Saturday, February 16, 2008

Η παράδοξη ιστορία του Ορλάντο

Οι κινηματογραφόφιλοι θα θυμούνται τη διασκευή του ιδιότυπου μυθιστορήματος της Βιρτζίνια Γουλφ από τη Σάλι Πότερ, με την Τίλντα Σουίντον στον πρωταγωνιστικό ρόλο ενός μυστηριώδους, αινιγματικού ανδρόγυνου, ερμαφρόδιτου πλάσματος, που «ταξιδεύει» στον χώρο και στον χρόνο. Αυτό ακριβώς το έργο μεταφέρεται και στην κεντρική σκηνή του Bios (Πειραιώς 84) από τη θεατρική ομάδα OMICRON 2, σε σκηνοθεσία του Σταύρου Σ. Τσακίρη και με τη Μαριάνθη Σοντάκη στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Το έργο αυτό της Γουλφ είχε διασκευαστεί για το θέατρο από τον μυθιστοριογράφο Ντάριλ Πίκνεϊ και τον σκηνοθέτη Ρόμπερτ Ουίλσον και παρουσιάστηκε στη Σαουμπίνε του Βερολίνου με τη Γιούτα Λάμπε. Επίσης το 1993 από τον ίδιο σκηνοθέτη και με την ίδια διασκευή είχε παρουσιαστεί στο Παρίσι με την Ιζαμπέλ Ιπέρ. Σε αυτήν ακριβώς τη διασκευή βασίζεται και η παράσταση στο Bios. Ενας άνθρωπος –ούτε άνδρας ούτε γυναίκα– που συναντιέται με τους θεατές της παράστασης και σε μια εξομολογητική διάθεση τους εμπιστεύεται την παράδοξη ιστορία του Ορλάντο μέσα στους αιώνες.

Ο Ορλάντο θα αλλάξει κοστούμια, σκηνικά. Θα αλλάξει εποχές, όπως και τόπους. Θα αλλάξει φύλο, ακόμη ένα κοστούμι όπως όλα τ’ άλλα. Ολα είναι πίνακες, τόσο με τη θεατρική έννοια όσο και με τη ζωγραφική. Ολα είναι ένα περιβάλλον που αλλάζει δίχως ν’ αγγίζει τον μοναχικό ήρωα.


«Ο ήχος του όπλου», 21 χρόνια μετά

Επειτα από είκοσι ένα χρόνια, από το Θέατρο Τέχνης σε σκηνοθεσία Κάρολου Κουν, «Ο ήχος του όπλου» της Λούλας Αναγνωστάκη παρουσιάζεται ξανά σε θεατρική σκηνή της Αθήνας και συγκεκριμένα στο «104 Κέντρο Λόγου και Τέχνης» (Θεμιστοκλέους 104 & Καλλιδρομίου). Με αφορμή έναν ρόλο–πρόκληση η Τάνια Τσανακλίδου επανεμφανίζεται στο θέατρο, πλάι στη Χρύσα Σπηλιώτη. Τη σκηνοθεσία υπογράφει η Ελλη Παπακωνσταντίνου. Σύμφωνα με τη συγγραφέα: «Ενα καλοκαιριάτικο απόγευμα, μια γυναίκα παντρεμένη από χρόνια στην επαρχία έρχεται στην Αθήνα, να ψηφίσει στις βουλευτικές εκλογές. Εχει πολύ τρακ γιατί μετά από ένα χρόνο θα συναντήσει τον 18χρονο γιο της, αλλά και άλλα πρόσωπα, κι όλα θα συμβούν μέσα σε λίγες ώρες... Προσπάθησα να γράψω ένα έργο πιστό στη δική του πραγματικότητα, όπου τα πρόσωπα να θέλουν να είναι ελεύθερα».

ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΡΜΕΝΗΣ: Οι "παρέες" και τα "ιστορικά σχήματα" πληγώνουν!

Ανοιχτή επιστολή στον υπουργό Πολιτισμού, Μ. Λιάπη, στέλνει ο ηθοποιός και σκηνοθέτης, Γιώργος Αρμένης, με αφορμή την πρόσφατη συνάντηση του πρώτου με διευθυντές θεάτρων.

Μεταξύ άλλων ο αποστολέας αναρωτιέται «με ποια κριτήρια εισηγήθηκαν στον υπουργό Πολιτισμού τα "Ιστορικά Θέατρα"; Τι το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό έχουν, ούτως ώστε να ονομάζονται "Ιστορικά" και να επιχορηγούνται χωρίς να χρειάζεται γνωμοδοτική επιτροπή για το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα; Τι είναι; Τα αιώνια χαϊδεμένα παιδιά της τριακονταετίας; Ποιοι κανονίζουν τα ραντεβού και τις στενές κλειστές συνεντεύξεις. Αγνοώντας πορείες, διαδρομές - ιστορία;». «Ως πότε θα παίζουμε με σημαδεμένα χαρτιά για να κερδίζουν πάντα οι ίδιοι;» σημειώνει ο Γ. Αρμένης.

