Monday, May 30, 2011

Πιερ Καρντέν: Το θέατρο ήταν πάντα το πάθος μου

Ο αειθαλής σχεδιαστής Πιερ Καρντέν υπογράφει μια παράσταση στη Λυρική 
  • Της Σαντυς Tσαντακη, Η Καθημερινή, 29/5/2011
Την προηγούμενη φορά που περιμέναμε τον Πιερ Καρντέν, δεν είχε έρθει λόγω ασθένειας. Αυτή τη φορά όμως ήρθε απευθείας από την Κίνα, ήταν λαλίστατος, αν και μάλλον κουρασμένος, επαγγελματίας επικοινωνιολόγος. Συναντηθήκαμε τη Δευτέρα το πρωί στο Γαλλικό Ινστιτούτο, εμφανίστηκε 10 λεπτά νωρίτερα από τους δημοσιογράφους και τους φωτογράφους. Με λευκό παντελόνι, μπλε σακάκι, γραβάτα και το παραδοσιακό μαντιλάκι στο πέτο, έδωσε μαθήματα κομψότητας, στυλ και ευγένειας. Ηρθε για να στηρίξει με την παρουσία του ένα καλό σκοπό, να παρουσιάσει μια θεατρικοχορευτική παράσταση με την υπογραφή του («Casanova, έρωτες και ίντριγκες στη Βενετία»), στην Εθνική Λυρική Σκηνή και να φύγει το επόμενο πρωί... «Ο κόσμος είναι πολύ μικρός για μένα», θα πει.

Ο πρώτος Γάλλος σχεδιαστής που ταξίδεψε την υψηλή ραπτική στην Ιαπωνία στη δεκαετία του ’50, ο πρώτος που λάνσαρε το πρετ-α-πορτέ στη δεκαετία του ’60. Πριν από λίγες ημέρες, πήγε στην Κίνα για να παρουσιάσει ένα ντεφιλέ και να συναντήσει υποψήφιους αγοραστές για τη φίρμα του, την οποία, όπως δήλωσε στην Wall Street Journal, πουλάει για 1 δισ. ευρώ, αρκεί να διατηρήσει την καλλιτεχνική επίβλεψη. «Αν θέλεις να είσαι σπουδαίος σχεδιαστής, δεν αρκούν τα όμορφα φορέματα», λέει. «Πρέπει να προκαλείς το κοινό σου».


Στη χώρα μας ήρθε, πάντως, για να βοηθήσει τα παιδιά μιας ξεχασμένης ηπείρου, όπως είπε η Μέρω Κεσεσίογλου, γενική πρόξενος της Ακτής Ελεφαντοστού και πρόεδρος της «Ελληνικής Δράσης Αφρικής», να συμβάλει στη μάχη ενάντια στο AIDS, τη φτώχεια και τον αναλφαβητισμό.

Τι είπε χωρίς να βάλει τελεία ο Πιερ Καρντέν, ένας στους πέντε διασημότερους Γάλλους διεθνώς από τη δεκαετία του ’60 μέχρι σήμερα; «Είμαι σχεδιαστής και άνθρωπος του θεάτρου. Εκείνο που με ενδιαφέρει είναι να περάσω μηνύματα για την ποιότητα των ανθρώπινων σχέσεων. Aντί για ένα ντεφιλέ, προτίμησα να δείξω με πιο δημιουργικό και παραστατικό τρόπο αυτό που ήθελα να πω».
Για τη σχέση του με την Ελλάδα είπε: «Οταν έφυγα για πρώτη φορά από τη Γαλλία, η Ελλάδα ήταν ο πρώτος μου προορισμός. Εχω ιδιαίτερες σχέσεις με αρκετούς ανθρώπους εδώ». Κάθε τόσο στην κουβέντα, μιλάει ως εκπρόσωπος του θεάτρου, της τέχνης, της διπλωματίας. 

Και η μόδα; «Η μόδα για μένα ήταν πάντα το βασικό στοιχείο της επιτυχίας. Τι θα κάναμε αν δεν είχαμε παπούτσια, μαγαζιά, σχεδιαστές, κομμωτές; Ανέκαθεν με ενδιέφερε η κοινωνική διάσταση της μόδας. Η φιλοσοφία και η ψυχολογία που κρύβεται πίσω απ’ ό, τι φοράμε. Για μένα η μόδα είναι τα πάντα», λέει σήμερα ο Πιερ Καρντέν. «Μπορείς να καταλάβεις αν κάποιος είναι διανοούμενος ή όχι, αν είναι φτωχός, εργάτης, καλλιτέχνης, ζωγράφος, από τον ενδυματολογικό του κώδικα. Η μόδα είναι εργαλείο και ανάγκη μαζί. Ποια είναι η εθνικότητά σας; Αρκεί να δω τι φοράτε, για να το καταλάβω».
  • Χίλια προϊόντα 
Θέτει τα ερωτήματα και απαντάει. «Επαναλαμβάνομαι γιατί ταξιδεύω πολύ. Και ίσως να λέω ξανά και ξανά τα ίδια πράγματα», είπε. Η αρχιτεκτονική των ρούχων είναι το δυνατό του σημείο. Σκεφτείτε έναν άνθρωπο που στα 88 του χρόνια δεν σταματάει να παράγει έργο για το Μουσείο του Μέλλοντος. Εχουν περάσει 61 ακριβώς χρόνια από τη μέρα που άνοιξε την πρώτη του μπουτίκ στο Παρίσι. Τότε λίγοι καταλάβαιναν τα φουτουριστικά σχέδιά του, «ο κόσμος πίστευε ότι ήμουν τρελός και δεν ήθελαν να φορούν τα ρούχα μου».

Σήμερα πουλάει από μπουκάλια νερό και Tι-σερτ μέχρι τηγάνια, πουκάμισα, έπιπλα, όλα με την υπογραφή του. «Εχω το πιο σημαντικό όνομα στον κόσμο», έχει πει. Το πιστεύει. Και σκέφτεται να το εξαργυρώσει. «Χίλια προϊόντα, εκατό χώρες, κάντε τον υπολογισμό. Υπολογίζω 10 εκατομμύρια το προϊόν σε κάθε χώρα. Δεν είναι τίποτα...». Αλλωστε έχει δηλώσει ότι θα συνεχίσει να δημιουργεί μέχρι τέλους.

Και να προγραμματίζει. «Στο θέατρο έχω συνεργαστεί με μεγάλους δημιουργούς, ανάμεσα τους και ο Ζαν Κοκτό. Το “Casanova” δεν είναι ούτε το πρώτο ούτε το τελευταίο έργο που παρουσιάζω. Εδώ και 40 χρόνια ασχολούμαι με την τέχνη. Η επόμενη παραγωγή που έχω αναλάβει είναι η μεταφορά του έργου “Τριστάνος και Ιζόλδη”. Τον Ιούνιο θα πάω τον “Casanova” στο Κρεμλίνο. Μέχρι σήμερα έχω ανεβάσει 400 παραγωγές στη Γαλλία και 100 εκτός συνόρων. Το θέατρο είναι το πάθος μου. Πάντα ήθελα να γίνω ηθοποιός και χορευτής...».
  • «Είμαι ένας άνθρωπος της περιπέτειας...» 
Ο Πιερ Καρντέν, τινέιτζερ ακόμη, στη διάρκεια του πολέμου, εργάστηκε στον Ερυθρό Σταυρό σαν λογιστής. Στα 23 του άρχισε να δουλεύει στον Κριστιάν Ντιόρ. «Αυτό μου επέτρεψε να πετύχω μόνος μου, να μάθω να διαχειρίζομαι ό, τι έχω και φτιάχνω. Είμαι κάτοχος της επωνυμίας μου, δημιουργός και σχεδιαστής, Πρεσβευτής Καλής Θελήσεως, μεταφέρω μηνύματα στην Κίνα, τη Βραζιλία, τη Ρωσία, τη Χιλή, την Αφρική, την Ευρώπη, την Ασία... Είμαι άνθρωπος της περιπέτειας».

Μιλάει ένας σχεδιαστής που ονειρευόταν πάντα το αύριο, σχεδίαζε ρούχα για τους ανθρώπους του μέλλοντος. Και τώρα; Πώς αντιμετωπίζει ο Πιερ Καρντέν το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον; «Εζησα σε μια εποχή που ο άνθρωπος πήγε για πρώτη φορά στη Σελήνη και σε λίγες ημέρες θα παρουσιάσω μια συλλογή, για την οποία εμπνεύστηκα και πάλι από το Διάστημα. Πιστεύω ότι η αποστολή μου ήταν πάντα να είμαι πρωτοποριακός δημιουργός. Εφτιαξα την πρώτη διαστημική στολή που περπάτησε στον δρόμο. Θα συνεχίσω να είμαι πρωτοπόρος. Η αποστολή μου είναι μεγάλη. Μπορώ να ταξιδεύω κάθε μέρα. Η γη, για μένα, είναι μικρή. Θέλω να πάω σε κάθε γωνιά του κόσμου, ο κόσμος είναι πολύ μικρός στα μάτια μου. Θα μπορούσα να κάνω 40 φορές τον γύρο του κόσμου... Παραδέχομαι ότι είναι πολύ δύσκολο για τον ίδιο άνθρωπο να είναι γλύπτης, καλλιτέχνης και συγγραφέας. Εγώ θα ήθελα απλώς να είμαι ο Πιερ Καρντέν».

No comments: