Της Ν. ΚΟΝΤΡΑΡΟΥ-ΡΑΣΣΙΑ
Τα πρώτα του γενέθλια γιορτάζει το Εθνικό Κέντρο Θεάτρου και Χορού με ένα φιλόδοξο προγραμματισμό και μια δήλωση του Μιχάλη Λιάπη για την οικονομική του αυτοτέλεια. Ακούστηκε, όμως, σαν ευχή.
Ο υπουργός Πολιτισμού, μετά τη θεωρητική του τοποθέτηση «για την ανάδειξη του τεράστιου πλούτου του θεατρικού μας πολιτισμού» και την «ολόπλευρη στήριξη» που παρέχει στο ΕΚΕΘΕΧ, ρωτήθηκε αν έχουν εξασφαλιστεί οι πιστώσεις που χρειάζεται για να υλοποιήσει το πρόγραμμά του.
Απάντησε πως έχει ζητήσει από τον Γιώργο Αλογοσκούφη την ύπαρξη ειδικού κωδικού για το ΕΚΕΘΕΧ στον προϋπολογισμό του 2009, αλλά δεν προδικάζει το αποτέλεσμα. Ωστόσο, οι δράσεις του επόμενου έτους έχουν υπολογιστεί στο ποσόν των 14 εκατ. ευρώ και οι λειτουργικές του δαπάνες σε 1,5 εκατ. ευρώ. Συνεπώς, ήταν φυσικό η ηγετική ομάδα του, ο πρόεδρος του Δ.Σ. Γιώργος Δραγώνας, ο αντιπρόεδρος Βασίλης Παπαβασιλείου και ο καλλιτεχνικός διευθυντής Ηρακλής Λογοθέτης, να κρέμονται από τα χείλη του υπουργού στη χθεσινή πρώτη επίσημη εμφάνισή τους στην έδρα τους: ένα ανακαινισμένο κτήριο στα Εξάρχεια (Κωλέττη 31).
Σύμφωνα με τον απολογισμό της δράσης τους τον χρόνο που πέρασε, ξεκίνησαν με τη χαρτογράφηση της σύγχρονης ελληνικής θεατρικής πραγματικότητας και διαπίστωσαν ότι από το 2004 έχουν εμφανιστεί πανελλαδικά, μόνιμα ή περιστασιακά, 600 θεατρικές ομάδες. Εχει αρχίσει και χαρτογράφηση των ελληνικών επαγγελματικών ομάδων χορού, όπως και των σωματείων, οργανισμών, εταιρειών, προκειμένου να καταγραφεί η ταυτότητα και η δράση καθενός. Η έρευνα, που έχει ανατεθεί στο Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών, θα δείξει επίσης την οικονομική και κοινωνική διάσταση της δραστηριότητας αυτής, όπως και την ταυτότητα του κοινού.
«Αν κάποιος παράφρων επιχειρηματίας έρθει στη χώρα μας να επενδύσει σε τέτοιου είδους δραστηριότητες και ζητήσει να μάθει ποιος είναι ο ετήσιος τζίρος των θεαμάτων, δεν θα έχουμε τι να του πούμε. Δεν υπάρχουν στοιχεία», είπε ο Βασ. Παπαβασιλείου.
Το αγκάθι στον χώρο, ως γνωστόν, είναι οι επιχορηγήσεις τού ελεύθερου θεάτρου, που δίνονται πάντα καθυστερημένα. Το ίδιο και των ΔΗΠΕΘΕ, που επί 24 χρόνια προσπαθούν να επιβιώσουν με ελλιπείς χρηματοδοτήσεις, ληξιπρόθεσμες οφειλές και το φόβο της μη ανανέωσης των προγραμματικών συμβάσεων.
Το ΕΚΕΘΕΧ είναι αποφασισμένο να στηρίξει τα 16 ΔΗΠΕΘΕ της χώρας, παρ' όλο που δεν είναι όλα επιτυχημένα. Υποχρεούνται, όμως, να ανταποκρίνονται σε ένα πλαίσιο απαιτήσεων, όπως: να δίνουν τουλάχιστον 100 παραστάσεις στην έδρα τους τη χειμερινή περίοδο, να αναπτύσσουν κοινές δράσεις και συμπαραγωγές με άλλα ΔΗΠΕΘΕ, να κάνουν μετακλήσεις νεανικών σχημάτων θεάτρου και χορού, περιοδείες. Με δυο λόγια, να καταστούν οργανικές εστίες πολιτισμού για την περιφέρειά τους. Τους προσφέρεται ένα 18μηνο προσαρμογής στο νέο καθεστώς και η δυνατότητα να λάβουν έως και διπλάσια επιχορήγηση, εφόσον π.χ. κάνουν συμπαραγωγές με το εξωτερικό, συμμετάσχουν σε διεθνή φεστιβάλ, περιοδεύσουν σε πόλεις όπου ζουν απόδημοι, εκπονήσουν προγράμματα για ειδικές κοινωνικές ομάδες, συνεργαστούν με πανεπιστήμια, οργανώσουν σεμινάρια. Πέρα από την τακτική επιχορήγηση (ύψους 2 εκατ. ευρώ) θα τους προσφέρονται άλλα 2 εκατ. ως bonus παραγωγικότητας.
Το ΕΚΕΘΕΚ, για να κινητοποιήσει τις μη επιχορηγούμενες καλλιτεχνικές δυνάμεις της περιφέρειας για να συμβάλουν στην αποκέντρωση και τη χρήση αναξιοποίητων ή ελάχιστα αξιοποιημένων δημόσιων χώρων με αισθητική αξία ή ιστορικό βάρος, απευθύνθηκε σε 36 δήμους ζητώντας τους να υποδείξουν τέτοιους χώρους. Στο κάλεσμα, που εντάσσεται στο πρόγραμμα περιφερειακής ανάπτυξης Artlocus, ανταποκρίθηκαν 19 δήμοι. Το πρόγραμμα θα εφαρμοστεί πιλοτικά σε πέντε χώρους από αντίστοιχες ομάδες παραστατικών τεχνών (παλαιό Ελαιουργείο Σαπωνοποιείο Χαριλάου στην Ελευσίνα, Ρωσικός Ναύσταθμος στον Πόρο, Δημοτική Αγορά Αγρινίου, εγκαταστάσεις ΑΣΟ Επιταλίου στον Βώλακα Ηλείας, θέατρο Ποταμού στα Κύθηρα και Στρατώνες του Καποδίστρια στο Αργος). *
Με κύρος και σοβαρότητα η ηγεσία του ΕΚΕΘΕΧ (Β. Παπαβασιλείου, Γ. Δραγώνας, Ηρ. Λογοθέτης), αλλά κρέμεται από την ικανότητα του Μ. Λιάπη να διεκδικήσει και να πάρει 15,5 εκατ. ευρώ |
Σύμφωνα με τον απολογισμό της δράσης τους τον χρόνο που πέρασε, ξεκίνησαν με τη χαρτογράφηση της σύγχρονης ελληνικής θεατρικής πραγματικότητας και διαπίστωσαν ότι από το 2004 έχουν εμφανιστεί πανελλαδικά, μόνιμα ή περιστασιακά, 600 θεατρικές ομάδες. Εχει αρχίσει και χαρτογράφηση των ελληνικών επαγγελματικών ομάδων χορού, όπως και των σωματείων, οργανισμών, εταιρειών, προκειμένου να καταγραφεί η ταυτότητα και η δράση καθενός. Η έρευνα, που έχει ανατεθεί στο Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών, θα δείξει επίσης την οικονομική και κοινωνική διάσταση της δραστηριότητας αυτής, όπως και την ταυτότητα του κοινού.
«Αν κάποιος παράφρων επιχειρηματίας έρθει στη χώρα μας να επενδύσει σε τέτοιου είδους δραστηριότητες και ζητήσει να μάθει ποιος είναι ο ετήσιος τζίρος των θεαμάτων, δεν θα έχουμε τι να του πούμε. Δεν υπάρχουν στοιχεία», είπε ο Βασ. Παπαβασιλείου.
Το αγκάθι στον χώρο, ως γνωστόν, είναι οι επιχορηγήσεις τού ελεύθερου θεάτρου, που δίνονται πάντα καθυστερημένα. Το ίδιο και των ΔΗΠΕΘΕ, που επί 24 χρόνια προσπαθούν να επιβιώσουν με ελλιπείς χρηματοδοτήσεις, ληξιπρόθεσμες οφειλές και το φόβο της μη ανανέωσης των προγραμματικών συμβάσεων.