Τέλος, απευθύνει έκκληση για «ανοιχτή δημοκρατική συνάντηση μ' όλους τους καλλιτέχνες, που έχουν κάτι να καταθέσουν. Οι "παρέες" και τα "ιστορικά σχήματα" πληγώνουν όχι μόνο τους καλλιτέχνες αλλά και την ίδια κεντρική εξουσία».

  • Ίσως να έχει δίκιο ο Αρμένης. Βέβαια, δεν φταίνε αυτοί που κλήθηκαν στο υπουργείο Πολιτισμού. Ούτε ξέρω με ποια διαδικασία κλήθηκαν. Το θέμα είναι ότι δεν πρόκειται να λυθεί ποτέ η απορία μας ΓΙΑΤΙ κάποια θέατρα να επιδοτούνται δια βίου; Αυτή δεν είναι θεατρική πολιτική! Το κράτος έχει φτιάξει ημικρατικούς παρασιτικούς θεατρικούς οργανισμούς και είναι ήσυχο, αφού όταν δίνει χρήματα, δεν ακούει διαμαρτυρίες. Αυτή είναι μια τακτική που βολεύει την εκάστοτε εξουσία. Και γνωρίζουμε όλοι πως οι καλλιτέχνες, σαν ευαίσθητα όντα, χρήμα θέλουν, να παίξουν, να δημιουργήσουν, να κάνουν θέατρο, να δώσουν συναυλίες και πάει λέγοντας
    Κάποτε θα πρέπει να βρεθεί μια κυβέρνηση ή ένας υπουργός που να έχει "θέσεις", να μη φοβάται κανένα "πολιτικό κόστος", να μη νιώθει στενάχωρα απέναντι στον κόσμο των διανοουμένων και των καλλιτεχνών, και να προχωρήσει με αποφασιστικότητα,
    λαμβάνοντας μέτρα για τον πολιτισμό γενικώς, που να δείχνουν ότι σέβεται η πολιτεία τα χρήματα και τον ιδρώτα του λαού. Ο κόσμος αυτός του Πολιτισμού όταν παίρνει χρήμα, δεν μιλάει και όλα πάνε καλά. Βάζει τις παρωπίδες, κλείνει τ' αυτιά και δεν καταλαβαίνει τι γίνεται πέρα από τη μύτη του. Όταν δεν παίρνει χρήμα τότε τα βάζει με την εκάστοτε εξουσία...

Tuesday, February 12, 2008

«Η Πέμπτη Φάλαγγα» του Χέμινγουεϊ ανεβαίνει στη Ν. Υόρκη

Associated Press

Ernest Hemingway 1899 - 1961

Ernest Hemingway was found dead of a shotgun wound in the head at his home on July 2, 1961. His wife, Mary, said that he had killed himself accidentally while cleaning the weapon. Mr. Hemingway, whose writings won him a Nobel Prize and a Pulitzer Prize, would have been 62 years old July 21.

Ομολογώ ότι δεν ήξερα πως ο Χεμινγουέι έχει γράψει και θεατρικά έργα. Ωστόσο τα δυο θεατρικά έργα που έγραψε παρέμειναν στο σκοτάδι και ποτέ κανείς δεν μίλησε γι’ αυτά. Τώρα όμως… Διαβάστε παρακάτω:

Ο Eρνεστ Χέμινγουεϊ έγραψε δύο θεατρικά έργα, παρ’ όλο που κανένας πια δεν μιλάει γι’ αυτά. Το πρώτο ολοκληρώθηκε το 1926 και ήταν το «Σήμερα είναι Παρασκευή», ένα μονόπρακτο τοποθετημένο ιστορικά το απόγευμα της Μεγάλης Παρασκευής, όταν τρεις Ρωμαίοι εκατόνταρχοι συναντώνται σε μια ταβέρνα για να συζητήσουν τις σταυρώσεις που θυμούνται περισσότερο. Το άλλο έργο του Χέμινγουεϊ, το οποίο ανεβαίνει στο Μανχάταν στις 26 Φεβρουαρίου από τη Θεατρική Εταιρεία Mint, ονομάζεται «Η Πέμπτη Φάλαγγα». Είναι ένα θεατρικό έργο, γραμμένο το 1937, την εποχή που ο Χέμινγουεϊ ήταν ανταποκριτής στην Ισπανία και κάλυπτε τον ισπανικό Εμφύλιο. Το έργο έχει πάρει το όνομά του από τη δήλωση του στρατηγού Φράνκο ότι είχε τέσσερις φάλαγγες που προχωρούσαν προς την Μαδρίτη και ακόμα μία, πέμπτη φάλαγγα πιστών μέσα στην πόλη, έτοιμη να επιτεθεί από τα άκρα. [The New York Times, Η Καθημερινή]. Δείτε κι αυτό:

Hemingway, Your Letter Has Arrived

London Express/Getty Images
Ο Ernest Hemingway, στο κέντρο, κατά τη διάρκεια του Ισπανικού Εμφύλιου Πολέμου, γύρω στα 1937

THOUGH no one talks about them much, Ernest Hemingway wrote two plays. The first, finished in 1926, was “Today Is Friday,” a forgettable one-acter set on the evening of the original Good Friday, when three Roman centurions get together at a tavern to discuss memorable crucifixions they’ve seen, including the one that afternoon. Not surprisingly, they sound a lot like Hemingway’s Nick Adams. “He looked pretty good to me in there today,” one of them says admiring Jesus’ stoicism.

His other play, “The Fifth Column,” which the Mint Theater Company in Manhattan is presenting, beginning Feb. 26, is a full-length drama written in 1937, when Hemingway was a correspondent covering the Spanish Civil War. The play takes its name from Franco’s remark that he had four columns advancing on Madrid and a fifth column of loyalists inside the city ready to attack from the rear. “The Fifth Column” is not about Franco sympathizers, however, but about an American war correspondent who is a secret agent for the Republicans, and Hemingway worked on it while holed up in the Hotel Florida with all the other war correspondents. [περισσότερα ΕΔΩ]

ΑΠΌ ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΣΤΗΝ... ΚΑΤΣΑΡΙΔΑ

«Οι παίκτες»
Τους «Παίκτες» του μεγάλου Ρώσου συγγραφέα Νικολάι Γκόγκολ, ανεβάζει την Κυριακή (17/2, 10μ.μ.) η Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, στο «Από μηχανής θέατρο». «Στο παιχνίδι είναι όλοι ίσοι. Αν δεν μπορείς, μην παίζεις», μοιάζει να λέει ο Γκόγκολ.

Σ' ένα φτηνό ξενοδοχείο μιας μικρής επαρχιακής πόλης, εμφανίζεται ένας έμπειρος χαρτοπαίχτης, που έχει αναγάγει τη χαρτοπαιξία σε υψηλή τέχνη απάτης. Η άφιξή του στο ξενοδοχείο και η συνάντησή του με τρεις, επίσης, σεσημασμένους χαρτοκλέφτες, σηματοδοτεί την έναρξη ενός παιχνιδιού γεμάτου ανταγωνισμούς, συμμαχίες, εκπλήξεις και ανατροπές. Σ' ένα περιβάλλον διαφθοράς είναι δυνατά τα πάντα. Μια άγρια κωμωδία, ένα απολαυστικό σχόλιο για τον «κλέψαντα του κλέψαντος» και το πάθος του τζόγου από τον ιδιοφυή Νικολάι Βασίλιεβιτς Γκόγκολ. Στο έργο, που ξετυλίγεται σταδιακά, όπως και η στρατηγική ενός ικανού χαρτοπαίκτη, ο συγγραφέας σχολιάζει με σκληρό χιούμορ και εκθέτει χωρίς οίκτο τη γελοιότητα των αρρωστημένων προσώπων του. Οταν η εξάρτηση κυλάει στο αίμα, ο έλεγχος χάνεται και, τότε, και ο πιο ικανός μπορεί να ταπεινωθεί.

«Οι παίκτες», με τους οποίους το Εθνικό Θέατρο συμπληρώνει τον κύκλο έργων αφιερωμένων στο ρωσικό πνεύμα, παρουσιάζονται σε μετάφραση Ευγενίας Κριτσέφσκαγια, σκηνοθεσία Ελένης Μποζά, σκηνικά - κοστούμια Ελένης Μανωλοπούλου, κινησιολογία Ζωής Χατζηαντωνίου, μουσική Θοδωρή Αμπαζή, φωτισμούς Μελίνας Μάσχα. Παίζουν: Νίκος Γιαλελής, Λευτέρης Ζαμπετάκης, Στέλιος Ιακωβίδης, Αλέξανδρος Λογοθέτης, Δημήτρης Μοθωναίος, Γιώργος Οικονόμου, Γεννάδιος Πάτσης, Στράτος Σωπύλης, Σωτήρης Τσακομίδης, Γιάννης Τσεμπερλίδης. Προ-παράσταση θα δοθεί το Σάββατο (16/2, 18.30μ.μ.).

