Με την "Καβαλερία Ρουστικάνα" του Μασκάνι και την όπερα του Λεονκαβάλο,
για πρώτη φορά σε ενιαία παράσταση, ανοίγει την αυλαία του Φεστιβάλ
Αθηνών η Εθνική Λυρική Σκηνή
Οι δύο (μονόπρακτες) εμβληματικές όπερες του ιταλικού βερισμού παρουσιάζονται για πρώτη φορά μαζί, σε ενιαία παράσταση, στις 1, 3, 4, 5 Ιουνίου, στο Ηρώδειο, σε σκηνοθεσία του Γκρέιαμ Βικ, ενός από τους κορυφαίους σκηνοθέτες όπερας παγκοσμίως, γνωστού μας από τη δουλειά του στον "Ταγχόιζερ", την "Μποέμ" κ.ά.
Στο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα της δουλειάς ποντάρει ο καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ, Μύρωνας Μιχαηλίδης, αφού, όπως τόνισε, δεν αντιμετωπίζει την παραγωγή με τουριστικό τόπο, αλλά θέλει να δώσει και το ιδιαίτερο καλλιτεχνικό της στίγμα. "Αυτός είναι ο καλύτερος τρόπος για να ενισχυθεί η ΕΛΣ", όπως είπε, αποδεικνύοντας το καλλιτεχνικό της εκτόπισμα στο πλατύ κοινό που την ακολουθεί και την παρακολουθεί.
Μελωδίες γεμάτες ένταση, εκφραστικές αρμονίες και ατμοσφαιρική ενορχήστρωση χρωματίζουν τη σφιχτοδεμένη πλοκή, καθώς παρουσιάζονται μπροστά μας τα συναισθήματα των χαρακτήρων με τον πιο ωμό τρόπο. "Δεν πρόκειται για ρεαλιστικές όπερες. Πραγματεύονται θέματα που έχουν να κάνουν με την ανθρώπινη ψυχή" σημειώνει ο σκηνοθέτης.
Η "Αγροτική Ιπποσύνη" είναι η πρώτη ολοκληρωμένη όπερα του Πιέτρο Μασκάνι. Στην πρεμιέρα (Ρώμη, 1890) ο Μασκάνι γνώρισε την αποθέωση, δεν κατάφερε όμως ποτέ να επαναλάβει την τεράστια επιτυχία της. Η υπόθεση εκτυλίσσεται το Πάσχα στην αγροτική Σικελία.
Οι "Παλιάτσοι" είναι το πρώτο σημαντικό έργο του Ρουτζέρο Λεονκαβάλο, όπου επιχείρησε να αναπαραγάγει τη ρεαλιστική ατμόσφαιρα της "Αγροτικής Ιπποσύνης".
Πράγματι, η τεχνική και η αισθητική του βερισμού φτάνουν στο αποκορύφωμά τους με την τραγική ιστορία του επικεφαλής ενός περιπλανώμενου θιάσου της κομέντια ντελ άρτε.
Η λιτή σκηνογραφία, με το χώμα και τα ελαιόδεντρα, αντιπροσωπεύει τη Μεγάλη Ελλάδα. "Τα έργα αποτελούν μανιφέστα του βερισμού, αλλά ασχολούνται με τη λαϊκή, ανθρώπινη ψυχή. Η ''Καβαλερία'' είναι μια ραψωδία, ένα ποίημα για τη γη, ένας ρομαντικά δοσμένος ύμνος στις αγροτικές αξίες. Οι ''Παλιάτσοι'' αποτελούν ένα αυθεντικό μουσικό θέατρο που εκτυλίσσεται στα παρασκήνια. Το ένα έχει να κάνει με χωρικούς, το άλλο με ηθοποιούς" εξηγεί ο Γκρέιαμ Βικ, ο οποίος θα επιχειρήσει να δείξει επί σκηνής τη "σχιζοφρενική" τους διαφορά.
Πρόκληση για τον ίδιο είναι να καταφέρει να ισορροπήσει την ουσία με το θέαμα, αφού "υπάρχει η ανάγκη για ένα θέαμα μεγάλης κλίμακας". Αλλά και να ξεπεράσει τον "φασισμό" του Ηρωδείου ως χώρου, αν και "μου αρέσει να δουλεύω σε δύσκολες συνθήκες και ανοιχτούς χώρους". Στο Ηρώδειο η μεγαλύτερη πρόκληση είναι το πώς θα μπορέσει να το "δαμάσει".
"ΠΡΩΤΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ"
Σκηνικά και ενδυματολογικά την παραγωγή εμπλουτίζει ο Γιώργος Σουγλίδης, ενώ τους φωτισμούς έχει αναλάβει ο Τζουζέπε ντι Ιόριο. Τους εκλεκτούς και καταξιωμένους σολίστ από την Ελλάδα και το εξωτερικό πλαισιώνουν η Παιδική Χορωδία "Rosarte" με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της Ε.Λ.Σ., υπό την έμπειρη μπαγκέτα του αρχιμουσικού της Λουκά Καρυτινού (ανέβασμα "πρώτης γραμμής" το χαρακτηρίζει ο τελευταίος). Τραγουδούν, στην "Καβαλερία Ρουστικάνα", οι: Χαρίκλεια Μαυροπούλου, Ειρήνη Καράγιαννη/Γεωργία Ηλιοπούλου, Ρούντι Παρκ/Βαγγέλης Χατζησίμος, Δημήτρης Πλατανιάς/Κάρλος Αλμαγκέρ, Μαρία Βλαχοπούλου. Στους "Παλιάτσους" οι: Στιούαρτ Νιλ, Ελενα Κελεσίδη, Δημήτρης Πλατανιάς/Κάρλος Αλμαγκέρ, Αντώνης Κορωναίος/Νίκος Στεφάνου, Διονύσης Σούρμπης.
ΣΑΝΤΟΥΤΣΑ
Για την μεσόφωνο Χαρίκλεια Μαυροπούλου, που υποδύεται τη Σαντούτσα στην "Καβαλερία", είναι η τρίτη φορά που εμφανίζεται στην Ελλάδα και η δεύτερη στο Ηρώδειο (Αΐντα). Για τον Αμερικανό τενόρο Στούαρτ Νιλ, τον Κάνιο των "Παλιάτσων", είναι η τέταρτη εμφάνιση στην Ελλάδα. "Σε κάθε μου καινούργια εμφάνιση εδώ, η θέρμη και η αγάπη της φιλοξενίας αυξάνουν".
ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ
No comments:
Post a Comment