Σαντρα Βουλγαρη, Η Καθημερινή, 21/10/2008
«Πόσο χαιρόμαστε που η Κλυταιμνήστρα επιστρέφει στο σπίτι της...». Με ψηλά τακούνια, ένα κομψό ταγιέρ και στυλάτα γυαλιά, η Janet Eirber, καλλιτεχνική διευθύντρια του διάσημου συγκροτήματος Martha Graham Dance Company, υποδέχτηκε τους δημοσιογράφους στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου για τις παραστάσεις της «Κλυταιμνήστρας» στο Μέγαρο Μουσικής: τρεις βραδινές αυτή την Πέμπτη, Παρασκευή και το Σάββατο, 23, 24, 25/10 8.30 μ.μ. και δύο matinees, 3 μ.μ. 24, 25/10. «Είμαστε υπερήφανοι που ο Κύκλος Χορός ανοίγει με την ομάδα της Μάρθα Γκράχαμ, η οποία παρουσιάζει την αναβίωση της “Κλυταιμνήστρας” σε παγκόσμια πρεμιέρα στο Μέγαρο», ανέφερε μεταξύ άλλων ο Νίκος Τσούχλος, διευθυντής καλλιτεχνικού προγραμματισμού του ΟΜΜΑ. Αμέσως μετά την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη (Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών), το συγκρότημα θα περιοδεύσει σε όλο τον κόσμο, ξεκινώντας από τη βάση της Martha Graham Dance Company στη Νέα Υόρκη και καταλήγοντας στο Τόκιο.
«Ανάλωσα όλη μου τη ζωή για τον χορό και χορεύοντας. Εζησα με τον πιο έντονο τρόπο. Δεν ήταν πάντα ευχάριστο και πολλές φορές ήταν τρομακτικό. Αλλά ήταν κι απόλυτα αναπόφευκτο», έγραφε στην αυτοβιογραφία της «Η μνήμη του αίματος» η Μάρθα Γκράχαμ. Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη παρουσίαση της «Κλυταιμνήστρας» αναρωτιέται κανείς πώς μπορεί να αγγίξει τον σύγχρονο θεατή μια παράσταση που δημιουργήθηκε το 1958. Και όμως...
«Μέσα από τους αρχαίους μύθους, τους οποίους προσέγγισε με ένα πολύ σύγχρονο για την εποχή της τρόπο, η Γκράχαμ προσπάθησε να εκφράσει την αλήθεια του να είσαι άνθρωπος», επισήμανε η Τζάνετ Ερμπερ. «Στην Κλυταιμνήστρα παρακολουθούμε την ιστορία μέσα από τα μάτια της βασίλισσας. Αυτό είναι και ένα από τα καινοτόμα στοιχεία που εισήγαγε στη χορογραφία της. Τη χρήση της μνήμης, τα φλάσμπακ, ένα είδος αυτόματης γραφής. Ετσι, έχουμε ένα ταξίδι στο χρόνο». Πρώην χορεύτρια της ομάδας, η οποία κατάφερε μέσα από δικαστικές μάχες να εξασφαλίσει τα πνευματικά δικαιώματα των έργων της Γκράχαμ, η Τζάνετ Ερμπερ είχε πολλά να πει για τη μουσική και τα σκηνικά της παράστασης που «αντέχουν ευχάριστα στον χρόνο». «Συνθέτης της μουσικής ήταν ο Αιγύπτιος Χαλίλ ελ-Νταμπ, με τον οποίο η Μάρθα Γκράχαμ δούλεψε για περίπου τρεις μήνες κάθε νύχτα από τις 11 μ.μ. έως τις 4 τα ξημερώματα. Τα σκηνικά αποτελούν το αποκορύφωμα της συνεργασίας της με τον Αμερικανο-Ιάπωνα γλύπτη Ιζάμου Νογκούσι».
Το 1958 στην πρεμιέρα της Κλυταιμνήστρας στην Νέα Υόρκη η Μάρθα Γκράχαμ ήταν 64 ετών, χόρεψε τον κεντρικό ρόλο και θα χόρευε για άλλα ακόμα δέκα χρόνια, αρνούμενη να εγκαταλείψει αυτό που υπήρξε όλη της η ζωή και άλλαξε τη διαδρομή του σύγχρονου χορού, επηρέασε την αισθητική της εποχής της και την κατέταξε ανάμεσα στους λίγους εκλεκτούς που σφράγισαν με την ιδιοφυΐα τους τις τέχνες του 20ού αιώνα. Στις παραστάσεις στο Μέγαρο Μουσικής θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε την σπουδαία Φανγκ-Γι Σου από την Ταϊβάν που συνεργάζεται με την ομάδα από το 1995, ενώ τον ρόλο στο matinee της 24/10 ενσαρκώνει η Ντενίζ Βέιλ.
No comments:
Post a Comment