Wednesday, November 5, 2008

«Οταν είναι να παίξω με άλλους τυραννιέμαι»


ΜΥΡΤΩ ΛΟΒΕΡΔΟΥ, ΤΟ ΒΗΜΑ, Τετάρτη, 5 Νοεμβρίου 2008

Φωτογραφία

Η Ρούλα Πατεράκη σε στιγμιότυπο από τον «Φιλόσοφο». Ο μονόλογος βασίζεται στο τρίτο κεφάλαιο από το μυθιστόρημα «Ιστορία των Μεταμορφώσεων» του συντρόφου της Γιάννη Πάνου

Δικαίως ο ρόλος του «Φιλόσοφου» της χάρισε προ διετίας το βραβείο ερμηνείας Κάρολος Κουν. Η Ρούλα Πατεράκη επανέρχεται για λίγες βραδιές στον μονόλογο που βασίζεται στο τρίτο κεφάλαιο από το μυθιστόρημα «Ιστορία των Μεταμορφώσεων» του συντρόφου της ζωής της Γιάννη Πάνου. Αφετηρία είναι η ιστορία του Μιχαήλ Ψελλού ο οποίος έζησε στο Βυζάντιο. «Με αφορμή το πρόσωπο» ξετυλίγεται μπροστά στα μάτια του κοινού μια ολόκληρη σκοτεινή εποχή, όπου τα φιλοσοφικά, ιδεολογικά και θρησκευτικά ρεύματα, οι αιρέσεις, οι αποκλίσεις, έχουν τη θέση τους.

Όλα ξεκίνησαν προ διετίας λόγω της συνεργασίας της με το Φεστιβάλ Αθηνών. Η Ρούλα Πατεράκη είχε αποφασίσει να κάνει έναν ιρλανδικό μονόλογο όταν κάποιος φίλος της τής πρότεινε να στραφεί στον «Φιλόσοφο». «Μετά τον θάνατο του Γιάννη» ομολογεί «είχα δυσκολία να έρθω σε επαφή με το κείμενό του. Άρχισα όμως να το δουλεύω και με τον καιρό το πράγμα έγινε πιο εύκολο. Τελικά η επαφή με βοήθησε στο πένθος μου, μου άνοιξε δρόμους, μου έδωσε αισιοδοξία, μου θύμιζε εκείνον. Και τώρα παίζοντας νομίζω ότι παίζουμε μαζί...».

Στην πορεία άλλωστε έπρεπε να μετατρέψει το κείμενο σε θέατρο. «Το πρόσωπο που υποδύομαι, ένα ανδρικό πρόσωπο, είναι βαθύτατα δραματικό και μέσα από την πλοκή υπάρχουν πατήματα για να το μεταφέρεις στη σφαίρα του δράματος. Αναφέρεται άλλωστε στο εγώ, ξεκινά με το εγώ...». Επισημαίνει όμως ότι μέσα από τον Μιχαήλ Ψελλό στρέφεται όλο και πιο πίσω με «μεταμορφώσεις που φθάνουν ως τον Όμηρο». Και προσθέτει: «Ο σκοτεινός Μεσαίωνας, το Βυζάντιο, έχει τόσες αντιστοιχίες με την εποχή μας: φοβερές ανακατατάξεις, έντονες φιλοδοξίες, όρεξη για εξουσία και δύναμη. Είναι και η αμοραλιτέ που χαρακτηρίζει την εποχή μας». Παράλληλα όμως επισημαίνει «τα ξεσπάσματα ιδεαλισμού, οπότε όλα πιάνουν σύγχρονες χορδές».

Σκηνοθέτρια και ηθοποιός η Ρούλα Πατεράκη φαίνεται ότι έλκεται από τον μονόλογο. Η ίδια συμφωνεί και εξηγεί ότι στον τομέα της υποκριτικής δύσκολα μπορεί να παίξει με άλλους ηθοποιούς «ίσως επειδή δεν μοιραζόμαστε τον ίδιο κώδικα. Μέσα στον μονόλογο εξασφαλίζομαι. Κάνω τη μελέτη μου, την έρευνά μου. Όταν είναι να παίξω με άλλους τυραννιέμαι» εκτός και αν υπάρχει ο σκηνοθέτης που μπορεί να επιβάλει μια γλώσσα σκηνής. «Πιο πολύ πάντως χαίρομαι να παίζω παρά να σκηνοθετώ».

«Ο Φιλόσοφος» με τη Ρούλα Πατεράκη στο θέατρο Θησείον ως τις 10 Νοεμβρίου.

Καθημερινά στις 21.00.

No comments: