Friday, July 1, 2011

Ηρακλής και Μήδεια εναντίον Χόλιγουντ...

  • ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΠΙΔΑΥΡΟ 
  • Εξι παραγωγές παρουσιάζονται στο αργολικό θέατρο, αύριο η πρεμιέρα με Αριστοφάνη. Αγωνία για το αν θα δοθούν οι παραστάσεις των κρατικών σκηνών Ο Πέτρος Φιλιππίδης στην «Ειρήνη»
Ο Πέτρος Φιλιππίδης στην «Ειρήνη»

"Αέρα" Χόλιγουντ και ελληνική "λιτότητα" συνδυάζουν τα Επιδαύρια 2011. Θα μας έλθει ο Κέβιν Σπέισι ως σαιξπηρικός "Ριχάρδος Γ'" σε σκηνοθεσία Σαμ Μέντες (των Οσκαρ και οι δύο), ενώ λιγότερες κατά μία θα είναι οι παραγωγές στο αργολικό θέατρο στο πλαίσιο των "περικοπών" και της γενικότερης κρίσης που βιώνει η χώρα: θα παρουσιαστούν έξι παραγωγές συγκριτικά με τα τελευταία χρόνια που είχαν καθιερωθεί οι επτά. Οπερ σημαίνει ότι η πρεμιέρα θα δοθεί αύριο και η αυλαία θα πέσει στις 6 Αυγούστου, καλώς εχόντων των πραγμάτων.

Γιατί υπάρχει η αγωνία: τι θα γίνει με τα κρατικά θέατρα; Θα δοθούν οι παραστάσεις τους ή όχι; Μέχρι τη στιγμή που γράφονταν αυτές οι γραμμές, δεν είχε δοθεί ικανοποιητική απάντηση από τα υπουργεία Πολιτισμού και Οικονομικών στα αιτήματα των σωματείων των εργαζομένων στις δύο σκηνές (τα Κρατικά Θέατρα να μην ενταχθούν στο καθεστώς των ΔΕΚΟ και να εφαρμοστούν οι όροι των συλλογικών συμβάσεων). Σήμερα σε συνεδρίασή του το σωματείο των εργαζομένων στο ΚΘΒΕ αναμένεται να αποφασίσει τι στάση θα κρατήσει, ενώ στο Εθνικό Θέατρο, όπου οι στάσεις εργασίας έχουν αρχίσει και στις εντός αττικής παραγωγές (περιοδεία παιδικής σκηνής), η κρίσιμη συνεδρίαση θα πραγματοποιηθεί αύριο.

Ο Πέτρος Φιλιππίδης, ένας λαϊκός κωμικός, είναι αυτός που θα κόψει το νήμα με την αριστοφανική "Ειρήνη" (τον μοναδικό Αριστοφάνη σε όλο το Φεστιβάλ), στην πρώτη του σκηνοθεσία στο θέατρο του Πολυκλείτου. Δέκα χρόνια μετά τις "Τρωάδες", ο Αντώνης Αντύπας επιστρέφει και σκηνοθετεί "Μήδεια" με την Αμαλία Μουτούση στον ομώνυμο ρόλο.
Οι τρεις κρατικές σκηνές έχουν επίσης ενδιαφέρουσες προτάσεις: ο Σταμάτης Φασουλής και ο Μιχαήλ Μαρμαρινός υπογράφουν "Σκηνοβάτες" και "Ηρακλή Μαινόμενο", αντίστοιχα, ενώ πενήντα χρόνια γιορτάζει το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος με τα "Μικρά Διονύσια".
Ο Κέβιν Σπέισι φορά το κοστούμι του «Ριχάρδου του Γ’»
Ο Κέβιν Σπέισι φορά το κοστούμι του «Ριχάρδου του Γ’»
Σε σκηνοθεσία Σαμ Μέντες
Ο Σπέισι ντύνεται Ριχάρδος
O Σαμ Μέντες, στo πλαίσιο του Bridge Project, επιστρέφει στο αργολικό θέατρο για να σκηνοθετήσει τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Old Vic, Κέβιν Σπέισι, στον "Ριχάρδο Γ'" του Σαίξπηρ.
Οι δύο καλλιτέχνες συναντώνται εκ νέου στο διατλαντικό αυτό εγχείρημα για πρώτη φορά μετά την ταινία "American Beauty", που χάρισε και στους δύο τα βραβεία BAFTA και Oσκαρ. Το έργο έχει θέμα του τον ιστορικό εμφύλιο πόλεμο, γνωστό ως Πόλεμο των Δύο Ρόδων στην Αγγλία, σημειώνοντας το τέλος του. Εδώ ο Ριχάρδος έχει ήδη σκοτώσει τον Ερρίκο τον Στ' και παρουσιάζεται από την αρχή αποφασισμένος να γίνει αχρείος.
Ηρακλής και Μήδεια εναντίον Χόλιγουντ...
Αδίστακτος, δολοφόνος, με απάτη, δόλο, θράσος, αφού ξεκάνει όλους όσοι είχαν δικαίωμα στο στέμμα, τα σφετερίζεται, αλλά δεν προφταίνει να χαρεί την ανώτατη εξουσία, γιατί υποχρεώνεται να αντιμετωπίσει σε πόλεμο τον Ρίτσμοντ, τον αντίπαλό του και χάνει τη ζωή του. Ο θίασος επανδρώνεται με κορυφαίους Αμερικανούς και Βρετανούς ηθοποιούς και ξεκινά διεθνή περιοδεία (28, 29/7).
  • Για Οσκαρ  
  • Ο Κέβιν Σπέισι έχει προταθεί δύο φορές για Οσκαρ και έχει κερδίσει και τις δύο.
Πέτρος Φιλιππίδης:
Τα λάθη μας είναι διαχρονικά
Ηρακλής και Μήδεια εναντίον Χόλιγουντ...

Εγκατέλειψαν οι θεοί την Ελλάδα; Ο Πελοποννησιακός Πόλεμος μαίνεται ήδη μία δεκαετία και η απελπισία έχει κυριεύσει τον κόσμο. Ο δαιμόνιος Τρυγαίος από την Αθήνα αποφασίζει να ξεκαθαρίσει το θέμα: καβαλά ένα τεράστιο σκαθάρι και ανεβαίνει στον ουρανό για να συναντήσει τον Δία.
Στην πάντα επίκαιρη "Ειρήνη", έναν ύμνο στην αγροτική ζωή, ο Αριστοφάνης καταγγέλλει τον πόλεμο και ταυτόχρονα παρωδεί το θέατρο της εποχής του.

Ηρακλής και Μήδεια εναντίον Χόλιγουντ...

Ο Πέτρος Φιλιππίδης σκηνοθετεί για πρώτη φορά στην Επίδαυρο, ενώ ερμηνεύει τον πρωταγωνιστικό ρόλο της παράστασης, αυτόν του Τρυγαίου, του φτωχού αμπελουργού που αγανακτισμένος από την κατάντια των αμπελιών του απελευθερώνει την Ειρήνη που είναι φυλακισμένη σε μια σπηλιά. Η κωμωδία του ποιητή "γίνεται επίκαιρη όσο ποτέ στην Ελλάδα τού σήμερα", τονίζει ο σκηνοθέτης και πρωταγωνιστής.

"Ο θεατής θα διαπιστώσει, ίσως με θλίψη, ότι παρόλο που πέρασαν τόσοι αιώνες, τα κίνητρα και οι λανθασμένες επιλογές των ανθρώπων είναι κοινά και διαχρονικά και ίσως η Ειρήνη... είχε δίκιο για τη στάση που κράτησε μέσω του Αριστοφάνη".

Ηρακλής και Μήδεια εναντίον Χόλιγουντ...

Τη μετάφραση υπογράφει ο Κ.Χ. Μύρης, τη δραματουργική επεξεργασία οι Πέτρος Φιλιππίδης, Γιώργος Γαλίτης, Γιώργος Λέφας, τα σκηνικά ο Γιάννης Κόττης, τα κοστούμια ο Γιάννης Μετζικώφ, τη μουσική ο Μίνως Μάτσας και τη χορογραφία η Ελπίδα Νίνου. Παίζουν: Πέτρος Φιλιππίδης, Πάνος Σταθακόπουλος, Γιώργος Γαλίτης, Χρήστος Σιμαρδάνης, Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος, Αγγελος Μπούρας, Σπύρος Παππάς, Ορέστης Τζιόβας, Τάκης Παπαματθαίου, Λευτέρης Ελευθερίου, Γιάννης Δεγαΐτης, Σταύρος Σβήγκος, Δημήτρης Δεγαΐτης, Τάσος Ιορδανίδης, Ιρις Παπαϊωάννου-Ντεκώ, Υακίνθη Μετζικώφ, Χριστίνα-Ιουστίνα Αρχοντή, Αρης Πλασκοβίτης, Δημήτρης Βογιατζής, Θοδωρής Μπουζικάκος, Μανώλης Χουρδάκης, Χάρης Μαυρουδής, Σπύρος Παππάς, Χρήστος Συριώτης, Σταύρος Σβήγκος, Αντώνης Αντωνάκος, Δημήτρης Σαμόλης, Πέτρος Γεωργοπάλης (1, 2/7).

  • Μήδεια 
  • Τραγωδία του έρωτα και της εκδίκησης
"Αβάσταχτη ζημιά έγινε η ζωή μου", αναφωνεί η Μήδεια. Πλάσμα σκοτεινό και γοητευτικό, βάρβαρη μάγισσα από την Κολχίδα, εγγονή του Ηλιου, οδηγήθηκε από τον έρωτά της στον Ιάσονα πρόσφυγας στην Κόρινθο. Εδώ βιώνει την προδοσία και μηχανεύεται την πιο σκληρή τιμωρία.

Τραγωδία του έρωτα και της εκδίκησης, η "Μήδεια" του Ευριπίδη (σε μετάφραση Χειμωνά) θίγει ταυτόχρονα πολύπλοκα ζητήματα μέσα από την αβυσσαλέα σύγκρουση των δύο φύλων αλλά και των διαφορετικών πολιτισμών.

"Η θεϊκή καταγωγή της Μήδειας και η προσήλωση στον ηρωικό κώδικα τιμής οπλίζουν το χέρι της. Ο έρωτάς της για τον Ιάσονα την ενανθρώπισε αλλά, όταν διαψεύδεται η ερωτική της θυσία με την προδοσία του Ιάσονα, επανακτά τη θεϊκή της διάσταση και το δικαίωμα να τιμωρήσει την ύβρη του θνητού συζύγου της", αναφέρει ο Αντώνης Αντύπας που σκηνοθετεί τη φιλόδοξη παραγωγή, από αυτές που περιμένει με ενδιαφέρον το θεατρόφιλο κοινό.

Τα σκηνικά-κοστούμια φιλοτέχνησε ο Γιώργος Πάτσας, η μουσική είναι της Ελένης Καραΐνδρου και η επιμέλεια κίνησης της Αγγελικής Στελλάτου.

Παίζουν: Αμαλία Μουτούση, Χρήστος Λούλης, Αρης Λεμπεσόπουλος, Δημήτρης Ημελλος, Γιάννης Νταλιάνης, Θέμης Πάνου, Μαρία Καλλιμάνη κ.ά. (22, 23/7).

  • ΚΘΒΕ 
  • Μισός αιώνας δημιουργίας
Πενήντα χρόνια Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. Μισός αιώνας καλλιτεχνικής δημιουργίας. Ενας πολύπειρος και ξεχωριστός ηθοποιός ξεναγεί στην ενδοχώρα του αρχαίου δράματος τη νεότερη γενιά ηθοποιών, σταματώντας σε παραστάσεις-σταθμούς.

Το ΚΘΒΕ θυμάται τις εμβληματικές παραστάσεις στα αρχαία θέατρα Φιλίππων και Θάσου, την πρώτη φορά που οι ηθοποιοί του έπαιξαν μπροστά στο κοινό της Επιδαύρου, τις μαγικές βραδιές στο Θέατρο Δάσους με φόντο τη Θεσσαλονίκη. Μια περιπλάνηση στο θεατρικό τότε και τώρα, σε μια παράσταση-φόρο τιμής σε μεγάλες προσωπικότητες του ελληνικού θεάτρου αποτελούν τα "Μικρά Διονύσια", σε σύνθεση κειμένων Κώστα Γεωργουσόπουλου και σκηνοθεσία Γιάννη Ρήγα - Γρηγόρη Καραντινάκη. Πρωταγωνιστούν: Γιώργος Αρμένης, Λάζαρος Γεωργακόπουλος, Ταμίλα Κουλίεβα, Γιάννης Καλατζόπουλος, Γιάννης Μαλλούχος, Φωτεινή Μπαξεβάνη, Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου, Νίκος Ψαρράς (8, 9/7).
  • "Σκηνοβάτες" 
  • Η ιστορία του θεάτρου
Σε μια ετερόκλητη σκηνική σύνθεση, που πηγαίνει στο βάθος του χρόνου και στις απαρχές της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, για να φτάσει στη ρωμαϊκή περίοδο, η ιστορία του θεάτρου ζωντανεύει επί σκηνής στους "Σκηνοβάτες" σε μετάφραση, δραματουργία, σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή. Μια παράσταση που φτάνει μέχρι τις μέρες μας μέσα από τις αναλογίες τού χθες και του σήμερα, που εναλλάσσει το κωμικό με το τραγικό και κλείνει το μάτι στον σύγχρονο θεατή, σε παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου. Πρωταγωνιστούν: Νένα Μεντή, Σοφία Φιλιππίδου, Ελένη Κοκκίδου, Νίκος Κουρής, Μάκης Παπαδημητρίου, Τάνια Τρύπη κ.ά. (15, 16/7).
  • Φινάλε με Ευριπίδη από τον Μαρμαρινό και το Εθνικό
"Ο Ηρακλής μοιάζει να έρχεται από την τελευταία ελληνική γενιά -πριν! Αρκετά πριν από το σήμερα -που πίστευε και αγωνιζόταν για Ιδέες. Για να προδοθεί τελικά από φίλους και από εχθρούς. Και με αυτή την απόλυτη γεύση της προδοσίας να οδηγηθεί στην καταστροφή. Και μετά να προσπαθήσει τον θάνατο" αναφέρει ο Μιχαήλ Μαρμαρινός που σκηνοθετεί τον "Ηρακλή μαινόμενο", έργο συγκλονιστικό, από τα λιγότερο παιγμένα κείμενα του Ευριπίδη, που παρουσιάζεται για δεύτερη μόλις φορά από το Εθνικό Θέατρο. Με τους: Καραμπέτη, Καραθάνο, Γουλιώτη, Χατζησάββα, Αθερίδη, Γάλλο, Βογιατζή, Τζήμου κ.ά. (5, 6/8).
  • Στη Μικρή Επίδαυρο
  • Από τον Πορτοκάλογλου στη Μόνικα και στον "άγνωστο κύριο Γκάτσο"
Γνωστά ονόματα της ελληνικής μουσικής, αλλά κι ένα αφιέρωμα στον Νίκο Γκάτσο, περιλαμβάνει το πρόγραμμα, για τέσσερα Παρασκευοσάββατα, στο "Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου".
"Ρεμίξ" τιτλοφορεί ο Νίκος Πορτοκάλογλου τη συναυλία του κι επιλέγει ένα "αντίστροφο" ρεμίξ. Με τα όργανα μιας "μπάντας δωματίου", μιας δεμένης ομάδας τριών μουσικών, ξαναδίνει στα τραγούδια του τη λιτή, πρωταρχική τους μορφή (1, 2/7).

Σε μία εντελώς διαφορετική συναυλία "στη μαγική αυτή γωνιά της Ελλάδας" παρουσιάζει τη δουλειά της η Μόνικα (8, 9/7).

Δύο καλλιτέχνες συναντώνται πρώτη φορά επί σκηνής. Ανιχνεύοντας διαρκώς νέους μουσικούς δρόμους, η Δήμητρα Γαλάνη έχτισε ξανά τα τραγούδια του ρεπερτορίου της, ενώ ο Vassilikos έδωσε σε μεγάλες διεθνείς επιτυχίες το δικό του άγγιγμα (15, 16/7).

"Ο άγνωστός μας κύριος Γκάτσος" ζωντανεύει μέσα από μια ευφάνταστη μουσικοθεατρική παράσταση, σε σκηνοθεσία Μάνιας Παπαδημητρίου (22, 23/7).
  • ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ, ΕΘΝΟΣ, 30/6/2011

No comments: