Saturday, September 6, 2008

Θα ντυθεί Ιοκάστη τον χειμώνα η Σοφία Φιλιππίδου για ένα γεύμα στο θέατρο «Χορν»

«Το κακό είναι να είσαι εύκολη»


Γράφει ο Γιώργος Δ. Κ. Σαρηγιάννης, ΤΑ ΝΕΑ: Σάββατο 6 Σεπτεμβρίου 2008


Σοφία Φιλιππίδου: «Αγάπησα το θέατρο πάρα πολύ  επειδή η πρώτη του σύμβαση είναι πως στη σκηνή  δεν μιλάνε όλοι μαζί εκτός κι αν πρόκειται για  Χορό. Αυτό είναι το πιο γοητευτικό του στοιχείο για  μένα. Δεν αντέχω όταν οι άνθρωποι, προσπαθώντας  να επικοινωνήσουν, μιλάνε όλοι μαζί, χωρίς να   ακούει κανείς κανέναν»

Η ΣΟΦΙΑ ΦΙΛΙΠΠΙΔΟΥ ΕΠΑΝΕΡΧΕΤΑΙ ΣΤΟ ΣΑΝΙΔΙ ΩΣ ΙΟΚΑΣΤΗ- ΟΧΙ ΤΟΥ ΣΟΦΟΚΛΕΟΥΣ ΑΛΛΑ ΤΟΥ ΑΚΗ ΔΗΜΟΥ...- ΜΕ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ ΤΟΝ ΣΤΑΜΑΤΗ ΦΑΣΟΥΛΗ
Καταπληκτική ηθοποιός. Φοβερή κωμικός- ένας κλόουν. Και όμως τα τελευταία χρόνια η Σοφία Φιλιππίδου κάνει θέατρο ανά διετία. Ίσως γιατί έχει γίνει επιλεκτική. Ίσως γιατί αποφεύγει να παίξει- και το έχει δείξει στους ενδιαφερόμενους- στις σαβούρες που πλασάρονται για κωμωδίες. Ίσως γιατί δεν ξέρει να παίζει το «διπλωματικό παιχνίδι» καλά...

Φέτος όμως της έφεξε. Ένας σύγχρονος Έλληνας συγγραφέας, ο Άκης Δήμου έγραψε μία εξαιρετική κωμωδία- μία κοινωνική σάτιρα με φαρσικά στοιχεία που απογειώνεται στον υπερρεαλισμό. Ένα κείμενο που δεν είναι χυδαίο και φτηνιάρικο. Και που είναι αστείο. Αβίαστα αστείο: «Απόψε τρώμε στης Ιοκάστης». Το έργο ανέβηκε την περασμένη σεζόν από τον Γιάννη Μόσχο στη Θεσσαλονίκη, στην Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης», με την Έφη Σταμούλη στον βασικό ρόλο, και ευτύχησε από κάθε άποψη- θα επαναληφθεί και φέτος. Τύχη αγαθή έφτασε και στην Αθήνα, στα χέρια του αρμοδιότατου περί το θέμα «κωμωδία» Σταμάτη Φασουλή, που το ανεβάζει. Με Ιοκάστη- ουδεμία σχέση με τη συνώνυμη ηρωίδα του «Οιδίποδος τυράννου»...- τη Σοφία Φιλιππίδου. Σε ένα ρόλο φευγάτο, θεότρελο, σπαρταριστό, που λες και γράφτηκε πάνω της.
  • Γιατί αυτή η «περιοδική» απασχόληση με το θέατρο;
«Δεν είμαι μακριά από το θέατρο. Κι ας μην παίζω. Κάνω σεμινάρια, υπάρχουν ερασιτεχνικές ομάδες που δουλεύω μαζί τους και ανεβάζουμε παραστάσεις "χειροποίητες"... Είναι κι αυτός ένας τρόπος διαφυγής. Έτσι έχω διασωθεί...». Γελάει. «Η ερώτηση βέβαια ήταν "γιατί;". Γιατί δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις και γιατί δεν υπάρχουν οι καλές προτάσεις. Δεν έχω επίσης "προσβάσεις". Και δεν ξέρω να τις έχω. Έχω ένα προσωπικό επικοινωνιακό πρόβλημα με τους ανθρώπους που έχουν πόστα στο θέατρο. Όσο για τις προϋποθέσεις δεν θέλω απλώς να περνάμε καλά με την έννοια του κεφιού και του γλεντιού. Θέλω να δημιουργώ μέσα σε ένα περιβάλλον τέχνης. Τώρα υπάρχουν οι προϋποθέσεις αυτές. Ξαναβρήκα τη χαρά μου».
  • Εξαιτίας των επιλογών σας έχετε βγάλει τη φήμη της δύσκολης...
«Δεν είναι και κακό όμως αυτό το "δύσκολη"». Γελάει κάτω από το φουντωτό μαλλί με νόημα- πονηρά.

