Της ΙΩΑΝΝΑΣ ΚΛΕΦΤΟΓΙΑΝΝΗ
Δεν ξέρω με ποια ακριβώς αισθήματα αποχώρησαν οι 18.500 θεατές από το αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου -7.500 την Παρασκευή και 11.000 το Σάββατο. Χορτασμένοι; Μπουχτισμένοι; Σίγουρα όχι βαριεστημένοι.
Η Στεφανία Γουλιώτη (πίσω από τα γκολπόστ) παρωδούσε την περσινή της «Ηλέκτρα», ενώ υποστήριζε πως οι «σκηνοθέτες μάς έχουν γαμ....» |
Οι αριστοφανικοί «Βάτρα-Χ» του Εθνικού Θεάτρου τούς έδωσαν προς «βρώση» πολύ και ετερόκλητο υλικό, τόσο που μάλλον στόμωσαν και δεν πολυήξεραν πώς να τα βγάλουν πέρα. Παρόλο που διαρκώς πάλλονταν, χειροκροτούσαν και σφύριζαν, συμμετέχοντας όπως λίγες φορές έχουμε δει να κάνει κοινό στην Επίδαυρο.Η σύγχυση και ενδεχομένως ο κορεσμός προέκυπταν από τις επιλογές του σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή Δημήτρη Λιγνάδη: απενοχοποιημένος, αλαφρωμένος απ' όλα τα βάρη της αριστοφανικής παράδοσης μετέτρεπε, κατά περίσταση, τον πλαστικό χλοοτάπητα της ορχήστρας σε μουσική πίστα ή γήπεδο ποδοσφαίρου. Τι να πρωτοθυμηθούμε από τον καταιγισμό «πληροφοριών» της παράστασής του που φλέρταρε με το βαριετέ, την επιθεώρηση και το talent show;* Τους «κατακελευσμούς» των τραγικών ποιητών, που γίναν ύμνοι ποδοσφαιρικών ομάδων (πρώτα του Παναθηναϊκού, κατόπιν του Ολυμπιακού), κάνοντας τις κερκίδες να «φλέγονται»;
* *Τη Στεφανία Γουλιώτη, που σπάραζε ως Ηλέκτρα παρωδώντας ατυχώς τον περσινό εαυτό της και καταλήγοντας στην παραδοχή «οι σκηνοθέτες μάς έχετε γαμ...!»;
* *Τον Κωσταντίνο Μαρκουλάκη, που εξομολογούνταν στην Παράβαση: «Εγώ στην Πατεράκη ήθελα να ήμουνα»;
* Τι να συγκρατήσει κανείς από την πρόζα, που «μπαινόβγαινε» διαρκώς στον αρχαίο κωμικό χάνοντάς τον στη... μετάφραση: τα ερωτήματα για την εξαφάνιση του Τζον Αυλακιώτη και τον Ρότζερ Ράμπιτ, τις αναφορές στον Αλέξη Κούγια και το Sex and the city ή τους στίχους του Ελύτη; Κάποια στιγμή ακούστηκε ως φάντασμα και η φωνή του Καρόλου Κουν!
* Τι να κρατήσεις απ' το χαοτικό μουσικό ποτ πουρί, που όλα τα συμπεριέλαβε: από παραδοσιακά πολυφωνικά και ποπ άσματα μέχρι τους «Ορνιθες» του Χατζιδάκι; Ενα συνονθύλευμα, του οποίου θέλησε να υπεραμυνθεί από σκηνής ο Λιγνάδης. «Προσπαθήσαμε να δούμε ποια είναι τα σημερινά ακούσματα, χωρίς αξιολογήσεις και τα ρίξαμε στον χλοοτάπητα», απευθύνθηκε στο κοινό. Με τον τρόπο αυτό την «είπε» τρυφερά και στον Γιάννη Χουβαρδά. Ο διευθυντής του Εθνικού είχε ενοχληθεί που ο ηθοποιός μίλησε στο κοινό των Δελφών στην πρεμιέρα των «Βατράχων».
* Πολύ πράγμα. Χωρίς να μπορείς όμως να παραβλέψεις δύο γεγονότα: την τρομερή σκηνική χημεία του διδύμου Λιγνάδη-Μαρκουλάκη και το εντυπωσιακό interaction της παράστασης με το κοινό.
* Φυσικά, υπήρχε και η Δήμητρα Ματσούκα, που περιέφερε χοροπηδηχτά τον γνωστό τηλεοπτικό εαυτό της. Αποτέλεσμα; Οταν είπε τον μονόλογο της Μήδειας, ο Ευριπίδης της παράστασης-Μαρκουλάκης την πήρε σηκωτή από την ορχήστρα. Αν και όλοι οι ηθοποιοί τον εαυτό τους «έπαιζαν» στους «Βάτρα-Χ».
* Κυρίως, ο Γιώργος Μαρίνος: ο βασιλιάς-οικοδεσπότης της σκηνής-πίστας, που ως κριτής του Αγώνα, με επιδαυρικό εκτόπισμα, ζητούσε επωνύμως την Παρασκευή από τη Μαρία Δαμανάκη, τον Αλέξανδρο Λυκουρέζο, την Ελένη Κούρκουλα και τη Μανουέλα Παυλίδου τη βαθμολογία τους. Κάποια στιγμή τού φάνηκε πως είδε και την Εφη Θώδη στις κερκίδες!
* *Απέναντί του στον αγώνα-τάλεντ σόου, η Γουλιώτη εμφανίστηκε ως από μηχανής θεά για να ερμηνεύσει απ' το αρχαίο πρωτότυπο τον μονόλογο της Ατοσσας.
Ενώ η Κλυταιμνήστρα το έριξε στο τραγούδι, ερμηνεύοντας αγνώριστο το «Σε πίνω στο ποτήρι μου» και ο Ορέστης το «You give me fever», με το fever παραφρασμένο ώστε να ηχεί ως επίκληση στον θεό Φοίβο.
Ο αποχαιρετισμός ανήκε στον Μαρίνο, που τραγούδησε όχι πλέι μπακ, όπως στην έναρξη, την «Οδό Ονείρων». Και ήταν υπέροχος.
[Της ΙΩΑΝΝΑΣ ΚΛΕΦΤΟΓΙΑΝΝΗ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 14/07/2008]
No comments:
Post a Comment