Το Ελληνικό Φεστιβάλ «έκλεισε» στην Επίδαυρο με δυνατές ερμηνείες. Σκανδάλισε κάποιους θεατές η... τζούρα της «Κασσάνδρας».
Με μια παράσταση που ξέφυγε σε αρκετά σημεία από την κλασική σκηνοθεσία της αρχαίας τραγωδίας, μέσα από νεωτερισμούς και συμβολικές προεκτάσεις έκλεισαν το Σάββατο το βράδυ οι εκδηλώσεις του φετινού Φεστιβάλ Επιδαύρου. Σε ένα λιτό σκηνικό, μια μεγάλη εξέδρα, η Αντζελα Μπρούσκου, στην παρθενική της «εμφάνιση» στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου με τον «Αγαμέμνονα» του Αισχύλου, την πρώτη τραγωδία της «Ορέστειας», ξετύλιξε την ιστορία του πορθητή της Τροίας, την επιστροφή του στο Αργος ως θριαμβευτή και τη δολοφονία του από τη γυναίκα του Κλυταιμνήστρα και τον εραστή της Αίγισθο.Με σύγχρονα κοστούμια, χιουμοριστικό ύφος σε ορισμένες σκηνές και συμβολισμούς, όπως το χορό να γαβγίζει, σαν πιστό σκυλί, την ώρα που υποδέχεται τον βασιλιά - αφέντη του, την Κασσάνδρα να ανάβει τσιγάρο χωρίς να ξεσηκώνει αντιδράσεις, αλλά και να βγάζει την μπλούζα με το σήμα της ειρήνης τη στιγμή που αρχίζει ο κύκλος του αίματος, προσπάθησε να αποδώσει το νόημα της τραγωδίας: πώς δηλαδή η βία που γεννιέται στον πόλεμο εισβάλλει στην οικογένεια.Αξιόλογες ήταν οι ερμηνείες των Μηνά Χατζησάββα και Αμαλίας Μουτούση, οι οποίοι συναντήθηκαν για πρώτη φορά στη σκηνή και μάλιστα στην Επίδαυρο. Ο Χατζησάββας στο δύσκολο ρόλο του Αγαμέμνονα ακροβατούσε ερμηνευτικά ανάμεσα στο κωμικό και τραγικό στοιχείο, ενώ η Κλυταιμνήστρα - Μουτούση καθήλωσε τους θεατές με τον εξαιρετικό μονόλογό της για το φόνο του συζύγου της από την ίδια και τον Αίγισθο (Μάξιμο Μουμούρη).Σαν μια ορχήστρα, σαν ένα μπουλούκι που διηγείται ιστορίες και λέει τραγούδια, εν αναμονή του βασιλιά του, ο 14μελής χορός και ο κήρυκας του στρατού των Αχαιών (Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης) έκλεψαν την παράσταση με τη δυναμική τους παρουσία. Επέβαλαν ένα πανηγυρικό κλίμα όχι μόνο στην πόλη που διαδραματίζεται η τραγωδία, αλλά και στις εξέδρες του θεάτρου. Το κοινό αντιδρούσε γελώντας ή σιωπώντας σε κάθε παρέμβαση των Αργείων γερόντων.Η Αντζελα Μπρούσκου και οι συντελεστές της παράστασης καταχειροκροτήθηκαν στο φινάλε από τους περίπου 7.500 συνολικά θεατές του τελευταίου διημέρου των φετινών 54ων Επιδαυρίων. Τον «Αγαμέμνονα» της Αντζελας Μπρούσκου μεταξύ άλλων παρακολούθησαν οι Μιχάλης Λιάπης, Γιώργος Λούκος, Αλέξανδρος Λυκουρέζος, Νόνικα Γαληνέα, Διονύσης Φωτόπουλος, Δάνης Κατρανίδης, Φιλαρέτη Κομνηνού, Σταμάτης Φασουλής, Λευτέρης Βογιατζής, Εριέτα Μουτούση, Γιάννης Μπέζος.
Δεκαεννιά χρόνια μετά την πρώτη εμφάνιση τσιγάρου στην Επίδαυρο το κοινό φαίνεται να μη σοκάρεται πια. Στην παράσταση της Αντζελας Μπρούσκου η Κασσάνδρα (Παρθενόπη Μπουζούρη) ανάβει τσιγάρο, την ώρα που προβλέπει το τραγικό της τέλος. «Οχι τσιγάρο στην Επίδαυρο», φωνάζει ένας θεατής, διαμαρτυρόμενος, καθώς θεώρησε απρεπές το άναμμα τσιγάρου στο χώρο του αρχαίου θεάτρου. Ωστόσο, η αντίδραση ήταν μεμονωμένη, με αποτέλεσμα το καλό κλίμα της παράστασης να διατηρηθεί μέχρι το τέλος, χωρίς παρατράγουδα και γιούχα και τη σκηνή με το τσιγάρο να διατηρείται και στην επόμενη παρουσίασή της. Το 1989 η παράσταση «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία του Γεωργιανού σκηνοθέτη Ρόμπερτ Στούρουα, που είχε ανεβάσει για το θίασο Τζένης Καρέζη - Κώστα Καζάκου, ανάβει φωτιές στην Επίδαυρο. Η Αννα Μακράκη, ως Εξάγγελος, βγάζει από την τσάντα της έναν αναπτήρα και ένα τσιγάρο και αρχίζει να καπνίζει στην ορχήστρα του αρχαίου θεάτρου. Η κίνηση αυτή ξεσήκωσε ολόκληρο το θέατρο, το οποίο μαινόμενο αποδοκίμαζε και γιουχάιζε τη σκηνοθετική παρέμβαση, αλλά και την ίδια την ηθοποιό. Ως αποτέλεσμα, ο Στούρουα αναγκάστηκε να κόψει το εύρημα στην επομένη για την ομαλή λειτουργία της παράστασης.
Ο υπουργός Πολιτισμού κ. Μιχάλης Λιάπης, που παρακολούθησε το Σάββατο την τελευταία παράσταση του Ελληνικού Φεστιβάλ στην Επίδαυρο «Αγαμέμνων», ανέφερε σε δήλωσή του: «Το Ελληνικό Φεστιβάλ ολοκληρώνει ίσως την πιο επιτυχημένη χρονιά στην ιστορία του. Εχοντας παρουσιάσει στο κοινό πολύ σημαντικές παραγωγές, διεθνείς συμπράξεις και παγκόσμιες πρεμιέρες. Απέδειξε ότι έχει εξελιχθεί σε ένα από τα κορυφαία φεστιβάλ της Ευρώπης. Το κοινό ανταποκρίθηκε θερμά σε αυτή την προσπάθεια, η οποία εντάσσεται στην ευρύτερη πολιτική του υπουργείου Πολιτισμού για να κάνουμε τον πολιτισμό αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής όλων των Ελλήνων. Φέτος στις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ είχαμε περίπου 220 χιλιάδες θεατές. Δηλαδή είχαμε μια αύξηση 10% σε σχέση με πέρσι. Σε πολλές εκδηλώσεις μάλιστα τα εισιτήρια εξαντλήθηκαν λίγες ώρες μετά την έναρξη προπώλησης. Τα δε έσοδα από τα εισιτήρια έφτασαν τα έξι εκατομμύρια ευρώ. Το άνοιγμα του Φεστιβάλ σε νέου τύπου παραγωγές, σε νέους χώρους, σε πιο νεανικό κοινό, η αναζήτηση νέων ιδεών και τάσεων απέδωσε. Γι’ αυτό το αποτέλεσμα πρέπει να ευχαριστήσω όλους τους ανθρώπους του Φεστιβάλ και κυρίως τον πρόεδρο Γιώργο Λούκο που αποτελεί και την ψυχή του Φεστιβάλ».