  • Στο θέατρο «Χώρα» («Μικρή Χώρα») για 18 μόνο παραστάσεις, παρουσιάζεται το έργο «ALPENSTOCK» του Ρεμί Ντε Βος, μια μαύρη κωμωδία για τα σύνορα αγάπης - βίας. Μετάφραση Μπουμπουλίνα Νικάκη, σκηνοθεσία Esther Andre Gonzalez, σκηνικά - κοστούμια Χρήστος Κωνσταντέλλος, φωτισμοί Αλέκος Αναστασίου, μουσική επιμέλεια Ορέστης Καμπερίδης. Παίζουν: Αγγελική Δημητρακοπούλου, Νέστωρ Κοψιδάς, Δημήτρης Λιόλιος. Στις Αλπεις, η Γκρέτα και ο Φριτς προσπαθούν να διατηρήσουν το «κουκλόσπιτό» τους πιο καθαρό από τον «έξω κόσμο», τον «ξένο», ή το μετανάστη Γιόσιπ και την οικογένειά του. Η Esther Andre Gonzalez, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά στην Ελλάδα έργο του Remi De Vos, αποδεικνύοντας ότι ο ρατσισμός «δημιουργεί ή διαπερνά τα σύνορα, ανάλογα όχι με τη χώρα όπου ζούμε, αλλά με την αγάπη μας για τον «άλλον».
Οι «Θεατρίνων θεατές» παρουσιάζουν τη «Διπλή Απιστία» του Μαριβώ, στο «Ατελιέ Πάρνηθος» (Πάρνηθος 29, Κυψέλη, τηλ. 210-8819.571). Πρόκειται για ιστορία έρωτα μεταξύ δύο νέων που προσβάλλεται από το μικρόβιο της απιστίας. Πόσο παραμένουμε πιστοί, τι καθορίζει τη σχέση μας με τον ερωτικό μας σύντροφο; Τέτοια ερωτηματικά αποτελούν το θέμα αυτής της κωμωδίας εποχής, που ανεβαίνει σε μετάφραση Μαίρης Μιχαλάτου - Γιώργου Λιβανού, σκηνικά - κοστούμια Δέσποινας Βολίδη, μουσική Φώτη Σιβριγιάν, χορογραφία Σίμωνα Πάτροκλου, φωτισμούς Σοκόλ Τομτσίνη. Παίζουν: Καίτη Ιμπροχώρη, Ισμήνη Καλέση, Γιώργος Λιβανός, Νότα Παρούση, Γιάννης Τσιώμου, Γιώργος Γιαννακόπουλος, Σταυρίνα Πρεβεδώρου, Μαρία Σύρου. Στα πλήκτρα η Σοφία Καψάσκη.
  • «Η μπλε γραμμή» τιτλοφορείται η παράσταση που ανεβάζει ο «Φούρνος» και είναι εμπνευσμένη από το έργο του Μπόρχες. Ο θίασος «Πλεύσις» με αυτήν την παράσταση δημιουργεί ένα «σύμπαν» δομημένο με τα υλικά των ονείρων, σε συνάφεια με το «σύμπαν» της βιβλιοθήκης του Χ.Λ. Μπόρχες. Η παράσταση είναι το ταξίδι στο λαβύρινθο της σκέψης του «ήρωα», ο οποίος έρχεται αντιμέτωπος με τους Μινώταυρους της ύπαρξης: ζωή, θάνατος, αλήθεια, όνειρο, μνήμη, λήθη, χρόνος και φθορά. Η παράσταση είναι ένα οπτικό θέατρο, όπου η ποιητική γραφή συναντά τον υπαινιγμό, ο χορός τη θεατρική πράξη, η εμψύχωση αντικειμένων το εικαστικό περιβάλλον. Σύλληψη - σκηνοθεσία Αντώνης Κουτρουμπής, ερμηνεία - χορογραφία Αντώνης Κουτρουμπής, μουσική σύνθεση Μηνάς Εμμανουήλ, φωτισμοί Χριστίνα Θανάσουλα

  • Η ντανταϊστική μουσική κωμωδία «Κατσαρίδα», που πρωτοπαίχτηκε με μεγάλη επιτυχία στο «Θέατρο Νέου Κόσμου» (2005) και μετά στη Θεσσαλονίκη και στην Πάτρα, επιστρέφει στο θέατρο «Βρετάνια» (από 14/2, για είκοσι παραστάσεις). Μια μικρή κατσαρίδα αγωνίζεται να ανέβει στο φεγγάρι. Περιπλανιέται στα τρίσβαθα των υπονόμων και σε αφιλόξενους δρόμους, διασχίζει ωκεανούς, χορεύει και τραγουδά μέσα σε δαιδαλώδεις αεραγωγούς, γνωρίζει άλλα έντομα, τρωκτικά, ανθρώπους και διατηρεί ακλόνητη την πίστη της στο μεγάλο όνειρο. Κείμενο - σκηνοθεσία Βασίλης Μαυρογεωργίου. Μουσική Κώστας Γάκης. Κοστούμια Γεωργία Μπαμπαλού. Φωτισμοί Γιώργος Φακούρας. Ειδικές κατασκευές Μελίνα Οικονόμου. Παίζουν: Μιχάλης Οικονόμου, Γιώργος Παπαγεωργίου. Παραστάσεις: Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή 9.15 μ.μ. Σάββατο, Κυριακή 6.15 μ.μ. και 9.15 μ.μ.

