Ηλιας Μαγκλινης, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, Παρασκευή, 17 Oκτωβρίου 2008
Ενας από τους πιο γνωστούς αποκεφαλισμούς στην Ιστορία: της Αν Μπολέιν από τον σύζυγό της Ερρίκο Η΄, κατά τη διάρκεια μιας από τις πιο αιματοβαμμένες περιόδους της ιστορίας της Αγγλίας. Θα μπορούσε κάτι τόσο ζοφερό να αποτελέσει θέμα ιταλικής όπερας του 19ου αιώνα; Κι όμως: Με την όπερά του «Αννα Μπολένα», ο Ιταλός συνθέτης Γκαετάνο Ντονιτσέτι χτύπησε φλέβα χρυσού κι έγραψε ένα έργο που τον έκανε διάσημο και αποτέλεσε την αφετηρία για την πιο ώριμη δημιουργική περίοδο του Ιταλού μουσουργού. H πρώτη παρουσίαση της «Αννα Μπολένα» έγινε στο θέατρο Καρκάνο στις 26 Δεκεμβρίου 1830 και συμμετείχαν οι διασημότεροι λυρικοί ερμηνευτές της εποχής. Κοινό και κριτικοί εντυπωσιάστηκαν. Από τότε παιζόταν τακτικά επί περίπου μισόν αιώνα, ωστόσο, ξεχάστηκε επί αρκετές δεκαετίες, έως το 1957 οπότε ήρθε και πάλι δυναμικά στο προσκήνιο χάρη σε παραγωγή της Σκάλας του Μιλάνου με τη Μαρία Κάλλας.
Η όπερα πρωτοπαρουσιάστηκε στη Λυρική Σκηνή το 1976, σε μια μεγαλειώδη παράσταση σε σκηνοθεσία του Ντίνου Γιαννόπουλου και σκηνικά – κοστούμια του Νίκου Γεωργιάδη. Το 2000 η Ε. Λ. Σ παρουσίασε ξανά το έργο με τα ίδια σκηνικά και κοστούμια και νέα σκηνοθεσία του Βασίλη Νικολαΐδη. Τώρα ανεβαίνει σε «ημισκηνοθετημένη» μορφή στις 17, 19 και 22 Οκτωβρίου. Από την παλαιά παραγωγή κρατούνται μόνο τα κοστούμια του Γεωργιάδη. Δεν υπάρχει σκηνικό παρά μόνο προβολές και η χορωδία με σύγχρονα μαύρα ρούχα τραγουδούν κρατώντας τις παρτιτούρες της. Με τις συνθήκες αυτές, που συνοπτικά ορίζονται ως «ημισκηνοθετημένη» μορφή, αλλάζει και όλη η οπτική της παράστασης. Ο σκηνοθέτης Βασίλης Νικολαΐδης, ο ίδιος της πιο πρόσφατης αναβίωσης, αντιμετώπισε την «Μπολένα» ως έργο δωματίου. Τις χορογραφίες υπογράφει η Εφη Καρακώστα και τη μουσική διεύθυνση ο αρχιμουσικός Γιώργος Πέτρου.
No comments:
Post a Comment