ΛΟΝΔΙΝΟ. «Τρελή σεξοκωμωδία» χαρακτήρισε ο σκηνοθέτης της Ντέιβιντ Ολντεν την όπερα Καλλιστώ που παίζεται από τη Βασιλική Οπερα στο Κόβεντ Γκάρντεν, την πρώτη του Πιέτρο Φραντσέσκο Καβάλι (1602-1676) που παρουσιάστηκε ποτέ εκεί, δάνειο από την Οπερα του Μονάχου όπου είχε ανέβει το 2005 με μεγάλη επιτυχία. Παρά το ερωτικό θέμα της ωστόσο, με τον Δία υπό τη μορφή της Αρτεμης να έχει λεσβιακή σχέση με τη νύμφη Καλλιστώ που απεχθάνεται τους άντρες και είναι αφοσιωμένη στη θεά, η κριτική διαφωνεί με αυτή την αντίληψη ως προς το νόημα του έργου. Ο Καβάλι, διαβάζουμε, επιζητούσε σ' αυτό το «αριστούργημά» του κάτι ανώτερο από την ξετσιπωσιά και «οδήγησε την όπερά του σε μεταφυσικές περιοχές όπου ο Ολντεν φαίνεται απρόθυμος να εισχωρήσει». Κατ' άλλη άποψη, η αργοπορία με την οποία εμφανίστηκε ο Καβάλι στην αναβίωση του μπαρόκ οφείλεται στο ότι του λείπει το υπαρξιακό βάθος τόσο του δασκάλου του Μοντεβέρντι όσο και του μεταγενεστέρου του Χέντελ. Το μεγαλύτερο μέρος της παράστασης εκτυλίσσεται στην αίθουσα χορού ενός ξενοδοχείου της δεκαετίας του 1950 όπου η τραγουδίστρια Καλλιστώ (την υποδύεται η υψίφωνος Σάλι Μάθιους, φωτογραφία) διασκεδάζει τους κενταύρους και τις νύμφες της περιοχής. Αν και το έργο δεν διαθέτει άριες με τη συνήθη σημασία του όρου αλλά αποτελείται κυρίως από σχοινοτενή ρετσιτατίβα, η μουσική πλευρά του χαρακτηρίζεται «έξοχη» και άριστα ερμηνευμένη από τον μαέστρο Αϊβορ Μπόλτον.
Ars... Brevis, Αναστασία Ζενάκου, Τo Βήμα, 05/10/2008
No comments:
Post a Comment