Thursday, March 17, 2011

Ενας «Σοφέρ» γοήτευσε τη θεατρική Νέα Υόρκη

  • Η ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΤΩΝ ΤΖΕΪΜΣ ΕΡΛ ΤΖΟΟΥΝΣ ΚΑΙ ΒΑΝΕΣΑΣ ΡΕΝΤΓΚΡΕΪΒ
Χ.Ν.Ε.Ι., ΤΑ ΝΕΑ: Πέμπτη 17 Μαρτίου 2011
Η Βανέσα  Ρεντγκρέιβ και  ο Τζέιµς Ερλ  Τζόουνς, η  κυρία Ντέιζι και  ο σοφέρ της,  στη θεατρική  παράσταση που  συνεχίζεται  µέχρι τις 9  Απριλίου στο  Golden Theater  της Νέας  Υόρκης  Η Βανέσα Ρεντγκρέιβ και ο Τζέιµς Ερλ Τζόουνς, η κυρία Ντέιζι και ο σοφέρ της, στη θεατρική παράσταση που συνεχίζεται µέχρι τις 9 Απριλίου στο Golden Theater της Νέας Υόρκης ".
Η Βανέσα Ρεντγκρέιβ ως δύστροπη κυρία Ντέιζι και ο Τζέιµς Ερλ Τζόουνς ως ο σοφέρ Χοκ Κόλµπερν έχουν να αντιµετωπίσουν διθυραµβικές κριτικές και την αθρόα προσέλευση του κοινού. Ετσι «Ο σοφέρ της κυρίας Ντέιζι» του Αλφρεντ Γιούρι, σε σκηνοθεσία Ντέιβιντ Εσµπορσον, αν και αρχικώς θα έδινε µόνο λίγες παραστάσεις, πήρε παράταση ώς τις 9 Απριλίου. Η Ρεντγκρέιβ και ο Τζόουνς – έγιναν 74 και 80 ετών αντιστοίχως τον Ιανουάριο –, δύο «ιερά τέρατα» του θεάτρου, όπως έχουν χαρακτηριστεί, γεµίζουν τη σκηνή και καθηλώνουν. Χωρίς τρικ. Τότε πώς;

«Σιωπώ και ακούω. Αν δεν αφουγκράζεσαι, όπως η κυρία Ντέιζι, τότε χάνεις τις λεπτές αποχρώσεις όσων λένε οι άλλοι», λέει απλά η Βανέσα Ρεντγκρέιβ σε µια από τις σπάνιες συνεντεύξεις της. «Εχω εκπαιδεύσει τον εαυτό µου. Να ακούει, να ακούει διαρκώς. Νοµίζουµε ότι ακούµε τους άλλους. Χρειάζεται όµως δουλειά για να το πετύχεις».

Το δίπτυχο – σιωπή και ακρόαση – θα µπορούσε να είναι και στρατηγική. Για να αποφεύγει τις ενοχλητικές, περί των προσωπικών της, επίµονες ερωτήσεις. Με την κυρία Ντέιζι επιστρέφει στη θεατρική πιάτσα του Μπρόντγουεϊ για πρώτη φορά ύστερα από τον αδόκητο θάνατο της κόρης της Νατάσας Ρίτσαρντσον το 2009.

«Είναι η δουλειά µου», απαντά λακωνικά και κλείνει το θέµα. Την ίδια ατάκα επαναλαµβάνει όταν τη ρωτούν αν νιώθει άνετα στον ρόλο της. «Είναι µια ατάκα που λέει ο Τζέιµς στον ρόλο του και τη δανείζοµαι συχνά», συνεχίζει και ο Τζέιµς Ερλ Τζόουνς, που κάθεται παράµερα και ακούει, γελάει. Οταν της έδωσαν τον ρόλο, πίστευε ότι δεν θα τα κατάφερνε. «Αν και έχω µάθει να εξοικειώνοµαι γρήγορα κι εύκολα, δεν συνέβη το ίδιο µε την κυρία Ντέιζι. Το να υποδύοµαι µια γυναίκα της γενιάς της που µακροηµέρευσε και έζησε πολλά δεν ήταν απλή υπόθεση. ∆εν πρόκειται απλώς για µια γυναίκα του Νότου, αλλά για µια γυναίκα από τον Νότο της Ατλάντας. Ε, λοιπόν δεν ήµουν βέβαιη αν µπορούσα να δώσω σάρκα και οστά στον ρόλο. Αλλά αυτή ακριβώς η αµφιβολία ήταν και η πρόκληση του ρόλου».

Το δίδυµο Ρεντγκρέιβ - Ερλ Τζόουνς χτίζει για τον θεατή µια σχέση που η ανθρώπινη διάστασή της µοιάζει µε ένα γλυκό ηλιοβασίλεµα και όχι µε µια θεαµατική πανδαισία χρωµάτων. Ταυτόχρονα στο προσκήνιο είναι και το ρατσιστικό στερεότυπο της εύπορης λευκής ηλικιωµένης και του νέγρου υπαλλήλου της. Ο Τζέιµς Ερλ Τζόουνς δεν συµµερίζεται την ιδέα ότι το έργο «παίζει» µε τον ρατσισµό.

«Ο συγγραφέας, ο Αλφρεντ Γιούρι, επέλεξε να µην ασχοληθεί µε τον ρατσισµό. Είναι ένα τρυφερό έργο που µιλάει στις καρδιές των ανθρώπων, οι οποίοι µαθαίνουν νέα πράγµατα ενόσω ζουν». Αντίθετα µε τη συµπρωταγωνίστρια του, ο Τζέιµς Ερλ Τζόουνς µπήκε εύκολα στο πετσί του ρόλου του. Για τη Ρεντγκρέιβ το «ταξίδι» µε τον συνάδελφό της και τα υπόλοιπα µέλη του θιάσου είναι πιο σπουδαίο από τις θεατρικές βόλτες της κυρίας Ντέιζι µε τον σοφέρ της. «Παίζοντας µαζί τους θυµάµαι τους λόγους για τους οποίους ήθελα να ασχοληθώ µε το θέατρο από µικρή. Η αγκαλιά που κάνω σε έναν χαρακτήρα άγνωστο. Κι αυτό µε κάνει χαρούµενη».
Cast List:
James Earl Jones
Vanessa Redgrave
Boyd Gaines

Production Credits:
David Esbjornson (Direction)
John Lee Beatty (Scenic Design)
Jane Greenwood (Costume Design)
Peter Kaczorowski (Lighting Design)
Christopher Cronin (Sound Design)
Wendall K. Harrington (Projection Design)
Mark Bennett (Composer)

No comments: