Της ΙΩΑΝΝΑΣ ΚΛΕΦΤΟΓΙΑΝΝΗ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 23/07/2008
Ξεχάστε τον ερωτικό, ημίγυμνο, στεφανωμένο με άμπελο θεό Διόνυσο. Ο Διόνυσος είναι ένας κλοουνέσκ κλοσάρ, που βγαίνει μέσα από σκουπιδοτενεκέδες. Και ο Πενθέας ένας κοστουμαρισμένος γιάπης. Ούτως ή άλλως, και το σκηνικό του Διονύση Φωτόπουλου για τις «Βάκχες στο γκαράζ της Πειραιώς 26ο» του Θωμά Μοσχόπουλου δεν είναι το αναμενόμενο. Ενας απέραντος σκουπιδότοπος συνυπάρχει με νεκροταφείο αυτοκινήτων στο γκαράζ του Χώρου Η' της Πειραιώς. Εκεί επέλεξε ο σκηνοθέτης να δοθεί η παράσταση την Παρασκευή και το Σάββατο, με Διόνυσο τον Αργύρη Ξάφη, Πενθέα τον Χρήστο Λούλη και Βάκχες τις Μαρία Σκουλά, Μαρία Πρωτόπαππα και Αννα Καλαϊντζίδου.
«Προτίμησα για την πρώτη μου σκηνοθεσία στο αρχαίο δράμα ένα αριστούργημα, παρά ένα ατελές έργο, σαν τον "Ρήσσο" του Ευριπίδη», παραδέχεται ο Θωμάς Μοσχόπουλος |
- Γιατί επιλέξατε τις «Βάκχες» στην πρώτη σας συνάντηση με το αρχαίο δράμα;
«Γιατί με έπιανε το στομάχι μου κάθε φορά που τις διάβαζα. Μου δημιουργούσαν μια αντίδραση λιγότερο εγκεφαλική και περισσότερο άμεση. Ο Ευριπίδης νομίζω ότι είναι πιο κοντά στο μοντέρνο θέατρο. Ταυτόχρονα όμως στις "Βάκχες" είναι σαν να γυρίζει σε μια αρχέγονη ρίζα. Ηθελα να δουλέψω την τραγωδία για να ασκηθώ σ' αυτή».
- Ακούγεται πολύ εγωϊστικό το κίνητρο.
- Το περιμένετε κι εσείς με την παράστασή σας;
Με το μυαλό στον Μπέκετ
- Η παράστασή σας επιδιώκει να έχει αναφορές στη σύγχρονη εποχή; Ο σκουπιδότοπος-σκηνικό παραπέμπει στις σύγχρονες πόλεις-σκουπιδότοπους, για παράδειγμα;
Ο Διόνυσος (Αργύρης Ξάφης) με τις Βάκχες (Σκουλά, Πρωτόπαππα, Καλαϊντζίδου), τον Πενθέα (Λούλη), τον Κάδμο (Μπερικόπουλο), τον Τειρεσία (Γαλάτη) και την Αγαύη (Κοκκίδου) |
«Σαφώς. Τέτοιες αναφορές υπάρχουν και σε μέρη των κοστουμιών. Αυτό όμως σε καμιά περίπτωση δεν οδηγεί σε εκσυγχρονισμό του έργου. Κάποια στιγμή οδηγούμαστε σε πολύ αφαιρετικά στοιχεία. Τόσο που ξανααισθάνθηκα γιατί ο Μπέκετ ξανασυναντά ύστερα από αιώνες την τραγωδία. Τα κλοουνέσκ, δηλαδή, στοιχεία που βρίσκει κανείς στον Μπέκετ έχουν τη ρίζα τους στον Ευριπίδη. Μάλλον η έννοια του παράλογου και του παράδοξου σε αυτόν γεννήθηκαν. Αυτή την παραδοξότητα ήθελα να έχουμε και στην παράσταση. Το ότι ενώ λέμε "δεν είναι δυνατό να ζούμε σε αυτή την τόσο άσχημη και τόσο βίαιη πόλη", με έναν τρόπο την αγαπάμε. Αυτές οι εσωτερικές εντάσεις δημιουργούν μια δραματικότητα, να μην σας πω τραγικότητα ώρες ώρες, που υπάρχει και στις "Βάκχες"».
- Πώς ερμηνεύετε τη βακχεία;
Τα χορικά δεν είναι μπαλέτο
- Πιστεύετε ότι διατυπώνετε μια νέα πρόταση για το αρχαίο δράμα;
- Επομένως, έχετε διατηρήσει την όρχηση.
No comments:
Post a Comment