«Δεν με ενδιέφερε το στενά πολιτικό, το μπροσουρίστικο και βαρετό. Ηθελα το έργο ζωντανό θέατρο. Αλλωστε είναι τόσο επίκαιρο», λέει ο σκηνοθέτης της παράστασης Βασίλης Κανελλόπουλος. |
ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ: ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ, ΕΡΓΑ, ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ, ΗΘΟΠΟΙΟΙ, ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ, ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΟΙ, ΦΩΤΙΣΤΕΣ, ΜΟΥΣΙΚΟΙ, ΧΟΡΟΓΡΑΦΟΙ, ΚΡΙΤΙΚΟΙ, ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΕΣ, ΒΙΒΛΙΑ, ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ, ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ...
Saturday, May 24, 2008
«Αρτούρο Ούι-Πρώτο Σχεδίασμα»
ΑΝΤΙΓΟΝΗ, ΤΟ ΑΙΝΙΓΜΑ ΕΝΟΣ ΣΥΜΒΟΛΟΥ
Αυτές τις μέρες βρέθηκε στην Αθήνα, για την παρουσίαση του βιβλίου του «Η απόλαυση του τραγικού – Η Αντιγόνη, ο Λακάν και η επιθυμία του αναλυτή» (εκδόσεις Μεταίχμιο), ο Patrick Guyomard. Ψυχαναλυτής και φιλόσοφος, ο Guyomard υπήρξε μαθητής των Lacan, Canguilhem, Althusser και Derrida. Δίδαξε από το 1969 στον Τομέα Ψυχανάλυσης του Πανεπιστημίου Paris VIII (Vincennes) και σήμερα διδάσκει στο Πανεπιστήμιο Paris VII. Μέλος της λακανικής φροϋδικής σχολής, συνιδρυτής με τη Maud Mannoni και τον Octave Mannoni του Κέντρου Ψυχαναλυτικής Μόρφωσης και Ερευνας (CFRP), ιδρύει το 1994 την Εταιρεία Φροϋδικής Ψυχανάλυσης (SPF).
Το βιβλίο του «Η απόλαυση του τραγικού» προκάλεσε ζωηρές συζητήσεις και σφοδρές αντιπαραθέσεις – και δικαιολογημένα. Οχι μόνο για την ποιότητα της γραφής και την ισχύ του επιχειρήματος, καθώς και την αποφυγή της ξύλινης γλώσσας, που ταλανίζει τον λακανογενή ιδίως ψυχαναλυτικό λόγο, όχι μόνο για την εμπλοκή του σε συγκρούσεις και διαμάχες θεωρητικού, ιδεολογικού, θεσμικού, οργανωτικού και προσωπικού χαρακτήρα, που κατέληξαν και στη διάλυση του CFRP. Ούτε ακόμη επειδή προτείνει μια νέα ψυχαναλυτική ματιά σε μια εμβληματική τραγωδία. Αλλά και γιατί, με αφετηρία τη λακανική συσχέτιση ανάμεσα στην προβληματική του «επινοημένου υποκειμένου» Αντιγόνη και το δίπτυχο «τέλος της ψυχανάλυσης/επιθυμία του ψυχαναλυτή», ανακινεί κρίσιμα ζητήματα ψυχαναλυτικής θεωρίας και πρακτικής, χωρίς να διστάζει να αντιπαρατεθεί και να συγκρουσθεί με αυθεντίες, ορθοδοξίες και δογματισμούς… [Συνέντευξη στον Νικο Σιδερη, Η Καθημερινή, 25/5/2008]
Σοφοκλής Αίας στο Εθνικό Θέατρο
Σοφοκλής Αίας. Σκηνοθεσία Μάρθα Φριντζήλα. Eθνικό Θέατρο - Νέα Σκηνή
Με τι αξιοθαύμαστη εκφραστικότητα τραγουδά ο Ουίλιαμ Μπάροους το «Wovon lebt der Mensch» από την «Οπερα της Πεντάρας» (1927) του Κουρτ Βάιλ! Πόσο καταπληκτικά ανορθόδοξα ερμήνευε μέσα στην πιο τρελή χαρά η Μπέτι Μίντλερ στο Λας Βέγκας εκείνο το σπαρακτικό «Miss Otis regrets» του Κόουλ Πόρτερ από τον Μεσοπόλεμο! Πόσο επαναστατικά, ριζοσπαστικά, νεολαιίστικα και τελικά διαχρονικά μοντέρνα ακούγεται η φωνή του Μάνου Χατζιδάκι όταν μιλάει για την παιδεία, για τα Εξάρχεια και την Ενωμένη Ευρώπη στο blogspot physiodifis; Ε, να, κάπως έτσι είναι και η «προχωρημένη» γεύση που αφήνει ο «Αίαντας» έτσι όπως στήθηκε για τη Νέα Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου η Μάρθα Φριντζήλα. (Oλα τα παραπάνω διαπιστώνονται εύκολα ψάχνοντας το youtube. Αλήθεια σε τι καταπληκτική εποχή ευτυχήσαμε να ζούμε!) Η Μάρθα Φριντζήλα δούλεψε συνειδητά «ενάντια» στην τρέχουσα αισθητική. Ακόμα και η λογική της δεν πολυστέκεται με σιγουριά στα πόδια της. Ευτυχώς! Ριψοκινδυνεύει και εκπλήσει. Καγχάζει οτιδήποτε μπορεί να ονομάζεται «σωστό» κι «ωραίο» . Μήπως με τον ίδιο τρόπο δεν αμφισβητεί άλλωστε και η εποχή μας λίγο πολύ τα πάντα;
ΜΑΘΗΜΑ ΖΩΗΣ Η ΣΥΜΒΙΩΣΗ ΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ
«Το να είσαι ενήλικας και να έχεις παιδιά ή το να είσαι παιδί και να ζεις με ενήλικες σημαίνει να μαθαίνεις για την αγάπη και τον πόνο, την τρυφερότητα και τον θυμό, να δίνεις και να παίρνεις...». Η Suzanne Lebeau είναι μια διάσημη συγγραφέας έργων για παιδιά. Ζει στον Καναδά όμως πριν από λίγες μέρες βρέθηκε στην Αθήνα ειδικά για «Το Δρακούδι». Το τρυφερό, βραβευμένο έργο της που απευθύνεται σε όλη την οικογένεια (από θεατές 5 ετών και άνω) έκανε πρεμιέρα στο θέατρο Πόρτα της Ξένιας Καλογεροπούλου (10/5) σε μια συμπαραγωγή της Μικρής Πόρτας με τα Δημοτικά Θέατρα της Καβάλας και της Κέρκυρας.