Δραστικό «χέρι» στα ΔΗΠΕΘΕ
Το ΕΚΕΘΕΧ είναι αποφασισμένο να στηρίξει τα 16 ΔΗΠΕΘΕ της χώρας, παρ' όλο που δεν είναι όλα επιτυχημένα. Υποχρεούνται, όμως, να ανταποκρίνονται σε ένα πλαίσιο απαιτήσεων, όπως: να δίνουν τουλάχιστον 100 παραστάσεις στην έδρα τους τη χειμερινή περίοδο, να αναπτύσσουν κοινές δράσεις και συμπαραγωγές με άλλα ΔΗΠΕΘΕ, να κάνουν μετακλήσεις νεανικών σχημάτων θεάτρου και χορού, περιοδείες. Με δυο λόγια, να καταστούν οργανικές εστίες πολιτισμού για την περιφέρειά τους. Τους προσφέρεται ένα 18μηνο προσαρμογής στο νέο καθεστώς και η δυνατότητα να λάβουν έως και διπλάσια επιχορήγηση, εφόσον π.χ. κάνουν συμπαραγωγές με το εξωτερικό, συμμετάσχουν σε διεθνή φεστιβάλ, περιοδεύσουν σε πόλεις όπου ζουν απόδημοι, εκπονήσουν προγράμματα για ειδικές κοινωνικές ομάδες, συνεργαστούν με πανεπιστήμια, οργανώσουν σεμινάρια. Πέρα από την τακτική επιχορήγηση (ύψους 2 εκατ. ευρώ) θα τους προσφέρονται άλλα 2 εκατ. ως bonus παραγωγικότητας.
Το ΕΚΕΘΕΚ, για να κινητοποιήσει τις μη επιχορηγούμενες καλλιτεχνικές δυνάμεις της περιφέρειας για να συμβάλουν στην αποκέντρωση και τη χρήση αναξιοποίητων ή ελάχιστα αξιοποιημένων δημόσιων χώρων με αισθητική αξία ή ιστορικό βάρος, απευθύνθηκε σε 36 δήμους ζητώντας τους να υποδείξουν τέτοιους χώρους. Στο κάλεσμα, που εντάσσεται στο πρόγραμμα περιφερειακής ανάπτυξης Artlocus, ανταποκρίθηκαν 19 δήμοι. Το πρόγραμμα θα εφαρμοστεί πιλοτικά σε πέντε χώρους από αντίστοιχες ομάδες παραστατικών τεχνών (παλαιό Ελαιουργείο Σαπωνοποιείο Χαριλάου στην Ελευσίνα, Ρωσικός Ναύσταθμος στον Πόρο, Δημοτική Αγορά Αγρινίου, εγκαταστάσεις ΑΣΟ Επιταλίου στον Βώλακα Ηλείας, θέατρο Ποταμού στα Κύθηρα και Στρατώνες του Καποδίστρια στο Αργος). *
Είναι πολλά τα λεφτά, κ. Αλογοσκούφη
Οι δράσεις του ΕΚΕΘΕΧ για το επόμενο έτος έχουν προϋπολογισμό 14 εκατ. ευρώ και οι λειτουργικές του δαπάνες είναι 1,5 εκατ.
Πόσα όμως χρωστάει το ΥΠΠΟ σε επιχορηγούμενους και ΔΗΠΕΘΕ; Η απάντηση είναι ότι οι επιχορηγούμενοι έχουν ειδοποιηθεί να λάβουν το 50% των χρημάτων τους για το 2007-2008. Οσο για τα ΔΗΠΕΘΕ, έχουν πληρωθεί για το 2006-2007 και για ένα μέρος του 2008.
Πόσα όμως χρωστάει το ΥΠΠΟ σε επιχορηγούμενους και ΔΗΠΕΘΕ; Η απάντηση είναι ότι οι επιχορηγούμενοι έχουν ειδοποιηθεί να λάβουν το 50% των χρημάτων τους για το 2007-2008. Οσο για τα ΔΗΠΕΘΕ, έχουν πληρωθεί για το 2006-2007 και για ένα μέρος του 2008.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 16/10/2008
No comments:
Post a Comment