80 χρόνια κλείνουν το 2009 από τη γέννηση του Χάινερ Μίλερ. Ο «Αττις» ανεβάζει άπαιχτο έργο του που είχε πρωτοπαρουσιαστεί στο Βερολίνο το 1991 με σκηνικό Κουνέλλη |
Ο «Χορευτής», ποιητική σύνθεση του κορυφαίου Γερμανού ποιητή Εριχ Αρεντ (1903-1984), το συγκλονιστικό «Μάουζερ» του Χάινερ Μίλερ σε πρώτη πανελλήνια παρουσίαση και η «Ιοκάστη», το τελευταίο κείμενο του πρόωρα χαμένου ηθοποιού, συγγραφέα και σκηνοθέτη Γιάννη Κοντραφούρη περιλαμβάνονται στις νέες παραγωγές του Θεάτρου Αττις (Λεωνιδίου 7, Μεταξουργείο) του Θόδωρου Τερζόπουλου. Από την 1η Νοεμβρίου και για δύο μήνες θα επαναληφθεί η περσινή επιτυχία «Mademoiselle Julie» με την εξαιρετική Σοφία Χιλλ. Ας δούμε αναλυτικά τις νέες παραγωγές του «Αττις».
Η πρεμιέρα του «Χορευτή» (παγκόσμια πρώτη, μετάφραση Τόρστεν Ισραελ) είναι στις 10 Ιανουαρίου 2009. Ο σκηνοθέτης της παράστασης Θόδωρος Τερζόπουλος και ο ηθοποιός Τάσος Δήμας κρατούν τους βασικούς ρόλους. Ο Εριχ Αρεντ εμνεύστηκε τον «Χορευτή» (1973) από τη γνωστή μινωική τοιχογραφία με την ταυρομαχία και είναι ίσως το πιο πολυσυζητημένο από τα λεγόμενα ελληνικά ποιήματά του. Πρόκειται για τολμηρό λογοτεχνικό εγχείρημα, στο μεταίχμιο ποίησης και θεατρικού λόγου. Βασικό του θέμα είναι η σύγκρουση δύο δυνάμεων που καταλήγει σε καταστροφή. Ο Αρεντ εγκατέλειψε τη ναζιστική Γερμανία, συμμετείχε στον ισπανικό Εμφύλιο στο πλευρό των Δημοκρατικών, κατέφυγε στην Κολομβία μετά την επικράτηση του φασισμού πριν εγκατασταθεί στην Ανατολική Γερμανία. Ταραχώδης ήταν και η διαδρομή του στην ποίηση, από τον εξπρεσιονισμό στην προλεταριακή λογοτεχνία και από εκεί σ' έναν εκφραστικό ερμητισμό.
Τον Μάρτιο του 2009 ο Θόδωρος Τερζόπουλος παρουσιάζει το «Μάουζερ» του Χάινερ Μίλερ με αφορμή τα 80 χρόνια από τη γέννηση του συγγραφέα. Το 1991 στο ανέβασμα του έργου στο βερολινέζικο Deutsches Theater ο Μίλερ είχε συνεργαστεί με τον διεθνή Ελληνα εικαστικό Γιάννη Κουνέλλη, ο οποίος είχε διαμορφώσει τον σκηνικό χώρο ανοίγοντας μια μεγάλη τρύπα στη σκηνή, όμοια με πηγάδι. Από εκεί αναδυόταν ένας μεταλλικός κύλινδρος γεμάτος αίμα. Το «Μάουζερ» είναι εμπνευσμένο από το διδακτικό δράμα του Μπρεχτ «Το μέτρο» και την αισθητική του ιαπωνικού θεάτρου «Νο». Τοποθετημένο στην εποχή του ρωσικού εμφυλίου πολέμου, μεταξύ Μπολσεβίκων και υπερασπιστών του τσαρικού κατεστημένου, αναδεικνύει την πρωτόγονη δυναμική βίας που ενδέχεται να προκύψει στην εξέλιξη οποιασδήποτε επανάστασης. Η σκηνοθεσία είναι του Θ. Τερζόπουλου και η μετάφραση της Ελένης Βαροπούλου. Παίζουν οι: Σοφία Μιχοπούλου, Σοφία Χιλλ, Σάββας Στρούμπος, Θανάσης Αλευράς, Στάθης Γράψας και Αντώνης Μυριαγκός.