«ΟΡΕΣΤΕΙΑ» ΑΠΟ ΤΗ Ν. ΑΦΡΙΚΗ
Yael Farber
Στην «Ορέστεια» του Αισχύλου βασίστηκε η Νοτιοαφρικανή συγγραφέας και σκηνοθέτις Yael Farber για να γράψει το ιδιαίτερα επιτυχημένο στο εξωτερικό θεατρικό έργο «Μολόρα». Ενα έργο που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φεστιβάλ «Θέατρο Πέρα από τα Ορια», στις 28, 29 και 30 Μαΐου, στο θέατρο «Δημήτρης Χορν». Στην εκδοχή της Farber η δράση τοποθετείται στη μετα-απαρτχάιντ Νότια Αφρική. «Μολόρα», στα σεσότο, διάλεκτο νοτιοαφρικανική, σημαίνει «τέφρα», κι εδώ, η στάχτη του καμένου κορμιού του Ορέστη είναι για την Ηλέκτρα το θλιβερό λείψανο μιας έρημης χώρας, ενώ το ρόλο του Χορού αναλαμβάνει χορωδία γυναικών της φυλής Xhosa. Επιπλέον, στη μεταφορά της, η Farber χρησιμοποιεί μια λευκή ηθοποιό ως Κλυταιμνήστρα, ενώ η Ηλέκτρα και ο Ορέστης είναι μαύροι. Με αυτό τον τρόπο μοιάζουν σαν υπηρέτες μέσα στο ίδιο τους το σπίτι. Οπως οι Ευρωπαίοι πήγαν στην πατρίδα των Αφρικανών και τους μετέτρεψαν σε υπηρέτες.
Dorothy Ann Gould (by Ruphin Coudyzer)
(Photo: Christian Enger)
«ΟΡΕΣΤΕΙΑ» ΑΠΟ ΤΗ Ν. ΑΦΡΙΚΗ
Στην «Ορέστεια» του Αισχύλου βασίστηκε η Νοτιοαφρικανή συγγραφέας και σκηνοθέτις Yael Farber για να γράψει το ιδιαίτερα επιτυχημένο στο εξωτερικό θεατρικό έργο «Μολόρα». Ενα έργο που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φεστιβάλ «Θέατρο Πέρα από τα Ορια», στις 28, 29 και 30 Μαΐου, στο θέατρο «Δημήτρης Χορν». Στην εκδοχή της Farber η δράση τοποθετείται στη μετα-απαρτχάιντ Νότια Αφρική. «Μολόρα», στα σεσότο, διάλεκτο νοτιοαφρικανική, σημαίνει «τέφρα», κι εδώ, η στάχτη του καμένου κορμιού του Ορέστη είναι για την Ηλέκτρα το θλιβερό λείψανο μιας έρημης χώρας, ενώ το ρόλο του Χορού αναλαμβάνει χορωδία γυναικών της φυλής Xhosa. Επιπλέον, στη μεταφορά της, η Farber χρησιμοποιεί μια λευκή ηθοποιό ως Κλυταιμνήστρα, ενώ η Ηλέκτρα και ο Ορέστης είναι μαύροι. Με αυτό τον τρόπο μοιάζουν σαν υπηρέτες μέσα στο ίδιο τους το σπίτι. Οπως οι Ευρωπαίοι πήγαν στην πατρίδα των Αφρικανών και τους μετέτρεψαν σε υπηρέτες.
Friday, May 23, 2008
ΑΙΣΧΥΛΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΚΑΜΠΑΡΕ
Τι σχέση έχουν ο Αισχύλος με το πολιτικό καμπαρέ, η «Αποκάλυψη» με σκυλάδικα τραγούδια, και οι πυρκαγιές που πέρσι αφάνισαν τα ελληνικά δάση; Στον αισχυλικό «Αγαμέμνονα», το μήνυμα της καταστροφής ταξιδεύει από την Τροία με τις φωτιές των φρυκτωριών. Αυτό έδωσε στο Κέντρο Κλασικού Δράματος - Θεάματος του Παντείου, το ερέθισμα για να καταγγείλει τις περσινές καταστροφές με μια μουσικοχορευτική μετάπλαση της τραγωδίας στο θέατρο «Λήδρα» (Κέκροπος 12, Πλάκα, 210-3245969), από τις 28/5-3/6 (είσοδος ελεύθερη). Η παράσταση, με την οποία συμπληρώνονται δεκαπέντε χρόνια δράσης του ΚΕΔΡΑ, τιτλοφορείται «(Λ)όλα κάφτα». Σκηνοθεσία Γιάγκου Ανδρεάδη. Τα κείμενα διαμορφώθηκαν ομαδικά, στη σκηνή. Η παράσταση προσκλήθηκε σε διάφορες εκδηλώσεις και θα επαναληφθεί τον Οκτώβρη. Χορογραφίες Φ. Καφούσια. Μουσική Χ. Γιαννακόπουλου. Κοστούμια Α. Καρατζά. Βίντεο Κ. Τριαντάφυλλου. Παίζουν, χορεύουν, τραγουδούν: Π. Γουρδέα, Κ. Μητράκας, Α. Ευστρατόγλου, Π. Παπαναστασίου, Γ. Κώνστα, Κ. Τριπερίνα, Ν. Βαλέρια, Ε. Πανοπούλου, Ε. Παππά, Ε. Θάνου, Β. Χριστοδούλου, Χ. Γιαννακόπουλος, Α. Ψύλλιος, Γ. Χρηστάκης, Δ. Σταύρος, Θ. Μαζιώτη, Μ. Κεφαλά.
