Eurokinissi |
Με «πλημμύρα» εκδηλώσεων, για καθαρά εισπρακτικούς λόγους, θα «πνίξει» η κυβέρνηση το Ηρώδειο. Παρά τις μακρόχρονες ανησυχίες του για τους αυξανόμενους κινδύνους του μνημείου από την εντατική χρήση του, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο κλήθηκε να εγκρίνει - και ενέκρινε - την παραχώρηση του Ηρωδείου για πραγματοποίηση 25 εκδηλώσεων από τις 1/9 - 9/10. Πρόκειται για εκδηλώσεις εκτός του προγράμματος του Ελληνικού Φεστιβάλ. Εκδηλώσεις, των οποίων οι διοργανωτές πληρώνουν αλμυρότατο ενοίκιο και πολλοί καλλιτέχνες θα υποχρεωθούν να δουλέψουν εξοντωτικά συνθήκες - το πρωί πρόβα με λιοπύρι και το βράδυ παράσταση, προς ζημία και της καλλιτεχνικής ποιότητας της δουλειάς τους. Σχεδόν, δεν υπάρχει μέρα σ' αυτό το διάστημα, χωρίς εκδήλωση στο Ηρώδειο. Κάποιες εκδηλώσεις θα παρουσιαστούν περισσότερο από δύο βραδιές, με αποτέλεσμα την καταπόνηση ενός μνημείου που μαστίζεται από την πολυχρησία.
Το πράσινο φως για την πραγματοποίηση των 25 εκδηλώσεων (υπήρχαν 38 αιτήματα) έδωσε, κατά πλειοψηφία, το ΚΑΣ, σε συνεδρίασή του (15/7). Παρά την έγκριση, στη συνεδρίαση, μέλη του συμβουλίου, για πολλοστή χρονιά, εξέφρασαν τις ανησυχίες τους λόγω του τεράστιου αριθμού των παραστάσεων και, για μια ακόμη χρονιά, υποτίθεται ότι «αποφάσισαν» ότι από το 2009, εκτός του Φεστιβάλ Αθηνών, θα παραχωρείται το Ηρώδειο, μόνο για 15 μόνο εκδηλώσεις το μήνα. Ως μέτρο περιορισμού της χρήσης του, πρότειναν την αύξηση του ενοικίου από τις 3.000 ευρώ που είναι σήμερα στις 10.000 ευρώ. Ακόμη κι αν ισχύσει αυτό, δύσκολα θα πτοήσει τους έχοντες... ενώ οι πάσχοντες οικονομικά φορείς, λ.χ. τα Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα, λόγω του δυσβάστακτου γι' αυτά ενοικίου θα μένουν εκτός Ηρωδείου.
Το άλλο ζήτημα που προκύπτει αφορά στην επιλογή των καλλιτεχνών και των παραστάσεων που ζητούν το Ηρώδειο. Με ποια κριτήρια επιλέγονται: Σε τι υπερέχουν όσοι εγκρίνονται από επιτροπή του ΥΠΠΟ; Γιατί, ασφαλώς, δεν είναι η ποιότητα πάντα το κύριο κριτήριο επιλογής, ενώ παράλληλα παρατηρείται πληθώρα «φιλανθρωπικών εκδηλώσεων».
Οι παραστάσεις που θα παρουσιαστούν είναι: 1/9 «Προμηθέας» - ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης, 2/9 «Compania National de Danza», 3/9 Γκόραν Μπρέγκοβιτς, 4/9 Φλαμένκο - Αϊντα Γκομέζ, 5/9 Ρωσική Φιλαρμονική Ορχήστρα, 6/9 Δημήτρης Παπαδημητρίου, 7/9 «Βάτρα-Χ» - Εθνικό Θέατρο, 8/9 Δημήτρης Σγούρος - Ορχήστρα Πατρών, 10/9 «Ο Συμφωνικός Μίκης Θεοδωράκης», 11 - 14/9 «Μήδεια» - ΔΗΠΕΘΕ Πατρών, 15/9 Ιβο Πογκόρελιτς, 17 - 18/9 Γιώργος Νταλάρας - «Μαζί για το παιδί», 19 - 20/9 Αφιέρωμα στον ελληνικό κινηματογράφο, 21 - 22/9 «Το χρονικόν της Αλώσεως» - Γιώργος Χατζηνάσιος, 23/9 Ούτε Λέμπερ, 25/9 Σταύρος Ξαρχάκος - Αγνή Μπάλτσα, 26 - 27/9 Μπαλέτα Αλβιν Εϊλι, 28 - 29/9 Ενιο Μορικόνε, 30/9 Βασίλης Σαλέας, 1/10 Τανγκ Καν, 2/10 Χοροθέατρο «Ροές», 3/10 Αλίκη Καγιαλόγλου, 4/10 Αηδονίδης, Σαμίου, Μπάσης, 7 - 8/10 συναυλία Γ. Θεοφάνους, Μαρινέλλας, Ρέμου, Γαϊτάνου, 9/10 Αφιέρωμα στον Σουγιούλ.