«Και από ερωτική άποψη, όταν λέμε "αυτή είναι δύσκολη" δεν είναι για κακό... Το "εύκολη" είναι. Το αποδέχομαι λοιπόν το "δύσκολη". Ας πούμε πως είμαι δύσκολη. Δεν είμαι όμως δύσκολη στις μεγάλες και ωραίες και καλές προτάσεις. Τα εύκολα είναι που αποπέμπω».
  • Η τακτική αυτή δεν σας οδηγεί όμως στην απομόνωση;
«Έχω κάνει πάνω από εννιά παραστάσεις με φοιτητές και ερασιτέχνες. Όσο έρχομαι σε επαφή με τα κείμενα και τη θεατρική πράξη, όσο γυρίζω "γύρω από τη φωτιά", δεν παύω να "καίγομαι". Δεν σταμάτησα να δίνω ενέργεια στο χώρο του θεάτρου. Γι΄ αυτό και ποτέ δεν φοβήθηκα ότι θα απομονωθώ από το θέατρο. Μπορεί να απομονωθώ από το μεγάλο κοινό που φτιάχνει τις μεγάλες πρωταγωνίστριες. Ε, δεν πειράζει. Αν δεν μπορώ να γίνω μεγάλη πρωταγωνίστρια ας μείνω μία απλή καλλιτέχνις...». Γελάει.
  • Μπορείτε να βγαίνετε από τον εαυτό σας και να τον βλέπετε κριτικά,να γελάτε μαζί του;
«Αυτό- ιδίωμα, χάρισμα να το πω;- είναι γνωστό: η ανατρεπτική μου διάθεση, ο αυτοσαρκασμός... Που τα έχω και στη σκηνή. Αν δεν έχω μπορέσει επικοινωνιακά να περάσω τίποτα άλλο, αυτό τουλάχιστον το έχω περάσει. Το έχω κλείσει το μάτι... Δεν γίνεται αλλιώς. Δεν γίνεται να κοιτάξω βαθιά μέσα μου και να μην τρομάξω. Και για να μην τρομάξω πρέπει να κάνω αυτές τις μικρές ανατροπές. Είναι μία καλή βαλβίδα αποσυμπίεσης. Ειδεμή θα ήμουν διαρκώς αντιμέτωπη με το φόβο».
Σκεφτήκατε να σκηνοθετήσετε και επαγγελματικά;
«Γιατί όχι. Ξέρω πια να φτιάχνω μία παράσταση όπως και μία καλή σπανακόπιτα (σ.σ.: Και φανουρόπιτα! Τη δοκίμασα και βρήκα τη Φιλιππίδου μαγείρισσα ισάξια με την επί σκηνής Φιλιππίδου). Δεν θέλω όμως να βγω ως ένας άρρωστος που ζητάει θεραπεία μέσω της σκηνοθεσίας. Θέλω να το κάνω με γνώση και αγάπη με κάποιους ανθρώπους που θα με εμπιστευτούν».
info: «Απόψε τρώμε στης Ιοκάστης» του Άκη Δήμου: από τον Οκτώβριο στο θέατρο «Δημήτρης Χορν» (Αμερικής 10, τηλ. 210-3612.500).

No comments: