Monday, February 28, 2011

Με πουέντ και... μαχαίρια

  • Ο Βλαντιμίρ Βασίλιεφ και το μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής παρουσιάζουν το έργο του Μίνκους σε νέα χορογραφία με «φωτεινά χρώματα, χαμόγελα, ευγένεια και χιούμορ»

Στον «Δον Κιχώτη» ο Βλαντιμίρ Βασίλιεφ έχει αναπροσαρμόσει τόσο τις σκηνές των βασικών χαρακτήρων (Κίτρι, Μπαζίλ, Δον Κιχώτης, Σάντσο Πάντσα, Μερσέντες, Τορεαδόρ, Γκαμάς) όσο και τις σκηνές του πλήθου
Στον «Δον Κιχώτη» ο Βλαντιμίρ Βασίλιεφ έχει αναπροσαρμόσει τόσο τις σκηνές των βασικών χαρακτήρων (Κίτρι, Μπαζίλ, Δον Κιχώτης, Σάντσο Πάντσα, Μερσέντες, Τορεαδόρ, Γκαμάς) όσο και τις σκηνές του πλήθους που τους περιβάλλει...

Ο πιο ονειροπόλος ήρωας, σύμβολο αιώνων, (ξανα)φορά τις πουέντ του και γίνεται μπαλέτο με πρόλογο, δύο πράξεις και πέντε σκηνές. Ο «Δον Κιχώτης», ένα από τα μεγαλύτερα έργα του κλασικού ρεπερτορίου, γεμάτος ρυθμούς, χρώματα και πλαισιωμένος από μεσογειακό ταμπεραμέντο, καταφέρνει να συγκινήσει συνδυάζοντας κωμικά και ρομαντικά στοιχεία. Παρουσιάζεται από το Μπαλέτο της «Εθνικής Λυρικής Σκηνής» στην αυθεντική και ολοκληρωμένη του μορφή από έναν θρύλο του χορού, τον Βλαντιμίρ Βασίλιεφ (η χορογραφία του είναι βασισμένη στη χορογραφία του Mαριίς Πετιπά). Η πρεμιέρα θα πραγματοποιηθεί στις 11 Μαρτίου στο θέατρο Ολύμπια (οι παραστάσεις επαναλαμβάνονται στις 12, 13, 16, 18, 19, 20 Μαρτίου).
Ο Αλόνσο Κιχάνο, έχοντας διαβάσει πολλά βιβλία για τον ιπποτισμό, χρίζει τον εαυτό του Δον Κιχώτη και ξεκινά ένα ταξίδι προς αναζήτηση της περιπέτειας. Πιστός υπηρέτης του είναι ο Σάντσο Πάντσα. Ο Δον Κιχώτης θαρρεί πως είναι ερωτευμένος με μια χωρική, την οποία βαφτίζει Δουλτσινέα? Ζει αυταπάτες και εμπλέκεται στην αιώνια μάχη φαντασίας και λογικής. Το περίφημο έργο του Μιγκέλ ντε Θερβάντες προκάλεσε το ενδιαφέρον πολλών καλλιτεχνών. Τα πιο γνωστά μουσικά έργα, όμως, που βασίστηκαν σε αυτό, είναι το συμφωνικό ποίημα του Ρίχαρντ Στράους και τα μπαλέτα «Δον Κιχώτης» σε μουσική του Λούντβιχ Μίνκους και του μεταγενέστερου Ν. Ναμπόκοφ.
Ο «Δον Κιχώτης» του Μίνκους χορογραφήθηκε για πρώτη φορά το 1869 από τον Μαριίς Πετιπά κι έκανε την πρεμιέρα του τον Δεκέμβριο της ίδιας χρονιάς στο Μπoλσόι. Η χορογραφία του Πετιπά περιλαμβάνει το γκραν πα ντε ντε, το οποίο συχνά παρουσιάζεται και ανεξάρτητα. Ο ρόλος της Κίτρι, βασικής ηρωίδας του έργου, είναι εξαιρετικά δημοφιλής μεταξύ των χορευτριών.
Να σημειώσουμε ότι ήταν ένας από τους ρόλους που επέβαλε διεθνώς το μεγάλο αστέρι του Μπoλσόι, Μάγια Πλισέτσκαγια. Το μπαλέτο περιλαμβάνεται στο ρεπερτόριο όλων των μεγάλων χορευτικών συγκροτημάτων, ενώ παρουσιάζεται και σε εκσυγχρονισμένες εκδοχές, όπως εκείνες των Νουρέγιεφ, Μπαρίσνικοφ κ.ά. Στην εν λόγω παραγωγή ο Βλαντιμίρ Βασίλιεφ έχει αναπροσαρμόσει τόσο τις σκηνές των βασικών χαρακτήρων (Κίτρι, Μπαζίλ, Δον Κιχώτης, Σάντσο Πάντσα, Μερσέντες, Τορεαδόρ, Γκαμάς) όσο και τις σκηνές του πλήθους που τους περιβάλλει, κάθε μέλος του οποίου έχει το δικό του χαρακτηριστικό γνώρισμα.
Επίσης παρουσιάζει ξανά στη σκηνή τον πρόλογο, δηλαδή το άνοιγμα του μπαλέτου, τους χορούς του Τορεαδόρ με μαχαίρια και δίνει στη Μερσέντες (τη Χορεύτρια του Δρόμου) πρόσθετα κομμάτια χορού. Το χορογραφικό λεξικό των φίλων της Κίτρι, του Τορεαδόρ και του κορ ντε μπαλέ έχει διευρυνθεί. Ο χορός των Τσιγγάνων και όλες οι σκηνές των βασικών χαρακτήρων ξαναπαρουσιάζονται διαφορετικά.
Το τέλος στη σκηνή της ταβέρνας και η μεταφορά των καλεσμένων στη γαμήλια γιορτή της Κίτρι και του Μπαζίλ έχουν προσδιοριστεί εκ νέου. Τέλος, το φινάλε παρουσιάζεται ως παρέλαση όλων των χαρακτήρων που παίρνουν μέρος στο μπαλέτο.
  • Συντελεστές
«Διάσπαρτα σε όλο το μπαλέτο υπάρχουν πάρα πολλά βήματα χορού που έχουν αλλάξει και έχουν ενισχυμένη τεχνική αλλά όλα τους διατηρούνται στο ίδιο κλασικό στυλ και κινούνται στην ατμόσφαιρα φωτεινών χρωμάτων, χαμόγελων, ευγένειας και χιούμορ, τα οποία χάρισαν απόλαυση σε πολλές γενιές εραστών του μπαλέτου» σημειώνει ο χορογράφος Βλαντιμίρ Βασίλιεφ, υπεύθυνος και για τα σκηνικά και τους φωτισμούς.
Η μουσική διεύθυνση είναι του Χόμπαρτ Ερλ, η επιμέλεια των σκηνικών και τα κοστούμια της Τότας Πρίτσα. Συμμετέχει η Ορχήστρα της ΕΛΣ. Χορεύουν: Στράτος Παπανούσης, Νατάσσα Σιούτα/Σταυρούλα Καμπουράκη, Αλεξάντερ Νέσκοβ/ Ντανίλο Ζέκα, Ιγκορ Σιάτζκο/Βαγγέλης Μπίκος, Αιμιλία Γάσπαρη/Μαρία Κουσουνή-Φίκα/Αλίνα Στεργιανού, Μαρία Κουσουνή-Φίκα/Πόπη Σακελλαροπούλου και οι πρώτοι χορευτές, οι σολίστ, οι κορυφαίοι και το κορ ντε μπαλέ του Μπαλέτου της «Εθνικής Λυρικής Σκηνής».
  • Το χορογραφικό λεξικό των φίλων της Κίτρι, του Τορεαδόρ και του κορ ντε μπαλέ έχει διευρυνθεί. Ο χορός των Τσιγγάνων και όλες οι σκηνές των βασικών χαρακτήρων ξαναπαρουσιάζονται διαφορετικά
  • Βλαντιμίρ Βασίλιεφ
«Ως χορευτής αποδόμησα και δημιούργησα, ανακάλυψα νέες προσεγγίσεις και επέστρεψα στο μπαλέτο που είχε χαθεί αλλά, όσο μου το επέτρεπαν οι δυνάμεις και οι ικανότητές μου, προσπαθούσα πάντοτε να εξασφαλίσω ότι η συμπεριφορά του ήρωά μου ακολουθούσε ένα μοντέλο με λογική συνέπεια. Να διαφυλάξω την ατμόσφαιρα, το ύφος, το πνεύμα αυτής της μουσικής και του μπαλέτου που παρουσιάστηκε στη σκηνή πολύ καιρό πριν γεννηθώ. Και σήμερα πάλι, στον "Δον Κιχώτη", τηρώ αυτήν την αρχή».
  • ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ, ΕΘΝΟΣ, 28/2/2011

No comments: