Στον άνθρωπο που άλλαξε την αισθητική μας και καθόρισε τις θεατρικές επιλογές μας, στον σκηνοθέτη Κάρολο Κουν είναι αφιερωμένη η μεγάλη έκθεση που εγκαινιάστηκε χθες το βράδυ στο Μουσείο Μπενάκη της Πειραιώς, με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη γέννησή του. |
Της Γιωτας Συκκα, Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, Παρασκευή, 26 Σεπτεμβρίου 2008
Ηταν ο άνθρωπος που άλλαξε την αισθητική μας, που καθόρισε τις επιλογές μας, που άλλαξε τη γνώση του ελληνικού θεάτρου. Από το 1930 μέχρι το 1987 και μέσα από τον τρόπο που προσέγγιζε τα έργα, μάθαμε συγγραφείς, συνθέτες, σκηνογράφους και φυσικά ηθοποιούς που σήμερα αποτελούν κεφάλαια στους τομείς τους. Ο Κάρολος Κουν και η προσφορά του, οι σταθμοί της ιστορίας του που βέβαια συμβάδιζε με αυτή του Θεάτρου Τέχνης -το δημιούργημα σπίτι του- είναι όλα όσα περιλαμβάνει το αφιέρωμα του Μουσείου Μπενάκη. Αφορμή αποτελούν τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Κουν.
Το ταξίδι στην εποχή των μεγάλων -της οποίας υπήρξε ένας από τους βασικούς πρωταγωνιστές- τα έχει όλα. Μια συγκινητική έκθεση που άνοιξε χθες στην ψηλοτάβανη αίθουσα του δευτέρου ορόφου του Μουσείου, μια σειρά εκδηλώσεων (συναυλίες με μουσικές έργων που γράφτηκαν για παραστάσεις του, προβολές, αφιερώματα, συζητήσεις) αλλά και με μια έκδοση. Χορταστική, 489 σελίδων, περιλαμβάνει όλες τις παραστάσεις αλλά και ένα διεισδυτικό κείμενο του Πλάτωνα Μαυρομούστακου για τον Κ. Κουν και το Θέατρο Τέχνης. Ενα θέατρο που αλλάζει τη γνώση, όπως σημειώνει.
Ογδόντα ζωγραφικές μακέτες
Μέχρι τις 16 Νοεμβρίου, βάλτε στο πρόγραμμά σας μια επίσκεψη στο παράρτημα του Μουσείου Μπενάκη στην Πειραιώς. Αξίζει τον κόπο. Η Λίλη Πεζανού αξιοποίησε με τον καλύτερο τρόπο όσα αντικείμενα διασώζονται από το Τέχνης. Από τα κιβώτια που σχεδίασε ο Τσαρούχης για τους «Πέρσες» και ο Γ. Μόραλης για τον «Οιδίποδα» που ταξίδεψαν στο Λονδίνο τη δεκαετία του ’60, τις μακέτες κοστουμιών με τα χρώματα του Σπύρου Βασιλείου από τη «Βαβυλωνία», το σκηνικό που φιλοτέχνησε ο Γ. Βακαλό στον «Κύκλο με την κιμωλία» το 1957, του Δ. Μυταρά στον «Βόιτσεκ» το 1971. Επίσης αφίσες και εξώφυλλα προγραμμάτων.
Στη μεγάλη αίθουσα τα κοστούμια -τα περισσότερα του Δ. Φωτόπουλου-, δεσπόζει ολόκληρο το σκηνικό του Τσαρούχη για τους «Ορνιθες», ενώ η μουσική του Μάνου Χατζιδάκι από την ίδια παράσταση τοποθετεί τον επισκέπτη στο κλίμα της εποχής.
Ολα αυτά δεν θα μπορούσαν να έχουν γίνει αν δεν υπήρχε η χορηγία της Τράπεζας Κύπρου. Το πολιτιστικό Ιδρυμα άλλωστε έχει παράδοση 24 χρόνια στις πολιτιστικές δράσεις, όπως θύμισε ο Αγγ. Δεληβοριάς.
Η επίσκεψη στην έκθεση είναι απαραίτητο να συνδυαστεί με την έκδοση. Η ανάγνωσή της προσφέρει πολλά. Γιατί είναι αλήθεια πως ο ελληνικός επιστημονικός λόγος δεν έχει ασχοληθεί με τον Κουν ιδιαίτερα, κι ας αποτέλεσε ένα από τα σημαντικότερα κεφάλαια του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού. «Υπήρξε το θέατρο που είχε καταφέρει να συσπειρώσει γύρω του και να συντονίσει σε μια ενιαία αντίληψη όλα τα δημιουργικά πνεύματα της μεταπολεμικής Ελλάδας, διανοούμενους, μεταφραστές, σκηνογράφους, μουσικούς και κυρίως ηθοποιούς, οι οποίοι διαμόρφωσαν ένα μεγάλο μέρος του πρόσφατου νεοελληνικού πολιτισμού».
Είχε χαρακτήρα και ταυτότητα όπως ο δημιουργός του. Μέσα από τις 300 παραστάσεις του, συμμετείχαν 730 ηθοποιοί και 160 συνεργάτες. Μοναδικό φαινόμενο στο ελληνικό θέατρο.
Για τη μαγεία του Κουν μίλησαν χθες όσοι τον γνώρισαν. Συνεργάτες του όπως ο Χρ. Λεοντής, ο Γ. Κουρουπός αλλά και ένας από τους τελευταίους του φίλους, ο Βίκτωρ Μελάς.
Τη Δευτέρα ο Φ. Τσαλαχούρης ετοίμασε το θέαμα Κάρολος Κουν - Γιάννης Χρήστου: ο νέος δρόμος, στις 5 /10 η Ορχήστρα των Χρωμάτων δείχνει τη σχέση με τον Μ. Χατζιδάκι και στις 3/11 ο Χρ. Λεοντής τη δική του σχέση με το Τέχνης. Ευκαιρία να θυμηθούμε τον άνθρωπο που όπως έλεγε «κάνουμε θέατρο για να πλουτίσουμε τους εαυτούς μας».
No comments:
Post a Comment