Arthur Schnitzler: Papers shed light on playwright who inspired Freud and Kubrick
pa
The Independent, Wednesday, 21 May 2008
His plays were the inspiration for Stanley Kubrick's Eyes Wide Shut, David Hare's The Blue Room and Tom Stoppard's Dalliance, but outside Austria and Germany, the name Arthur Schnitzler is not instantly recognisable.
But now, more than 75 years after his death, a collection of the Jewish playwright's unpublished letters and draft manuscripts are going on public display for the first time in an exhibition at King's College London.
The exhibition, which opened yesterday and runs until 26 July, is made up of material drawn from a vast archive of material rescued from destruction by the Nazis after the playwright's death in 1931. Schnitzler's estranged wife, Olga, had asked a Cambridge student studying in his home city of Vienna, Eric Blackall, to arrange for the papers to be sent to the English university.
During his lifetime, Schnitzler was renowned for the sexual frankness of his writing, which led his friends to describe him teasingly as "a pornographer". Adolf Hitler cited his work as an example of "Jewish filth".
The writer had started visiting prostitutes at the age of 16 and was a notorious ladies' man, for several years keeping a log of every orgasm he achieved. But he was also famed for his outspoken attacks against anti-Semitism – the Cambridge archive contains correspondence from the Zionist founder, Theodor Herzl, who urged Schnitzler to move to Palestine and become "the leading playwright of the Jewish state".
The exhibition's curator, Lorenzo Bellettini, said: "He's very well known [in his homeland] but, indirectly, so much has been produced in the English language based on Schnitzler. Schnitzler himself is not very well known outside Austria and Germany. What this exhibition wishes to offer is an overview of the plethora of his literary legacy which is never shown."
Since the early 20th century, Schnitzler's plays have been adapted for the screen. His 1895 play Liebelei (Flirtation) was also adapted by Stoppard as Dalliance in 1986. Kubrick then turned Schnitzler's late novella Traumnovelle (Dream Story) into his last film, starring the then real-life couple Nicole Kidman and Tom Cruise as a New York husband and wife torn apart by jealousy.
Before that, the best-known screen adaptation of Schnitzler's work was Ophuls's La Ronde of 1950, based on the 1897 play Reigen, about a chain of sexual encounters set against the backdrop of a syphilis epidemic in decadent Viennese society. When it was first performed in 1921, the theatre was closed by police and following a six-day obscenity trial, Schnitzler decided it should not be staged again.
Born in Vienna in 1862, the son of a prominent laryngologist, Schnitzler studied medicine to please his father, but soon turned to his real passion, writing. By 1900 he was firmly established as one of the avant garde group of writers known as Jung Wien (Young Vienna).
The only surviving letter between Austrian playwright Arthur Schnitzler and Sigmund Freud.
Although the playwright never met Sigmund Freud, the Viennese psychologist described Schnitzler as his "doppelgänger" and famously wrote in a letter to the author: "I have gained the impression that you have learnt through intuition – though actually as a result of sensitive introspection – everything that I have had to unearth by laborious work on other persons."
Thursday, May 22, 2008
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΘΕΑΤΡΟΥ ΟΥΓΚΑ ΚΛΑΡΑ
Οι σπουδαστές του Τμήματος Υποκριτικής του Εργαστηρίου Θεάτρου Ούγκα Κλάρα παρουσιάζουν το έργο Περσέας του Θεσσαλονικιού Κώστα Ισαακίδη.
Ο Περσέας είναι ένα σύγχρονο σατυρικό δράμα που βασίζεται σε μια ανασύνθεση του μύθου του Περσέα, ιδωμένη μέσα από μια καυστική ματιά με χιούμορ και φαντασία. Η υπόθεση αφορά τις περιπέτειες του μυθικού ομώνυμου ήρωα που για να γλιτώσει τη μητέρα του Δανάη από έναν ατιμωτικό γάμο έχει αναλάβει να φέρει εις πέρας την αποστολή να προσφέρει στο Δία το κεφάλι της Μέδουσας. Καθοριστικό σημείο της αποστολής είναι η απόβαση του στο νησί όπου ζουν οι μυθικές τερατόμορφες γριές Δεινώ, Πεφρυδώ και Ενυώ και οι προσπάθειές του να εκμαιεύσει από αυτές το μέρος όπου βρίσκεται η Μέδουσα. Τα μέσα στα οποία καταφεύγει οδηγούν σε κωμικές ανατροπές με το χορό των Σατύρων να σχολιάζει τα παθήματα του ήρωα.
