«Βάκχες στο Γκαράζ της Πειραιώς 260» είναι ο τίτλος της παράστασης που ετοιμάζει ο Θωμάς Μοσχόπουλος για το Ελληνικό Φεστιβάλ. Ετσι δίνει από την αρχή το στίγμα της τολμηρότητας της παράστασης που εμπνεύστηκε και οσονούπω θα μοιραστεί μαζί μας. Υπότιτλος; «Μια ανάγνωση της ομώνυμης τραγωδίας του Ευριπίδη». Για όσους δεν πήραν το πρώτο... μήνυμα, δίνει ένα ακόμη, πιο καθαρό. Τον συνάντησα στις πρόβες και μου μίλησε για το νέο «στοίχημα», το οποίο έχει να κάνει με μια «αντισυμβατική παράσταση, σε έναν αντισυμβατικό χώρο, σε μια αντισυμβατική ώρα».. Γιατί ναι, οι παραστάσεις των «Βακχών στο Γκαράζ του Πειραιώς 260» θα είναι και μεταμεσονύκτιες! Για τις «πειραγμένες» Βάκχες και την τολμηρότητα της παράστασης μου μίλησε και ο Πενθέας της, Χρήστος Λούλης, που λατρεύει να παίρνει ρίσκα στο πλευρό του Μοσχόπουλου.
ΘΩΜΑΣ ΜΟΣΧΟΠΟΥΛΟΣ
«Αν θέλετε... παιχνίδι, ελάτε να παίξουμε μαζί!»
«Βάκχες στο γκαράζ της Πειραιώς 260» είναι ο τίτλος της παράστασης που ετοιμάζεις και μάλλον... προδιαθέτεις το κοινό μέσα από το... στο γκαράζ της Πειραιώς 260 αλλά κι από τον υπότιτλο «Μια ανάγνωση της ομώνυμης τραγωδίας του Ευριπίδη» ότι έχει να κάνει με ένα διαφορετικό ανέβασμα της τραγωδίας.
Νομίζω ότι είναι ό,τι πιο τίμιο και καθαρό μπορεί να κάνεις για να προειδοποιήσεις το κοινό πως τολμάς μια ανάγνωση του έργου που είναι όσο «πειραγμένη» νομίζεις ότι πρέπει να είναι για να αφορά και να ενδιαφέρει. Πρόκειται για τη δική μου ανάγνωση στο έργο, τη δική μου ματιά στην ευριπίδεια τραγωδία, τη δική μου άποψη για το πώς πρέπει να ανεβεί... Δεν κάνω μια κλασική παράσταση και αυτό το υποδεικνύει και ο τίτλος και ο υπότιτλος και ο χώρος στον οποίο ανεβαίνει, που είναι το Γκαράζ του φιλόξενου Πειραιώς 260. Κανείς δεν ξέρει πώς πρέπει να ανεβαίνει ένα αρχαίο δράμα, ούτε και οι πιο εκπαιδευμένοι φιλόλογοι... Υποθέσεις κάνουμε και από εκεί και πέρα αποτολμάμε τις αναγνώσεις που θέλει ο καθένας. Δεν με αφορά να «πειράξω» για να «πειράξω», αλλά για να φτιάξω μια παράσταση που να αφορά και να κεντρίζει.
- Μια παράσταση που να μην προκαλεί χασμουρητά;
- Μεταμεσονύκτιες θα είναι οι παραστάσεις σας στο Γκαράζ;
- Το έχει ανάγκη να... παίξει λίγο ο κόσμος, να ξεμουδιάσει από τις βελούδινες πολυθρόνες των θεάτρων, να βουτήξει σε μη κλασικά πράγματα, να ζήσει άλλες... περιπέτειες;
Εχει ανάγκη να ρισκάρει ως θεατής, να ζήσει αυτήν την... περιπέτεια, να ξεκολλήσει από τα ίδια και τα ίδια, από τις συμβάσεις που τον έχουν κάνει να πλήττει αφόρητα. Αυτό το αίσθημα μετρώ και τολμώ να ρισκάρω, να παίξω και να προσφέρω στον κόσμο αυτό το αντισυμβατικό που θέλει.
- Είναι ωραίο να... κινδυνεύεις, να φεύγεις απ τις σιγουριές σου, να βουτάς στην περιπέτεια. Με τόλμη. Οχι με φόβο...
- Εχεις βουτήξει στα βαθιά κι επικίνδυνα νερά ουκ ολίγες φορές. Από το «Shopping and fucking» που έκανες στο θέατρο «Αμόρε» ταράζοντας τότε τα θεατρικά ύδατα...
Στο θέατρο τολμώ όσα δεν τολμώ στην προσωπική ζωή μου. Εκτίθεμαι - ανοίγομαι - ρισκάρω - τολμάω - βουτάω στα βαθιά χωρίς φόβο κάνοντας θέατρο. Στη ζωή μου δεν έχω ανάλογη τόλμη. Ούτε μπάντζι - τζάμπινγκ δεν έχω κάνει [γέλια].
Στις παραστάσεις παίρνει φωνή ο... άλλος μου εαυτός, ο πιο τολμηρός, ο πιο ανοιχτός, ο πιο γενναίος στην έκθεσή του και με γεμίζει χαρά το γεγονός ότι ένα κομμάτι μου τολμά τόσο!
- Θεωρώ σημαντικό ότι έχεις συνοδοιπόρους στο... ταξίδι σου στην τολμηρότητα. Οι ηθοποιοί που στηρίζουν τις «Βάκχες» σου είναι ηθοποιοί που υπάρχουν στις παραστάσεις σου και που τολμάνε μαζί με σένα!
Είναι ωραίο να βουτάς από τη γέφυρα και να κάνεις μπάντζι-τζάμπινγκ βλέποντας και άλλους να το τολμάνε μαζί σου. Είναι πολύτιμοι συνοδοιπόροι μου και τους έχω απόλυτη ανάγκη.
Βάζουμε νέα «στοιχήματα» κάθε φορά, δεν μένουμε ποτέ στα... κεκτημένα μας.
Ο Διόνυσος, γιος του Δία και της κόρης του Κάδμου Σεμέλης, φτάνει στη Θήβα με μορφή ανθρώπου, για να επιβάλει τη λατρεία του. Οι κόρες του Κάδμου αμφισβητούν τη θεϊκή του καταγωγή και τρελαίνονται από τον Θεό και ως Μαινάδες παρέμεναν στον Κιθαιρώνα. Ο Πενθέας, γιος της Αγαύης, αποφασίζει να στραφεί ενάντιά τους και φτάνει κοντά τους για να παρακολουθήσει τα μυστήρια της νέας θρησκείας...
Η σπουδαία αυτή τραγωδία που γράφηκε το 407 π.Χ. τελειώνει με την εντολή του θεού να εξοριστούν η Αγαύη αλλά και οι αδελφές της από τη Θήβα και με την πρόβλεψη ότι ο Κάδμος θα υποφέρει ακόμα μέχρι να μεταμορφωθεί σε φίδι, οπότε θα βρει οριστικά πια τη γαλήνη
ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΟΥΛΗΣ
«Θα... διευθύνω ένα πάρτι - πανηγύρι όπου όλοι παραφέρονται»
Από τον απαιτητικό «Φιλοκτήτη» του Χάινερ Μίλερ στις εναλλακτικές «Βάκχες στο Γκαράζ του Πειραιώς 260». Από τη Μικρή Επίδαυρο και την πολυσυζητημένη παράσταση του Ματίας Λάνκχοφ στην «πειραγμένη» ανάγνωση της ευριπίδειας τραγωδίας από τον Θωμά Μοσχόπουλο. Ετρεξε... μαραθώνιο από την πολύωρη, πολυεπίπεδη δουλειά του Λάνκχοφ -στην οποία καταχειροκροτήθηκε στο πλευρό των Χατζησάββα και
Βογιατζή- στις πρόβες των «Βακχών», και τώρα είναι έτοιμος να κερδίσει και αυτό το «ενδιαφέρον, διαφορετικό στοίχημα» που έχει βάλει. Ακάματος, γεμάτος δίψα για νέες «δοκιμασίες», ο Χρήστος Λούλης, που ναι από τους αξιότερους ηθοποιούς της γενιάς του, λατρεύει να τολμά καινούργια ρίσκα. Δεν αγαπά διόλου να επαναπαύεται στα κεκτημένα του - είχε δεινότητα σε έργα κλασικά και σε κλασικά ανεβάσματα, πήρε θερμές κριτικές μα δεν φοβάται να βουτήξει σε άλλα νερά, όπως μας λέει. «Δεν με φοβίζει να βουτώ σε διαφορετικά νερά, πόσω δε μάλλον όταν αυτό γίνεται με χαρά και χωρίς φόβο, στις δουλειές που κάνουμε με τον Θωμά...
Η παράσταση «Βάκχες στο γκαράζ της Πειραιώς 260» θα παιχτεί στον εν λόγω χώρο την Παρασκευή και το Σάββατο, 25 και 26 Ιουλίου αντίστοιχα σε μετάφραση Γιώργου Χειμωνά, σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου, σκηνικά και κοστούμια Διονύση Φωτόπουλου, φωτισμούς Λευτέρη Παυλόπουλου, μουσική Κορνήλιου Σελασμή, χορογραφίες Μάρθας Κλουκίνα.Βοηθός σκηνοθέτη η Ηλιάνα Γαϊτάνη.
No comments:
Post a Comment