Στις 15 Απριλίου ο Τερζόπουλος σκηνοθετεί τη Σοφία Χιλλ στην «Ιοκάστη» του Γιάννη Κοντραφούρη. Εμπνευσμένο από τη μάνα και σύζυγο του Οιδίποδα, γράφτηκε στο νοσοκομείο τον Αύγουστο του 2007, λίγο πριν από τον πρόωρο θάνατό του. Πρόκειται για παραληρηματικό μονόλογο, με επιρροές από τον Σοφοκλή και τον Χάινερ Μίλερ. Ο «Αττις», που το 2000 είχε ανεβάσει το «Στεφάνι» του Κοντραφούρη, τιμά με την παράσταση τον Ελληνα δημιουργό που έφυγε τόσο νωρίς από τη ζωή.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΟΥΖΑΚΗΣ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 13/10/2008
Η πρεμιέρα του «Χορευτή» (παγκόσμια πρώτη, μετάφραση Τόρστεν Ισραελ) είναι στις 10 Ιανουαρίου 2009. Ο σκηνοθέτης της παράστασης Θόδωρος Τερζόπουλος και ο ηθοποιός Τάσος Δήμας κρατούν τους βασικούς ρόλους. Ο Εριχ Αρεντ εμνεύστηκε τον «Χορευτή» (1973) από τη γνωστή μινωική τοιχογραφία με την ταυρομαχία και είναι ίσως το πιο πολυσυζητημένο από τα λεγόμενα ελληνικά ποιήματά του. Πρόκειται για τολμηρό λογοτεχνικό εγχείρημα, στο μεταίχμιο ποίησης και θεατρικού λόγου. Βασικό του θέμα είναι η σύγκρουση δύο δυνάμεων που καταλήγει σε καταστροφή. Ο Αρεντ εγκατέλειψε τη ναζιστική Γερμανία, συμμετείχε στον ισπανικό Εμφύλιο στο πλευρό των Δημοκρατικών, κατέφυγε στην Κολομβία μετά την επικράτηση του φασισμού πριν εγκατασταθεί στην Ανατολική Γερμανία. Ταραχώδης ήταν και η διαδρομή του στην ποίηση, από τον εξπρεσιονισμό στην προλεταριακή λογοτεχνία και από εκεί σ' έναν εκφραστικό ερμητισμό.
Τον Μάρτιο του 2009 ο Θόδωρος Τερζόπουλος παρουσιάζει το «Μάουζερ» του Χάινερ Μίλερ με αφορμή τα 80 χρόνια από τη γέννηση του συγγραφέα. Το 1991 στο ανέβασμα του έργου στο βερολινέζικο Deutsches Theater ο Μίλερ είχε συνεργαστεί με τον διεθνή Ελληνα εικαστικό Γιάννη Κουνέλλη, ο οποίος είχε διαμορφώσει τον σκηνικό χώρο ανοίγοντας μια μεγάλη τρύπα στη σκηνή, όμοια με πηγάδι. Από εκεί αναδυόταν ένας μεταλλικός κύλινδρος γεμάτος αίμα. Το «Μάουζερ» είναι εμπνευσμένο από το διδακτικό δράμα του Μπρεχτ «Το μέτρο» και την αισθητική του ιαπωνικού θεάτρου «Νο». Τοποθετημένο στην εποχή του ρωσικού εμφυλίου πολέμου, μεταξύ Μπολσεβίκων και υπερασπιστών του τσαρικού κατεστημένου, αναδεικνύει την πρωτόγονη δυναμική βίας που ενδέχεται να προκύψει στην εξέλιξη οποιασδήποτε επανάστασης. Η σκηνοθεσία είναι του Θ. Τερζόπουλου και η μετάφραση της Ελένης Βαροπούλου. Παίζουν οι: Σοφία Μιχοπούλου, Σοφία Χιλλ, Σάββας Στρούμπος, Θανάσης Αλευράς, Στάθης Γράψας και Αντώνης Μυριαγκός.
Στις 15 Απριλίου ο Τερζόπουλος σκηνοθετεί τη Σοφία Χιλλ στην «Ιοκάστη» του Γιάννη Κοντραφούρη. Εμπνευσμένο από τη μάνα και σύζυγο του Οιδίποδα, γράφτηκε στο νοσοκομείο τον Αύγουστο του 2007, λίγο πριν από τον πρόωρο θάνατό του. Πρόκειται για παραληρηματικό μονόλογο, με επιρροές από τον Σοφοκλή και τον Χάινερ Μίλερ. Ο «Αττις», που το 2000 είχε ανεβάσει το «Στεφάνι» του Κοντραφούρη, τιμά με την παράσταση τον Ελληνα δημιουργό που έφυγε τόσο νωρίς από τη ζωή.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΟΥΖΑΚΗΣ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 13/10/2008
No comments:
Post a Comment