Της Ν. ΚΟΝΤΡΑΡΟΥ-ΡΑΣΣΙΑ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 17/07/2008
Οσο το Ελληνικό Φεστιβάλ κάνει πιο διακριτές τις παραστάσεις του και μειώνει τον αριθμό τους στο Ηρώδειο τόσο πληθαίνουν τα εξωφεστιβαλικά αιτήματα για την παραχώρηση του μνημείου στις αδιάθετες ημερομηνίες.
Ο Δημήτρης Σγούρος θα συμπράξει με την Ορχήστρα Πατρών (8 Σεπτεμβρίου) |
Ετσι, για ενάμιση μήνα (ολόκληρο τον Σεπτέμβριο και τον μισό Οκτώβριο) ζήτησαν φέτος να παρουσιάσουν στο Ηρώδειο γύρω στις 60 παραστάσεις. Από αυτές εγκρίθηκαν από την αρμόδια Επιτροπή του ΥΠΠΟ οι 34, αριθμός πολύ μεγαλύτερος από τον περσινό (21). Το γεγονός αυτό προκάλεσε μεγάλη συζήτηση προχθές στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο για τα κριτήρια παραχώρησης ενός μνημείου σαν αυτό, που, όταν δεν λειτουργεί, αναστηλώνεται. Απόδειξη, ότι τον Μάιο που πέρασε δεν είχαν προλάβει να μαζέψουν τα σύνεργά τους οι συντηρητές-αναστηλωτές, όταν μπήκε να εγκαταστήσει το πατάρι του το Ελληνικό Φεστιβάλ.
Οι «Βατρα-Χ» του Λιγνάδη (εδώ με τη Στεφανία Γουλιώτη) θα παιχτούν και στο Ηρώδειο (7 Σεπτεμβρίου) |
Οσο για τις ζημιές κατά το στήσιμο και ξεστήσιμο των σκηνικών αργά τη νύχτα, ουκ ολίγες. «Ρωτήστε εμένα, που είχα την τύχη να θητεύσω επί δύο δεκαετίες στην Ακρόπολη. Να ακούς από τον Παρθενώνα τα καρφώματα και να βλέπεις τα σβουράκια να δουλεύουν ασταμάτητα και πάνω στη φούρια να παίρνουν κι ένα κομμάτι από τον αρχαίο λίθο», έλεγε ο Μανόλης Κορρές, περιγράφοντας την αθέατη πλευρά της παράστασης.
Η Ute Lemper και πάλι κοντά μας (23 Σεπτεμβρίου) |
«Μέτρησα αυτές τις παραστάσεις και είναι πολύ περισσότερες από του Λυκαβηττού», είπε μέλος του συμβουλίου, προτείνοντας να εγκριθούν μόνο 14 για το Ηρώδειο και 5 να «μετακομίσουν» στη Ρωμαϊκή Αγορά. «Γιατί, όσο το Ελληνικό Φεστιβάλ κάνει διακριτές τις παραστάσεις του τόσο αυξάνεται η ζήτηση για το Ηρώδειο. Θέλουν κι άλλοι το κύρος του, αλλά αυτό που χάνει, τελικά, είναι το μνημείο», τόνισε ο ίδιος. «Ασε που ουδείς αντιλαμβάνεται ποια παράσταση είναι του Φεστιβάλ και ποια δεν είναι».
Ως μέτρο αποτρεπτικό για τη μεγάλη ζήτηση πρότεινε ο αρχαιολόγος Πάνος Βαλαβάνης την επιβολή ενός τσουχτερού τέλους, της τάξης των 10.000-20.000 ευρώ για κάθε παράσταση, ιδίως για τις «ψευτοφιλανθρωπικές» εκδηλώσεις, στις οποίες παραχωρείται το θέατρο ατελώς. Γι' αυτό φαίνεται πως έπεσαν φέτος πάνω στο Ηρώδειο σαν τις ακρίδες. Ποτέ άλλοτε δεν είχαμε τόσες εκδηλώσεις υπέρ αστέγων, αναπήρων, απόρων, παιδιών με ειδικές ανάγκες, και μία (από τις συνολικά 13 φιλανθρωπικές) υπέρ του νέου Μουσείου της Ακρόπολης. Ως άστεγο ή ως ανάπηρο άραγε το επέλεξαν; Το αίτημα, πάντως, απορρίφθηκε.
