Μια διαφορετική ανάγνωση του «Γλάρου» προτείνει η ομάδα PEQUOD
Η
αφορμή ήταν κλασική. Το θέατρο και η αναζήτηση της αλήθειας του
-κατανοητή από ηθοποιούς και θεατές- ήταν η αιτία. Το αποτέλεσμα, ένα
αλλιώτικο διάβασμα του τσεχοφικού «Γλάρου», που προτείνει η Εταιρεία
Θεάτρου «Pequod», την Παρασκευή 8 και το Σάββατο 9 Απριλίου, στο πλαίσιο
του θεατρικού εργοταξίου «Προτάσεις», που διοργανώνει η Πειραματική
Σκηνή της «Τέχνης», στο θέατρο «Αμαλία».
Ο Δημήτρης Ξανθόπουλος,
που υπογράφει τη σκηνοθεσία -και είναι εκ των ιδρυτών του σχήματος μαζί
με την Αγγελική Παπαθεμελή- εξηγεί γιατί αποφάσισαν να καταπιαστούν με
το κλασικό αυτό έργο: «Είναι ένα έργο που μας έδινε την ευκαιρία μέσα
από την αδιαμφισβήτητη δραματουργική του αξία να αναπτύξουμε ένα διάλογο
με τις δικές μας αναζητήσεις στο χώρο του θεάτρου.
Βλέπετε, ένας από
τους βασικούς ήρωες είναι ένας νέος συγγραφέα, που προσπαθεί να βρει το
ύφος του και να καθορίσει τη σχέση του με την τέχνη, την ταυτότητα και
το στιλ και αυτό από μόνο του αποτελεί ένα πολύ ενδιαφέρον πεδίο
εξερεύνησης και για τη δική μας τέχνη. Εδώ και δύο χρόνια, μάλιστα, που
ασχολούμαστε μ' αυτό, συνειδητοποιούμε ότι είναι τόσα τα θέματα που
θίγει, που δεν τελειώνουν ποτέ. Ο συγγραφέας κατάφερε να χωρέσει 1.000
πράγματα, από την οικογένεια, την τέχνη και τον έρωτα μέχρι τις
φιλοδοξίες, τα μεγάλα όνειρα της νεότητας και την πραγματικότητα της
ενηλικίωσης. Και είναι πράγματα που θα μπορούσαν να συμβούν στους
ανθρώπους της διπλανής πόρτας, στις διακοπές ενός ελληνικού σογιού».
Σχετικά
με την πρόθεση των συντελεστών να καταργήσουν την απόσταση ανάμεσα σε
ηθοποιούς και θεατές και να ενισχύσουν την αίσθηση ότι το κοινό δε
βρίσκεται σ’ ένα φανταστικό «αλλού», αλλά ότι γίνεται μάρτυρας του «εδώ
και τώρα», ο ίδιος διευκρινίζει: «Η σκηνοθετική προσέγγιση είναι
βασισμένη στο γεγονός ότι στο ίδιο το έργο υπάρχει θέατρο μέσα στο
θέατρο. Οργανώνουμε το χώρο έτσι, ώστε να μην υπάρχει η αίσθηση ότι
είμαστε απέναντι από το θεατή, εμείς στην σκηνή και αυτοί στην πλατεία
σαν να παρακολουθούν τηλεόραση. Αναζητούμε μια φόρμουλα, βάσει της
οποίας ο θεατής γίνεται συστατικό της παράστασης, και όλος ο χώρος
λειτουργεί ενιαία σκηνικά - σ' αυτό άλλοτε βοηθάει και ο χώρος του
θεάτρου και άλλοτε χρειάζεται μεγαλύτερη προσαρμογή.
Εξάλλου, κάποια
στιγμή στο "Γλάρο" οι ήρωες γίνονται οι ίδιοι θεατές του έργου του
νεαρού συγγραφέα. Στη σκέψη, λοιπόν, ότι οι ηθοποιοί γίνονται θεατές
αναζητήσαμε και μια ανάλογη αντιστροφή ιδιότητας και για τους θεατές.
Πώς, δηλαδή, μπορούν να αφομοιωθούν, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι
παίζουν».
Η μετάφραση είναι της Ξένιας Καλογεροπούλου, η
σκηνογραφική και ενδυματολογική επιμέλεια του Νίκου Κόνιαρη, η
κινησιολογική επιμέλεια της Βάσως Γιαννακοπούλου. Βοηθός σκηνοθέτη:
Αγγελική Μαρίνου. Παίζουν: Γιώργος Αγγελόπουλος, Αρης Αρμαγανίδης,
Δημήτρης Γεωργαλάς, Βάσω Καβαλιεράτου, Γιάννης Κλίνης, Μιχάλης
Μαθιουδάκης, Αγγελική Μαρίνου, Νικολίτσα Ντρίζη, Αγγελική Παπαθεμελή,
Κώστας Παπακωνσταντίνου.
- ΓΙΩΤΑ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ, Τετάρτη, 6 Απριλίου 2011 | ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ
No comments:
Post a Comment