Tuesday, July 1, 2008

ΣΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΗΣ ΑΒΙΝΙΟΝ


Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αναμένεται να κάνει πρεμιέρα την Παρασκευή το Φεστιβάλ της Αβινιόν, καθώς πρώτη φορά οι διευθυντές του, Βενσάν Μποντριγέ και Ορτάνς Αρσαμπό, δεν έχουν προσκαλέσει έναν αλλά δύο καλλιτέχνες, οι οποίοι επιπλέον «εκπροσωπούν» δύο διαμετρικά αντίθετες απόψεις για το θέατρο. Καλλιτεχνικοί διευθυντές της 62ης θεατρικής συνάντησης θα είναι η γνωστή ηθοποιός Βαλερί Ντρεβίλ και ο ριζοσπαστικός σκηνοθέτης από την Τζεζένα της Ιταλίας Ρομέο Καστελούτσι.
«ERASE»
Η Ντρεβίλ (στην Ελλάδα τη γνωρίσαμε το περασμένο καλοκαίρι στους Δελφούς με το «Υλικό Μήδειας» του Χάινερ Μίλερ σε σκηνοθεσία Ανατόλι Βασίλιεφ) είναι γνωστή για τις δουλειές της με σημαντικούς σκηνοθέτες όπως με τον δάσκαλό της, Αντουάν Βιτέζ, τον Κλοντ Ρεζί, τον Αλέν Φρανσόν. Από την πλευρά του, ο Ρομέο Καστελούτσι και η ομάδα του, Σοτσιετάς Ραφαέλο Σάντσιο, έχουν καθιερωθεί από τη δεκαετία του 1980 για τις αντισυμβατικές τους απόψεις, την πλαστική σύλληψη του σκηνικού χώρου και την άρνησή τους να δουλέψουν με επαγγελματίες ηθοποιούς.
Το πρόγραμμα αρθρώνεται έτσι γύρω από ένα δίπολο. Από τη μια έχουμε τις παραστάσεις που φέρουν τη σφραγίδα της Ντρεβίλ καθησυχάζοντας τις ανησυχίες των ιθυνόντων του υπουργείου Πολιτισμού και υποσχόμενες «καλό θέατρο» (προκειμένου να μην επαναληφθεί το σκάνδαλο του 2006, όταν ο τότε καλλιτεχνικός διευθυντής Γιαν Φαμπρ «βεβήλωνε» το Παλάτι των Παπών). Στην κατηγορία αυτή ανήκει ο «Κλήρος του μεσημεριού» του Πολ Κλοντέλ, που θα ανοίξει στις 4 Ιουλίου το φετινό φεστιβάλ στον εντυπωσιακό χώρο των λατομείων. Η Ντρεβίλ θα παίξει και θα σκηνοθετήσει παρέα με τέσσερις ακόμα ηθοποιούς. Στον αστερισμό της ηθοποιού ανήκουν ακόμα ο Στανισλάς Νορντέ με «Το σύστημα» του Γερμανού Φαλκ Ρίχτερ, ο Τόμας Οστερμάιερ και η βερολινέζικη Σαουμπίνε με τον (γνωστό μας από το Φεστιβάλ Αθηνών) «Αμλετ» και η Κλερ Λαν Νταρκέιγ με τον τσεχοφικό «Γλάρο».
Από την άλλη μεριά, σημαντικός αριθμός παραστάσεων αναμένεται να κινηθεί στα όρια της περφόρμανς, του χορού και των πλαστικών τεχνών θερμαίνοντας το φετινό καλοκαίρι. Πρώτη και καλύτερη, η πολυσυζητημένη τριλογία του ίδιου του Ρομέο Καστελούτσι βασισμένη στη «Θεία Κωμωδία» του Δάντη. Η «Κόλαση» θα κάνει πρεμιέρα στις 5 Ιουλίου στο Παλάτι των Παπών, το «Καθαρτήριο» θα παρουσιαστεί στο αχανές Πάρκο Εκθέσεων της Αβινιόν στις 9 Ιουλίου, ενώ ο «Παράδεισος» θα καταλάβει με τη μορφή εγκατάστασης την εκκλησία των Σελεστέν.
Πέρα από τις αυξημένες προσδοκίες που όπως είναι λογικό έχει δημιουργήσει το φιλόδοξο τρίπτυχο του Ρομέο Καστελούτσι, αίσθηση θα προκαλέσουν, όπως όλα δείχνουν, και φέτος οι Φλαμανδοί. Ο Γκι Κασίερς από την Αμβέρσα επιστρέφει στην Αβινιόν με το δεύτερο και το τρίτο μέρος της «Τριλογίας της εξουσίας».
Ετσι, μετά τον περυσινό «Μεφίστο» που βασιζόταν στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Κλάους Μαν, ο Κασίερς παρουσιάζει στις 5 Ιουλίου το «Wolfskers». Πρόκειται για μια παράσταση εμπνευσμένη από τον ρώσο κινηματογραφιστή Αλεξάντερ Σοκούροφ, που θα επικεντρωθεί σε τρία σύμβολα «της απόλυτης εξουσίας» στον 20ό αιώνα: τον Λένιν, τον Χίτλερ και τον ιάπωνα αυτοκράτορα Χιροχίτο.
Το τρίτο μέρος της τριλογίας του Κασιέρς θα έχει τίτλο « Atropa» και υπότιτλο «Η εκδίκηση της ειρήνης». Η παράσταση, η οποία έχει ως πρωταγωνιστή τη μορφή του Αγαμέμνονα, αντλεί το υλικό της από τραγωδίες του Ευριπίδη και του Αισχύλου καθώς και από ομιλίες του Τζορτζ Μπους και του αμερικανού τέως υπουργού Αμυνας Ντόναλντ Ράμφσφελντ.
Πάντα από την Αμβέρσα, ο Γιαν Φαμπρ επιστρέφει στην Αβινιόν με ένα σόλο ερμηνευμένο από την Ιβάνα Γιόζιτς, ενώ ο ανερχόμενος Μπένγιαμιν Βέρντονκ θα παρουσιάσει στις 18 Ιουλίου στη Σαρτρέζ μια ιδιότυπη εγκατάσταση με θέμα τις εμπειρίες μας στον κυβερνοχώρο.
Το εξάωρο εγχείρημα του επίσης Φλαμανδού Ιβο Βαν Χόβε από το Αμστερνταμ με θέμα τρεις σεξπιρικές τραγωδίες λέγεται ότι θα αποτελέσει μία από τις σημαντικές εμπειρίες του φετινού φεστιβάλ.
Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον περιμένουμε, τέλος, τη συνεργασία του Στεφάν Καεγκί από τη γερμανοελβετική ομάδα Ρίμινι Πρότοκολ με τη Λόλα Αρίας από την Αργεντινή. Θέμα της νέας τους δουλειάς είναι τα παιδιά των αεροδρομίων που μετακινούνται διαρκώς ανά τον κόσμο είτε λόγω επαγγελματικών υποχρεώσεων των γονιών τους είτε ως μετανάστες.
*Περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα του Φεστιβάλ της Αβινιόν στη διεύθυνση www.festival-avignon.com

[Της ΚΑΤΙΑΣ ΑΡΦΑΡΑ, Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία / 7, 29/06/2008]

No comments: