Wednesday, October 8, 2008

Οταν η πίστη δοκιμάζεται, ο χορός σώζει

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΡΟΥΖΑΚΗ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 08/10/2008

Με μια «ντριμ τιμ» συνεργατών επιστρέφει, δυναμικά, την Παρασκευή (9 μ.μ.) στη σκηνή του θεάτρου «Θησείον, ένα θέατρο για τις τέχνες» (Τουρναβίτου 7), ο χορογράφος Φώτης Νικολάου με τη χοροθεατρική ομάδα Χ-it. Ο ίδιος αποκαλεί «ντριμ τιμ» την ομάδα των ανθρώπων που συνεργάστηκε για τη νέα του προσωπική δουλειά με τίτλο «Amen». Δεν έχει άδικο. Δούλεψε με κορυφαίους χορευτές, χορεύτριες και ηθοποιούς. Αρκεί να αναφέρουμε, ενδεικτικά, την Αγγελική Στελλάτου, την Ευρύκλεια Σωφρονιάδου, τον Παναγιώτη Αργυρόπουλο, τη Βάσω Γιαννακοπούλου και τη Ρούλα Κουτρουμπέλη.

Ο Φώτης Νικολάου με την Ευρύκλεια Σωφρονιάδου στο «Amen», μια χορογραφία με ένταση αλλά και ελλειπτικό λόγο
Τι είναι όμως το «Amen», που διαδέχεται την «Ωρα Ενάτη», την προηγούμενη παράσταση του Φώτη Νικολάου; Και στις δύο παραστάσεις ο τίτλος παραπέμπει σε θρησκευτικά θέματα. Το «Amen», σύμφωνα με τον δημιουργό του, είναι ένα έργο για επτά ήρωες, μια γυναίκα και έναν άγγελο, αλλά και μια βουτιά στην αλήθεια ή μια εξομολόγηση. «Αν και σε μια πρώτη εντύπωση το θέμα του μοιάζει θρησκευτικό, τελικά δεν είναι. Δεν με απασχολεί η θρησκεία, αλλά ευρύτερα το θέμα της πίστης», εξηγεί ο χορογράφος. «Πολλές φορές σε στιγμές αποτυχίας, μεγάλης απογοήτευσης, απόγνωσης ή φόβου, η πίστη όλων μας δοκιμάζεται. Σε αυτές τις οριακές, συναισθηματικές καταστάσεις, ίσως να μπορεί κάποιος να πλησιάσει ή να αναρωτηθεί για την ουσία της πίστης».

Η υπαρξιακή διάσταση του «Amen» δεν ενισχύεται μόνο από την ένταση της χορογραφίας, αλλά και από τον λόγο που ακούγεται στην παράσταση. Και σε αυτή τη δουλειά, όπως και σε παλαιότερες, η σχέση του λόγου με την κίνηση, του θεάτρου με τον χορό απασχολεί δημιουργικά τον χορογράφο. Ενα δωμάτιο γεμάτο ράφια με διάφορα ρούχα και αντικείμενα επάνω τους αποτελεί τον σκηνικό χώρο. Ο λόγος που εκφέρεται από τη γυναίκα (Ευρύκλεια Σωφρονιάδου) είναι ελλειπτικός. Δεν αποδέχεται την παρουσία της στον χώρο και αναρωτιέται: «Πόσο καιρό είμαι εδώ;». Ο λόγος του άλλου ηθοποιού της παράστασης, του Θανάση Γεωργίου, χαρακτηρίζεται πιο ανατρεπτικός, σχεδόν επαναστατικός και προφητικός.

«Τα 3/4 της παράστασης διαδραματίζονται στο πάτωμα της σκηνής», λέει ο Φώτης Νικολάου. Μας μιλάει ακόμα για μια χορογραφία όπου οι καταιγιστικοί ρυθμοί εναλλάσσονται με πολύ αργά μέρη. Τρία είναι τα βασικά στοιχεία κατά τον δημιουργό της: το μεταφυσικό, το ατομικό και το στοιχείο της μνήμης. Απρόβλεπτη είναι και η μουσική, που συνέθεσε για το «Amen» ο Τηλέμαχος Μούσας, βασισμένη σε τραγούδια της πολυφωνικής παράδοσης. Πνοή στην παράσταση δίνει και ο άγγελος που ερμηνεύει, μοναδικά, η Ειρήνη Μαυροματάκη, μια κοπέλα με κινητικά προβλήματα. «Είναι ένας πραγματικός άγγελος για όλους μας», σημειώνει ο Φώτης Νικολάου.

Το «Amen» γεννήθηκε από ορισμένα ερωτήματα που και μετά το τέλος της παράστασης παραμένουν αναπάντητα. «Αν είχα ολοκληρωμένη άποψη για ένα θέμα, δεν θα το έκανα παράσταση», λέει ο Φώτης Νικολάου. Δεν έχει καμία πρόθεση να ανακαλύψει κάποια αλήθεια για την πίστη. «Μια αίσθηση, μια γεύση αφήνει τελικά η παράσταση».

Να σημειώσουμε ότι ο Φώτης Νικολάου είναι μαζί με τον Κωνσταντίνο Ρήγο από τους «κομμένους» των επιχορηγήσεων του ΕΚΕΘΕΧ. Ετσι το «Amen» υλοποιήθηκε με δάνεια από τις τράπεζες και την οικογένειά του. Παρ' όλ' αυτά ο χορογράφος δεν το βάζει κάτω. «Ξέρω ότι τα επόμενα δύο χρόνια η προσωπική μου ζωή θα καταστραφεί εξαιτίας αυτού του δανεισμού, αλλά δεν μπορούσα να μην προχωρήσω», λέει.

* Διάρκεια παράστασης έως 18 Οκτωβρίου.*

No comments: