Saturday, July 2, 2011

«ΠΟΛΕΟΔΟΜΕΣ»: Το θέατρο πάει στις ταράτσες

 Πέντε νεανικοί θίασοι παρουσιάζουν παραστάσεις σε κτίρια και σε αυλές της Αθήνας, από την Κυριακή έως τις 20 Ιουλίου 

Πολεοδομία 3/Πρώτος Στοχασμός, από την ομάδα «Nova Melancholia»
Πολεοδομία 3/Πρώτος Στοχασμός, από την ομάδα «Nova Melancholia»

"Η βουβή γλώσσα των πραγμάτων βρίσκει παράδοξους τρόπους να ακούγεται (να μιλά) στους κατοίκους της πόλης", έλεγε ο Βάλτερ Μπένγιαμιν. Πέντε διαφορετικές αλληλοεπηρεαζόμενες παραστάσεις από αντίστοιχους νεανικούς θιάσους συμβαίνουν σε πέντε ταράτσες και αυλές της Αθήνας. Θα μπορούσαμε να τις ονομάσουμε site specific παραστάσεις, γιατί ενεργοποιούν απροσδόκητους χώρους της πόλης.
Χώρους ξεχασμένους, σχεδόν ανύπαρκτους, χώρους δημόσιους ή ιδιωτικούς, εντός ή εκτός της πόλης, χώρους με μια ξεχωριστή μυθολογία. Αναδεικνύεται έτσι μία νέα τοπογραφία, μια ανατροπή των αναμονών μας, μια νέα ματιά σε ό,τι μας φαίνεται γνώριμο. Γράφεται και σκηνοθετείται ένα εναλλακτικό ντοκιμαντέρ της πόλης, εξ ου και ο γενικός τίτλος "Πολεοδομές".


Το πρότζεκτ του Φεστιβάλ Αθηνών διαρκεί από την Κυριακή έως τις 20 Ιουλίου και περιλαμβάνει τις εξής παραγωγές:

Πολεοδομία 1/Αυτοβιογραφία (Τόμας Μπέρνχαρντ): Η ομάδα Mag χτίζει μία παράσταση βασισμένη στην "Αυτοβιογραφία" του Τόμας Μπέρνχαρντ , χωρίς όμως να επιδιώκει τη σκηνική αναπαράσταση των γεγονότων που περιγράφει ο συγγραφέας. "Η ιδιόρρυθμη φορμαλιστική δομή που υιοθετεί ο συγγραφέας, απεικονίζοντας ένα ταραγμένο ψυχικό περιβάλλον, είναι το σημείο εκκίνησης της παράστασης. Δεν αποσκοπούμε στο να εστιάσουμε τόσο στον έναν άνθρωπο που κραυγάζει με απόγνωση, όσο στην ίδια την κραυγή, σαν όσο το δυνατόν αυτόνομη οντότητα και όργανο έκφρασης του κατεστραμμένου ανθρώπου", τονίζουν οι συντελεστές. Η σκηνοθεσία-δραματουργική επεξεργασία είναι των Κώστα Κουτσολέλου, Ελενας Πολυγένη (Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, 3-5 Ιουλίου).
Το θέατρο πάει στις ταράτσες

