Ο Θοδωρής Γκόνης μας δίνει ραντεβού στους Φιλίππους για τη νέα του παράσταση «Οψόμεθα εις Φιλίππους», ανάμεσα σε μαρσαρίσματα μοτοσικλετών με υπόκρουση τις πρωτότυπες μουσικές συνθέσεις του Γιώργου Ανδρέου, αλλά και ροκ ή ρέιβ ήχους.
Τους τελευταίους μήνες ο Θοδωρής Γκόνης έχει πολιτογραφηθεί Σερραίος, καθώς έχει αναλάβει την καλλιτεχνική διεύθυνση του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Σερρών. Εδώ θέλει να κάνει «παραστάσεις όπου να εμπλέκεται όλη η πόλη». Θέλει επίσης να καλέσει «το νέο υποκριτικό ρεύμα της Αθήνας στις Σέρρες, για να δουν οι άνθρωποι εδώ ότι το θέατρο δεν είναι μια προέκταση της τηλεόρασης». Η σχέση του όμως με τα ΔΗΠΕΘΕ δεν είναι καινούργια.
- Τα τελευταία επτά χρόνια ήσαστε στο ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου και τώρα στο Σερρών. Πώς βλέπετε την πορεία αυτού του θεσμού;
Τα ΔΗΠΕΘΕ είναι σε μια οριακή στιγμή. Στο σημείο μηδέν. Αυτό δεν είναι απαραίτητα αρνητικό. Στο θέατρο, άλλωστε, έχουμε μάθει να μη φοβόμαστε το κενό. Θέλω όμως να πιστεύω ότι η Πολιτεία θα αναλάβει τις ευθύνες της με το ΕΚΕΘΕΧ. Γιατί τα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα είναι εθνικά εργαλεία. Δεν ανήκουν σε μένα ή στον άλλον. Και πρέπει να κάνουν πολλά και διαφορετικά πράγματα, που να αφορούν όχι μόνο την περιφέρεια αλλά και τα κεντρικά θέατρα. Να κυκλοφορούν παραστάσεις και καλλιτέχνες ανάμεσα στα ΔΗΠΕΘΕ, στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη. Διαφορετικά, θα επέλθουν το τέλμα και η αυτοπεριθωριοποίηση. Τα Περιφερειακά Θέατρα πρέπει να λειτουργούν ως φυτώρια που στέλνουν στο κέντρο καλλιτεχνικές προτάσεις και πρόσωπα.
- Γιατί τώρα μας δίνετε ραντεβού στους Φιλίππους;
Επιθυμούσα να κάνω μια παράσταση για να αναδείξω τη δύναμη του τόπου. Η Ε’ Πράξη του «Ιουλίου Καίσαρα» διαδραματίζεται στο φυσικό της χώρο, στον κάμπο των Φιλίππων, απέναντι από τα λασπόλουτρα των Κρηνίδων. Πρόκειται για το σημείο όπου δόθηκε η ιστορική μάχη των Φιλίππων το 42 π.Χ., εκεί όπου ο στρατός των Δημοκρατικών Βρούτου και Κάσσιου (των δύο συνωμοτών που διέπραξαν τη δολοφονία του Ιούλιου Καίσαρα) γνώρισε την ήττα από τα στρατεύματα του Μάρκου Αντώνιου και του Οκτάβιου. Η παράσταση παίζεται σαν προηγουμένως να έχει παιχτεί κανονικά ολόκληρο το έργο ή καλύτερα σαν να γυρίζει ο χρόνος πίσω, σαν να τους επισκέπτονται οι πραγματικοί ήρωες. Ο χρόνος στην τέχνη άλλωστε δεν παίζει και το σημαντικότερο ρόλο.