Το τσιγάρο δεν… άναψε φωτιές
Δεκαεννιά χρόνια μετά την πρώτη εμφάνιση τσιγάρου στην Επίδαυρο το κοινό φαίνεται να μη σοκάρεται πια. Στην παράσταση της Αντζελας Μπρούσκου η Κασσάνδρα (Παρθενόπη Μπουζούρη) ανάβει τσιγάρο, την ώρα που προβλέπει το τραγικό της τέλος. «Οχι τσιγάρο στην Επίδαυρο», φωνάζει ένας θεατής, διαμαρτυρόμενος, καθώς θεώρησε απρεπές το άναμμα τσιγάρου στο χώρο του αρχαίου θεάτρου. Ωστόσο, η αντίδραση ήταν μεμονωμένη, με αποτέλεσμα το καλό κλίμα της παράστασης να διατηρηθεί μέχρι το τέλος, χωρίς παρατράγουδα και γιούχα και τη σκηνή με το τσιγάρο να διατηρείται και στην επόμενη παρουσίασή της. Το 1989 η παράσταση «Οιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία του Γεωργιανού σκηνοθέτη Ρόμπερτ Στούρουα, που είχε ανεβάσει για το θίασο Τζένης Καρέζη - Κώστα Καζάκου, ανάβει φωτιές στην Επίδαυρο. Η Αννα Μακράκη, ως Εξάγγελος, βγάζει από την τσάντα της έναν αναπτήρα και ένα τσιγάρο και αρχίζει να καπνίζει στην ορχήστρα του αρχαίου θεάτρου. Η κίνηση αυτή ξεσήκωσε ολόκληρο το θέατρο, το οποίο μαινόμενο αποδοκίμαζε και γιουχάιζε τη σκηνοθετική παρέμβαση, αλλά και την ίδια την ηθοποιό. Ως αποτέλεσμα, ο Στούρουα αναγκάστηκε να κόψει το εύρημα στην επομένη για την ομαλή λειτουργία της παράστασης.
Υπουργική ικανοποίηση για το Ελληνικό Φεστιβάλ
Ο υπουργός Πολιτισμού κ. Μιχάλης Λιάπης, που παρακολούθησε το Σάββατο την τελευταία παράσταση του Ελληνικού Φεστιβάλ στην Επίδαυρο «Αγαμέμνων», ανέφερε σε δήλωσή του: «Το Ελληνικό Φεστιβάλ ολοκληρώνει ίσως την πιο επιτυχημένη χρονιά στην ιστορία του. Εχοντας παρουσιάσει στο κοινό πολύ σημαντικές παραγωγές, διεθνείς συμπράξεις και παγκόσμιες πρεμιέρες. Απέδειξε ότι έχει εξελιχθεί σε ένα από τα κορυφαία φεστιβάλ της Ευρώπης. Το κοινό ανταποκρίθηκε θερμά σε αυτή την προσπάθεια, η οποία εντάσσεται στην ευρύτερη πολιτική του υπουργείου Πολιτισμού για να κάνουμε τον πολιτισμό αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής όλων των Ελλήνων. Φέτος στις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ είχαμε περίπου 220 χιλιάδες θεατές. Δηλαδή είχαμε μια αύξηση 10% σε σχέση με πέρσι. Σε πολλές εκδηλώσεις μάλιστα τα εισιτήρια εξαντλήθηκαν λίγες ώρες μετά την έναρξη προπώλησης. Τα δε έσοδα από τα εισιτήρια έφτασαν τα έξι εκατομμύρια ευρώ. Το άνοιγμα του Φεστιβάλ σε νέου τύπου παραγωγές, σε νέους χώρους, σε πιο νεανικό κοινό, η αναζήτηση νέων ιδεών και τάσεων απέδωσε. Γι’ αυτό το αποτέλεσμα πρέπει να ευχαριστήσω όλους τους ανθρώπους του Φεστιβάλ και κυρίως τον πρόεδρο Γιώργο Λούκο που αποτελεί και την ψυχή του Φεστιβάλ».
Επίδαυρος, της ΧΡΙΣΤΙΝΑΣ ΦΑΡΑΖΗ, Ελεύθερος Τύπος, Δευτέρα, 25-08-2008
No comments:
Post a Comment