ΟΠΕΡΑ
Ο εμβληματικός «Μπορίς Γκοντουνόφ» του Μούσοργκσκι αποκαλύπτει το σύγχρονο πρόσωπο του φημισμένου θεάτρου της Μόσχας Μπαλσόι
ΙΣΜΑ Μ. ΤΟΥΛΑΤΟΥ, Το ΒΗΜΑ, 13/07/2008
- Θύελλα αντιδράσεων
Το παραπάνω περιστατικό, καίτοι φαινομενικά άσχετο, ωστόσο δεν είναι. Αντιθέτως, «φωτίζει» τις συνθήκες μέσα στις οποίες «γεννήθηκε» η παράσταση του «Μπορίς Γκοντουνόφ» του Μούσοργκσκι, την οποία θα δούμε σε λίγες ημέρες στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών από την Οπερα Μπαλσόι. Μετά τον «Ονιέγκιν», επρόκειτο για τη δεύτερη και τελευταία νέα παραγωγή της περυσινής σεζόν στο φημισμένο θέατρο και έκανε πρεμιέρα την άνοιξη του 2007 σε σκηνοθεσία του Αλεξάντρ Σοκούροφ, επονομαζομένου και «ποιητή των εικόνων».
Με δεδομένη τη θύελλα αντιδράσεων - θετικών, αλλά κυρίως αρνητικών - που προκάλεσε ο «Ονιέγκιν», ο Σοκούροφ και οι συνεργάτες του βιάστηκαν να διαβεβαιώσουν ότι το δικό τους εγχείρημα δεν είχε να κάνει με κάποια ακραία μοντέρνα προσέγγιση. Ο σκηνοθέτης - γνωστός στη χώρα μας κυρίως από την ταινία του «Ρωσική Κιβωτός», του 2002, η οποία γυρίστηκε στο Μουσείο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης και σηματοδότησε την αγάπη του δημιουργού της για την ιστορία της χώρας του - εν προκειμένω στόχευσε σε μια κλασική παράσταση που, σε βάθος χρόνου, θα κατελάμβανε περίοπτη θέση στο πλαίσιο των αντίστοιχων παραστάσεων. Ο κατά Σοκούροφ «Μπορίς Γκοντουνόφ» εστιάζει περισσότερο στις ανθρώπινες σχέσεις, στις σκέψεις και στα συναισθήματα και όχι τόσο στο παιχνίδι της εξουσίας, ενώ η κινηματογραφική «προίκα» του σκηνοθέτη αντανακλάται στη γρήγορη εναλλαγή των εικόνων ώστε να διατηρείται αμείωτο το ενδιαφέρον του θεατή.- Σε 24... σκηνές
Σε ό,τι αφορά αυτό καθαυτό το έργο, πρόκειται για τη μοναδική ολοκληρωμένη όπερα του Μούσοργκσκι - θεωρουμένη παράλληλα και το αριστούργημά του - και η υπόθεσή της εξελίσσεται σε τέσσερις πράξεις και πρόλογο. Το λιμπρέτο είναι του ιδίου του συνθέτη και βασίζεται στο ποιητικό δράμα του Πούσκιν «Η Κωμωδία για τη δοκιμασία της Μοσχοβίτικης Πολιτείας από τον τσάρο Μπορίς και τον Γκρίσκα Οτρέπγεφ» (1826) καθώς και στην «Ιστορία της Ρωσικής Αυτοκρατορίας» (1829) του Καραμζίν. Στο επίκεντρο βρίσκεται ένας μύθος του 16ου αιώνα έτσι όπως αναβίωσε στο δεύτερο έργο και προκάλεσε πλήθος αντιδράσεων. Παρουσιάζει σε 24 ασύνδετες μεταξύ τους σκηνές γεγονότα τα οποία σχετίζονται με τις ίντριγκες γύρω από την άσκηση της απόλυτης εξουσίας κατά την επονομαζομένη «Εποχή των Ταραχών»: την τρικυμιώδη δηλαδή περίοδο της ρωσικής ιστορίας η οποία αρχίζει με τον θάνατο του τσάρου Φιοντόρ (Θεοδώρου) Α' το 1598 και κορυφώνεται με τη στέψη του πρώτου Ρομανόφ το 1613, δίνοντας έμφαση στην περίοδο της βασιλείας του Μπορίς Γκοντουνόφ (1598-1605).
Αντικαθιστώντας την ενορχήστρωση του Νικολάι Ρίμσκι-Κόρσακοφ η οποία κυριάρχησε στο Μπαλσόι για περίπου μισόν αιώνα, εν προκειμένω η όπερα παρουσιάζεται στην πρωτότυπη, χρονολογούμενη από το 1872, εκδοχή του συνθέτη.Τόσο η... θυελλώδης παραγωγή του «Ονιέγκιν» όσο και η κομψή και επιβλητική παράσταση του «Μπορίς Γκοντουνόφ» που θα δούμε στην Αθήνα είναι ενδεικτικές των σύγχρονων αναζητήσεων του θεάτρου Μπαλσόι, οι οποίες - ύστερα από μια φάση κλυδωνισμών - κινούνται βασικά σε δύο άξονες: διατήρηση της πρωτοκαθεδρίας σε ό,τι αφορά το ρωσικό ρεπερτόριο και, ταυτόχρονα, «άνοιγμα» σε έργα και τολμηρές σκηνοθετικές προσεγγίσεις εγχώριων ή ξένων δημιουργών, έτσι ώστε το θέατρο να παρακολουθήσει ή ακόμη και να πρωταγωνιστήσει στις διεθνείς εξελίξεις.
Εκ των βασικών «αρχιτεκτόνων» της ανανέωσης του Μπαλσόι ο μουσικός διευθυντής του θεάτρου Αλεξάντρ Βεντέρνικοφ, εν προκειμένω έχει την ευθύνη της μουσικής διεύθυνσης των παραστάσεων «οδηγώντας» την Ορχήστρα, τη Χορωδία και, φυσικά, τους εκλεκτούς ερμηνευτές, με προεξάρχοντες τον Μιχαήλ Καζακόφ και τον Ταράς Στόντα, οι οποίοι εναλλάσσονται στον ρόλο του τίτλου.Νέος στην ηλικία και δυναμικός στον χαρακτήρα, άμα τη αναλήψει των καθηκόντων του το 2001 ο Βεντέρνικοφ - τακτικός προσκεκλημένων σημαντικών ορχηστρικών συνόλων και θεάτρων εκτός Ρωσίας - υπογράμμισε την ανάγκη της ένταξης στο πρόγραμμα και συμφωνικών συναυλιών θεωρώντας το αντίστοιχο ρεπερτόριο βασικό θεμέλιο της εξέλιξης των συνόλων. Στο πλαίσιο αυτό, την παραμονή των οπερατικών τους εμφανίσεων η Ορχήστρα υπό τον Βεντέρνικοφ με τη σύμπραξη της Χορωδίας του Μπαλσόι θα δώσει μία συναυλία αφιερωμένη στον Προκόφιεφ. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τη Σουίτα βαλς για ορχήστρα, έργο 110 (1946), το Δεύτερο Κοντσέρτο για βιολί σε σολ ελάσσονα, έργο 63 (1935) με σολίστ τον εκ Θεσσαλονίκης Σίμο Παπάνα, καθώς και τη βασισμένη στη μουσική για την ταινία του Αϊζενστάιν «Αλέξανδρος Νιέφσκι» καντάτα για μεσόφωνο, χορωδία και ορχήστρα, έργο 78 (1939). Συμμετέχει η Ελένα Μανίστινα.Η συναυλία-αφιέρωμα στον Προκόφιεφ θα δοθεί αύριο Δευτέρα στο Ηρώδειο. Οι παραστάσεις του «Μπορίς Γκοντουνόφ» θα δοθούν την Τρίτη 15/7 και την Τετάρτη 16/7 στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Φεστιβάλ Αθηνών.
No comments:
Post a Comment