- Θα κατασκηνώσουμε, θα δούμε σκηνές αυτοσχέδιου easy riding, θα συμμετάσχουμε σε rave party;
Ολα αυτά μαζί, συν ότι κάποια στιγμή προβάλλονται μέσω προτζέκτορα σκηνές από την ταινία «Ιούλιος Καίσαρας» (1956), με τον Μάρλον Μπράντο ως Μάρκο Αντώνιο. Η ομάδα των δέκα ηθοποιών (Ρ. Κυριαζή, Π. Δεντάκης, Κ. Τάκαλου, Κ. Λυπηρίδου, Σ. Κεκέ, Α. Τσαμαπαλίκας, Ν. Τουρνάκης, Θ. Τοκάκης, Η. Κούτλας, Ε. Βασιλάτου) με τις πέντε μοτοσικλέτες φτάνουν στον κάμπο των Φιλίππων για να διανυκτερεύσουν στο σημείο όπου έγινε η μάχη. Ισως μελετούν τον «Ιούλιο Καίσαρα» του Σαίξπηρ και φιλοδοξούν κάποια στιγμή να τον ανεβάσουν ή ίσως έχουν άλλα κατά νου. Εντοπίζουν το μέρος, ακριβώς απέναντι από τα λασπόλουτρα, ένα μεγάλο οικόπεδο κατάφυτο από λεύκες με φόντο το λόφο του Βρούτου. Στήνουν τις σκηνές τους, ακούνε μουσικές, ετοιμάζουν το δείπνο, ανάβουν λάμπες θυέλλης, φτιάχνουν τον κύκλο τους και αρχίζουν να διηγούνται τους «Παράλληλους Βίους» του Πλούταρχου. Τους βίους του Καίσαρα, του Βρούτου, του Κάσσιου, του Μάρκου Αντώνιου, πηγές απ’ όπου άντλησε και ο Ουίλιαμ Σαίξπηρ για τη συγγραφή του ομώνυμου έργου. Οταν η διήγηση φτάνει στα γεγονότα της μάχης των Φιλίππων, αλλάζουν ξαφνικά όλοι και όλα. Αλλο φως, άλλο χρώμα. Οι σκηνές του αυτοσχέδιου κάμπινγκ μετατρέπονται σε σκηνές πολέμου, οι μοτοσικλετιστές σε λεγεώνες, τα κράνη σε κράνη πολεμιστών, οι μουσικές σε ήχους, καλπασμούς, σαλπίσματα και σκόνη.
- Πώς εμπνευστήκατε τη συγκεκριμένη παράσταση;
Ο τόπος με οδήγησε στο κείμενο. Ετσι κι αλλιώς, οι Φίλιπποι ιστορικά οφείλουν τα πάντα στις δύο μεγάλες αυτοκτονίες του Βρούτου και του Κάσσιου, στη μάχη των Φιλίππων, στην ήττα των Δημοκρατικών. Και η αλήθεια είναι ότι προτιμήσαμε να μπούμε σε αυτό το κείμενο, σε αυτή τη συγκίνηση, όχι μ’ ένα επίσημο ρούχο αλλά με το πρόχειρο, το καθημερινό. Το ρούχο μας του δρόμου. Αυτό μας πηγαίνει. Ο δικός του αέρας. Το σώμα του.
- Σαν βγεις λοιπόν στον πηγεμό για τους Φιλίππους…
info: «Οψόμεθα εις Φιλίππους»
Κάμπος Φιλίππων (στα λασπόλουτρα Κρηνίδων).
Ημέρες & ώρες παραστάσεων: 11-12/7 στις 21:30.
Κρατήσεις εισιτηρίων: 23210 99770.
Τιμές εισιτηρίων: €20, €15 (φοιτ.).
Περιοδεία Ιουλίου: 14-15/7 Σέρρες,
28/7 Χαλάνδρι-Θέατρο Ρεματιάς,
30/7 Αττικό Αλσος (Γαλάτσι).
Κάμπος Φιλίππων (στα λασπόλουτρα Κρηνίδων).
Ημέρες & ώρες παραστάσεων: 11-12/7 στις 21:30.
Κρατήσεις εισιτηρίων: 23210 99770.
Τιμές εισιτηρίων: €20, €15 (φοιτ.).
Περιοδεία Ιουλίου: 14-15/7 Σέρρες,
28/7 Χαλάνδρι-Θέατρο Ρεματιάς,
30/7 Αττικό Αλσος (Γαλάτσι).
[Από την Ιωάννα Μπλάτσου, Ελεύθερος Τύπος, 05/07/2008]
No comments:
Post a Comment