Πολεοδομία 2/Μια εκδρομή: Στις σύγχρονες πόλεις όπου ζούμε, η γεωγραφία μας μοιάζει να ορίζεται από τις καθημερινές μας συνήθειες και διαδρομές, από τις οποίες δύσκολα ξεφεύγουμε. Η παράσταση της ομάδας "Mkultra" βασίζεται στο δεδομένο ότι η γεωγραφία της Αθήνας κάθε καλοκαίρι αλλάζει. Τα μπαλκόνια και οι ταράτσες παίρνουν ζωή και βλέπουμε να διαδραματίζονται σε αυτά μικρές σκηνές. Ετσι, το ιδιωτικό γίνεται δημόσιο και το δημόσιο ιδιωτικό. Η ομάδα μάς καλεί σε μια απρόσμενη εκδρομή, επιχειρώντας να δημιουργήσει έναν κοινό χώρο, μια προσωρινή γειτονιά στην καρδιά της Αθήνας, μια ενδιάμεση ζώνη. Χρησιμοποιεί για αυτόν τον σκοπό ένα κτίριο, από το οποίο όλοι έχουμε περάσει και έχουμε ζήσει κομμάτι από τη ζωή μας: ένα σχολείο. Η ιδέα και η δημιουργία είναι της ομάδας "Mkultra" και η σκηνοθεσία των Γκίγκης Αργυροπούλου, Πέντερ Κερκ (9ο & 34 Γυμνάσιο & ΓΕΛ Αθηνών, 7-9 Ιουλίου).

Πολεοδομία 3/Πρώτος Στοχασμός: Περί όσων μπορούν να τεθούν εν αμφιβόλω: Το υλικό της παράστασης είναι οι Στοχασμοί περί της πρώτης φιλοσοφίας του Ντεκάρτ, έργο όπου για πρώτη φορά γίνεται ριζική αμφισβήτηση των πάντων και προτείνεται το Εγώ ως κριτής της πραγματικότητας. Η ομάδα "Nova Melancholia" προσεγγίζει το ζήτημα μέσα από τους κώδικες του σωματικού θεάτρου και της εικαστικής περφόρμανς, ενώ δεν παύει να αναζητά σύγχρονους τρόπους δραματουργίας και νέες μορφές γραφής. "Το αποτέλεσμα στοχεύει στη διανοητική διέγερση, τη συγκινησιακή φόρτιση και την αισθητική απόλαυση του θεατή", εξηγεί. Η σκηνοθεσία είναι του Βασίλη Νούλα με τη σκηνοθετική συνεργασία του Μανώλη Τσίπου (Ταράτσα Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών, 10-12 Ιουλίου).

Πολεοδομία 4/Η ταράτσα του αυτόχειρα: Το Σάββατο 18 Δεκεμβρίου 1976, η ποιήτρια Κοραλλία Θεοτοκά, σύζυγος του συγγραφέα Γιώργου Θεοτόκη, αυτοκτονεί πέφτοντας από την ταράτσα του σπιτιού της στην οδό Βασιλίσσης Σοφίας 90. Με αφορμή το πραγματικό αυτό γεγονός, η "Ταράτσα του αυτόχειρα" μιλάει για την πράξη που θέτει σε κρίση τη ζωή και το νόημά της. Η ομάδα "Χάπι Εντ" επιχειρεί να "ξεδιπλώσει αυτά τα λίγα που αξίζει να ειπωθούν λίγο πριν το οποιαδήποτε τέλος". Η σκηνοθεσία-σύνθεση είναι της Γεωργίας Μαυραγάνη. Ερμηνεύει η Υβόννη Μαλτέζου (Ταράτσα Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών, 15-17 Ιουλίου).

Πολεοδομία 5 Ταξίδι με τρένο: Η παράσταση εμπνέεται από το ίδιο το κτίριο, στο οποίο παρουσιάζεται, το Μέγαρο του ΟΣΕ. Στόχος είναι να αναπτυχθεί, σαν ένα ντοκιμαντέρ, ένα πορτρέτο του σιδηροδρόμου στη χώρα μας, την ιστορία, το μέλλον και τους ανθρώπους του. Η "Ομάδα Projector - Ανέστης Αζάς" φιλοδοξεί να κάνει πρωταγωνιστές της παράστασης ανθρώπους που εργάζονται ή εργάζονταν στον ΟΣΕ, ώστε να μεταφέρουν τις εμπειρίες τους στο κοινό. Η σκηνοθεσία είναι του Ανέστη Αζά (Μέγαρο ΟΣΕ, 18-20 Ιουλίου).
  • ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ, ΕΘΝΟΣ, 1/7/2011

No comments: