66 αντικείμενα από τις συλλογές του Μουσείου Μπενάκη στο επίκεντρο της
έκθεσης "Λατρεία και Προσκυνήματα", που πλαισιώνεται από παραστάσεις
όπως η "Λυσιστράτη" του Αριστοφάνη και η "Ανθρώπινη φωνή"
Εικόνα με τον Αγιο Γεώργιο καβαλάρη από το Μακεδονικό εργαστήριο, δεύτερο μισό του 16ου αιώνα
Η θρησκευτική ζωγραφική και τα λειτουργικά σκεύη ανάμεσα σε Ανατολή και
Δύση, οι τοπικές λατρείες και τα προσκυνήματα των Ελλήνων, από τον 15ο
έως τον 19ο αιώνα, αποτελούν τους άξονες της έκθεσης "Λατρεία και
Προσκυνήματα μετά την Αλωση μέσα από τις συλλογές του Μουσείου Μπενάκη",
που θα παρουσιαστεί από το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών
(Ε.Π.Κε.Δ.) στους Δελφούς.
Η έκθεση διαρκεί από τις 28 Ιουνίου
έως 28 Ιουλίου, στην Αίθουσα Εκθέσεων Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου
Δελφών. "Μετά την Αλωση της Κωνσταντινούπολης και την οριστική κατάλυση
του βυζαντινού κράτους, η εκκλησιαστική τέχνη ακολούθησε στον
κατακερματισμένο ελληνικό χώρο διαδρομές ανάλογες με τις ιστορικές τύχες
της κάθε περιοχής", εξηγεί η Αναστασία Δρανδάκη, επιμελήτρια της
Βυζαντινής Συλλογής του Μουσείου Μπενάκη και επιμελήτρια της
συγκεκριμένης έκθεσης.
Το ορθόδοξο Οικουμενικό Πατριαρχείο της
Κωνσταντινούπολης παρέμεινε ο συνδετικός κρίκος και το σημείο αναφοράς
για όλους τους ορθοδόξους.
"Η θρησκευτική τέχνη διατήρησε τα
βασικά χαρακτηριστικά της παλαιολόγειας παράδοσης, αλλά σε πολλά σύνολα
διακρίνονται, άλλοτε δειλά κι άλλοτε με μεγαλύτερη σαφήνεια, στοιχεία
ανανέωσης που προέρχονται από τις επαφές τόσο με τη Δύση όσο και με την
οθωμανική διακοσμητική", σύμφωνα με την ίδια. "Στις βενετοκρατούμενες
περιοχές, όπως η Κρήτη, η θρησκευτική τέχνη ακολούθησε διαφορετική
πορεία.
Την «Ανθρώπινη φωνή» του Ζαν Κοκτό σκηνοθετεί ο Γιάννης Ιορδανίδης
Εκεί η διαρκής επικοινωνία με τη Δυτική Ευρώπη, η γεωγραφική θέση του
νησιού στο κέντρο των θαλάσσιων δρόμων της Ανατολικής Μεσογείου και ο
δυναμισμός των αστικών του κέντρων διαμόρφωσαν τις συνθήκες για την
ανάπτυξη μιας διττής καλλιτεχνικής έκφρασης που απευθυνόταν σε διεθνή
και δογματικά μεικτή πελατεία".
Στοιχεία, όπως τα παραπάνω,
παρουσιάζονται μέσα από τα 66 εκθέματα της έκθεσης που προέρχονται από
τις συλλογές του Μουσείου Μπενάκη.
Ο Θύμιος Καρακατσάνης παρουσιάζει τη «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη
Στο πρόγραμμα των θερινών εκδηλώσεων του Ε.Π.Κε.Δ. περιλαμβάνονται,
επίσης, η θεατρική παράσταση "Ανθρώπινη φωνή" του Ζαν Κοκτό, μια σύνθεση
των μονόπρακτων "Η ανθρώπινη φωνή", "Η ψεύτρα", "Το πανηγύρι" και άλλα,
σε σκηνοθεσία Γιάννη Ιορδανίδη, με την Κερασία Σαμαρά, με συνοδεία
πιάνου και τη συμμετοχή ακόμη ενός ηθοποιού (από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ρούμελης).
Και η "Λυσιστράτη" του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Θύμιου Καρακατσάνη και
με τον ίδιο στον επώνυμο ρόλο. Συμπρωταγωνιστούν οι: Βασίλης Τσιβιλίκας,
Γιώργος Κωνσταντίνου, Γιώργος Παρτσαλάκης, Βάσια Τριφύλλη, Κώστας
Βουτσάς.
ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Σεμινάρια με θέμα την επιμόρφωση καθηγητών Μέσης Εκπαίδευσης των χωρών
της Ευρώπης στα Αρχαία Ελληνικά πραγματοποιούνται τους Δελφούς. Το
φετινό πρόγραμμα απευθύνεται σε καθηγητές-φιλολόγους της Μέσης
Εκπαίδευσης Γυμνασίων και Λυκείων της Πορτογαλίας και της Βραζιλίας,
καθώς επίσης και σε μεταπτυχιακούς φοιτητές. Επιμορφωτές θα είναι
πανεπιστημιακοί καθηγητές κλασικών σπουδών από ελληνικά πανεπιστήμια,
καθώς και από πανεπιστήμια της Πορτογαλίας και της Βραζιλίας. Τη 17η
περίοδο του προγράμματος των σεμιναρίων θα παρακολουθήσουν 60 καθηγητές
φιλόλογοι Μέσης Εκπαίδευσης από τη Βραζιλία και την Πορτογαλία. Θα
διδάξουν 26 πανεπιστημιακοί καθηγητές από την Ελλάδα (πανεπιστήμια
Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Θράκης, Πελοποννήσου και Κρήτης) και τη Βραζιλία
(πανεπιστήμια Σάο Πάολο, Ρίο ντε Τζανέιρο και Μπέλο Οριζόντε).
- ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ
Η βυζαντινή μουσική παράδοση, όπως αυτή διατηρήθηκε μέχρι σήμερα μέσω
της προφορικής και γραπτής παράδοσης, παρουσιάζεται σε δύο συναυλίες στο
πλαίσιο του συμποσίου "Το Βυζάντιο στην ιστορική συνέχεια", από τον
Βυζαντινό Χορό "Ηδύμελον" (8/7) και την "Ελληνική Βυζαντινή Χορωδία"
(10/7).
ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ, ΕΘΝΟΣ, 3/6/2011
No comments:
Post a Comment