Παραστάσεις: Παρασκευή 23 έως και Κυριακή 25 Μαΐου, Τετάρτη 28 έως και Σάββατο 31 Μαΐου. Ώρα έναρξης: 10:00. Θέατρο: 3ος Όροφος, Καθολικών 4. Είσοδος ελεύθερη. Πληροφορίες – Κρατήσεις: 2310 535747, 6-9 μμ.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ: Κείμενο Κώστας Ισαακίδης, σκηνοθεσία Δημήτρης Σακατζής, επιμέλεια μουσικής Βασίλης Κομματάς, μουσική διδασκαλία Έλσα Μουρατίδου, χορογραφίες Ευανθία Σωφρονίδου, κινησιολογία Πένυ Φυλακτάκη. Διανομή: Πωλίνα Γιαλαμπούκη, Ζάχος Δημήτρης, Μπαλτάς Δημήτρης, Παρσαλίδου Χρυσούλα, Αναστασία Τερζίδου, Ρούλα Τουλκερίδου, Αριάννα Χατζηγαλανού.
Σλόγκαν... ο σαιξπηρικός Αμλετ
Ανοίγει τις πόρτες του το ανακαινισμένο κτίριο της Αγίου Κωνσταντίνου τη νέα θεατρική περίοδο
Κι αν είναι τρέλα, έχει τη μέθοδό της. Από τον σαιξπηρικό Αμλετ είναι το μότο που θα συνοδεύει το λογότυπο του Εθνικού Θεάτρου τη θεατρική περίοδο 2008-2009, σεζόν που φιλοδοξεί να αποτελέσει σταθμό στην ιστορία της πρώτης κρατικής μας σκηνής, καθώς το κεντρικό ιστορικό κτίριο της Αγίου Κωνσταντίνου μετά την πλήρη ανακαίνιση και αποκατάστασή του θα ανοίξει τις πόρτες του για το κοινό. Το ρεπερτόριο που παρουσίασε ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιάννης Χουβαρδάς, πλουραλιστικό και με επιλογές για όλα τα γούστα, καλύπτει ένα ευρύ φάσμα του διεθνούς και του ελληνικού δραματολογίου, και περιλαμβάνει 16 παραγωγές που θα φιλοξενηθούν στις έξι σκηνές του.
Οι ηθοποιοί και οι συντελεστές που θα συνεργαστούν τον χειμώνα με το Εθνικό Θέατρο κατά τη διάρκεια της χθεσινής συνέντευξης Τύπου
[Αντιγόνη Καράλη, ΕΘΝΟΣ, 21/5/2008]
ΑΝΔΡΕΑΣ ΣΑΡΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ, Ο ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΟΣ
ΙΡΙΝΑ ΜΠΡΟΥΚ: «Είμαι σκηνοθέτρια, όχι κόρη σκηνοθέτη»
διασκευή πάνω στο «Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας» που, τριάντα επτά χρόνια πριν, το δόξασε με τη σκηνοθεσία του ο πατέρας της
ΓΕΝΝΗΘΗΤΩ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ…
Πίτερ και Ιρίνα Μπρουκ...
Πίτερ και Ιρίνα Μπρουκ, χθες στην Αθήνα. «Απελπίζεται όταν δεν τον ακούω», είπε αυτή. «Δεν θέλω να την επηρεάζω», διαφώνησε αυτό |
Πολυεθνικός ο θίασος του «Ονείρου» της Ιρίνα Μπρουκ, που θα δούμε στο θέατρο «Χορν» |
Μπόνι Μαράνκα: «Επιθυμώ μια τέχνη σύνθετη, δύσκολη...»
«Αυτή τη στιγμή, η κυρίαρχη γλώσσα στο θέατρο είναι εκείνη των νέων μέσων», υποστηρίζει η Μπόνι Μαράνκα |
Ο ΚΑΜΠΑΝΕΛΛΗΣ ΣΤΟ... ΠΑΡΙΣΙ!
ΕΝΑ «ΟΝΕΙΡΟ» ΤΗΣ ΙΡΙΝΑ ΜΠΡΟΥΚ
- Info «Περιμένοντας το όνειρο» στο Θέατρο «Δημήτρης Χορν», 22 - 24 Μαΐου, 9 μ.μ. (Αμερικής 10, τηλ.: 210-36.12.500). [Νελλη Αμπραβανελ, Η Καθημερινή, 22/5/2008]
Wednesday, May 21, 2008
«Επρεπε να ξεπεράσω τον πατέρα μου»
Η Ιρίνα, κόρη του Πίτερ Μπρουκ, μίλησε χθες στην Αθήνα για τη σχέση της με τον κορυφαίο σκηνοθέτη και την επίδρασή του στη δουλειά της
Σε «ασφαλή πτήση» με βλέμμα ψηλά το Εθνικό
«Η χρονιά ξεκίνησε δύσκολα, γιατί προσγειωθήκαμε απότομα στην πραγματικότητα του Εθνικού Θεάτρου, αλλά καταφέραμε εντέλει να απογειωθούμε. Κι αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε σε μια ασφαλή χαμηλή πτήση, η οποία πιστεύω ότι θα ανεβαίνει όλο και ψηλότερα».
Πλούσιο ρεπερτόριο, με έτοιμο το κτίριο
Κτίριο Τσίλλερ - Κεντρική Σκηνή: Η συμπαραγωγή του Εθνικού Θεάτρου με το Ελληνικό Φεστιβάλ που θα παρουσιαστεί για λίγες παραστάσεις τον Ιούνη (Πειραιώς 268), εγκαινιάζει την Κεντρική Σκηνή: «Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης» του Εντεν φον Χόρβατ (28/11). Σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς. Ακολουθούν: «Ο κλήρος του μεσημεριού» του Πολ Κλοντέλ (13/2/2009). Διασκευή - Σκηνοθεσία: Jossi Wieler. «Τιτανικός» (13/3/ 2009). Σύλληψη - Σκηνοθεσία - χορογραφία: Κωνσταντίνος Ρίγος.
Νέα Σκηνή - «Νίκος Κούρκουλος»: «Ρομπέρτο Τσούκο» του Μπερνάρ Μαρί Κολτές (24/10/2008). Σκηνοθεσία Εφη Θεοδώρου. «Μακμπέθ επί δύο» του Σαίξπηρ (21/11/2008). Μετάφραση: Γιώργος Χειμωνάς. Διασκευή - Σκηνοθεσία: Δημήτρης Λιγνάδης. «Φάουστ» του Γκαίτε (30 Γενάρη). Διασκευή - σκηνοθεσία: Γιώργος Γάλλος, Βασίλης Μαυρογεωργίου, Αργύρης Ξάφης Ομάδα Blitz, Ηρώ Χιώτη. «Φορτουνάτος» του Μάρκου Αντώνιου Φώσκολου (27/2/ 2009). Σκηνοθεσία: Μάρθα Φριντζήλα.
«Ρεξ - Κοτοπούλη»: «Το ημέρωμα της στρίγκλας» του Σαίξπηρ (31/10). Μετάφραση - Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Αρβανιτάκης. «Το ημερολόγιο ενός απατεώνα» του Αλεξάντερ Οστρόφσκι (6/2/2009). Σκηνοθεσία: Γιάννης Κακλέας. «Ο εφιάλτης της ευτυχίας» της Justine del Corte (29/4/2009). Σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς.
Σκηνή Παξινού: «Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων» του Λούις Κάρολ (18/10). Διασκευή - Σκηνοθεσία: Βασίλης Μαυρογεωργίου.
Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας, Α΄ Σκηνή: «Το ξύπνημα της άνοιξης» του Φρανκ Βέντεκιντ, (14/11/2008). Σκηνοθεσία - Μουσική επιμέλεια: Νίκος Μαστοράκης. Εργο του Ακύλλα Καραζήση (20/2/2009). Σκηνοθεσία: Ακύλλας Καραζήσης. Β' Σκηνή: «Βόλφγκανγκ» του Γιάννη Μαυριτσάκη (7/11/ 2008). Σκηνοθεσία: Κατερίνα Ευαγγελάτου. «Μαιρούλα» (προσωρινός τίτλος) της Λένας Κιτσοπούλου (6/3/2009). Σκηνοθεσία - μουσική επιμέλεια: Λένα Κιτσοπούλου - Μαρία Πρωτόπαπα. «Η σονάτα του σεληνόφωτος» του Γιάννη Ρίτσου (27/3/2009). Σκηνοθεσία: Ηλίας Γιαννακάκης, με την Αλέκα Παΐζη.
Ο διαγωνισμός συγγραφής ελληνικού έργου ολοκληρώνεται στις αρχές Ιούνη. Το ΕΘ, στηρίζοντας τους νέους συγγραφείς, θα εντάξει στο ρεπερτόριό του το έργο που θα πάρει το Α΄ Βραβείο.
Το Εθνικό Θέατρο παρουσίασε, τη θεατρική περίοδο 2007 - 2008, 18 παραγωγές σε επτά διαφορετικές σκηνές. Παράλληλα, ταξίδεψε στο εξωτερικό, με την «Ηλέκτρα» και τον «Προμηθέα Δεσμώτη». Τρεις παραγωγές του ήταν ανάμεσα στις 20 παραστάσεις που επέλεξε το «Σύστημα Αθήνα». Συζητήσεις, εικαστικές δράσεις, θεατρικά εργαστήρια, προσκλήσεις διάσημων συγγραφέων, αναζήτηση νέων καλλιτεχνών είναι ενδεικτικές δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν την περασμένη περίοδο και θα συνεχιστούν. Σύνολο εισιτηρίων (συμπεριλαμβανομένων εισιτηρίων Εργατικής Εστίας και συνδρομών): 110.000. Σύνολο εισπράξεων: 1.640.000. [Ριζοσπάστης, 22/5/2008]
ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ -- Χειμερινό «άρωμα» αθηναϊκού θεάτρου
-- Το «Θέατρο του Νότου» στο βορρά
ΠΙΤΕΡ & ΙΡΙΝΑ ΜΠΡΟΥΚ
Συνέντευξη με την κόρη του
Ο κορυφαίος Άγγλος σκηνοθέτης, παρουσίασε στο ίδιο αθηναϊκό θέατρο την παράσταση Warum Warum, που έκανε πρόσφατα πρεμιέρα στη Ζυρίχη, αμφισβητώντας τα θεατρικά δεδομένα και θέτοντας νέα ερωτήματα.
Την Τετάρτη, ομολόγησε με κέφι, δείχνοντας να το χαίρεται, ότι παρ' όλο που η κόρη του σκηνοθετεί 11 χρόνια στο θέατρο, πρώτη φορά δίνουν από κοινού συνέντευξη.
«Όσο προχωρούν τα χρόνια, οι παραστάσεις σας γίνονται όλο και πιο μίνιμαλ, στρέφονται περισσότερο σε λογοτεχνικά κείμενα παρά σε θεατρικά. Εξηγήστε μας τον λόγο», ήταν η πρώτη ερώτηση που τέθηκε στον Πήτερ Μπρουκ, στη συνένετευξη Τύπου που παρέθεσε μαζί με την Ιρίνα Μπρουκ.
«Όταν είσαι νέος, επιθυμείς να βουτήξεις σε κάθε μορφή ζωής, να πάρεις γεύση από εμπειρίες κι όχι να τις ακους από άλλους. Γι' αυτό κι όταν ξεκίνησα, με συνέπαιρνε καθε είδους θέατρο. Μετά, σταδιακά, ανακάλυψα ότι τίποτε από αυτά,- μεγάλες παραγωγές, θεαματικές παραστάσεις, κωμωδίες κ.λπ. ,- δεν μ΄ενδιέφερε. Μου αρέσει να τα βλέπω, αλλά όταν τα κάνουν οι άλλοι κι όχι εγώ», απάντησε ο Πήτερ Μπρουκ και συμπλήρωσε:
«Είναι όπως και το φαγητό. Θέλεις να απολαύσεις ένα πλούσιο γεύμα, αλλά κάποιες φορές, κι ένα κομμάτι καρότο, όπως εγώ μόλις τώρα».
Για τις παραστάσεις της κόρης του δήλωσε ότι του αρέσει που διαπιστώνει ότι αυτό που φέρνει η Ιρίνα στο κοινό, είναι «η χαρά και η ανθρωπιά».
Η Ιρίνα Μπρουκ, κόρη του σκηνοθέτη Πήτερ Μπρουκ και της ηθοποιού Νατάσας Πάρις, γεννήθηκε στο Παρίσι και έζησε μεταξύΑγγλίας και Γαλλίας. Ξεκίνησε την καριέρα της ως ηθοποιός και παρέμεινε σε αυτό το χώρο για 20 χρόνια, πριν στραφεί στη σκηνοθεσία.
Πόσο την επηρέασε η δουλειά του πατέρα της στη σκηνοθεσία; ήταν αυθόρμητα η ερώτηση που προέκυψε, δεδομένου μάλιστα ότι η παράσταση του Πήτερ Μπρουκ, πριν χρόνια, «Όνειρο Θερινής Νύχτας», έχει καταγραφεί στην ιστορία του παγκόσμιου θεάτρου.
«Ισως υποσυνείδητα, κάποιες στιγμές ξεπηδούν φράσεις και εικόνες εκείνης της παράστασης, την οποία έβλεπα κάθε βράδυ, ήμουν φανατική οπαδός, σε μια ηλικία πολύ μικρή, μόλις 6 ετών. Μικρή, γύριζα με τον πατέρα μου σε παραστάσεις στην Αφρική, στο Ιράν, σε χωριά.Τα θεάματα που ανέβαζε δεν ήταν υπερπαραγωγές, δεν είχαν ιδιαίτερα σκηνικά, ούτε κοστούμια. Ολα ήταν λιτά, οι ηθοποιοί ήταν διαφόρων εθνικοτήτων. Αυτή ήταν η καλλιέργειά μου στο θέατρο, με αυτά μεγάλωσα και φυσικά, αφού με ρωτάτε, έχω αυτές τις καταβολές», απαντά η Ιρίνα Μπρουκ.
«Βέβαια, κάνω διαφορετικά πράγματα από τον πατέρα μου, στο θέατρο», συνεχίζει η ίδια.
Το «Περιμένοντας το Ονειρο», είναι μια ελεύθερη μεταφορά του έργου του Σαίξπηρ, με έξι άνδρες ηθοποιούς, και ανεβαίνει στα γαλλικά, με ελληνικούς υπέρτιτλους, δεδομένου ότι ξεκίνησε σαν μια λιτή και απλή παραγωγή, που πρωτοπαρουσιάστηκε στη γαλλική ύπαιθρο και αργότερα σε άλλους ανοιχτούς χώρους, στη Γαλλία και την Ελβετία, όπως και στο παρισινό Μπουφ ντι Νορ.
Το έργο ξεκινά με μια απεργία εξαιτίας της οποίας δεν φθάνει στον προορισμό του κανείς από την παραγωγή της παράστασης που πρόκειται να ανεβεί. Ούτε ο θίασος, ούτε τα σκηνικά, ούτε τα κοστούμια, κανείς, παρά μόνον έξι από τους ηθοποιούς του θιάσου, οι οποίοι και θα υποδυθούν τους ρόλους όλων.
Γ. Χουβαρδάς: Δεύτερη χρονιά στο Εθνικό Θέατρο
Σύσσωμη η «εθνική» ομάδα της πρώτης κρατικής σκηνής |
Η αναπληρώτρια καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού, Εφη Θεοδώρου, και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του, Γ. Χουβαρδάς, στην ανακοίνωση του ρεπερτορίου για το 2008-2009 |
Ετσι θα δούμε:
* Στην Κεντρική Σκηνή (Τσίλερ) τον «κανόνα» του κλασικού ρεπερτορίου με την «εξαίρεση» της ανατρεπτικής δουλειάς του Κωνσταντίνου Ρήγου.
* Στη Νέα Σκηνή (Τσίλερ) ξένο σύγχρονο ρεπερτόριο μέσα από παραστάσεις ερευνητικές, με την «εξαίρεση» ενός ελληνικού έργου («Φορτουνάτος»).
* Στο «Κοτοπούλη-Ρεξ» παραστάσεις «μεγάλων κειμένων ευρύτερης αποδοχής», ενώ η Β' σκηνή του Σύγχρονου Θεάτρου Αθήνας θα είναι αφιερωμένη εξ ολοκλήρου στο νέο ελληνικό έργο.
Στο χειμερινό ρεπερτόριο διαπιστώνεται επίσης ότι:
* Δημιουργείται από πέρσι ένας σχεδόν μόνιμος «πυρήνας» σκηνοθετών: Εφη Θεοδώρου, Δ. Λιγνάδης, Κ. Ρήγος, Ακ. Καραζήσης, Μάρθα Φριντζήλα, Κατερίνα Ευαγγελάτου και Β. Μαυρογεωργίου -παραμένει και στο Παιδικό Στέκι.
* Δημιουργείται, επίσης από πέρσι, ένας πυρήνας από την Α' εθνική των ηθοποιών (Ν. Κουρής, Γ. Περλέγκας, Στεφανία Γουλιώτη, Θέμις Μπαζάκα, Μαρία Ναυπλιώτου, Μαρία Σκουλά κ.ά.).
* Εγκαινιάζεται για πρώτη φορά στη νεότερη ιστορία της πρώτης κρατικής σκηνής το εναλλασσόμενο ρεπερτόριο. Η αρχή θα γίνει στη Νέα Σκηνή. Ενδεχομένως να επεκταθεί και στην Κεντρική.
* Καταργείται η Πειραματική Σκηνή. «Την αντικαθιστά η έννοια του πειράματος και της έρευνας που διαχέεται αδιακρίτως σε όλες τις σκηνές του Εθνικού», δικαιολογεί την απόφαση ο Γ. Χουβαρδάς. «Δεν είμαι της άποψης ενός "γκέτο" παρουσίασης των πειραματικών παραστάσεων».
* Δίνεται έμφαση στο νέο ελληνικό κείμενο. Θα παρουσιαστούν τέσσερα, τα περισσότερα από τα οποία είναι παραγγελίες του Εθνικού: των Α. Καραζήση, Γ. Μαυριτσάκη, Κ. Ρήγου και Λ. Κιτσοπούλου.
* Συνεχίζονται οι νέες δράσεις και τα «ανοίγματα» προς άλλες τέχνες, που εγκαινιάστηκαν το 2007-08 («Κοινή Θέα», φεστιβάλ Αναγνώσεων, θεματικές προβολές σε συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου κ.ά.).
«Μετά τους δυο-τρεις πρώτους μήνες τα πράγματα πήραν την πάνω βόλτα. Κι ενώ, όταν ξεκινήσαμε, υπολειπόμασταν πολύ από την τελευταία περίοδο του Νίκου Κούρκουλου, φτάσαμε να την πλησιάζουμε. Στο φίνις τα πράγματα δείχνουν ισορροπημένα και με θετικό αποτέλεσμα. Γνωρίζω ότι όλα τα πυρά ήταν συγκεντρωμένα κατά του "Εμπόρου του Λας Βέγκας" και ότι θα ήταν πολύ διαφορετικά τα πράγματα αν είχαμε στην αρχή της σεζόν και όχι στο τέλος τον Βογιατζή, στη μέση τον Ρήγο και στο τέλος τον "Εμπορο"».
Τη χειμερινή περίοδο 2007-2008 το κατώφλι του Εθνικού πέρασαν 134.000 θεατές και το σύνολο των εισπράξεων ανήλθε στα 1.640.000 ευρώ.
Ο μέσος όρος πληρότητας των σκηνών άγγιξε το 71%. «Πρωταθλητές» αναδείχθηκαν οι: «Bossa Nova» (118%), «Rainbow» (105%), «Ο πρίγκιπας του Χόμπουργκ» (95%), «Ο άσχημος» (94%), «Ο Ηλίθιος» (88%), «Λιωμένο βούτυρο» (87%), «Η ωραιότερη ιστορία του κόσμου» (79%), «Πλαστελίνη» (78%), «Στο βυθό» (76%). Πρώτοι στις εισπράξεις: «Η ωραιότερη ιστορία του κόσμου» του Μαυρογεωργίου, η «Bossa Nova» και «Ο πρίγκιπας του Χόμπουργκ».
Κτήριο Τσίλερ-Κεντρική Σκηνή
* «Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης» του Χόρβατ. Σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς (28 Νοεμβρίου).
* «Ο κλήρος του μεσημεριού» του Κλοντέλ. Διασκευή - σκηνοθεσία: Γιόσι Βίλερ (13 Φεβρουαρίου).
* «Ο Τιτανικός» σε σύλληψη - σκηνοθεσία - χορογραφία Κωνσταντίνου Ρήγου (13 Μαρτίου).
* «Ρομπέρτο Τσούκο» του Μπερνάρ Μαρί Κολτές. Σκηνοθεσία: Εφη Θεοδώρου (24 Οκτωβρίου).
* «Μακμπέθ επί δύο» του Σέξπιρ. Διασκευή -σκηνοθεσία: Δημήτρης Λιγνάδης (21 Νοεμβρίου).
* «Φάουστ» του Γκέτε. Διασκευή - σκηνοθεσία: Γιώργος Γάλλος, Βασίλης Μαυρογεωργίου, Αργύρης Ξάφης, Ομάδα «Blitz», Ηρώ Χιώτη (30 Ιανουαρίου).
* «Φορτουνάτος» του Μάρκου Αντώνιου Φώσκολου. Σκηνοθεσία: Μάρθα Φριντζήλα (27 Φεβρουαρίου).
* «Το ημέρωμα της στρίγγλας» του Σέξπιρ. Μετάφραση - σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Αρβανιτάκης (31 Οκτωβρίου).
* «Το ημερολόγιο ενός απατεώνα» του Οστρόφσκι. Σκηνοθεσία: Γιάννης Κακλέας (6 Φεβρουαρίου).
* «Ο εφιάλτης της ευτυχίας» της Ζιστίν ντελ Κορτ. Σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς (29 Απριλίου).
* «Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων» του Λούις Κάρολ. Διασκευή - σκηνοθεσία: Βασίλης Μαυρογεωργίου-Αστερόπη Λαζαρίδου (18 Οκτωβρίου).
* «Το ξύπνημα της άνοιξης» του Βέντεκιντ. Σκηνοθεσία: Νίκος Μαστοράκης (14 Νοεμβρίου).
* Ατιτλο ακόμη νέο έργο του Ακύλλα Καραζήση. Σκηνοθεσία: Α. Καραζήσης (20 Φεβρουαρίου).
**«Βόλφγκανγκ» του Γιάννη Μαυριτσάκη. Σκηνοθεσία: Κατερίνα Ευαγγελάτου (7 Νοεμβρίου).
*«Μαιρούλα» της Λένας Κιτσοπούλου. Σκηνοθεσία: Λένα Κιτσοπούλου - Μαρία Πρωτόπαπα (6 Μαρτίου).
* «Η σονάτα του σεληνόφωτος» του Γιάννη Ρίτσου. Σκηνοθεσία: Ηλίας Γιαννακάκης (27 Μαρτίου).
Tuesday, May 20, 2008
ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ: Ανώμαλη προσγείωση, δύσκολη απογείωση
Οι συντελεστές των παραστάσεων της επόμενης περιόδου στο Εθνικό Θέατρο φωτογραφήθηκαν χθες στο φουαγέ του Κοτοπούλη-Ρεξ
ΣΤΟ ΚΤΙΡΙΟ ΤΣΙΛΕΡ ΑΠΟ ΟΚΤΩΒΡΙΟ ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ
Τελικά θα αρχίσει να παραδίδεται τμηματικά στο Εθνικό Θέατρο από τον Σεπτέμβριο και αν δεν υπάρξουν νέες καθυστερήσεις, το Εθνικό θα εγκαινιάσει το νέο κτίριο στη Νέα Σκηνή και τον Νοέμβριο στην Κεντρική Σκηνή (εδώ, σκηνή από την παράσταση «Rainbow» που παίζεται στο γιαπί... Τσίλερ)
«Αρτούρο Ούι - Πρώτο Σχεδίασμα» από την ομάδα «Σχεδία»
Δάφνη Σκούρα: «Βαθιές είναι οι ρίζες»
Η Δάφνη Σκούρα πήρε τα «φώτα» της υποκριτικής στη σχολή της Μαρίκας Κοτοπούλη, συμμετέχοντας από δεκατριών ετών στις παραστάσεις της. Σημαντικότερη θεωρεί τη συνεργασία της με το θίασο του Μάνου Κατράκη («Ελληνικό Λαϊκό Θέατρο»), στο περίφημο αντιρατσιστικό έργο «Βαθιές είναι οι ρίζες», το οποίο τιτλοδοτεί το βιβλίο της. Πρωταγωνίστησε σε πολλές κινηματογραφικές ταινίες, ενώ ιδιαίτερη επιτυχία είχε στις ραδιοφωνικές ποιητικές και θεατρικές βραδιές της ΕΡΑ. Παράλληλα με το θέατρο, ανέπτυξε δραστηριότητα στο φιλειρηνικό κίνημα, στη Δημοκρατική Νεολαία Λαμπράκη και στον αντιδικτατορικό αγώνα.
Το βιβλίο της, όπως ανέφεραν οι παρουσιαστές του - Στέφανος Ληναίος, Κώστας Γεωργουσόπουλος, Αγγελος Σιδεράτος (εκδότης)- ενώ αναφέρεται στην προσωπική θεατρική διαδρομή της συγγραφέως, δεν είναι αυτοβιογραφικό, καθώς αφορά στις ρίζες του νεοελληνικού θεάτρου, στην προεπαναστατική «αφετηρία» του στις παροικίες των Ελλήνων στις παραδουνάβιες και σε ευρωπαϊκές χώρες, στη μετεπαναστατική εμφάνιση των πρώτων ελληνικών θιάσων και στη μέχρι σήμερα εξέλιξή του.
Ο Κ. Γεωργουσόπουλος επισήμανε την προσφορά της Δ. Σκούρα στην καταγραφή των κοινωνικών, πολιτικών και ιστορικών «θεμελίων» του νεοελληνικού θεάτρου, ενώ ο Στ. Ληναίος τόνισε ότι με αυτό το βιβλίο η συγγραφέας «γράφει ιστορία». Τη βραδιά έκλεισε η ηθοποιός Λήδα Πρωτοψάλτη, διαβάζοντας ποιήματα της Δ. Σκούρα.
Wolfgang Borchert... Έξω από την πόρτα
Ο Γερμανός ποιητής, πεζογράφος, και θεατρικός συγγραφέας Βόλφγκανγκ Μπόρχερτ [Wolfgang Borchert, 20/5/1921 – 20/11/1947], έγραψε το Laterne, Nachte und Sterne [=Lantern, Night and Stars, 1946], αλλά έγινε γνωστός μετά το θάνατό του με το έργο Draussen vor der Tür [= Ο Περιθωριακός. Έξω από την πόρτα, 1947]. Είχε γραφτεί για να παιχτεί από το ραδιόφωνο και ήταν το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα μεταπολεμικού γερμανικού θεατρικού έργου, με εξπρεσιονιστικά στοιχεία. Ανέβηκε στο Kammerspiele του Αμβούργου, στις 21 Νοεμβρίου 1947. Στην Ελλάδα το ανέβασε το Μάρτιο του 1966 στο Θέατρο Νέας Ιωνίας ο Γιώργος Μιχαηλίδης. Παίχτηκε και το Φεβρουάριο του 1981 από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, σε σκηνοθεσία Πάνου Χαρίτογλου.