Monday, September 22, 2008

30 λόγοι για να πάμε θέατρο τον χειμώνα

Γράφει η Έλενα Δ. Χατζηιωάννου, TA NEA, Σάββατο, 20 Σεπτεμβρίου 2008

Ο ΘΕΟΣ ΔΙΟΝΥΣΟΣ ΝΑ ΜΑΣ ΦΥΛΑΕΙ ΜΕ ΤΟΣΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΕΣ ΠΟΥ ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΚΑΤΑ ΠΑΝΩ ΜΑΣ. ΣΤΙΣ 250 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΕΝΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΕΣ, ΑΠΟ ΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΟΙ 45 ΕΙΝΑΙ ΕΠΑΝΑΛΗΨΕΙΣ, ΘΑ ΠΡΟΣΤΕΘΟΥΝ ΚΑΜΙΑ ΕΚΑΤΟΣΤΑΡΙΑ ΑΚΟΜΑ ΩΣ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΣΕΖΟΝ 2008-09, ΠΟΥ ΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΚΑ ΥΠΟΛΟΓΙΖΕΤΑΙ ΝΑ ΞΕΠΕΡΑΣΟΥΝ ΤΙΣ 400!
Εντυπωσιακή κινητικότητα, η οποία ενσωματώνοντας στον ιδιόρρυθμο πληθωρισμό της την ευρηματικότητα, τον επαγγελματισμό, την αναζήτηση, εξελίσσει το ελληνικό θέατρο. Αρτιότερες παραγωγές, πιο ψαγμένες παραστάσεις και συνεργασίες ανεβάζουν τον πήχυ των απαιτήσεών μας. Το ερώτημα είναι αν υπάρχει ανάλογο κοινό που να μπορεί να τροφοδοτήσει τόσες παραστάσεις. Όταν το Εθνικό έκοψε πέρυσι συνολικά 110.000 εισιτήρια, το «2» του Παπαϊωάννου 100.000, το Θέατρο του Νέου Κόσμου 70.000, ο Φασουλής 60.000, ο Βογιατζής 45.000, ενώ πολλά μικρά θεατράκια έπαιζαν τις καμικάζι παραστάσεις τους με πληρότητα 100%, η απάντηση έχει δοθεί. Το θέατρο, καλό, κακό, φτωχό, προωθημένο ή παλιομοδίτικο, ταιριάζει στον Έλληνα. Από την πλούσια σοδειά μπορείς να διαλέξεις και να δεις ό,τι θέλεις. Υπάρχουν όμως κάποια ραντεβού που εκ των προτέρων υπόσχονται ενδιαφέρουσες συναντήσεις, ενώ οι πιθανότητες να έχουμε αουτσάιντερ εστιάζονται κυρίως σε νέες ομάδες από τις οποίες κάποιες ακόμα ψάχνονται ή αναζητούν στέγη. Απέναντί τους οι βεντέτες του θεάματος δεν σημαίνει ότι έχουν λιγότερη αγωνία.
Το νήμα της σεζόν 2008-09 θα κόψει πρώτο το δυναμικό «Θέατρο του Νέου Κόσμου» και πόλος έλξης του νεανικού κοινού με το καινούργιο έργο του νεαρού Βασίλη Μαυρογεωργίου «Μαθήματα βίας», που αποτελεί το δεύτερο μέρος του περσινού «Μόνο την αλήθεια». Καλή αρχή, σε μικρή κλίμακα, ενώ αμέσως μετά ξεκινάει η πολυπρόσωπη «Μήδεια 2» στο μεγαλύτερο αθηναϊκό θέατρο. Για τον Δημήτρη Παπαϊωάννου δεν υπάρχουν σκληροί αντίπαλοι, αφού η προπώληση έχει ήδη εξασφαλίσει ένα γεμάτο «Παλλάς» για τις 20 προγραμματισμένες παραστάσεις.


Τα πρόσωπα που θα συζητηθούν



Ο Νίκος Μαστοράκης θα το σκηνοθετήσει στο Εθνικό (Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας) «Το ξύπνημα της νιότης» του Βέντεκιτ, με ιντριγκαδόρικο θέμα τα πρώτα ερωτικά σκιρτήματα μιας ομάδας εφήβων και τις συγκρούσεις τους με το κατεστημένο και νεανικό θίασο.

