ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ
Παρασκευή Κατημερτζή, ΤΑ ΝΕΑ: Τρίτη 14 Οκτωβρίου 2008
Με σύνθημα «υιοθετήστε ένα αρχαίο θέατρο», μια ανοιχτή πόρτα στο Διαδίκτυο και με σχέδια να ανοίξει ένας «κουμπαράς» για την αποκατάσταση και απόδοση εβδομήντα αρχαίων θεάτρων σε όλη την Ελλάδα, αρχίζει τη δράση του ένας νέος θεσμός στον χώρο του πολιτισμού, το Διάζωμα.
Αντί να τα περιμένει όλα από το κράτος, μια ομάδα πολιτών, επιστημόνων και καλλιτεχνών αποφάσισε να βοηθήσει με έργα και πράξεις στην ανάδειξη των αρχαίων χώρων θέασης και ακρόασης, με τελικό στόχο την απόδοσή τους στην κοινωνία. Η αρχή έγινε το Σαββατοκύριακο που πέρασε σ΄ έναν συμβολικό τόπο: το αρχαίο ωδείο- εκκλησιαστήριο της αρχαίας Μεσσήνης, που αναστηλώθηκε υποδειγματικά χάρη στην επιμονή του αρχαιολόγου Πέτρου Θέμελη. Αυτή τη στιγμή είναι γνωστή η ύπαρξη στην Ελλάδα περισσότερων από 150 χώρων θέασης και ακρόασης και κάθε τόσο ανακαλύπτονται και νέοι, ενώ σε ολόκληρο τον αρχαίο κόσμο έχουν καταμετρηθεί περισσότεροι από 750 θεατρικοί χώροι. Περίπου εβδομήντα ελληνικά θέατρα έχουν ήδη αποκαλυφθεί και έχουν μελετηθεί αρχαιολογικώς, αλλά λείπουν οι ειδικές μελέτες και οι πόροι για την αποκατάστασή τους. Με τη μεσολάβηση του Διαζώματος, εμπνευστής του οποίου είναι ο πρώην υπουργός Σταύρος Μπένος, προγραμματίζεται η ανάπτυξη τοπικών παραρτημάτων, αλλά και διεθνών δικτύων.
LΙΝΚ
Η ιστοσελίδα http://www.diazoma.gr θα τεθεί σε λειτουργία αυτές τις ημέρες.Στο ερώτημα τι περιμένετε από το Διάζωμα, ο αρχιτέκτων Κωνσταντίνος Μπολέτης, γνωστός από την αναστήλωση του θεάτρου της Επιδαύρου, υπογραμμίζει τη δυνατότητα επιστημονικής αποτίμησης της κατάστασης που βρίσκονται τα μνημεία και τις δυνατότητες που θα είχαν, ενώ ο επίσης αναστηλωτής θεάτρων Μιχάλης Πιττένης υπογραμμίζει και αυτός τη σημασία της δημιουργίας για πρώτη φορά στην Ελλάδα του ηλεκτρονικού αρχείου, ώστε να ενημερωθεί έγκυρα ο κόσμος για την ύπαρξη σημαντικών μνημείων.
Και στην ερώτηση τι προέχει, η προστασία του χώρου ή η καλλιτεχνική ελευθερία να χρησιμοποιείς τον χώρο όπως θέλεις, ο σκηνογράφος-αρχιτέκτονας Απόστολος Βέττας απαντά: «Ανεξάρτητα από την ιστορική σημασία του θεάτρου, πρωτεύουσα σημασία έχει η σχέση θεατή- θεάματος».
No comments:
Post a Comment