Ο ΠΑΤΡΙΣ ΣΕΡΟ ΜΕ ΝΤΟΣΤΟΓΕΦΣΚΙ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

Μόνος στο αναλόγιο με τους Αδελφούς Καραμαζόφ

Ο Πατρίς Σερό επιστρέφει με Ντοστογιέφσκι στην Αθήνα. Πριν από δύο χρόνια τον είχαμε απολαύσει στο «Υπόγειο» του Ντοστογιέφσκι, το οποίο είχε παρουσιάσει στην Αθήνα, στο θέατρο «Ιλίσια». Ο Πατρίς Σερό επιστρέφει, αυτή τη φορά με τους «Αδελφούς Καραμαζόφ» (κεφάλαια 4 και 5), ... ››

Με τους «Αδελφούς Καραμαζόφ» μας επισκέπτεται ξανά ο Πατρίς Σερό. Ο Πατρίς Σερό επιστρέφει στην Ελλάδα προτείνοντας αυτήν τη φορά τα κεφάλαια νούμερο 4 και 5 από τους «Αδελφούς Καραμαζόφ» του Φιοντόρ Ντοστογέφσκι: πρόκειται για μια παραγωγή του θεάτρου Οdeon που μεταφέρεται στην Αθήνα από την Αττική Πολιτιστική Εταιρεία σε συνεργασία με την Εθνική Λυρική Σκηνή. Οι δύο παραστάσεις άλλωστε θα δοθούν στις 3 και 4 Μαρτίου στο θέατρο Ολύμπια της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Σταθερός επισκέπτης της χώρας μας ο Σερό, μετά το «Υπόγειο»...
Μόνος στο αναλόγιο με τους Αδελφούς Καραμαζόφ. Ερχεται για δύο παραστάσεις στο θέατρο Ολύμπια. «Χρειάζεται μεγάλη ενέργεια για να διαβάσεις ειδικά Ντοστογιέφσκι. Είναι σαν άθληση... Ξυπνώ τους δαίμονές μου και μετά τους σκοτώνω», σημειώνει ο Πατρίς Σερό. Ο διάσημος σκηνοθέτης και ηθοποιός του θρυλικού «Ring» του Μπαϊρόιτ, της «Βασίλισσας Μαργκό», της «Φαίδρας», της «Γκαμπριέλ», του βραβευμένου «Ο αδελφός μου» και πολλών άλλων επιστρέφει στην Αθήνα. Αυτή τη φορά μ ένα κείμενο γραμμένο το 1879, του οποίου η προκλητική δύναμη παραμένει σχεδόν ανέπαφη έπειτα από έναν και πλέον αιώνα…
Με το κείμενο στο χέρι για να μην εξαφανιστεί στην άβυσσο. «Εάν δεν υπάρχει Θεός, όλα επιτρέπονται», έγραφε ο Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι. Την αγωνία του για την ανθρώπινη ύπαρξη και τη χριστιανική ουτοπία είχαμε την ευκαιρία να προσεγγίσουμε πέρσι στην Αθήνα, στην εξαιρετική παράσταση του Πίτερ Μπρουκ «Ο Μεγάλος Ιεροεξεταστής» με τον Μπρους Μάιερς...
«Καραμάζοφ» αλά Πατρίς Σερό
. Στο θέατρο «Ολύμπια» της Λυρικής Σκηνής, στις 3, 4/3 (8.30 μ.μ.) ο διάσημος Γάλλος ηθοποιός και σκηνοθέτης Πατρίς Σερό, θα «ζωντανεύει», με μορφή θεατρικού αναλογίου, τα κεφάλαια 4 και 5 του αθάνατου ντοστογιεφσκικού μυθιστορήματος «Αδελφοί Καραμάζοφ»...

ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗ ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ


ΓIA επανίδρυση του υπουργείου Πολιτισμού με πιο λειτουργικές δομές στους εποπτευόμενους φορείς και με άξονες τη διαφάνεια και τη χρηστή διαχείριση μίλησε ο υπουργός Πολιτισμού κ. Μιχάλης Λιάπης χθες, κατά τη συνάντηση που είχε με εκπροσώπους από τον θεατρικό χώρο, αφού έκανε αναφορά στη σιωπηρή διαμαρτυρία ανθρώπων του πολιτισμού την περασμένη εβδομάδα.
12/2


ΤΟ ΠΡΩΤΟ θεατρικό έργο της δημοσιογράφου Σοφίας Αδαμίδου, «Σωτηρία με λένε», βασισμένο στο βιβλίο της για τη Σωτηρία Μπέλλου, κάνει πρεμιέρα αύριο (12 Φεβρουαρίου) στο θέατρο Στοά. Το ρόλο της μεγάλης λαϊκής τραγουδίστριας ερμηνεύει η Λήδα Πρωτοψάλτη, σε σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Κωνσταντόπουλου.
11/2


H ΣΚΗΝΗ του θεάτρου Κάππα έχει μεταβληθεί στο φανταστικό νησί του Σαίξπηρ για τις ανάγκες της «Τρικυμίας», της ρομαντικής κωμωδίας του μεγάλου Αγγλου ποιητή που παίζεται από το Εθνικό Θέατρο. «Η Τρικυμία» είναι ίσως το τελευταίο έργο που έγραψε ο Ουίλλιαμ Σαίξπηρ. Η πρώτη παράσταση δόθηκε το Νοέμβριο του 1611 και το έργο είδε το φως της δημοσιότητας το 1623.
11/2


Η ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ταινία για την Εντίθ Πιαφ «Το σπουργίτι», που είναι υποψήφια για Οσκαρ, έχει μαγέψει όχι μόνο τον κοσμο του κινηματογράφου αλλά και του θεάτρου. Αφού παίχτηκε πέρυσι με επιτυχία στο Cabaret Voltaire, στο Μεταξουργείο, τώρα μεταφέρεται στη Θεσσαλονίκη: Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στο Arty Cafe (Τσιμισκή 97), με τραγούδια και συναίσθημα...
11/2


ΜΙΑ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ιστορία, όπου δύο παιδιά μένουν μόνα στο σπίτι χωρίς την επίβλεψη των μεγάλων, δημιούργησε το παιδικό θεατρικό έργο της Καλλιόπης Παπαδάκη, παίρνοντας την έμπνευση και τον τίτλο από την επιτυχημένη ταινία του Εμίρ Κουστουρίτσα «Μόνοι στο σπίτι».
9/2


ΤΟ ΕΡΓΟ του ηθοποιού και συγγραφέα Γιώργου Διαλεγμένου «Μάνα, Μητέρα, Μαμά» όταν πρωτοπαρουσιάστηκε στην αρχή της μεταπολίτευσης τάραξε τα νερά του ελληνικού θεατρικού χώρου. Ηταν μια γνήσια ελληνική φωνή, κάτι αυθόρμητο και νέο, που παιζόταν για πολύ μεγάλο διάστημα από τον ηθοποιό και θιασάρχη Γ. Παπαγεωργίου, ο οποίος έχει προωθήσει με όλες του τις δυνάμεις το ελληνικό θεατρικό έργο και έχει βραβευθεί γι αυτό.
8/2


ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ αναζητεί νέες γυναίκες ηθοποιούς που να δείχνουν έφηβες 15-16 ετών για τη χειμερινή θεατρική περίοδο 2008-2009. Οι ενδιαφερόμενες μπορούν να υποβάλουν το βιογραφικό τους σημείωμα και μία φωτογραφία στο Γραφείο Σκηνής (Νικηφόρου 8), 6ος όροφος, Δευτέρα έως Παρασκευή, από τις 10:00 έως τις 15:00 έως και τις 18 Φεβρουαρίου 2008.
8/2


Μία από τις πιο πρωτοποριακές ακροβατικές ομάδες που υπάρχουν στον κόσμο, αυτή των Γάλλων αδελφών Haffner, θα δώσει παραστάσεις στην Ελλάδα. Oι φημισμένοι εναέριοι καλλιτέχνες Les Farfadais έρχονται για πρώτη φορά στην Αθήνα -υπό την αιγίδα του Πολιτισμικού Οργανισμού του Δήμου Αθηναίων- και, αψηφώντας τη βαρύτητα, θα μας προσφέρουν την παράσταση «Mana», στις 21, 22 και 23 Φεβρουαρίου, στο Κλειστό Γυμναστήριο Tae Kwon Do, στο Π. Φάληρο.
8/2


«Χωρίς μουσική» είναι ο τίτλος της μουσικής παράστασης που ανεβαίνει από τις 12 Φεβρουαρίου στη Θύρα Τέχνης σε κείμενο των Ιωάννας Αγγελίδη, Ασπασίας-Μαρίας Αλεξίου, Κώστα Γάκη, Γεωργίας Γεωργόνη, Μαρίας-Δάφνης Καμμένου και σκηνοθεσία Κώστα Γάκη.
8/2

Ο ΠΟΛΥΒΡΑΒΕΥΜΕΝΟΣ σκηνοθέτης Δήμος Αβδελιώτης παρουσιάζει από σήμερα για τέσσερις παραστάσεις, στις 7, 8, 9 και 10 Φεβρουαρίου, τη θεατρική παράσταση «Ο Μεγαλέξανδρος και ο καταραμένος δράκος», βασισμένη στην παράδοση του Καραγκιόζη, στο Κινηματοθέατρο Παλλάς.
7/2

ΙΟΝΕΣΚΟ LIVE στο θέατρο «Αργώ»


Με τον κοινό τίτλο «Ιονέσκο live», και σε ενιαία παράσταση, τρία μονόπρακτα του Ευγένιου Ιονέσκο, σε σκηνοθεσία του Γιάννη Κακλέα. ανεβαίνουν από την Πέμπτη στην Κεντρική Σκηνή του θεάτρου «Αργώ». Πρόκειται για το «Μάθημα», τη «Φαλακρή Τραγουδίστρια» και τις «Καρέκλες», σε μετάφραση Ερρίκου Μπελιέ. Τα κοστούμια έχει φιλοτεχνήσει η Ειρήνη Τσακίρη, τη χορογραφία ο Κυριάκος Κοσμίδης και το βίντεο οι Πίνδαρος Ανδριόπουλος - Χάρης Λαλούλης. Στη διανομή: Αιμιλία Υψηλάντη, Κώστας Φλωκατούλας, Βάνα Πεφάνη, Γιάννης Στεφόπουλος, Γιώργος Γιαννούτσος, Νικολίνα Μουαϊμη.

Βλέπε και: Ιονέσκο επί τρία

«ΜΑΝΑ, ΜΗΤΕΡΑ, ΜΑΜΑ» ΣΤΟ «ΤΟΠΟΣ ΑΛΛΟΥ»

Το έργο του Γιώργου Διαλεγμένου, «Μάνα, μητέρα, μαμά» παρουσιάζει η θεατρική ομάδα «Ακροβασία» στο θέατρο «Τόπος Αλλού». Το έργο εξελίσσεται την περίοδο της Μεταπολίτευσης, όπου το φαινόμενο της αντιπαροχής παίζει καθοριστικό ρόλο στις ζωές των ανθρώπων της αθηναϊκής κοινωνίας. Στη θεατρική ομάδα «Ακροβασία» έχουν βήμα και τους αναγνωρίζεται το δικαίωμα καλλιτεχνικής έκφρασης ηθοποιοί με κινητικές δυσκολίες. Σκηνοθετεί η Ελενα Βλάχου. Παίζουν: Γιάννης Κουφάλης, Δημήτρης Σκλάβος, Νίκος Πατεράκης, Βίκυ Κολτσίδα, Τζωρτζίνα Διονυσιώτη.

Monday, February 11, 2008

«Στρατηγική» ... περικοπών και κατάργησης ΔΗΠΕΘΕ!

ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΙΣ ΕΛΕΥΘΕΡΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ



Ο υπουργός Πολιτισμού, Μιχάλης Λιάπης, συναντήθηκε χτες με εκπροσώπους «ιστορικών», όπως τους χαρακτηρίζει ανακοίνωση του ΥΠΠΟ, επιχορηγούμενων θιάσων: Αντώνη Αντύπα («Φάσμα»), Μπέττυ Αρβανίτη - Βασίλη Πουλαντζά («Πράξη»), Λευτέρη Βογιατζή («η νέα Σκηνή»), Σπύρο Ευαγγελάτο («Αμφι-Θέατρο»), Ξένια Καλογεροπούλου («Μικρή Πόρτα»), Μιχαήλ Μαρμαρινό («Θησείον»), Γιώργο Μιχαηλίδη («Ανοιχτό Θέατρο»), Θανάση Παπαγεωργίου («Στοά»), Νικηφόρο Παπανδρέου (Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης»), Κωστή Καπελώνη - Διαγόρα Χρονόπουλο (Θέατρο Τέχνης). Παρόντες ήταν ο πρόεδρος και ο διευθυντής του Ελληνικού Κέντρου Θεάτρου-Χορού (ΕΚΕΘΕΧ), Γιώργος Δραγώνας (επιχειρηματίας) και Ηρακλής Λογοθέτης (κριτικός θεάτρου), αντίστοιχα.
  • Ο υπουργός δήλωσε ότι «καθυστέρησε» αυτή τη συνάντηση «προκειμένου να διαμορφώσει μια στρατηγική για το θέμα των επιχορηγήσεων, συγκεκριμένη πολιτική για το θέατρο». Είπε ότι ο θεσμός των επιχορηγήσεων «πρέπει να συνεχιστεί. Αλλά... εκσυγχρονιζόμενος», γιατί «υπάρχει ανάγκη μιας νέας πολιτικής στο χώρο του πολιτισμού», γιατί «οι πολίτες ζητούν να επανιδρύσουμε το ΥΠΠΟ, με πιο λειτουργικές δομές και στους εποπτευόμενους φορείς», με «άξονες τη διαφάνεια, τη χρηστή διαχείριση» και με τους καλλιτέχνες «συμμάχους» του!

Θεωρώντας τις επιχορηγήσεις «συμβόλαιο που δημιουργεί αμοιβαίες υποχρεώσεις» και «αξιολόγηση, μέτρηση, έλεγχο» και «ξεκάθαρους όρους, η παραβίαση των οποίων, θα προκαλεί κυρώσεις» στους επιχορηγούμενους, μίλησε για τη «νέα στρατηγική» του ΥΠΠΟ, που καταργεί τις διετούς προγραμματισμού επιχορηγήσεις και διαχωρίζει σε δύο «κύκλους» τους επιχορηγούμενους θιάσους: Ο πρώτος κύκλος, είπε ο υπουργός, «είστε εσείς, τα ιστορικά σχήματα. Η πολυετής συνεχής παρουσία και προσφορά σας, μας οδήγησε να σας θέσουμε εκτός αρμοδιότητας της Γνωμοδοτικής Επιτροπής. Θα διαπραγματευτείτε απευθείας συμφωνίες με το ΕΚΕΘΕΧ. Οι συμφωνίες θα περιλαμβάνουν και άλλες παραμέτρους: Μετάβαση στην περιφέρεια, συνεργασία με ΔΗΠΕΘΕ, φιλοξενία νεότερων ομάδων στα θέατρά σας όταν δεν τα χρησιμοποιείτε, μετάβαση στο εξωτερικό κλπ. Συμφωνίες που θα είναι ετήσιας βάσης και θα επαναξιολογούνται από το ΕΚΕΘΕΧ».

  • Στο δεύτερο «κύκλο» παραπέμπονται όλοι οι υπόλοιποι θίασοι, που θα υπάγονται στις Γνωμοδοτικές Επιτροπές (οι επιτροπές Θεάτρου-Χορού θα συσταθούν μέχρι το τέλος του μήνα), υπό δύο κατηγορίες: α) Θίασοι - κάτοχοι ή χρήστες αιθουσών, με σταθερή παρουσία, αλλά μικρότερη διάρκεια ζωής. β) Νεότερα σχήματα, που θα τύχουν ιδιαίτερης προσοχής. Για τις μικρότερες ομάδες «εξετάζεται» και άλλη στήριξη: Εξεύρεση χώρων για πρόβες, εξασφάλιση αεροπορικών εισιτηρίων για ξένα φεστιβάλ.

Αυτά συνιστούν «εξορθολογισμό» των επιχορηγήσεων, κατά τον υπουργό, που είπε ότι «η φετινή χρονιά θα είναι μεταβατική περίοδος» και ότι «στόχος είναι από την επόμενη να υπάρχει ένα σαφές, δίκαιο και διαφανές σύστημα ενίσχυσης των τεχνών».

  • Πιο ανησυχητικά - όπως σημειώνεται στην εφημερίδα Ριζοσπάστης (12/2/2008) - είναι τα σχέδια του ΥΠΠΟ για τα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα. Ο υπουργός αφού είπε ότι θα «καταβληθεί άμεσα η οφειλή του ΥΠΠΟ ενός εκατομμυρίου ευρώ για τα παρελθόντα έτη», υπονόησε το δυσοίωνο αύριο των ΔΗΠΕΘΕ: «Για το μεταβατικό 2008 θα γίνει επαναδιαπραγμάτευση (σ.σ. των επιχορηγήσεων) από το Κέντρο, με βάση τις υπάρχουσες πιστώσεις. Στο τέλος του 2008, όμως, τραβάμε μία γραμμή! Από τώρα το ΕΚΕΘΕΧ θα συνεργαστεί με τα ΔΗΠΕΘΕ, ώστε να διαμορφωθεί νέο πλαίσιο συνεργασίας, με ισχύ από 1/1/09, με βάση το ποια πληρούν τις προϋποθέσεις. Ελεγχος, με προϋπολογισμό - απολογισμό, αξιολόγηση. Χρειάζεται επανεξέταση και προσαρμογή στα νέα δεδομένα. Γιατί άλλα περιφερειακά θέατρα απέδωσαν πολλά, άλλα ελάχιστα».
Ο υπουργός, τέλος, ανακοίνωσε ότι υπέγραψε την καταβολή της δεύτερης δόση για την περίοδο 2006-2007 (1.327.500 ευρώ, για 49 θιάσους) και ότι η τρίτη δόση (700 χιλιάδων ευρώ) «θα» δοθεί προσεχώς. Για την πρώτη δόση του 2006-2007 σημείωσε ότι 15 θίασοι δεν έχουν προσκομίσει τα απαραίτητα δικαιολογητικά για την είσπραξη των χρημάτων.

ΒΛΕΠΕ ΚΑΙ:

Θεατρικές επιχορηγήσεις δύο ταχυτήτων.

«Στρατηγική» ... περικοπών και κατάργησης ΔΗΠΕΘΕ.

Συμφωνία Λιάπη με θεατρικούς σκηνοθέτες για τις επιχορηγήσεις.

Μιχάλης Λιάπης: Προς εξόφληση παλαιών χρεών.

Τα «ιστορικά θέατρα» θα κοιμούνται ήσυχα. Τα ΔΗΠΕΘΕ πάλι, όχι.

Νέα σελίδα για το θέατρο.