Η κίνηση του Στάθη Λιβαθινού να συγκεντρώσει ηθοποιούς από την ομάδα με την οποία δούλεψε στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού επί Κούρκουλου αναμένεται με προσδοκίες. Θα ανεβάσει στο «Μεταξουργείο» της Άννας Βαγενά και του Λουκιανού Κη λαηδόνη το έργο του Ιρλανδού Τζον Μίλινγκτον Σινγκ «Ένας ήρωας- Το καμάρι της Δύσης».

Ο Λευτέρης Βογιατζής ανήκει στα must της κάθε σεζόν, ό,τι κι αν επιλέξει, όποτε κι αν το παρουσιάσει. Φέτος θα σκηνοθετήσει και θα παίξει σ΄ ένα σύγχρονο έργο από το ξένο ρεπερτόριο, που τώρα μεταφράζεται. Ο Κωνσταντίνος Ρήγος επανέρχεται στο Εθνικό φέτος στην Κεντρική Σκηνή Τσίλερ, με ένα δικό του χοροθεατρικό έργο, τον πολυπρόσωπο «Τιτανικό».

Η επανεμφάνιση του Λάκη Λαζόπουλου με δικό του έργο, τον «Βιοπαλαιστή στη στέγη», που θα εγκαινιάσει το Θέατρο Μείζονος Ελληνισμού, στην Πειραιώς, θα κινητοποιήσει ένα ευρύτερο κοινό, που περιμένει να δει την αντανάκλασή του στη σκηνή και τον ίδιο τον σατιρικό καλλιτέχνη.

Η επάνοδος του Γρηγόρη Βαλτινού στο θέατρο «Βρετάννια», όπου θα σκηνοθετήσει και θα παίξει στην κωμωδία του Νόελ Κάουαρντ «Μη γελάτε, είναι σοβαρό» και η επαναφορά στη σκηνή του «Θεάτρου Αθηνών» του φημισμένου «Closer» του Πάτρικ Μάρμπερ με τίτλο «Πιο κοντά» από τον Γιώργο Κιμούλη προβλέπεται να προσφέρουν την κομψότητα των έργων και τη λάμψη της κομψότητας των πρωταγωνιστών τους.

Η Ρένη Πιττακή θα δώσει «Έξι μαθήματα χορού σε έξι εβδομάδες» που θα σκηνοθετήσει ο Πέτρος Ζούλιας στο «Ιλίσια- Βολανάκης».

Ο Σταμάτης Κραουνάκης ανεβάζει στην «Αθηναΐδα» τη μουσική σατιρική παράσταση «Αll that...μπαζ- η τελευταία νύχτα». Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος επεκτείνει τη θεατρική πολιτική του «Θεάτρου του Νέου Κόσμου» πολλαπλασιάζοντας τις παραγωγές (12 συνολικά), τις συμπαραγωγές με άλλα θέατρα και τη δημιουργία ενός φεστιβάλ που το ονόμασε «Άνοιξη του Devised Τheatre» με θεατρικές παραστάσεις μικρού μήκους. Παράλληλα σκηνοθετεί το άπαιχτο έως τώρα «Σφαγείο» του Ισραηλινού συγγραφέα Ι. Χατσόρ.

Το στοίχημα του Εθνικού Θεάτρου με τις 16 παραγωγές, την επαναλειτουργία του ιστορικού κτιρίου Τσίλερ και τη συγκέντρωση πολλών καλών σκηνοθετών και ηθοποιών από τις νεώτερες γενιές είναι και ενδιαφέρον και κρίσιμο. Την Κεντρική Σκηνή θα εγκαινιάσει η πολυπρόσωπη και θεαματική παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά με το έργο του Χόρβατ «Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης» , που παίχτηκε στο Φεστιβάλ Αθηνών. Αναζητώντας το νέο του προφίλ το πρώτο κρατικό θέατρο της χώρας τολμά την πιο ρηξικέλευθη ζύμωση νέων σκηνοθετών- ηθοποιών πάνω στο ανέβασμα ενός από τα πιο δύσκολα κλασικά έργα. Είναι ο «Φάουστ» του Γκαίτε, που διασκευάζουν πάνω στη μετάφραση του Πέτρου Μάρκαρη και σκηνοθετούν οι φερέλπιδες νέοι σκηνοθέτες και ηθοποιοί Γιώργος Γάλλος, Βασίλης Μαυρογεωργίου, Αργύρης Ξάφης, Ομάδα Μπλιτζ (Γιώργος Βαλαής, Αγγελική Παπούλια, Χρήστος Πασσαλής) και Ηρώ Χιώτη. Παίζουν οι σκηνοθέτες καθώς και οι Δέσποινα Κούρτη, Χρήστος Λούλης, Πάρις Λύκος, Γιάννος Περλέγκας, Εύη Σαουλίδου. Στη Νέα Σκηνή- «Νίκος Κούρκουλος», στο ανακαινισμένο κτίριο της οδού Αγίου Κωνσταντίνου.

Συναντήσεις αστέρων

Στην αναγέννηση του εγχώριου μιούζικαλ η συνάντηση του Σταμάτη Φασουλή και του Γιάννη Μπέζου διεκδικεί με αξιώσεις την προσοχή μας, με το ανέβασμα του διάσημου «La cage aux falles» των Τζορτζ Χερ και Τζιμ Μπάρι. Την πολυπρόσωπη παράσταση θα σκηνοθετήσει ο Φασουλής στο «Παλλάς» τον Φεβρουάριο του 2009. Η πρώτη συνεργασία του Γιάννη Φέρτη με την Μπέτυ Αρβανίτη στο «Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας με την «Επιστροφή της γηραιάς κυρίας» του Ντίρενμαντ σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθηνού αναμένεται με ενδιαφέρον. Η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και ο Άκης Σακελαρίου θα ανταγωνιστούν για την κυριαρχία της σαιξπηρικής «Στρίγκλας» στη σκηνή Κοτοπούλη- Ρεξ. Σκηνοθετεί ο Κωνσταντίνος Αρβανιτάκης.

Η Αμαλία Μουτούση και ο Νίκος Κουρής ξανασυναντιούνται στον ποιητικό «Κλήρο του μεσημεριού». Το αυτοβιογραφικό δράμα του Πολ Κλοντέλ θα σκηνοθετήσει ένας από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες στο παγκόσμιο θέατρο, ο Γιόσι Βίλερ. Στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού. Η Ράνια Οικονομίδου και η Λυδία Φωτοπούλου θα συνεργαστούν με τον Αντώνη Αντύπα για το ανέβασμα της «Ανάσας ζωής» του Ντέιβιντ Χέαρ στο «Απλό θέατρο».


Ο «Τζον Γαβριήλ Μπόργκμαν» του Ίψεν επαναλαμβάνεται για δεύτερη χρονιά στο «Άλμα» από τον Γιώργο Μιχαλακόπουλο, την Κατερίνα Μαραγκού και τον Γιώργο Μοσχίδη. Το μιούζικαλ «Δυο τρελοί- τρελοί παραγωγοί», με τους Χαϊκάλη, Λουδάρο, Βούρο στο «Αλίκη». «Το φιόρο του Λεβάντε» με τον Σπύρο Παπαδόπουλο, στο «Άνεσις». Το «Σεσουάρ για δολοφόνους» για δέκατη χρονιά στην «Αποθήκη». «Το γάλα» με την Άννα Βαγενά στο «Βασιλάκου». Ο «Μπακαλόγατος» από τον Πέτρο Φιλιππίδη στο «Μουσούρη». Οι «Ήρωες» της Ελένης Γκασούκα στο «Μικρό Παλλάς». Το «Παρακαλώ ας μείνει μεταξύ μας» με την Κάτια Δανδουλάκη και τον Γιώργο Μαρίνο στο «Δανδουλάκη». «Η μέθοδος Γκρόνχολμ» στο «Θέατρο Τέχνης». Η «Πουπέ» με την Άννα Κοκκίνου στη «Σφενδόνη». Η «Κατερίνα Ισμαήλοβα» με τη Μαρία Κεχαγιόγλου, το «Χωρίς μουσική» με τον Κώστα Γάκη, «Ένας στους δέκα» και «Τέσσερις εικόνες αγάπης» από την ομάδα μουσικού θεάτρου Οpera στο «Θέατρο του Νέου Κόσμου». Το «Ταξίδι μιας μεγάλης μέρας μέσα στη νύχτα» με τους Καταλειφό, Οικονομίδου, Κούρκουλο στο «Απλό θέατρο». «Η προδοσία» με τη Μαρία Σολωμού στο «Τόπος Αλλού». «Στάχτες» με τους Θανάση Παπαγεωργίου, Γιάννη Ροζάκη και «Σωτηρία με λένε» με τη Λήδα Πρωτοψάλτη στη «Στοά» κ.ά.