Η συζήτηση για όλα τα παραπάνω μετατέθηκε για το χειμώνα. «Μπορούμε να θέσουμε ένα ανώτατο όριο παραστάσεων ανά μήνα. Αλλά φέτος δεν πρέπει να αιφνιδιάσουμε κανένα», συμφώνησαν όλοι και ενέκριναν το πρόγραμμα κατά πλειοψηφία.*
Οι κομμένοι: Μίλβα, Μάριος Φραγκούλης, Ντέμης Ρούσσος, ένας Κινέζος τραγουδιστής Tu Hong Gang, που πρότεινε ο Δήμος Αθηναίων για να ενισχύσει, όπως λέει, το Ιδρυμα Αστέγων του, μια μουσικοχορευτική βραδιά αφιερωμένη στην Εντίθ Πιαφ, δύο προτάσεις για έργα του Μίκη Θεοδωράκη και δύο θεατρικά σχήματα αγνώστων λοιπών στοιχείων.
Συνωστισμός το Σεπτέμβριο
Φρένο στις 15 παραστάσεις κάθε μήνα βάζει από του χρόνου το ΚΑΣ για την προστασία του μνημείου
[ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΣ ΠΑΝΟΣ, Ελεύθερος Τύπος, 17/07/2008]
Εκτός Ηρωδείου μένουν φέτος η Μίλβα, ο Ντέμης Ρούσσος, ο Μάριος Φραγκούλης, ο Γιάννης Αγγελάκας και άλλοι καλλιτέχνες, αφού το υπουργείο Πολιτισμού «έκοψε» παραστάσεις καθώς δέχθηκε ρεκόρ αιτημάτων για την παραχώρηση του μνημείου το Σεπτέμβριο σε φορείς εκτός Ελληνικού Φεστιβάλ. Ούτε μία ούτε δύο, αλλά 38 παραγωγές διεκδίκησαν το Ηρώδειο, πολλές από τις οποίες για δύο ή και περισσότερες παραστάσεις, συν τις απαιτούμενες πρόβες. Ατυπη επιτροπή που έχει συσταθεί στο ΥΠΠΟ έδωσε το πράσινο φως σε 23 από τα 38 αιτήματα. Οσο για τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου που ενέκριναν επίσης τις παραστάσεις, στάθηκαν ιδιαίτερα στο φιλανθρωπικό χαρακτήρα που διεκδικούν πολλές από αυτές θέτοντας σημαντικά ερωτήματα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι τέτοιος ο συνωστισμός των παραστάσεων που το Ηρώδειο «δεν θα πάρει ανάσα» από την 1η Σεπτεμβρίου μέχρι και τις 9 Οκτωβρίου! Σε ορισμένες περιπτώσεις μάλιστα, την ίδια μέρα, σε διαφορετικές ώρες, θα πραγματοποιούνται πρόβες και παραστάσεις. Ετσι το Σεπτέμβριο στο Ηρώδειο θα δούμε μεταξύ άλλων τους: Ενιο Μορικόνε (28 και 29/9), Γκόραν Μπρέγκοβιτς (3/9), Σταύρο Ξαρχάκο-Αγνή Μπάλτσα (26 και 27/9), Γιώργο Νταλάρα (17 και 18/9), Ute Lemper (23/9), Aΐντα Γκομέζ (4/9), Γ. Θεοφάνους-Μαρινέλλα-Αντώνη Ρέμο-Π. Γαϊτάνο (7 και 8/10).
«Τα κριτήρια με τα οποία λειτούργησε η επιτροπή είναι το μίνιμουμ ποιοτικό επίπεδο των παραγωγών και η ποικιλομορφία, ώστε να μην εξαιρεθεί καμιά μορφή τέχνης από το Ηρώδειο», σημειώνει στον ΕΤ ο κ. Λουκάς Ιακωβάκης, προϊστάμενος της Διεύθυνσης Σύγχρονου Πολιτισμού του ΥΠΠΟ και πρόεδρος της επιτροπής που φέτος εξετάζει για δεύτερη χρονιά αιτήματα.
ΧΩΡΙΣ ΚΡΙΤΗΡΙΑ, ΑΤΥΠΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ΑΝΑΜΕΙΓΝΥΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΗΡΩΔΕΙΟΥ
Της Μαίρης Αδαμοπούλου, ΤΑ ΝΕΑ, 17/07/2008
«Δεν υπάρχει συγκεκριμένος λόγος» σύμφωνα με τον πρόεδρο της αρμόδιας επιτροπής του υπουργείου Πολιτισμού Λουκά Ιακωβάκη για το «κόψιμο» του Ντέμη Ρούσσου, αλλά και της Μίλβα (σε δύο διαφορετικές προτάσεις για συναυλίες) από το Ηρώδειο, όπως και ενός αφιερώματος στην Εντίτ Πιαφ και συναυλιών με τις «Ελληνικές Ραψωδίες» του Μίκη Θεοδωράκη. Δίχως διαφανή κριτήρια, αντιστοίχως, εγκρίθηκε από την ίδια επιτροπή συναυλία με τους Μαρινέλλα- Ρέμο |
Μπορεί η Μίλβα, ο Μάριος Φραγκούλης, ο Ντέμης Ρούσσος, ο Γιάννης Αγγελάκας και ο Ψαραντώνης εκ πρώτης όψεως να μην έχουν και πολλά κοινά, τους ενώνει όμως η λογοκρισία, καθώς είναι μερικοί μόνον από τους 14 καλλιτέχνες που κόπηκαν από την άτυπη αρμόδια επιτροπή του υπουργείου Πολιτισμού, η οποία και αποφασίζει, δίχως σαφή και δημοσιοποιημένα κριτήρια, για τις εκδηλώσεις που θα φιλοξενηθούν στο Ηρώδειο εκτός του Ελληνικού Φεστιβάλ.
Σε τι υπερέχουν η Μαρινέλλα, ο Αντώνης Ρέμος, ο Γιώργος Χατζηνάσιος και ο Βασίλης Σαλέας που κατάφεραν να εξασφαλίσουν μια θέση (από τις 28 εκδηλώσεις έμειναν 24) στο ασφυκτικά πιεσμένο φθινοπωρινό πρόγραμμα του Ηρωδείου;
«Τα κριτήρια ήταν το ποιοτικό επίπεδο των εκδηλώσεων, η διαμόρφωση ενός προγράμματος που να περιλαμβάνει κάθε μορφή τέχνης, η προτεραιότητα στις παραστάσεις με φιλανθρωπικό σκοπό, σημείο στο οποίο γίναμε πιο ελαστικοί όσον αφορά την ποιότητα, η μη επανάληψη των παραστάσεων στην Αττική πριν να καταλήξουν στο Ηρώδειο και υιοθέτηση προτάσεων από το εξωτερικό που εξυπηρετούν σκοπούς "πολιτιστικής διπλωματίας"», εξηγεί στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος της επταμελούς επιτροπής που γνωμοδότησε για το πρόγραμμα και προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης Σύγχρονου Πολιτισμού του ΥΠΠΟ, Λουκάς Ιακωβάκης. Πώς εξηγείτε τότε ότι έμειναν απέξω ο Ντέμης Ρούσσος και ο Μάριος Φραγκούλης; «Για τον κ. Ρούσσο δεν υπάρχει συγκεκριμένος λόγος, απλώς δεν ταίριαζε μέσα στο πρόγραμμα», παραδέχεται ο κ. Ιακωβάκης.
«Όσο για τον κ. Φραγκούλη έχει εμφανιστεί κατ΄ επανάληψη στο Ηρώδειο και σκοπός μας είναι να ανανεώνονται τα πρόσωπα», λέει ο σκηνοθέτης Γιάννης Ιορδανίδης, μέλος της επιτροπής. Αν αυτό είναι κριτήριο, τότε και ο Γιώργος Νταλάρας δεν έπρεπε επίσης να εξαιρεθεί; «Δεχτήκαμε μόνο μία- τη φιλανθρωπική- από τις τρεις εκδηλώσεις στις οποίες συμμετείχε», λέει ο κ. Ιακωβάκης, ενώ «παίζει ρόλο και η απήχηση του καλλιτέχνη», προσθέτει ο κ. Ιορδανίδης, που πιστεύει πως «η μη εμφάνιση του καλλιτέχνη δεν πρέπει να θεωρείται ως απόρριψη. Αν έγιναν λάθη είναι ανθρώπινα. Θα διορθωθούν από την επόμενη επιτροπή».
Αν και η καλλιτεχνική επιτροπή (αποτελείται από τους Λουκά Ιακωβάκη, Βύρωνα Φιδετζή, διευθυντή της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, Μύρωνα Μιχαηλίδη, διευθυντή της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, Θανάση Πολυκανδριώτη, Παυλίνα Βερέμη, διευθύντρια Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης, Γιάννη Ιορδανίδη, Βασίλη Κεσίσογλου, υπάλληλο στο γραφείο υπουργού) κατέθεσε τη γνώμη της «πνίγοντας» το Ηρώδειο σε εκδηλώσεις για 40 μέρες- σε μερικές περιπτώσεις μάλιστα επιβαρύνοντας το μνημείο με πρόβα και παράσταση την ίδια μέρα-, νομικά, τον τελευταίο λόγο πριν από την υπουργική απόφαση έχει το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο που έδωσε το πράσινο φως κατά πλειοψηφία.
No comments:
Post a Comment