγγραφέας" να παίζουν ανάμεσα στο κοινό

Ο  Συγγραφέας  είναι ένα έργο, γραμμένο το 2007, που μιλάει σε πρώτο επίπεδο για τη βία και για την ενδοοικογενειακή κακοποίηση
Ο "Συγγραφέας" είναι ένα έργο, γραμμένο το 2007, που μιλάει σε πρώτο επίπεδο για τη βία και για την ενδοοικογενειακή κακοποίηση
Το διαδραστικό, λεγόμενο, θέατρο είναι της μόδας τα τελευταία χρόνια. Εδώ όμως οι ηθοποιοί δεν μας ζητάνε να μπούμε στη δράση. Προχωρούν ένα βήμα παραπέρα, καταργούν τη σκηνή και παίζουν ανάμεσά μας, σαν να είμαστε μια παρέα, για τις ανάγκες του "Συγγραφέα" του Τιμ Κράουτς, που κάνει πρεμιέρα στις 5 Οκτωβρίου, στο Δώμα, του "Θεάτρου του Νέου Κόσμου". Πρόκειται για ένα σύγχρονο αγγλικό έργο, γραμμένο το 2007, που μιλάει σε πρώτο επίπεδο για τη βία και για την ενδοοικογενειακή κακοποίηση. Ταυτοχρόνα, μελετά αποκαλυπτικά τον κόσμο του θεάτρου και τις διάφορες μεταμορφώσεις του, παραπέμποντας ευθέως στον Πιραντέλο και στα "Πρόσωπα που ζητούν συγγραφέα". Στην ουσία όμως, μιλάει για τη βία που κρύβει ο καθένας μας μέσα του, τόσο οι ήρωες του έργου όσο και κάθε θεατής προσωπικά, και για την ηδονοβλεπτική διάθεση του θεατή. Για την ευθύνη μας ?ως θεατών? απέναντι σ' αυτό που επιλέγουμε και μας αρέσει να βλέπουμε, όσο δυσάρεστο, όσο βίαιο, όσο σοκαριστικό κι αν είναι!
Το έργο επιτίθεται στην "αντίληψη εκείνη που αντιλαμβάνεται τον θεατή ως καταναλωτή. Δυστυχώς, με την υπερπληθώρα πληροφοριών και με την ευχέρεια που μας παρέχουν η τηλεόραση και το Ιντερνετ, ο σημερινός αναγνώστης, ακροατής, ή θεατής, καταναλώνει άκριτα και επιπόλαια την είδηση, την εικόνα ή το έργο τέχνης.

Τρεις αριστοφανικοί ήρωες ιδρύουν μια ουτοπική χώρα


  • ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
  • Τη μουσικοθεατρική παράσταση "Ουτοπίξ-Eνα βότσαλο στη μνήμη" σε κείμενα και σκηνοθεσία Θωμά Βελισσάρη, φιλοξενεί από την Πέμπτη το Θέατρο Τέχνης "Ακτίς Αελίου" στη Θεσσαλονίκη.
Τη μουσικοθεατρική παράσταση "Ουτοπίξ-Eνα βότσαλο στη μνήμη" σε κείμενα και σκηνοθεσία Θωμά Βελισσάρη, φιλοξενεί από την Πέμπτη το Θέατρο Τέχνης "Ακτίς Αελίου" στη Θεσσαλονίκη.
Το κείμενο της παράστασης είναι μια σύνθεση βασισμένη σε κάποιες από τις κωμωδίες του Αριστοφάνη συνδυασμένη με πρωτότυπα κείμενα που αφορούν στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα, με τη συνοδεία ζωντανής μουσικής. Το μουσικό μέρος βασίζεται στο έργο του Διονύση Σαββόπουλου "Ο Αριστοφάνης που γύρισε από τα θυμαράκια" και σε επιλογές από το ελληνικό και ξένο ρεπερτόριο.
Τρεις αριστοφανικοί ήρωες συναντιούνται για να ιδρύσουν μια χώρα ουτοπική, έναν τόπο φτιαγμένο απ' την αρχή, χωρίς παρελθόν, και όπως πιστεύουν με λαμπρό μέλλον.
Το σκηνικό και τα κοστούμια είναι της Μ. Γκούμλα, η μουσική επιμέλεια του Δ. Δημητρακόπουλου, οι χορογραφίες της Ν. Μπένου και παίζουν οι ηθοποιοί: Θ. Βελισσάρης, Δ. Δημητρακόπουλος, Δ. Καλπενίδου, Γ. Μόμτσιος, Γρ. Παπαδόπουλος, Δ. Τίκου.
Οι παραστάσεις θα δίνονται μέχρι τις 16 Οκτωβρίου στο θέατρο της "Ακτίς Αελίου", στην οδό Χριστοπούλου.

Η ναΐφ Ηλέκτρα και η θεϊκή ειρωνεία


Η ευριπίδεια «Ηλέκτρα» με την παρωχημένη εικόνα των αρχαίων Ελλήνων που συντηρούν τα τουριστικά μαγαζάκια στο Μοναστηράκι; Με σανδάλια και χλαμύδες; Χιλιόμετρα μακριά απ' τη «σύγχρονη ή φουτουριστική ή Mad Max αισθητική» των παραστάσεων αρχαίου δράματος που δίνονται τα τελευταία χρόνια; Ακριβώς.
Ευριπίδεια Ηλέκτρα από το θίασο «Δρόμος με Δέντρα»Ευριπίδεια Ηλέκτρα από το θίασο «Δρόμος με Δέντρα»Η «Ηλέκτρα» του θιάσου «Δρόμος με Δέντρα» της Μάρθας Φριντζήλα, φορτωμένη «με όλο το ναΐφ και το φολκλόρ», όπως λέει απενοχοποιημένη η γνωστή τραγουδίστρια και σκηνοθέτις, έπειτα από μια μικρή γύρα στα πέριξ, επιστρέφει στη βάση της, το θέατρο «Baumstrasse» στον Βοτανικό για εννέα μόνο παραστάσεις. Από αύριο Τετάρτη μέχρι τις 7 Οκτωβρίου.