Φέτος, που το κλείσιμο του «Αμόρε» δημιουργεί μια μαύρη τρύπα στο θεατρικό τοπίο, η συμπαγής παρουσία των θεάτρων ρεπερτορίου («Εθνικό», «Απλό», «Στοά», «Χώρα», «Τόπος Αλλού», «Πορεία», «Θέατρο Νέου Κόσμου», «Πράξη», «ΑμφιΘέατρο») οι φιλόδοξοι, καθιερωμένοι και νέοι θίασοι και ομάδες υπόσχονται να καλύψουν με τις πολλές και- ευχόμαστε- ελκυστικές παραστάσεις του, οι οποίες δεν έχουν συμπεριληφθεί στο ρεπορτάζ. Οι ιδέες, η τύχη, η αισθητική, η μόδα, λίγο παρασκήνιο, λίγη διαφήμιση και κυρίως η φήμη που πάει από στόμα σε στόμα θα δείξουν ποιες θα επικρατήσουν. Το κοινό από τη μεριά του θα δώσει το φιλί της ζωής ή τη χαριστική βολή. Αλλά αυτό μέλλει να φανεί.



Πλούσια η εγχώρια παραγωγή, τροφοδοτεί και φέτος τις αθηναϊκές σκηνές. Και πρώτη τη «Στοά», όπου ο επιμένων ελληνικά Θανάσης Παπαγεωργίου θα ανεβάσει το καινούργιο έργο του Αντώνη Νικολή «Λισαβώνα» με τη Λήδα Πρωτοψάλτη και τον ίδιο. Το τελευταίο έργο του Άκη Δήμου «Απόψε τρώμε στης Ιοκάστης», μια «κουνημένη» κωμωδία, που πρωτοπαρουσιάστηκε στη Θεσσαλονίκη, φέτος ανεβαίνει στο «Χορν», σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή, με αδιαφιλονίκητη οικοδέσποινα τη Σοφία Φιλιππίδου. Το σουρεαλιστικό πνεύμα του Αρκά διαπνέει και το πρώτο του θεατρικό «Εχθροί εξ αίματος» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο «Θέατρο του Νέου Κόσμου». Η εμπορική αξία του συγγραφικού δίδυμου Ρέππα- Παπαθανασίου μετακινείται στο «Λαμπέτη», όπου θα ανεβάσουν την καινούργια τους κωμωδία «Συμπέθεροι από τα Τίρανα», με την Ελισάβετ Κωνσταντινίδου και τον Παύλο Κοντογιαννίδη. Με ενδιαφέρον αναμένεται το καινούργιο έργο του Γιάννη Μαυριτσάκη «Βόλφγκανγκ» που σκηνοθετεί η Κατερίνα Ευαγγελάτου, της Λένας Κιτσοπούλου «Μαιρούλα» και το ατιτλοφόρητο ακόμα του Ακύλα Καραζήση, σε δική τους σκηνοθεσία στο Εθνικό Θέατρο.



Στο «Πορεία» ο Δημήτρης Τάρλοου προσκαλεί και πάλι τη Ρενάτε Τζετ για να ανεβάσει τις «Βάκχες» του Ευριπίδη. Το «Κοκτέιλ πάρτι» του νομπελίστα Τ. Σ. Έλιοτ θα σκηνοθετήσει στο «Προσκήνιο» η Βαρβάρα Μαυρομάτη με τους Λάζαρο Γεωργακόπουλο, Άρη Λεμπεσόπουλο, Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου και Άννα Φόνσου. Στο «Πόρτα» ο Γιώργος Κοτανίδης ανοίγεται στις μεγάλες παραγωγές. Σκηνοθετεί και παίζει στο τελευταίο έργο του Τομ Στόπαρντ «Rock΄ n΄ roll», ενώ ο Νίκος Καμτσής στο «Τόπος Αλλού» σκηνοθετεί τον «Ζορζ Νταντέν» του Μολιέρου, με τον Δημήτρη Οικονόμου και τη Ναταλία Στυλιανού.


No comments: